12 Mayıs 1939 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

12 Mayıs 1939 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

12 Mayıs 1939 CÜMHURİYET Cumhuriyet'in bir anketi: 3 Salâhiyet sahibi bir hekim yapılan ıslahatı anlatıyor Memba sularının emniyetle içilebilmesi için Belediye icab eden tedbirleri almaya karar vermiştir 5 Kapları, tağşişe ve hilskârhğa mahal bırakmıyacak bir emniyetle kapatmak. 6 Su ile doldurduktan sonra da, başka bir yerde, ikinci bir tevzi ve taksime tâbi tutmadan doğruca halkın istihlâkine arzetmek. Itiraf etmeli ki, hiçbir resmî makamın müdahalesi olmadan, bu fennî tertibat, ilk olarak Kocataş membaında vücude getirildi. Müteakıben Taşdelen suyunda, hıfzıssıhha şartlarına uygun müken\mel tesisatla, gayelerimizin tahakkuk ettiğini gördük. Şimdi, Hünkârsuyunda da ayni şekilde tesisata başlanmak üzeredir. Diğer memba sulan sahiblerine, âlâkadar makamca, bu tesisatın biran evvel yaptırılması lüzumu tebliğ edilmiştir. İşin arkası bırakılmış değildir. Ehemmiyetle takib ediyoruz. Muayyen müddet zarfında kaptaj ve diğer lüzumlu tesisatı ikmal edip membaında fennî ıslahat vücude getirmiyen memba sularının, Belediye garantisi altında tevziine nihayet verilecek ve bunu ihtimal daha başka mâni tedbirler de takib edecektir. Memba suyunun, hakikî kıymet ve vasıflarından hiçbirini kaybetmemesi için bu suyun kendi hususiye tine uygun borularla nakledilmesi ve su kaplarınm Taşdelen ve Kocataşta olduğu gibi, otomatik makinelerle, gene otomatik riz: şekilde, el dokundurulmadan temizlenen Taşdelen, Kocataş, Hünkâr, Kayış su kaplanna ve şişelere taksim edilmesi dağı, Kanlıkavak, Karakulak, Sırmakeş, lâzımdır. Bu tesisatı yaptırmamış olan Göztepe, Çubuklu, Hamidiye sulan. membaların, satıh sularile karışmasına Biraz evvel izah ettiğim teşekkül tarz mâni olmak mümkün değildir. ları itibarile çok temiz olması icab eden Yağmurlarla bulanabilen ve henüz ısbu sulardan bir kısmının membalarında, lah edilmemiş bulunan diğer membalarzamanla tahribat yapılmış, bir kısmının da, suyun bulandığı zamanlara münhasır kaptaj şartlan bozulmuş, ve pek çokların kalmak üzere mikrob adedinin arttığı göda taksim ve tevzi işlerinin lüzumlu sıh rülüyor. Bu sudan içmek, bellibaşlı sıhhî hî kayıdlar altında cereyan etmediği gö bir tehlike teşkil etmemekle beraber, herrülmüştür. Menşelerindeki temizlikieriai halde mahzurdan büsbütün salim de sayıkaybetmek tehlikesine maruz olan bu su lamaz. lar, kurtarmak zarurî idi. Bunun için, Istanbul Belediyesi, bilhassa Lutfi bilhassa kaptajlarında, doldurma ve tevzi Kırdar iş başına geçtikten sonra, memba şekillerinde esaslı ıslah tedbirleri almağa sularının halkımızca büyük bir emniyetle ve bunları ciddiyetle tatbik etmeğe meciçilebilmesini mümkün kılmak için, icab buriyet hasıl oldu. eden bütün tedbirleri almağa kat'î surette Takib edilen ıslah plânının anahatları karar vermiştir. şur.lardı: İçme sularımızın şifa hassalarına gelin1 Membaları mümkün olduğu kace: Bunun hakkında size birşey söyliye dar derinden kapte ederek, yağmur ve satıh sularının membaa karışmasına mâni cek vaziyette değiliz! Esasen bu sular, metalik ve oligometalik sular smıfından olmak. 2 Suların kaptaj ve tagdiye mmta değildirler. Şu kadar var ki, sıhhidirler. kalarında; içine insan ve hayvanm gire Uzviyet üzerinde tahribkâr tesirîeri yokmiyeceği birer himaye mıntakası tesis et lur. İyi bir memba suyu, böbreklerin, karaciğerin iyi vazife görmesini temin eder. mek. ayemiz şudur: Mümkün olduğu kadar 3 Kaptaj tertibatını, suların tabiî vasıflarını bozmıyacak ve haricden her kısa bir zamanda, bütün memba suîannı hangi bir maddenin suya karışmasına tereddüdsüz içilebilir bir hale getinp halmeydan vermiyecek tarzda yapmak ve kımızın bunlardan istifadesini şümullenbüyük, küçük su kaplanna gene bu şartlar dirmek!... Gayeye doğru ciddî adımlarla ilerledialtında taksim ve tevzi etmek. ırı T 4 Bütün su kaplarını su ile doldur ğimizi de ayrıca size temin edebi' ' i.» rr.azdan evvel fennî şekilde temizlemek. Belediye hıfzıssıhha dairesinde, İstanbul sularile senelerdenberi esaslı surette meşgul olmuş salâhiyetli bir hekimimiz, Belediye Reisi sayın Lutfi Kırdann memba sulanna verdiği ehemmiyetten bahse derek söze şöyle başladı: « Bellibaşlı bütün membalarda hıfzıssıhha kaidelerinin icab ettirdiği incelemeleri yapmaktayız. Sular, yeniden ayn ayrı tahlil edilmiş ve alınan neticeler, resnıî raporlara bağlanmıştır. Bu bahse kısaca temas ettikten sonra, size memba sularının umumî bir tarifini yapayım: Memba suyu, milhî kesafetleri az ve «ertlik dereceleri, Fransız mikyasıle 15 arasında bulunan yeraltı sularının kaynak halinde olanına derler. Bu sular, teşekkül tarzları itibarile derinliklerde toplanmak üzere süzülerek geçtikleri toprakların evsafına göre, değifirler. Fakat ekseriya, bakteriyolojik bakımdan da çok temizdirler. Bilhassa içme suyu olarak büyük rağbet kazanmaları, sıhhî vasıflarındaki yükseklik dolayısiledir. Dünyanın hemen hiçbir şehrinde, îstanbul kadar mebzul memba suyu yoktur. Belediye hududları dahilinde bulunan sularımızdan, hem miktarları, hem kıymetleri itibarile, umumî isteklere cevab verebilen başlıcalarını şöyle tasnif edebili Avrupadaki altınlar Amerikaya akın ediyor Siz bu satırları okayup bitirdiğiniz anda: Japonyada, on bin abone, telefon santralından numara istemistir. BUtün dünyada yanm milyon kilo patates yetişmistir. Japonyada dört çocuk doğmus. iki kişi ölmüstür. Amerikada bir kişi, vitamin azlığından ileri gelen pelagr iiimli bir nevi uyuz hastahğına tutulınuştur. İtalyada dokuz libre civa istihsal edilmiştir. Amerikada on beş dolarlık şemsiye vapılmıştır. Büvük Britanva'da on beş bin mektub tevzi edilmiştir. Bütün dünvada 10500 kilo sun'î ipek imal edilmiştir. Cihan petrol kuyuları, kırk beş bin metre mikâbı petrol vermiştir. Felemenk. sarkî Hindistan ve İnsfiliz Malezvası. cihan pivasası j nü iki totı kauruk satmışhr. ALTIN ve ÇELİK İLİMKÖSES» İHTİRAIAR KESİFLER Milibar nedir? Yeryüzünü kaplayan havanin bir ağ'rIığı ve tazyib var. Bu tazyik santimeîre murabbaına bir kilogramdan biraz fazladır. Bunu küçük görmeyiniz. Vücudümüzün üzerindeki havanin ağırlığını kurşun yönündsn ifade etmek istersek doksan santimetre kahnlığmda bır kurşun tabakası eder. Demek ki, sırhmızda bu kalmlıkta bir kurşun battaniye taşıyoruz. Içimizde de hava mevcud olduğundan bu tazyikın farkma varmıyoruz. Fakat balonlarla, tayyare ile veya dağa hrmanmakla yukan çıkıldığı zaman icerideki tazyik, dışandaki tazyıka galete çalar. Evvelâ burundan, kulaktan, sonra vücudün diğer yerlerinden kan fışkırması başlar. Eskidünyada altın azaldıkçâ çelik çoğalıyor, Bugün birçok memleketlerde altık bir lüks madde oldu Dünyanın birkaç kıymetli madeni olduğu malumdur. Bunlann en başında altın gelir. Edebiyat diiinde servetin, yüksekliğin, parlakhğın, refah ve saadetin, iyilik ve güzelliğin, hulâsa bütün büyük kıymetlerin timsali olarak kuilanılan bu madenin şöhreti çok eskidir. Fakat, yeni zaman kıymetlerınin kendisine birinci derecede mühım bır mevki verdiği diğer bir maden daha vardır kı o da, günün hâkim kıymetlerinden biri oldu: Çeîik. Eski zaman dünyası kuvveti bazuda arardı. Sonraları, altın bazudan daha zorlu bir kuvvetin timsali oldu. Altın, hakikaten, hertürlü servet ve haşmetin, hertürlü güzelliğin ve parlakiığın ifadesi olmakla beraber dünyanın büyük kuv vetlerinden biridir. însanlar, bu kuvvete dayanmak sayesinde neler yapmadılar ve hâlâ da neler yapmazlar! Fakat, yeni zaman, yeni sanayi, bu kuvvetin karşısına çelik ismindeki yeni kuvvetle, bütün kıymet mefhumları serisinde büyük bir ihtilâl vücude getirdi. Bugünkü medeniyet içinde altın ve çelik karşı karşıya geçmişler. ayn ayn mahiyette birer kuvvet halinde, birbirlerile adeta rakib düşcnüş bir TOI oynuyorlar. Altınla çelik arasındaki münasebetleri umumî ve nazarî surette ifade etmek uzun siirer ve güç olur. Bunun için, bu iki madenin bugün, şu içinde yaşadığımız büyük dünya hâdiseleri arasmdaki vaziyetlerine bir göz atalım. O vakit bu yeni kuvvetin mahiyetlerini ve rollerini daha iyi anlarız. * * * Bugünlerde altın gene telâş içindedir. Gürültülü, emniyetsiz ve heyecan içindeki topraklarda yaşamayı hiç sevmiyen bu parlak maden, mütemadiyen Avrupa topraklarını terkederek Amerikaya doğru akıp gidiyor. Dünyanın iktısadî zabıta teşkilâtı, yani bankalar, borsalar ve umumiyetle maliye âlemi, son bir ay zarfında Amerikaya hicret eden altının miktarmı otuz milyon sterlin kıymetinde tespit ettikten sonra, bugün Amerikada toplanmış olan altın miktarını şöylece yekun ediyor: İki milyar ve küsur doiar! Yahudi gibi, nerede kavga varsa oradan kaçmayı seven, dünyanın hangi köşesini rahat ve iş bulursa oraya giden bu parlak madenin bugün Amerikada yaptığı birikinti, bütün Cihan Harbinde Amerikaya hicret etmiş olan altınların, doar kıymeti itibarile, mecmuundan biraz fazladır. Yalnız, arada şu fark var ki, o zamanlar dolann kıymeti bugünküne nispetle daha yüksek olduğu için bugün Amerikada birikmiş olan altın miktarı, sıklet bakımından, henüz Cihan Harbi esnasında vâsıl olmuş bulunduğu en yüksek hadde erişmemiştir. Fakat, Avrupa henüz harb içinde değildir. Harbe gireceği bile şüphelidir. Şu halde, eğer hâdiseler bizi harbe biraz daha yaklaştıracak olursa henüz devam etmekte olan akın, elbet daha büyük bir kesafetle ileri gidecek ve yeni bir cihan harbi başlamadan evvel Amerika, cihan harbinde kasa larına doldurduğu parîak maden yeku nile daha simdiden gözlerinin kamaştığını hissedecektir. Demek ki Avrupa fakirleşiyor; Av rupanın serveti, kuvveti, parlaklığı, zenginliği Amerikaya doğru akıp gidiyor? Maalesef, bu müşahede doğrudur; bu suale «evet» demekten başka çaremiz yoktur. Ancak, Avrupada bu kuvvet eksilir ken diğer bir kuvvet de artıyor: Çelik kuvveti. 924 senesinde Almanyanın, Fransanın, İngilterenın çelik istihsalâtı hemen birbirlerine yakm olarak senevî yarımsar milyon tonla ifade edilirmiş. Son yedi sene zarfında ise çelik istihsali Fransada çokça, İngilterede az bir miktar azaldığı halde geçen sene sonunda Almanyada iki milyon vedi yüz bin tona çıkmış. Bu hali gören Fransızlar ve îngilizler de gayrete gelmişler. Şimdi Fransa 924 teki istihsaline vâsıl olmuş, îngiltere biraz daha ileri gitmiş, Almanya da biraz daha yol almak için gayrette kusur etmiyormuş. 939 senesinde İngilterenın mılyona çıkacağı, Fransanın da ona yaklaşacağı ümid ediliyormuş. Çelik âlemi nin kaydettiği Takamlar, içinde bulunduğumuz senenin hareket temayüllerini bu suretle ifade ediyorlar. Demek oluyor ki, Avrupada alhn azaldıkça çelik çoğalıyor. Avrupa, çeliği altma tercih ediyor. Bunun delilini, kıymetleri bir dereceye kadar altınla ölçülen paralarda görebiliriz: Almanyada altın, ancak bir lüks maddesi oldu; orada ölçüye dahi imkân yoktur. Fransa ve İn ADLIYEDE Adliye koridorunda Dün öğle üzeri îstanbul Adliye daireinde bir hâdise olmuştur. Belediyece kesilen on iki buçuk liralık bir para cezasının hapsen infazı maksadile AdliyeT . e getirilen bir dükkâncı, 65 yaşmda Saih oğlu Hüseyin, ilâmat kısmina götürülürken ecra koridorunda birdenbire yere düşmüştür. Adliye hekimi Enver Karan gelmiş, ihtiyan muayene etmiş, kalb hastalığı çektiğini ve şiddetli bir buhran geçirdiğini anlamış, derhal kalbi ferahlatıcı ŞLnnga yapmıştır. Biraz sonra bır parça açılan hasta, cezanın infazı bir ay tecil edilerek evine gönderilmiştir. Beyoglu İş Bankasındaki suiistimal davasının kararı îş Bankası Beyoğlu şubesi cari hesab memurlarından Müşfikle arkadaşı Ticaret mektebi talebesinden Necdet alejthindeki 17,809 lira 50 kuruşluk suiisti mal muhakemesinde dün akşam saat on dokuz buçukta karar bildirildi. Mah keme heyeti, her iki gencin üçer sene hapislerini ittıfakla kararlaştırmış ve bu karan verirken paranın bankadan dört defada çekildiğini hesaba katmıştır. Aynca, Necdetin evinde bulunan 1500 lira mağdur İş Bankasma verilecek, geri kalan 16,309 lira 50 kuruş da Müşf.kle Necdete müteselsil kefaletle ödetile cektir. 356 lira 19 kuruş nisbî harcla 19 lira duruşma harcımn, 12 lira vukuf ehli ücretinin, 100 lira davacımn vekâlet ücretinin Müşfikle Necdetten alınması da, karar cümlesmdendir. Diğer taraftan, ele geçen ve içerisinde bir miktar ecnebi parası bulunan sigara kutusunun Müşfiğe geriye verilmesi, karar altına alınmistır. Altı ayl'k çocuk cesedi bulundu Edirekapı mezarlığmda kâğıda sarılı 6 aylık bir kız çocuk cesedi bulunmuş tur. Mezarlıkta oynıyan çocuklar, bu paketi bulmuşlar, Otakçılar karakoluna çötürmüşlerdr. Müddeiumumî muavini İhsan Yarsuvat tahkikata el koymuş, Adliye hekimi Enver Karan cesedi Morga göndermiştir. Otopsi yapılarak ölüm c pbebi araştırılacaktır. Istinabe yolile dinlenilenler Sabık İstanbul Vali ve Belediye reisi Muhiddin Üstündağla arkadaşlannın Temyız 4 üncü ceza dairesinde otobüs suiistimalinden muhakemelerinin ge çen celsesinde, geri kalan bazı şahidle rin daha istinabe yolile dinlenilmes kararlaştınlmıştı. Bunlardan Baki, Razi, Mes'ud, îstanbul asliye birinci ceza mahkemesinde dinlenilmişlerdir. Bir şahid bulunsrnamıştır. S. G. Afyon Konferansı ÖIü bulunan kadın Memleketimizi temsil edecek Zabıta, henüz vak'anm failini olan heyet, bu akşam Cenev yakalıyamadı, ölürnün sebebi Morg raporile belli olacak reye gidiyor Cenevrede toplanacak beynelmüe! ihzarî afyon konferansında Türkiyeyi temsil etmek üzere Afyonkarahisar meb'usu Hamza Osman Erkanm riyaseti altında İktısad Vekâleti teskilâtlandırma müdürü Servet Berkin ve Toprak Mahsulleri ofisinden Selmandan mürekkeb heyet, dün şehrimize gelmiştir. Heyetimiz b'j ak«am Cenevreye hareket edecektir. Cenevredeki toplantı, pazartesi günü başlayacaktır. Bu toplantı geçen sene gene Cenevrede toplanan ihzarî içtimam bir devamı mabiyetindedir. Geçen sene Milletler Cemiyeti prensiplerine uygun bir şekilde dünya afyon ticaret ve ziraatinin yeniden tanzimi için bir proı'e hazırhnmı? ve bu proie mütaîeaları alınmak üzere Milletler Cemivetine dahil bütün memleketlere bildıri!mi?ti. Simdi her memleket mütalea«mı bildirmis oldnçvndan projeye son ?ekil verilecektir. 19^0 da Cenevrede 52 memleketin istiraküe bir büyük beynelmilel afvon konferansı toplanacak ve burada dünva afyon 7İraat ve ticaretinin yeniden tanzimi için yeni kalarlar verilecektir. Bir sucu mahkemede Sırmakeş suyunu, başka su katarak sattığı iddiasile Yusuf isminde bir suçu Üsküdarla Kuzguncuk arasındaki bir mahkemeve verilmiştir. Sultanahmed yokuşta oturan Nilüfer isminde or^a yaş birinci sulh cezada muhakemesi baslı İ! bir kadın, yatak odasında ölmüs oîa van Yusuf «ash voktur» demiştir. Şa dinlenilecektir. tak bulunmuştur. Hizmetçisi, kad'r.ı oBir dilenci mahkum oldu dasında bu vaziyette bulduğunu haber Safa isminde biri, çalısab:lecek derevermiş, doktor muayenesinde boğazında cede sağlam olduğu halde dilenmekten bir ip izi ve kcllannda da yara, bere \ı Sultanahmed b'rinci sulh cezada muha leri görülen cesed, Morga kaldır.lmış keme edilerek, bir hafta müddetle boeaz tokluğuna Belediye işlerinde çalıştırıltır. mağa mahkum olmuştur. Nilüferin uzun zamandanberi kocasın17,5 lira ihtilâs dan ayn yaşadiğı, bankada beş bin linAğırcezada, Belediye tahsildarlann sı bulunduğu öğrenilmiştir. Diğer taraf dan Rızanm 17 buçuk lira ihtilâstan tan kadının üzerinde iki yüz îira ele geç muhakemesine devam edilmiş, tahsil miştir. Zabıta. henüz vak'anın failini ya Başmemuru Ömer şahid olarak dnle kalayamamıştır. Ölüm sebebinin Moıg nilmiştir. Muhakeme, tahkikatm tami kma karar verilerek başka güne kal raporile tesp;ti beklenilmektedır. mıştır. giltereye gelince, bu memleketlerin pa ralan son sene içinde mütemadiyen düştü. Bu iki memleketin iktısadî bünyelerinin gayet kuvvetli olmasma rağmen, görülüyor ki çelik kuvvetlerinin artması için alhn ve para kuvvetlerinin eksilmesi lâzım geliyor. Vakıa da budur. *** Altın bir hayat kuvvetidir. Feyiz ve Hava tazyıkını bildiren cihazlara (babereket alâmetidir. Nerede altın çoksa orometre) diyoruz. Rasadhaneler barorada şişmanlık, parlaklık, hayat ve refah metre irtifaları, termometre ve higrovardır. Halbuki çelik öyle değil. Kullametreler (rutubet mikyası) iş'arlarile »enıldığı işe göre, onun manası ve mahiyeti nelik istatistiklere bakarak ertesi günün değişir. Medeniyetin bütün dinamizmini hava şartlarını tahmin edebilirler. Evvelyaratan makineler, türlü türlü tesisat hep ce barometre kayıdlan milimetre yönünçeliğin marifetidir. Fakat, ayni medeni den cîva irtifalarile bildirilivordu. Stanyetin bütün öldürücü, çürütücü, yok edidard hava tazyikı olarak 45 derece arci kuvvetlerini yaratan da gene ayni mazında ve deniz seviyesindeki bir yerde hadendir. Çelik memleketlerinin yaptıkları tazyikı 760 milimetre civa sütunu olaharb hazırlıkları, altının yarattığı bütün rak kabul edilmi'5ti. Bu tazyik santimetre feyiz ve refahı, insanlığın nail olduğu bümurabbaına 1013200 dindir. Bir gram tün hayat ve bereket kuvvetierini mah kuvvet vah!di cazibe tacil mikdarının avetmek için sarfedilen emekleri temsil dedi kadar din'le müsavidir. Sonradan cieder. va irtifaı yerine bar ve bunun binde biri Başka bir taraftan da altınla çelik a olan milibar vahidleri kabul edildi. Bir rasındaki şu münasebete bakınız: Altın, bar, 1,000,000 din'dir ki bu da 750.07 çelik yaratmakta mühim tesiri olan bir milimetrelik civa irtifaına muadlidir. Bir kuvvettir. Çeliğin de altın yapan bir ma bar 1000 milibar olduğuna göre, bir miden rolünü oynamaya muvaffak oldu lrbar 1000 dindir. Vahide göre standa'd ğunu inkâr edebilir miyiz? Meselâ, İn hava tazyikı, 1013.2 mili bardır. Ankara giltere, elinde toplamış olduğu büyük al radyasyonunun verdiği tazyikler işte bu tın kütlelerini hep çelik sanayiine borclu milibarla veriliyor. Bu halde tazyik 1013 dur. Çelik sanayii sayesinde o büyük de milibardan büyük olursa barometre yükniz kuvvetlerini yapmamış olsaydı İngil sek tazyikı ve küçük olursa alçak tazy!Vl tere, bir zamanlar bütün dünyanın en bü veriyor demektir. yük altın kütlesine sahib bir memleket oPrf. SAUH MURAT lamazdı. Buna mukabil, Almanya eğer bugün bu kadar büyük çelik kütleleri vüSEHİRÎSLERİ cude getiriyorsa, bunun gayesi de günün birinde harbedip galib gelerek altın saŞehir Meclisinin tatili hibi olmak hırsıdır. Demek ki altın ve çeİstanbul Şehir Meclisi, bu ayın on seik, birbirlerinden korkan, birinin çoğaldığı yerde ötekinin kaçması icab eden iki kizinde içtima devresinı kapatacaktır. zıd kuvvettir; fakat, ayni zamanda bu iki Köprü altmdaki dükkânlar maden, birbirini doğuran kuvvetlerdir de! Aldığımız malumata nazaran, köprü* * * nün altındaki dükkânların kiraya verilÇelik, medeniyet ve refah yıkıcı bir mesi, Belediyece mahzurlu görülüyor. kuvvet olarak Avrupada milyonlarca ton Mahzur, evvelâ buralarda sıhhate muhalinde teraküm edip giderken altının A :ır bazı mevaddm satılması, saniyen buralannın temiz tutulmıyarak köprümerikaya doğru yaptığı hicret akını Avnün harabiyetine sebebiyet venlmesi • rupalıların gözlerini dört açmaları için dir. büyük bir sebebdir. Daha bugünden AIstimlâk edilecek yerler merikada toplanan altının miktarı, rakam Belediye Daimî Encümeni, dünkü tophalinde, Cihan Harbinde orada birikmiş antısında Mısırçarşısile, Yerebatan çarolan altın miktarından fazla olursa Avrupada çıkacak yeni bir harbin bu eski ısı karşısmdakı adanm ve Beşiktaşta medeniyet dünyasında hiç alhn bırakmı Serencebey yokuşunun dar ksmmda buunan emlâkin istimlâkine karar ver yacağı kendiliğinden anlaşılan bir hakimiştır. kattir. Yeni bir harbin Avrupaya afet olarak getirebileceği şeyleri hesab etmeğe Odun ve kömür depolarının dahi imkân olmadığını gösteren bu hakivaziyeti kat, ayni zamanda bütün öldürücü, yıkıVali ve Belediye reisi Lutfi Kırdar, cı, çürütücü kuvvetlerin Avrupada, bü ehir dahihndeki kömür ve odun depo tün hayat verici, yapıcı ve canlandırıcı armı tetkike başlamıştır. Kaymakam ve kuvvetlerin de Amerikada teraküm etti nahiye müdürleri mıntakalanndaki o dun depolarının yerlerinı tespit ve Be * ğini gösteriyor. ediyeye bildireceklerdir. Kömür depoİki kıt'a arasındaki iktısadî münase arının mahkeme kararına rağmen Kubetlerin bugünkü vaziyeti, Avrupanın Aruçeşmede kalması esbabı araştırılıyor. merikaya karşı daha ziyade alıcı bir rol Valinin tetkiki neticesinde depolar için oynaması ve bunun karşısında da Ame başak bir yer bulunması muhtemeldir. rikanın satıcı mevkiinde bulunmasile hu Aynca bır talimatname yapılmaktadır. lâsa edilebilir. Yiyecek ve ham madde Buna nazaran, depolar arasında 15 lerle birlikte simdiden harb malzemesi metre mesafe bulunacak, tahtadan hava dahi satmaya başlamış olan Amerika bu ve diğer bazı tesisat yapılacaktır. gidişle o kadar zenginlesecektir ki AvOtellerde verilen düğün ve rupa, bugünkü ihtiraslar arasında günün nişan çayları birinde gözlerini açacak olursa ikhsadî Düğünlerde israfm men'i hakkmdaki kudret bakımından Amerikanın Avrupakanun ahkâmma riayet edilmesine dair ya nispetle birkaç defa daha kuvvetlenDahiliye Vekâletinden kazalara bir tamis bulunduğunu görecektir. Avrupa, bu mim yapılmıştır. Otellerde yapılmakta gaflete neden düsüyor? Bugünkü mede olan düğün ve nisan çaylarmın mened:lniyetin hailetmeSe mecbur pMuSu bir mu mesi muhtemeldir. amma da budur! H. Bilecen Esnaf hastanesi İstanbul esnaf cemiyetleri müşterek yardım teşkilâtı, İstanbulda yeni bir esnaf hastanesi inşası ve bu suretle bu gün mevcud, fakat kira ile bir binada bulunan hastanenin genşletılmesi için teberru suretile 50.000 liralık gelir te minine müsaade edilmesi için vilâyete müracaat etmiştir. Bu müsaade veril miştır. 100.000 liraya çıkacağı hesab edüen hastane için mütebaki kısım, esnaf cemiyetleri bütçelerinden verile cektir. Beledive. 939 senesi bütçesine yardım olarak 3750 lira koymustur. Esnaf ce miyetlerı yardım teşkilâtı hastane için senede 31.000 lira sarfetmekte ve bu tahsisat münhasıran esnaf cemiyetler: tarafından verilmektedir. Yeni hasta nenin 100 yataklı olması mukarrerdir. Kazalara verilecek yol tahsisatı Belediye, yol inşaatına tahsis ettiği üç milyon küsur bin liralık yol tahsisatının 500.000 lirasım kazalara tevzi ede cekitr. Kaymakamlıklar bu para ile kazaları dahilindeki yolları tamir ettire cek, vahut yeniden yantıracaklardır. Yeni memur alınmıyacak Belediyenin 939 bütçesüe bazı memurlar açıkta kalacaklardır. Açılaeak yent münhallere bu memurlar yerle^tirileceği iç n haricden memur alınmıyacaktır. Mezarlıklarda nümerotaj Evvelâ birinci derecedki caddeler üzerinde bulunan mezarlardan başlamak şartile islâm mezarlarının nümerotajlarının ikmalile bunlann cetvelinin sür atle Belediyeye gönderilmesı âlâkadar lara bildirilmiştir. Yumurta ihracatı Son günlerde bilhassa îtalyaya yumurta ihracatı fazlalaşmıştır. Evvelki gün bir vapura dokuz firma birden yumurta vermiştir. Almanyaya da yumurta ihracatı varsa da pek fazla değildir. tstanbul Hapisanesindeki mahkumlarm İstanbul Tevkifanesine ve Üsküdara götürülmesi devam etmektedir. Borcdan mahpus bulunanlar haric olmak üzere. bütün diğerlerinin birkaç güne kadar nakledilmiş bulunacakları tahmin olu nuyor. Mahkumların nakli Yakacıkta kiralık asrî köçkler caddesinde her nevi konfor ve tesisatı havi altısar odah, müstakil elektrik ve akar sulan bulunan mücedded iki kârgir kösk ralıktır. Görmek istiyenlerin Yakacıkta Taş köşke müracaatleri.