8 Nisan 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

8 Nisan 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

Cumartesi | ttanbul Gb NİSAN | 1-920 5 Armra esddesi 102 TAN, İSTANBUL 24310. 24318, 24319 DÖRDÜNCÜ YIL — No: 1323 KURUŞ GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ ÇOCUK ANSİKLOPEDİSİ Mualilmlerin ve mektep Sâlebesinin en kuvvetli yar dimcım, çocuğun en zengin kütüphanesidir. Çocuğunm se. ven het babanın yavrusuna verebileceği en güzel hediye dir. Müessesemiz tarafından neşredilmiştir. Evinizde bir tane bulundurunaz İtalya, Arnavutluğu İşgale Başladı İstilâ Hareketine Karşı Şiddetli Mukavemete Rağmen 5 Şehrin İşgali Tamamlandı Bir Kısım İtalyan Kuvvetleri Püskürtüldü, Çok Kanlı Bir Çarpışma Devam Ediyor Son dakikaya kadar mukavemet kararında olan Arnavutluk Kralı Zogo İtalya Niçin | Arnavutluğu İşgal Ediyor? Yazan: M. Zekeriya SERTEL talya Adriyatik denizi - ne bir İtalyan gölü naza- riyle bakar, bu gölün sahille- rinde ikinci bir memleketin yer almasına tahammül ede- mez. Bu maksatladır ki Ci - han harbinden sonra Triyı teyi alarak Adriyatik denizi- ni Avusturyaya kapamış, ve Arnavutluğu siyasi nüfuzu altına alarak bu denizdeki İ- talyan hâkimiyetini temin et- mişti. Adriyatikte sahili bu - lunan tek devlet Yugoslavya idi. Onunla da her zaman dost geçinmeğe ve Yügoslav komşuluğunu zararsız bir ha- le getirmeğe çalışmıştır. Italya, Almanya ile anlaşarak Berlin - Roma mihverini kurduk- san, Orta Avrupa ve Bal 1 kendi aralarında nüfuz m ayırmışlardı. Çe- koslovakya ve Romanyı rn nüfuz mıntakası dahilinde idi. Macaristanı Yugoslavya ve Bulge- yan nüfuz mıntakası 0- larak bırakılmıştı. İtalya bu pay- laşmanın tahakkuku içinde bu | memleketlerle olan iktisadi müna- sebetlerini arttırmıya çalişiyordü. Fakat Almanya, mütemadiyen I- talyayı hariçte meşgul olmıya teş- vik ediyor (Habeşistan ve Ispan- yada olduğu gibi) ve müttefiki o- ralarda meşgul iken o Orta Avru- ya hazırlanıyordu. 1938 başlangıcında, Almanya birdenbire Avusturyayı büyük Al- manya hudutları içine alınca, Ro- ma bir an şaşırdı. Çünkü Italya, Adriyatiğe iner korkusile öteden- Tiran, Ağır Şartları Bulunan Ültimatomu Katiyetle Reddetti İtalyanlar, Hemen Bütün Sahil Şehirlerini Bombardıman Ettiler, Arnavut Kıtaları Büyük Kahramanlıkla Dövüşüyorlar Londra, 6 (Hususi) — İtalyan kuvvetleri, bu sa bah fecirle hareket ederek Arnavutluğun Avlonya Draç Saint Jean de Medua ve Ayasaranda limânlarında karaya çıkmışlardır. İtalyan Ajansı şu malümatı vermektedir: “İtalyan Sulgatı, busgbab, fesir yakti Avlonya. az stay ea dua Ve Ayasaranda limanla- rında karaya çıkarılmıştır. Arnavutların hiç bir aksü- iâmelleri görülmemiştir. Yalnız Dracta müsellâh çete- ler mukavemete kalkışmışlar ve derhal püskürtülmüş- lerdir. İtalyan kıtaatı, memleket dahilinde ilerlemek üzere Draçtan hareket etmişlerdir. Halka Beyannameler Atıldı 400 tayyareden mürekkep olan İtalyan “A” hava | filosu Arnavutluk üzerinden uçmuştur. Bu filoya mes kün merkezlerin bombardıman edilmemesi ve halkın korunması için icabeden talimat verilmiştir. İtalyan tayyareleri, İtalyan kıtaatının karaya ih- racından evvel beyannameler atmışlardır. Bu beyannamelerde şöyle denilmektedir: * Arnavutlar, U topraklarımızda FEN karaya çıkan İtalyan askerleri asir- larca sizin dostunuz olan ve bu dost- luğunu isbat etmiş bulunan bir mil lete mensuptur, Ezileceği muhakkak olan boş bir mukavemete kalkışma- yınız. Sizi mahvetmiş olan ve sizi şimdi boş yere kan dökmeğe sevket- mek arzusunda bulunan hükümeti « nizi dinlemeyiniz. Kral ve imparato- run askerleri nizamı, adaleti ve sul- hü tesis etmek için geliyorlar ve bun ların teessüsü için icabettiği kadar kalacaklardır.” Şiddetli mukavemet var İtalyanların çok cüzi mukave - met gördüklerini söyledikleri halde Arnavutluğun payitahtı olan Tiran radyosu, mukavemetin şiddetli oldu- ğunu ve Draçta İtalyan askerlerinin üç defa denize püskürtüldüklerini bildirmektedir. Tiran radyosu kral İtalyanların ihraç hareketi yaptıkları yerleri gösterir harita İtalyanın Teminatına Rağmen Yugoslavya Ciddi Endişe İçinde İngiliz Parlâmentosu, Vaziyet Hakkında Fevkalâde Tedbirler Almak Üzere Derhal İçtimaa Çağırılıyor Roma, 7 (Hususi) — Sinyor Gayda bugün Jurnale D'İtalia'da Arnavutluğun işgali hakkında yazdığı bir makalede İtalyan askerlerinin vatanperver Arnavut- ların talebi üzerine Arnavutluğu işgal ettiğini, ve bu yatanperverlerin Kral Zogonun fena idaresinden ezi- len memleketi kurtarmak istediklerini, İtalyanın da bunlara yardım ettiğini anlatiyor * Almanyada : Berlin, 7 (Hususi) — Almanya, Arnavutluğun işgali hususunda İtalyaya müzaheret etmektedir. eşredilen bir tebliğde: İtalya tarafından Arna- vutluktaki İtalyan menafiini muhafaza için yapılan hareketin Almanya tarafindan tamamiyle takdir edil- u beyan edilmektedir. Almanya, Arnavut- lukta hiç bir menfaatleri olmayan garp demokrasileri- nin hukukan itiraz edilmesi kabil olmayan İtalyan ha- etine karşı müdahalede bulunmak tecrübesine kı « yam etmelerini anlıyamadığı gibi tasvip de etmemek- tedir, İtalya, Arnavutlukta umumi nizamın ve orada i iz İtalyanların emniyetinin İ - Mi taa Mi yanda a ve İtalyanın hayati menfaatları için çok mühim olan bir men likeye mâruz kalmasına müsamaha edemezdi Bu tebliğ bir çok defalar Alman Tadyosu tarafından ne: Gazeteler, İngilterenin Arna' luk meselesiyle alâkadar © olmasını hayretle karşılamaktadır. Yuşgoslavyada ; Belgrat, 7 (Hu gün Naip Prens Polün an sonra hiçbir teb- liğ neşrolunmamıştır. Yugoslavyanın bir intizar siyaseti tatbik ederek Arnavutluk vaziyetinin inkişalını yakından takip edeceği zannedilmemektedir. Zogonun halka hitap eden beyanns- mesini neşretmiştir. | Gerek kralın beyannamesi, gerek Medeni milletlere kendi dillerinde yapılan hitaplar, fakir surette silâh- li donanmasız ve bir tek tayyaresiz bir milyon Arnavudun mutlak suret- te haksız ve sebepsiz bir tecavüze maruz kaldığını tebarüz ettirmekte- dir. Kralın beyanamesi, erkek, kadın ve çocuk bütün Arnavutların son ne- | feslerine kadar, bir tek insan gibil| memleketlerinin ve milletlerinin is- tiklâlini muhafaza edeceklerini ve 1-fi) görüşecektir. Nazır birkaç gün içinde Bük- talyanlar hücuma geçer geçmez der- İl reşe dönecek ve müteakiben Berline gide- beri Avusturyanın kuvvetlenmesi- | ne Avusturyada krallığın teesüsüne (Sou Sa. 10. Sü, 1 de)" bal bütün kuvvetlerile müdafsa ey- liyeceklerini bildirmektedir. (Sonu: Sa, 10, sü 2) Romanya Bugün Bükreş, 77 (A. A.) — Romanya Harici- ye Nazırı Gafenco bu akşam bir harp gemisile Kstenceden İstanbula hareket etmiştir. Orada Türk devlet adamları ile Şehrimize Geliyor o Ji...” lerle bir münasebeti olmadığı haber alın- | Romen i Ankara, 7 (Tan Muhabirinden) — Hari - <iye Vekili Şükrü Saracoğlu, yarın İstan - Siyasi mahafil, Italya ile Yugos- Isvya arasındaki taahhütlerin artık eskimiş olduğuna kanidir. Roma ile | 1 surette temas halin- Hariciye Nazırı İri riyatik denizindeki menfaatleri ma- teminat verdiği bildiriliyor, İ dişe hissolunduğu anl Alınan bazı malü || Yugoslavyadan Arnavutluğa karşı icraatında kendisine iltihok etmesini istemiş ve Yugoslavyaya Işkodra şeh- cektir. Nazırın İstanbul seyahatinin uzun müddet evvel hazırlandığı ve son hâdise ile görüşmek üzere bu akşam İstanbula ha- reket etmiştir. Hariciye Vekilimiz, bu mü- — lâkatı müteakip Ankraya dönecektir. bula gelecek olan Romanya Hariciye Nazırı ci miştir. İ bazı malümata göre Je, Ar. mavutluk Yugoslavyadan yardım ise || temiştir, İl “ (Sonu, Saz 10; Sü: 4)