22 Eylül 1938 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

22 Eylül 1938 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

Çekler Londra itilâfını şartsız kabul eltiler IBaştarafı 1 inct sahitedeı 22 Eylul 1938 CUMHURİYET IBastarafi \ inct sahitede', dirde, mütalebatını ültimatom şeklinde |daki Polonyah ekalliyetin Polonyaya il" alâkadarlara bildireceğini ihsas etmiştir. hakını istemiş olduklarını haber vermek Almanya, Polonya ve Macar tedir. Prag 21 (a.a.) lngiliz ve Fransız Eden, bulunan şekli tenkid ediyot taleblerine muzahir Nümayişçiler, pazartesi günü Katoviçsefirlerinin Pragda yapmış olduklan yeni Londra 21 (Hususî) Eski Hari Berlin 21 (a.a.) Hariciye Nezate kabul edilmiş olan karar suretine mü * teşebbüs dolayısile siyasî nazırlar komite ciye Nazırı Eden bugün bir nutuk irad retinın organı olan Correspondance Polımasil bir karar sureti kabul etmişlerdir. si, sabahın dördüne kadar Beneş'in nez " ederek ezcümle şunları söylemiştir: Kudüs 21 (a.a.) Hayfada gre\ tique et Diplomatique, Hitler'in Berhtes" Lehler Siyezin'i, icab ederse cebren gaden'de Macar devlet adamları ve didinde müzakerelerde bulunmuştur. Prag hareketi gittikçe ilerlemektedir. Arab be« Son hâdiseler, bundan evvel mü isgal etmeğe hazırlamyorlar şatosundaki bu toplantı sabahm altısına lediye ve liman memurlan grev yapmış ğer taraftan Polonya sefirile yapmış olteaddid vesilerle yaptığımız tenkid ve Varşova 21 (a.a.) Gazeteler, radkadar devam etmiştir. Bundan sonra protestoların haklı olduğunu ispat etmişlardır. Mağazalar kapalıdır. Birkaç Yaduğu görüşmeler münasebetile şöyle ya" Başvekâlet dairesinde bir kabine içtimaı tir. hudi mağazasma ateş verilmiştir. Tama yolar, lejiyonerler, eski muharibler ve zıyor: Vaziyet bugün altı ay evvelkin " yapılmış ve bu içtima saat 6,30 dan den çok daha fenadır. Mutalebatı tatmin ra'da yapılan umumî bir araştırmadan millî birlik tarafından tertib edilen müte " «Almanya, pek tabiî olarak evvelâ 8,30 a kadar devam etmiştir. sonra kıtaat 120 Arabı tevkif etmiştir. addid içtimalar, efkârı umumiyeyi Polon kendi vatandaşlarını düşünür, fakat diğer etmek suretile Avrupada sulh ve sükunu Gazze mıntakasında 3 Arab cesedi bu yahlarla meskun arazinin Polonyaya milletlerin hukukuna da riayet eder. BiSaat 9 da partiler rüesasından ve hü temin etmek kabil olacağını ümid eden Pariste endişeler lunmuştur. Beyzan civannda ihtilâlci A raptedilmesi için başvurulacak bütün ted naenaleyh Almanya, Alman mütalebaü kumet koalisyonunun parlamento grup lerden değilim.» birleri tesirsiz kaldığı gün Siyezin Silez tatmin edilirken, diğer etnik gruplann ve Paris 21 (Hususî) Lehistanla Ma rablarla Urdün hudud muhafızlan ara lan mümessillerinden mürekkeb «Yirmi " Hitler ve Ribbentrop Godesberg'e yasını zapt için askerî bir sefer icrası fik bilhassa Polonyalılarla Macarlarm mu caristan tarafından dermeyan edilen mü sında bir çarpışma olmustur. Umumî emler» komisyonu, Başvekâlet dairesine dagittiler rini hazırlamaktadır. hik taleblerinin de is'af edilmesi mülalea" talebata büyük bir ehemmiyet atfedilmek niyetsizlik dolayısile 30 kadar postane vet edilmiş ve komisyon, orada meb'usan Münih 21 (a.a.) Hitler'le von Mevzuubahs arazide, Polonya istatis sındadırlar. Bu yapıldığı takdirde merketedir. Bu meselenin Çemberlayn Hitler kapanmıstır. meclisi reisi Malpiter'le âyan reisi Su Ribbentrop, gece saat 23,15 te Godes " tiklerine nazaran, 200,000, Çeklere göre zî Avrupada çok iyi semereler verecek mülâkatmı müşkülleştireceğinden korkul Fransamn Akdeniz kupş'un riyasetinde bir toplantı yapmış" berg'e gitmek üzere trenle hareket etmiş 30,000 Polonyalı sakin bulunmaktadır. bir sulh ve mesai birliği devresi açılmış omaktadır. tnr. manevrası lerdir. Bu arazi şimalen Eder ile, garben Ostra" lacaktır.» Le Temsps gazetesi bu akşamki baş Siyasî müzakerelere sabahleyin fasıla Paris 21 (a.a.) Akdeniz filosu, viça ırmağile, cenuben Slovakya hududu Hitler Çemberlayn mülâkatınm per" Almanya ttalya Polonya makalesinde Leh ve Macar hükumetleri kara, deniz ve hava kuvvetlerinin Kotdasız surette devam edilmiştir. ve şarkan şimdiki Polonya Çekoslovak şembeye tehiri münasebetile siyasî Alman Macaristan cephesi tarafından dermeyan edilen mütalebatın zür açıklanndaki manevralarına iştirak tngiltere ve Fransamn Prag'ı hududile mahduddur. Bu arazi dahilinde mehafili, görüşmelere tekrar başlama tayeni karışıklıklar doğuracağmı yazmakta" etmek için bugün Tulon'dan hareket et Budapeşe 21 (a.a.) Macar mattazyikı rihini tesbit etmenin Berhtesgaden mülâ" Freystad, Buhumin, Karavina, Jablon dır. buatı, Macar Başvekilile Hariciye Na miştir. kov, Fridek ve Moravska Ostrava şe Paris 21 (a.a.) Havas Ajansı, sa katını tertib etmiş olan İngiliz Başvekilin z;rının tngiliz gazeteleri asabiyet içinde Kral Boris babasını ziyaret hirleri vardır. Sosyalist fırkasının organ mühim Hitler'i ziyaretlerinin fevkalâde aid olduğu mütaleasında bulunmaktadır h günü saat 14 tenberi Fransa ve İngil olduğunu kaydetmektedir. Londra 21 (a.a.) Bugün gazetleları müstesna olmak üzere hemen hemen terenin Prag hükumetine üç nota vermiş lar. ediyor Peşter Loyd gazetesi Almanya, Italrin ekserisinde bir hiddet hissi görülmekolduklarını tebarüz ettirmektedir. Bugünkü Hitler Çemberlayn Sofya 21 (a.a.) Kral Boris, ba bütün gazetelerin bu mücadeleye iştirak ya, Polonya ve Macaristan arasında, zutedir. Çünkü sulhun fiatı, bunun pek pa bası Kral Ferdinand'ı ziyaret etmek üze etmesi askerî bir seferberlik icrasının halkmülâkatı Hitler, itilâfı gayrikâfi lüm altında inliyen milletlerin haklannı halı olarak ödenilmesine hazırlanılmakta re Koburg'a muvasalat etmiştir. ça mergub görüleceğine delâlet etmekte" müdafaa hususunda tam bir mutabakat buluyormus Londra 21 (Hususî) Çekoslovak olduğu bir sırada, yükselmektedir. dir. Hükumet namına söz söylemeğe sa bulunduğunu yazıyor. Edirne yolundaki otobüs hükumeti, Londra plânını bilâ kayıd ve Paris 21 (a.a.) Figaro gazetesi, lâhiyettar olan kimseler, bu arazinin 1919 Times diyor ki: şart kabul ettiğinden, İngiltere Başvekili Macar hükumetinin Londrada Londradan istihbar ediyor: kazası tahkikatı senesinde Çekoslovak orduları tarafından «Harekete geçmeğe amade olan 22 Çemberlayn yarın sabah saat 10 da Alteşebbüsü Edirne 21 (Hususî muhabirimizden) Polonyadan cebren gasbedilmiş olduğuBerlinden gelen ve lngiliz nazırlarına Alman fırkası, Çek hududunda tahşid üleburgaz yolundaki otobüs kazasma manyaya giderek Hitler'le tekrar görü tevdi edimiş olan raporlarda Hitler'in Londra 21 (a.a.) Macar orta elçinu, Çekoslovakyanın her zaman plebisite edilmiştir.» sebebiyet veren Mecdi Selen, KırklareFransız lngiliz projesini gayrikâfi ad " şecektir. Başvekil Çemberlayn Hesten si, Hariciye Bakanlığı nezdinde yaptığı inde yakalanarak tevkif edilmiştir. müracaatten imtina etmiş bulunduğunu Niyuz Kronikl yazıyor: tayyare istasyonundan askerî bir tayyare detmekte olduğu beyan edilmektedir. hatırlatarak kuvvet istimalinin muhik ve teşebbüste, Çek haritasının tekrar tanzi «Bize oynattınlmak istenilen muhkıra Mecdi Selen, Lüleburgaza getirilmiştir. ile doğru Godesberg'e hareket edecektir. Berlinde Londra plânı ve Çek Yaralı şoförün isticvabma devam e bu arazinin hini hacette kuvvete müra " mi takdirinde Macaristanın kendisinden Başvekile Harri Vilson, Strong, hukuk ne rolü muhik gösterecek yegâne nokta, dilmektedir. Hâdise her yerde büyük caatle Polonyaya ilhak edilmesinin doğru Trianon muahedesile ayrılarak ve Çekos" cevabı ehemmiyetsiz sayılıyor müşavirlerinden Viliam Melkin ile hususî Almanlar da dahil olmak üzere beşeriyeti lovakyaya verilen topraklar hakkındaki Berlin 21 (Hususî) Bu akşamki kâtiblerinden biri refakat edecektir. în bir cihan harbinin fecaatlerinden kurtar bir heyecan uyandırmış ve halkın oto olacağını şimdiden iddia etmektedir. isteklerinde ısrar ettiğini kaydeylemiştir. büs yolculuğuna rağbet ve emniyeti Yarıresmi Leh gazetesi tehdid Alman gazeteleri Lehistanla Macaristan gilterenin Berlin büyük elçisi Sir Nevil maktır. zail olmustur. Macaristan, bu Macar topraklarınm ediyor tarafından dermeyan edilen mutalebat ne Henderson bilâhare heyete iltihak ede Binaenaleyh, Hitler, ortaya bir harb Macaristan arazisine dahil bulunduğunu Cumhuriyetçi tspanya bütün Varşova 21 (a.a.) Yarıresmî ticesinde yepyeni bir vaziyet tahaddüs cektir. çıkarmak istemiyorsa, demokrat milletleve Çek meselesinde kendisinin iştirak et ttiğinden, gerek Londra plânı, gerek Çegönüllüleri iadeye hazırmış «îskra», Çekoslovak meselesi hakkında miyeceği herhangi bir tarzı hallin mes'u Ren sahilindeki Petersberg oteli lngi rin açık ve samimî hattı hareketlerini nakoslovakyanm verdiği cevab ehemmiyet" Cenevre 21 (Hususî) îspanya dele diyor ki: liyetini kabul etmiyeceğini bildirmekte " liz heyetine tahsis edilecektir. Hitler'le zarı itibara almalıdır.» «Bugünkü tarihî anda Polonya mil lerini kaybetmiş olduğunu yazmaktadır gesi doktor Negrin, bugün irad ettiği dir. Milletler Cemiyetine muzahir Alman heyetine de nehrin diger sahilinnutkunda, Barselon hükumetinin cum leti müttehid ve azimkâr bulunuyor. Mular. tmredi'nin yeni beyanatı de kâin Dresden oteli tahsis edilecektir. genclerin protestosu huriyetçi ordulannda mevcud yabancı talebatımız haklıdır. Her Polonyalı biliMussolini Polonya ve Macar istanı Yarınki mülâkat, Dresden otelinin büBudapeşte 21 (a.a.) Macar BaşLondra 21 (a.a.) Milletler Cemi gönüllüleri memleketlerine gönderme yor ki, onun ordusu, Polonyaya aid olanı haklı buluyor yük salonunda vuku bulacaktır. Alman etine muzahir gencler gruplan millî ko ğe hazır olduğunu bildirmiş ve bu ka temine muktedirdir ve icab ederse yürü vekili İmredi, Berschtesgaden ziyareti Londra 21 (Hususî) Italyan Baş ya Hariciye Nazırı von Ribbentrob ile mitesi, Çemberlayn'a bir telgraf çekmiş " arın tatbikı için beynelmilel bir komis mekte kat'iyyen tereddüd etnüyecektir. hakkında gazetelere yaptığı beyanatta vekili Mussolini bugün yeni bir nutuk irad Alman orduları başkumandam General ir. Bu telgrafta bilhassa şöyle denilmek yon kurulmasım istemiştir. Polonya Litvanya münasbatının nor Hitler ve Alman Hariciye Nazırile gö ederek, Çekosclovakyadaki ekalliyetler Keytel de mülükatta hazır bulunacak" edir: malleştirilmesi hâdisesindc de Polonya, riişmüş olduğunu söylemiş ve demiştir ki: Pariste inşaat askerî kontrol « Bu mülâkatın asıl ehemmiyeti meselesinde Macaristanla Lehistanm nok lardır. ordusunu ileri sürmüştür. Bugün de ayni «Komite, Çekoslovakyadan is'afı istealtında noktai nazar teatilerinin devam edeceğin" tai nazannı haklı bulduğunu ve Çekos Çemberlayn Hitler mülâkatı şerefiae flen mütalebatın îngilterenin menfaat ve Paris 21 (a.a.) Burada umumî grev şeyi yapacaktır. Eğer ingiltere ve Fransa Macaristan dedır. Dünkü konuşmalarımız, Çekoslo lovakya meselesinin kat'î şekilde halle Godesberg şehrile civar kasaba ve köyler mniyetine ve sulha ihanet olduğu ve ah lân eden inşaat amelesi, daha ziyade ve Polonyaya yeni Çekoslovakyanın ga vakya meselesine inhisar etmiştir. dilmesi lâzım geldiğini söylemiştir. baştanbaşa İngiliz ve Alman bayrakla /al ve vukuatın parlamentonun âcilen iç arisi müdafaa işlerinde çalışmakta olBundan birkaç gün evvel, Çekoslovak" imaa davetini âmir bulunduğu kanaatin " duklarından hükumet, bu işlere devam rantisini isterlerse, Polonya kendi hesaLondrada siyasî faaliyet rile süslenmiştir. dilmesini temin için bütün inşaatı as bma daha şimdiden şunu beyan eder: yada yaşıyan Macarların salâhiyettar mü dedir.» Hitler bir nutuk söyliyecek Londra 21 (Hususî) Başvekil erî kontrol altma koymuştur. Polonya mutalebatı kabul edilmez ve 01 messilleri, oradaki Macarlar için kendi Çemberlayn bu sabah Hariciye Nazırı Berlin 21 (a.a.) Hitler'in yarın sa mıntakası Polonyaya ilhak edilmezse, mukadderatlanna kendilerinin sahib ol îngiltere altın satıyor Lord Halifaks'ı kabul etmiştir. Bilâhare akşam Godesberg'de bir nutuk söyle Polonya, böyle bir garanti veremez. Po malan hakkını taleb etmişlerdir. Bu ta Londra 21 (a.a.) Dokuz tayyare Sir Samoel Hor, Sir Con Simon, Har mesi muhtemeldir. IBaştarafı 1 tnci mhite&eî lonya, iki yüz bin ırkdaşını icab ederse leb, bütün Macaristanda şiddetli bir ma1 ingiltere Birmanya ile Yunnan t Kreydon'dan Bâl ve Budapeşteye kuvvete müracaatle kurtarmağa azmet kes bulmuştur. Macar hükumeti, elindeki biye Nazın Hor Belişa, Koordinasyon Almanlar, Türk Yunan ahali müarasındaki hudud yolile Çine mühimmat 4 ton kadar altm sevkedilmiştir. Nazırı Sir Tomas înskip, Hariciye Neza mistir.» bütün vesaitle bu talebe muzaheret etmek badelesi gibi bir seklı de thalini kolaylaşlıracaktır. Meşhur bir tayyareci öldü reti daimî müsteşarı Sir Vansitart ile Ave bu talebi süratle tahakkuk ettirmek düsünüyorlar Leh • Çekoslovak anlaşması 2 İngiltere, Yunnan'da yol ve tayLondra 21 (a.a.) Londra Kap leksandr Kodagan ve büyük erkânıharolan vazifesını tamamıle müdrıktır. Godesberg 21 (a.a.) Hitler'le feshedildi fare meydanlar: inşası masraflarının bir ökorunu kırmış olan tayyareci David Lie biye reisi de müzakerelere iştirak etmiş Macaristan, Almanyaya ve Çemberlayn arasında vukubulacak ikinci ısmmı üzerine alacaktır. Prag 21 (Hususî) Leh elçisi bu vellin bir tayyare kazası neticesinde öl lerdir. Polonyaya güveniyor görüşmenin arifesinde siyasî Alman me " akşam Hariciye Nazın Krofta'yı ziyaret 3 İngiltere, Birmanya, Hindistan müştür. Parlamento toplanmıyor Budapeşte 21 (a.a.) Peşter Loyd hafili, bundan böyle sulhun temin edilmiş ederek bir nota vermiştir. Leh notası, Çeve Malezya'daki Çinlilerin, Japon aleyhgazetesi yazıyor: Kabine öğleden sonra iki saat suren olduğu mütaleasındadırlar. Yalnız şerait 2000 kişilik bir göçmen kafi koslovakyadaki Leh ekalliyeti için Sü «Alman milleti, bütün zulüm gören tarı tahrikâtlarını müsamaha ile karşıll bir içtima akdetmiştir. Başvekil, kabine hakkında ve bilhassa Südet arazisinin yacaktır. lesi Varnadan hareket etti detlere müsavi hukuk verileceğini ümid et" milletler için zafer kazanmaktadır. Matoplantısından sonra, muhalefet liderle tahdidi meselesinde pek anud davranmaktiğini kaydederek, Leh ekalliyeti hak caristan bilıyor kı, en sıkı dostlan olan Sofya (Hususî) Bulgaristan rinden binbaşı Atli ile Greenvvood'u ka tadırlar. kmda 1925 te Çekoslovakya ile akdediGece şenliği Almanya, İtalya ve Lehistan hakkaniyet" Türklerinden 2000 göçmeni memleketi Almanca konuşan bir çok ufaktefek bul ederek, parlamentonun toplantıya C. H. P. Taksim ocağı 24 eylul cu mize nakledecek (Nâzım) vapuru Var len anlaşmanın bugünden itibaren mefsuiı li ve doğru bir tarzı hallin mümkün kıunaddedileceğini ilâve etmektedir. çağırılmasına lüzum görmediğini bildir camiaların Çeklerle meskun arazinin orta martesi akşamı Taksim bahçesi kapalı ması için kendisine yardım edeceklerdir. nadan hareket etti. Bu sene Bulgaristanyerlerinde bulunmalarına binaen Çekos ~ kısmında bir veda eğlencesi hazırlamışmiştir. Lehistanın yeni teşebbüsü dan gidecek 8000 göçmeni nakle tahsis Keza Macaristan, İngilterenin siyasî Başvekil Çemberlayn bilâhare Bu Jovakyadaki bütün Almanlan Almanya tır. Bayan Safıye, Fılfilâ ve Zozo Dal edilen (Nâzım) vapuru ikinci seferini Londra 21 (Hususî) Bugün Hari anlayış ve kiyasetini de müdriktir ve bunkingham sarayına giderek Kral tarafın ya vermenin aşikâr olan imkânsızlığı kar mas'ın bulunacağı bu eğlencenin fevka yapıyor. Bütün göçmenlerin nakledilebil ciye Nezaretine davet edilen Leh elçisi, dan böyle barışın orta Avrupada hüküm şısmda bu mehafil, Türk Yunan mü lâde olması için çalışılmaktadır. Garden, dan huzura kabul olunmuştur. tneleri için daha birkaç sefcr yapması îâ Lord Halifaks'la uzun bir mülâkatta bu süreceğini ve yeni bir nizam tesis edilme" badelesi tarzmda bir ahali mübadelesini Turan ve Londra varyetelerinin meşhur zımdır. Fakat nakliyata çok geç başlan Çurçil, Parise gitti, geldi lunmuştur. Mülâkat, Çekoslovakyadaki diği takdirde Çekoslovakya ile Lehistan derpiş etmektedirler. artistleri yeni numaralarını yapacak ması ve Bulgaristanda soğukların şiddet Leh ekalliyeti hakkında cereyan etmiştir. ve Macaristan arasında sakınılması im " Londra 21 (a.a.) Muhafazkâr tngiltere Almanya arasında ları gibi geceyansmdan sonra da şehri lenerek, Karadsnizin coşmağa başlaması şeflerden Çurçil, dün akşam tayyare ile Varşovadan bildirildiğine göre Lehis kânsız olacak yeni ihtilâf sebebleri ihda muhtemel itilâflar mizin bütün saz heyetlerinin iştirakile üzerine göçmenler arasmda çok haklı bir tan hükumeti bu mesele hakkındaki istek sından ictinab edileceğini ümid etmekte m Parise gitmiş ve bu sabah gene tayyare Godesberg'de Avrupaya aid daha u, büyük bir küme sazı temin edilmiştir. endişe hüküm sürmeğe başlamıştır. lerine müsaid netice verilmediği tak dir.» ile Londraya dönmüştür. Prag kabinesi sabahlara kadar çalıştı Reuter ajansı, Çurçil'in Pariste Fran sız devlet adamlarile görüşmüş olduğunı bildirmektedir. Hayfada umumî grev genişliyor Suriye hududunda Urdün muhafızlarî'e bir carpısır»a oldu Leh kıtaatı da emir bekliyorl mumî bir uzlaşmanm taslağını vücude getirmek lüzumundan bahsedilmektedir. Fa kat Avrupaya müteallik meselelerin umu mî bir tasfiyesi yapılmak üzere Godes berg görüşmelerinın temdidi bahsind henüz pek ketum davranılmaktadır. Yal nız bir hava misakı akdi ve silâhlann u mumî surette tahdidi gibi bazı fikirler ile1 ri sürülmekle iktifa edilmektedir. îngliz lerle Almanlar arasındaki iki taraflı kon feransm Fransız ve Italyan devlet adam larının iştirakile yapılacak daha geniş bi toplantı ile ikmal edilmesi ihtimallerinı de telmih edilmektedir. Japonlara göre Güldüremiyen Komik Yazan : Murad Sertoğlu Kudret, dün gece eve dönmemiş, karısı Sabahat de stüdyoya gelmek üzere sabahleyin evden çıkmış! Bu cevabı aîır almaz, rejisb'r: Mükemmel! dedi. Kudret, filmi çevirmeğe yüzde yüz karar vermiş ola cak. Çünkü o, yeni bir tip yaratmağa karar verdiği zaman evinden ve sevdikle rinden uzaklaşır. Garib bir inziva hayatı yaşar. Kitnse ile görüşmez, böylelikle yaratacağı tipin hüviyetine girer. Onu be nimser. Hatırlıyor musun? Geçen sene serseri gemici rolünü yaparken kendisini kaç defa rıhtımlarda, gemici meyhanelerinde sızmış bir halde bulmuştuk? Ve filim bitinciye kadar onu bu atmosferden kurtaramamıştık. Şimdi de eminim ki o. nu ayni haleti ruhiye içinde bulacağız. O, kendisini hakikaten karısı tarafından aldatılan ihtiyar ve işe yaramaz komik zannedecektir. Büyük san'atkârlar böyledir. Rejisör sözlerini bitirmemişti ki kapı *cıldı. Ve Kudret, sapsan bir yüzle ve yavaş adımlarla içeri girdi. îkisini de kısa bir baş işaretile selâmladıktan sonra koltuğun üzerine oturdu. Ahmed Tok man hemen atıldı: Nasılsınız, üstad? Mersi, iyiyim. Kudret, çok yavaş bir sesle konuşu yordu. Biraz yüzünüz sararmış da.. Dün gece uyuyamadım. Ondandır belki. Fakat gayet iyiyim. Kendimi iyi hissediyorum. Ayni anda kapı vuruldu. Ve içeriye Sabahatle Fikret girdiler. Ahmed Tokman ve rejisör, onlara doğru ilerlediler. Kudret olduğu yerden hiç kımıldamadı ve onları gördüğü zaman yüzünde hiçbir değişiklik olmadı. Fikretle Sabahat, Kudreti görünce bakıştılar. Sabahatin yüzündeki endişe hatları zail oldu. Fikret Kudrete doğru ilerledi. Elini uzattı: Nasılsınız üstadnn? Zatıâlinizi Tefrika: 11 görmek ve güldüremiyen komik rolünü almış olduğunuzdan dolayı tebriklerimi sunmak için sabahleyin erkenden evinize geldim. Fakat maelesef bulamadım. Kudret, elini vermediğinden, Fikret, uzatmış olduğu elini yavaş yavaş çekti. Kudret, elile anlaşılmaz bir işaret yapü. Şimdi Sabahat konuşuyordu: Sabaha kadar beni beklettin! Nerede idin? Bir işin çıktıysa bir telefon edemez miydin? Kudretin yerine rejisör cevab verdi: Bu kadar üzülmeniz beyhude ol muş hanımefendi. Kudretin tabiatini u nuttunuz galiba. Sabahat başile «anlıyorum» şeklinde bir işaret yaptı. Ahmed Tokman, zille çağırdığı hademeye beş tane kahve ıs marladı. Sabahat, Kudretin yanına oturdu. Fikret, karşısındaki bir iskemleye ilişti, Ahmed Tokman yerine geçti. Reji sör ise sadece biraz daha geriye çekildi. Hepsi bir şeyler düşünüyorlardı. Kısa fakat müz'iç bir sükut dakikası geçtikten sonra, gene ilkönce Sabahat konuştu: Filmin çevrilmesine ne vakit baş lanıyor? Ahmed Tokman rejisörün yüzüne bakarak cevab verdi: Birkaç güne kadar zannederim. Öyle değil mi? Evet.. Üç gün sonra ilk provalara ve haricî manzaraları almağa başlıyoruz. Sabahat kocasının elini tuttu. Bu el buz gibi soğuktur Yüzün biraz sararmış Kudret! Mutlaka dün gece hiç uyumadın. Kudret yavaş yavaş daldığı derin â lemden, uyanıyor, silkiniyor gibiydi. Adeta canlanıyordu. Hafif bir sesle karısına cevab verdi: Evet, hiç uyuyamadım. Beni çok merakta bıraktm. Doktora gidiyorum, diye evden çıktın ve bir daha görünmedin. Ne oldu? Ne dedi doktor > Fena dedi, olmaz dedi. Tahmin ettiğim gibi.. Kudretin bu sözleri Ahmed Tokmanm içinde derin bir endişe yarattı. Mu hakkak ki eğer kendisine «stüdyoda yangm çıktı» deselerdi, Kudretin bu sözleri karşısmda duymuş olduğu kadar teessür duymazdı. Çünkü slüdyo sigortahydı. Eğer filhakika doktorlar kendisine mâni olurlarsa, kendisi için tam mânasile bir felâket demekti. Çünkü ne derlerse de sinler, bir filimde Kudret olmadıktan sonra o filim asla büyük kazanç getiremiyordu. Endişe ile rejisörün yüzüne baktı. Rejisör de onun endışesini anlamışh. Ken disine başile tatmin edici bir işaret yaptı. Fikret söze kanştı: Kalbiniz değii mi, muhterem üs tad? Evet kalblm. Sabahat, Fikrete döndü: Kendisine heyecan hiç yaramıyor. Biraz halecana düstü mü, biraz asabileşti mi hemen kriz geliyor. Şu halde son filimde rol almanız biraz şüpheli... Şimdi bütün gözler Kudrete çevril cnişti. Onun ağzından çıkacak tek cüm le, filmin bütün mukadderatmı tayin edecekti. Kudret ş.mdi daha kuvvetli, daha tok bir sesle konuşuyordu: Hayır, karar verdim. Doktoru dinlemiyeceğim, filmi çevireceğim. Sabahat, Kudretin elinde tuttuğu elini sıktı: « Fakat bu, tehlikeli! Kudret, başını ağır ağır karısına çe vrdi. Gözlerinı gözlerine dikti. Bu bak:şlarda o kadar dayanılmaz manalar vardı ki Sebahat gözlerini önüne indirmeğe mecbur oldu. Kudret şimdi yumuşak bir sesle konuşuyor, fakat gözlerini hiç kırpmıyordu. Yüzündeki o derin ıstırab ifade eden çizgiler hiç değişmiyordu: Hayır Sabahat, hiçbir tehlike yok, Sen, doktorlarm sözlerine bakma. Hıçbir şeyden anlamıyurlar onlar. Sonra başmı birdenbire Fikrete çevirdi: Nas;l, siz rolünüzden memnun mu» sunuz? Hoşunuza gitti mi bu rol? Fikret, bu anî sual karşısında şaşala maktan kendisini kurtaramadı. Kudret ne demek istiyordu? Gözlerine niçin öyle bakıyordu? Söz söylerken sesi niçin öylej titriyordu? Yoksa sakın?... . Rejisöre süratle hırsızlama bir göz atj tı. Onda müşahede ettiği sükunet kendisit ni de tatmin eth. Kudrete cevab verdi: Evet, tabiatile.. Şüphesiz ki sizin gibi büyük bir sar.'atkârla birlikte filim çcvirmek, sizinlî beraber, sizin yanmızda. bir şaheser ya"atmak... Bu, benim için hakikî bir şeref ve bahtiyarhk.. Kudret gözlerini gene bilinmiyen bil noktaya iliştirdi: Evet, bana da öyle geliyor ki bu çok güzel bir filim oîacak. Ve sanki uzuı provalar yapm.ş gibi rollerimizde çoL muvaffak olacağız. Sen ne dersin Sabahat? Senin bütün filimlerin birbirindeı (Arkast var) güzel...