22 Şubat 1939 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 9

22 Şubat 1939 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 9

22 Şubat 1939 Balkan konseyi bitti müsteşarımn ziyafeti CUMHURİYET (Baştarafı 1 inci sahifede) da murahhaslar şerefıne bir konser veril nın miştir. kün Matbuat Nezareti gazetecilere General Franko ile Beden terbiyesi istişare heyeti yapılan müzakere Metaksas, bilâhare, Balkan Antantıilk yaratıcılarından biri olan Atatür Ingiltere ve Fransa birçok dün toplandı yüksek şahsiyetini hürmetle anmıştır. şartlar ileri sürüyorlar f Krup protesto edildi [Baştarafı X inci sahifede} yapılan tadilâtın bu neticeyi verdiğini billan «Orak Ticaret ve Sanayi Evi» ne dirmiştir. tebhğ etmiştir. Mümessilik, dün bu pro Vapurlar üzerinde bir tadilât yapılmatestoyu Almanyaya bildirmiştir. sı mümkün olup olmadığı da ayrıca tetkik Etrüsk meselesi mevzuu olmuştur. Bu tetkikler neticesinde Etrüsk hâdisesinin şöyle cereyan ettiği beher vapur için 100 bin lira lâzım olduöğrenilmıştir: ğu ve vapurların dörder ay Almanyada Etrüsk tipi vapurlar, ilk olarak, 3 ka kalması lâzım geldiği anlaşılmıştır. zanlı ve tek makine, tek uskurlu olarak Şimdiki tetkikler sipariş edılmiştir. Fakat sonradan alâkaBu komisyon, şimdi İktısad Veklâetindar makamlar vapurların tek makine ve den aldığı emir üzerine Trak, Sus ve tek uskurlu oluşuna itiraz ettiklerinden Marakazın üzerinde tetkiklere başlamışmakine ve uskur adedi ikiye çıkanlmış, tır. Bu vapurlar esas itibarile sür'atli ve fakat kazan adedi üçten ikiye indırıl iyi tekneler olmakla beraber zayıf görülmiştir. mektedir. Bilhassa bazı hâdiseler îktısad Daha sonra Etrüske 10 kamara eklen Vekâletinin bu gemiler üzerine nazarı mesi için bir güverte ilâve edilmiş, tahli dikkatini celbetmiştir. siye sandalları da bu güverteye konul İktısad Vekâletine şu şekilde iki ihbar muştur. yapılmıştır: O zaman Krup firmasının buna itiraz 1 Trak, Mudanya iskelesine fırtı ettiği, Fransız tipi kazanlar yerine garan nalı bir havada şiddetlice yanaşmış ve tili Alman kazanları konulmasını telkif bu yanaşmadan sonra vapurun bütün kaeylediği ve vapurun yüksek güverte ile pılarile pencereleri açılıp kapanamaz hamuvazenesinin bozulacağına işaret ettiği le gelmiştir. Şu vazıyetten vapurun çarvesaikle sabit olmuştur. pıldığı anlaşılmıştır. Elrüskün inşasından ve buraya gelme2 Sus, Tophane rıhtımına yanaşırsinden sonra Marmarada yapılan ilk tec ken yaslamış ve bordası 19 metre rübede vapur, 1 1 milden yukarı çıkmamış boyundan bir karış içerı çokmüştür. tır. Halbuki mühendis Serverin riyaseti Fılhakika, ilk tetkikler bu iki haberin altındaki tesellüm heyeti, vapurun 13 mil de doğru olduğunu göstermıştır. Ayrıca azamî sürat yaptığma dair rapor vermış bu vapurların kazanlarının da matluba bulunuyordu. muvafık olmadıkları muhtelif vesılelerle Krup'un teklifi görülmüştür. Bu sırada, yani geçen sene ağustosunda Etrüskün kazanlart Krup Denizbanka bir mektub yazmış, Etrüsk tipi vapurlarda bulunan kazanEtrüskte düşülen hatalara işaret etmiş, lar meselesile meşgul olan komısyonua kızakta bulunan Tırhan ile onu takib ede mesaisi de bir hayli ilerlemiştir. Bu kocek Kadeş ve dördüncü vapurda kazan misyon kazanı, Etrüsk seferden dönünce ların çoğaltılmasını, üst güvertenin kaldı tetkik edecek ve bundan sonra Deniz rılmasını tavsiye etmiş ve bu mektuba âci banktan kazanlar hakkında cereyan eden len cevab verılmesini istemiştir. muhaberata aid dosyayı getirterek gözden Bu mektubda Etrüsk için kömür am geçirecektir. barlarına 150 ton ellişer kiloluk çimento Kazanlar hakkında yapılan ilk tetkikpaketleri konulması tavsiye olunmuş,, an lerden alınan netice şudur: cak bu suretle vapurun muvazenesizlikten Etrüsk ve emsalinde kulanılan Fransız kurtulacağı, fakat 40 ton az kömür ala kazanları kömürde yüzde iki, üç nispe cağı için vapurun belki de uzun seferler tinde bir tasarruf temin etmektedir. Kayapamıyacağı ilâve olunmuştur. Komis zanlar gayet hassastır. Çabuk istim tut yonun eline geçen bu mektuba hiçbir ce maktadır. Fakat çok iyi kömür ve çok iyi vab verilmediği de tespit olunmuştur. su istemektedir. Tamırlen, dığer kazan Tırhan ve Kadeşin vaziyeti larla kıyas kabul etmiyecek kadar pahalıBunun üzerine Krup, Tırhan ve Ka dır. Bu kazanlar, bizım memleket için deşi aynen Etrüsk gıbi inşa ederek tez lüks addedilmektedir. gâhtan indirmiştir. Dördüncü vapurun İmpeks tahkikatı inşaatı da şu anda çok ilerlemiştir. Ankara 21 (Telefonla) İmpeks Tırhana aid son vaziyet şudur: şirketi işi hakkmdaki tahkıkat etrafında Vapurun tecrübeleri Almanyada Kil ki muamele Ankara Adliyesince ikmal ede yapılmış ve bizzat vapurların inşasını dilmiştir. Cumhuriyet Müddeiumuınisi Krup'tan alan Neptün tezgâhı da vapu Baha Arıkanın tahkikatm verdiği neticerun matluba muvafık olamıyacağını, fa ler etrafında yann izahat vereceği anlaşıkat mukavele ve şartnamelerle sonradan lıyor. Biikreş 21 (Hususî) Matbuat Nezareti müsteşarı Ojen Titiano bu akşam Balkan matbuatı kongresi azası şerefine bir ziyafet vermiştir. Müsteşar irad ettiği nutukta bilhassa Türkiyenin Ebedî Şefi Atatürkün unutulmaz hatırasını hürmetle yâdetmiştir. Türk murahhas heyetinden Hüseyin Cahid Yalçm, Yunan murahhası Seferyadis'le Yugoslav murahhası, Romanyada gördükleri hüsnükabulden dolayı te şekkürlerini bildirmişler ve Balkan mat buatı tesanüdii lehinde hararetli sözler söylemişlerdir. Hariciye Vekilimiz yartn Belgrada hareket edecek Bükreş 21 (Telefonla) Hariciye Vekilimiz Şükrü Saracoğlu, yannki çarşamba akşamı (bu akşam) saat 23 te Belgrad'a müteveccihen buradan aynlacaktır. Şükrü Saracoğlu Belgrad'da yeni Yugoslav Başvekili M. Svetkoviç'le görüşecek ve oradan Selâniğe doğru yoluna devam edecektir. Vekil burada kendisini bekliyecek olan Yunan Başvekili General Metaksas'la buluşacak ve Atinaya kadar iki devlet adamı beraber seyahat edeceklerdir. Şükrü Saracoğlu Pire'den deniz yolile memlekete dönecektir. Hariciye Vekilimizin şerefine yann (bugün) Bükreş Elçimiz Suphi Tanrıöver tarafından sefarethane binasında bir öğle yemeği verilecektir. Şükrü SaracoğMetaksas, konferansm muvaffakiyeti lu akşam üzeri Yugoslav sefarethanesin hakkmdaki temennilerini bildirmiş ve sözde gene şerefine tertib olunan bir çayda lerini şöyle bitirmiştir: hazır bulunacaktır. « İtimadm yeniden doğması ve enZiyafstte söylenen nutuklar dişelerin yerini sükun ve uzun bir barış Bükreş 21 (a.a.) Dün akşam, devresine terketmesi için sulhu temenni Balkan Antantı daimî konseyi azası şe ediyoruz.» refine verilen büyük ziyafet sonunda, RoMetaksas, nihayet kadehini Kral Kamanya Hariciye Nazırı Gafenku, hara rol'un sıhhatine, dost ve müttefik Rumen retli bir nutuk söylemiştir. milletinin teali ve refahma ve GafenkuGafenku, Romanyanın misafirıerine nun şerefine kaldırarak nutkuna nihayet boş geldiniz demiş ve dünya karışıklık vermiştir. lar içinde bulunurken Balkan bağlarının, Kral, Hariciye Nazırlarım Balkan milletlerinin derin sulh arzu ve kabul etti ihtiyacma tercüman olmak suretile, gitBükreş 21 (a.a.) Dün öğleden tikçe kuvvetlendiğini hatırlatmış ve sözsonra Kral Karol, Elen Başvekili ve Halerine şöyle devam etmiştir: * « Son Ankara toplanrısmdantyeri riciye Nazıh General Metaksas, Türkiye Ibirbirini takib eden mühim hâdiselerden, Hariciye Vekili Şükrü Saracoğlu ve Balkan Antantı daha ziyade müttehid Yugoslavya Hariciye Nazırı Cincar olarak çıkmıştır. Bizler, umumî sulh di Markoviç'i kabul etmiştir. rektiflerine sadık bir halde, kendimize aid menfaatlerimizle müşterek bir surette alâkadar olacağız. Büyük, küçük bütün devletler arasında anlaşmaya ve yak(Baştarafı 1 inci sahifede) laşmaya matuf her gayret, bizim faal sempatimizle teşvik edilecektir. Millet dikkat ve hassasiyetle duran Millî Şef, lerin hayat ve emniyetini geniş bir ölçu verilen izahatı alâka ile dinlemiş, bütün de alâkadar eyliyen büyük ekonomik çalışmalara dair ayrı ayrı sualler sormuş meselelerin hallinde iş birliği yapmayı ve halkevlerini bir kat daha başarılı ve arzu ediyoruz. îsteğimiz, hiç bir kımse yararlı yapmak için gereken tedbirler ünin aleyhinde hareket etmeksizin, gayret zerindeki düşüncelerini söylemişlerdir. Halkevlerinin ve Ankara Halkevinin lerimizin ağırhğını terazinin yalnız sulh kefesine koyarak müşterek istiklâl ıdea çalışmalarmdan memnun kaldığını belirlimize dürüst bir surette hizmet eylemek ten Millî Şef, Evde bir saat kadar durbütün Halkevcilere bir kat daha tir. Memleketlerimizin millî vazifelerini muş, serbest bir tarzda yapabilmelerini müm şevk verecek yakın alâkasını ve teveccükün kılacak nizamı müdafaa edeceğiz. hünü bezletmek suretile Halkevlerinin eTecrübelerimiz, bizi birbirimize bağlı hemmiyet ve ulviyetine yeni bir delil dayan antantın büyük kıymetini bize takdir ha vermişlerdir. Anadolu Kulübünde ettirmiştir. Balkan sulhu, tutulması zor bir bahisti. Sulh azminin herkesi inandıAnkara 21 (Telefonla) Cumhur racak kuvvetine itimad ederek bu bahsı Reisimiz Halkevi ziyareti esnasmda Nafı muvaffakiyetle tuttuk ve tutmakta da Atuf Kansoyu kabul etmiştir. Inönü, akdevam edeceğiz.» şamüzeri Anadolu Kulübüne gelerek bir Gafenku, bundan sonra, Atatürkün müddet kalmıştır. yüksek şahsiyetini anarak, geçen sene Cumhur Risimizin teşekkürü Ankara toplantısı esnasında, Balkan AnAnkara 21 (a.a.) Riyaseticumhur tantmm istikbalinden ne derece emin olKâtıbi Umumıliğınden: duğunu gösteren sözlerini hatırlatmıştır. Halkevlerinin yıldönümü münasebetüe Romanya Hariciye Nazırı, geçen seyurdun her tarafından temiz duygu ve tene antanta parlak bir surette riyaset eyliyen Metaksas'm gayretlerini tebaruz et mennileri havi telgraflar alan Reisicumtirmiştir. Bulgaristanla Selânıkte ımzala hur İsmet Inönü teşekkürlerinin ve Halnan anlaşmayı mevzuubahs eylıyerek bu kevi mensublarına iyi başarılar hakkmdavesikanm bütün milletleri antanta danıl ki temennilerinin iblâğına Anadolu Ajanolmağa davet arzusunun bir burhanını sını memur etmişlerdir. Paris 21 (Hususî) General Franko bugün muzaffer bir şekilde Barse'on'a girmiştir. Bu münasebetle 50 bin askerin iştirakile bir geçid resmi yapılmıştır. İtalyan gönüllüleri ordunun başmda bulunu« Bütün iş birliklerine açık olan yorlardı. Balkan Antantının tecavüzkâr hiç bir Franstz murahhasının temasları Paris 21 (Hususî) Fransız muhedefi bulunmadığını tekrar etmeğe hacet yoktur. Hiç bir yeni anlaşma müza rahhası Leon Bernard yarın Frankıstlerle kere edecek ve imzalıyacak değiliz. Zi kat'î müzakerelere girişecektir. Müzakera mevcud anlaşmalar, takviyeden müs reler Fransa ile Ingiltere tarafından Frantağnidir. Dört devletin millî arazilerini kistlerin tanınması mukabilinde yabancı ve Ölülerinin kanile kat'î surette çizilmiş gönüllülerın memleketlerine göndenlmesi, hududlarmı muhafaza etmek azminden İspanyol mültecileri içm yapıan masrafdaha sağlam bir bağ mevcud olamaz. ların Fransaya nakledilen İspanyol altınBiz, burada, politikamıza sadakati larile mahsubile Akdenizi alâkadar eden mizi ilân için toplanmış bulunuyoruz. U siyasî ve askerî mesele etrafında cereyan mumî sulh eserine hizmette devam edece etmektedir. Leon Bernard'ın şartlarını kağiz. Bulgaristanla Selânik anlaşmasını bul takdirde, Ingiltere ile Fransa derhal imza suretile bu arzumuzun en iyi bür Frankistleri tanıyacaklardır. Leon Berhanını verdik. Selânik anlaşması, Bulga nard'ın cuma günü Parise dönebileceği ristanla Balkan Antantı devletleri ara kuvvetle ümid edilmektedir. sında müsavatın teessüsünü mümkün kıLondra elçisi Pariste lan, bir antant havası yaıatmak bahsinde Londra 21 (a.a.) Fransız sefiri karşıhklı hüsnü niyetle yapılan müzake relerin bir neticesidir. Selânik anlaşması, Corbin, bu sabah Paristen buraya gcl tarihî bir dönüm noktasıdır ve milletleri miştir. Mumaileyh, Pariste İspanyol memiz tarafından candan arzu edilen daha selesi hakkında Bone ile görüşmüştür. iyi bir istikbal için ümidler veren bir hâCorbin'in Berard'a tevdi edilmiş olan disedir. Bugünün va'him güçlükleri ve vazifenin netayici hakkında malumat veryarınm endişeli vaziyeti karşısmda Bal mek üzere bugün öğleden sonra Hariciye kan Antantı, sulhun takviyesi işine mü Nezaretine gideceği haber almmıştır. essir surette isbirliğini getirmiştir.» Elen Başvekili, bundan sonra, Balkan memleketleri elçiliklerinin büyükelçilığe yükseltilmiş olması keyfiyetinin Balkan milletleri arasındaki dostluğun yeni bir tezahürünü teşkil etmekte bulunduğunu da kaydederek sözlerine şöyle devam etmiştir: (Baştarafı 1 inci sahifede) Başvekilin beyanatı Bir saat kadar süren bu izahattan sonra Başvekil Refik Saydam, şu beyanatta bulundu: « Ben, rıer vakit spor işlerinin böyle güzel, bilhassa sıhhat meselesile muvazi yürümesini ve böyle bir çerçeve içerisine almmasını isterdim. Sıhhiye Vekâletinde bulunduğum zaman bu işle çok meşgul olmuştum. Hatta, spor hekimliğıni alâkalandıran bırkac kitabın da tercümesine başlatmıştım. Öyle zannediyorum ki, bunlar, bitmiş olacaktır. Benim en büyük derdim, 1217 yaş arasındaki gencliğin neşvünemasında muzır cjan sporlarla meşgul olmaları idı. Görüyorum ki, bunlar yoluna girmektedir. Bu hususta saym Generali tebrik ederim ve mesaisi sebkeden arkadaşlara muvaffakiyet dılerim. İşte, benim senelerdenberi istediğim bu idi. Memnuniyetle görüyorum ki, bu işler yoluna girmektedir. Yardımıma ihtiyac olan hususlarda emrinize amadeyim. Beklediçiniz yardımlann başında bütçenin geleceğini tahmin ediyorum. Bu hususta da yardımda bulunmakta hiç tereddüd etmiyeceğim. Çünkü memleketin istikbalini tevdi edeceğimiz gencliğin sıhhat ve kuvveti ve yurd müdafaasına hazırlansnası için azamî yardımı yapmak vazifeımizdir.» Başvekil, heyete, çalışmalarında muvaffakiyetler diledi ve heyet, General Cemil Tanerin başkanlığında toplantıya devam etti. Öğleden sonra saat 14 te tekrar toplanıldı. Kralcıların teşebbüsü Paris 21 (a.a.) Paris gazetelerin den biri bu sabah Marki de Canada Harmosa tarafından îspanyol krallık cemiyeti namına Franko ve Negrin'e gönderilmiş öğleden sonraki içtima olan ve her ikisinden dahilî harbe nihayet Ankara 21 (a.a.) Saat 14 te Bevermelerini rica eden telgrafm metnini den Terbiyesi Genel Direktörlüğü içtima neşretmiştir. Eski Kral Alphonse'un hassa ordusun salonunda toplanan istişare heyeti beden dan Kont Los Andes, böyle bir cemiyet terbiyesi kanununun 4 üncü maddesi mucibince yapılması icab eden beden terbiten bahsedildiğini hiç işitmemiş olduğunu yesi mükellefiyeti hakkmdaki nizamnave de Canada Hormas'a unvamnm meçme projesinin heyeti umumiyesi ve birhul bulunduğunu söylemiştir. kaç maddesi üzerinde müzakere yapaFransanm mültecilere yardımı rak, saat 16,30 da içtimaa bugünlük niParis 21 (a.a.) Dahiliye Nezareti hayet vermiştir. İspanyol mültecilerine yardım edilmesi içm 20 milyon frankhk bir kredi açmıştır. Cumhur Reisi Ankara Halkevinde Sulhun en genc ve en emin desteği: Balkan Antantı IBaşmakaleden devam'] menfaatlere maliklirler. Balkanldar, beraber yürümesini öğrendikleri nispette kendilerine ve insanlığa daha faydalı olmağa muvaffak olabihceklerdir. Sevgili Atamız, bundan senelerce evvel sÖylediği bu sözleri Balkan Antantının geçen sene Ankarada yaptığı toplantıda başka bir şekilde tekrarlamış, bu birliğin istikbaline karşı beslediği sarsıîmaz inancı bir defa daha teyid etmişti. Evvelki akşam, Rumanya Hariciye Nezaretindeki suvarede söz alan muhterem Gafenku ile muhterem Metaksas, Ebedî Şefimizin hatırasını anarken Onun Balkan birliği lüzumunu ilk anlıyanlardan olduğunu tebarüz ettırmeyı unutmadılar ve Şefimizin üfulünden duydukları teessurü izhar ettıler. Kardeş milletlerin, hâlâ kalbimizi yakan bu derin yaramız karşısında gösterdikleri alâkadan dolayı kendilerine minnettarız. Esasen bütün insanlığm iftihar mevzuu olan Kemal Atatürk, bizden sonra şüphesiz onlara da aiddi. Ona lâyık çocuklar olduğumuzu ispat için Onun çizdiği yollarda yılmadan yürümek ve uzaklardan gözümüzle gördüğümüz sulh ve birlik güneşine ulaşmak vazifesile mükellef bulunuyoruz. Balkan devletlerinde teker teker vukua gelen hükumet değişikliklerinin Balkan birliğine hiç zarar vermemiş olması bu teşekkülün nekadar sağlam esaslara dayandığını ispat eden bir hâdisedir. Evvelki toplantılarda birliğin manasını kavramış, sulhçu olduğu kadar da irade sahibi devlet adamlarımız buluşuyorlardı. Bu defaki toplantıda şahıslar değişmiş, fakat karakterler değişmemiştir. Bükreşte de gene, birliğin manasını kavramış, sulhçu olduğu kadar irade sahibi devlet adamlanmız görüşmektedirler. Bütün dikkat nazarlarının kendilerine çevrildiği şu dakikalarda onlara muvaffakiyetler temenni ederiz. Macellanos vapuru kimindir ? teşkil ettiğini bildirmiştir. Nihayet Metaksas'ın son Belgrad ziyaretmı de hatırlatmış ve bu ziyaret esnasmda ıkı memleketin Balkan Antantına bağlılık muçterek politikasınm müsahede edıldıgım söylemiştir. . Gafenku, sözlerini, antantın ıstıkbalme sarsılmaz emniyeti bulunduğunu yenıden teyid ederek Htirmiş ve kadehını, Balkan Antantı devletleri reislerinin, muhterem misafirlerinin sıhhatlerine kaldırmış ve Balkan Antantı milletlerinin şan, feret ve refahma içmiştir. Beş esrar kaçakçısı daha yakalandı General Metaksas'ın cevabt Metaksas, gerek kendi adına, gerek arkadasları adına Gafenku'ya cevab vererek Romanyanın kendilerıne gosterdıği hararetli hüsnükabulden dolayı teşekkür etmiş ve Romanyayı yüksek mukadderatma doğru götüren Kral Karol'un önderliğinde Rumen milletinin her sahaHa kavdettigi büyük terakkiler karşısmchki hayranl'ğını ifade eylemiştir. Dün yeniden beş esrar kaçakçısı yakalanmıştır. Kadıköj'ünde Hâl altmdaki kahvelerde oturaak rasgelene esrar sattıklan haber alınan Hüseyin, Agob ve Ahmedle bunlara vasıtalık eden Kemalin ahçı Hamide aid dükkânda buluştuklannı haber alan kaçakçılık bürosu memur ları, icab eden tertıbat alındıktan sonra onları mezkur yerde suç üstünde yakalamışlardır. Üzerlerinde yapılan araştırmada bir miktar esrarla bir esrar çakısı ve esrar bulaşıklı kâğıd bulunmuştur. Esrarcılann elebaşısı olan Ali oğlu Cakır Hüseyin, memurlan görünce baskma uğra dığını anlamış, hemen elindeki esrarı yutmuştur. Memurlar, bu açıkgöz ka çakçıyı, Haydarpaşa Nümune hastanesine götürerek kusturtmuşlar, esrarı elde etmişlerdir. Kaçakçılar Adliyeye verilmislerd.r. NADİR NADt Karaya oturan yat Tarabya koyunda demirli duran bir İngiliz lorduna aid yat, dün, mürettebatının sevk ve idaresile İstanbula doğru seyrederken birdenbire Yeniköy Kırazlık açıklarmda kuma oturmuştur. De nizbanka aid bir römorkör, yatı kurtarmıştır. (Baştaraft 1 inci sahifede) mevkii icraya vazedilece'k hernevi men kul ve gayrimenkul emvalle mefruşat ve vesaiti nakliye, vapurlar ve sairenin satışı ve yahud devir ve temliki muacnelâtı millî İspanya hükumetince hususî veya resmî sahiblerinden gasbedilmiı addedilerek gayrikanunî ve keenlemyekün tu tulacağı ve alâkadarlar hakkında kanu nî muameleye tevessül edileceği» anla tılmışh. Dün, bu tebliği takiben, uzun zamandanberi İstanbul ikinci ticaret mahkemesinde görülen ve muhtelif saf halar geçiren bir vapur kazası davası, mühim bir safhaya girmiştir. Çanakkalede olan kazada, Macella nos isimli İspanyol vapuru, Kapopino isimli İtalyan vapurunu batırmıştı. Ital yan vapurunun acentası, vapura ihtiyatî tedbir olmak üzere haciz konulmasını istemiş, İspanyol vapurunun kaptanı Bayona'mn vekili, bu vapura İspanya cumhuriyet hükumetince ambargo vazedıldiğinden, vapurun bu şekilde hükumete aid olduğundan bahisle, Macellanos'a ihtiyatî tedbir olmak üzere haciz konulamıyacağı iddiasında bulunmuştu. Fa kat, vapurun siyasî değil, ticarî maksadla seyahate çıkanlmış bulunduğu ileri sürülerek, Macellanos Halice çekilmiş, orada alıkonulmuş ve iki taraf arasındaki davanın burada görülmesi kararlaştınlmıştı. Bu otuz beş bin İngiliz liralık tazminat davasında, dava edilen tarafı Is panya cumhuriyeti hükumetine izafeten Mecellanos kaptanımn vekili avukat Gad Franko temsil ediyordu. Dünkü safhada mahkemeye gelen avukat Ab durrahman Münib, kendisinin Mecellanos vapuruna sahib olan Transatlantik şirketini temsilen geldiği kaydile, bu husustaki vekâletnamesini verip, Transat lantik şirketi murahhaslar heyetinin millî hükumet reisi General Franko idaresine geçen arazide içtima ederek, Fran kist'lerin resmî müsaadesile bu davayı takib etmeğe karar verdiklerini söylemis ve «esasen Macellanos'un hakikî sahibi biziz.» demiştir. Dolayısile Mecellanos'u temsilen diğer tarafın mevcudiyetine itirazda bulunarak, o tarafın müdahaîesinin men'ini istemiştir. Yeni vaziyet hararetle raünakaşa edildikten sonra, heyet müzakereye çekil miştir. Neticede, reis İsmail Hakkı, bu cihet esaslı surette müzakere edilerek verilecek kararm başka bir gün tefhim olunacağını bildirmiştir. Muhakemenin devanu, mart ayına bırakılmıştır. Almanyaya yapılan tavuk ihracatı artıyor j Almanyaya gönderilecek tavuklar Son zamanlarda Almanyaya tavuk eden bir Alman firması idare etmekte ihracatımızın mühim miktarda arttığmı, dir. Firma, Tophanede eski mezbaha hatta haftada üç dört vagonu buldu lardan birini kiralıyarak burada tesisat ğunu yazmıştık. ve soğuk hava deposu vücude getirmiş Dün, bir muharririmiz bu ih tir. racat işi üzerinde malumat almıştır. Almanlar şimdi tavuğu bol olan A» Verilen malumata göre, Almanyaya ta dapazarı mıntakasında çalışmaktadırlar. vuk ihracatı bilhassa son altı aydanberi Anadoluda bu haber şayi olduğu için. mütemadiyen artarak devam etmiştir. Bu İstanbula memleketin her tarafından bol müddet zarfında Türkiyeden Almanya miktarda tavuk gönde/ilmektedir. Bu ya yarım milyon tane kesilmiş tavuk ih hal, burada tavukçuluk ve yumurtacılıkrac edilmiştir. la alâkadar olanlan büyük bir endişeye Bu ihracatı memleketimizde teşekkül düşürmüştür. ı Berberler ve bakkallar dün toplandılar ı Esnaf cemıyetleri heyeti umumiyeleri, birbırinı takiben yapılmaktadır. Dün de Berberler ve Bakkallar cemiyetlerinin heyeti umumiyeleri toplanmıştır. Berberler cemiyeti toplantısında ancak yirmi kadar berber bulunmuştur. Okunan idare heyeti raporunda esnafa 18 senelik mazinın örtülmesi, dedikodunun bırakılması tavsiye olunmuş, kooperatif kurmak, genc berberleri Avru i paya göndermek. ihtiyar berberlere yardım etmek gıbi fikirler ileri sürülmüştür. Bakkallar cemiyeti kongresi de sessiz olmuş, kongrenin sonunda seçim yapılmıştır. Yukandaki resim, bu sessiz kongreden bir intibadır.