17 Mayıs 1939 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

17 Mayıs 1939 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

17 Mayıs 1939 Fransanın tavassutu Danzig ihtilâfı had bir {Bastaraft 1 inci sahifede) tir. Nazır, öğleden sonra Daladye ve Bone ile İngiliz Sovyet müzakere leri hakkında görüşecektir. Fransanın İngiliz ve Sovyet tezleri arasmda bir anlaşma teklif edeceği öğrenilmiştir. Bu anlaşmada derpiş edilen noktalar şunlardır: 1. Sovyetler esasen Fransa ve Ingiltere tarafından garanti edilmiş olan komşularmı garanti edeceklerdir. 2. Sovyetler Birliği Fransa ve îngiltere tarafında* garanti edilmemiş olan memleketlere karşı giriştiği teahhüdler yüzünden bir harbe giriştiği takdirde Londra ile Paris Sovyetler Birliğine yardım etmeyi taahhüd edeceklerdir. Mevzuubahs olan garanti edilmemiş devletlerin Baltık memleketleri olduğu öğrenilmiştir. lefet meb'uslarınm talebi üzerine Ayan Kamarasmda bu cuma günü enternasyonal vaziyet üzerinde müzakereler cereyan edecektir. Bu müzakereleri Sinclair açacak ve hükumet namma Butler cevab verecektir. Müzakerenin sonunda Çemberlayn da bir nutuk söyliyecektir. safhaya girmek üzere Yeni bütçe tetkikleri bitti [Baştaratı linci sahifede} lunması amil olmuştur. Gene encümenin tetkiklerine göre, mahsul vaziyetimiz, umumî olarak şu manzarayı arzetmektedir: Hububat, kuru üzüm, incir ve tiftik gibi toprak ve hayvan mahsullerimizin bir kısmı, geçen sene rekoltelerinin üstünde bir miktar arzeylediği halde, fındık, pamuk ve tütün gibi bazılan da düşmüş, fakat gerek miktar ve gerekse fiat bakımından fazla olanlar noksanlan ziyadesile telâfi etmişlerdir. Demiryollarımız hasılatmda da arüş olmuştur. Encümen, varidat kaynaklarımızm, yaptığı tetkiklerle milletimizin iştira ve tediye kabiliyetlerinin artmakta olduğunu da müşahede etmiştir. Döviz vaziyeti ihracala müteallik satışlarımızın hararetli olduğu devirlerde salâh kesbetmiş olmasına mukabil içinde bulunduğumuz bu mevsimlerde vaziyet daralmaktadır. Hü kumetçe de bu vaziyetin tanzim ve ıslahı için bazı tedbirlerin alınması derpiş edilmiştir. Bütçe encümeni bu tedbirlerin biran evvel mevkii tatbika konulmasım mazba tasında temenni etmektedir. mıştır. Cenevre'ye Maiski gidiyor Şehirdeki Yahudi mabedi yıktırılıyor, Almanların, Polonyah mağazalardan alış veriş etmemeleri için de hususî tertibat alındı Prusya'dan ayrılmıştır. Polonyanın hinterlandı Danzig'e üç şimendifer hattı ve 7 yolla bağlıdır. Bu şerait altında sürpriz ihtimallerini öne sürmek çocukça bir harekettir. Encümenin kabul ettiği şekil Masraf bütçesinin bütçe encümeninden çıkan son şeklini bildiriyorum : Büyük Millet Meclisi: 4,431,860 Riyaseti Cumhur: 429.360 Divam Muhasebat: 747,580 Başvekillik: 1,300,000 Devlet Şurası: 355,000 İstatistik U. Müdürlüğü: 242,000 Devlet Meteoroloji U. M.: 660,800 Diyanet İşleri: 625^40 Maliye Vekâlejj: 22.239,266 Düyunu Umumiye: 49,739,599 Tapu ve Kadastro U. M.: 1,757,000 Gümriik ve İnhisarlar Vekâleti 5,515,000 Dahiliye Vekâleti: 5^01.600 Matbuat U. M.: 188,000 Emniyet İşleri U. M. 7.400,000 Jandarma Genel K.: 11,013,000 Hariciye Vekâleti: 3,561,000 S. ve İ. Muavenet Vekâleti: 8,471,000 Adliye Vekâleti: 10.005,270 Maarif Vekâleti: 16,164,400 Nafıa Vekâleti: 8,143,510 İktısad Vekâleti: ' 1.206,072 Münakalât Vekâleti: 1.841,135 Ticaret Vekâleti: 1.6fi7,800 Ziraat Vekâleti: 7,330,000 M. M. Vekâleti: (kara) : 68.677,000 M. M. Vekâleti (Hava) : 8 302,000 M. M. Vekâleti (Deniz) : 6,984,000 Askerî Fabrikalar U. M.: 284.000 Harta U. M.: 892.000 Yekun 261,064,192 İngilterenin cevabt Londra 16 (a.a.) Resmî mahfiller, son îngiliz tekliflerine, Sovyetler tarafından verilen cevabı tetkike devam etmektedirler. Öğrenildiğine göre, îngiltere hükumeti pek yakında ve büyük bir ihtimalle Cenevre içtimamdan evvej cevabını bildirecektir. Lord Halifaks, bu sabah Çemberlayn ile görüşmüştür. lyi haber alan mahfillerde söylendiğine göre, hükumet, îngiliz Sovyet müzakerelerinin bir an evvei intac edilmesine gayret edecektir. Söylendiğine göre hükumet, Moskovanuı cevabmı müzakerelerde ileri doğru atılmış bir adım addeylemektedir. Siyasî mehafilin kanaati Londra 16 (a.a.) Havas: Diplomatik mahfillerde söylendiğine göre, îngiliz tekliflerinin ilk noktai nazarında ısrar eden Sovyetler Birliği tarafından filen reddedilmiş olmasile iş bitmiş değildir. Bu meselenin Cenevrede Lord Halifaks'la Bone, Potemkin'le buluştuklan zaman müzakere edilmesi kuvvetle muhtemeldir. Fransız plânı sayesinde müzakere imkânı ve anlaşma ihtimali mevcuddur. Mezkur mahfillerde beyan edildiğine göre Moskova'nm cevabının Sovyetlerin yeni müzakere kapılarmı kapamamakla beraber azamî menfaatler temin etmek istedikleri anlaşılmaktadır. Birçok Nazırlar, Fransa, îngiltere ve Sovyetler Birliği arasında bir ittifak akdedilmesine muarızdırlar. Fakat diplomatik mahfillerde müzakerelerin Cenevre konuşmaları esnasmda muvaffakiyetle neticeleneceği beyan ve netice hakkında emniyet izhar edilmektedir. •Avam Kamarastnda müzakere Londra 16 (a.a.) Liberal muha Prostun mukavelesi 1 yıl müddetle temdid edildi (Baştarafı 1 inci sahifede) terek encümen, perakende satışlarda paketler üzerine amilin isim ve adresinin, içindeki yağm net miktarile hanji tarihte ve hangi hayvan sütünden yapıldığının da yazılmasını münasib görmüş, açıkta tereyağı satışını menetmiştir. Azadan Kâzım Şinasi, dükkânlarda kablar içinde tereyağı satılıp satılmıyacağını sormuş, kendisine satılamıyacağı cevabı verilmiştir. Bundan sonra gazozlann evsafını tespit eden talimatname okunarak kabul edilmiş, memba sulannm satışı hakkmdaki talimatnamenin tadüine aid teklif müzakere olunmuştur. Teklif üzerinde konuşulurken azadan Nazif tarafmdan, Taksim ve Halkalı sularının Belediyece garanti edilip edilme: diği sorulmuş, Sıhhat Müdürü §u yolda cevab vermiftir: « Bu sular da, Kırkçeşme suyu gibidir... Garanti edilemez.» Bunun üzerine, mecliste: « O halde halka içirmeyiniz. Menediniz» yolunda sesler işitilmiş, Sıhhat Müdürü: « îki su üzerînde tetkikat yaptırıyoruz. Tetkiklerin neticesini Sıhhat Vekâletine bildireceğiz. Vekâlet, bu suların ya ıslahı çarelerini araştıracak, yahud içilmesini menedecektir» demiştir. Diğer maddeler müzakere edilirken, tabı esnasmda yapılan bazı yanlışlıklar görüldüğü için talimatname, bilâhare müzakere edilmek üzere iade edilmiştir. Şehir dahilindeki halâ çukurlannın fennî şekilde tathiri resmi için Belediye tarafından binanm varidatı gayrisafisini esas tutan tarife itirazları mucib olmuştur. Azadan kimyager Hulki, almacak resim için yapılan masrafın esas tutulmasını, Ankarada tatbik edilen karne usulünün burada da tatbikını istemiştir. Teklif, bu şekilde tadil olunmak üzere iade ed'lmiştir. Müteakıben, şehir mütehassısı Prost'la yapılan mukavelenamenin bir sene müddetle temdidi hakkmdaki mazbata okununca îmar Müdürü Hüsnü, senede iki ay üzerinden şehrimizde iki yıl daha çalısacağını, şimdiye kadar Beyoğlu ve Istanbul nâzım plânile bunlara bağlı olarak Florya, Atatürk bülvan, Dolmabah Cenevre 16 (a.a.) Sovyet hükuDanzig 17 (a.a.) Danzig ma meti Milletler Cemiyeti Sekreterliğine kamlan Danzig Yahudi mabedinin yı bir telgraf göndererek cemiyetin pazartesi günkü toplantısında Sovyetler Birliği kılmasını emretmişler ve işe de başlan nin Maiski tarafından temsil edileceğini mıştır. Diğer taraftan gazeteler, Polonyah bildirmiştir. mağazalarından Alman müşterilerin a Mısır, îngiltere ile beraberdir lışveriş etmelerine mâni olmak için mıllî Kahire 16 (a.a.) Başvekil Mahsosyalist partisi tarafından bu mağazalamud Paşa Meb'usan Meclisinde beyarın önüne muhafız gözcüler yerleştirildinatta bulunarak Mısır ile İtalya arasın ğini haber veriyorlar. daki münasebetlerin karşıhklı hürmet ve Nihayet en mühim 24 Leh gazetesi dostluğa istinad ettiğini ve Mareşal Bal Senatonun etnrile dört gündenberi toplabo'nun Mısıra yaptığı son ziyaretin bu tılmaktadır. duygularm bir ifadesi olduğunu söylePolonyadan hicret edenler miştir. Berlin 16 (a.a.) Pazar günü PoDanzig yüzünden îngiltere ile Almanlonyada kâin Komatso'da cereyan eden ya arasında bir harb çıktığı takdirde Mıvahim hâdiseleri Alman efkârıumumiyesırın da İngilterenin bir müttefiki sıfatisi infialle karşılamıştır. Bu hâdiselerden le bu harbe sürüklenip sürüklenmiyeceğisonra Almanlar Komatso'dan hicret et ne dair bir meb'usun sorduğu suale cemeğe başlamışlardır. Oradan gelen Al vab veren Başvekil, îngiliz hükumetinin manlar bilhassa Lodz'a gitmektedirler. her harekette Mısır hükumetile temas etKim daha evvel Danzige girebilir? tiğini ve İngilterenin Polonyada ve diğer Varşova 16 (a.a.) Danzig'in vamemleketlerde giriştiği taahhüdlerin înziyeti hakkında dolaşan uydurma habergiliz Mısır anlaşmasmı mıihil olmadıler dolayısile matbuat, bütün sürprizlerin ğını bftyan eylemiştir. lüzumsuz bir blöften ibaret kalacağına Niıhayet Başvekil Sovyetler Birliğile dair Leh siyasî mahfilleri tarafından ızMısır arasındaki iktısadî münasebetlerin har edilen kanaati tebarüz ettirmektedirtanzimi için müzakereler yapılmakta ol ler. duğunu da bildirmiştir. Danzig'lilerin de bu kanaatte bulun Yunan gazetelerinin neşriyatı duklarını kaydeden Dobry Wieezor gaAtina 16 (a.a.) Gazeteler Türk zetesi, serbest şehir halkmın Danzig'in îngiliz müşterek deklârasyonu hakkında dahilî vaziyetini vahimleştirmek gayesile birçok tefsirler ve telgraf haberleri ve ay yapılacak olan bir plebisit karşısmda Poni zamanda Reisicumhur İsmet înönünün lonyanın ne gibi bir hattı hareket ittihaz ve îngiltere ile anlaşmayı müzakere eden edeceği keyfiyetini suale şayan görmekte Türk Vekillerinin fotoğraflannı neşret olduğunu yazmaktadır. Söylendiğine göre Polonya bu hususmektedirler. ta mükemmel bir masebak teşkil eden bir Mesager d'Athenes gazetesî bu münahâdiseye istinad ederek bir sene evvel sebetle diyor ki: Almanyanın Avusturyada ihdas ettiği va«Türk îngiliz anlaşması barışa, bu isziyeti öne sürebilir. O zaman Avusturya tikamette hiçbir muvazi hareket imkânını halkmın fikrini öğrenmek hususunda Albertaraf etmiyen kuvvetli bir hizmettir. manyanın nekadar büyük bir istiğna gösYegâne hedefi doğu Akdenizde ve Bal terdiği hatırlardadır. Volkstag'nin vere kanlarda nizam ve sükunu ve büyük te bileceği bir karar sarahaten gayri meşru mennisi de bu nizam ve sükunun bütün ve Danzig'in idare şekline muğayir ad Avrupada muhafaza edilmesi olan Yunan dedileceği için böyle bir karara da ehemefkârı umumiyesi için anlaşmanın başka miyet atfedilmiyecektir. bir manası yoktur. Bu temenni, mücerred Volkstag'ın karan bir spor holünde bir temenni değildir. Avrupada bütün tertib edilen bir mitingde verilmiş bir milletlerin ve bütün hükumetlerin temenkarardan farksız addedilecektir. nileri barışa doğru müteveccihtir.» Bir ihtimal daha mevcuddur: Danzig, Şarkî Prusya'dan yapılacak bir hücum tehlikesine maruz mudur? Bu suale Danzig'de verilen cevab şudur: Almançe, Fenerbahçe, Halic, Şehzadebaşı, Be lar bunu tecrübe etmek isterler ve Danbek îstinye yolu, Mecidiyeköyü, Üskü zig hududuna tecavüz etmeğe kalkarlardar meydanı, Barbaros türbesi civarı sa, Polonyalılar bu şehre Almanlardan plânlarının yapıldığını, Şehir Meclisinin evvel gireceklerdir. Bu noktanm unutulteşrinievvel içtimaına kadar Kadıköy ve maması lâzımdır. Filhakika sevkulceyş Usküdar nâzım plânlarının yetiştirilece bakımından Polonyalıların daha müsaid ğini söylemiştir. bir vaziyette bulunduklarını anlamak için Mukavelename müddetinin temdidine haritaya bakmak kâfidir. Danzig serbest dair olan teklif, bu izahartan sonra, ka şehri Vistül nehrinin geniş yatağile Şarkî bul edilmiştir. Düşkünlerevinin îçtimaî Yardım Yurdu olarak isimlendirilmesi hakkındaki Mülkiye encümeni mazbatası da uzun konuşmalara yol açmıştır. Azadan kitabcı Halid, encümenden kısa bir ismin istenildiğini, ismin sadece «Yardım Yurdu» olmasmı söylemiş, Abdülkadir, eski ismin niçin değiştirildiğini sorarak Anadoluda herkesin burasmı «Darülâceze» diye bildiğini, uzak ve yabancı memleketlerdeki vatandaşlann da daima «Darülâceze» ismine yardımda bulunduğunu anlatmış, binnetice müessesenin adı «Darülâceze» olarak kabul edilmiştir. Musadere edilen gazeteler Varşova 16 (a.a.) «Danziger Neueste Nachrichten» gazetesinin bugünkü nüshası Polonya hakkında kasde müstenid havadisler ihtiva ettiği için müsadere edilmiştir. Polis, dördüncü defa. olarak serbest şehre gelen Leh gazetelerini musadere etmiştir. Danzig te Nazilerin geçid resmi Danzig 16 (a.a.) Dün Danzigdeki Hitler'ci teşekküllerin geçid resmi tahmin edildiği kadar mühim bir mahiyet arzetmemiştir. Geçide hücum ve muhafaza kıt'alarından 800 kişi iştirak etmiştir. Şehirde tam bir sukunet hüküm sürmüştür. Almanya vize vermiyor Varşova 16 (a.a.) Poznan'daki Alman konsolosu mevsim çahşması için Fransaya gidecek olan Lehli işçilere geçiş vizesi vermekten ikinci defa olarak imtina etmiştir. Alman konsolosunun bu hareketi işçiler arasında o kadar şiddetü bir reaksiyon hasıl etmiştir ki, konsolosluk binası muhafaza altına alınmıştır. işçiler vaktinde vize alamadıkları takdirde Fransada iş vesikalarını kaybedecekleri için vaziyetlerı pek ciddidir. Masraf bütçesi Hükumet muvazenei umumiyeye dahil dairelerin 1939 yılı malî masrafları için 261 milyon lira tahsisat istemişti. Lâyihanın Meclise tevdiile bütçe encümeninde müzakeresi sırasmda Ebedî Şefimiz Atatürk için yapılacak anıd kabrin istimlâk ve proje masrafları için 250 bin, Büyük Millet Meclisine yeni yapılacak bina ve sair masraflar için daha 513 bin 860, yeniden teşkil olunan iki Vekâlet teşkilâtırdan dolayı 886 bin 287, Halkevleri :çin istenen tahsisata ilâveten 261 bin 120, adlî tebligat için posta idaresi tarafından yapılacak teşkilâta yardım olarak 250 bin, Millî Müdafaa deniz kısmı için daha 100 bin ve bunlardan başka bazı devlet hizmetlerinin ifasına sarfedilmek üzere 849 bin 385 lira ki ceman, 3 milyon 1 10 bin 652 liranın tahsisata ilâvesi ve bu miktarın fevkalâde masraflar meyanına lmmak üzere Millî Müdafaa Vekâleti masraf bütçesinin bir faslındaki 17 mil yon liradan tenzili suretile karşılanması hükumetçe istenmiştir. Hükumeti tebrik Bütçe encümeni, mazbatasmı şu satırlarla bitirmektedir: «Encümenimiz bu mülâhaza ve izah' lardan sonra 1939 malî yılı bütçcsini yiiksek heyetinizin tasvibine arzederken müzakerelerden hasıl eylediği umumî kanaal ve intıbalarını dahi burada ifade eylemeği ayn bir vazife saymıştır. 1932 de 169 milyon Iha olan Curri' huriyet bülçesi seneden seneye inkişaf ederek 1938 de 250 milyon Uraya kadar çıkmışttr. 1939 için haznladığımız bu bütçeyi dahi 261 milyon lira olarak tesbit eylemiş bulunuyoruz. Paramızm isükran devam etmektedir. Varidatımızda gb'rü len inkişaf devlet hizmetlerinin istilzam eylediği masrafları genişlik ve kolaylıkla karşdıyabilecek derecededir. Bu feyizli neticeleri herşeyden evvel Türk milletinin her sahadaki faaliyet ve fedakârlığile hükumeti idare edenlerin basiret ve kiyasetlerine medyun bulunmaktayız. Bu mw vaffakiyetlerinden dolayı Refik Saydam hükumetini ve onun maliyesini iyi idare eden Maliye Vekilini tebrike lâyık görüüz.» Leh Elçisi Berline döndü Berlin 16 (a.a.) Polonya sefiri Lipski, iki haftahk bir gaybubetlen sonra vazifesi başına dönmüştür. Paristeki askerî görüşmeler Paris 16 (a.a.) Polonya Millî Müdafaa Nazın General Kasprozeki» bu sabah Nafıa Nazırı M. de Manzie ile görüşmüştür. Yarın Daladye ile bir mülâkat yapacaktır. Leh Litvanya münasebatı Italyan matbuatının Kaunas 16 (a.a.) Tertib edilen bir miting esnasmda bir nutuk söyliyen Maarif Nazırı Bistras, Litvanya halkıBütçe encümeni, bunu kabul etmiş ve nm tehlikeli günler geçirdikten sonra Litdairelerin masraf bütçelerini yeniden tervanyanın istikbaline emniyetle bakabiletib ederek umumî masraf yekununu 261 ceğini beyan etmiştir. milyon 64 bin 192 lira olarak kabul et Litvanyanın bütün komşularile iyi geçinmek istediğini söyliyen nazır, Almanya ile yapılan iktısadî müzakerelerin muvaffakiyetle neticeleneceğini ümid ettiğiIBaşmakaleden devam) | ni kaydetmiştir. Polonya ile Litvanya arasındaki mü da, herkesin itiraz etmeden kabul edebilenasebetler hakkında hatib bu münasebet ceği sözler söylemiştir. îstedik, azmettik, dövüştük ve kalerin normal, hatta iyi olduğunu söyie zandık! miştir. Cümlesi, faşist îtalya için olduğu kaBistras, bu münasebetle General Rasdar bugün yeryüzünde müstakil olarak tikis'in Moskova seyahatini hatırlatmıştir. Nazır, netice olarak Litvanyanın bitaraf yaşıyan bütün milletler için de doğrudur. lık lehinde olduğunu ve bitraf kalmasına Hakikaten hepsi de tarih boyunca istemuvaffak olacağını ümid ettiğini söyle < mişler, azmetmişler, dövüşmüşler ve kazanmışlardır. Eğer aksi vukua gelmiş olmiştir. saydı, şimdi, şu dakikada, îtalya ile beraber onlar da hayat haklarmı müdafaa etmek mevkiinde bulunamazlardı. Neden tahammül etmiyelim ? riz! Diyerek, şimdiki vaziyete tahammül etmek istemediğini ihsas ediyor. İşte burada, bütün dünya Duçe ile ayni fikirde değildir. Geçirmekte olduğumuz günleri şüpheiz Utopia adasındaki cennet hayatına benzetemeyiz. Sıkıntılı saatler yaşıyoruz. ^alline uğraştığımız çapraşık meseleler arşısındayız. Bütün milletlerin vazifesi, ellerinden geldiği kadar bu derdlere çare aramak, insanhğın ayni şiddetle muhtac olduğu sulhu korumaya çalışmaktır. Biz tahammül edemiyeceğiz! Demek, eğer lüzumsuz bir âsab bozukIuğunu ifade etmiyorsa, herhalde hislerimizin egoist olmadığma da işaret sayılamaz. Yaşadığımız günler, hepimizi ayni şiddetle alâkadar etmesi lâzım gelen bir tehike havası arzediyor. Totaliter olsun, totaliter olmasm, bütün devletler bu tehlike havasmı ancak başbaşa vererek çalışmak suretile dağıtabilirler. Sulh cephesi bunun için kurulmuştur. Ve bunun içindir ki, samimî olarak: Harb istemiyorum. Sulh için bütüo kuvvetimle çalışacağım! Diyen herhangi bir devleti, kollarını açarak kucaklıyacağını açıkça ilân etmiştir. Bütün kalbimizle temenni ettiğimiz şey, yeryüzündeki milletlerin istisnasız, bu hakikati anlıyacaklan günün biran evvel açıkça belirmesidir. sesi değişti (Baştaraft 1 inci sahifede) di. Mihver şimdi intizar halindedir VB. harb olup olmıyacağı hakkında karar vermek Paris ve Londraya aid kalmaktadır.» Messajero gazetesinden: «İtalya her ihtimale karşı tertibat almıştır ve artık hiçbir şeyden korkusu yoktur. Büyük demokrasilerin çetnberlerr.e politikası harbe bu demokrasilerin sebebiyet vermek istediğini göstermektedir. Bu demokrasiler çemberleme siyasetin den vazgeçsinler, mükemmel anlaşma imkânları mevcud olacaktır. Avrupa ve Av{Baştarafı 1 inci sahifede) rupa harici meselelerin tekrar tetkiki başfmdan üân edilecektir. Umumî başkan, lamıştır. Bu meseleler banş yolile de olReisicumhur İsmet İnönünün mühim sa, tarzıhal bulacaklardır.» bir hitabelerile çalışmaya başlıyacak cSıra demokrasilerde lan büyük kurultay içtimalarının bir Londra 16 (a.a.) Torino nutku hafta süreceği anlaşıhyor. Cumhur Reisimizin nutuklan radyo hakkındaki İngiliz matbuatının tefsiratı daily Mail gazetesinin başmakalesindeki ile neşredilecektir. Meclis Parti Grupunun içtimat şu cümle ile hulâsa edılebilir: «Avrupada inisiyativ cephesi değişti: Ankara 17 (a.a.) C. H. Partisi MecBugün evvelkinin tersine olarak ıcraat lis Grupu 16/5/939 saat 15 te reis vekili Hilmi Uranın başkanlığmda top demokrasilerde, söz de diktatörlüklerdedir.» landı. Söz alan Hariciye Vekilimiz Şükrü Gazeteler Duçe'nin nutkundan îtalya Saracoğlu, geçen haftaki beyanattan hükumetinin teşekkül eden müsalemet sonra siyasetimizin takib ettiği seyri perver koaüsyonla harb halinde bulun izah etmiş ve bazı hatiblerin suallerine mak arzusunda olmadığı manasını çıkancevablar vermiştır. yorlar. Umumî heyetçe tasvib edilen bu beHitler garb cephesini teftiş ediyor yanatı müteakıb ruznamede müzakere Berlin 16 (a.a.) Hitler, dün Lükedilecek başka madde kalmadığından senburg hududu civarında kâin Eifel dacelseye nihayet verilmiştir. ğı ve Mozel ovası civarındaki istihkâmlan teftiş etmiştir. Mumaileyh istihkâmIrak Erkânıharbiye reisi ların bütün teferruatı hakkında malumat Londrada almış ve muhtelif kısımlarm takviye ve Paris 16 (a.a.) İrak ordusu erkânıharbiye reisi General Hüseyin, Bağ ıslahına faaliyetle çahşan işçilerle görüşmüştür. daddan Parise gelmıştir. Hitler, daimî hudud kıt'aları tarafınBurada kısa bir müddet kaldıktan sondan yapılan muharebe talimlerini seyretra Londraya gidecektir. Partî Kurultayı Ancak istiyen, azmeden ve dövüşebitikten sonra tahtel'arz mahfuz mahalleri, ağır mitralyözler ve tank toplarile mü Ien milletlerdir ki, hürriyet ve istiklâllericehhez zırhlı kubbeleri ihtiva eden tepe ne hürmet ettirmesini bilirler. Yaşamak herşeyden önce bir irade melerin dahilî tertibatmı gezmiştir. Hitler, Sar mıntakasının istihkâmlarını teftişe de selesidir. vam etmektedir. Sulh arzusu bahsinde de, bütün milletler Duçe ile ayni fikirdedirler. Evet, buMatbuatın tefsirleri Berlin 16 (a.a.) Bu sabahki ga gün kimse ortada, milyonlarca insazetelerin başlıca mevzulan Hitler'in batı nın hayatına mal olacak bir ciddî harb görememektedir. Milletlerin istihkâmlan bölgesindeki ziyareti ve mevzuu Mussolini'nin dün söylediği nutuktur. maddî hayatını alâkadar eden bazı çapGazeteler, Duçe'nin nutkundan bahseder raşık meseleler kalmıştır ki onlarm halleken Alman îtalyan blokunun ayrılmaz dilmesile sulh, belki de çok uzun bir zaman için garanti altına almmış bulunabirliğini bilhassa kasdetmektedirler. caktır. Völkischer Beobachter yazıyor: «Son zamanlarda Londra ve Pariste Ancak şu var: muhtelif ve demagojik fikirlerin tatbikı Mussolini, altmda birçok nutuklar söylenmiştir. BÜ Biz uzun zaman vuzuhsuzluk içinna mukabil, Almanya ve îtalyada büyük de beklemektense, feci hakikati tercih edeşeflerin nutukları müttehid milletlerin arzusuna makestir. Bunlar herhangi bir tetkik için büyük zorluklarla bir ekseriyet teşkil eden mihver devletleri bu cinaî tehelde etmeğe matuf nutuklar değil, millet didi her tarafta ve daima kat'î irade ile lerin fikrini ve arzusunu ifade eden nu karşılamakta ve her ihtimali hesaba kattuklardır. Torino'da Duçe'ye tam mer maktadırlar. Ayni zamanda ancak adıbutiyetlerini göstermiş olan yüzbinlerce lâne olduğu takdirde müsmer olan Avruinsanın ifade ettiği hissiyat, ayni zaman pa barışına hiçbir şey bundan daha iyi da bütün İtalyanların ve bütün Alman hizmet edemez.» milletinin hissiyahdır. Duçe'nin Alman Hitler 21 mayısta bir nutuk milleti tarafından hararetle tasvib edil söyliyecek miş olan nutku bugünün acı hakikatini ve Berlin 16 (a.a.) Alman siyasî Alman İtalyan iş beraberliğinin gayesi mahfillerinde söylendiğine göre, Hitler ni kaydetmektedir. Mussolini, halledil İtalya Almanya askerî paktının imzas memiş olan meselelerden hiçbirinin bir münasebetile 21 mayıs pazar günü İtalya dünya harbine sebeb olamıyacağını söy Hariciye Nazırı Kont Ciano şerefine velemekle itiraz götürmez bir hakikati ifa receği akşam ziyafetinde mühim bir nu de eylemiştir. Fakat diğer cihetten de tuk irad edecektir. mokrat geçinen plütokrasilerin hertürlü Romadan öğrenildiğine göre Kont Ci mevziî ihtilâflar vesilesile bir dünya ano Romadan cumartesi günü hareket eharbi çıkarmak istiyerek haklı ve man decek ve Berlinde üç gün kalacaktır. Al tıkh bir tarzıhalle mâni olmağa çalıştık manyanm Roma büyük elçisi, şimdiden larını görüyoruz. 150 milyonluk bir blok Berline hareket etmiştir. NADIR NADt Kıymetü bir dostumuzu kaybettik IBastarah ı inci sahtfedei 1922 den 5 şubat 1923 tarihine kadar Amerikanın Lozandaki delegeliğini de yapmış ve Lozan konferansı esnasmda da memleketimiz lehine mesai sarfederek hakikî Türk muhibliğini bir kere daha ispat etmiştir. Türkiyeden ayrıldıktan sonra Ameri kanın Asya filosu kumandanlığına tayin edilen Amiral Bristol 932 senesi mayı sında tekaüde sevkedildıği halde, Amerikanın muhtelif şehirlerinde her fırsatta yeni Türkiye hakkında konferanslar vermiştir. Bütün bu sebeblerle, Türk dostu Amiral Bistol'ün vefatı memleketimizde derin teessür uyandırmıştır.