8 Nisan 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

8 Nisan 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

Dün ağır ceza mahkemesinde Silivri karakolunda Ramazam dö- verek ve işkence ederek öldürdük- leri ve kasap Vitaliyi de yarula- dıkları iddiasile tevkif edilen Si- livri jandarma karakol kumandanı Kayserili İbrahim oğlu Kasım ça- vuş ve Giresunun Keşat nahiyesin- den Mehmet oğlu onbaşı Mustafa Yavuzla Silivrinin Fatih mahalle» sinde oturan bekçi Süleyman oğlu Halim Oz ve Ahmet oğlu Yusuf Ecelinin duruşmalarına başlandı. Suçlu jandarmalar mahkemeye si- vil olarak, bekçiler resmi elbisele- rile gelmişlerdi. Reis, suçluların hüviyetlerini tesbit ettikten sonra zabıt kâtibine mufassal kararnı- meyi okuttu. Iki suçlu jandarma hakkında ceza kanununun idam hük münün tatbiki istenilen bu facia, iddiaya göre 937 senesi şubatında ve şu şekilde cereyan etmiştir: Edirne asfalt yolunda çalışan a- mele başılarından Yakup Silivri ci- varında bir çadır kurmuş, Bir gün çadırından tabancası kaybolmuş. Silivri jandarma karakol kuman. danlığına müracaat “etmiş, “Ra- mazanla Sait isminde iki genç ça- dıra gelmiş ve su içmişlerdi. On- lerdan şüpheleniyorum,, demiştir. Kasım çavuş, Ramazanla Saidi karakola gete'tmiş. Onlar hâdise- yi inkâr etmişler. Kasım çavuş mü- “avini Mustafa onbaşile berâber © bekçi Halim ve Yusufa ayaklarını tutturarak Ramazanı adamakıllı döğmüşler. Güya Ramazan: — Ben tabancayı çaldım. Kasap Vitaliye sattım, demiş. Vitali de karakola getirilmiş. O da adama- killi döğülmüş. Ramazanı döğer- ken Mustafa onbaşı gırtlağına bas- mış, boğmak istemiştir. Ramaza- nın yüzü gözü, elleri ve kundura- . Bir İşçi Makineye Kapılarak Öldü Eyüpte feshane fabrikasında çalı- Öldürdükleri İddia sına sığmıyacak kadar da ayakları şişmiş. Ramazan o gün karakolda kendisini görenlere; — Eğer bu gece de burada ka- Yırsam Kasım çavuşla, Mustafa on- bâşı beni öldürürler, demiş. Bazı şahitler, onu bir masa üs- tünde sessiz yatarken gördüklerini ve kendisine dokundukları zaman da masa ile beraber sallandığını gördüklerini söylemişler. Ramazan O akşam karakolda ölmüş. Kasım çavuş, şehirde bütün kahveleri sa- st yirmi ikide kapatmış, gecenin tenha bir saatinde Ramazanın ce- sedi çuvale konarak denize âtıl- miş ve ertesi gün de Ramazanın karakoldan kaçtığı işae edilmiştir. On yedi gün sonra Ramazanın cesedi denizden çıkmış, morga kal- dırılmış ve bundan sonra da tahki- kata başlanmıştır. Kasap Vitali müddeltumumiliğe müracaat etmiş, döğüldüğünü ileri sürmüştür. Doktor, Vitalinin dört gün hasta olacak derecede döğül- düğü hakkında da rapor vermiş- tir. Karamame okunduktan sonra reis ilk sözü Kasım çavuşa verdi: O her şeyi inkâr etti ve: — Yakup bana mürucaat etti. 'Tabancasının Ramazanla Sait tara- , fından çalınmış olması ihtimalini söyledi. Ben bunları çağırttım. Ra- mazan çaldığını ve Vitaliye sattı- ğım söyledi. Vitaliyi çağırttık. O İnkâr etti. Bunlar bir gece kara- kolda kaldılar. Erte.» sün Ramaza- sa odun taşıtıyorlarmış, oradan kaç tığını haber verdiler. Biz bir zabıt varakasile tesbitettik. Uç gün soa- ra Ramazanın kız kardeşi Saniye, karakola bir tabanca getirdi: — Alınız bu tabancayı bir daha kardeşimi aramayınızı dedi. Ben kendisini döğmedim. Bir Dayak ve işkence Iddiası Silivri Jandarma Karakolunda Ramazan İsminde Bir Adamı Dayakla Edilenlerin Muhakemesine Dün Başlandı Reis burada şöyle bir sual $or- du: — Peki, Ramazan tabancayı çal- dığını itiraf etmiş, neye evindeki tabancayı kendisini getirip teslim etmedi de üç gün sonra kardeşi ge- tirdi. Neye Vitaliye verdim, Jedi, Kasım çavuş bu suali kafşılıya- madı, Yalnız: — Zahir Vitaliye dedi. Pundan sonra dinlenen ikinci suçlu Mustafa onbaşı da her şeyi inkâr etti. Bekçiler de jandarma- lar gibi inkârda ısrar ettiler. Reis, bundan sonra doktorların ve morgun raporlarını okudu. Morg raporunda cesedin yedi, tekiz gün kadar suda kaldığını ve ciğerler kesilince bol sulu kan aktığına gö- re ölümün boğulma neticesinde hu- sule geldiğini söylüyordu. Bundan sonra şehitlere sıra gelmişti. Tik dinlenen şahit Ahmet Kemal bil- diklerini anlatırken: — Ramazanın döğüldüğünü ve öldürüldüğünü görmedim. Yalnız © gece kasabada örfi idare ilân e- | dilmiş gibi kahvehaneler erkenden küpatıldı, fevkalâde tedbirler alı- nıyor gibi bir vaziyet hâsıl oldu. Bunu da Ramazanın . karakoldan kaçmış olmasile izah ettiler. Halbuki kasabada tevatür halin- Htira etmiş, TAN Bu Yıl Mahsul Bereketli Olacak Ankara, 7 (A.A.) — 1939 mart ayı yurtta ziraat vaziyeti hakkinda dev- let meteoroloji işleri umum müdür. lüğü bize aşağıdaki malümatı ver- miştir: Yurdumuzun her tarafında ziraat bakımından oldukça müsait geçen kış mevsimini takip eden mart ayın- da bir kaç senedenberi emsaline te sadüf edilmemiş miktarda fazla ya- daş olmuştur. Mart ayı yağışlarının bölgeler ara- sında uygun aralıklara yağışlı ve miktar itibarile fazlalığı mahsulün ihtiyacını tamamen karşılamış bu- lunmaktadır. Sühunet ve diğer hava şartlarının da uygun oluşu z!rai mah- sullerin normal bir şekilde büyüme- lerini temin eylemiştir. Ay içinde pek fazla yağış gören Marmara, kıyılarile Nazilli ve Adana çevreleri ve henüz karla örtülü olan Doğu Anadoludan gayri bölge ve çev- relerde yazlık hububatla diğer ziryi mahsullerin ekimine hararetle devam edilmiştir. Trakya, Kocseli bölgelerinde pan- car ekiminin ve Dörtyol çevresinde de tütün ekiminin sonu alınmıştır. Fazla yağışlar yüzünden kabaran nehir sularının istilâsına maruz “ka- lan Nazilli, Aydın ve Adana çevrele. rinde pamuk ekimi ve Marmara kıyı- larında da toprakta tav olmadığın. dan yazlık ekim zaruri olarak gecik- tirilmiş bulunmaktadır. Ayın birinci ve üçüncü haftaları zarfında yağışların daha ziyade kar de acı bir haber dolaşıyordu: Ra- mazanı karakolda öldürmüşler. Si- Yivrili kahveci Remzi İle diğer Remzi, kurt Ahmet ve daha baş- kaları bir gün evvel karakolda Ra- mazanı feci bir vaziyette gördük- lerini bize anlattılar, dedi, Remzi de iddiayı teyit edecek şe. kilde şahadette bulundu. Gelmi- yen şahitlerin çağırılması için mu | hakeme talik edildi. Komünistlik Tahrikâtı | “Nusretin Dâvasına Suçluları Dün ağır ceza mahkemesinde ko- © şan Ahmet elini ve ayağını makine- | münistlik tahrikâtı yaptıkları iddia © ye kaptırarak ağir surette yaralan- | edilen Burhanettin, Istefo. ve Mus- © dığı için Beyoğlu hastanesine kaldı- | tafanm muhakemelerine devam edil- © rılmıştır, Yaralı dün ölmüştür, Tabi- | miştir. Suçlular dün — müğafamarına, — biadil Enver Karan cesedi muayene etmiş ve gömülmesine izin vermiştir. Müddetumumilik tahkikata devam etmektedir. On Beş Lira Ceza Alâattin isminde seyyar satet bir delikanlı ruhsatsız sigara sattığı için © Sultanahmet sulh birinci ceza mah- © kemesine verilmişti. Mahkeme Alâ- © âttini on beş lira para cezasına mah- Lâle Sineması Dün Gece Açıldı Beyoğlunda İstiklâl Caddesinde Tâle isminde yeni bir sinema açılmış ve küşat resmi dün gece yapılmış. tır. Merasime, İstiklâl Marşı. ile baş- lanmış, davetlilere ve müşterilere #inema gezdirildikten sonra ilk film —« gösterilmiştir. Şehrimize yeni ve © modern bir sinema binası kazandı- ran müteşebbislerini tebrik eder, , muvaffakiyetler dileriz. © Vilâyetlerde Otomatik Telefon Tesisatı Yapılacak Ankara, 7 (TAN Muhabirinden— İstanbul — Ankara üçüncü telefon halkının inşasına devam olunmakta dir. Yakın zamanda ikmal olunacak» tir. Posta ve telgraf İdaresi bundan sonra İstanbul, Ankara ve İzmirde “olduğu gibi diğer vilâyetlerde de o- © tomatik telefon tesisatı yapmak için © bir program hazırlamaktadır. Prog- © Tam en mühim ihtiyaçlar göz önün de bulundurulmak suretiyle faaliye- © te geçilmesini esas tutmakta, ve İs- tanbulun dahili telefon şebekesinin ıslahı için tedbirleri ihtiva etmekte- yapmışlardır. Muhakeme karar için başka bir güne bırakılmıştır. m Beyanname Vermemiş Bulgar tebaasından Rıza, Istanbu- İa geldikten sonra kanunun tayin ef- tiği 24 saat İçinde polise beyanname vermediği için dün müddelumumi- İiğe verilmiştir. Sultanahmet sulh birine ceza hâkimi duruşmasını yap- tı. Suçlu: N — Ben yabancıyım. Istanbula ye ni geldim. Böyle bir kanunun bulun- duğunu bilmiyordum, diyordu. Hâkim suçunu sabit gördü. Kem disine on beş gün hapis ve 25 lira para ceazsı verdi. Sabikası olmadığı için cezeları tecil edilmiştir. Ml Ankaranın Ekmek İhtiyacı Ankara, 7 (TAN Muhabirinden) — Toprak Mahsulleri Ofisinin Ankara şehri ekmek ihtiyacını karşılamak üzere Ankara belediyesinin ihtiyaç göstereceği yevmiye elli ton buğdayı kendi mübayaa fiyatları üzerinden 24—3—939 tarihinden İtibaren de Birmenlere satması Vekiller Heye “nes kararlaştırılmıştır. ŞEYE ME Extrand Gitti Bir müddet evvel şehrimize gel- miş olan Milletler Cemiyeti afyon şubesi müdürü Extrand muavini ile birlikte dün Pireye hareket etmiş ve toprak mahsulleri ofisi erkânı tara- fından teşyi olunmuşlardır. Belgrad İdan dönmüş olan İktisat o Vekâleti teşkilâtlandırma müdürü Servet dün akşam Ankaraya dönmüştür. Ham- za Osman Erkan da yarın akşam An- karaya gidecektir. Yerli fabrikaların ihtiyacı ve kısmen ihracat İçin meşin yapmak ü- zere koyun derisi toplanmakta olma» $ı fiyatları yükseltmiştir. Hava kuru- su derilerin kilosu dün 28 — 60 ku- Tuştan, tuzlu kuru deriler dahi kilo- su 49 — 50 kuruştan satılmıştır. Başlanıyor Sunstimal ettiği için işten el çek- tirilerek müddelumumiliğe o verilen belediye makine ve sanayi şubesi müdürü Nusretin dosyası asliye bi- rinei mesa matıKöifösine gönderilmiş Itir. Yakında duruşmasına başlana- caktır. ASKERLİK İŞLERİ Mutat Nisan Celbi İçin Kadıköy Askerlik Şubesinden Kadıköy As. $. sinde kayıtlı yasasi doğum ve”smrrı Yazık”eler askere gi- deceklerdir. 1 — Hiç askerlik yapmamış olan 316 : 133 (Dahil) doğumlu Deniz, 2 — Hiç askere gitmemiş olan 31 : 338 (Dahil) doğumuna kadar gümrük; harp sanayli sınıfı, 3 — Hiç askerlik eimemiş 316: 331 (Dahil) doğumlu gayri İslim piyadeler. 4 — Deniz erleri için şvbede toplanma günü 15 Nisan. 939 Cumartesi sabahı sar at 9 dur. Deniz erlerinin bedeli 14 Nisan 839 Cu- ma günü akşamına kadar kabul edile- cektir. $ — Gümrük harp sanayli sınıfından) olan İslim ve piyade geyri İslim erler| için şubede toplanma günü 26 Nisan 999! Çarşamba sabah saat 9 dur. 8 — Gümrük, harp senayli ve gayri İslâm piyadelerin bedelleri 25 Nisan 939! Salı günü akşamına kadar kabul edile-! cektir, 7 — Yoklamaları yapılmak Gzere alü. kadarların bugünden Hibaren Ş. ye gel- meleri ilân olunur, Şubeye Davet Fatih Askerlik Şubesinden: 1 — 316 — 38 (Dahil) doğumlulardan ve bunlarla münmeleye tâbi yoklama ka- çağı bakaya ve saklılarla hiç askerlik ef- memiş Gümrük ve Harp sanayii znıfına mensup eral ve gayri müslimlerden 316 114 931 (Dahl) ve 332 : 333 dağumular- dan cezalı olanları bu kere sevkedilecek- erdir. 3 — Şubede içtima günü 26 Nisan 919 Çarşamba sabahıdır. 3 — Bunlardan bedel vermek istiyen- lerin bedelleri 25 Nisan 480 Salı akşa-! mına kadar kabul edilir. 4 — Yukarda doğum ve #rufları ya- zil eratın tayin edilen günde şubede bu- unmaları, gelmiyenler hakkında kanunt takibat yapılacağı ilân olunur. — “ ve dolu şeklinde oluşu ve sik sık don- ların vukuu cenup doğusunun bazı çevrelerinde kayısı ve bademlere za- rar yapmış, Cumra havalisinde de henüz fışkırmış olan haşhaşları ehem miyetli surette sarartmıştır. Ege ve Karadenizde ay içinde sık yukua gelen fırtınalar ve Adana- Diyarbakır hava- İlsinde yağan dolunun meyvalı ağaç- lerla hububata zarar yaptığı görül. müştür, ” Mart evı İcinde bitim Milmelardn. ki yağışların miktarı 1936 yılından- beri ayn! ay yağış miktarlarile mu- kayese edildikte bu ay yağışlarının bölgeler arasında yer yer 2—3 mis- Xi fazla olduğu göze çarpmaktadır. Bu fazlalıkla beraber yağışların bil- hassa her tarafta intizamla dağılışı geçen ayın yağış noksanlığını karşıla mış ve mezruatla çayırlar için çok Şehre Verilen Su Miktarı - Çoğalıyor Belediye Sular idaresi, 938 senesi- ne ait faaliyet raporunu hazırlıyarak belediye riyasetine vermiştir. Rapor tetkik edilmek üzere dün şehir mec- lisine sevkedilmiştir. Rapora nazaran şirketin Belediyeye devredildiği 933 | sen&sinde şehre verilen senelik su miktarı 11.551.928 metre mikâbı ol- | duğu halde bu miktar hez sene biraz artmak — suretile 1938 senesinde 15.256.187 metre mikâbına yüksel miştir. Şirkete ait fabrika 1939 da 8.835.252 kilogram kömür yakmış ve bu kömürden istihsal edilen kuvvei | muharrike ile 13.445.199 metre mi- kâbı su yüksek merkezlere sevkedil- miştir. Idare 939 senesi için de bir çalış- ma programı hazırlamıştır. Bu prog- ramın başında Terkos fabrikasında- ki tesisatın tamiri ile şebekenin tev- si ve birde yeniden ve dört tane süzme havuzu gelmektedir. Yeni büt- çe ile yalnız süzme havuzları için 200 bin liralık bir para sarfedilecektir. Şehrin su ihtiyacı seneden seneye çoğaldığı için idare Bentlere su akı- tan sahaların hudutlarım genişlete- cek, civardaki dere ve membaların sularını havuzlara akıtacaktır, — — Soğuktan Donanlar “Besni” den yazılıyor! Kızılin köyünde ve civarında bir haftadır devam eden şiddetli yağ- murlar ve soğuklar, ölümle netice- lenen kâzalara sebep olmuştur. Kadir karısı Fatma, sekiz yaşında- ki kızı Oruçla beraber Seydivakkas köyünden kalkmışlar, yolda pek şid- detli bir yağmura tutulmuşlar, Kızıl in köyüne yaklaştıkları sırada don- mağa başlıyarak kendilerini kaybet- mişlerdir. Yetişen köylüler kendile- rini kurtarmışlardır. Maftalarca süren yağmurdan o- dunsuz kalan Kızıin köylü, ve on ya- mıyan Mamışköse adlı bir Ihtiyar, havanın sabahleyin açmasından cesa- retlenerek dağa çıkmış, odun hazırla” mıştır. Dönerken başlıyan kuvvetli yağmurun kamçıları ve soğuğun te sirile bunalmış, köyden bir saat me- safedeki Osmangölü mevkiinde don- mağa başlıyarak düşmüştür. Köy- den haber alınınca birkaç adam koş- turulmuş ve Mamışköse köye getiril- faydalı olmuştur. mişse de iki saat sonra ölmüştür. zum — — mn Çı > Anna Bellâ - Tyrone Pover - Loretta Young gibi 3 Büyük Yıldız ve On binlerce Figüran tarafından senenin en muazzam, en güzel şaheseri “SÜVEYŞ FEDAİLER Türkçe sözlü nüshası İPEK'te JOHN 0.30 —1— 3.30 FERAH'da “91 > teşrif Bugün saat 12.45 ve 2.30 da tenzilâtlı matineler, Dikkat: Tenzilâth biletler saat SÜMER Sinemasının Bugünkü Programı Mutlaka herkes tarafından görülmelidir. 2 Gü- zel ve Büyük Film birden SONUNCU BAL AYI BOLES ve DORİS NOLAN tarafından Fransızca sözlü ve İzdivacın bütün Sırlarını ifşa eden çok güzel ve Alükabahş Film 2- PAMUK PRENSES ve 7 CÜCE Senenin Sinema harikası ilâveten: EKLER JURNAL da: Son dünya haberleri Bugün saat 1 ve 2.30 da Tenzilâtlı matineler. g'mamaımGEDİKPAŞA MANA İZ ADEBAŞI AZAK Tiz FERAH Zerr Dİ mi YAŞASIN AŞK *X Emsalsiz ve görülmemiş muvaffakı yetlerle devam ediyor. AZAK da Yer bulmak ve geri dönmemek için tam seans saatinde yaratılan Fransızca sözlü nüshası MELEK'te 2.30 a kadar verilir. 5.30 — 830 olunması zi 8-4-939 RADYO ANKARA RADYOSU Türkiye oRadyodifüzyon Postaları Türkiye Radyosu Ankara Radyosu Dalga Uzunluğu 1639 m. — 189 Kes 120 Kw. T.A.O. I9T4m. 15195 Ker, 20 Kw. T.A, P.. 3707. . BASE Ken 20 Kw. Cumartesi, 8.4. 1939 1330 — Program. 13,35 -- Müzik (Sw Ester — Pl.) 14.00 — Memleket ssat a- yarı, #lans ve meteoroloji haberleri. 14,10 — Türk müziği (Halk türkiileri ve oyun havaları). Çulanlar: Hakk» Derman, Eş- ref Kadri, Busan Gür, Hamdi Tokay.O- kuyan: Mahmut Karındaş, 1440-1520— Müzik (Cesbant — P1) 17,30 — Program. 1735 — Müzik (Dans santi — PL) 18,18 — Türk müziği (Fasıl heyeti) Karışık program. Çalarlar: Hakkı Derman, Eşref Kadri, Hasan Gür, Hamdi Tokay, . Basri Üfler. Okuyanlar: Celâl Tokecn ve Tahsin Karakuş. 18,00 Konus- ma (Dış poliMks hadiseleri). 18.15 Türk müziği (Halk musikisi — Aşık Veysel ve İbrahim). 1930 — Türk müziği Ça- İnnlar: Vecihe, Reşat Erer, Zahtü Bar- dakoğlu, Ruşen Kam, Refik Fersan, O- küyan: Muzaffer İlker, 1 — Numan ağa- min (Sevkefen Peşrevi). 2 — Dedenin (Şevkefra beste) Hümü zatın gibi bir dilber simin endam. 3 — Suphi Ziyanın (Şevkefrz şarkı) Şimdi ay bir servi si- mindir suda, 4 — Teminin (Şevkefza şerkim) Şikâyet etme cananım, $ — Ruşen Ferit (Kemençe isksimi). 6 — TI. Muh- mut (Şevkefea şarkı) Ey servü yülsarı vefa. 7 — Dedenin (Şevkefza yürük se- malsi) Seri zü)fü anberirin. 8 — Sait Dedenin (Sevketza sax semalsi). 20,00— Ajans, meteoroloji haberleri, zirant bare sasi (fiyat). 20.15 — Teme) (Kral eğle. niyor; Rigoletie) Yazan: Victor Hugo, ter- eüme ve radyofonik montaj : Kerem Re- sit. Temsilde küçük orkestra Necip Aş- Khin idaresinde Verdinin Rigoletto isimli oparasından parçalar çalsrak iştirak ede- cektir. 21,15 — Memleket saat ayarı 21, 15 — Esham, tahvilât, kambiyo - pukut borsası (flkat). 2125 — Negeli plâiklar —R. 2130 Konuşma (Su sporları hökken- da). 2148 — Müzik (Opera aryaları PL) 2200 — Haftalık posta kutusu, 2230 — Müzik (Operetler — PL) 23.00 — Mü- zik (Cazbant — PL) 2345-25 — ajans haberleri ve yarınki program. Devlet Halka Sermayesine ıslahi için posta ve telgraf idaresi tetkiklerde < bulunmaktadır. Sesin her tarafta net olarak dinlenebilme- si için İngiltereye sipariş edilen ve kıristal denilen âlet pek yakında şehrimize gelecektir. Montröde toplanmış olan beye!- nelmilel Radyo Kongresine İştirak eden mütehassıs heyetimiz Paris Radyosunun tulü meve'ne karışan ve bu suretle Islık sesleri duyulan radyomuza yeni bir tulü mevç temi- ni için çalışmaktadır. Müzakereler yarm sona erecektir. Anlaşma neti- takdirde dünyanın her tarafından so simizi pürüzsüz olarak dinletmek mümkün olacaktır. Diğer taraftan posta ve telgraf idaresi muayyen evsafı haiz halk radyoları tipini tesbit ederek ecnebi firmalara tekliflerde bulunmuştur. Halk radyoları şermâyesine ola- rak halka tevzi edilecek, yalnız e lektrikli “yerlerde değil, pille çalış- mak suretiyle memleketin en hücra köşelerinin de istifadesini mümkün kılacaktır. — — —— ——— | HALKEVLERİNDE | Çocuk Bakımı Dersleri Eminğnü Halkevindam; Sosyal Yardım Sübemiz tarafından bes hafta her Çartmba Evimizin Cağaloğ- Yandaki (Corule Biskımı) ders- leri açılacskir. Bu dersleri Dr, Naci So- iürsan versek 6 Çocuk Haftasına rast- hiyan 26 Nissn 999 Çarşaphba günü saat (M4) te basliyacak ve diğer haftalar sact