5 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

5 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sovyet askerleri Finlândiyalılara silâh atmak istemiyorlar Hitler, Stalin! Besarabyayı almağa teşvik ediyormuş Bene 22 — No, 76871 — Fiati her yerde 6 kuruş Telefon; Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20785 — İdare: 20681 — Müdür; 20497 Finlândiya d Ja kar fırtınaları yüzünden harekât yavaşladı Finlândiyalılar her tarafa kara torpilleri yerleştirdiler Helsinki tamamen tahliye edildi. Kabine bir sığınakta toplanıyor. Sovyet tebliği bazı şehirlerin zaptedildiğini bildiriyor Londra 4 — Yinlândiyaldar Sov- yet askerlerine karşı her tarafa ka- ra torpilleri koymak, lâğımlar tesis etmek suretile yeni bir müdafaa tar. zı tatbik ediyorlar. Torpiller orman- Jara, açık araziye, tahliye edilen yer- lerde binalara, sokaklara, dükkün- lara konmaktadır. Bunlar karla ör- tüldüğü için görülememekte ve pat- layınca büyük zayiat vermektedir, Terijoki nahiyesinde lâğımlanınış, arazide infilâk neticesinde bin kadar Rus askeri ölmüştür, Moskova rad- yosu lâğımlardan bahsetmektedir. Finlândiya hükümeti henüz Hek sinkidedir ve bir sığınakta toplanı- yor. Sovyet ileri yürüyüşü durdu Berlin 4 (A A.) — Moskova gazete lerinin neşriyatına göre, Sovyet kıta- alının İleri yürüyüşü Finlândiyalıla- rın her tarafa torpil koymaları yü- zünden durmuştur. Prâvda diyor ki: «Her tarafa tor- piller konulmuştur. - Sokaklar, evle. rin kapı altları, dükkânlar, daireler hertaraf torpille doludur ve bunlar karta örtülüdür.» > Bulgaristan Balka paktına niçin girmedi B. Köseivanof'un beyanatı “Bulgaristan 1913 deki hududlarını tekrar bulmak ümidinden foragat edemez, Paris 4 (A.A) — Paris Solr gaze- tesi, Sofyaya hususi surette gönder. diği Sauerwele Bulgar Başvekili Kö- seivanof tarafından verilen bir mülâ- katı neşretmektedir. Yazının başlığı gudur: «Bulgaristan bir komşunun muhfe- mel müşkülâtından istifade etmek ni- yetinde değildir.» Bulgar Başvekili, hiç bir ihtilâf is. temiyen ve bir komşunun müşkülâ- tından istifadeyi bile -“düşünmiyen Bulgaristanın müsalemetperverliğine İşaret etlikten sonra Bulgaristanın Balkan tesanüdüne devamlı bir süret- te çalıştığını ve bunu kendisine bir çok defalar sempatisini isbat eden İtalya hoşnutsuzluğunu göze alarak pecri tedbirler zamanında dahi tatbik ettiğini hatırlatmıştır. Başvekil müteakiben Bulgüristanın sene başında Balkan paktına girmek- ten ne sebepten imtina ettiğini an- Jatmıştır, Bu sebepler, daha pakt akdedildiği zaman kendisine bu imkânı verme- miş olan sebeplerin aynidir. Zira pakt Nöyyi muahedesine sadık olan komşularla mevcut hududunun mü- dafaasını takviye etmektedir. Bulga- ristan ise böyle bir taahhüde girişe- mez. Bulgaristan bir gün müsale- metperver . müzakere yolu ile 1913 deki hudutlarını tekrar bulmak ümi- dinden feragat edemez, Bulgarista- nın vaziyeti sarih, samimi ve'dürüşt tür. Bitaraflar paktına gelince, Bulgar hükümetine bu hususla bir malümst verilmiş değildir. Fakat hükümet her türlü teklifi Balkan barışına hâdim olmak arzusuyla tetkike Amadedir, Şu şartla ki, bu teklif Bulgar mille. tinin hayati menfaatlerini göz önün. de tutmalıdır. Almanya Rusya ile yeni bir pakt yapmağa çalışıyormuş Hitler her şeyden evvel Stalinin Besarabyayı almasını istiyor ve kendisini teşvik ediyormuş Londra 4 (A.A.y — Yorkshire Postun askeri muharriri diyor ki; Rusya - Finlândiya buhranının bâşlangıcındanberi, Hitler, Baltık hak- kında Stalin ile yeni bir pakt akdetmeğe çalışmaktadır. Fihakika İsveç de- miri ve odunu, Almanya için hayati bir menfaati haizdir, İyl menbalardan gelen haberlere göre, Hitler, her şeyden evvel Stalinin Besarabyayı almasını istemekte ve Stalini buna teşvik eylemektedir. Filha- kika, eğer Sovyetler böyle bir sergüzeşte kalkarsa, Romanya, müttefikle- rin askeri yardımını talep edecek ve Hitler bu suretle harpte Rusların yar- dımmı temin eyliyeceklir, i Helsinki 4 (A A.) Bütün cephe- lerde, Finlândiya Ordusu, şiddetli surette mukavemete devam ediyor. Ladoga gölünün şimali şarkisinde mukavemet bilhassa semereli olmuş ve Ruslar, müteaddid noktada geri çekilmeğe mecbur kalmıştır. Hiç bir noktada Ruslar, henüz Mannerhelm hattına varamamışlardır. Esasen, Sovyet kıtaları, savaşla, Finlândiya- lıların cesaret ve azmini gösterebil- mekten çök uzaktır. Karlı ve fırtınalı hava da mukavemeti kolaylaştırmak- | tadır. (Devamı 4 üncü sahifede) | Yanlış kitap meselesi Maarif Vekili çarşamba gü- nü Mecliste beyanatta bulunacak İ Ankara 4 (Telefonla) — Cümhu- riyet Halk Partisi Müstakil grupu reis vekili A'İ Râna Tarhan tarafın. dan Meclise eyanlış kitap meselesis hakkında bir sual tâkriri verildiğini bildirmiştim. Maarif Vekili B. Hasan - Âli Yücelin, bu taktire, Meclisin çar- şamba günkü içtimainda cevâp ver- mesi muhtemeldir, Ingiltere Kralı Fransada Londra 4 (A.A.) — İngiltere kralı bugün bir torpito muhribile Fransa- ya geçmiştir. Kral Fransadaki kıtaa- tını bizzat ziyaret arzusundadır, Sıhhiye Vekili Tercanda Erzincan 4 (Aksam) Sıhhiye Vekili doktor B, Hulüsi Alataş bugün | Şehrimize gelmiştir. Vekil hastaneyi belediyeyi, vilâyet Ve partiyi ziyaret etmiştir, Yarın (bugün) Tercan zel- zele mıntakasına giderek tetkiklerde | bulunacaktır. ————————— Dik kı tle nr; ——.—..- Tramvay 7,5 kuruş, vapur 18 kuruş! Eminönünden Bebeğe birinci mev- kt trambay yedi buçuk kuruştur, Köprüden Kandilliye (yari Bebeğin tam karşısna) vapur on sekiz kuruş, Deniz nakliyatının kara nakliya- tından ucuz olduğu da herkesçe ma- Tüm bir iktisad kaidesidir. Şirket, Boğaz işletmesini inhisarı- na aldığına göre, bu fiat farkına ne isim vermeli?... Esasen bu fiat farkı, «Bindiği dalı kesmek» nevinden bir semt körletmesi değil midir?... Şurası muhakkak: Bir şirketin, kendine de zarar veren ticaret usulü hatası yüzünden dünya içinde bir ta- ne Bosfor'u bu hale getirmeğe hakkı yoktur! Önümüzde bir mevsimlik vakit var; Gelecek bahara kadar bu halin Be- lediye zorile makule irca lâzımdır. Son dakika Finler Aland adalarını tahkim ediyorlar Adalar civarında torpil tarlaları vücuda getirildi Londra 5 — Finiândiyalılar müdafaa tedbirlerini arttırıyorlar, Son gün. lerde Aland adalarını tahkim etmeğe başlamışlardır. Pinlândiya körfezine hâ- kim olan bu adalarıtı tahkimi şimdiye kadar siyasi ihtilâflar yüzünden geri kalmıştı. Finlândiyalılar şimdi acele burasını tahkim etmekte, her tarafa tor- piller yerleştirmektedir. Lâdoya gölünün şimalinde dün mühim bir muharebe oldu Finler, bir Sovyet kolunu ormanda tuzağa düşürerek 1500 esir aldılar Paris 5 — Finlândiyadaki muharebeler hakkında şu haberler alınmıştır; Dün Finlândiyada şıddetli bir kar fırtınası hüküm sürmüştür. Bu yüzden Soy- yet tayyareleri uçamamışlardır. Lâdoga gölünün şimalişarkisinde mühim “bir muharebe olmuştur, Fınlândiyalılar araziyi, ormanları çok iyi bilmelerinden ve havanın fenalığından istifade İle burada bir ormana girmiş olan Sovyet. kuvvetlerini tuzağa düşürmüşler, 1500 esir almışlardır. Lâdoga gölü ile deniz arasındaki berzah dar olduğundan Sovyetler, mü- him kuvvetleri bulunmasına rağmen, buraya çok asker gönderemiyorlar, Sovyetler, Milletler Gemiyeti konseyinin toplantısına iştirak etmiyorlar Maiski hasta olduğundan odasından çıkamadığını bildirdi Londra 5 — Sovyet Rusya Milletler Cemiyeti konseyinin toplantısına iş tirak etmiyeceğini bildirmiştir. Sovyetler hükümeti, Finlândiya ile arasında hiç bir ihtilâf olmadığını, hakiki Finlândiya hükümeti ile arasında bir anlaş- ma yapıldığını ilâve etmektedir, Mületler cemiyetinin toplantısına relslik etmesi lâzım gelen Sovyetlerin Londra sefiri Maiski, hasta olduğundan odasından çıkamadığını ve müzake- Teye iştirak edemiyec. i bildirmiştir. Isveç ve Danimarka Finlândiyaya seyyar hastaneler gönderiyorlar Stokholm 5 — İsveç ve Danimarka kızıl haçları Finlândiyaya seyyar has- taneler göndermeğe karar vermişlerdir. İsveç kadınları Fin çocuklarını evleri- ne alıp bakmağa karar vermişlerdir. — Bfendimize lâyık değil arama güzel bir 938 modeli Ayrupa harita miz var, isterseniz onu takdim edeyim!... sünni di m ne 28 skill mad kai mk iz