22 Ağustos 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

22 Ağustos 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ULUS AD[MIZ ANDIMIZDIR Kunuş 18 inci Yıl No. S772 HER YERDE |’ ! Ağustos | 1937 l Tel : Başmuharrir 1068 Yazı İşleri Müd. 1062 Bugün geçit resmi var Büyük Trakya manevralarına iştirâk eden motörlü kuvvetlerimizden bir parça ilerlerken Manevranın krıtıgı bugün yapılacak lik defa olarak münakaşaya yabancı devletler ateşeleri de iştirâk edecek İWHUSUSİ SURETTE GİDEN ARKADAŞIMIZ TELEFONLA BİLDİRİYOR) Edirne, 21 — Yarım türk ordusu, askeri ataşelerin faaliyet sahasına aid mühim bir yenilik kuracaktır. Bu da manevraların tenkidine dair hakemler kanaatlerini söylerken ve buna dair münakaşalar açılırken memleketimizceki dost askeri heyetlerle beraber istisnasız bütün aske- ri ataşelerin hazır bulunmağa davet edilmesidir. Türk ordusunun ken- di kendini ne derecelere kadar bir sulh kuvveti halinde gördüğüne ve askeri işlerde bile ne kadar açık ve samimi davrandığına bundan ciddi delil olamaz. Başbetke Manevralar Falih Rıfkı ATAY Trakya manevralarının birkaç hususiyeti vardır: Talim ve terbi- ye, kumanda ve en yeni vasıtalar- la cihazlanma bakımından türk ordusunun bugünkü yüksek sevi- yesi hakkında herkese fikir edin- mek fırsatını vermiş olmasıdır. Manevralara Balkan antantı ve Şark paktı devletlerinin başlıca askeri rükünlerinden, ataşemili- terlerden gayri, bu husustaki neşriyatı yakın ve candan alâka ile takib eden bütün Türkiye hal- kı iştirâk etti. Atatürk iki taraf ha- reketlerinin bütün hazırlanma ve inkişaf safhalarını, Hükümet reisi ile birlikte adım adım dikkat- ten geçirdi. Vekillerimizin hemen hepsi ile memlekette bulunan el- çilerimizden bir kısmı da manev- ralara davet edilmişlerdi. Müttefik vedost devletlerin, milli barış politikamızın istinad etmekte olduğu kuvvetin ne kadar itimad edilebilir olduğunu öğren- melerinde büyük fayda vardır. Bir nbıncı, askerimize diyordu ki: — Garb milletlerinden hiç biri, kendisi için bundan daha ileri teknikli bir ordu temenni etmez!” Tekmil faaliyetlerini türk vatanı- Nın inşasına hasreden türk mille- tinin kendi sây ve emniyetinin ne kadar sağlam müdafaa vasıtaları- na malik olduğunu bilmesinin &hemiyeti daha az değildir. Harb tehlikesi değil, bilfiil harb hali vardır. Her fırsat bulduğu yerde silâh taliini tecrübe ediyor. Harb sadece ilân resmi gibi bazı külfet- lerden tasfiye edilmiştir. Bu sırada barış fikrine bağlı olmak veya bu husustaki gayretle- re yardım etmek arzusu, ne de az- mi kâfi değildir: hürriyetlerini Müdafaa etmek imkânını temin etmiyen milletler harcanıp gitme- ğe mahkümdurlar, Sulhu kurtar- mak için ilk şart kendini kurtar- Mektır. Harb tehlikesini ancak karşı tarafın müdafaa ve zafer Bu hareket aynı zamanda şu- na delâlet eder ki türk ordusu ü- zerine aldığı vazifelerin ifası için kendine güvenmektedir. Ku nin de noksanlarının da bilinme- sinde mahzur görmemektedir. Bugün Korgeneral Salih iki tarafta bulunan hakemlerle temastan sonra başhakem sıfatiyle raporunu — hazırla- mıştır. Vardığı neticeleri ortaya koy. duktan sonra Genel Kurmay Başkanı Mareşal Fevzi Çakmak ve Örgeneral Fahrettin Altay münakaşayı açacaklar- dır, Bilâhare hava ve kara kuvvetleri- nin iştirakiyle büyük meydan muhare. besinin yapıldığı 194 rakımlı — tepeye gidilecek ve münakaşalara arazi üze- rinde devam olunacaktır, Bundan son- ( Sonu 5, inci sayfada ) Başbakanımız İnönü Bakanlarla görüştü « İstanbul, 21 (Telefonla) — Başba. kan İsmet İnönü bu akşam Heybeliada. dan şehre inmişler ve Park - otelde İç İşler Bakanı ve C. H. P. Genel Sekre- teri B. Şükrü Kaya, Kültür Bakanı B. Saffet Arıkan'la görüşmüştür. Görüş- meler esnasında Dış Bakammız B. T. Rüştü Arasla siyasi müsteşar B. Nu. man Menemenci oğlu da Başbakanımı- za mülâki olmuşlardır. İnönü geç vakit Heybelideki köşklerine dönmüşlerdir. korkusu bertaraf edebilir. İmdi, şurası bilinmek doğru olur ki türk ordusu Türkiyenin hürriyet, şeref ve teahhüdlerini tamamen ve kat- iyen müdafaa edecek kudrette- dir. Türk ordusu bu kudret imti- hanımı 937 ağustosunun ortaların- da Trakyada bizzat ebedi başbu- ğu Atatürk'ün huzurunda verdi. Ordu en eski tarihlere kadar bizim milletimizin ananelerinin başında gelir: çünkü bizim için şeref ve haysiyet, hayat zevkleri- nin başında gelir. Gene bu sebeb- den türk ordusu bütün ordulardan daha millidir. Trakya manevraları halk ve ordunun şuur bırlığı ve kaynaşmasının ne kadar samimi olduğunu bir daha göstermeğe de yardım etti, Evimizde rahat uyuyabilir ve tarlamızda rahat çalışabiliriz. Askerlerimiz ve toplarımız Trakya manevralarında bir dereyi geçerlerken Mareşal Feezi Çakmak manevra esnasında kıt yemeği yerken Ordumuzun kıymeti wayısiyle orduya dair ihtisasları (Hasasi sarette giden arkadaşımız telefonla bildiriyor) Çorlu, 21 — Bugün Edirnede veri. len ziyafet csnasında Mareşal — Fevzi Çakmak ile bir aralık konuşmak fırsa- tını buldum. Menevraların ordu. ve memleket için teşkil ettiği imtihan hakkında umumi ihtisasların) — öğren- mek istedim. Mareşal çok mahirane bir (Sonu $ inci saytada) İstanbuldaki güreşlerde 5 galibiyet kazandık Mersinli Ahmet dünya şampiyonunu yendi 'OBAN MEHMED AVRUPA ŞAMPİYONUNU YENDİ. Güreşler dün gece saat bir buçuğa kadar devam etti. Saat iki bucuk- ta İstanbul muhabirimizden aldı- ğgumız haber dördüncü sayfadadır. OAAPDOTDEASADI MK L UD Miairler_ baştan başa Trakya manevralarında bir tayyare dafii top> ateş etmeğe hazır bir vaziyette Edirne'de g G.Kazım Dirik misafirler şerefine bir ziyafet verdi Bütün geçilen yollar, Edirne donanmıştı (HUSUSİ SURETTE GİDEN ARKADAŞIMIZ TELEFONLA BİLDİRİYOR) Edirne, 21 ber bugün saat 11,15 de Edirneye geldik. Heyet azâları — Manevralara iştirâk eden ecnebi heyet azâlarile bera- Lüleburgaz, Babaeski ve Havzadan geçerken halk tarafımdan büyük gösterilerle karşılandılar. Bütün evler istisnasız donatılmıştı. Her tarafa taklar ku- rulmuş, halk sokaklara dökülmüştü. B.C.Bayarın öyledikleri izmir fuarı ve yaş meyva ihracatımız İzmir, 21 (Husust muhabirimiz bil- diriyor) — İzmir fuarı büyük bir rağ - bet görmekte ve dolup dolup boşalmak- tadır. Fuarı bugün 16.142 kişi gezmiştir. Sergiyi açan Ekonomi Bakanı sergi hakkında bana beyanatında: — Fuardan beklenen varlığın X, 60 ını gösterdiğini, geelcek sene sergi sa - rayı inşasiyle bu varlığın 95 90 ının elde edileceğini söyledi. B. Celâl Bayar Avrupaya sevkedile- cek yaş üzüm ve kavunların ambalâjla . rınr Erne vapurunda tetkik etti. Üzüm kavun sevkiyatı güvertede — ve grifori. fik ambarlarda yapılmaktadır. Bakan am- balâjların içine konacak üzümlere çok dikkat edilmesini söyledi ve dedi ki: *— Fedakârlık yapılıyor. Gaye mem- leket mahsulünün iyi tanıtılmasıdır. San. dıklarda çürük katiyen bulunmamalıdır. Müsamaha gösterenler şiddetle tecziye edilmelidir. Standardizasyon işleri imlâ tolerans kabul etmez. Spor yapmıyoruz. gösteriş istemiyoruz. Maksadımız alıcı- nın iyi ve temiz bir mal almasıdır. Ekonomi Bakanı öğleden evvel vali ve müstahkem mevki kumandanını ziya- ret etmiştir. (İzmir fuarı hakkında İzmir muha- birimizin verdiği diğer haberler — ikinci sayıfamızdadır.) Fransada büyük hava manevraları başladı 'Tuluz, 21 (A.A.) — Dün cenubu şarki hava manevraları başlamıştır. Fe- cir vakti mavi tarafın birlikleri Tuluz we Carcassonne havalisine taarruz et - mişlerdir. Kırmızı tarafın tayyareleri Marsilya istikametinde hücum etmek suretiyle mu kabele etmişlerdir. Ecnebi heyetler her yerde al- kışlarla, yaşa ve hoşgeldiniz, ses- lerile karşılanmıştır. Edirne halkı da aynı heyecam- la misafirleri karşıladı. Her taraf baştan aşağı donanmıştı. Edirnede karşılanış Edirne şehrinin methalinde heyet. ten biraz evvel muvasalat eden mareşal ( Sonu 5, incı sayfada ) Fıkra Tenkitlerimiz — Efendim, evvelâ hamamlara yeni sular -bulunuz da Kırkçeşme — sularını öyle kesiniz.. Yahud; — Evvelâ caddelerinizi — asfaltlayı- nız, yokuşlarınızı düzleyiniz de sırt ve sırık hamallığımı sonra kaldırınız.. Veya: — Etendim, önce İstanbulun — sıhi şartlarını Stokholme benzetiniz de ke dilere ondan sonra dokumunuz... Yahud: — Sanki şehrin bütün iİşleri bitti de caddelerde karşıdan karşıya — geçmek için çivili koridorlar kaldı... Sular bugün mikroplu, salgınlar bu- gün kırıp geçirmekte, kediler şimdi u- yuz, murdar ve bulaşık, otomobiller bu sabah adama çarpıyor, hamallar, şarkın €n büyük manzara faciası, garbdan her gelen vapur veya tren ylocusunun gö- züne her sabah her Öğle ve her akşam batıyor! Hayır hayır, suları pis bulduğumtz yerde ve dakikada kesiniz; uyuz kedi- yi tuttuğunuz yerde belediyeye teslim ediniz; caddelerde geçid yollarını, hat- tâ henüz kaldırım döşenmiyen toprak yollara tatbik ediniz, ve 150 kilo altın- da ter döken zavallr yük mahkâmunu rast geldiğiniz yerde 1stıraptan kurtarı. nız! Ve itirazları İstanbulda ağustos ba- vasının rutubetli sıcağına bağışlayınız? gazetelerimiz şehirde modern - disipli- nin kıymetini eylâl serinliğinde daha iyi takdir edeceklerdir. Hepsi vazifelerdir: zaruri olan biri- Hin bu sabal yapılmamış olması, rarzri olan bir diğerinin bu akşam yapılması. "r menetmez. » Fatay