19 Aralık 1939 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

19 Aralık 1939 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

CUMHURÎYET 19 Birincikânun 1939 Macera Romanı: 35 { Şehir ve Memleket Haberleri) Siyasî icmal Olgunluk imtihanları bir söz bulamıyordu. Üç gün sonra Şmit'le otelin odasında buluştular. Filip Holandaya yaptığı se yahatin raporlarını verdi. Şmit onu sü kunetle dinlemişti. Bir müddet sesini çıkarmadı. Sonra, birdenbire: Filip! dedi, siz de beni dinleyinîz. Filip ona döndü ve yüzüne korkuyla baktı. Şmit ayağa kalkmış, ona yaklaşmıştı: Evvelâ: Doktor Küngli evine Van der Meer gibi şüpheli adamlan topluyor. Saniyen? Saniyen, bu doktorun Zürih'teki gizli evi Alman casuslannın yuvasıdır. Filip hayretle: Ne? dedi, Küngli'nin Zürih'te de evi mi varî Bilmiyor muydunuz? Şmit gülümseyerek devam etti: Salisen, korkuyorum ki fakat sizin hesabınıza korkuyorum nişanlınız.... amcasının bu hareketlerile uzaktan veya yakından alâkadar olmasın. Filip sinirli bir hareket yapmıstı. Şmit elini kaldırarak: Durunuz! dedi, sonra söylersiniz. Benim size anlattıklarım, en ince tefemıatile tespit edilmiş hakikatlerdir. Pek mümkün ki Juliana.... Filip isyan etti: Hayır, diye bağırdı, yanlış! Kat'iyyen yanlış! Nihayet bunu kolayca ispat edebilirim size bahsettiğim lspanyol, yani F 41 numaralı ajan, Küngli çetesi ta rafından ortadan'kaldırılmıştır. Hep bu kadar mı? Bu kadar. Jimdi, benim gibi, siz de vazifenizi yapınız ve ayni neticeye beraber gelelim. Filip kızararak dedi ki: Nişanlımm amcasile beraber çalıştığı iddiası saçmadır. Dinleyiniz. Ben de tahkikat yaptım. Ben de sizin gibi ayni şüphelerle hareket ettim ve şu kanaate vardım ki nişanlım amcasının suç ortağı değildir. Ben de bu kanaate varmak istedim. Sizi ikna edebilmem için bana bir mühlet verir misiniz? Ne lâzım size? Ne gibi deliller istiyorsunuz? Hepsini getireceğim, Şmit. Bugün Juliana'yı bu tarzda itham edeceğinizi bilmiyordum. Bana birkaç gün müsaade ediniz. Şmit düşündü: Peki... dedi, olsun. Raporlarımı Parise göndermeden evvel sizi bekleyeceğim. Fakat, Filip, aşkınızı unutunuz, vakıaları bir Fransız zabitinin parlak gorüşile muhakeme ediniz. Pardon! Ben Matmazel Van Room'u resmen itham etmiydTtım. Yalnız uyanlk bulunmanızı istiyorum. Arada fark var. Filip'in birdenbire aklına birşey geldL Sizin de vazifeniz en küçük teferruata ehemmiyet vermek değil midir? Size söylediklerimin hepsini hatırlıyor musunuz? Hangisi? Eğer Küngli suclu ise, Juliana'dan evvel şüphe edilecek insanlar bulunamaz mı? Meselâ onun evinde rasladığım kız. Size ondan bahsetmiştim: Lola Zuber. Onun hakkında tahkikat yaptınız mı? Hayır! Yapınız! Fakat Juliana? Asla! lşitiyor musunuz? tmkânı yok... Birbirimizi o kadar seviyoruz ki onun benden böyle birşeyi gizlemesine imkân olamaz. Şmit omuzlannı silkti. Bir hafta kadar sonra buluşmak üzere aynlmışlardı. Filip otelde yalnız kalınca titrediğini hissetti. «Ne oluyorum?» diye düşündü. Ağlamak istiyor gibiydi. Kendini topladı ve oturup Suzana bir mektub yazdı. Birkaç güne kadar Berline geimesini rica ediyordu. Suzandan başka hiç kimseye bu meseleden bahsedemezdi. Geceyansına doğru lokantadan çıktı lar. Filip Suzanı dayısının evine kadar götürdü ve ayrıldı. Oteline döndüğü zaman gene içinde büyük bir sıktntı vardı. Ertesi gün anavatana yapacağı seyaha tin vadettiği zevk bile onu avutmuyordu. Belki de Harlem'in güneşli ve sakin yollan ona eski Juliana ile yenisi arasındaki farkın hüznünü verecekti. Bu fark nereden geliyordu? Işte en büyük mesele. Erken yatmağa mecbur olduğu için bu ruh düğümünü kurcalamağa vakti yoktu. Hemen yatağa girdi ve uyumağa çalıştı. 11 Hangisi ? Bir hafta sonra Juliana onu Berlin garının rıhtımında karşıladı. Genc kız da Bern'den altı gün evvel hareket etmiş, Zürih'e uğradıktan sonra Berline gelmişti. Filip'i oteline kadar götürdü. Yolda biraz dağınık ve samimî konuştular. llkönce şüpheler ve imalar. Filip sordu: Ludwig hep Berlinde mi? Evet, erkânıharbiyede. Sana kur yapmakta devam ediyor mu? Ne tuhafsm! Rica ederim, bırak bu sakaları. Biliyorsun ki benim evim yok. Yengemin evinde oturuyorum. Orası da onun evL Filip genc kızın elini muhabbetle sıktı. Fakat, biliyorsun ki müstakil ol mak senin elinde! dedi. Bu ima genc kızı düşündürmüştü. Mırıldandı: Biliyorum. O halde? Biraz daha bekleyemez misin, Fî lip? Beklerim. Juliana'nın yüzü düzeldi. Filip akşam yemeğini kızın evinde yedi. Yengesi Bern'e, doktorun yanına gitmişti. Ludwig başka bir yere davetlimiş. Filip ve Juliana evde yalnızdılar. Çocukluk günlerini hatırladılar. Harlem ormanlarındaki ilk aşk saatlerini gözönüne getiriyorlardı. Yemekten sonra genc kız piyanoya oturdu ve Holanda şarkıları çaldı. Bunlar, Holandada sonbahar akşamlannın sıcak bir rutubeti içmiş ağacları arasındaki derin atmosferi canlandıran havalardı. Toprağın üstünde saman çöpleri ve tozla karışık yapraklar sürükleniyordu. Filip gözleri yarı kapalı, bu hatıralar içindeydi. Kendi kendine: «Eğer Şmit'in şüpheleri doğru olsaydı Juliana şimdi bu kadar saf bir içle, bu kadar güzel çalamazdı.> Genc kız piyanoyu birdenbire kapadı ve taburesi üstünde Filip'e döndü. Onu dalgın görünce: Ne düşünüyorsun? diye sordu. Müziğe daldım. Evet. Sahiden. Benim de bazan böyle herşeyi unuttuğum olur. Ne kur tuluş! Ne saadet! Kendi kendim değilim, hiçbir şey değilim. Elini yüzünün üstünden geçirdi ve devam etti: Fakat sonra, tekrar bütün endişe lerim uyanır. Meselâ harb olabileceğini düşünürüm. Bunu çok düşünür müsün? Juliana garib bir bezginlikle cevab verdi: Daima! Bilmezsin Filip, bu beni nasıl dehşete düşürüyor. Bu bahsi kapatalım. Genc kız titredi. Kendini toplamağa çalışıyordu. Filip tekrar çocukluk hatı ralannı açtı. Uzun uzun bundan bahsettiler. Geceyansına doğru, aralarında bütün şüpheleri dağıtan bir muhabbetle aynlmışlardı. Filip oteline yaya döndü. Caddede birkaç adım atınca, içinde gene o müthiş sıkıntıyı duymağa başlamıştı. Genc kızla konuştuklarının hemen her cümlesini ha.tırlıyor, bu sıkıntıya sebeb olabilecek hiç göre, liselerin 939 940 ders yıl haziran ve eylul devrelerinde yapılacak olan olgunluk imtihanlarında hangi bahislerin sorulacağım tespit ederek mekteblere tebliğ etmiştir. Lise fen kolu için: Fizik kimya grupunda fizikten, lise sınıflarında eski programlara göre okutulan bütün elektrik bahisleri ve bu bahislere aid tecrübe ve meseleler, kimyadan lise ikinci sınıfında okutulan madenler ve teorik bahisler, lise fen kolunda okutulan organik kimya ve bu bahislerle alâkalı meseleler, metamatik grupunda lise sınıflarında eski programlara göre okutulan bütün cebir ba hisleri, fen eski programlara göre okutulan trigonometri bahisleri, kotey ve tasari geometri bahisleri ve meseleleri. Tabiî ilimler grupundan eski programlara göre insan anatomi ve fiziyolojisine giren bütün bahisler. Lise edebiyat kolu için: Tarih coğ rafya grupunda tarihten ilk zamanlar ve inkılâb tarihi, coğrafyadan Türkiye, ltalya, Yunanistan, Bulgaristan; edebiyat tarihinden Tanzimat ve ondan sonraki devirler, Türk edebiyatı tarihi; filozofi ve sosyoloji grupundan lise ikinci sınıfla üçüncü sınıfta okutulan bütün bahisler. Gerek talebe olarak ve gerekse haricden lise bitirme imtihanına girip de muvaffak olanlardan 936 tarihli imtihan talimatnamesine göre olgunluk imtihanlarına da baslamış olanlar veya bu tali • matnameye göre lise bitirme imtihanlarında muvaffak olup da 940 haziranın dan itibaren olgunluk imtihanlarına baslayacak olanlar olgunluk imtihanlannı eski ralimatname ahkâmma göre vereceklerdir. Hangi bahislerin sorulacağı tespit edilerek mekbun noterlikte tercüme Bir komisyon, şimdiden ettirilmesine karar verildi teblere tebliğ olundu hazırlıkîara başladı Maarif Vekâleti, yeni talimatnameye Yemenli Fazlı oğlu Galib Efganî aleyMemleketimizde, gittikçe inkişaf eden endüstri müesseselerine lâzım olan teknisyenleri yetiştirmek üzere hükumet bazı kararlar almıştı. Bu maksadı temin gayesile ilk olarak tstanbul Yüksek Mühendis mektebine bazı teknik şubeler ilâve edilmiş, Nafıa mektebi de mühendis yetiştirmek üzere teknik mektebi halîne getirilmişti. Öğrendiğimize göre, bu kararın ikinci kısmını tahakkuk ettîrmek üzere Ankarada bir «yüksek teknik mektebi» açılması için hazırlıkîara başlanmıştır. Bu maksadla alâkadar Vekâlet mümessillerinden mürekkeb bir komisyon kurulmuştur. Ankarada kurulacak olan bu mektebin teşkilâtı Berlindeki Teknike Hochschule'ye benzeyecektir. Mektebin 941 yılında faaliyete geçebilmesi için işler sür'atle yapılacaktır. Yüksek teknik Yemenli Galib Efganî mektebi açılıyor Arabca yazılan mektu Balkanlar ve büyük devletler talya Balkan yanmadası ve civaıi hakkında neler düşündüğünü ve siyaseti ne olduğunu Kont Ciano'nun uzun nutkile bütün dünyaya bildirdu. talya bu memleketlerle kendisini coğrafî, arihi ve an anevî rabıtalar dolayısile ve bahusus Arnavudluğun ltalya Krallığile birleşmesile bu yarımadada mülkî münasebeti bulunan yegâne büyük devlet olmak itibarile mahsus surette alâkadar saymaktadır. Umumî Harbden evvel Balkanlarda Rusya, Avusturya ve ltalya yani üç büyük devlet doğrudan doğruya alâkadar olup Almanya, lngiltere ve Fransanın da mühim menfaatleri olduğundan ve her Balkanlı hükumetin arkasında bir büyük devlet hâmi ve müşevvik olarak bulunduğundan Balkanlar adeta büyük devletIerin daimî müdahale ve entrikalarına Avrupada yegâne bir saha olmuştu. Fakat llalya şimdi Balkanlarda yalnız kalmakla beraber, Balkanlı hükumetler üzerinde herhangi suretle tesir yaparak kendisine bağlamak taraftan değildir. Bunun başlıca sebebi Balkanlllann benliklerini şimdi tamamıle müdrik bulun • malarıdır. Balkanlarda bitarafhklarını ve huzurlannı beraberce korumak ve müdafaa etmek üzere bir blok teşkili için Italyanın teşvikte bulunduğu ve bunu himaye edeceği son zamanlarda musırrane iddia olunuyordu. Şimdi Kont Ciano ttalyanm böyle bir harekette bulunmadığmı bildiriyor. Tuna havzasında ve bütün Balkanlarda ltalya sulh ve intizamın mahfuz kalmasını son derecede arzu ettiğinden burada bitaraflığı muhafaza maksadile bir blokun teessüs eylemesini faydalı görmemektedir. Maahaza Balkan larda sulh ve sükunun devam ve istikrarı işinde ltalya ile Balkanlı devletlerin menfaatleri arasında tam bir ittihad vardır. O derecede ki Hariciye Vekilimizin Jurnal dö Jenev muhabirine «Çok iyi olurdu ki ttalya dahi bir aza ve ayni haklara malik olarak (bütün Balkanlıları içine alacak) bir Balkan ittihadına iştirak etmiş olsun.» demiştir. g || ŞEHÎR İŞLERÎ Usküdar meydanı Üsküdar meydanının tanzim ve ıslahı ameliyesine başlanılmıştır. Meydanda bazı istimlâkler yapılacak ve oradaki büyük saat çeşme önüne nakledilecektir. Üsküdar ve Kadıköy parti kaza kongre. leri toplantısında Vali ve Belediye Reisi Lutfi Kırdar da hazır bulunmuştur. Anadolu kıyısı halk mümessilleri, fırınlarda çıkan ekmeklerin bozukluğundan şikâyet etmişlerdir. Vali ve Belediye Reisi Lutfi Kırdar, bu işi tetkik etmek üzere dün Üsküdar kaymakamı İhsanla Belediye tabibi Dr. Ekremi makamına davet etmij ve kendilerile görüşmüştür. Halkalı ve Taksim sulannın ıslahı için hazırlanan rapor Sıhhiye Vekâletine gön. derilmiştir. Belediye bu iki suyun muhafazasına taraftardır. Belediye Sular İdaresi, Halkalı suyu kesilen bütün camilere Terkos suyu vermiştir. Son olarak beş camiin su tesisatı da ikmal edilmiştir. Belediye şehirde yapılacak imar işlerini plânlaştırmaktadır. Büyük tiyatro binası. nın inşa edileceği yerin plânı hazırlanmış, Parise gönderilmiştir. Taksimde inşası mukarrer Halkevinin projesi de tamamlanmıştır. Proje Belediyece tetkik edildikten sonra Halkevleri umumî merkezine gönderilecektir. Matbuat Kulübü Yeni Hal. kevi binasının vanına yapılacaktır. Geçen teşrinievvelde bir sabdh Bü yükdere Mecidiyeköy arasındaki yolda, Karanfil tarlası denilen yer yanında bir otomobil kazası olmuş, yayan giden birkaç arkadaştan Tahir, otomobil altında kaburga kemikleri kırılarak ölmüştü. Şoför Bürhanın bu kazadan dolayı mu hakemesi, Istanbul asliye altıncı ceza mahkemesinde dün son safhasına gelmiştir. Müddeiumumilikçe, şoförün tedbirsizlik, dikkatsizlik, seyrüsefer nizamlanna riayetsizlikle ölüme sebeb olmaktan cezalandırılması istenilmiştir. Bürhan, Tahirin yol üstünde kendisile şakalaşan arkadaşlan tarafından otomobil üzerine itildiğini, Tahirin otomobil camına çarparak kendi kendine alta gittiğini iddia ile, müdafaada bulunmaktadır. Karar bildirilecektir. ADLİYEDE Bir kazanın muhakemesi hine Perapalas oteli sahibi Misbah tarafından açılan davaya, İstanbul sekizinci asliye ceza mahkemesinde dün de bakıldı. Şahid sıfatile, otelin kabul şefi Montero dinlenilerek, ifadesi tespit edildikten sonra, davacı avukatı Suad Ziya; mahkerneye arabca bir mektub fotoğrahle bunun tercümesini verdi ve «Galib, Yemen tebaası değildir, müekkilim Misbah Yemen hükumet reisine müracaatle malu mat rica etmiş ve bu mektubu almıştır. Diğer taraftan kendisinin Veliahd Prens Seyfülislâmm meçhulü olduğu da. gelen bir cevabdan öğrenilmiştir. Sonra bız Isviçre hususî polisine tahkikat yaptirarak, oradan kendisinin ihrac edildiğini öğrendik.» diyerek Isviçreden çıkarılmasımn kendisinin oraca «arzu edilmiyen kimse» olarak görülmesi olduğunu söyledı. Galib Efganinin burada gösterdiği pasaportla aldığı ikamet tezkeresi etrafında da bazı isteklerde bulundu ve evvelce çağırılmalan reddolunan Tütün Limited şirketi müdürü Saffetle tüccardan Sezai ömer ve Hayrının çağırılmalan isteğini tekrarladı, «Müekkilimizin hulus ve saffetin den istifade edildiğini ispat yolunda bu şahidler lâzımdır> dedi. Üsküdarlıların şikâyeti Halkalı ve Taksim suları Yeni imar plânları Izmir (Hususî) Burada maden köznürü buhranı devamdadır. Birçok vatandaşlardan başka resmî daireler bile ihtiyaclarını temin edememişlerdir. Evvelce verilmiş siparişler, son gelen bir parti Karabük kok kömürile kısmen kapatılmıştır. Bu vaziyetin, Zonguldağa kâfi miktarda vapur işlememesinden doğduğu ileri sürülmektedir. Satılan kömürün fiatı 29,5 liradır. Belediye havagazi kömürü de, Istanbuldan 6 lira fazlasile 25 liraya Verilmektedir. lzmirde Cumaovasında mevcud üç kömür ocağmdan ancak bir tanesi çalışmakta, bu da günde 25 ton kömür vermektedir. Diğerlerinin çalışamamasmın bazı formalite zorluklarından ileri geldiği söylenmektedir. Odun kömürü, boldur, fakat bu kömüre rağbet azalmıştır. lzmirde kömür buhranı Izmit (Hususî muhabirimizden) Izmit ve civarı köylerinde muhtelif cins ve tiplerde Kitün ekilmekte olduğundan bu kanşık tütünlere alıcı şirketlerin de alâka göstermediklerinden tütün zürraı mahsulünü satabilmek için bir hayli müşkülât çekmekte idi. Bunu nazan dikkate alan Inhisarlar idaresi, Izmit merkez ve köylerinde tütün tipinin mütecanis bir hale konulmasına karar vermiştir. Eksperler tarafından yapılan tetkikat neticesinde Izmit ve köyleri için uygun bir tohum tipi tespit edilmiş ve bu tütünün tohumundan ekicilere tevzi edilmek üzere lâzım geldiği kadar tedarik olunmuştur. Vilâyet, bu hususta bütün köy muhtarlarına tamim yaparak tohumların Inhisarlar idaresinden tedarikini bildirmiştiı. Gelecek seneden itibaren Kocaeli mın takasında tütünler bu yeni tİD tohumdan zer'edilecek tir. Kocaeli mıntakasında ekilecek tütünler Bina inşa edecek mimarlardan yapı ve yollar kanununa mugayir harekette bulunmıyacaklarına dair bir taahhüdname alınması kararlaşmıştır. Bina inşası için ruhsatiye isteyecek mühendis ve mimarlar, bu taahhüdnameyi vermekle mükellef <Devam ediyor* tutulacaktır. Galatada yazıhanesi bulunan bir mimar, aldığı ruhsatiye hilâfına inşaat yaptığından kendisine bir sene Tütün satışları müddetle ruhsatiye verilmemesi alâkadar. Izmir (Hususî) Tütün satışı, çok lara tebliğ edilmiştir. ağır gitmektedir. 14 kânunuevvel akşa mına kadar yapılan satış 13,625,000 ki Gıda maddelerinin kontrolü Hıfzıssıhha kanunu gıda maddelerinin lodur. Alâkadar daireler, tütün mevzuu etrafında müstahsil tarafından vaki şi kontrolünü Belediyeye verdiği için hazi kâyetleri tetkik etmektedirler. Bilhassa randan itibaren Belediye su, süt, ekmek, ıskartanın fazlahğından sikâyetler çokça çay, kahve, yağ, hububat ve sair mütenevvi maddelerden nümune alınarak tahlilhadır. neye gönderilmiştir. Geçen sene zarfında İzmirde şüpheli bir yangın bu mevaddan 8998 nümune almış, tahlil Izmir (Hususî) Aziziye mahalle neticesinde 1495 nümunenin bozuk, sinde dün bir yangın çıkmış ve ev sahıbi 7503 nümunenin muvafık olduğu anlaşılMehmed, hâdisede hasıl olan bazı zanlar mıştır. Son altı ay zarfında alman 55'2O nümuneden 780 i bozuk, 4742 si muvaüzerine adliyece tevkif edilmiştir. Ev 1500, eşyası da 1000 liraya Ünyon fık görülmüştür. Bozuk madde satanlarşirketine sigortalı idi. Yangın esnasında dan bir kısmının dükkânları kaoatılnv» evde kimse yoktu. Fakat merdiven altın bir kısmı para cezasına çarptırılmış, 14 da yanmış bir mangal ve biraz ilerisinde dükV'n sahibi de mahkemeye verilmiştir. Usk'idarda istin^pkine bir teneke petrol bulunmuş, ev sahibinin de yangından 1015 dakika evvel eve bpslanan saha geldiği iddia edilmiştir. Mehmed, eve Belediye Üsküdarda itfaiye garajımn geldiğıni itiraf etmekte, yemek yiyip çıkkarşısındaki sahavı istimlâke baslamıştır. tığını. hâdisenin kazadan ibaret olacağını Bu saha itfaiye bina«ına kalbedilecektir. söylemektedir. Mühendis ve mimarlar ruhsatiye alacaklar Galib Efganinin vekillerinden Hamdi öğe, mahkemenin bir kere tahkikatın tevsiini reddetmeğe karar vermiş olmasına göre, bu karann ancak mafevk mahkemece bozulabileceği kaydile, herhangi bir şekilde tahkikat tevsiinin lüzumsuz olduğunu, davacmın isteklerinin kendilerini ve mahkemeyi iz'ac mahiyetini aldığını ve arttıkça arttığını ileri sürdü> Arabca mektubun tercümesi okundu. Müddeiumumilikçe, tahkikatın tevsii isteğinin sade yeni kısmına iştirak olundu ve hâkim Cemil, Yemenden ramazanda yazılan mektubun Müddeiumumiliğe gönderilerek noterlikte tercüme ettirilmesine, pasaport ve ikamet tezkeresi tahkikatınm Yeni bir dava polisten sorulmasına karar verdi, muhaMaahaza şimdilik ltalya Balkanlı devlstanbul ikinci ağırceza mahkemesin kemenin devamını 26 kânunuevvel salı letlerin herbirile ayrı ayrı anlaşarak bu de, dün yeni bir muhakeme baslamıştır. günü saat I 6 ya bıraktı. itibarla bir dostluk küllü arasında bulunGümrüğün 6 numaralı satış amban mumağı tercih etmektedir. Kont Ciano Yuhafaza memuru Abdüşşekurla Morses ve ÜNÎVERSÎTEDE goslavya ile ltalya arasındaki ademiteDikran isimli iki kişi muhakeme edilen lerdir. Abdüşşekur, mevkuftur. Kendisi îktısad Fakültesinde dünkü cavüz ve dostluk misakile iki arada harbin çıkmasma imkân bırakmadığını söylenin, gümrüğe haricden gelip de sahibleri miştir. Yunanistanla Italyanın münasebamerasim tarafından muayyen müddeti zarfında atı Arnavudluk hududunda iki tarafın aslınmıyan eşyadan Kaol müessesesine aid İktısad ve yerli mallar haftasile Üni kerini geri almasile çok genişlemek im ^ etiket kâğıdlannı imha edilmiş gibi göste versite iktısad fakültesi talebeleri dün bir rerek, evrakta tahrifatla etiket bedelini iktısad günü tertib etmişlerdir. Talebe kânı peyda olduğunu kaydetmiştir. Türihtilâsen zimmetine geçirdiği iddia olunu lerden mürekkeb bir grup saat 15 te kiye ile Italyamn münasebatı aradaki yor. Diğerlerinin de, aldıkları bir sandık Taksim Cumhuriyjet abidesine giderek dostluk misakı esası üzerine devam eyle etiketi muayyen bir şekilde satmak sure çelenk koymuşlardır. Saat 17 de de fa diğini de söylemiştir. ltalyanın Bulgaristile, dolandırıcılık yaptıkları iddiası var külte dersanesinde bir toplantı yapıl tan münasebatı an'anevî ve Rumanya ile dır. Morses, serbest olarak muhakemeye mıştır. Toplantıda Izmir meb'usu ve U samimî ve Macaristanla çok derin olduğunu anlatmıştır. dahildir. Dikran, bulunamamıştır. lusal ekonomi ve arttırma kurumu reis ltalyanın en büyük emeli Balkanlı devAbdüşşekurla Morses, hiçbir suç işle vekili (Yerli mahsuller), iktısad fakül letlerin kendi aralarında muallâk mese mediklerini, yapılan tahkikatın eksik ol tesi profesörlerinden Dobretsberger duğunu söylemişlerdir. Birkaç şahid din (Millî ekonominin inkişafında tasarrufun leleri hallederek yekvücud olmalan ollenilmiş, muhakemenin devamı, Dikra rolü), doçent Ömer Lutfi Barkan da duğundan bu işte istenildiği zaman venın arattırılmasına, Kaol müessesesi mü (Millî kurtuluş hareketlerinin iktısadî e sayada ve diğer suretle yardımda bulunmessil kâtibi Ohanesyanla başka bazı şa sasları) mevzulu birer konferans vermiş mağa hazır olduğunu da ilâve etmiştir. hidlerin çağırılmasına kalmıştır. Abdüş lerdir. ltalya her ne pahasına olursa olsun şekurun tahliye isteğine karşı, red kararı harbin Balkanlara yayılmasına mâni olTedris vaziyeti verilmiştir. mağı siyasetine esas tutmuştur. HalihaMaarif müdürü Tevfik Kutun Anka zırda böyle bir ihtimal ve tehlike de Eski Tomruk binasındaki radan döndüğünü yazmıştık. Tevfik Kut mevcud değildir. Sovyetler dahi RumanAnkarada Vekâlete lstanbul mekteble yaya bir taarruz tasavvurunda olmadıktamirat larını temin etmi? olduklarından BalkanPostanede ve Tapuda bulunan ıstan rinin tedris vaziyeti etrafında izahat velar Avrupamn en emin bir tarafı olmuşrerek yeni direktifler almıştır. bul asliye hukuk mahkemeleri yerleştirilMüdür ecnebi ve ekalliyet mekteble tur. mek üzere, Vilâyet karşısındaki eski Muharrem Fevzi TOC!A V Tomruk Şurayi Devlet binası tamir edi rinde ders veren muallimlerin vaziyeti liyordu. Başlıca kısımlarm tamiratı bit üzerinde de görüşmüştür. Yeni karara MÜTEFERRIK miş sayılmakta ve ay sonuna kadar da göre, muallimler haftada ancak 24 saat ders verecelkerdir. bütün tamiratin bitmiş olacağı sanılmakDahiliye Vekili Mütalea saatleri bu müddete ithal ediltadır. Nakil işine gelince, ancak seneba miyecektir. Dahiliye Vekili Faik öztrakın bugün» şından sonra yapılabilecektir. lerde şehrimize ge'eceği haber alınmıstır, Kalyoncuda Eczacıbaşı sokağında Naum apartımanında oturan Beyoğlu Beşinci Noter veznedarı Edirneli Mustafa dün sabah işine gelmek üzere hazırlandıktan sonra salonda bir iskemleye otururken yere düşerek basmdan yaralanmıstır. Zavallı adam, aldığı yara pek derin olmamakla beraber beş dakika içinde ölmüştür. Cumhuriyet Halk Partisi lstanbul mü" fettişi Fikret Sılay Ankaradan şehrimizs Ihracat limanlarımızda fazla miktarda yük olduğundan Denizyolları idaresi pos dönmüştür. talara bir de ara postaları ilâve etmek İhracatçılarm müracaati mecburiyetinde kalmıştır. İlk olarak KaTakasm yüzde 10 nispetinde tenzili radeniz vapuru Mersin postasına gönde dolayısile bazı ihracatçılar, alâkadar ma. rilmiştir. kamlara müracaatte bulunarak tenzilâtın muteber olmasını On bir vapurun şartname ilân tarihinden sonrasebebi, ihracatçılarm istemişlerdir. Bunun leri tetkik ediliyor takası hesab ederek bazı ihrac taahhüdüSilivri limanı temizlenecek Ingiltereye ısmarlanacak olan on bir va ne girişmiş bulunmaktadır. Liman Mıntaka Reisliği, Silivri limanını temizletecektir. Temizlenme ameliyesini pur için, bir çok Ingiliz fırmaları müracaArjantinle ticarî müteakıb on bin lira sarfile burada bir at etmiştir. Şartnameler Vekâletçe tetkik münasebetler edilmektedir. Türkiyeden Arjantine ceviz ve fındık ihracatı serbesttir. Ancak miktar, Arjantinin Türkiyeye yapacağı ihracattan mütevellid kambiyo nispetinde olacaktır. Arjantin hükumeti, zeytinyağı, tütün va kayıdsız şartsız kuru incir, üzüm, zeytin ithal edebilecektir. tşine giderken öldü DENtZ ÎŞLERİ İlâve postalar Tevfik Fikret Sılay geldi f Boluda güzel bir hastane yapıldı J Maarifte tayinler Çorum Maarif Müdürü Neş'et Köse, Kimsesiz Çocukları Kurtarma Yurdu Müdürlüğüne, Bakırköy hastanesi emrazı akliye doktoru Necati Kip ayni yord doktorluğuna tayin edilmislerdir. Kuşadasında bir haydudluk Tevkif edilen esrarcı Bir kaza Galatada Değirmen sokağında oturan Cavidanın evine dün misafir gelen yirmi dört yaşlarında Behzad ismindeki arkadaşı, bir aralık helâya gitmiş, döşeme tası çökünce taşla beraber ikinci kattan alt kata yuvarlanmıştır. Behzad vücudünün muhtelif verlerinden varalanmıstır. A Izmir (Hususî) Meçhul bazı şahıslar, Kuşadası kazasının Selçuk nahiyesinde Kızılsakal boğazında Karatekeli aşiretinden Osman namındaki şahsın çadınnr basmıs, zorla, 572 lira banknot ve 99 aded altınını alıp savuşmuşlardır. Ayni çapulcular, gene ayni mıntakada Tireli Mustafa nammda bir şahsın yolunu kesmiş, 50 lira parasını almışlardır. Zabıta Sağ bacağı kırıldı Tirenin Ayranlı köyünden Halil oğlu Beykozda Yalıköyünde oturan Beykoz Mehmed namında birini yakalamıştır. Vak'anın diğer failleri de aranmaktadır. kundura fabrikası amelesinden Tekirdağlı Orhan, dün sabah işine gelmekte iken fabrikaya civar bir yokuşta müvazenesini Bolu (Hususî) Bolu vilâyetı güzel bir hastaneye kavuşmuştur. 62 bin Babalar! Her doğan çocuğa bir kumbakaybederek yere düşmüş; sağ bacağı ki liraya mal olan bu hastanede, her türlü ihtiyaca cevab verecek teşkilâta ra ve her kumbaraya her gün biraz para, çünkü kumbara En emin sigorta. rılmıştır. Yaralı, Haydarpasa Nümune has malik elli yatak vardır. Gönderdiğim resim, hastanenin inşası sırasında tanesine yatırılmıştır. alınmıstır. Birkaç gün evvel Emniyet kaçakçılık memurları Kör Derviş ismindeki şahsın esrar satmakta olduğunu haber almışlar, yaptıkları cürmü meşhud neticesinde Dervisi sattiği iki kilo esrar ve bunun mukabili almış olduğu işaretli paralarla yakalamışlardır. Evrakile beraber Asliye beşinci ceza mahkemesine sevkedilen suçlu tevkif edilmistir. Cumhuriyet Abone seraıtı 1 Nüshası 5 kuruştur. Türkiye Haric için icin J Senelik 1400 Kr. 27IIU Kr. Altı avhk 750 > 1450 » Üç aylık 400 > 800 » Bir avlık 150 » Yoktuı