8 Nisan 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

8 Nisan 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

039 'ARNAYUTLUĞUN İŞGALİ HÂDİSESİ Ne Netice Verir ? ASKERİ BİR MÜTEHASSIS BU HÂDİSENİN SEBEPLERİNİ VE NETİCELERİNİ ANLATIYOR (İtalya, Arnavutluğu işgale baş- lamıştır. Bu işgalin sebebi, ma- hiyeti nedir, akisleri ve bilhassa Arnavutluğun komşuları üzerin- deki tesirleri ne olacaktır? Askeri bir mütehassısın bütün bu sunl- lere verdiği cevapları aşağıdaki yazıda okuyacaksınız:) * S: Italyanın Arnavutluğu işgal etmesinin sebebi ne ? C: Vaktiyle Arnavutluk devle. tinin vücude get ne sebep, İalyanın Adriyatik sahili üzerin. de Yugoslavyaya uzun bir sahil ve rilmemesini istemesiydi. nın Adriyatik denizi üzerinde Fi- yome, Venedik, Brendizi gibi mü- him şehirler vardır. Bunların k ti emniyet içinde yaşamalar: ikinci bir Adriyatik devletinin or- taya çıkmaması, İtalyan menfaat- erinin icabıdır. Nitekim Arnavut- Yuğun işgali de, İtalyanın Adriya- tik denizinin ağzına hâkimiyetini tamamlamı Sonra İtalya, Arnavutluk H - | manlarının her hangi bir yabancı devletin tahtelbahirleri tarafın - stemez. Çün- İtalya - Ir, n dan kullanılmasını kü buna imkân ha: rsa, İtal ya bütün deniz ki ni Adı» riyatikte tmeğö mahküm o - lur. S: İalya Arnavutluğu iş - gal için niçin bu sırayı seçti? Bilhassa niçin Paskalye gü - nünü tercih etti? yanm kendine bısvardar Paskalya Imesi ise Mussolini - tesir uyandıracak mahiyette mi? C: Hüdise sında da, hıristiy, en ümanlar ara - lar arasında da rin tesiri uyandıracak mahi- yetted S: Mussolini, Arnavutluğu işgal etmekle ne kazanır? C: Müssolini Arnavutluğa bil- vasıta hâkimdi, Şir doğrudan doğruya hâkim olmuştur. S: Arnavulluğa | bilvasıla! hâkim olmak kâfi değil miy - di? C: Bilvasıta hök zamanı için kâfid manında kâfi gelmez. Çünkü İtal. | ın emniyetini tehdit edecek bir | o vuku bulabilir. Sonra İtal- navutluk o münasebetleri, resmen sıkı fıkı olmakla beraber | hakikatte öyle değildir. Arnavut - tazyikini hissediyor tlarından atmak | Bir harp vuku buldu- | Arnavutların bu har- son (derece ya lar İtalyan ve bu tazyik S: İtalya, Arnavutluğu ko- lay kolay işgal edebilir mi? C: Her halde bir takım güçlük - Nasıl Fal teskin edilememişse | rutlukta da ayni vaziyet ha- sıl olabilir, lerle karşılaşacaktır. n hâlâ | | mi 5: İşgalin bu sırada vuku- una başka bir sebep yok mu? C: Vardır. Malüma, İtalyanlar Fransadan bir sürü taleplerde bu. | lunmuşlar ve Tunustaki İtaly ların statüsünü düzeltmek üzeri de ısrar etmişlerdi. Fransa, ve yüzden bu uğur- şler boşa gitti li bir teselli teş Arnavutluğun işg kil eder, S: Arnavulluğu işgal et - menin komşu devletler üze - rinde yapacağı tesir ne ola - bili: C: Son derece mühim, İ nanistan karadan komşu ol. | lardır. Bu İ nanistan için bir endişe | salmak güç bir iş değildi Kral Zogonun gençliği S: Meselâ, Yugoslavya üze- rinde tesir ne mahiyette ola- caklır.? Cc memnun olmsyacağı tır. Belgrat ile Roma arasındaki dostluk o münasebe herhal yeniden bozulacaktır. Halbuki, bu münasebetler günden güne düzel mekteydi. Belki de Roma -Belg arasındaki adavet yeniden canla - nacaktır. S: 1937 de Yugoslavya ile İtalya arasında Adriyatikte- KI sratükoyu bozmamak için oslavyanın bu hâdiseden muhakkak - ri bir muahede imzalanmıştı. | Vaziyet bozulacak mı ? C: İtalya, Adriyatik denizine hâkim olduğu için buradaki vazi- yet değişmiyecektir. Fakat İtalya m cenup komşusu ol Iya ile Yugoslavya a- rasındaki husumetin yenilenme- n korkulur. 5: İşgalin Yunanistan üze - rindeki tesiri ne olabilir? C€: Çok mühimdir. Yunanista- nım deniz tarafından emniyeti İn- | giltereye bağlıdır. İtalya, Yuna - nistanı deniz tarafından tehdit çt- tiği takdirde İngiltere derhal mü- dahale eder. Fakat, İta mşuluk herhalde Yu- monbaı olacaktır. Melüma, buralarda ko - miteci bulmak ve kudutta S; İşgalin mihver üzerin - deki tesiri ne olabilir? G: Herhalde bu işgal A yanın ekmeğine yağ : sürmüştür. Bir kere işgal yüzünden İtalya ile Yugoslavyanın arası açılacak ve bu da onun Balkan devletleriyle anlaşmasını Çekoslov kalkması ile ni ve değişen siyasetler bütün gözleri toplamıştır. Sonra elenen hâdiseler Almanyanın üzerine Şimdi bu gözler İtalyanın üzerine dönecektir, 5: O halde hâdise mihver devletleri tarafından mi ter- tip edilmiştir? C: Bu da muhtemeldir. S: Hâdisenin o Avrupadaki gerginliğin üzerindeki tesiri ne olabilir? C: Mevcut gerginliği biraz da- ha S: İngiltere, İtalya paktı bu işgal yüzünden bozulur mu? C: Bozulur mu, belli değildir. Fakat İtalyanın bu pakt hükümlerine münafi şekilde hareket ettiği şüphe götürmez. rı TAN bozulmaz rm,| İtalyanlar tarafından işgal edilen Saranda limanı Tarihe Karışan Arnavutlu Bir yıldökümü münasebetiyle Tirana gelen Arnavut köylüleri Italyan istilâsına karşı çarpışan Arnavut çetecileri