5 Aralık 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

5 Aralık 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

(Baştarafı 1 inci sahifede) Helsinki 4 — Şehir böşaltılmıştır. Sokaklarda ufak tefek eşyalarile gi- denler görülüyor. Her taraf donmuş- tur. Otomobil ve arabaların tekerlek- Teri sık sık kayıyor. Şehirde kalması- na izin verilen bir kadına Reuter muhabiri ne yapacağını sormuştur. Kadın: «Noele hazırlanmak için evi- mi tamir edeceğim, demiştir. Bu se- ne Nobel edebiyat mükâfatını kaza- nan muharrir Sillanpaa'nın evi bom- balarla yıkılmıştır. Sovyet askerleri Finlândiyalılara silâh atmak istemiyorlar. Subaylar bu yüzden iki askeri rövolverle vur- muşlar ve bir alayı hücuma sevk için mitralyözle tehdit etmeğe mecbur ol- mwuşlardır. Bir Sovyet tayyaresi be- yaz bayrak çekerek yere inmiş, tay- yareciler harp etmek istemediklerini söylemişlerdir. Sovyet tebliği Moskova 4 (AA) — Tass ajansı bildiriyor: Leningrad askeri mınta- kası erkânıharbiyesi tarafından tem- Diğ edilmiştir: Askeri mıntakaya mensup kıtalar yarenin pilolunun cesedi musyene edilince kadın olduğu görülmüştür. Bu hal bombardıman yapan ve halka mitralyözle ateş açan tayyarelerden bir kısmının pilotlarının kadın oldu- ğunu göstermiştir. Bir Sovyet tayyare filosu imha edilmiş * Amsterdam 4 (A.A.) — Telegraph gazetesinin Helsinki muhabiri, 12 bombardıman tayyaresinden mürek- kep tam bir Sovyet filolilâsının Fin- lândiyallar tarafından İmatra'da ta- mamen mahvedildiğini haber ver- mektedir. Diğer üç filotilâ, Helsinki | dahil olmak üzere, bütün Finlândiya cenubunda cereyan eden rouazzam elektrik fabrikasını borbardıman et- meğe çalışıyordu. Finlândiya batar- yaları Il tayyare düşürmüşler, 12 tayyare de Finlândiya tayyarecileri tarafından yere inmeğe icbar edil miştir. şAsık şehirlerin bombardıman edilmemesi meselesi | o Vaşingion 4 (A.A) — Finlündiya İ hükümeti, hasım taraf da ayni veç- hile hareket ettiği takdirde Finlândi- Finlândiyalılar her tarafa Sins kara torpilleri yerleştirdi İ ileri hareketlerine devam etmişlerdir. | Murmansk istikametinde ricat et- | mekte olan Finlândiya Kıtalarım ta- kibe devam etmekteyiz. Oukhta, Re- bola, Porsozero ve Rehrozavodsk isti- Kametinde kıtalarırmz huduttan 45 Kilometre öteye kadar ilerlemişlerdir. ya kuvvetlerinin sivil ahaliyi ve açık şehirleri bombardıman etmiyeceğini bildirmiştir. Finlândiya hükümetinin bu kara- rı, B, Rooseveltin 30 teşrinisani ta- Tihli notasına cevaben ve Finlândi- © betmişlerdir. Kareli berzahında, Kıtaatımız Mus- tamaeki istasyonunu işgal etmişler. dir. Baltık filomuz Finlândiya körfe- zinde küçük ve büyük, Surusasri, “'Tavassaari ve Tytaersaary adalarını işgal etmiştir. Havanın fenalığı hava faaliyetine mani olmuştur. Finlândiya tebliği Helsinki 4 (A.A.) — Dün gece neş- redilen Finlândiya tebliğinde şöyle denilmektedir: Cephede kardan dolayı mahdut bir Taaliyet olmuştur, Yalnız Ladoga gö- Tü şimalinde kıtalarımızın faaliyeti kesif olmuş ve düşman ağır zaylat vermiştir. Sovyet kıtaları donmuş bulunan gölü geçmekte mişkülât çekmişler. Finlândiya topçusuna bu $urelle kolay bir hedef teşkil etmiş- Terdir. Buz bazı noktalarda muha- cimlerin ayakları altında kırılmıştır. Fin zayiatı Londra 4 (A.A) — Buraya gelen haberlere göre, düne kadar Rusların Helsinki ve Viborg üzerine yaptığı hava hücumları neticesinde, ekserisi kadın ve çocuk olmak Üzere 200-250 © kişi ölmüştür. Hava harekâtı azaldı Paris 4 — Finlândiyada son iki gün zarfinda mühim hava harekât olmamıştır. Bunun iki sebebi vardır: Birincisi havanın çok fena ve görüş kabiliyetinin pek az olması, ikincisi Sövyel tayyarelerinin uğradıkları Zâ- yiattır. Hava dumanlı ve çok bulut- Tudur, Bu bal uçuşları güçleştiriyor. Sovyet tayyarelerinin zaylatına ge- ince, şimdiye kadar 18 tayyare kay- Halbuki Finlândiyalı- arın zayiatı ki tayyareden ibarettir. Helsinki civarında düşen bir tay- yanın Vaşington sefiri vasıtasile teb- iğ edilmiştir. Helsinkiye 10 tayyare geldi Helsinki 4 (A.A.) — Finlândiyanm yaresinden 10 tanesi Helsinkiye var- mıştır. Finlândiyalıların bildirdiğine göre, bir çok Sovyet kıtaları lâğım. Tar kurulmuş olan Terijoki ormanın- da bu lâğımların patlamasile mah. | volmuştur. Müessif bir ölüm Selünik eşrafından Halim Baya! kısa bir rahatazlığı müteakip irtihal etmiştir. Mah- dumları diş tabibi Nafiz, İstanbul sular ida- resi memurlarından Kemal, Müskirat inhi- sar memurlarından Cçlâl, töccardan Maz- har ve diş tabibi Nabi ile damadı Selânik eşrafından Ifamdi bevrade R'fat Hamd Tekyeliban'a taziyelerimizi sunarız İ Cenazesi Şişli Şair Nigâr sokağı 49 - maralı hanesinden kaldırılarak öğle de zı Ferfköy camisinde kılhmdıktan sonra Fe- riköyde aile makberesine defnedilecektir. İrtihal Kızılay murakıb mimarı yüksek mimar Ziya İmre duçar olduğu hastalıktan Kkurtu- lamiyarak dün gece Şişi! şifa yurdunda vefat etmiştir. Cenazesi merkür yurddan kaldırılarak öğleyin namazı Aksarayda Valde camisinde | kılınarak Merkezefendidek! aile kabris- tanına defnedilecektir. Akraba ve dostlarından arzu edeni öğle vakti inezkür camide bulunmaları rez Slunur. Ordu malölleri birliği İstanbul şubesi re- isliğinden: Buzi eşhasın müessesala müracaat ede- rek takvim ve muhtıra sattıklarını ve bun- larla malüllerin de alâkadar olduğu söyle- nerek ünvanımızın istismar edildiğini esef- le İşitiyoruz. Birğilimizin, takvim ve muh- | tırası yoktur. Bundan böyle bu hususta mü- racaatta bulunumları polise teslim etmele- rini sayın hallımızdan bilhassa rica eder ve yalnız 12/12/939 tarihinde İstanbul va- lisi ve belediye relsi sayın dektor bay LüLü Kırdarın himayelerinde Beyoğlunda, Fran. | sız tiyatrosunda bir müsamere vermek üze- re bulunduğumuzu ilân ederiz. İtalyaya ısmarladığı 25 Savoia tay- | 4040 birsisında bir ti toplantıda B. M M; Reisi Renda, Maarif, Hariciye Vekilleri, müsteşarı, Vekâletlerin rafi dürü umumileri, banka müdürü umumlisi ve Idare meclisi reisleri, yüksek mektep profesörleri ve Ankarada bulunan mülki- ye mezunları hazır bulunmuşlardır. Merssime İstikiği marşile başlanmış mektep müdürü B, Emin Erişirg'i toplan- uya gelenlere teşekkür ettikten sonra yıl- dönümü taplantılarından beklenen fay- dayı anlatmıştır. Bundan sonra mektebin on eski mezun- larından Ahmed İhsan Tokgöz ihtizasları. Ai söylemiş, bir genç İalebe söz alarak duy- anlatmıştır. iantıdan sonra mektep mezunlari namına MW Şefe tazirilerini arsetmek üzere Maarif Vekili ve mektep müdürü ile en eski mezun Ahmed İhsan ve son sınaf talebesinden İhsan Kavurdan mürekkep bir heyet seçlimiş merasimi müteakip en zi Çankayaya gitmişler ve Mİ Şefi tarafından kabul buyrulmı Mili Şer, mektep ve mektep mezunları hakkında iltifatta bulunmuşlardır. Heyet, Erkâmharbiye Reisi Mareşal Yevzi Çakmağı, Millet Meclisi Reisi B. Abdülha- lik Rendayı evlerinde ziyaret etmişler ve milliriyelilerin derin saygılarını arsetmiş- lerdir. Heyet, şehrimize avdet etmeleri beklenen muhterem de mülkiye me- runlarının derin saygı ve bağlılıklarını ârzedecektir. Kaçakçılar Hollanda - Belçika hududları arasında bir tünel kazmışlar “B. Abdülhalik | aliye ve Ticaret bir çok mebuslar, Başvekâlet | © Cuma günü saat 93 ta ve 14 te Divanı muhasebat binasında müsabaka imtihanı yapı- Musikinin.... Güzelliğin... Rengin zaferi... LiLY DAMITA Tamamen renkli ve Fransızca sözlü Brüksel 4 (A.A.) — Zabıta, 'Tourm- hout civarında Hollanda - Belçika hududu altında kazılmış bir tünel meydana Bu tüneli ka- çakçıların kullanmakta İ tahmin edilmektedir. Geceleri hudud kapanacak Brüksel 4 (A.A.) Gazetelerin yazdığına göre, Hollanda makamatı, geceleri Hollanda - Belçika hududu- nu sıkı sıkıya kapamağa karar ver. mişlerdir. Münir Nureddin konseri Yarın akşam Saray sinemasında Kıymetli artist Münir Nureddin mevsimin ilk konserini yarınki çar- şamba akşamı Saray sineması salon- larında verecektir. Haber aldığımıza göre programda klâsikler (oOarasında (Dellâlzadenin, Tabi Mustafa efendinin, İbrahim ağanın bam kıymetli eserierile film müziğinden bazı güzel parçalar, yeni bestekârların şarkıları ve halk türkü. leri vardır. Münir Nureddin birkaç gün sonra memleket dahilinde bir konser tur. nesine çıkacak ve 13 kânünueyvel masında bir konser verecektir. Yeni Türk Yeni 'Türk mecmuasının 54 Üncü Sayım fevkalâde münderecatla intişar etmiştir. Bu sayıda: Milli Şefin nutkundeki haki- katler Mehmed Haltd), en aci yildönümü (Yusuf Ziya), dünya matbuafi ve Atatürk (İskender Fahreddin), red ve inkâr (âgüh Sırrı), dedekerkut CM. Şakir), kızlbaş şairleri (Vahit Lütfü, Giacomo Leopangi Oüştak), Akşam sastleri (Dr. Cemil Sğ- leymani, seviye farkı - hikâye (Naki Te- zel), köy ssyolojisi (Selâhaddin Demir. kan), İstanbul hamamları (Prof. Dr. Sü. hey), dayak cezası (Sulhi Dönmezeri, do. Güzel Esire SAKARYA'da Filminde bu perşembe akşamı Divanı muhasebat reisliğinden: Münhal Yulunan Divanı muhaseba: mürakip muavinlikleri için 15 kânünuevvel 999 1 — Asli maaş mfktarı 30, 35, 40 liradır. Iscuktır. 2 — Âli mektep mezunu olup Ilk defa memuriyete gireceklerden askerliğin! yapma» miş olanlara ala ay İçin verilir. 3 — Memuriyetle bulunan tsliplerin 25 Jirada bir terfi müddeğini izmal etmiş ol- maları şarttır. Bunlara 10 ve bu drrecrde bir terfi müddeti geçirmiş bulunanlara 35 ve “35 lirada bir terfi müddeti geçirmiş olanlara da 40 lira verilir. 4 — İsteklilerin 14 Kününueyvel E38 Perşembe günü akşamına kadar birer kıta fo- toğraf, nüfus hüviyet cüzdanı, askerlik vesikası, tahsil derecesini gösteren vesaik ve Memurin kanununda memuriyete mani addedilen hastalıklarla mal0i olmadıklarına dair resmi tabip raporu, memuriyette bulunanların da sieli cüzdanı veya onun yerine ç kaim olacak vesaik ile birlikte bir arruhal ile Divanı muhasebat riyasetine müracaat cetaneleri | $ — Halen memuriyette bulunanların imtihanda muvaffak olmaları halinde ta- yinleri mensup cidukları dairenin muvefakatinin istihasline mütevakkıfur. © — Ayni döreeede muvaffak olanlar araşinda bahs) derecesi tertihe sebep olur. 7 Şimdiye kadâr müakip muavinliği için istida ile müracaat etmiş veraiki noksan olan veya vesmiki tamam olup ta imtihana girmiyenlerin hakları sakli Blur. (8042) ur kuz boy Türkler (Adnan Eri, ayrıca Süheylâ Muhterem ve İffet Orusun şiirleri, Cenap ve Gassondan "kirler ve bir de piyes Mâvesi vardır. Atatürk'ün hiç neşrolunmamış fevkalâde enferesan bit folografını da ihuva eden Yeni Türkü bilgiler okulunun yıldönümü İ Dün Ankarada yapılan me- rasimi müteakib Milli Şefe ve Mareşala talebenin ta- İtalya Milletler Cemiyeti konseyinin toplantısına İştirak edecek mi? Sovyet Rusya, Finlândiya i;* müzakere edilir edilmez çekilecek Buenos Aires 4 (A.A) — Hariciye Nazırı, Milletler Cemiyeti umumi kâ- itibi B. Avenole bir telgraf çekerek, Arjantin hükümetinin kanaatince Finlândiyaya karşı Sovyet tâarruzu- nun Şovyetler Birliğinin Milletler Ce. | miyetinden çıkarılmasını istilzam et- mekte olduğunu bildirmiştir. Londra 4 (A.A.) — Milletler Cemi- yeti konseyinin cumartesi içtima, Londranın diplomasi mahafilinin dik- katini celbeden bir takım messili mevzuubahs etmektedir. Bu mesele- lerden birincisi, İtalyanın hattı hare- ri hükümranlığını muhafaza etmiş tir. Üçüncü mesele, Tiyaset meselesi- dir: Normal olarak riyaset, Yugoslar- ya tarafından deruhte edilmek icab ediyordu, fakat Belgrad hükümeti, bu mesuliyeti deruhte "etmek İsteme. diğinden bu vazifenin ifası Belçikaya terettüb etmektedir. Konseyde mümessilleri bulunacak olan devletlerin Hstesi şudur: Belçi- ka, Bolivya, Çin, Dominik cümhüri- yeti, Fransa, İngiltere, Yunanistan, İran, İtalya, Letonya, Yeni Zelanda, ketidir: ale İsveç, Sovyet Rusya, Yugos- i a wya. İtalya, 11 kânunuevvelden itibaren Konseyin içtimâın: takib edecek hukuki bakımdan Milletler Cemiyeti âzası olmaktan çıkmakladır, fakat | istediği takdirde 9 ve 10 kânunuevvel içtimalarında hazır bulunabilir. İtal. yanın iştirak etmesi veya etmemesi harici siyasetindeki tahavvül ve in- olan assamble içtimama yeni re'sin lintihabına kadar B. De Valeranın riya- set etmesi lâzım gelmektedir. Sovyet Rusyanın 9 kânunuevvel celsesinde mümessil bulundurup bulundurmı. yacağı henüz malüm değildir. kişafın mühim bir nişanesi olacaktır. İşaret edilmesi icab eden diğer mü- him bir nokta da şudur: Letonya, bu devrede konsey âzasındandır. Bugün Sovyetlerin hükmü altında bulunan bu memleket, bu vaziyete rağmen, harici münasebetler sahasında naza- Sovyetler Birliğinin kararı Kopenhag 4 (AA) Politiken gazetesinin Riga muhabirine göre, Sovyetler Birliği Finlândiya o mesele- sini müzakereye başlar başlamaz Milletler Cemiyetini terketmeğe kâ- rar vermişli oldukları | çarşamba günü Ankarada Ulus sine. | UUUKULUSAANKASESEARUNESAUUUAUEAANASBEBİSESEEEAEBEAEABAKEN BENESAREAAREDAAAEARE ADAN Ml san Açık teşekkür Çok genç yaşında aramızdan ayrı- 4 Birineikânen 899 Jan çok sevgili Şivezadımızın, cenaze ESMAM ve TAHVİLÂT merasimine iştirik eden ve telgrafla, Anadolu Demiryolu I ve TI pesin 3875 © mektupla elemimizi paylaşan büyük- PARA ve ÇEKLER lerimize, dostlarımıza, akrabalarımı- Kapanıs En yukarı | 2 ve müessesata ayrı âyrı teşekküre 1 Sterlin 52315 - teessürümüz mâni bulunduğundan 100 Dolar 130.35 - bu vazifemizin yerine getirilmesine ve ve — ii muhterem gazelenizin kıymetli delâ- 10p İsviçre Pr. 2020 EE, letini derin saygılarımızla rica ederiz, 100 Florin 60.25 — il 5 a iz > ii Ailesi imi ema Babası, Emin. 100 Belga 21575 — önü Halkevi müdürü: Bürhan Yula 100 Drahmi 07 — 100 Lera 1.6125 - # Karadeniz lisele unları cemiyeti 100 Çokoslorak Ke — — Ji mönü Halkevinde çaylı bir top- 100 Pezeta 12805 — | iantı yapımışlardır. Karadeniz liselerinden 100 Zieti — — mezun talebeler için yatılı ve yemekli bir 100 Pengo 805 — yurd tesisi kararlaştırılmıştır. Bu işte meş- 100 Ley 091475 - gul olmak üzere bir he: ilmi 100 Dinar Xa > 100 Yen 31.885 — 100 İsveç Pr. 71175 - VEFAT 100 Ruble — — Sadattan merhum Mirzade tafa Ralib'in eşi Mus Bayan Neyir Miroğ- Tunun vefat ettiği ve cenazesinin Kı- nltopraktaki köşkünden kaldırılarak defnedildiği haber alınmıştır. Mumaileyhaya rahmet diler, aile- si elradına taziyet beyân ederiz. HAYATIMIZDA ASLA GÜLMEDİĞİMİZ !. KADAR GÜLME EĞLENMEYE, ZEVK SÜRMEYE HAZIR OLUN okuyucularımıza bilhassa tavsiye ederiz, ÇEMBERLİTAŞ Sinemasında Ayri PRRAH URŞUÜN YAĞ BUCK JONES RU SARAY Sinemasında Yarın akşam saat 21 de En büyük filimler göstermek için iş birliği yapan İstanbulun en büyük 2 SİNEMASINDA YARIN MATINELERDEN Sümer sinemasında 16 gün üstüstüne gösterilen, senenin en çok iLK UYANIŞ Bu hafta İstanbal sinemalarinın zafer ve muvaffakiyet programını teşkil! edecektir. BU FİLME EE OLARAK DEANNA DURBİN Melvyn Douglas - Jackie Coopc- Aynen ÇEMBERLİTA: KIZIL DANSÜZ (MATA HARİ) VERA KÖRENE - JEAN FERAH Sinemada DE DAN Ş da