5 Aralık 1939 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

5 Aralık 1939 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 5

5 Birindkâmm 1939 Ekmek Sıhhî ve hazmı kolay bir somunun vasıfları Bir ekmeğin hazmi kolay olabil mesi için iyi pişıîrilmiş bulunması lâzımdır. Kabuk Sasmının biraz açık renk olması ve yanık bir vaziyet arzetmemesi icab eder. Aksi takdirde iç kısmmm iyi pişmeıms olduğu muhakkatır. Her nefis ekmekte kabuk kısmının ekmeğin mecmu ağırlığının yüzde 22 sini teşkil etmesi esastır. İç kısmının kabuğa iyice yapışık olması, ne fazla yumuşak ve ne de yağlı bulunmaması gerektir. Çünkü fazla yumuşak iç, ziyade suyu hâmil bulun mava delâlet eder. Keza iç kısımda muntazam delik lerin bulunmama sı veya bu delik lerin pek fazla mev cud olması, un topaklannm ele çarp ması iyi yuğurul mama alâmetlerindendir. İyi pişmiş, sıhhî bir ekmek elâstikidir. Üzerine basıldığı yerden tekrar kabanr. Sıcak ekmeği yemek insanın hoşuna gider ama, bu vaziyette bulunan ek meği mide çok güç hazmeder. Ekmeği fınndan çıktıktan on, on iki saat sonra yemek hakikî sıhhat kaidelenne en uygun olandır. Fınna bir iM defa girip çıkmış ekmek yemekten kat'iyyen çekininiz. Bu ekmekleri kabuğunun so luk olması ve çabuk kınlmaya meyyal bulunmasmdan derhal tanıyabilirsiniz. Ekmeği fazla yemek, genclere, ve remlüere, kırk yaşım geçmış insanlara, cild hastalıklarile malul olanlara, şişmanlara, mide rahatsızlığı çekenlere, böbrek rahatsızlığma tutulmuş olanlara muzırdır. Çünkü burunda, yanak larda kırmızı lekelerin ve sivilcelerin peyda olmasına, yüzde ziyade kan toplanmasma sebebiyet verir. Bir işte çalışan kadınlar günde 400, vücudce yorulan erkekler günde 500 gram ekmek yiyebilirler. Böbreklerin de rahatsızlık olanlarla şişmanlann günlük ekmek ihtiyacları 100 le 150 gram arasındadır. Damarlarm.da yük sek tazyik bulunanlarla nefes darîığı hastalığına tutulmuş olanlar, iç ekmek yememelidirler. Ruslar Finlandiyada Kışlık kostümler müşkülâta uğruyorlar taraft 1 mci sahifede) talyada dün Sovyetler aleyhine yeniden nümayişler yapılmış, halk Sovyet sefa reti önünde toplanarak «kahrolsun Sov yetler, yaşasın Finlandiya» diye bağır mıştır. Amerikada da müteaddid nümayişler yapılmış, Rus ricalinin fotoğtaflan yırtılmıştır. CUMHURlYET Dünkü muharebeler Londra 4 (Hususî) Helsınki'den alınan haberlere göre bütün gün Finlandiyanın her tarafında şiddetli muharebeler cereyan etmiştir. Ruslar Petsamo mıntakasında kâin Linahamari limamna 3000 asker çıkarmışlardır. Finler bu mıntakadaki bütün maden ocaklannı ateşe ver mişlerdir. Carelie cephesinde Finler karların altına kara torpilleri yerleştirdikleri cihetle, Ruslar ağır zayiata duçar olmuşlardır. Ladoga cephesinde Finlerin eline 300 Rus esiri düşmüş Fin hava kuvvetleri de 18 Sovyet tayyaresini düşürmüşlerdir. Cenubda ve şimalde paraşütle asker indirmek hususunda Ruslar tarafmdan yapılan bütün teşebbüsler akim kalmıştır. Harbin başlangıcındanberi Ruslar ancak 20 mil ilerliyebilmişlerdir. Helsinki'nin tahliyesine bugün devam edilmiştir. Almanlar memleketlerine dönmektense Sovyet tayyarelerinin hücumlanna maruz kalmayı tercih ediyorlar. Bugünkü hava hücumu neticesinde Helsinki'de 56 kişi ölmüş, 151 kişi de yaralanmıştır. ri, kadına ne yapmak niyetinde olduğunu sormuş, kadın şu cevabı vermiştir: « Noel bayramına hazırlanmak için evi tamir edeceğim. Rusların, eskisi gibi yaşamamıza mâni olacaklarını zannetmiyorum.» Halk sakindir ve soğukkanlıhğını mubafaza etmektedir. Köylere sığmanlar, ev sahibleri tarafından tehalükle karşılanıyorlar. Umumiyet itibarile, ahali, halk hükumeti denilen cüceler hükumetile, onun Sovyetlerle imzaladığı muahede ile ve devlet merkezi olan şimdiki Teriuski kasabasile istihza etmektedir. dan yapılan teklifin Finlandiyanın daima müzakereye amade bulunduğunun bir delili olduğunu ve Rusyanın bu teklifi ka bulden imtina etmesi takdirinde bundan mütevellid bütün mes'uliyeti üzerine al mış olduğunu beyan etmektedirler. Finlandiya teslim olmıyacak Londra 4 (a.a.) Finlandiya sefa rethanesinin bir tebliğinde şöyle denil mektedir: Finlandiyanın Moskova hükumeti nezdinde Isveç sefiri vasıtasile yapmış olduğu teşebbüs, asla Finlandiyanın teslim olmak manasını tazammun etmez. Finlandiya, Rus istilâsı yüzünden inkıtaa uğra mış olan müzakerelere devam teklifinde bulunmuştur. Finlandiya için ne pahasına olursa olsun bir sulh asla mevzuu bahsolmamıştır. Maamafih Finlandiya hükumeti istiklâli mahfuz kalmak şartile Sovyet Rusyaya büyük fedakârlıklarda bulun mağa amadedir. Finlandiya, hiçbir zaman Moskovanın üssübahrî olarak istediği Hongoe adasını kendi ihtiyarile feda edecek değildir. Sovyet metalibinin kabulü, Finlandıyanın emniyeti için çok zararhdır. Kar ve fırtına Finlere yardım ediyor Soldan itibaren: 1 Yollu yunlüden klâsık bir kostüm tayyör. Eteklik hemen hemen vücude yapışık bir şekildedir. Ceket çift düğmelidir. Düğmeler tayyörün kumaşı ve astarile kaplanmıştır. 1,40 enindeki kumaşlarm 2 metre 85 santiminden çıkar. 2 Siyah renkte ince dradan bir kostüm. Ceket yarı uzun bir şekildedir. Etek Aaland adalarının tahkimi arkada ön taraftan daha genişçedir. 1,40 enindeki kumaşlarm 3 metresinden Londra 4 (Hususî) Finlandiya hüçıkar. 3 Kahverengi yün krepten kostüm. Etek pliseli ve ceket bir fermüvarla açılıp kapanmaktadır. Cebler ve yaka Kastordandır. 1,40 enindeki kumeti Aaland adalarım tahkime karar kumaşlarm 3 metre 25 santiminden çıkar. 4 Bordo rengi yünlüden bir verdiğini Milletler Cemiyetine resmen biltayyör. Kısa ceketin alt kısmı genişçedir. Arkada bir sıra godet vardır. dirdi. Her yaşta beden hareketlerl Ağır, fazla yarucu olmamak şartiie rasgele jimnastik yapmanm da vücude faydası yok değildir. Hele Luna küçük yaştan itibaren muntazaman devam edilecek olursa sıhhat noktasmdan pek istifadelidir. Fakat, bjlhassa. yaşın ve, adalelerle uzuvların, mafsalİann ihtiyacına tekabül edecek hareketier uatüıafc» ed*lecek olursa daha muvaffakiyetli nefîceler elde edilebilir. Biz burada gerc, yaşlı altı tip kadının muhtac olduk'.arı bedenî faaliyetleri nazan dıkkate aldık. Her sabah bir çeyrek kadar hasredeçüktenberi çok yürümüş, fazla jimnastik yapmış, sporun her şube&ile mübalâğa ile meşgul olmuş genc kızlara şayam tavsiyedir. Adı fkırlangıç hareketi> dir. Müvazene bozulmaksızın ayaklardan biri geriye uzatılır ve gövde ileriye verilir. Yerle temas halmde kalan bacağın gayet sert ve düzgün durmasl lâzımdır. Eski vaziyete avdetten sonra bacak değiştirilerek hareket tekrar edilir. Aşağıdaki üç hareket. Soldan itibaren: 1 Genc, fakat tembelce, rahatmı se Fin tebliği Helsinki 4 (a.a.) Dün gece neşredilen Finlandiya tebliğinde şöyle denilmektedir: Cephede, kardan dolayı, mahdud bir faaliyet olmuştur. Yalnız Ladoga gölü şimalinde kıtaatımızın faaliyeti kesif olmuş ve düşman ağır zayiat vermiştir. Sovyet kıt'alan, donmuş bulunan gölü geçmekte müşkülât çekmişler, Finlandiya topçuauna bu suretle kolay bir hedef teşkil etmişlerdir. Buz, bazı noktalarda, muhacimlerin ayaklan altında kınlmıştır. Sovyet tebliği Moskova 4 (a.a.) "lass ajansı bildiriyor: Leningrad askerî mıntakası erkânıharbiyesi tarafından tebliğ edilmiştir: Askerî mıntakaya mensub kıt'alar ileri hareketlerine devam etmişlerdir. Murmansk istikametinde ric'at etmekte olan Finlandiya kıt'alarını takibe devam etmekteyiz. Oukhta, Rebola, Porsozero ve Pehrozavodsk istikametinde kıt'alanmız hududdan 45 kilometre öteye kadar ilerlemişlerdir. Kareli berzahmda, kıtaatımız Mustamaeki istasyonunu işgal etmişlerdir. Baltık filomuz Finlandiya körfezinde küçük ve büyük, Surusaari, Tavassaari ve Tytaersaary adalarım işgal etmiştir. Havanın fenalığı hava faaliyetine mâni olmuştur. Helsinki 4 (a.a.) Bütün cephelerde, Finlandiya ordusu, şiddetli surette mukavemete devam ediyor. Ladoga gölünün şimalişarkisinde mukavemet bilhassa semereli olmuş ve Ruslar, müteaddid noktada geri çekilmeğe mecbur kalmıştır. Hiçbir noktada Ruslar, henüz Man nerheim hattına varamamışlardır. Esasen, Sovyet kıt'alan, savaşta, Finlandiyalıların cesaret ve azmini göstereFinlandiya lehine moratoryum bilmekten çok uzaktır. Vaşington 4 (a.a.) Âyandan NorKarlı ve fırtınalı hava da mukavemeti ris, Sovyet Rusya ile ihtilâf halledilmedikkolaylaştırmaktadır. çe Finlandiyaya borclarının tedivesi için Rusların ileri hareketi niçin durdu? bir moratoryom verilmesini teklif etmiştir Berlin 4 (a.a.) Moskova gazeteleHenüz pasaport alamadılar rinin neşriyatına göre. Sovyet kıtaatının Roma 4 (Hususî) Sovyetler Mos ileri yürüyüşü Finlandiyalıların her ta kovadaki Finlandiya elçisine ve elçuik rafa torpil koymaları yüzünden durmuş memurlarına henüz pasaport vermemiş tur. lerdir. Prav'da diyor ki: Fin kadınları vatan hizmetine «Her taraf a torpiller konulmuştur. Soçağırıldı kaklar, evlerin kapı altlan, dükkânlar, Helsinki 4 (a.a.) 20 yaşından 60 daireler her taraf torpille doludur ve bunyaşına kadar bütün kadınlar mecburî lar karla örtülüdür.» hizmete çağınlmışlardır. Kadınlar yurRus askeri harbetmek istemiyor dun istiklâlini müdafaa için hizmeti şevk Helsinki 4 (a.a.) Röyter muhabiri ve heyecanla kabul etmektedirler. Bu bildiriyor: hususta gösterilen tehalük emsalsizair. Gazeteler, Sovyet askerlerinin, FinlanSki ve hastabakıcı kıyafetile ve yahud diyahlara silâh atmağa gönülleri razı olgri renkte Ottas üniformasile vazifelerini madığını kaydediyorlar. Matbuat buna kahramanca ifa etmektedirler. dair iki hâdise nakletmektedir. Subaylar, iki askeri rövelverle vurmuslar ve diğer askerleri, bir Finlandiya alayına karşı hücuma geçirmek için mitralyözle tehdi(Başmakaleden devam) de mecbur kalmışlardır. Bir başka defa milletleri tanımak ve anlamak hususunda bir Sovyet tayyaresi beyaz bayrak çeke epey tembeldir. Fransızların nazannda, rek yere inmiş, tayareciler harbetmek is hürriyet şuuruna eren cemiyetler sayılıdır temediklerini söylemişlerdir. ve bunlar ancak garbda bulunur; ötekiler Hayret etmemek lâzım! Lâğım muharebesinin Ruslara verdiği zararlar Londra 4 (a.a.) Helsinki'den bildirildiğine göre, Finlandiyahların bütün cephelerde göstermekte oldukları mu kavemet sona ermedikçe boğucu gaz bombalarile büyük mikyasta bir hava taarruzu icra edeceklerine dair Ruslar tarafından savrulan tehdid üzerine ko 1 • ve telâşa düşen bütün ecnebi sefaret heyetleri, Finlandiya payitahtını terketmiş lerdir. Petsamo' nun henüz Finlandiyalıların elinde olduğu ve şehri zaptetmiş olan Rusların Finlandiyalıların mukavemetlerini kırmamakta oldukları teyid edilmektedir. Terijoki nahiyesinde lâğımlanmış olan bir arazide vukua gelen bir infilâk neticesinde bin kadar Rus askeri telef ol muştur. Finlandiya hükumeti henüz Helsinki dedir, ve bir sığınakta toplanmaktadır. Çokolâta Kimlere faydalı ve kimlere muzırdır Çokolatanm menşei Şimalî Amerikadır. O havalinin yerli ahalisi kakao yemişini ezerek ve bunu su ve şekerle kanştırarak bir içki vücude getirirlerdi. Kakaonun kozalaklannm çarpışmasından hasıl olan patırdıyı kasdederek gürültü manasma gelen «Çoko> ile suyu ifade eden «Latte» yi birleştirmişler ve bu içkiye o ismi vermişlerdir. Bugün da «çokolâta» tesmiye oluııan şey hâlâ o zamanki gibi kakao yemişile suyun kanşmasmdan hasıl olan bir mahluttur. Kakao kozalaklanndan çıkarılan tapeler tahammür etmek üzere silolara ko nur. Sonra kabukları çıkanlır, temizlenir, kavrulur ve toz haline getirilir. Bu tozlar hamur haline getirilerek piyasaya arzolunur. Kakao Avrupaya ancak on dördüncü asırda ithal edilmiş, bizde ıse tanzimattan bir müddet sonra malum olmuştur. Çokolâta, çocuklarm da onu pek ziyade sevmeleri lehine kaydedilecek bir alâmet olduğuna göre cidden nefis ve lezzetli bir maddedir. Kuvvet verir ve uzviyeti tahrik eder. Şeker ile karıştınlması hiç şüphesiz onu daha mükemmel bir hale koyan âmildir. Kakaoda tanen, bitartrate, potas. oxalate de chaux gibi besleyici ve alcoloide gibi cafeine'i andıran maddeler vardır. Fakat sağlam bünyeler için faydalı gıda olan çokolâta, damar hastalıklanna tutulmuş olanlarla romatizmalılara, böbrekleri taş ve kum yapanlara muzırdır Çokolatanm yaldızh kâğıdlıra konması sırf bir süs ve lüks işi değildir. Çukulatayı rutubetten, sıcaktan, bozulup erimekten en iyi muhafaza eden bu çeşid madenî kâğıdlardır. Çokolâta, malum olduğu üzere sade katılaştmlmış olarak yenmez. Kahve gıbi sulu olarak da içilir. cekleri zamanın yansmı teneffüs ve sa ven, vücudü irileşmiş, bacaklan ince ire gibi umumî hareketlere tahsis ettlk kalmış kadmlar için faydaiıdır. Adına ten sonra yansmı da birer ikişer sani <bisiklet hareketi» derler. Arkaüstü ye fasılalarla bu idmanm tatbıkma ayı dümdüz yatıldıktan sonra ufkî vaziyetracak olurlarsa çok çabuk faydasını gö ten amudî vaziyete geçilir. Ayaklar, bel receklerine şüphe yoktur. Üstteki üç ha ve gövdenin bir kısmı havadadır. Vücud reket. Soldan itibaren: 1 Kırk yaşına bilhassa omuzlara ve enseye istinad eyaklaşmış veyahud o devrpyi hafifçe der. Eller bele yapıştırılmıştır Müvazegeçmiş kadınlara şayanı tavs'yedir. Bu ne bozulmadan ayaklann ucu gerilerek na «ceviz kırma» hareketi derler. Evvelâ bacaklara daireler resmettirılir. 2 Kır ayaklar birleştirilerek, kollar serbest bı kı hafifçe geçmiş, mafsallarında rahatrakılıp yukan uzatılarak prkaüstü ya sızlık hissetmeğe başlamış kadmlar için istifadeyi mucibdir. Adına «kukla haretılır. Dizi kırmaksızm ve a\akları kıketi» derler. Bacaklar birleştirilerek apırdatmaksızm belden yukan kısım be! yakta durulur. Eller hacvari açılır, vübükülerek kaldınlır. Ellerin ucu ayakcud gergin tutulur. Ayak uclannın üslara deyinceye kadar eğilinir. Kollar atünde yükselinildikten sonra dizler büçlarak yanm bir daire yapıldıktan son külür ve topuklann üstüne oturulur. ra hareket tekrar edilir. 2 Otuz yaşın Bu hareket oldukça seri ve müvazene da birkaç çocuk doğurmuş, binaenalpyh kâybedilmeden, bel ve boyun düz tutumideden itibaren karın adaleleri şev larak yapılmahdır. 3 Zayıf, omuzlan şekleşmiş kadınlara şayanı tavsiyedir. düşütk, göğüsleri çukur genc* kızla*nn Buna «piston hareketi» ismi verilir. hareketi. Buna «baskül hareketi» ismi Kollar yana uzatılarak arkaüstü yatılır. verilir. Karın yere konarak. bacaklar Vücudün belden yukan kısmı yerden birbirinden ayrılmış vaziyette yüzükokaldırılmadan ve omuzlar kıpırdatılma yun yatılır. kollar yana uzatılmıştır. dan iki bacak birbirine yapışık olarak Dizler bükülüp ayaklar başa doğru gekaldırılıp diz kınlır. Diz mümkün meı tirilir. Ayni zamanda kollar, geriye uzatebe göğüse yakm getirildikten sorra tılır. Eller ayakları yakalar. Bu şekilde bacaklarm eski vaziyete avdeti temin o vücud bir baskülün kolunu andınr tarzlunur ve hareket tekrar edilir. 3 Kü da sallamr. Yaralanan Rus zırhhsı Stokholm 4 (a.a.) Tallin'den bildiriliyor: Finlandiya sahil bataryasının ateşine hedef olduktan sonra, dün buraya gelen Kirov Sovyet kruvazörünün mürettebatı arasında müteaddid yaralılar bulunmaktadır. Ayni membadan verilen bir habere göre, kruvazörün Estonyada tamiri için anlaşmalar yapılmıştır. Baltık memleketlerindeki Rus askerleri cepheye gönderiliyor Paris 4 (a.a.) Sovyetlerin, yeni elde ettikleri Baltık memleketleri üslerinde bulunan cüzütamlan, Kronştad'a dönememektedir. Çünkü Finlandiyalılar Leningrad'ın önünü mayinlerle kapamışlardır. Finlandiyalılar ayni zamanda ellerinde bulunan bütün denizaltı gemilerini de seferber etmişlerdir. Bu şerait altında Rus filosunun, karadan hareket etmekte olan Kızılordu ile işbirliği yapabilmesi pek de mümkün değildir. Bu ise Finlandiyalıların şanslarını ciddî surette artırmaktadır. Şurası gittikçe aşikâr bir mahiyet alıyor ki Finlandiyalıların mukavemetini kırabilmek için Ruslar geniş askerî harekâtta bulunmak mecburiyetile karşılaşacaktır. Finlandiyaya yürüyüş ve Helsinki'ye giriş askerî bir tenezzühe benzememektedir. henüz olgunluk seviyesine varmış olmaktan uzaktırlar. Onlara göre Avrupanın içinde yüzdügü felâketli halin sebeblerinden biri de işte bu muhtelif insan kütleleri arasındaki seviye farkıdır. Avrupa kıt'asını dolduran çeşid çeşid ırk ve millet kalabahklarını birbirinden ayırd eden seviye farkları şüphesiz gözle görülecek derecede büyüktür. Fakat bu farkı meydana çıkarmak için asıl bir ölçü kullanmalı? Şark, garb gibi cihet ve istikamet çizgilerinin hiçbir kıymet ifade etmedıklerini görüyoruz. Garbda köle ruhlu insan toplulukları bulunduğu gibi, şarkta da hürriyet ve istiklâl uğrunda öl mesini bilen mılletlere sık sık raslanıyor işte. lktısadî refah seviyesinin yüksekliğini bu hususta bir ölçü olarak alabilir miyiz? Hayır. Ne Polonya, ne de Fınlan» diya zengin birer memleket değillerdi. Buna rağmen her ikisi de garb dünyasını hayrette bırakacak bir cesaretle silâha sarılmışlar ve istiklâllerine nekadar bağlı olduklarını bütün dünyaya göstermişlerdir. Bana kalırsa, Fransızlann aldandıklan nokta. milletleri önce edinilmiş bir takım fikirleıle görmeye alışmış olmalarında» dır. Bu hatayı bize karşı işlenıiş olduklannı da unutmadık. Türk lngiliz Fransız paktı henüz imzalanmadığı sıra larda istikbal hakkında mütalea yürüten bazı Fransız gazeteleri: Türklere fazla bel bağlamaya gel mez; söz verdikleri halde, bakarsınız cayıverirler! Diyorlardı. Paktm imzasından sonradır ki, b dünyanın en merd, en asil bir milleti larak hararetle alkışladılar. Halbuki ara mızda asırların beslediği zengin ve kuvvetli dostluk an'aneleri bulunan Fransa> nın bize merd ve asil demesi için bir pak tın imzalanmasmı beklememesi lâzımdı. Şimdi, Finlandiya kendini müdafaaya cesaret etti diye hayretler içinde kalmaları da hep bu etrafla meşgul olmamak, valnız kendine ehemmiyet vermek huyu> nun doğurduğu bir neticedir. Finlandiy nın, cesur, merd, hürriyete son der bağlı bir millet olduğunu biz biliyordu Maddî imkânların müsaadesi nispetinc bu milletin kendini müdafaada deva: edeceSı muhakkaktı. Nasıl ki, bir zamanlar, Fransa da en feci şartlar altında mevcudiyet ve istiklâlini korumak için silâha sanlmış, yurdunu satmaktansa blümü tercih ettiğini göstermişti. Bir Sovyet hava filosu imha edildi Amsterdam 4 (a.a.) Telegraf gazetesinin Helsinki muhabiri, 12 bombardıman ta>yaresinden mürekkeb tam bir Sovyet filotillâsının Finlandiyalılar tarafından Imatra'da tamamen mahvedildiğini haber vermektedir. Diğer üç filotillâ, Helsinki dahil olmak üzere, bütün Finlandiya cenubuna cereyan veren muazzam elektrik fabrikasını bombardıman etmeğe çalışıyordu. Finlandij'a bataryaları 1 1 tayyare düşürmüşler, 12 tayyare de Finlandiya tayyarecileri tarafından yere inmeğe icbar edilmiştir. İtalya İS tayyare gb'nderdi Zımpara kâğıdı nelere yarar? Zımpara kâğıdı ev kadınına lüzumlu eşyadan biridir. Bu kâğıdın üzerindeki tanelerin büyüklüğüne, küçüklüğüne göre, muhtelif kalınlıkta ve incelikte olanlan vardır. «00» ve «0» en ince olanlardır. 3, 4, 5 numaralar ise bazı tahta eşya ile cilâsız mobilyalan temizlemeğe yarar. Zımpara kâğıdlan daha kolay kullanılabilmek için makasla istenilen şekilde ve ince kordelâlar halinde de kesilebilir. Birbirine yapıştınlmak istenen iki tahta kısmm her ıkısi de kalın bir zımpara kâğıdile uğulup düzeltil dikten sonra tutkallanır. İnce zımpara kâğıdlan, alelâde derî ve antilop çantalann, eldivenlerin, ayakkabılann temizlenm3sme yarar. Çünkü onlann üzerinden lekeleri, toz lan gayet kolaylıkla çıkanr. Zımpara kâğıdı ressamlann da çok işine yarar. Onlar, kalemlerinin ve fırçalannm uçlarını çok defa zımpara kâğıdile inceltir, düzeltir ve temizlerler. Helsinki 4 (a.a.) Fınlandiyanın Italyaya ısmarladığı 25 Savoia tayyaresinden 1 0 tanesi Helsinki'ye varmıştır. Romada Rusya aleyhine yapılan Finlandiyalıların bildirdiğine göre, birnümayiş çok Sovyet kıt'alan lâğımlar kurulmuş oRoma 4 (a.a.) Bugün Romada lan Tericoki ormanında bu lâğımların Finlandiya lehinde ve Rusya aleyhinde patlamasile mahvolmuştur. yeniden tezahürat olmuştur. Helsinki'de vazyiet Üniversite talebesi kafile halinde FinHelsinki 4 (a.a.) Reuter ajansı bil landiya elçiliğinin önüne giderek Finlandiriyor: diyayı alkışlamışlar ve Rusyaya karşı baHelsinki boşaltılmaktadır. Şehirde kal ğırmışlardır. ması için hususî bir sebeb bulunmıyan Finlandiya elçisi balkona çıkarak teherkes, çıkıp gitmeğe mecbur edilmektezahürcülere teşekkür etmeğe mecbur oldir. 1 6 yaşından aşağı bütün çocuklar ernuştut. min yerlere gönderilmektedir. Vipuri'de Nümayişçilerin Sovyet elçiliğine git ve diğer şehirlerde, vaziyet aynidir. Somelerıne mâni olmak için polis fevkalâFransaya nazaran çok ufak bir millet kaklar, mobilyalannı ve ufaktefek eşyade tedbirler almıştır. olan Finlandiya bugün ayni şeyi yapılannı taşımakla meşgul kimselerle doluMoskova Fin teklifine henüz yor. Hiçbir yerden, en ufak bir yaraım dur. Her taraf donmuştur. Otomobillerin, görmiyeceğini bildiği halde istiklâli uğcevab vermedi kamyonların ve arabaların tekerlekleri sık runda, çok üstün kuvvetlere karşı silâha Helsinki 4 (a.a.) Finlandiya hükusık kaymaktadır. Gene sık sık kazalar ometinin şimdiki ihtilâhn muslihane bir sarılmıç bulunuyor. Yann belki mağlub luyor. Bütün mektebler kapahdır. fakat surette halli çarelerini aramak için vapmış edilecek, hürriyetini kaybedecek, Bu sene Nobel edebiyat mükâfatını kaolduğu teklife Moskovadan henüz cevab şerefini ve millî haysiyetini ebediyen kur« zanan muharrir Sillanpaa'nın evi bombaahnamamıştır. Siyasî mehafil, bu teşeb tarmış olacaktır. larla yıkılmıştır. Bu hâdise hayrete değil ancak hürmeŞehirde kalmasına izin verilen nadir büsün muvaffakiyetle neticelenmesi ümikimseler arasında halk tabakasına men dinin pek zayıf olduğu mütaleasındadır. te lâyık bir hâdisedir. sub bir kadınla görüşen Reuter muhabiBu mehafil, Helsinki hükumeti tarahn1 NADİR NADl J