8 Nisan 1939 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 9

8 Nisan 1939 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 9

S Nisan 1939 IBaştarajı l inci sahifedel Arnavudluğun J p r o testo eder. CUMHUBtYET askerî met eylemektedir. işgalî müzakereleri Londrada lunurken, iki İtalyan filosu Arnavudluk üzerinde uçuşlar yapmıştır. Arnavudluğun italyan taleblerini kat'î surette reddettiği anlaşihnca, Arnavud limanlarma hareket eden 170 İtalyan harb gemisi, Avlonya, Santa Karanta, Saint Jean de Medua ve Draç limanlannı bombardıman ederek asker ihracına başlamışlar ve dün gece bu dört limanı tamamen işgal etmişlerdir. 35 bin kişilik bir îtalyan ordusu halen Araavudluğun içerilerine doğru ilerle mektedir. İtalyan tebliğlerine göre, İtalyan kıtaatına yalnız gayrimuntazam çe teler mukavemet etmektedirler. İtalyan gazetelcri, Arnavudluğun işgalini haklı göstermek üzere, Kral Zogonun bir derebeyi hakimiyeti tcsise çalış tığını ve devletin bütün varidatını şahsî ihtiyaclarma tahsis ettiği cihetlc memle kette umumî hoşnudsuzluk uyandığını, Kral Zogo'nun ahiren İtalyadan askerî yardım istediğini, fakal bu teklifin red dedildiğini yazmaktadırlar. Arnavudlara gelince: îtalyan işgaline bütün kuvvetlerile mukavemete karar verdiklerini bildirmektedirler. Arnavudluk hâdiseleri üzerine, Yu goslav kabinesi dün fevkalâde bir içtima akdederek, icab eden tedbirler hakkında müzakerelerde bulunmuştur. îtalyan hükumeti, Adriyatikte Yugoslav hukukuna riayet edeceğine ve Arnavudluktaki statükonun ihlâl edilmiyeceğine dair Yu goslavyaya teminat vermiştir. Arnavudluk hâdiseleri Avrupada da derin akisler yapmıştır. îngiliz ve Fransız kabineleri dün toplanarak yeni vaziyeti tetkik etmişlerdir. Romadaki îngiliz elçisi Kont Ciano'ya mahiyeti henüz anlaşılmıyan bir nota tevdi etmiş, Kont Ciano ise, Akdeniz statükosunun aynen muhafaza edileceğine dair îngiliz elçisine resmen teminat vermiştir. Avrupada diplomatik faaliyet devam ederken Arnavudlukta îtalyanlar mütemadiyen ilerlemekte olduklarından, Arnavud Kraliçesi dün Yunanistana hareket etmiştir. Arnavudluk hâdiselerinde Almanya nın İtalyaya müzaheret ettiği ve înns brük'te İtalya ve Alman erkâmharbiyeîeri arasında cereyan eden müzakereler neticesinde Arnavudluk harekâtı hakkmda da kararlar verildiği Berlinden haber verilmektedir. Gece geç vakit alman malumata göre, Kral Zogo îtalyanlara bazı mukabil tekliflerde bulunmuştur. Arnavudluk îktısad Nazırının riyaseti altmda bulunan bir heyet bu hususta îtalyan kumandanile müzakerelere girişmek üzere Draç'a hareket etmiştir. Bütün bu hâdiseler hakkında dün muhtelif membalardan aldığımız haberleri aşağıya dercediyoruz: Arnavudluk Meb'usan meclisî, dün akşam hür bir millet için kabulü kabil olmıyan birtakım şartları ihtiva eden İtalyan ultimatomunu ittifakla reddetmiştir. Askerî harekât nasıl başladı? Tirana, 7 (a.a.) Arnavudluk ajansı bildiriyor: Dün saat 4,45 te, Meb'usan meclisi, millet ve hükumet tarafından müttefik surette reddedilmiş olan İtalyan ultimatomu hakkında kat'î vaziyetini almak üzere içtima etmiş bulunan hükumet üzerinde müessir olmak maksadile, iki îtalyan hava filosu Arnavudluk arazisi üzerinde uçmuştur. Bugün de îtalyan bombardıman tayyareleri Arnavudluk arazisi üzerinde uçmuşlar ve yere beyannameler atmışlardır. Bu beyannamelerde, İtalyan kıt'alarının Arnavudluğa ihrac edileceği bildirilmekte, Arnavud milleti mukavemet etmemeğe davet edilmekte, aksi takdirde çok ağır askerî tedbirler alınacağı ihtar edilmektedir. Beyannameler, Arnavud milletini, sulh getiren îtalyan Kralı ve Habeş tmparatoruna inkiyad etmeğe davet etmektedir. Avlonya bütün gece dinmiyen bir bombardıman altmda kalmıştır. Avlonyada bulunan askerler, jandarmalar ve gönüllü kıt'alarla îtalyan kıt'aları arasındaki mücadele bütün şiddetile devam etmektedir. Draç limanı da daimî bombardıman altmdadır. Draç sahiline çıkartılan îtalyan kıt'aları iki defa Adriyatik denizine dokülmüştür. Şinginde de şiddetli mukavemet edilmekte ve kan gövdeyi götürmektedir. Nazırlar meclisi daimî surette sarayda içtima halindedir. Arnavutluk ile italya arasında 927 de imzalanan muahedenin metni ttalyamn Arnavudluğu işgal için ileri sürdüğü sebeblerlden biri de 22 teşrinisani 1927 de Tiranda imzalanmış olan tedafüî ittifak muahedesidir. Bu muahede mucibince İtalya, istiklâlini tehlikede gördüğü, Arnavudluğu müdafaa etmek mevkiinde bulunduğunu söylem ektedir. Tarihî bir vesika olarak 1927 muahedesi metninin aynini tekrar neşretmeği faydalı buluyoruz: îki devlet arasındaki tesanüd rabıtalarının mevcudiyetini, yeniden resmen ifade etmek, ve bu rabıtalan inkişaf ettirerek, bütün gayretlerini, gerek diğer devletlerle kendi aralarında mevcud sulhu ihlâl edebilecek sebeblerin izalesine hasretmek arzusunda bulunan İtalya ve Arnavudluk, iki devlet arasındaki sıkı elbirliğinden husule gelen faydalan tasdik ve iki devletten birinin menfaati ve emniyeti, diğerinin menfaatine ve emniyetine mütekabilen bağlı olduğunu tekrar teyid ederek, işbu muahede ile, tedafüî bir ittifak akdini kararlaşbrmışlardır. İşbu muahedenin yegâne hedefi, iki devlet arasında mevcud tabiî münasebetleri, müsalemetkâr bir inkişaf siyaseti temini maksadile takviye etmekten ibarettir. Bu maksadla, Samajeste Kraht Arnavudluktaki Ugo Sola'yı, elçisi îtalya on dokuzuncu senesi zarfında feshedilebilecektir. Bu fesih vuku bulmadığı takdirde, ittifak, bir o kadar müddet için, zımnen tecdid edilmiş addolunacaktır. İki yüksek âkid taraf, devletlerinin emniyetini tekeffül ve her türlü yabancı tecavüze karşı müdafaa ve himayelerini mütekabilen temin için bütün dikkatlerini ve bütün vasıtalarmı kullanacaklardır. Üçüncü madde Yukarıki maddelerde zikredilen taahhüdlerden dolayı, yüksek âkid taraflar, sulhun ve huzurun idamesi için mutabakatle hareket edecekler ve yüksek âkid taraflardan biri, kendi tarafından sebebiyet •erilmemiş bir harb tehdidine maruz kaldığı takdirde, diğer taraf, yalnız muhasamata mâni olmak için değil, ayni zamanda, tehdide maruz taraf ı tamamen tatmin etmek üzere, en müessir bütün vesaitini kullanacaktır. Dördüncü madde Bütün uzlaşma yollarına müracaat edilip de netice alınamadığı ve tehdide maruz kalan taraf yardım istediği takdirde, yüksek taraflardan her biri, harbi durdurmağa yardımı olabilecek bütün askerî, malî menabiile diğer her nevi membalarını müttefikinin emrine âmade bulun durmak suretile, diğer tarafı takib etmeği taahhüd eyler. Beşinci madde Dördüncü maddede zikredilen bütün ihtimallerde, her iki yüksek taraf, müşterek bir anlaşma yapmadıkça, sulh, mütareke veya fasıla müzakeratına girmemeği taahhüd ederler. Altıncı madde İşbu muahede, ayni derecede muteber ikisi italyanca, ikisi arnavudca olmak üzere dört aslî nüsha olarak imza edilmiştir. Yedinci madde îşbu muahede tasdik ve bilâhare Milletler Cemiyeti tarafından tesçil edilecektir. Tasdikli nüshalar Romada teati olunacaktır. Yirmi iki teşrinisani bin dokuz yüz yirmi yedide Tiranda aktedilmiştir. Arnavudluk Hariciye Nazın llyas Vrioni İtalyanın Tiran elçisi Ugo Sola Yugoslav İtalyan durdu Arnavud Kraliçesi gitti Yunanistana Belgrad, 7 (a.a.) Siyasî mahfillerde söylendiğine göre İtalyanın Arnavudluğa karşı hareketi, İtalya ile Yugoslavya arasında imza edilen taahhüdleri geride bırakmıştır. Yugoslav hükumeti hattı hareketini ve Adriyatikteki Yugoslav menfaatlerinin müdafaası için ahnması lâzim gelen tedbirleri bugüne bırakmıştır. Roma ile Belgrad, devamlı surette temas halindedirler. Londra 7 (Hususî) Kraliçe Je raldin, iki günlük Veliahdle beraber bugün Yunanistana gitmiştir. siyasi faaliyet Belgrad kabinesinin mühim toplantıst Belgrad, 7 (a.a.) Nazırlar Meclisi Prens Pol'ün huzurile içtima halindedir. Arnavudluğa karşı İtalyan harekâtı üzerine Yugoslav menfaatlerinin korunması için kararlaşan tedbirler hakkında bir tebliğin neşrine intizar edilmektedir. Kral Zogo'nun Arnavudluk milletine hitaben neşrettiği mesaj siyasî mahfillerde derin bir intiba hasıl etmiştir. Kral Zogo bu mesajında, İtalya ile bir anlaşma akdine hazır olduğunu ve fakat İtalyan isteklerinin memleketin hürriyetini tehlikeye koyduğunu bildirerek Arnavud milletini kanının son damlasına kadar mukavemete davet eylemektedir. Söylendiğine göre, Yugoslav mahfilleri Adriyatikte Yugoslav menfaatleri hakkında Roma tarafından Belgrada verilen teminata rağmen Arnavudluktaki îtalyan harekâtınm inkişafından büyük bir endişe hissetmektedirler. Alınan bazı malumata göre, îtalya Yu;oslavyadan Arnavudluğa karşı icraatında kendisine iltihak etmesini istemiş ve Yugoslavyaya Işkodra şehrini teklif etmiştir. Diğer bazı malumata göre de, Arnavudluk Yugoslavyadan yardım istemiştir. Londra 7 (Hususî) Hariciye Nazırı Lord Halifaks bugün Türkiye bü yük elçisi Tevfik Rüştü Arası kabul etmiş ve Arnavudluk hâdiseleri hakkında mülâkatta bulunmuştur. Nazır bilâhare Yunan, Rumen, Yugoslav, Fransız, Leh ve îtalyan elçilerini de kabul etmiştir. Salâhiyettar mehafilde temin edildi * ğine göre, îngilterenin Roma elçisi Lord Pört tarafından Kont Ciano'ya tevdi ;dilen nota, Arnavudluk harekâtınm 16 nisan 1938 tarihli İngiliz îtalyan an aşmasına muhalif düşeceğini bildirmiş tir. İtalyanlar dört liman zaptettiler Londra, 7 (Hususî) İtalyan kıtaatı bu gece Avlonya, Santa Karanta, Draç ile Saint Guan de Medua limanlannı tamamen işgal ederek dahile doğru ilerlemeğe başlamışlardır. îtalyan donanması dün gece ve bugün Draç ve Avlonyayı ddetle bombardıman etmiştir. Avlonyada bugün kanlı sokak muharebeleri cerean etmiştir. Arnavudlartn sulh teklifleri Tayyareden atdan beyannameler Roma, 7 (a.a.) Stefani ajansı bildiriyor: îtalyan kıtaatı, bu sabah fecir vak ti Avlonya, Draç, Saint Jean de Me dua ve Ayasaranda limanlarında karaya asker çıkanlmıştır. Amavudlann hiçbir aksülâmelleri görülmemiştir. Yalnız Draç ta müsellâh çeteler mukavemete kalkmişlar ve derhal püskürtülmüşlerdir. îtalyan kıtaatı, memleket dahilinde ilerlemek üzere Draçtan hareket etmişlerdir. Arnavudluk halkı, sükunetini muhafaza ve dostane bir hattı hareket takib etmektedir. 400 tayyareden mürekkeb olan îtalyan «A» hava filosu Arnavudluk üzerinden uçmuştur. Bu filoya meskun merkezlerin bombardıman edilmemesi ve halkm korunması için icab eden talimat verilmiştir. Londra, 7 (Hususî) Kral Zogonun riyaseti altmda toplanan Arnavud kabinesi îtalyanlara bazı mukabil tekliflerde •ulunmuşlardır. Arnavudluk İktısad Na:mnın riyaseti altmda teşekkül eden bir leyet, îtalyan kumandanı General Gazzani ile derhal müzakerelere girişmek üere Draça hareket etmiştir. Henüz teeyyüd ermiyen bir habere göre, İtalyanlar Amavudlann sulh tekliflerini kabul etmişlerdir. Ekselâns Paristeki faaliyet Ekselâns Arnavudluk Cumhur Reisi: Hariciye Nazın Ekselâns llyas Bey Vrioni'yi murahhas tayin etmişlerdir. İki taraf murahhaslan, salâhiyetnamelerini teati ve bunlann usulü dairesinde tanzim edilmiş olduğunu tasdikten sonra şu suretle mutabık kalmışlardır: Birinci madde Arnavudluğun Milletler Cemiyetine girdiğindenberi, iki yüksek taraf arasında aktedilrniş olan mukaddem bilcümle muahedelere, bunlann metinleri mucibince tespit edilmiş bulunan îhududlar dahilinde, aynen ve harfiyen riayet edilecek; öyle ki, iki millet ve iki hükumet arasında samimî ve mükemmel bir dostluk ve mütekabil bir yardım bulunacaktır. Şurası da mukarrerdir ki, yüksek taraflardan herbiri, diğer tarafın menafiini ve fevaidini, kendi menafiini ve kendi fevaidini muhafaza hususunda gösterdiği derecede ihtimamla muhafaza edecektir. İkinci madde Bir taraftan îtalya, diğer taraftan Arnavudluk arasında yirmi sene müddetle, ihlâl edilemez bir tedafüî ittifak mevcud olacak ve bu ittifak, devamınm on sekizinci veya lngiltere izahat istedi Roma, 7 (a.a.) Lord Perth, bu sabah Kont Ciano'yu zivaret ederek îngiltere hükumeti namına îtalyanın Arnavudluğa karşı yaptığı hareket hakkında izahat Istemi'tir. Londradaki akisler İtalyan tayyareleri, îtalyan kıtaatînm karaya ihracmdan evvel beyannameler atmışlardır. Bu beyannamelerde şöyle denilmektedir: « Arnavudlar, topraklannızda karaya çıkan îtalyan askerleri asırlarca sizin dostumuz olan ve bu dostluğunu ispat etmiş bulunan bir millete mensubdur. Ezileceği muhakkak olan boş bir mukavemete kalkışmayınız. Sizi mahvetmiş olan ve sizi şimdi boş yere kan dökmeğe sevketmek arIhtilâf nasıl çıktt? zusunda bulunan hükumetinizi dinlemeyiRoma, 7 (a.a.) Arnavudluktaki î niz. Kral ve împaratorun askerleri nizatalyan hareketi hakkmda Stefani ajansı mı, adaleti ve sulhu tesis etmek için gelişu tebliği neşrediyor: yorlar ve bunlann teessüsü için icab ettiği «Son birkaç gün içinde yeni bir muahe kadar kalacaklardır.» de akdi için İtalya hükumetile Kral Zogo 170 harb gemisi Arnavud arasındaki görüşmeler inkişaf ederken Tilimanlarında randa ve başka yerlerde silâhlı çeteler cidBelgrad 7 (a.a.) Arnavud radyodî nümayişler tertib ederek Arnavudlukta bulunan îtalyanların emniyetini tehlikeye sunun bu sabah saat 4,30 da bildirdiğine sokmuşlardır. Dün sabah harb gemileri göre 170 îtalyan harb gemisi muhtelif miz Draç ve Avlonyada kadınlar ve ço Arnavud limanlarının önüne gelmiştir. cuklar da dahil olmak üzere yüzlerce va AyaSaranda'nm önünde 75, Avlonya tandaşımızı alarak îtalyaya nakletmişler önünde 40, Draç önünde 38, SaintJeandir. Dün akşam İtalyan kıt'aları Arnavud demedua önünde 28 ve Bistipals önünluj?a gitmek üzere Bari ve Brindizi'den ha de de 10 kadar harb gemisi vardır. Draç limanı 4 kere bombardıman ereket etmişlerdir. Ayni zamanda öğleden dilmiştir. evvel Saint Jean de Modua ile Santo SaintJeondeMedna tamamile harab Karante arasında bir cevelân yapmakta oolmuştur. îtalyanlar üç kere Draç'ta kalan birinci deniz filomuz Arnavudluğa raya çıkmağa teşebbüs etmişlerse de gedoğru yol almağa başlamışür. Bir h tıava ri püskürtülmüşlerdir. filosu da seferber edilmiştir. Londra, 7 (a.a.) Siyasî mahfillerde söylendiğine göre îtalyanın Arnavudluktaki hareketi karşısında îngiliz efkân umumiyesinde hasıl olacak aksülâmel, işgalin cebren ve sulhan yapıldığına göre değişecektir. İyi haber alan mahfillerde söylendiğine göre îtalya kan dökülmesine mâni olmak için itilâfı malî bir anlaşma ile halledecektir. Bu suretle îtalya prestij noktagından bir muvaffakiyet kazanacak ve Adriyatikte vaziyetini tarsin edecektir. Siyasî mahfillerde beyan edildiğine göre İtalya cebir kullanacak olursa, îngiliz par. lâmentosunun içtimaa davet edilmesi ve Çemberlayn'in de bu sabah gittiği îskoçyadan geri çağırılması ihtimali vardır. Londranın Parisle sıkı bir temas halinde bulunduğu öğrenilmektedir. Paris, 7 (Hususî) Başvekil Dalade bu sabah Hariciye Nazın Bone'yi ka>ul ile Arnavudluk hâdiselerini tetkik etmiştir. Fransanm Arnavudlukta doğrudan doğruya menfaati olmadığı, fakat Akdeniz statükosunun bozulması ihtimalinden dolayı Adriyatik kıyılannda cereyan eden hâdiselerle alâkadar olduğu temin edilmektedir. Bone, Başvekil ile görüştükten sonra, Türkiye, Sovyetler ve Amerikan elçilerini kabul etmiştir. Kral Zogo aleyhine neşriyat Almanyanın yeni plâm Londra 7 (a.a.) Daily Mail j?azetesi, Berlin muhabirinden aldığı aşa ğıdaki haberi neşrediyor: Almanya, bütün orta ve şarkî Avrupa için muteber bir Monroe prensipini ilân etmek niyetindedir. Almanya, bu suretle, haric devletlerin buraya hertürlü müdahalesinin karşısına geçecektir. Almanya, garbda Siegfned hattından şarkta Sovyetler Birliği ve Karadeniz hududlarına kadar uzanan sahada hürdür. Nasıl Amerika Reisicumhuru Monroe Amerika Amerikahlanndır de diği gibi Hitler'in hükumeti de orta Av rupa orta Avrupalılarındır diyecektir. Bazı profesörler, bu doktrinin ana hatlarını tespit için Hitler'le konferans hahndedir. Bu doktrin mucibince, Almanya, dünyanm bu kısmında en esash miiîeti teşkil eylemektedir. Hitler, bu doktrini Almanyanın genişleme hareketini mesru göstermek için yakında dünyaya i'ân edecektir. miştir. Bu bir aylık talim müddeti 15 ede bulunmak tecrübesine kıyam etmegünlük iki devreye aynlacaktır. Birinci lerini anlıyamadığı ,gibi tasvib de etmedevre, 1 den 15 mayısa kadar devam mektedir. İtalya, Arnavudlukta umumî nizamın ve orada mukim îtalyanların edecektir. emniyetinin İtalyan sahilleri karşısında Mussolini'ye bir mesaj olan bir memlekette tehlikeye maruz kalTiran 7 (a.a.) Arnavudluk ajansı masına müsamaha edemezdi. bildiriyor: Bu tebliğ, birçok defalar Alman radSabık Başvekil Mehdi Fraşeri, Musyosu tarafından neşredilmiştir. solini'ye aşağıdaki mesajı telgrafla göndermiştir: «Benito Mussolini, Biz biliyoruz ki sizin toplannız, tayyareleriniz ve gazleriniz var ve bizim de yalnız cesaretimiz ve zulme kurban vaziyette bulunanlann kınlmaz ruhumuz var. Siz, asil İtalyan milleti namına 20nci asrın ortasında ilkçağların barbarlığmı mı temsil edeceksiniz? Tamiri kabil olmaz hâdiselerin vukuundan evvel, Arnavudluk istiklâlini tanıyınaz. Benito Mussolini, bu hailevî dakikada Yorgi Kastriota'nm (îskender Beyin) ruhu yeniden uyanıyor. Ben, bu dakikada bütün müttehid Arnavud milletinin hissiyatına tercüman olduğuma eminim. Memleketi isgal edebilirsiniz, fakat yalnız Arnavud erkeklerinin değil fakat ayni zamanda Arnavud kadmlarının da ce sedleri üzerinden geçerek. Mussolini, cevabmızı bekliyorum.» Roma, 7 (Hususî) Giornale d'İtalia gazetesi bu akşamki başmakalesinde Arnavudluğa karşı îtalyanın askerî hare:âtını haklı göstermekte ve ezcümle şunlan yazmaktadır: « Kral Zogo bir müddettenberi Arnavudlukta Derebeyliği kurmuştu. Milletin servetini ve devletin bütün varidatını şahsî ihtiyaclarma tahsis ediyordu. Kral Zogo, halkm isyanlarını daima kan içerisinde boğuyordu. Son zamanlarda hoşnud suzluk çoğaldığından, Kral îtalyaya müracatle skerî yardım istemişti. Kral Zogonun bu vesile ile Yugoslav hududunda bir hâdise çıkaracağı anlaşıldığmdan askerî yardım talebi reddedildi. Kral Zogo, bundan muğber olarak Arnavudlukta İtalyanlara zulüm siysetini tatbika başladı. Bu şerait altında îtalya, asayişi ve Arnavud milletinin refahını temin için silâhla müdahale etmek mecburiyetinde kaldı.» Londradaki Arnavud bir tebliği elçiliğinin Kral Zogo'nun beyannamesi Arnavudlartn tekzibi Avlonyamn bombardtmanı Tirana, 7 (a.a.) Arnavudluk hükumeti Arnavudlukta oturan İtalyanlara karşı Amavudlann hücum ettiklerini bildiren Stefani tebliğini kat'î surette tekzib etmektedir. Böyle bir hücum esasen mümkün değildir. Çünkü bütün İtalyanlar üç günd~tıberi memleketi terketmiş bulunmaktadır. ültimatomun reddi ve ilk tayyareler Tirana, 7 (a.a.) Arnavudluk matbuat bürosu, Arnavudluk meb'usan meclisinin İtalyan ultimatomunu reddetmiş olduğunu bildirmektedir. Dün saat 4,30 ile 35000 îtalyan harekât a iştirak 4,45 arasında iki İtalyan hava filosu Arediyor navudluk üzerinde uçmuştur. Bu sırada Roma 7 (a.a.) Dolaşan bir şayıArnavudluk hükumeti, gerek meclis ve aya göre üç îtalyan fırkası cem'an 35 Almanya İtalyaya müzaheret gerek hükumet tarafından reddedilmiş o bin kişi Arnavudluğa karşı yapılan haediyor lan İtalyan ultimatomu hakkında müza rekâta iştirak etmektedir. Berlin 7 (a.a.) Neşredilen bir kerelerde bulunmakta idi. Bir ki8tm ihtiyat zabitler silâh tebliŞde îtalya tarafından ArnavudlukPariste neşredilen tebliğ taki İtalyan menafiini muhafaza için yaalttna çağırıldı Paris, 7 (a.a.) Arnavudluk sefareRoma 7 (a.a.) Giornale d'İtalia pılan harekâtm Almanya tarafından tati, saat 12,30 da aşağıdaki tebliği neşret gazetesinin bildirdiğine göre Harbiyı mamile takdir edilmekte olduğu beyan mistir: Arnavudlukta Nezareti bir ay müddetle talim görmek edilmektedir. Almanya, Sefaret, Arnavud hükumeti ve Arnavud üzere piyade, süvari, topçu ve istihkâm hiçbir menfaatleri olmıyan garb demokmilleti namına Faşist hükumetinin Arna smıflanna mensub ihtiyat zabitlerinden rasilerinin hukukan itiraz edilmesi kabil vudluk aleyhindeki hareketini şjddetle bazılannı silâh altma almağa karar yer olmıyan îtalyan hareketine karşı müdaha Tiran 7 (a.a.) Avlonya bütün gece şiddetle bombardıman edilmiştir. Askerlerle gönüllüler ve Avlonyada bulunan İtalyan kıt'aları arasında şiddetli bir müharebe cereyan etmektedir. Draç, mütemadiyen bombardıman edilmektedir. Draç'a çıkan İtalyan kıt'alan denize doğru geri püskürtülmüştür. Ashingijini'de kanlı bir müharebe cereyan etmektedir. Nazırlar, bilâfasıla müzakere etmektedirler. Ankara 7 (a.a.) 38 metre uzunIukta ve 7750 kilosiklde Tirana radyosu, bu sabahtanberi, muhtelif lisanlarla Kral Zogo'nun beyannamesini vermekte ve gene muhtelif lisanlarla medenî milletlere bir hitab neşretmektedir. Gerek Krahn beyannamesi, gerek medenî milletlere kendi dillerinde yapılan hitablar, fakir surette silâhlı, donanmasız ve bir tek tayyaresiz bir milyon Arnavudun mutlak surette haksız ve sebebsiz bir tecavüze maruz kaldığını tebarüz ettirmektedir. Krahn beyannamesi, erkek, kadın ve çocuk bütün Amavudlann son nefeslerine kadar, bir tek insan gibi memleketlerinin ve milletlerinin istiklâlini muhafaza edeceklerini ve İtalyanlar hücuma geçer geçmez derhal bütün kuvvetlerile vatanı müdafaa eyliyeceklerini bildirmektedir. Diğer taraftan medenî milletlere kendi dillerinde yapılan hitablar, Amavudlann, düşmanın faikiyetine rağmen, îtalyan hücumlarını, sabahtanberi üç defa geri püskürttüğünü kaydetmektedir. Tiran radyosunun bildirdiğine göre, Ayasarandi, Avlonya ve Draç limanlannı 170 kadar İtalyan harb gemisi, tayyare filolarile birlikte, bombardıman etmekte ve Arnavudlar cansiparane bir surette İtalyan hücumlarına hâlâ mukave Yugoslavyamn ihtarı Londra, 7 (Hususî) Londradaki Arnavud elçiliği tarafından bu gece neşredilen bir tebliğ, dört Arnavud limanının îtalyanlar tarafından işgal edildiğini teyid etmektedir. Tebliğ, İtalyanlar Draç limanmda altı defa ihrac teşebbüsünde bulunduklan ve her defasmda püskürtüldüklerini, fakat îtalyan donanmasile tayyarelerin şiddetli bombrdımanı neticesinde şehrin îtalyanlann eline geçtiğini ilâve etmektedir. Arnavud teblığıne göre, jan darmalar Arnavud topraklarını karış karış müdafaa etmektedirler. Londra 7 (Hususî) Yugoslavyamn Roma elçisi bugün îtalyan Hariciye Nazın Kont Cinao'yu ziyaret ederek, Arnavudluk işgalinin îtalya ile Yugos lavya arasında Arnavudluğun mülkî tamamiyetini temin için akdedilmiş olan anlaşmaya muhalif olacağını bildirmiştir Yugoslavya menabiinden verilen ha berlere nazaran, îtalyan hükumeti Arna vudluk hâdiseleri hakkında Belgrad hü k»metini haberdar ederek Akdenizdeki Yugoslav menafiine riayet edileceğine dair teminat vermiştir. Hükumet Tirana'yı terketti Londra, 7 (Hususî) Draçtan bildirildiğine göre, Arnavud hükumeti Tiranı terkederek Elbestana iltica etmiştir. Yugoslavyamn vaziyeti Belgrad, 7 (a.a.) Naib Prens Polün iştirakile aktedilen Nazırlar Meclisinden sonra hiçbir tebliğ neşredilmemiştir. Yugoslavyamn bir intizar siyaseti takib ederek Arnavudluk vaziyetinin inkişafını yakından takib edeceği zannedilmektedir. Arnavudluk Başkonsolosluğunun tebliği Arnavudluk Yugoslavyadan yardım istedi Londra 7 (Hususî) Belgraddan alman malumata göre, Tiran kabinesi, Arnavudluğun mülkî tamamiyetini temin maksadile Yugoslavya ile Arnavudluk arasında akdedilen muahedeye istinaden Belgrad hükumetinden yardım istemiş tir. Arnavudluk Başkonsolosluğundan dün şu tebliği aldık: «Arnavudluk hakimiyeti milliyesinin haleldar edileceğine dair muhtelif me • nabiden verilen haberler Arnavudlukta derin bir infial tevlid ettiğini ve Arnavudluğun böyle bir vaziyette tahammül edemiyeceğini Arnavudluk Başkonso • losluğu resmen tebliğe salâhiyettardır.ı • ' îstanbul, 7 nisan 193i