8 Nisan 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

8 Nisan 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

PENGEREMDEN Ahdlerin, Peymanların Kıymeti Yazan: M. Turhan TAN ofyalı Rasih, Divan © şairleri" nin kuvvetlilerindendir. O - Bun - her ahte, her peymana, her an- d'a, her yemine inanılmamasını tel kin fikriyle - yazdığı manzum bir hi- kâye, pek hoşuma (gittiğinden yeni ağza eski tad dedim, iktibas eyle- * dim Var idi Sofyamızda bir âdem Devlet ile cihan içinde âlem © Gece gündüz harem nişin idi ol 'Turfa rubah der kemin idi ol AAvretin olmuş idi mağlübu İhtiyar eylemiş bu üslübu Der imiş avrete: Ben ölsem eğer Korkarım ki seni ala bir eri Ağlayıp avreti dahi ol dem Der imiş ki yetişmeyim ki görem Kik ger ben ölür isem zalim Nie'olur ol zaman benim halim Gayri avretler ile zevk idesin Beni âlemde tnudup gidesin Duğrayıp rişime bu resme suğan Bizzarure berif olup giryan Nice şey bahşedip zene ol dem Turba turba cevehirü hatem Asiyabü dükan #karü devab © mice eşyayı bi hesabi k'tab Anın için ki ben ölürsem eğer Nefuka ola hep sana bunlar Sana var itimadü İmanıni Gayre varma sakın benim canım! Dedi: Varmam kocaya vallahi Ederim bunda şahid Allahı Nagehan bir gün erdi ana ecel Çekti dünyayı pire - zenden el Uğradı korktuğuna biçare Gör, neler eyledi o mekkâre! Bir iki kimse istedi anı Lik haz eylemez idi cani Çünkü talipleri müsin idiler; © Şetm edip anlara dedi: Gidiler * Ben kocaya varır miyim, zira Nice shdü yeminim ola heba? Buldu 'bir nevcevanıahirkâr Ana akdi nikâhn verdi karar Cem ölüp yânına sıgarü kibar Cümlesi hâlin etti istifsar Dediler bu işi niçin ettin? Ettiğin kavlu ahdini ettin? Kocaya varmazam dedin evvel Sıdkına şimdi kizbin oldu bedel Dedi: Hâşa ki kizb edem vallah Belki ben sadıkım, olun agâh! © Ben dedim: “Koca âdeme varmam” Yoksa böyle cevan niçin sarmam? Kocaya varup eremem rence Varırım böyle bir güzel gence Sürerim tâ ölünce âlemini © Bana mi verdiler cihan gaminit Zamane ahdü peymanları da hep böyle tefsire ve tevile mütehammil!.. — Temenni edelim ki sözün kıymati arık anlaşılır olsun ve sözden dön- mek ayıp sayılsın! ——— ——— Bulgaristan İzmir Fuarına İştirak Edecek İzmir 7 (A A.) —Bulgaristan En- ternasyonal İzmir fuarma iştirak e - deceğini bildirmiştir. Belediye sergi evinin inşaatı işini (süratlendirmek için tedbirler almıştır. | TAKVİM HAVA 8 Nisan 1939 CUMARTESİ 4 üncü ay oOGüm3d (Kasım: 152 Arabi: 1388 Mumi: 1338 > | Seteriz Günez 332 — ope İkindi: 1558 — Akşam Yatsı: 2018 — İmsük: Yurtta Hava Vaziyeti Yeşilköy Meteoroloji İstasyonundan 4- Otobüs Davası Şahitleri Dinlenecek Dün Şahitlere Tebligat Yapıldı Ankarada temyiz dördüncü ceza mahkemesinde devam etmekte olan ve eski vali Muhittin Ustündağn suç- | lu bulunduğu otobüs sulistimali da- vasının bir safhası dünden itibaren || İstanbul adliyesine intikal etmiş bü- Tunuyor. Temyiz mahkemesi geçen celsesin de Istanbulda oturan 00 kişinin de bu davada şahit olarak dinlenmesine Karar vermişti. Mahkeme dün bu şa- hit listesini İstanbul müddelumu- miliğine göndermiştir. Liste ile be. rsber de şahitlerin eski iadelerini ihtiva'eden büyük ve kabarık bir dos ya gönderilmiştir. Müddetumumilik, dosyayı asliye birinci ceza mahke- mesine vermiştir. Mahkeme dün bü- #ün şahitlere tebligat yapılmıştır. O- nümüzdeki salı günü şahitler akşa- ma kadar dinleneceklerdir. —— ii ÜNİVERSİTEDE : İdare Hukuku İmtihanı Bu Sene Yapılacak Hukuk fakültesi ikinci sınıfında verilmekte olan idare hukuku dersle- ri profesör Sıddık Sâminin birinci sömestr sonlarma doğru hastalan- ması yüzünden doçent Hüseyin Nail tarafından verilmiş we-fakat son 7: manlarda Hüseyin Nailin de rahatsız- lanması üzerine dersin devamı müm- kün olmamıştır. | Hukuk İkinci sınıf talebesi şimdi- ye kadar bu dersten pek az kısmını görmüştür. Bu vaziyet üzerine bu s6- 'ne bu dersten imtihan yapılmıyacağı ve ancak gelecek sene yapılacağı hak kında talebe arasında bir rivayet hâ- sıl olmuştur. Bu hususu dün üniver- site rektörü Cemil Bilsele sorduk, rektör bu rivayeti tekzip etmiş ve imtihanın yapılacağını söylemiştir. Doçentlerin Konferansı Izmir halkevinin daveti üzerine") ba: debiyat fakültesi doçentlerinden En- ver Ziya Karal ile Sabri Esat birer konferans vermek üzere bügün İz- mire gitmişlerdir. Enver Ziya Kara- Yardım İçin 250 Dün, Üniversite Rektörü ta - rafından, Sömestr tatilinde bir Avrupa seyahati yapan 35 kişilik bir talebe grupuna bir çay ziya - feti verilmiştir. Bu ziyafet esnasında da, rek- tör talebelerle hashihalde bulun. muş, ve talebelerin samimi temen nilerini alâka ile dinlemiştir. Bu arada, halleri vakitleri yerinde olmayan hukuk talebelerinin yurt meseleleri de mevzuubahs edil - | miştir. Bu talebelerin bütün gay retlere rağmen hâlâ bir yurda kavuşturulamamalarınm sebep - leri gözden geçirilmiştir. Konuş malardan anlaşılmıştır ki, Üni - versitenin, sırf bu talebeleri bir yurda kavuşturmak o maksadiy - le 250 kadar zenginimize yaptığı müracaatler Ve talepler, müsbet bir netice vermemiştir. Üniversitenin talebine 250 zenginimizden ancak on, on beş kişi mahdut bir yardımla muka- Belediye OtobüsAlmak İçin Hazırlanıyor “Belediyenin alacağı otö TAN DAHİLİ HABERLER Zengine Yapılan Müracaatlardan Bir Netice Alınamadı belede bulunmuştur. Rektör, ta- | lebelere, bu ihtiyacın, münasip bir şekilde mutlaka halledilece- Zini vaat etmiştir. Bu vaat, bü . tün talabeler tarafından büyük bir sevinçle karşılanmıştır. Konuşmalara mevzu olan mü | him dileklerden birisi de, imti - hanlara mütealliktir; ! Talebeler, şifahi o Imtihanlar | arasında fasıla bulunmamasın - dan mutazarrır olduklarını söy lemişlerdir. Rektör, bu imtihan- ların da birer gün fasıla ile veri- leceğini vaat etmiştir. Yine tale- belerin ricaları üzerine, Rektör, eleme imtihanlarınn neticeleri - ni de, imtihandan sagat dört! gün evvel bildireceğini söylemiş» tir, Bu vaatler, talebelerin sevinç lerini büsbütün arttırmıştır. Rek. törün bu vaatleriyle neşesi artan ziyafet de geç vakte kadar sür - müştür, DENİZ ve LİMANDA : Antrepolarda Hırsızlık Yapanlar Yakalandı Denizbankın Sirkeci kında tetkiklerde bulunan komisyoni |deki 1 ve 2 numasır üntrepolarında otobüslerin mübayaasile beraber ga- | yapılan hırsızlık tahkikatı bitmiş bu Taj ve şoför meselesinin halli ciheti- | hırsızlıkla alâkalı görülen | antrepo ni de karar altına müstahdemlerinden iki kişi adilyeye salmıştır. Bu-kara- Ta göre şehrin muhtelif yerlerinde tiştirmek üzere birde tir. Belediyenin şimdilik bu işlere sar- fedilmek üzere, elinde 500 bin lira- lık bir parasi vardır. Bu para ile ilk partide yapılması lâzım olan işlerin sarılması mümleüm olmadığından şehir meclisinin bu devresindeki iç- timaında bir milyon liralık sarfiyat için meslisten tahsisat istenilecektir. Belediyenin ilk partide sipariş ede- lın vereceği konferans mevzuu: (İz- wir ve Itilâf devletleri), Sabri Esa- dın mevzuu ise; (Folklor ve psikolo- jb dir. Enver Ziya konferansını 10 nisanda, Sabri Esat ise 12 nisanda ve- rocektir. Prof. Pittardın Konferansı Memleketimizde konferanslar ver- mek üzere Maarif Vekâleti tarafın- dan davet edilmiş olan Cenevre üni- versitesi profesörlerinden Pittard 10 nisan pazartesinden itibaren konfe- ranslarına başlıyacaktır. Profesör o gün saat 18,15 te (Av- rupa ırkları menşelerlj, çarşamba günü ayni saatte (Göl havzalarında yaşayan ilk insanların medeniyeti, merkezi Avrupada cilâlı taş devri), 13 nisan perşembe günü 'fizik antro- poloji, ilk insanların işleri, pedagoji ve spor), 14 nisan cuma günü .Âsya- da yaşayan beşerden evvelki bir mah lük: Pithecanthrope ve Sinanthro79) mevzuları etrafında olacaktır. Bu konferanslara herkes devam edebi lecekir, Yugoslav Talebesi Gitti Dört gündenberi şehrimizde bulu- nan Yugoslavyah Yüksek mimar mek tebi talebesi dün öğleden evvel üni- nan malümata göre, hava yurdun Doğu ve Conubu Şarki Anadöl bölgeleri fle © Orta Anadolunun Şark kısımlarında ka- pah ve yer yer yağışlı, Karadeniz kıyıla- ri ile Kocsellde çok bulutlu, diğer yer- — lerde açık geçmiş, rüzrürlar bütün böl- gelerde umumiyetle Şimali istikametten orta kuvvette, Ege denizinde isa kuvvete Mice esmiştir. Dün İstanbulda hava açık gecmiş, rüz- gr Cenubu Garbiden saniyede 2 — 4 “metre hırla esmiştir. Sant 14 te hava taz- yiki 1017,0 milibar idi. Sühunet en yük- sek 4,0 ve en düşük 4,8 santigrat olarak kaydedilmiştir. versiteyi ziyaret #tmiş ve akşam tre- nile Belgrada dönmüşlerdir. Hâmidin Ölüm Yıldönümü ceği otobüs miktarı 35 kadardır. Bun- lar gelip servise çıkarıldıkça halen hususi şahıslar elinde serviste bu- lunan otobüslerin ruhsatnameleri 1s- tirdat edilecektir. Bu otobüsler de yakın kazalarla şehir arasında çalışa. Piyesler İçin Mükâfat Belediye daimi encümeni, Şehir tiyatrosuna alt bütçeyi tetkik eder- ken her sene belediyece bu müesse- seye yapılmakta olan 35 bin liralık yardımın bu sene 40 bin liraya çıka- rılması zaruretini duymuştur. Onümüzdeki tiyatro mevsiminde Şehir tiyatrosunda temsil edilecek e- serleri tetkik etmek üzere bir jüri heyeti teşkil edilmiştir. Birinciliği kazanacak telif eserin sahibine mü- kâfat verilecektir. Derece alacak 0- lan adapte ve tercüme eserler sahip» lerine de ayrıca mükâfatlar verile- cektir. Iktısat Müdürlüğündeki Tahkikat Mülkiye müfettişleri belediye ikti- sat müdürlüğündeki tahkikata devam etmektedirler. Müfettişler dünden i- #ibaren fırıncılara ve unculara alt dosyalarla ekmek narhının tesbitine sit dosyaları tetkike başlamışlardır. 4 Yeşilay cemiyeti, belediye büt- çesinin tesbit edilmekte olduğu şu günlerde belediye riyasetine müra- cant ederek fakdı yardım istemiştir. Mihi şatrimiz Abdülhak Hâmlem üçüncü ölüm yildönümü münasebe- tile 14 nisanda üniversite konferans sslonunda bir merasim yapılacaktır. Bu merasimden sonra da büyük şai- rin kabrine gidilerek bir çelenk ko mulacaktır. Belediye cemiyetin bu dileğini yeri. ne getirememiğtir. 4 Ruhsatnameleri istirdat edilmiş olan otobüslerden 15 tanesinin ruh- satnameleri iade edilmiştir. Bunlar şimdilik Cihangirle Yıldız arasında su Boğazdan geçerek durmadan Akdenize gitmiştir. verilmiştir. Hırsızıkta bir dı rük garajlar tesis edileceği bi. #öİLTA İsmemük mma alaka baris PM hakkında kanuni takibata baş - Yanmıştır. Dört Sovyet Torpidosu Geçti Dün sabah dört Sovyet torpito - limanımızda Ali Çetinkayanın Tamimi Münakale ve Muhabere Vekili A- li Çetinkaya dün kendi Vekâletine bağlanan: Denizbank, Deniz Ticaret müdürüğü, Yüksek Deniz Ticaret mektebi, tramvay ve Tünel muvak- kat idaresi, Elektrik idaresi, Devlet Hava, Devlet Demiryolları teşkilâ - tana ve denir farife heyeti reisliğine bi tamim göndererek vazifeye baş- Jadığını ve bu teşkilât memurlarına muvaffakiyet dilediğini bildirmiştir. Iki Makinist Gidiyor Doğu vapurunun makinelerinin yerleştirilmesi işlerini mürakabe, et- mek üzere Denizbanktan bugünler - 'de Almanyaya iki makinist gönderi » lecektir. Vapurun İnşaatı haziran içinde bitecek ve temmuzda teslim alına - caktır, k Gümrük ve İnhisarlar Vekili Ali Rana Tarhan evvelki gün şehri- mize gelmiş ve akşam Ankaraya dön- işliyeceklerdir. # Belediye merkez ve mu'hakat masraf bütçeleri de tamamen hazır- lanmıştır. Bütçe pazartesi günü şe hir meclisine verilecektir. 4 Vali ve Belediye reisi Lütfi Kır- dar dün, Sular idaresi müdürü Yusuf Ziya ile beraber Bentlere giderek tet- kiklerde bulünmuştur. Lütfi Kırdar, Bentlerden sonra da Terkos fabrika- sını gözden geçirmiştir. # Dahiliye Vekâletinin tebliği 0 zerine vilâyet şube müdürleri dün, vali muavini Hüdai Karatabanin ri yasetinde toplaharak vilâyetin bir aylık faaliyeti hakkında konuşmuş” lar ve bu işler hakkında, Dahiliye Vekâletine verilmek üzere bir rapor hazırlamışlardır. Şehir Meclisi /Dün Bir | Toplantı Yaptı Bazı Çiftliklerin İsimleri Değiştirildi Şehir meclisi, dün öğleden sonra birinci.reis vekili Necip Serdengeç- tinin riyasetinde toplanmıştır. Dün- kü toplantıda Akşsrayda yeni inşa #dilen İlk mektep bahçesinin geniş letilmesi İçin istimlâke tâbi tutulan evin kıymetine vâki itiraz, konserva- tuvar yatılı mektebi talebesinden a- kınmakta olan kefalet miktarının de- ğiştirilmesi, suni sirke kaplarının li” zerine etiket konulması, belediye za- bıta talimatnamesine, belediye ten- bihlerine muhelif hareket eden dük- kün ve müesseseler müstahdemleri- nin suçlarından dolayı sahiplerinin cezalandırılması, vilâyete bağlı mül- hakat belediyelerinden, tahlil odil- mek üzere belediye kimyâhanesine gönderilen nümünelerden ücret alın- maması, Üsküdar ve Kadıköy cihe- tinde $u tevzi ve satışma nit talimat- bamenin tetkiki hakkındaki mazba- talar ait oldukları eneümenlere ha- vale edildikten sonra Bakırköy kaza- sının Muhtarbey ve Yeşilköy nahiye- Jerine bağlı Kalikıratya çiftliğinin Resne çiftliği, Papasköyü çitliğinin Güneşli, Pandeniça çiftliğinin U- gurlu, Kapanarya çiftliğinin Kutlu- far isimlerile adlandırılması hakkın- daki mülkiye encümeni kararı da okunarak kabul edilmiştir. e MÜTEFERRİK : Milli Şefin İrana Düğün Hediyesi Ankara, 7 (Tan Muhabirinden) — ml denk Yak genede lan Hariciye Vekili Şükrü Saracoğ- lunun riyasetindeki orgeneral Kâzım Urbay, Riyaseticümhur Başyaveri Celâl, Hariciye Vekâleti umumi kâ- tip muavini Nebilden mürekkep he- yetimiz pazartesi günü hareket ede cektir. Heyet, dost veliâhte düğün hedi- yesi olarak Cümhurreisimiz İsmet I- hönü namına çök sanatkârane yapıl- mış gayet kıymetli bir alm tuvalet takımı hediye edecektir. Reasürans İdare Meclisi Reisliği Milli Reasürans sigorta girketi i- dare meclisinin Ankarada yaptığı lanan idare meclisi, azadan Rabbani- yi, Necip yetine mee- disi idare reisliğine seçmiştir. Umum müdür Refi Bayar vazilesine devam etmektedir. —— o—— POLİSTE: Annesinin Kucağından son toplantıdan sonra şehrimizde *op- | 8-4-939 Rİ Cihan Harbinde Arnavutluk Ne Vaziyetteydi? S — Cihan Harbinde Arna « gitluğun resiyeti nasıldı ? Cc— Harbinde: Yunanlılar Cenubi Arnavutluğa girdiler. 1914 te de Draçı Italyanlar aldılar. 1916 da İse, ecnubi Arnavutluk baştanbaşa Italyan işgali altında kal dı. Yalnız Körice havalisini, Selânik- ten itibaren Fransızlar. işgal stmiş- lerdi. 1915 te Sırplar ve Karadağir- lar da Arnavutluğun şimal ve vasat kığmina daldılar. Fakat 1916 da ye- nildiler ve bu bu kısımlar, Avustur- ya — Mataristan ordusunun istilâsı- na maruz kaldı. Bir aralıkı Esat Pa- şa, Arnavutluğun başına geçmek İs- tedi, fakat beceremedi. 1917 de Gene- ral Ferroo” Arnavutluğun, Italyan himayesinde istiklâlini ilân etti. Bu suretle de, bu memleketin taksimini istihdaf eden 1915 Londra anlaşma- sı suya düştü. . $ — Arnavutluğun mesahai sathiyesi ve nüfusu ne kadar- dır? C — Arnavutluğun mesahaf sathi- yesi 30 bin kilometre murabbaldır. Nüfusu ise 980 bindir . 5 — Arnavutlukta ne kadar 1 Z ge. Italyan yoktur. Orada yaşıyanların ekseriyetini Ar- nayutlar teşkil eder. Cenupta Epir kısmında biraz Ulah, ve dahilde da- ğını olarak bir miktar Sırp ve Bul- gar vardır. “Draç”, ve “Avlonya” gi- bi şehirlerde tek tük Rum vardır. Bi- lâkis, bugün, Arnavutluk hudutları haricinde kalmış olan Arnavutların yüz bin kadarı Italya ve Sicilyada ya- şamaktadır. . $ — Arnavut ırkının kökü nedir? C — Arnavutlar, Balkan yarım a- dasınm en eski sakinleri olan “Plasz,, lardan inerler. Irklarının safiyetini tamamen- muhafaza. etmişlerdir. yar ME ŞDE S a da olan Tiran, Arnavulluğun en ik midir? C — Değildir. Tiranın nüfusu 13 bindir. Fakat coğrafi mevkünin ele rişli oluşu yüzünden payıtaht ittihaz olunmuştur. Arnavutluğun en mü- him ve büyük şehri Körice'dir. Nü- fusu 24 bindir. . S — Arnavulluk ne zaman limize i? © le ağ Bal kan yarım adasında hudutlarını tev- si ettiği sırada, Arnavutluk, dere- beyleri elindeydi. Vâkıa, İskender Bey, Arnavut beylerini toplayarak, Osmanlılara bir müddet karşı koydu ise de, 1444 ten 1471 e kadar Arna- vutluk tamamen Türklerin elinde kaldı. . s— Ameniliei istiklâlini ne zaman aldı C — 1913 yılının 20 temmuzunda. . 8 — Arnavutluk hep krallık mıydı? C — Arnavutluk, Umum! Harpten sonra, hayli hareketlere sahne oldu: Mütareke oluncn, İtalyanlar, Arnavutluğun büyük bir Mangala Düşüp Öldü Evvelki gün Şilenin Hacnlı köyünde 2 aylık bir çocuk annesinin kucağından mangsla düşmüş ve yanarak ölmüştür. Ayni kiiy halkından oNüsretin cocudu ölen Ahmet ismindeki yavru, stnesinin İ mangal bannda uyuması yüzünden kaza ya kurbun gitmiştir, # Sirkecide Meserret otelinde misatir bulunan Siverekli Tbrahim oğlu Bekir o- teideki odasında ölmüştür. Cesedi muaye- ne eden dokter ölüm sebebini tesbit ede- mediğinden &bbı adliye gönderilmiştir. * İsiklâl caddesinde 14? nümaralı a- partımanda oturtr: Dimitri yol vermek is- tediği kapıcı Hanana 200 Hire verip elinden bir de senet almıştır. Fekat bu sırada yanlarında bulunan Hasarın akcabasın- den AHİ senedi atıp yırtmış paraları da kapıp kâçârken yakalanmıştır. * Panyalbda Bay Sungar sokağında 0- turan Marika Tokatliyan önünde tramva- ya binerken yere düşerek başından ye be- inden yarelanmıştır. Yarak tedavi alana alınmış tahki başlanmıştır. * Şoftr Abdullahin ideresindeki oto- büz Ayvansaraydın * geğerken © elvarda oturan Yılmaza çarparak başından yara» larnıştır. Yaralı hastaneye kaldırılmış $0- #ör yakalarımıştır. kısmını işgal (etmişlerdi, o Fa kat 1920 de Arnavutlar İtalyaya kar- şı vaziyet aldılar ve İtalya, Arnavut- Tuğun istiklâlini tanıyıp çekilmek mecburiyetinde kaldı. 1925 senesinde de Cemiyeti Akvama da kabul edil miş olan Arnavutlükta. cümhuriyet ilân olundu ve Ahmet Zogo cümhur. reisi oldu. Fakat 1928 senesinde Ah- met Zogo, Krallığını İlân etti, a a Balık İhracatı Havaların Isınması üzerine pola- mut ye torik balıkları azalmıştır. Li- manımzds bekliyen Italyan ve Yu- Dan gemileri son denilecek partileri alarak hareket etmişlerdir. Yalnız bir Italyan ve iki Yunan gemisi kalmış- tır, zel akşama kadar tu- ikları gidecekler dâir. iv emen i tahminle. re göre, bu sene İhraç olunan balıkla- rın kiymeti geçen seneye nazaran da- ha yüksek görülmektedir. Ancak bü- tün ihraç olunan balıkların yekün kıymeti henüz tesbit edilmemiştir.