15 Haziran 1939 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

15 Haziran 1939 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 6

CirMHLlRfYET an 1fl29 DUYDUNUZMU Sesli ameliyat Bir iki sene evvel, Paris Tıb Fakültesinde, bir apan disit ameliyatının filmi gösterilmiş; bütiin tıb âleminin itirazını mucib olmuştu. Ameliyat sahnelerinin halka göste rilmesini muvafık bulmıyan doktorlar, ateş püskürdüler, sonra sustular. Bu susmanm, hâdiseyi unutmaktan ziyade, tasvıb manasına geldıği şitndı anlaşılıyor. Çünkii bu sefer, gene bir ameliyat sahnesinin, sesli filmi gösterilmiş. Beyaz perdede, operatörlerin hasta nın etrafmda nasıl dolaştıklannı; neşterlerin, makasların, kıskaçların nasıl işlediğini, hasta vücudün neresini, nasıl kesip biçtiklerını bütün teferruatıle göriiyorsunuz. Bu filimlerin faydası, ameliyat salonlarının mükemmelliğini, yeni ameliyat sistemlerinin sür'atıni ve muvaffakiyetıni, hatta operatörlerin hazakatini halka gösterip, cerrahî müdahalenin lüzum ve ehemmiyetmı anlatmak bakımından faydalı olduğu kabili inkâr değil. Lâkin, aman dikkat! Filimde, hasta bakıcılann ve doktorların ayak sesinden, işleyen makasların scsine varıncıya kadar hertürlü sesi halka dinletin. Yalnız, hastanm sesi cıkmasm! Dolmabahçe stadına dair iki mülâhaza Yazan: NÜZHET ABBAS Birkaç gündenberi gazetelerde oku I Bundan başka eski Roma ve Atına duğumuza göre Dolmabahçe stadının 24 I stadları muayyen mevsim ve zamanlara bin kişilik olarak inşası plânlaştırılmış bu münhasır oyun ve topluluklara sahne olurlunuyor. İstanbul gibi 78 yüz bin vatan du. Meselâ tarih bize o devirlerde zamadaşı sinesinde barındıran bir beldenin ha nımızda olduğu gibi bilhassa ve daha zilihazır ve istikbalde çoğalacağında şüphe yade kış mevsimıne münhasır değışmez olmıyan seyirci adedine bu stadın kifayet iıkstürlü futbol lik maçları gibi oyun ve etmıyeceğı aşıkârdır. Bugünkü son derece sporlardan bahsetmiyor. Havanın muharahatsız şartlar altında bıle bir ecnebı lefetinden dolayı başka güne taliki müşfutbol maçı (20,000) seyirciyi çok kolay kül spor hâdiseleri de kayıdlı değil. Lkla toplayabıliyor. Halbuki bir kere İstanbulun ıkliminı ve memleketin en çok seyirci toplayan Bundan başka şehir stadında yapıla cak bazı törenlerı de gözden uzak tutrna futbolun hususî vaziyetini gözönüne getımamak icab eder. Bu törenlerı ancak relim. Lik maçlarına eylulün on beşınde 24,000 vatandaş mı seyredecek? 24,000 başlandığını ve haziran on beşte tatil edilkişilik stadların sporsever halkımıza kifa dığini kabul edecek olursak senenin 9 ayet etmiyeceğini bize Ankara stadı en be yında mütemadi bir spor faaliyeti var liğ bir surette anlatmıyor mu? Nüfusu demektır. Haydi bütün bu zaman zarfınİstanbulun beşte binni tecavüz etmiyen da Dolmabahçe stadyomunun bu işlere Ankarada bazı maçlarda, hele millî bay hasredilmiyeceğini de kabul edelim. Faramlarda halkın bir kısmının dışarıda kal kat ne de olsa futbolun yazlan oynanmıdığını görmüyor muyuz? Şu halde Dol yan bir oyun olduğuna göre staddan hermabahçede inşa edilecek stadyomun se halde bozuk mevsimlerde istifade etmeyirci alma haddi plânm hazırlanmış yahud miz lâzım gelir. Açık tribünlü stadyomlar muhakkak ki tahsisatının konmuş olmasına rağmen hıç çok güzel birer mimarî şaheseri olarak olmazsa bir mislıne daha çıkarılmalıdır. Bizde spor şevki gün günden artmak göze çarparlar. Hele bunların süslüleri ve tadır. Bu artan rağbete değil, halihazır Romada yeni yapılan yüzme havuzu şekihtiyacına bile cevab verebilecek 24,000 lindeki nefis san'at eserleri, hiç şüphe yok kişilik istiab haddi; yanlış tutulmuştur. ki bir memleket için iftiharla kaydedile Acaba bu düzeltılemez, Dolmabahçe cek abidelerdir. Ancak İstanbulu modern stadı daha büyük tutulamaz mı? Stadın bir stada kavuşturmak gibi mes'ud bir inşasına henüz başlanmadığı için şimdılik hâdisenin tahakkuku için lâakal on beş elde daha fazla tahsisat olmasa bile, sta yirmi sene gibi bir zaman geçtiğini ve bir dın plânı hiç olmazsa bilâhare tevsi edi ikinci stadın da ne zaman inşası müyesser olacağını kestirmek güç olduğunu düşünelebilecek şekilde tutulabilir. cek olursak kapalı tribün meselesine nedcn Dolmabahçe stadyomu hakkındaki ikin ehemmiyet verilmek lâzım geldiğini bir cı mülâhaza da şudur: Gazetelerde stadkat daha tebarüz ettirmiş oluruz. yomun İtalyan mimarı Viyoti Villi taraMemlekette futbol ana spordur ve başfından yapılan maketi intişar etti. Bu maketten stadın eski Roma ve Yunan tar ka sporları da sırtmda taşımakta ve spor zında etrafı açık ve ancak cüz'î bir kısmı faaliyetlerimizi sürüklemektedir. Şu halnın kapalı tribünlü olduğunu görüyoruz. de Dolmabahçe stadyomunu İstanbul şehStadyom denılen nesne; tarıhın aydınlık ri için bir lüks meselesinden ziyade memgünlerinde Atina ve Roma şehirlerinne leket gencliğinin çok mübrem bir ihtiyainşa edilen ve büyük seyirci kütlelerini ıs cına bir cevab olmak üzere telâkkı ve ona tiab edecek tarzda açık hava oyunlarjıı göre hareket etmeliyiz. ve millî törenleri seyre mahsus mahaller îklim şartlan yağmur bakımından bi dir. Stadyomlar, o gün bugün gaye ve zimki kadar veya bizden daha fazla sporr.aksad değıştirmiş değillerdir. ra mâni olacak durumda olan memleketMalumdur ki Atinada ve Romada hava senenin üç mevsimi çok müsaiddir. Bilhassa Romada iklim son derece mutedildır. Bızım kişımız oranın son yahud ilkbaharı gibi birşeydir. Deniz bayramı 1 temmuzda büyük deniz yarışları yapılacak Kabotaj bayramı namile 1 temmuzda her sene yapılan denizcilik bayramı için esaslı hazırliklar başlamıştır. Ortaköyde Deniz Ticaret mektebi önünde yapılacak deniz bayramı için Valinin riyasetinde bir komisyon teşkil edilmiştir. Müsabakalarm bütün teferruatıle meşgul olacak komisyona Denizbanktan Hâmid Saracoğlu, Yüksek Deniz Ticaret mektebi müdürü Remzi Baran, Liman reıslığınden Refık, armatorlardan Bar zilây, Kalkavanzade İsmail, Sirketihayriye müdürü İshak, Denizyolları İşletme müdürü Nasuhi, ve Su sporları ajanı Şazi Tezcan seçilmişlerdir. İlk toplantısını dün yapan komisyon, deniz müsabkaalarının parlak bir şekilde yapılabilmesi için icab eden ilk tedbirleri almıştır. Müsabakalar iki kısma ayrılmıştır. 1 Mekteb filikaları, kayak gösterişleri, mübareze, tekne oyunları, tahlisiye manevraları, profesyoneller arasında alamana, kancabaş müsabakaları. 2 Kulübler arasında klâsik tekneler yarışları. Saat 14 Tek çifte klâsik. » 14.15 îki çifte klâsik bayanlar. » 14.30 4 tek klâsik. » 15.15 2 çifte klâsik. 4 tek klâsik bayanlar. Bir temmuz deniz yarışlarına iştirak edecek kulüblerin vesaitini Deniz Ticaret mektebi vasıtaları bulundukları mahal den yarış yerine götürecek ve tekrar kulüblerine bırkacaktır. Müsabakalarda galib gelenlere kupa ve madalyalar verilecektir. Müsabakaları $eref stadile yirminci mekteb önünden seyretmek için tertibat alınacaktır. Gece muhtelif fener alayı ve deniz eğlenceleri yapılacak, Ege vapurunda bir balo verilecektir. Şekerli, limonlu ve meyvalı olup HASAN meyva özünün evsafına maliktir. Şampanya gibi lezzetli olup mide rahatsızlıklarına şifalıdır. Hasan gazoz özü ve bütün mide ve barsak rahatsızlıklarına karşı Eriten mide Taş yese eritir diye bir söz vardır. Sağlam mideyi tarif etmek için, bundan daha mükemmel bir söz bulmak hakikaten müşkül gibidır. Fakat, bulunuyormuş. Daha doğrusu, bulunacak. Artık, taşın yerine çeliği koyacağız ve «çelik yutsa eritir!» diyeceğiz. . Çünkii, taş yiyip eriten mide, çeliği eritenın yanında elbette hiç kahr. Olmuş vak'a. Bir Ingiliz kasabasında, otomobil tamirile meşgul bir garajcı, tezgâhın iistüne koyduğu çelik bilyalardan birinin yerinde yeller estiğini görüyor. Aravıp bulamayınca, köpeğinin bunu yuttuğunu anlıyor ve köpeği kapınca doğru rönts;ene. Evet, ta kendisi: Bilyayı kÖDek yutmuş. Baytar, ilâc ve saire. Köpek, bu yabancı cismi, vücudünden dışarı, tam on ay sonra atabilıyor. Fakat, hayret! 92 gram ağırlığında olan çelik bilya, 52 grama inmiş. Yani erimis ve ufalmıs. Baytarhk âlemi, bu fizyolojik garibenin etrafına toplanmışlar, çeliği eriten hassanm sırrmı keşfetmeğe çalışıyorlar. HASAN MEYVA ÖZÜ Mide için her yemekten sonra 1 2 tatlı kaşığı jranm bardak su içinde ve müshil için her sabah veya gece yatarken aç karnına 1 • 2 çorba kaşığı yarım bardak su içinde köpürterek içmelidir. HASAN MEYVA ÖZÜ Avrupa ve biihassa İngiliz meyva tuzlarından daha yüksek olduğu kafiyetle sabittir. Buna rağmen Avrupa meyva özlerinden beş misli daha ucuzdur. HASAN MEYVA ÖZÜ yalnız bir. tttrttt olup şekersizdir ve çok köpürür İŞTİHASIZLIK H AZIMSIZLIK . ŞİŞKİNLİK BULANTI GAZ SANCI MİDE BOZUKLUĞU DİL BARSAK ATALETİ İNKIBAZ SIKINTI SİNİR KULLANINIZ. *• 30 JSi 50 S 80 kr. ASFALT YOL İNŞAATI Nafıa Vekâletinden: tngiliz takımı yarın Ankaraya gidiyor Fenerbahçenin 31 inci yıldönümü münasebetile şehrimize gelen ve geçen pazar günü Fenerbahçe ile maç yapan îngiliz takımınm cuma günü Ankaraya hareket lerde, stadyomlar hep kapalı tribünle ör etmesi takarrür etmiştir. İngilizler tayyatülüdür. İngilterenin yüzbinlerce seyirci re ile Ankaraya gideceklerdir. Bunun için istiabına müsaid stadlarının dört tarafı da dörder motörlü üç tayyare kiralanmıştır. kapalı tribünlerle çevrilidir. Bursada futbol maçları NVZHET ABBAS f İngilizlerin oynadıkları kriket maçı J Fransa Belçika hududunda mühim bir kaçakçılık Fransa Belçika hududunda birkaç gün evvel son derece mühim bir kaçakçılık vak'ası meydana çıkanlmıştır. Ehemmiyeti, alelâde bir kaçakçılık vak'asından ibaret olmayıp, Fransanm millî müdafaasını alâkadar eden safhalar arzetmesindedir. Hudud üzerinde kâin Peruwaz şato sunu bundan bir müddet evvel kiralıyan bir kaçakçı, tiyatro artisti ve ressam olduklarını söyliyen iki güzel kadmla birlikte buraya yerleşmişti. Bazı emarelerden şüphelenen zabıta, şatoya baskın İngiliz futbol takımile şehrimizdeki İngilizler arasında dün Şişlideki yapmış, yeraltmdan, Fransa ile Belçikayı birleştiren bir tünel açıldığmı, içine İngiliz sahasında bir kriket maçı yapılmıştır. Bu maçı 200 sayıya karşı 206 elektrik tesisatı yapılan bu tünelde bir sayile misafirlerimiz kazanmışlardır. Yukanki resim, maçı takib edenlerden de dekovil hattı bulunduğunu görmüş İpir grupu göstermektedir. tür. Kaçakçılar, şatoya yığdıklan tütün balyalan, bu dekovil hattı vasıtasile Belçikaya kaçırmakta ve aynca, casusluk da yapmakta imişler. Bursa (Hususî) Bursa bölgesi kulübler arasında kupa maçları tertib etmiş ve maçlara bu hafta Atatürk stadyomunda başlanmıştır. İlk maç Akınsporla Güçlüspor takımlan arasında yapılmış; maç 1 1 beraberlikle bitmiştir. îkinci maç Merinossporla Muradiye Gencler Birliği takımlan arasında yapılmış ve sıfıra karşı 9 sayı ile maçı Meri noslular kazanmıştır. 1 istanbul Edirne yolunun Kuleli köyünden Edirne şehri methaline kadar 37 4 860 kilometre uzunluğundaki kısmın asfalt kaplamalı yeni şose olarak inşası ( 1.709,792) lira (51) kunış keşif bedeli üzerinden ve kapalı zarf usulile eksiltmiye çıkarılmıştır. 2 Eksiltme 26/6/939 tarihine musadif pazartesi günü öğleden evvel saat ( 11) de Nafıa Vekâletinde Şose ve Köprüler Reisliği odasında yapılacaktır. 3 Eksiltme şartnamesi ve buna müteferri diğer evrak (50) lira mukabilinde Şose ve Köprüler Reisliğinden almabilir. 4 Isteklilerin ekşiLtme tarihinden lâakal sekiz gün ev\'el bir istida ile Nafıa Vekâletine müracaat ederek bu gibi işleri yapabileceklerine dair ehlivet vesikası almaları lâzımdır. (İstekliler müracaat istidalarma bu işe benzer inşaatı iyi bir şekilde yaptıklarına dair vesikalarını da raptedeceklerdir.) 5 Eksiltmive gireceklerin dördüncü maddede bahsedilen vesika ile 939 senesine aid Ticaret Odası vesikasmı ve ( 65,044) liralık muvakkat teminatlarını havi olarak 2490 savılı kanunun tarifatı dairesinde hazırlıyacakları kapalı zarflarını ikinci maddede yazılı vakitten bir saat evveline kadar makbuz mukabilinde Komisyon Reisliğine vermeleri lâzımdır. «2117» (3938) m* Gazinocular, lokantacılar ve bahçe açanlara mUjde! • Avrupa mallarından daha sağlam, Avrupa malından daha zarlf ve Avrupa mallarından daha ucuz olan rrft \\'{ Sandalyelerini tercih edlniz. K A R T A L Fenerbahçe kulübü Londraya davet edildi Şehrimizde bulunan Middlesex Wandrers İngiliz amatör takımı, memleketimizde bilhassa Fenerbahçe kulübünden gördüğü büyük alâka ve misafirperverlikten dolayı bu kulübe teşekkürlerini bildirmiş, önümüzdeki teşrinievvel ve olmazsa mayıs ayı zarfmda Fenerbah çeyi Londraya davet etmiştir. ; |g^ Siparişlerınizi Mahmudpaşa Kürkçü iç han No. 12 ye vermeniz Yüksek Ziraat Enstitüsü Rektörlüğünden: 1 Kurumumuz talebe ve müstahdeminin 1 haziran 1939 dan 31 mayıs 1940 tarihine kadar bir senelik iaşelerine 1/6/939 perşembe günü istekli çıkmadığından 23/6/939 tarihinden 31 mayıs 1940 tarihine kadar iaşeleri ayni şartlar dahilinde aşağıda gösterildiği üzere tekrar kapalı zarf usulile eksiltmiye konulmuştur. 2 Azamî aded Günlük iaşe muhammen bedeli c585» talebe «54» 99011,70 « 10 » muid « 54 > 1863,00 «150 > müstahdemin «30» 15525,00 116399,70 bedel üzerinden beherinin günlük iaşelerinin 21 haziran 1939 tarihine musadif çarşamba günü saat 11 de Rektörlük binasmda müteşekkil Komis. yon tarafıncian ihalesi yapılacaktır. 3 Muvakkat teminat «7070» liradır. Teklif mektubları ihale saatinden bir saat evvel alınır. 4 Daha fazla izahat ve parasız şartname almak istiyenlerin Enstitü Daire Müdürlüğüne müracaatleri. «2119 > (3935) Süleymaniye sahasında Süleymaniye stadında pazar günü yapılacak kupa maçları şunlardır: Topkapı Altıok saat 14. Süleymaniye Eyüb saat 15,30. Alemdar Akınspor saat 17,15. f Tekirdağ öğretmenlerine meslekî kurslar J Stadyomun projesi tadil edildi Şehircilik mütehassısı Prost Dolma bahçe stadının plânmı hazırlayan mühendis Viyoti Villi'nin mezkur plânının Dolmabahçe gazhanesi sahasına yerleştiril mesine aid tetkikatını ikmal etmiş ve kısmen arazi üzerinde de yapılan bu tetkikat neticesinde stadyom mahallinin sağa alınması ve bazı tadilât icrası suretile mezkur sahaya yerleştirilmesine imkân hasıl olmuştur. Mütehassıs bugün toplanacak olan istişare heyetine hazırladığı yeni şekli izah edecek ve bundan sonra plânın tasdikı için Nafıa Vekâletine gönderilecektir. Vekâlet tasdik ettikten sonra îstanbulun 20,000 kişilik stadının inşası işi münakasaya konulacaktır. tskele üzerinde uyurken denize düştü Nafiz oğlu Saffet adında 14 yaşlannda bir çocuk Karaköy nhtımı çıma babası üzerıne oturup uyuklamakta iken muvazenesini kaybederek birdenbire de nize düşmüştür. Çocuğun sukutu etraftan görüldüğünden kurtanlmış ve has>taneye kaldırılmıştır. Bursa Orman mektebi için yeni bir bina yapılacak Bursa (Hususî) Birkaç sene evvel şehrimıze nakledılmiş olan Orman mektebi şimdiye kadar Çekirge yolundaki bazı köşklerde tedrisat yapmakta idi. Vekâlet, mektebin böyle muvakkat binalarda kalmasını muvafık görmediğmden Çekirgenin Kadıyayla mevkiinde yeni ve modern bir orman mektebi ya pılmasma karar vermiştir. Yeni mektebin projeleri hazırlanmıştır. Pek yakında inşaata başlanacaktır. BELVU bahçesi Mısır yıldızları ve rakkaseleri Her akşam: HARBİYEDE Güneş kulübünün kongresi Tekirdağ (Hususî) Öğretim yılı başındanberi devam eden smıf iş birlikleri çalışmalarına son verilmiş ve bu toplantılardan alınan neticeler bütün öğretmenlere konferanslar halinde verilmiye başlanmıştır. Konferanslar Kültür Direktörü Emin Ataç tarafmdan idare edilmekte ve ten!;' 11erini bizzat kendisi yapmaktadır. Çorlu ve Malkarada da kurslar açıhnıştır. Gönderdiğim resim bu toplantılardan birine iştirak eden öğretmerlçri gösleım.k'.edir. Güneş kulübünden: Ekserıyet olmadığından dolayı tehir edilen fevkalâde kongremiz 17/6/939 cumartesi günü saat 16 da kulübün Lstinyede İstinye caddesindeki merkezinde yapılacağmdan saym azanın bu toplantıda bulunmak üzere mezkuiL gün ve saatte teşrifleri rica o, lunur. Hayriye ve Fethiye Seanslarına devam edlyorlar Telefon: 43711 K İ K İ