15 Mart 1939 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

15 Mart 1939 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

CUMHURÎYET 15 Mart 1939 Fenerbahçe kulübü bir Ingiliz takımı getiriyor Fenerbahçenin 31 inci yıldönümü spor ' şenliklerinde bu takımla maç yapılacak Türkiye Büyük Millet Meclisi nedir ? [Başmakaleden devam] tı. Askerî lüzum olsa bütün apartıman işgal olunurdu. îşe yerli eller de kanşarak sırf beni tazib ve ızrar etmek maksadile bu küçüklüğün irtikâb olunmakta bulunduğu meydanda idi. Mevsim kış. Kânunusani ortaları. O yıl da dehşetli kar ve soğuk vardı. Evde aile reisi yok. Yalnız kadınlar ve çocuklar var. Hiçbir hak sebebi olmaksızm o kara kışta sokağa atılmak istenilen bu müdafaasızlar nereye giderlerdi? Orasını kim düşünecek? Veyl mağlublara. Nereye giderlerse gitsinler. Evden yarına kadar çıkılıp gidilecek!.. Nitekim de çıkılıp gidildi. Bu tek misali bütün memlekete tamim etmek mümkündür. O kara günlerde her Türk, sorgusuz sualsiz, ayni akıbetlere maruzdu, ve nitekim yukarıki misalin binbir çeşidi onların pek çokları üzerinde tatbik olundu. Memlekette Türk için hayat hakkı kalmamış gibi birşeydi. Çünkü millî hürriyet ve istiklâlin timsali olan devlet sukut etmişti. Elinden silâbları da alınmış olan milletin ensesinde boza pişiriyorlardı. Oldumolasıya hür, istiklâline âşık, merd ve kahraman Türk bu hakaretin zerresini hazmetmiyerek için için, vatandaştan vatandaşa bu belâdan kurtulmanm çareleri üzerinde kafa yoruyor, beyin patlatıyordu. Her tarafta bir hareket, bir irkilme vardı, ve nihayet îzmir müdafaasi ittihad noktası olmak umudile ufukta çoban yıldızı gibi parlamıştı. Tam bu sıralarda Samsunda Anadolu karasına ayak basan Atatürk aldığı türlü tedbirler arasında millete bilhassa şunu söyledi: Millî hakimiyete esas ve kaynak olacak millî birlik! Birleşin demek ve bu tavsiyeyi çok iyi bir telâkki ile candan kabul etmek kolay. Fakat tatbikatta bu birlik nasıl temin olunur? Memleket, bütün milletin koşup toplanacağı bir ova değildir. Binaenaleyh kökleri gönüllerde derin olan bu birliğin, hükmü her tarafa nafiz ve nüfuzuna herkes tarafından hürmet ve itaat olunur bir şeklini bulmak lâzımdı. Bu ise ancak bütün milletin en samimî heyecanlarile iştirak ettiği bir Millet Meclisinde tahakkuk edebilirdi. Erzurum ve Sıvas kongreleri millî birliğin bu anlayış yolunda tekâmül merhalelerini teşkil ederek nihayet îstanbulda Meclis basılıp payitaht daha katmerli, daha muhakkirane filî bir işgal altına alınmca Atatürkün millete: Ankarada toplanacak Meclise aza seçip acele yollayın! Şeklindeki hitabı bütün memlekette umumî ve mütehalik bir kabul ile karşılandı, ve bu Meclistir ki 1920 nisanının yirmi üçünde Ankarada toplanarak bütün milletin mukadderatını kendi münhasır ve muktedir eline aldı. Ve gene işte bu Mecistir ki şimdi beşinci devresinin seçimleri yapılıyor. Millet bu Meclisle kendi kendini idareye karar vererek tehlikelerin en korkuncu olan izmihlâlden kurtulduktan sonra gene kendi kendini idaresinin timsali olan bu Meclisle bütün dünya milletleri arasında imparatorluğun hemen hiçbir devirdc yetişemediği derecelerde terakkiye, teceddüde, kuvvete ve hürmete mazhar olmuştur. Geçirilen yakm tarihimiz kendisinde pek çok ibret dersleri toplıyan bir tarihtir. Onu unutmamak ve her zaman öyle hareket etmek sayesindedir ki yarınlarımızı ve öbürgünlerimizi emniyet altında bulundurabiliriz. Yukarıki izahlardan anlaşılır ki Türkiye Büyük Millet Meclisi, Türk milletinin dört elle sarılarak daima etrafında sımsıkı toplanacağı en büyük temel devlet müessesesidir. Dün böyle idi, bugün böyledir, yann da böyle olacaktır. M. Köseivanof şehrimize geliyor [Baştarafı 1 ind aahifede] dürü Sadreddin Aka tarafından karşıla nacaklardır. Sirkeci garmda da merasîm yapılacak, evvelâ Bulgar ve sonra Türk millî marşlan çalmacaktır. Misafirlerimiz, kendile rine tahsis edilen otomobillerle doğruca Perapalasa giderek ayrılmış olan daire lerde istirahat edeceklerdir. Öğle yemeği Perapalasta hususî olarak yenecektir. Arzu ettikleri takdirde, misafirlerimiz şehirde gezinti yapacaklardır. Ekselâns Köseivanof'la refakatindekiler perşembe günü saat 18 de otelden ayrılacaklar ve Denizbankın Tophane nhtımmdan kalkacak hususî vapurile Haydarpaşaya geçeceklerdir. Kendilerine tahsis edilen tren, saat 19,40 ta Haydarpaşadan hareket edecektir. Haydarpaşa garında da merasim yapılacaktır. Misafirlerimiz, 17 mart cuma günü saat 10,35 te Ankara garına muvasalat edeceklerdir. Başvekilimiz Doktor Refik Saydam, Hariciye Vekilimiz ve refikası, Ankara Valisi Nevzad Tandoğan, Hariciye Umumî kâtibi Numan Menemen cioğlu, Protokol Dairesi Reisi Şevket Fuad, Mevki Kumandanı, Devlet De miryollan Umum müdürü Ali Rıza ve diğer zevat tarafından karşılanacaklardu*. Ankara garmda da ihtiram kıt'ası ve bando bulunacak, Bulgar ve Türk îstiklâl marşları çalmacaktır. Misafirlerimiz f doğruca Ankara Palasa gideceklerdir. Köseivanof, cuma günü 11,15 te Riyaseticumhur köşküne giderek defteri mahsusu imzalıyacak, müteakıben Hariciye Vekilini, Başvekili ve Meclis Reisini ziyaret edecek; bu ziyaretler iade oluna caktır. i&My^^ Şehrimize gelecek Fenerbahçe kulübü, otuz birinci yıl dönümü münasebetile yapacağı spor bayramı için Ingiliz amatör takımını davet etaıişti. Fenerbahçe, malî şartlar üzerinde anlaşmayı bitirmiş ve bu hususta icab eden müsaadeyi almak için Beden Tcrbiyesi Umumî Müdürlüğü nezdinde Iâzım olan müracaati yapmıştır. olan Ingiliz takımı ikmci ve üçüncüye birer madalya verilecektir. 8 Her iki yarışa da girecek olan koşucuların yarış saatinden evvel hazırlanmış oldukları halde Likör fabrikası önünde hazır bulunmalan ve isknlerinj hakem heyetine kaydettirmeleri lâzım dır. Zâfı umumî, kansızlık, romatizma, sıraca, kemik, sinir hastalıklarına, cılız yavrular, yürümiyen, diş çıkaramıyan çocuklar, dermansız ihtiyarlar, solgun kızlar, vereme istidadı olanlar Hasan Kuvvet Şurubu'ndan içmelidir. Kanı arttınr, iştiha verir, şifaî tesirleri çoktur. Fennî surette imal edilmiş, içilmesi kolay ve lezzetli bir şuruptur. Küçük büyük her yaşta istimal edilebilir. Middlesex Wandrers takımı IstanbuJoe Lousin Nevyork sergisi la hususî bir hava sefinesile gelecektir. maçı Şimdiye kadar memleketimize reamî surette hiçbir Ingiliz takımı gelmediğinDünya ağır sıklet boks sampiyonu den bu temas mühkn bir fırsat olacakrır. Joe Louis Nevyork sergisinde büyük bir Ingiliz takımı Avrupanın muhtelif şe boks maçı yapacaktır. hirlerinde maçlar yapacakbr. îngiliz atletleri Amerikaya Kulüb murahhaslarını ve hakemleri davet gidiyor İstanbul Bölgesi Başkanlığından: 1 Bölgemizde bulunan Anadoluhisan, Beyberbeyi, Galata Gencler, Demirspor, Kadıköyspor, ve Bozkurd ku lüblerinin tam salâhiyetli birer murah haslannı 15/3/1939 çarşamba günü akşanu saat 1 7,30 da tertib edilecek bir müsabaka hakkında bölge merkezine göndermeleri lüzumu tebliğ olunur. " 2 Bölgemizde bulunan bütün li İngilizler Amerikada kısa bir zaman sansiye futbol hakemlerinin bir mesele kalacaklardır. hakkında görüşmek üzere 15/3/1939 22 temmuzda dünya rökordmeni In çarşamba günü akşamı saat tam 18 de giliz Wooderson Amerikanm meşhur atbölge merkezine gelmeleri rica olunur. leti Cunninghama karşı bir mil (1609) Bisiklet müsabakaları metre koşacaktır. İstanbul Bölgesi Bisiklet Ajanhğın Almanya îtalya futbol maçı dan: 26 martta Îtalya ile Floransa'da kar 1 Seri bisiklet yanşlannın dördünşılaşacak olan Alman takımında dört Vicüsü 19/3/1939 tarihine musadif pazar yanalı oyuncuya yer verilmiştir. Alman günü sabahı yapılacaktır. takımında Admira kulübünden Platzer 2 Yarışa tam saat 9 da başlanakaleci oynıyacaktır. caktır. 3 Yanş yolu: Mecidiyeköy Hacıosman tepesi Kefeliköy Tarabya Mecidiyeköy arasında iki defa gidip gelme olmak üzere 60 kilometredir. 4 Ayni gün ve saatte ikinci sınıf bisikletçiler arasında tertib edilip geçen hafta muhalefeti hava dolayısile yapılamıyan teşvik müsabakası da yapılacak tır. 5 Evvelce de ilân olunduğu gibi bu yarışa 1937 ve 1938 senelerinde tertib edilen bisiklet koşulanna iştirak et memiş olan her bisikletçi girebilecektir. 6 Yanş yolu: Mecidiyeköy Hacıosman tepesi Kefeliköy Tarabya Mecidiyeköy olmak üzere 26 kilometredir. 7 Bu yarışta derece alan birinci. 1895 senesînde Amerikada yapılan Olimpiyad oyunlarına iştirak etmiş olan İngilizler o tarihten sonra ilk defa bu mevsim temmuzda Amerikaya bir atle tizm takımı göndereceklerdir. Amerika seyahati için on atlet seçilmiş ve bunların arasında maruf atletlerden 1500 metre dünya rökordmeni Wooderson, 400 metreci Brovvn, 110 metre mânia koşucusu Finley bulunmaktadır. îngiltere ttalya maçı 13 mayısta Milâno'da îtalya millî taknnile karşılaşacak olan Ingiliz millî takımı ilk defa ecnebi bir memlekete hususî trenlerile gideceklerdir. 1940 olimpiyadı afişleri Finlandiya'da yapılacak on ikinci Olimpiyad oyunlan afişi için 72 san'atkârın iştirak ettiği müsabakada 106 proje yapılmıştır. Projeler üzerinde yapılan tetkikat neticesinde meşhur Finlandiya'lı koşucu ve dünya rökordmeni Pavo Nürni'nin kcşu halindeki resmi afiş olarak kabul edilmiş ve bu afişler dünyanın her tarafına gönderilmiştir. YUNUS NADİ Misafirler öğle yemeğini Bulgaristan elçilığinde hususî olarak yiyeceklerdir. Ekselâns Köseivanof, cuma günü saat 16 da Ebedî Şef Atatürkün kabrine bir çelenk koyacaktır. Bu çelenk koyma merasiminde bir polis ihtiram müfrezesi hazır bulunacaktır. Merasimden sonra Köseivanof, îsmet İnönü Kız Enstitüsünü gezmekte bulunan refikasma iltihak edecektir. Başvekilimiz cuma akşamı 20,30 da Ankara Palasta bir akşam yemeği vere cek ve bu yemeği bir resmi kabul takib edecektir. 18 mart cumartesî günü saat 11,45 te Reisicumhurumuz îsmet İnönü, Doktor Köseivanof'u kabul edecektir. Bayan îsmet İnönü de saat 12 de Bayan Köseivanof'u kabul edecektir. Reisicumhurumuzla refikası tarafından saat 13 te Riyaseti cumhur köşkünde misafirler şerefine bir öğle yemeği verilecektir. Cumartesi günü, Bulgar elçisi Kristof tarafından Ankara Palasta bir akşam yemeği verilecek ve yemeği bir suvare takib edecektir. Misa firlerimiz pazar günü şehri ve müesseseleri gezecekler, bu arada radyo stüdyosunu da ziyaret edeceklerdir. Ekselâns Köseivanof'la refakatinde kiler, pazar akşamı saat 19,40 ta Ankaradan ayrılacaklar ve merasimle uğurla Güzyelliklerinin aynası olan parlak dişlerinde birbirine karşı besledikleti sevgiyi görüyorlar. Onların bahtiyarlığım ve saadetlerini nacaklardır. Hususî trenleri pa'zartesi günü 10,45 te Haydarpaşa garına vâsıl olacaktır. Mi safir Başvekil ayni gün saat 17 den 20 ye kadar İstanbul Bulgar konsolosluğunda Bulgar kolonisinin ziyaretlerini kabul e decektir. 21 mart salı günü saat 13 te öğle yemeğini hususî olarak Parkotelde yi yecek olan misafirler, îstanbulun görül meğe değer yerlerini gezdiktea sonra ayni gün saat 23 te Sirkeci ganndan hareket edeceklerdir. Hususî tren 22 mart çar şamba günü saat 8 de Edirne istasyonun Yarattı. Çünkü RADYOLiN sadece dışleri temizlemekle kaimaz, diş da duracak ve merasimden sonra Sofyaya etlerini ve dişleri kuvvetlendirir, ağıza giren mikroblan öldürür, müteveccihen hareket edecektir. böylece bütün vücudun sıhhatini temin eder. ıkisi de birbirine hayran Sabah, öğle ve akşam her yemekten sonra giinde 3 defa muntazaman kullandıkları RADYO LİH Yazan; Henri Duvernois Çeviren: Cevad Sadık KARISINI YARATAN ADAM j BÜYÜK HİKÂYE 2 niye'ler kuşkulanıyorlar. Furniye baba bize dedi ki: «GaJermen Deskuviyo bir süveter fabriyet ciddî, gayet mühim bir ziyaret bekkasında çalışan gene bir kızdır. Zengin arkadaşları onu tatil günlerinde eğlence liyoruz. Bunun icin, bu seferlik kürük yerlerine davet ederlerdi. Gene bir cu kızlar çaylannı çamaş;rhanede içecek martesi günü İpolit Furniye'lerin evi ler.» ne gitti. Jermen bu eve daha ziyade es Ya Katerin? Ya Anna? ki hayatını hatırlamak için giderdi. Onlar birşeyden haberleri yokmuş Mösyö Furniye, Fransanın mukadderagibi davranıyorlar, fakat haberleri var. iına hâkim olmağa çalışan bir zengindı. Onları bir görseydin şekerim, iki dirhem Fakat bu lıulyası asla hakikat olamıyor7 ( u. Madam Furniye de oldukça garib ta bir çekirdek olmuşlar! Çok güzel bir parti; şato sahibi bir Ivatli bir kadındı. Kendisine Nini diye hitab ediiirdi. Mösyö Furniye'nin bir adam. b'rmt çekemiyen, fakat haricen iyi gö Herhalde şatosunun ismini taşıyorrilnen Katerin ve Anna adlarında iki dur. ikiz Tera vardı. Her iki kardeş de kendi Hayır. Daha doğrusu, henüz böylerinden çok güzel olan Jermen'i kıs le bir isim taşıdığı yok. İsmi sadece Ar1anmıyorlardı. Mösyö Furniye'nin Jerman Uzerk'tir ve buraya onu ihtiyar men'e gösterdiği büyük alâkaya rağ Madam Siro getiriyor, hani şu bir kere men!.. dul kahp iki kere boşandıktan sonra, baş Onu görecek miyiz? kalarınm evlenme işine tavassut eden.. Ancak anahtar deliginden.. FurBu konuşmalar, büyük san salonun Dünkü kısmın hulâsası i bitişiğinde bulunan çamaşırhanede olu yordu. Luiz şuna karar verdi: İçimizden biri buradan görebilir, fakat hepimiz işitebiliriz. Jermen tereddüd ediyordu. Ayıb olmasın? Şarlot kesip attı: Adam sen de. Kimseye zararımız dokunmuyor ki. Böyle bir gülmek fırsatı her zaman ele geçmez, hele bu zamanda.. Sükut! Çikolata var, pasta var, keres var. Köpeğin havladığım duyuyorum, herhalde düşmanı haber veriyor. Anahtar deliginden kim bakacak? Ben ! Gözlerim gayet kuvvetlidir. Yaklaşm. Ne görürsem size anlatacağım. Ve radyoda bir cenaze merasimini tasvir eden spikerin hazin sesile anlatmağa başladı: Ayakta olan ve misafiri pencereden gözetliyen Mösyö Furniye oturdu. Eski bir kitabı okuyor gibi yapıyor. Madam Furniye, Katerin'in etegini çekiyor ve Anna'nm kirpiklerini kmrıyor.. Dikkat! Kapı a<;ılıyor. Konuşma evvelâ umumî oldu. Ma dam Siro: Erken geldiğime ne iyî etmişîm! dedi. Bu güzel aileyi yalnız bulmak bir talih eseridir. Sahiden güzel bir aile, değil mi sevgili Arman? Arman tasdik etti: Cidden güzel! Jermen, Şarlot'a fısladı: «Damad bey nasıl?» Ve Şarlot kısaca şu cevabı verdi: «Rengi kırmız', saçlan muntazam taranmış, oldukça iyi giyinmiş ve Furniye baba kadar iri bir adam.» Madam Siro devam ediyordu: Size yeğenimi takdim ederim, sahiden yeğenim değildir, fakat onu çok sevdiğim için böyle çağırırım. Aramızda ailevî bir rabıta olmadığma bir türlü kendimi inandıramıyorum. Madam Üzerk'in annesi benim en iyi dostumdu. Arman, Normandiya'da bulur.an şu meşhur Tibodiyer çiftliğinin sahibidir. Çiftliğine gayet iyi bakar, görseniz bir nümune çiftliği sanırsınız. Dünyanın sekizinci harikası olan şatodan maada.... Arman mütevazı, tashih etti: Rica ederim madam.. Mahcub ediyorsunuz. Madam Siro ancak şuna razi oldu: Haydi *diyelim dünyanın yedi sekiz harikasından biri. Göz alabildiği kadar tarlaları var. Senenin büyük bir kıs mmı çiftlikte geçirir. Piket oynamıyor musunuz? Üç kişile çok zevkli olur. Çabuk kartları getirin. Biz oynarken gencler istedikleri gibi konuşabilirler. Ah! Yağmur yağıyor, ne yazık! Bahçe o kadar güzel ki! Sevgili yeğenim, yağmur yağmasaydı da bahçede otursaydık, kendini Tibodiyer'de sanırdın! Anna: Çay getireyim mi? dedi. Anahtar deliginden bakan arkadaş ların talihine, Katerin ve gene adam, çamaşırhaneye açılan kapının yakınmda oturdular. Böylece, Şarlot ve arkadaşları, anahtar deliginden sıra ile bakarak, Arman'ı görebildiler. Ona, yirmi üzerinden, şu numaralan verdiler: Şarlot: 18, Luiz: 7; Elizabet: 19; Jermen: 10. Sonra, aşağıdaki muhavereyi duydular: Katerin. Normandiyada mı otu rursunuz mösyö? Arman. Evet matmazel. Katerin. Müthiş bir metnlekettir. Arman. Bilhassa çok cazib. Katerin. Ben de bunu söylemek istiyordum, müthiş ve cazib. Halbuki meselâ Yava yalnız müthiştir. Arman. Yava'yı bilir misiniz mat mazel ? Katerin. HayiT mösyö, fakat orada iki hafta kalrruş bir kuzenim var. Arman. Seyahat etmesini sever misiniz ? Katerin. Doğrusunu isterseniz, bu suali kendi kendime asla sormuş değilim. Kocamın ne seveceğini bilmeden kendi min ne sevdiğimi bilmek istemiyorum. Arman. Katerin. Meselâ, sürgün avını çok seveceğimi tahmin ediyorum. Siz sevtnez misiniz mösyö? Arman. Şimdiye kadar hiç davet edilmedim. Emektar köpeğimle tavşan veya keklik avına çıkmakla iktifa ediyorum... Jermen, Elizabet'in kulağına fısılda dı: «Katerin sürgün avından bahsetmekle bir gaf yaptı sanırım.» Fakat Katerin tekrardan söze başlı yordu: Müziğe bayıldığınıza eminim. Ben tnüzik için çıldırırım. Üç dört defa gördüğüm operetler vardır. Ve Tannhauserde sonuna kadar durdum. Kendime gelebilmem için, yanımdakilerin benim omuzumdan tutup sarsması icab etti, o kadar kenditnden geçmiş bir haldeydim.