5 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

5 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

5 Kânunuevvel 1939 Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler Son dakika Milânda Sovyetler aleyhinde nümayişler Halk Finlândiya hakkında dostluğunu izhar etti Roma 5 — Dün akşam burada Sovyet Rusya aleyhinde büyük bir nümayiş yapılmıştır. Başlarında faşist gençliğine mensup 1000 kişi bulunan halk Fin- Jândiya konsoloshansi önüne giderek Finlândiya hakkında dostluk hislerini izhar etmiş ve Sovyet Rusye aleyhinde tezahüratta bulunmuştur. Giornale d'İtalia'nın bir makalesi Roma 5 — Gâyda, Giornale d'İtalla gazetesinde neşrettiği bir makalede diyor ki: «Habeş harbi esnasında Sovyet Rusya küçük devletleri hararetle mü- dafaa ediyordu. Şimdi Finlândiyanın Sovyet Rusyaya karşı zecri tedbirler tat- bikini istemesi haklıdır.» Brindizi - Mısır vapur seferleri yeniden başladı Roma 5 — Harbin iptidasındanberi tatil edilmiş olan Brindizi - Mısır vapur selerleri yeniden başlamıştır. Amerikada Sovyetlerie münasebetin kesilmesi isteniyor Romada talebe Sovyet Rusya aleyhinde nümayiş yaptı Vaşington. 4 — Eski Cümhurreisi 'B. Hoover söylediği bir nutukta Ame- rikanın Sovyet Rusya ile siyasi mü- nasebetlerini (kesmesini (istemiş «Şimdiye kadar gösterdiğimiz müsa- mahaya sebep nedir?» diye sormuş- tur. Eberdinde halk, komünistlerin top- Jandıkları Kızıl salon adlı binayı tah- rip etmiş, burada bulunan Stalin ve Leninin resimlerini yakmıştır. Vaşingion £ (A.A.) — Sovyet Rus- ya ile diplomasi münasebetlerin ke- silmesi için Riyaseticürmhur dairesi Üzerinde birçok tazyikler yapılyor. Bu münasebetle B. Rooseveltin bir kaç güne kadar bu bapta bir karar vereceği söyleniyor. Vaşington 4 (A.A) Âyandan Norris, Sovyet Rusya ile ihtilâf halk ledilmedikçe Finlândiyaya (borçları nun tediyesi için bir moratoryom ve- rilmesini teklif etmiştir. Romada nümayişler Roma 4 (A.A) — Bugün Romada Pinlândiya lehinde ve Rusya aleyhin- de yeniden tezahürat olmuştur. Üniversite talebesi kafile halinde Finlândiya elçiliğinin önüne giderek Finlândiyayı alkışlamışlar ve Rusya- ya karşı bağırmışlardır. Finlândiye elçisi - balkona çıkarak tezahüratçılara teşekkür etmeğe mec- bur olmuştur. Almanya - Macaristan Almanya Macar harici tica- retini kontrolü altına almak istiyor Londra 4 (A.A.) — Alman iktisad Mmülehassısı olup, Almanyanın diğer devletlerle iktisad müzakerelerini ida- Te eden doktor Clodius'un Macar ba- Tici ticaretini Alman kontrolü altına koymağa ve Macaristanın ihtiyaçla- rını Almanyanın istediği gibi tayine çalışmaktadır. Almanya, bir taraftan Macaristenın Almanyaya satacağı eşyanm bir lis. tesini diğer taraftan barlce müsait şartlarla satabileceği eşyanın birer Jistesini tanzim edecektir. © Alman - Macar kliring hesabının mahsubu 35 milyon sterline baliğ ola- caktır. Maliye Vekâleti hukuk Ankara # (Telefonla) — Eski mü- şavir avukatlardan Vehab Maliye Vekâleti hukuk müşavirliğine tayin edilmiştir. | hâlen Avru | usullerinin Nümayişgilerin Sovyet elçiliğine gitmelerine mâni olmak için polis ievkalâde tedbirler almıştır. Koma 4 (A.A) — (Havas): İtalya efkârrumumiyesi ve matbuatı Finlân- diyaya karşı Sovyet taarruzuna şid- detle hücum etmekte berdevamdır. Kütolik organı olan İtalia gazetesi Versail rowahedesine itibarını iade ettirdiğini yazıyor. Gazete, beşeriyet ve adaletin en ibtidai kaldelerinin bu kadar lübe- lilikle ayaklar altına alınmasını şid- detle takbih etmektedir. Japonya henüz karar vermedi Tokyo 4 (A-A.) — (D.N. B.) ajzn- sı bildiriyor: Hariciye Nezaretinin salâhiyettar bir mümessili Sovyet - Finlândiya anlaşmazlığı karşısında heniiz bir vaziyet alamıyacağını be- yan etmiştir. Bu mümessil, Japonya ile Sovyet- ler Birliği arasındaki müzakerata dair sorulan bir suale cevaben Japon programında ademi tecavüz paktı derpiş ediimediğini ve Rusyanın şim. dilik böyle bir pakt imzası niyetinde bulunduğunu zanmetmediğini süyle- miştir. Mümessil müzakeratın nasl inkisaf edeceğini henüz tahmin elt- mek kabil olmadığını ilâveten beyan etmiştir. Kokulu filim İsviçrede ilk defa gazeteci- lere gösterildi Bern 4 (A.A.y — Kokulu filim adı verilen bir filim, ilk defa olarak ge- zeteciler önünde bugün gösterilmiş. tir. Bu filim, İsviçreli mühendislerin bir buluşudur. Meseli perdede bir gül buketi görüldü mü, bütün sinema salonu gül kokusile dolmaktadır. Sahneler değiştikge otomaitk olarak muhtelif kokular da değişmektedir. Mühendislerin söylediklerine göre, bu suretle 40 bin koku vermek kabil- Gir. Kokular, hususi bir cihazla ve koku antenlerile verilmektedir, Zehirlendi mi? Şiştlde oturan Osman Nuri adında birl dün yemek yemiş, biraz sonra fena halde hastalanmıştır. Viekayı haber alan zabıta memurlârı Osman Nuriyi otomobille hasta- —— götürmele İstemişlerse de yolda gider- ölmüştür. Ntddetammilk tahkikata el koymuş, Osman Nurinin cesedi otopsi yapılmak üze- re morga kaldırılmıştır. Yemeğin artan kıs- m da tahlil edilmek Üzere tıbbı adii kim- yahanesine gönderilmiştir, ada revacta olan şiddet | ; Sirkeci - Haydarpaşa (Zonguldak kömür havzası Feribot tesisatı 2 milyon liraya münakasaya Aİ Ankara 4 (Telefonla) — Devlet demiryolları idaresince İstanbulda Sirkeci istasyonu le Haydarpaşa ara- sında yapılacak feribot tesisatına sid hazırlıklar bitmiştir. Tesisat 2 milyon lirs keşif bedeli ile münakasaya çıke- Tütün müstah- silleri çok memnun Piyasa açıldı, fiatler 75 ku- ruştan 110 kuruşa kadar ükseldi İzmir 4 (Telefonla) — Tütün pi- yasası bu sabah Egenin her tarafın- da açılmıştır. İyi fiatlerle akşama kadar üç milyon kilo tütün. satıldığı bildirilmektedir, Piyasa evvelâ 75 kuruştan açılmış, alıcıların rekabeti sayesinde yüz ku. Tuşa kadar yükselmiştir. Akhisarda ise 110 kuruştan satılmıştır. Müstah- siller piyasadan çok memnundurlar, Hükümetin tedbirleri gayet iyi neti celer vermiştir. Satışlar her tarafta Tuzla devam ediyor. 33 milyon kilo tahmin edilen mın- taka rekoltesinin yarısmın hafta :0- nuna kadar satılacağı anlaşılmakta- dor. Manisa 4 (A.A) — Manisa merkez ve kazalarında on bir şirket ve tücca- rın iştirakile bugün tütün piyasası açıldı. Fiatler 90 ilâ 105 arasındadır. Satış hararetlidir. Milli Şef, İran sefirini kabul etti Ankara 4 (A.A) Yeni Iran bü- yük elçisi Kâmmi! Han bugün saat 16,30 da Çankaya köşkünde Reislcüm- hur İnönü tarafından mutat mevasim- rek itimadnamesini tak- nasında Hariciye Vekili B. Şükrü Saraçoğlu da hazıt bulunmuş- tur. Dahiliye Vekili Çankırıda Ankara £ (Telefonla) — Dahiliye Vekili B. Faik Öztrak bugün Çankı- rıya gitti, Vekâlet müsteşar muavini İle kalemi mahsus müdürü Vekile re. fakat etmektedir. Yaban domuz etleri ihracına üsaade edildi Ankara 4 (Telefonla) — Her sene küliyetli miktarda avlanan ve mem. leket dahilinde istihlâk oedilemiyen yaben domuzu etlerinin ihrzemş müsaade edilmesi Vekiller Heyetince kararlaştırılmıştır. Belçikanın müdafaa hazırlığı Liege civarına kara torpilleri konuyor Brüksel 4 (A.A) — Llege civarın. da bir yol üzerine torpil barajları ko- nulurken, infilâk olrmuş, bir asker öi- müştür. Diğer bir asker de ağır su. rette yaralannaşkır. Pariste bir | komünist propa- ganda ofisi meydana çıkarıldı Paris 4 (4'A.) — Pariste bir komü- nist propagandası ofisi meydana çı- karılmıştır. Ofisin hedefi, «Komünist gençlikler> cemiyetinin tekrar tesisi için fik iş olarak bir gazete meşrek. mekti, Polis hazırlanan ilk nüshayı hazır olduğu balde ele geçirmiştir. Ofisin müşevviki olan eski komünist gençlikler umumi kâtibi Georges Piere, 15 kişi ile birlikte tevkif edil. miştir. ski İhracat ruhsatnamelerini yenilemek lâzım Ankara 4 (Telefonla) — Müddet. leri bu ayın on beşinde bitecek olan ihracat ruhsatnamelerini o tarihe kadar yenilemiyecek olan tüccarla- öleileşimiliy Başvekil: “Bunun zamanın artık geldiği neticesine vardım,, diyor İcab eden lâyihalar bu devrede , Meclisin tasvibine arzedilecek Zonguldak 4 (A.A) doktor Refik Saydam refakatinde İk- tısad Vekili Hüsnü Çakır, İstanbul mebusu Ali Rana Tarhan olduğu halde, bugün saat 18,30 da Ankara- ya dönmek üzere şehrimizden ayrıl- mış ve istasyonda hükümet ve parti erkâmı ile muhtelif müesseseler ve Havza işletme idareleri müdürleri ve kalabalık bir halk kütlesi tarafından uğurlanmıştır. Ankara 4 (AA.) — muza nazaran Başvekil dektor Refik Saydam yarın (bugün) öğleden ev- vel şehrimize avdet etmiş olacaklar- dir, Zonguldak # (AA) — doktor Refik Saydam Anadolu ajansı muhabirine aşağıdaki beyanatta bu- Tunmuşlardır: «Karabükteki ağır sanayi tesisatını gördüm. Bu muazzam tesisatın işle- mesi için daha alınması lâzım gelen tedbirler olduğu neticesine vardım. Ankaraya gidince bunlar üzerinde tekrar çalışacağım, Zunguldakta yaptığım tedkikatta, Haber aldiğı- | Başvekil | kömür havzasının çoktanberi düşü nüldüğü gibi devletleştirilmesi zama- nının artık gelmiş olduğu neticesine vardım. Günden güne çoğalan dahili ve sınai kömür ihtiyacını karşılaya- bilmek için alınması lâzım gelen ted- birler, yani amele meselesi, amelenin daimileştirilmesi imkânları, sıhhi ih- tiyaçları, iaşeleri ve havzahın bir el- den idaresi için lâzım gelen kanuni teşebbüsler yapılırken, istihsalim sek- tedar olmaması ve mesainin aNenkli olarak devam etmesi hususlarını ida- re âmirlerile, mütehassıslar ve alâ- kadar işletmelerle birlikte tedkik et- İ tim, Vasi olduğumuz neticelerden Başyekfi | memnunum. z İktisad Vekili arkadaşım, icab eden Jâyihaları hazırıyacak ve bu devrede de Büyük Milet Meclisinin müzake Te ve tasvibine Arzolunacaktır. Zar- | guldakhlarm hakkımda gösterdikleri muhabbetten çok mütehassisim. Başvekil bugün de todkiklerine devam ederek sabahleyin amele hastanesini gez- miş ve Parti merkezinde hawa işistme idareleri mümesiilerinin de bulunduğu bir toplantıya riyaset etmiştir. Almanya bitarafların Ingiliz ahlokasını kabul etmemelerini İstiyor Bu karara itaatı bitaraflığı ihlâl eden bir hareket addedecekmiş Amsterdam 4 — Berlinden alınan haberlere göre Almanya, bitarat dev- letlerin İngiitere tarafından ilân edi- Jen ablokayı kabul etmemesini iste- mektedir. Bu karara itaatı bitarafh- ğı ihlâl eden bir hareket addedecek ve ona göre icap eden tedbirler! ala- caktır, Almanyanın bu suretle bita- raflara taarruz için zemin hazıria- mak istemesi muhtemeldir, Fransız tebliği Paris 4 (AA) — 4 könunuevvel akşam tebliği: Keşif müfrezelerinin mahalli faaliyeti ve iki taraflı birkaç topçu ateşi teatisi kaydedilmiştir. Paris 4 (AA) — Askeri vaziyet: Son günlerin mutlak süküneti dün de bütün cephede hüküm sürmüştür. Kaydedilecek yegâne faaliyet, Al man büyük keşif tayyarelerinin faa- Tiyeti olmuştur. Alman tayyüreleri Bir Alman tahtel- bahiri batırıldı Son günlerde ie batırılanlar beşi buldu Londra 4 — Bir İngiliz tayyaresi | bir Alman tahtelbahirini batırmıştar.. Tayyare tahtelbahiri görünce hemen üzerine çullanmıştır. e Tahtelbahir dalmak istemiş, fakat atılan bomba güvertesinde patlayarak gemiyi per- çalamıştır, Tahtelbahirin battığı yer- de bir yağ lekesi görülmüştür. Fransızlar da bir tahtelbahir ba- tarmışlardır. Bu suretle beş gün için. de beş tahtelbahir batırılmış oluyor. Londra 4 (A-A.) — Bir Alman tah- telbahiri batırıldıktan sonra kurtarı- Jan 5 subay ve tay/adan 39 nefer, dün bir İskoçya Umanına çıkarılmış. lardir. Bir Alman gemisi battı Kopenhag 4 (A.A.) — Bir Alman sahil muhafaza gemisi bügün Lan germland adası cenubunda mayne çarparak batmıştı. (o Mürettebatın akibeti meçhuldür. gidişe Belçika üzerinden geçerek çok yükseklerden Fransa şimalinde ve şimali Meme. urcuşlar yayrmış- tir. Alman tebliği Berlin 4 (A.A) — Alhan ordu başkumandanlığı tebliğ ediyor: Garp- te, kaydedilecek mühim bir ——— olmamıştır. 3 kârumuevvelde İngiliz tayyarele- Tİ Heligaland adasına taarruz teşeb- büsünde bulunmuştur. Alman hava dafi bataryaları bu taarruzun tahak- kukuna mani olmuştur. Küçük bir balkıçı gemisine atılan bir bomba dan başka hiçbir hasar yoktur. He- Ygaland limanında bir Alman kru- vazörüne isabet olduğuna dair İngil- tereden verilen haberler tamamile yalandır. Romanyanın Almanyadan alacağı 2200 benzin vagonunun iadesini istiyor Cernavti 4 (A. A.) — Altın ve döviz elarak Almanyadan pek yüksek tran- sit rüsumu İstenileceğine dair bir şa- yia deveran etmektedir. Bundan başka Romanya Demiryol ları idaresi, iki bin iki yüz benzin va- İ genunun iü aydanberi Almanyada kalması ve mükerrer taleplere rağ- İ men bir tek vagonun bile geri gelme- mesi ile de fevkalâde meşgul olmakta dir, Meclis bugün de toplanacak Ankara 4 (A.A) — Büyük Millet Mecilsi bugün Refet Canıtezin riya- seti altında toplanarak bazı azarın mezuniyetlerine aid riyagel divanı tezkeresini tasvip etmiş, evkaf umum müdürlüğünün ve yüksek mühendis mektebinin 935 yılı hesabı katisine ait mazbataları kabul etmiştir. Meclis sali günü toplanacaktır.