14 Aralık 1939 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

14 Aralık 1939 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

CUMHURlYET 14 Birincikânun 1939 Macera Romanı: 30 ( dığını anlatmak için, onun istediğini yapacaktı. Peki, dedi, bana güveniniz, size söz veriyorum. Şmit onun iki elini hararetle sıktı: Haydi, dedi, şimdi aynlahm. Size itimadım var. Ayrıldılar. Itimad? Evet, Filip söz Vermişti ve Şmit'in gösterdiği istikamette çalışacaktı. Fakat, Juliana'nın yakmda Isviçreye geleceğini ona söylememişti. İlk tahkikatta anladı ki Şmit pek de yanılmıyordu. Van der Meer dedikleri adam pek sağlam ayakkabı değilmiş. Galiba morfin de kullanırmış ve Küngli'nin nastanesinde kalmasının sebebi de bu olabilirmiş. Filip eskiden tanıdığı konsolosla da görüştü. Ondan aldığı malumat *!a buna benzer şeylerdi. Konsolos diyordu ki: Karışık bir adamdıı bu. Kredisi hemen hemen sıfırdır. Kendisine itimad edilemez. Firmanızda çalıştırmanızı tavsiye etmem. Filip evvelâ Şmit, sonra da Juliana'ya bir mektub yazdı, sevgilisine hususî işleri için Bern'e gideceğini, orada doktoru da ziyaret edeceğini bildirdi. Doktor Küngli Filip'i gördüğüne pek memnun olmuştu. Onu öğle yemeğine alıkoymak istedi: Bir misafirim daha var, dedi, gayet sevimli bir kız: Lola Zuber. Babası iki sene evvel ölmiiştü. Kendisi arada bir buraya gelir, tedavi göriir. Filip genc kızı sofrada tanıdı. Cidden güzeldi. Mavi gözleri safiyetle, tatlılıkla parlıyordu. Muhtelif mevzularda konuştular. Doktor Filip'e işlerinin nasıl gittiğini sorunca, genc adam, hemen bahsi açtı: Zürih'te transit işleri için bana bir adam tavsiye ettiler. Belki tanırsınız: Van der Meer. Doktor hemen cevab verdi: iyi tanınm. Çok seyahat eden bir dosttuT. Malikâne, fabrika, çiftlik alım satımlarile meşgul olur. Zengin midir? öyle görünür. Her halde kendisine tamamile itimad edebilirsiniz. Lola onlan dikkatle dinliyor ve mevzua çok alâka gösteriyordu. Filip ona sordu: Her halde Van der Meer'i siz de tanırsınız. Evet. Kendisini çok gördüm. Nazik bir adamdır. Doktor hemen atıldı: Son derece nazik! Beş gün evvel burada, yemekteydi. Ve kazara, masanın kenannda duran yeşil deri tabakasını yere diişiirdü. Sarışm kız tabakayı almak için yere eğİLmişti. Doktor da onu taklid çtti. Ikisi de dogrulduklan zaman genc kızın yüzii birdenbire ciddileşmişti. Filip derhal anladı: Doktor, masanın altmda, ona susması için bir işaret yapmış olacaktı. Bu bahis kısa kesildi. Juliana'nın amcası dedi ki: Inşallah Bern'de bir kaç gün kalacaksınız. Sizi tekrar görürüm, değil mi? Zannetmiyorum. Juliana'yı beklemiyecek misiniz? Maalesef. Ah, zavallı kız mahzun olacak. Filip son derece samimî: Ben de mahzunum, dedi, fakat bu gece kendisine mektub yazacağım. Filip kahvesini içtikten sonra ayrıldı. lçinde sebebini açıkça tayin edemediği bir cansıkmtısı vardı. Korkuya benzer bir his de duyuyordu. Oteline döndüğü zaman, takib ediliyormuş gibi bir vehimle holden çabucak gecerek odasma kapandı. Manasız bir histi bu. Fakat bir felâket haberi alacakmış gibi sebebsiz bir korku, bir heyecan içindeydi. Sonra Dr. Kungli'den öğrendiği şey de pek ehemmiyetsizdi. Onun yerinde her hanei bir adam bu malumatı kolayca alabilirdi. Şmit'in istediği bu olmasa gerekti. <Devam ediyory Taksimde yapılacak yeni binalar Salonun bir köşesinde, perde ile aynlmış bir galeri vardı. Oraya bir çok divanlar konmuştu. Çiftlerin başbaşa konuşmaları için hazırlanan o yere Filip de uğradı. Ludvvig esmer sevgilisinin yanına uzanmıştı. Güzel kadm sigara içiyor, gülüyor ve onu dinliyordu. Genc zabit Filip'e seslendi: Buyurunuz! dedi, kuzinim şimdi buradaydı, galiba büfeye gitti, neredeyse gelir. Filip onların yanına otururken yanlaımdaki divanda da Lotte Falken'i gördü. Biraz evvel Şmit'ten ayrılan adam, onun ayakları dibinde bir yasdığa oturmuştu. Filip'e arkası dönüktü, fakat Lotte onun tam karşısma geliyordu. Belirsizce selâmlaştılar. Dikkat! dedi Ludwig. Juliana geliyordu. Filip'e doğru koşarak: Neredesin? dedi, gittin sandım. Lotte gözleri yan kapalı, dudaklarında bir istihfaf gülüşile, onları gözetliyordu. Filip Juliana'yı dansa götürdü. Orkestra bir tango çalıyordu. Şehir ve Memleket Haberleri ) Siyasî icmal Ihtikâr ve buhran Manifatura fiatlarında yapılan tenzilâtı dün bildirmiştik. Muhtelif fiatlar üzerindeki tenzilâtı esaslı bir şekilde gösterebilmek için son yükseliş fiatlarile tenzilâttan sonraki fiatları aşağıya dercediyoruz: Tenzilâttan evvelki satış fiatları Divitin Ekstra 9598 » Orta 65 70 •» Ehven 50 55 Alman pazeni 80 santim 60 » » 70 > 46 48 60 » Italyan 35 70 » 42 4^ 80 » 46 120 » 53 Saten > 130 » 75 Poplin orta kalite 65 » engin 60 Kutil orta 1 1 5 S. P. 18 65 Pantalonluk 1 20 santim 75 » 140 » 88 » 140 , 120125 Hareli Rus malı 28 Fistanlik Rus malı 35 Cinsleri Tenzilâttan sonraki satış fiatlan 77 50 43 48 37 30 36 40 43 66 55 45 56 , 75 90 120 26 32 Finlandiya ve milletler illetler Cemiyeti büyük meclisi Finlandiyanın yardım talebinde bulunarak yaptığı müracaat üzerine toplandı. tçtimaa elli küsur azası yerine kırkı iştirak etmiştir.. Azalarından Çekoslovakya ve Arnavudluk ve Avusturya; Almanya ve ltalya ile bilâmukavemet birleşmiş olup haricde bunları temsil edecek heyetler dahi bulunmadığmdan tabiatile (Cenevre) müessesesinden haricde kaldılar. Lehistan; Alman ve Rus kuvvetleri tarafindan işgal olunup idaresi Litvanya ve Slovakya dahi küçük birer pay aldıklanndan dört devlet arasında taksim edilmişse de merkezi Fransada Angers'de ol ». mak üzere haricde kendisini temsil eden bir hükumet kurulmuş olduğundan Ce i nevre toplantısına dahil olmuştur. Asyalı azalardan olup ıngiliz tmparatorluğile Sovyetler Birliği arasında bir seddi hail rolünü almış bulunan Efganistan ihtimal tam bitarafhğını muhafaza için büyük mecliste mümessil bulundurmadı. Fakat cenubî Amerikanın aza bulunan üç hükumeti de toplantıya iştirak etmemiştir. Bunlardan (Şili) diğer hükumetlerin içtihadı hilâfına olarak Amerika kıt'asındaki cumhuriyetlerin diğer kıt'aların işlerine iştirak etmemesi kanaatinde bulunduğundan bunun mümessil bulundurmamış olması şayanı hayret sayılamaz. Meclise Finlandiyanın yanıbaşında olup şimdiki harbe hududundan şahid bulunan Norveçin mümessili riyaset ediyor. Fin murahhası beyanatında; Sovyetler Birliği Milletler Cemiyetine dahil olduğu andanberi daima tecavüzün aleyhinde bulunduğu halde şimdi ilk fırsatta küçücük Finlandiyaya tecavüz eylediğini kaydettikten sonra Cemiyet azalarının ve bütün dünyanın Finlerin uğradığı hale karşı izhar ettikleri teessür ve teveccühün artık maddî ve müspet yardım şekline konulmasını rica eylemiştir. Bu işe bakmak üzere meclis; büyük devletlerden lngiltere ve Fransa ve Ingiliz dominyonlanndan yahud müttefiklerinden üçü ve Avrupa küçük devletlerinden Isveç, Norveç ve Portekiz ve Asyalı devletlerden Çin ve Siyam ve cenubî Amerikalı Bolivya, Venezüellâ ve Uruguay dahil olduğu halde on üç azadan bir komite teşkil etmiştir. Bu heyet Finlandiyanın Norveç gibi yakm komşusu Isveçin teklifi üzerine Sovyetler Birliğini derhal askerî harekâtı durdurmağa ve sulhu iade için Milletler Cemiyetinin tavassutunu kabule davet etmiş ve bunun için yirmi dört saatlik bir mühlet vermiştir. Finlandiya on üçler komitesinde müttefikan verilen bu kararı kabul etmiştir. Milletler Cemiyeti Sovyetler Birliğini mahkum etmezden mukaddem kendisine düşünmek ve sulhu kurtarmak için son bir fırsat Vermiş oluyor. Lâkin Rusya komitenin müracaatine verdiği cevabda Cenevredeki toplantılara iştirak edemiyeceğini tekrar ve teyid etmekle iktifa etmiş ve muhasamatın kesilmesi ve sulh için bu müessesenin tavassutta bulunması tekliflerini meskut geçmiştir. Bu sükut menfi cevab mahiyetinde karşılanmıştır. Bu vaziyet karşısında Milletler Cemiyeti büyük meclisi için azasından her birini Finlandiyaya münferiden yardıma davet etmek ve Rusyayı Milletler Cemiyetinden ihrac için küçük meclise salâhiyet vermekten başka yapacak iş kalmamıştır. îngiltere ile Fransa Sovyetlere karşı zecrî tedbirler almağa taraftar olmadıklarından küçük devletler dahi tabiatile böyle birşeye yanaşmak istemiyorlar. Milletler Cemiyeti toplanmalarından Rusyayı manen mahkum etmekten başka bir fayda vermemiş bulunuyor. Bellibaşlı yardımı yalnız Amerika yapıyor. Amerikadan Helsinki'ye şimdiden gönüllü olarak bin beş yüz kişi gelmiştir. Amerika Finlandiya halkına yardım için on milyon dolarlık kredi açmıştır. Finlandiya hükumeti sivil halkı iaşeden yapacağı tasarrufu haricden silâh almağa sarfedecektir. Şimdiki faaliyetin hızlandırılması takarrür etti Vali ve Belediye Reisi Lutfi Kırdar, dün öğleden evvel Belediye Fen işlerine giderek orada lstanbulun imar işlerile meşgul olmustur. Eminönü Unkapanı yolunun tatbikat plânlarmın sür'atle ikmal edilmesi için emirler veren vali, ağır giden işin sür'atle yürütülmesi için emir vermiştir. Toplantıda Belediyeye devredilmiş olan Taksim kışlasının yıkılmasından sonra buraya yapılacak binalar işi etrafında müzakere cereyan etmiştir. Kışla yıkıldıktan sonra arsa muhtelif adalara aynlacaktır. Tramvay caddesi istikameti on metre derinhkte olmak üzere Emlâk Bankasına verilecektir. Banka, buraya irad getirecek binalar inşa edecektir. Belediye Emlâk Bankasile temasa girişerek banka tarafindan burada Belediye ile müştereken beş büyük apartıman inşasını teklif edecektir. Bu arsanın arka tarafında Mete caddesi denilen sahaya Şehir gazinosu, sergi salonu. Şehir kulübü ve Matbuat kulübü yaptınlacağı gibi Taksim bahçesine yakın olan kısımda da büyük bir Şehir oteli inşa edilecektir. Yeni bir iz peşinde Şmit, sözünü kesmeden Filip'i dinlemişti. Fakat halinden belliydi ki onun muhakemesini doğru bulmamakta ısrar ve inad ediyordu. Filip hep Lotte Falken'den bahsetmişti. Bu kadını ihmal etmenin doğru olmadığını anlatıyordu. Fakat Şmit oralarda değildi. Kendine göre bir kanaati vardı ve bunu Filip'e söylemiyordu. Onun bu inadı «Küçük Çiçek> adını taşıyan adamın vakit kazanmasma ve izleri karıştırnıasına yarayacaktı. Filip çok sinirlenmeğe başlamıştı. Ağustosun ilk günleriydi. Iki arkadaş, Zürihten on iki kilometre uzakta, Otto Külm lokantasında buluşmuşlardı. Yemek ten sonra dağın eteklerindeki ormanlığa doğru bir gezinti yaptılar. Ayaklarının altında, ağacların arasmdan görünen, sakin ve güneşli bir vadi uzanıyodu. Filip Zürih'e geldikten sonra Juliana'dan bir mektub almıştı. Genc kız diyordu ki: «Ben de Bern'e, amcamın yanına gideceğim. Sana sık sık mektub yazarım.» Şmit yolun kenannda bir kayanın üstüne oturmuştu. Uzaklara bakarak: Sizinle ayni fikirde olmadığıma teessüf ediyorum, dedi. Bütün mes'uliyetleri iizerime ahyorum. Hatta raporlarımda sızin fıkirlerinizi ve itirazlarınızı da yazacağım. Şimdi size haber vereyim ki, Blümelein 35 markalı casus, işitiyor musunuz Filip, bir kadındır. Daha iyi ya. Şimdi yapacağınız işleri söyliyeyim. Evvelâ Zürih'teki Holanda konsoJtjshanesinin, sonra da Bern'dekJ! sefaret* haneden Van der Meer hakkında malumat alacaksınız. Bu adam, ayni zamanda Dr. Küngli'nin samimî dostudur. Bern'de doktoru görlirsünüz ve bu adam hakkında ondan meharetle malumat alırsınız. Şmit biraz durduktan sonra sordu: Juliana Berlinde mi? Şimdilik, evet. Bu da iyi. Onun önünde amcasile konuşmak zorluğundan kurtulacaksınız. lşiniz daha kolaylaşacak. Münasib göriir müsünüz? Filip itiraz etmedi. Şmit hararetlendi: Haydi dostum, biraz gayret... Bu vazifenin size ne kadar ağır gelebileceğini tahmin ediyorum. Fakat zaruret var, emin olunuz. Şimdi ben size Lotte hakkındaki fikrimi söyliyebilirim. Zannetmeyiniz ki biz bu kadının peşini bıraktık: Bilâkis. Kızılhaç balosundanberi, Lotte bizim hizmetimize girmiş bulunuyor. Bu kızı satın aldıktan sonra ben Van der Meer hakkında daha esaslı malumat sahibiyim. Fakat iyice tahkik etmek lâzım. Bunu sizden bekliyorum. Filip, dansözün Şmit'i yanlış bir yola sürüklediğine o kadar emindi ki sırf bunu ortaya çıkarmak ve arkadaşına yanıl 10 Listede görüldüğü gibi, bazı metalarda ^ 3 0 u bulan tenzilât çeşidine göre muhtelif manifatura eşyasında ^ 10 9r20 nispetinde yamlmıstır. Tenzilât yapılm^na simdi'ik imkân görülmiyen yalnız bir iki madde mevcud bulunmaktadır. ADLÎYEDE Mahkum olan bekçi Terkos köyü civarındaki bazı bostanlarda bekçilik eden Kerim oğlu Hâmid, bir müddettenberi Istanbul birinci Ağırceza mahkemesinde öldürmeğe teşebbüs suçundan muhakeme ediliyordu. Mahkemece, bekçinin, bir ağacdan birkaç ceviz koparırken gördüğü köylülerden Halil oğlu Hüseyni bu yüzden ağır yaraladığı ve yüzde otuz beş nispetinde uzuv tatiline sebeb olduğu kanaati husule gelmiş, katil kasdi sabit olmamıştır. Ceviz koparmanın men'i istilzam ettirse bile, silâhla müdahaleyi icab ettirmiyeceği kaydile, cezayı azaltma isteği de reddedilerek mevkuf bekçinin, dün üç sene alü ay hapsedilmesi karar altına alınmıştır. Kanun bekleniyor Piyasada ihtikârla mücadele kanununun tebliğine intizar ediliyor. Bu kanun Belediyelere de bazı vazifeler tahmil edecektir. Ya yeni bir teşkilât kuruiacak, yahut bu işlerle meşgul olan müfettiş sayısı artırılacaktır. Mevcud memur kadrosu şimdiki halde bu işin başarılmasına kâfi değildir. Kahve fiatları da yükseliyor Son zamanlarda bazı tüccarlann kahve fiatlarının yükselmesine sebeb oldukları alâkadar makamların nazarı dikkatini celbetmiştir. Memleketimizde uzun müddet için kâfi kahve stoku vardır. Yolda da büyük miktarda partiler mevcuddur. Bu partiler kânunusaninin ilk günlerinde memleketimize gelmiş bulunacaktır. Binaenaleyh kahve fiatlarının yükselmesi için ortada ciddî bir sebeb yoktur. Muhtelif toptancı tüccarlar, muhtelif memleketlerden kahve getirmek üzere teşebbüse geçmişlerdir. Kahve ihtikârını önlemek için, Brezilya kahve şirketinden aldıkları kahveleri müşterilerine muntazam bir surette vermediği tespit edilen veya yüksek fiatlarla satış yaptıkları anlaşılan tüccarlar hakkında kanunî takibatta bulunulacak, bu gibilere kahve verilmesi menedilecektir. Tevkif olunan ecnebi seyyah Bir Danimarkalı, bir müddet evvel lstanbula gelerek burada şundan, bundan para çektiği iddiasile dün Adliyeye yollanmış, Sultanahmed birinci sulh ceza mahkemesinde sorguya çekilerek tevkif olunmuştur. Iddiaya göre, Nord Ford isimli olan bu Datıimarkalı, seyyah sıfatile' lstanbtria geldikten sonra bir klişe yaptırmış, «Beynelmilel Gazfiteciler cemiyeti, Danimarka, "Kopenhag» yazılı kartlar bastırmıştır. Sonra müracaat ettiklerine, «sizi bu beynelmilel cemiyete aza yazdırırım» demiş, kendilerinden para çekmiş, «artık aza oldunuz» diye de hazırladığı bu kartlardan vermiştir. Kendisi, Istanbulda parasız kalınca bu şekilde hareket ettiğini söyle miştir. Bu işten dolayı klişeci ve matbaacı hakkında da tahkikat yapılmaktadır. Bir de teneke buhranı başladı Memleket dahilinde bir teneke buhranı başgöstermiştir. Memleketimizde Istanbulda 8, Marmara adasmda 1, Geliboluda 2, Bursada ve Edirnede birer tane olmak üzere 13 konserve fabrikası vardır. '' Bunların bir kısmı balık ve bir kısmı da sebze ve marmelât imal etmektedirler. Fabrikaların bir kısmı tenekelerini kendi atelyelerinde imal etmekte ise de bir kısmı da bunları piyasadan temin etmek mecburiyetindedirler. Halbuki bugün teneke ve dolayısile teneke kutu temini çok güçleşmiştir. Bu vaziyet karşısında fabrikaların birer ikişer faaliyetlerini ktsmeleri ihtimal dahillinde görülüyor. Evvelki suçların tarihleri soruluyor Karısmı ve kaynanasmı öldürmekten Müddeiumumilikçe idamı istenilen ahçı çırağı Eminin muhakemesinde, tahkikat, bazı cihetlerden genişletilmişti. Istanbul birinci ağırceza mahkemesinde dün muhakemeye devam olunmuş, Eminin evvelce Kastamonu asliye ceza mahkeme since, rıza hilâfmda eve girmek ve korkutmak maksadile bıçak çekmekten içtimaan altı ay iki gün hapse mahkum edildiği anlaşılmıştır. Ağırceza bu suçların işlenildiği tarihin de öğrenilmesine karar vermiştir. ŞEHİR İŞLERİ Belediyenin motorin ihtiyacı İstanbul Belediyesi, dün altı aylık motorin ihtiyacını mübayaa suretile temin etmiştir. KÜLTÜR İŞLERİ Muallimler yardım sandığı nizamnamesinde tadilât Dort senedenberi faaliyette bulunan «Istanbul Oğretmenleri Yardım cemiyeti» daha müsmir bir hal iktisab edebılmek için nizamnamesinde bazı tadilât yapılacaktır. Geçen sene 1600 olan cemiyetin aza miktarı bu sene 2000 ı bulmuştur. Maarif mensublan bilâistisna bu ay sonuna kadar cemiyete yazılabileceklerdir. Kongreden sonra eemiyete yeniden girmek isteyenler bazı kayıdlara tâbi tutulacaklardır. 30 yaşını geçenler ve o esnada hasta bulunanlar azalığa kabul edilmiyecektir. Bundan başka Maarif idaresinden ayrılarak diğer herhangi bir müessesede vazife alanlarla tekaüd olanlar taahhüdlerini ifa ettikleri takdirde gene maarif mensubu addedilerek cemiyette aza olarak bırakO»caklardır. Eminönünde inşaat Eminönü meydanında Tretuvar ve refüj kısmının inşasına başlamlmıştır. Şimdiki halde yalnız bu kısımlar 40 santim kadar yükseltilecek, meydanın çamur içinde kalmaması için diğer inşaat a ilkbaharda başlanacaktır. Kartal ile Yakacık arasındaki katranlı şoseler inşaatı bitmek üzeredir. Hakaret sabit görüldü Türklüğü tahkir iddiasile açılan bir dava, İstanbul birinci ağırceza mahkemesinde dün bitmiştir. Dava edilenlerden Hrisola'nın tevkifhanede kalb hastalığından öldüğü anlaşılarak, onun hakkındaki ta kibat durmuş, dava düşmüştür. Artemisiya ile Leonikiye gelince, bunların fuzulen işgal ettikleri evi tahliye etmeleri şek lindeki karar polisçe infaz edilirken, hiddete kapılarak, Türklere söğdükleri sabit görülmüştür. Buna göre, Türklüğü tah kirden birer sene hapisleri, tevkifhaneden çıktıktan sonra da dörder ay Kadıköyünde emniyet nezareti altında bulundurulmaları, kararlaştırılmıştır. ÜNÎVERSÎTEDE İhtisas kurları DENİZ IŞLERİ Çıkarılacak gemi leşleri Tiyatro binasının inşaat projesi Muharrem Feyzt TOGAY Liman reisliği Haydarpaşa açığında Universite Hukuk fakültesinde yeni doktora talimatnamesine göre açılan «.ih biri 5 6 sene evvel, diğeri on beş sene tisas kurları» na yann saat 17,30 dan iti kadar önce batmış olan iki gemi leşini çıkarmaya karar vermiştir. Sirkeci limabaren başlanacaktır. nında batmış gemi leşlerini çıkaran GeyGÜMRÜKLERDE ve gemisi bu gemi leşlerini de çıkaracaktır. lmtihanlara müracaat Marmara ve Ege denizlerinde fırtına Bugün gümrüklerde yapılacak iıntihan olduğu Liman reisliğine bildirilmiştir. için 200 kişi müracaat etmiştir. edenler Fırtına İNHÎSARLARDA Satm alınan tütün Yeni açılan Ege tütün piyasasından bu güne kadar Inhisarlar idaresi, tüccar ve Türk tütün limited şirketi tarafmdan on bir buçuk milyon kilo tütün satm ahnmıştır. Limanda yardım sandığı Liman lşletmesi Umum Müdürlüğü memurlar arasında bir yardım sandığı yapmağı kararlaştırmıştır. Mevcud 1600 memurdan toplanacak birer lira ile ayda kesilecek cüz'î para, sandığın sermayesini teşkil edecektir. Izmit kâğıd fabrikası gece gündüz çalışıyor Izmit, (Hususî muhabirimizden) Geçensene temelatme merasimi yapılmış olan klor fabrikasının inşaatına başlanmış tır. Fabrikanm makine aksamı tamamen gelmiştir. Ikinci kâğıd ve sellüloz fabrilanmızın inşaatı da hitam bulmuştur. Makineleri yerlerine konulan bu fabrikalarımızın Sapanca gölünden getirilecek su tesisatı kalmıştır. Bu tesisat bütün hızile devam etmesine rağmen son dünya vaziyeti dolayısile boru ve diğer malzemeleri getirilememektedir. Her üç fabrikanın 1940 senesi sonbaharında faaliyete geçmesi muhakkaktır. Izmit kâğıd ve sellüloz sanayi müesseselerinde usta, kalfa ve çırak işçilere bir kurs açılmıştır. Bu kursta yepyeni bir san'at şubesi oîan kâğıdcılık mesleği hakkında dersler verilmekte ve ayni zamanda hiç okuma, yazma bilmiyen işçilere türkçe, tarih, coğrafya, yurdbilgisi, hesab, hendese vesaire dersler de verilmektedir. Izmit kâğıd fabrikası, gece ve gündüz faaliyet içindedir. Bu mesaiye rağmen memleketin kâğıd ihtiyacmın ancak yüzde 50 sini temin edebilmektedir., Dün gelen vapurlar Isveç bandıralı Barland vapunı limanımıza çini, radyo, makine ve aksamı, lâstik eşya, elektrik levazimatı, telefon malzemesi, Kâğıd, demir esya, kimyevî ecza, Amerikan vapuru da kâğıd, bakır eşya, madenî yağ, elektrik malzemesi, radyo aksamı, makine aksamı, lâsitk, eşva, boya, vernik, pamuklu mensucat, Rumanya bandıralı R. Karol vapuru da maya, otomobil aksamı, Italyan bandıralı Jeniçia vapuru kahve, makine ve aksamı, amyant ve çimento, pamuklu mensucat, kimyevî ve tıbbî ecza ve yünlü esya ge ' l d Türk köylüsü yurdumuzun eşsiz mahsullerini senin için yetistiriyor. Onlan bol bol ye ki köylünün yüzü gulsün. Tütün ihracatına hazırlık Fransa rejisi, Türkiyeden külliyetli miktarda tütün almak için hazırlıklar yapmaktadır. Yakmda Fransaya külliyetli tütün ihracatı yapılacaktır. Asrî sinema binasının bulunduğu malıalle yapılacak olan tiyatro binasının projesinin Güzel San'atlar Akademisi Drofesörlerinden Arif Hikmet tarafindan yapıldığını yazmıştık. Proje ve maket, pazartesi günü Karabükten şehrimize gelecek MaarJf mi'^'^rü olan şehircilik mütehassısı Prost tarafindan tetkik edilecektir. Maarif müdürii Tevfik Kut, Maarife aid muhtelif meseUler etrafında, Vekâ Mütehassıs, Tepebaşı bahçesinin S' ki tiyatro ile Asrî sinema ve yahındaki letle temas etmek üzere dün akşam Anbinaların da yıktırılması suretile ön tara karava gitmiştir. öğrendiğimize göre, müdür, ders se fın tamamile açılması mütaleasındadıı. nesi başındanberi mekteblerde tatbik Stadyom inşaatı edilmekte olan yeni ders programı ve vaDolmabahçe stadyomunun inşa şartna kit cetvelinden alman neticeler üzerinde me ve keşifnameleri tasdik edilmek üze Vekâlete izahat verecektir. re Nafıa Vekâletine gönderilmiştir. InşaDünkü konf eranslar ata stadyomun plânını yapan Italyan müİlk tedrisat muallimlerinin meslekî bilhendisi Viyoti Villi nezaret edecektir. gilerini artırmak maksadile tertib edilen Müteahhidler piyasadaki demir buhranınkonferansların ikinci kısımları dün verildan dolayı bu inşaata girişmek istemedikmistir. Dünkü konferansların mevzuu allerinden Belediye demir ihtiyacını kendisi fabe tekniği, dekoratif yazı, pasif ko karşılayacaktır. runma ve tarih şerididir. Eroin sattırırken yakalandı Sabıkalılardan Bahriyeli namile ma • ruf Saiim dün de Unkapanında Hızırın kahvesi önünde arkadaşlarından Durmuşa paketler içinde ero'n sattırmakla meşgulken suç üstünde yakalanmıştır. Sali , min evinde yapılan araştırmada tabanca, bıçak, çakı gibi şeyler ve bir takım tozlar bulunmuştur. Hakkında takibata de • vam olunmaktadır. Bundan başka Kel Cemal isminde diğer biri de gene dün Tahtakalede eroir satarken yakalanmıştır. Birdenbire öldü Cağaloğlunda Çatalçeşme sokağında 30 numaralı hanın bir odasında oturan seyyar tatlıcı 58 yaşlarında Izmirli Hü • seyin, dün sabah işine çıkmak üzere hanın merdivenlerinden inerken birdenbire düşüp ölmüştür. Vernik kutusu devrilince... Aylıklarını alamıyanlar Evlâdlık istiyenlere Kasımpaşada hastane arkasında Yeldeğirmeni Cami sokak 12 numaralı evde oturan Ferid imzasile aldığtrnız bir mektubda, dört çocuk babası olduğu ve beşinci çocuğunun da dünyaya gelmek üzere bulunduğu, fakri hali dolayısile bu beşinci çocuğunu evlâdsız bir aileye ev\\d olarak vermek istediğini bildirmekte ve isteyenlerin yukanki adrese müracaat etmesini rica etmektedir. Bir kısım ücretli Belediye memurları maaşlarını alamamışlardır. Bu memurlar Fen heyeti ve Konservatuar gibi müesseselerde çalışan ihtisas sahibi kımselerdir. Bunların barem derecelerinin tayini ile uğraşılmaktadır. Halk Partisi Bakırköy kaza kongresi Bakırköy kaza idare heyetinin senelik kongresi 17/12/939 pazar günü saat 10 da Bakırköy Parti kurağında yapılacaktır. Bütün Partili arkadaşların sami olarak bulunabilecekleri ilân olunure Fatihte Maltaçarşısında sobacı Mustafanın dükkâmndan dün yangın çıkmışsa VÎLÂYETTE da çabuk yetişilerek söndürülmüştür. Yangının, bir vernik kutusunun mangala Dünkü içtima Dün öğleden sonra Vilâyette Vali ve devrilmesi neticesinde çıktığı anlaşılmışBelediye Reisi Lutfi Kırdarın yanında tır. Vali muavini Hüdai, Vali muavini Haluk, Belediye muavini Rifat, Emniyet müdürü Muzaffer toplanarak Vilâyete aid bazı işleri tetkik etmişlerdir. Nüshası 5 kuruştur. Cumhuriyet için 1400 Kr. 750 > 400 » 150 m Seferberlik komisyonu Seferberlik komisyonu, dün Vilâyette toplanmıştır. Bir gazete gaz depolarının Boğazın Anadolu sahiline nakledileceğini ve bunlann maskelenmesi için bazı tertibat alınacağıru yazmıgtır. Haberin aslı yoktur. Abone şeraıtıj **£*?* Senelik Altı avlık Üç aylık Bir avlık 2700 Kr. 1450 > 800 > Yoktui