26 Nisan 1940 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

26 Nisan 1940 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

CUMHURİYET 26 Nisan 1940 Çocuk mahkemeleri TETKİKLER DENEMELER Ç Şehir ve Memleket HaberlerO Siirdde bulunan petrol membaı Iktısadî mehafil bu haberi sevincle karşıladı Otomobil lâstiği Memleket ihtiyacına kâfi gelecek kadar sipariş verildi Memleketin muhtac olduğu otomobil lâstikierini tedarik etmek harb dolayısiîe esaslı bir mesele halinde olduğundan alâkadar makamlar bu mesele üzerinde ehemmiyetli surette meşgul olmaktadır lar. Dün Ticaret Vekâleti Başkontrolu Hakkı Nezihi Erksonun riyaseti altında otomobil lâstiği ithal eden firmalar mümessilleri bir toplantı yaparak bu mevzu üzerinde elde edilen neticeyi tetkik et mişlerdir. lçtimada, memleketimiz için senede 40,000 otomobil lâstiği lâzım olduğu ve bu miktardan fazla sipariş verilerek bu siparişlerin en yakın bir zamanda memlekete gelmesinin temin olunduğu müşahede edilmiş ve Iâstiklerin emin kaynaklardan tedarik edilmesi itibarile bir tehlikeye maruz olmadığı da tespit olun muştur. Bu itibarla başlamak üzere olan otomobil lâstiği buhranı tamamile zaiî olmuştur. Alâkadarlar ancak bir ay içinde bir darlık olsa bile bunun bir ay sonra tamamen ortadan kalkacağını temin etmektedirler. Karısma kızıp evi yakmak istemiş Bir fabrika bekçisi bu suçtan muhakeme ediliyor Kasden yangın çıkarmağa teşebbüs mevzulu bir davaya aid muhakemeye; istanbul lkinci Ağırceza mahkemesinde başlanmıştır. Muhakeme edilen, Bey kozda Yalıköyünde oturan Beykoz Kundura fabrikasında bekçi Mehmed Çağataydır. Tahkikata göre; Mehmed Çağatayın, karısı Mürüvvetle arası açıkmış. Mürüvvet bir gece komşuya gitmiş. O gece izinli bulunan bekçi, karısmdan öc almak istemiş, bu kızgınlıkla saat yirmi buçukta giz'ice eve girmiş, iki şilte arasına kundak koyarak yatağı tutuşturmuş ve derhal evden çıkmış. Ancak, yangın daha başlangıcda iken komşulardan Havva tarafından görülmüş, bütün mahalle ayaklanmış, etraftan yetişilmiş, ateş söndürül müş. Bekçi Mehmed Çağatay; mahkemedc şunları söyledi: O gece ben fabrikadan izinliydim, ama yangın çıktığı zaman evde yoktum. O saatte Beykozda aşçı Bekirin dükkâ nında yemek yemiş, Nikonun kahvehanesinde kahve içmiştim. Yanımda başka. ları da vardı. Masum olduğumu bunlarla ispat edebilirim. Karım, bazan geçimsizlik gösterirse de sonra gene uzlaşır, tekrar iyi geçiniriz. Ona kızıp da beraber oturduğumuz yerde yangın çıkarmak ak lımdan bile geçmedi. Ev, kiradır, yatak yorgan ve sair ev eşyası, hep benim malımdır; karımın olan eşya, çamaşır, en tari ve saireden ibarettir. Mahkeme; karısı Mürüvvetin, komşu Havvanın ve Mehmed Çağatayın dinle nilmesini istediği şahidlerin çağmlmasını kararlaştırmış, muhakemenin devamını mayıs ayına bırakmıştır. Siyasî icmal Isveçin vaziyeti ve Finlandiya orveçte şiddetli muharebeler cereyan ederken bütün nazarlar lsveçe çevrilmiş bulunuyor. Çünkü Almanyanın Baltık sahilindeki limanlarda ve bu denizin garb havzasının tam ortasında olup sevkülceyş cihetinden büyük ehemmiyeti olan ve Danimarka işgal edildikten sonra Almanlann eline geçen Bornholm adasında yapılan hazırlıklar Isveçin istilâsı için bir başlangıc sayılmaktadır. Isveçin üzerinde Alman askerî tayyarelerinin mekik dokumakta bulun ması bu zanları kuvvetlendirmiştir. Bugün Londra ve Pariste en ziyade bahsolunan mesele harbin lsveçe yayılması ihtimalidir. Maahaza Fransız matbuetı Almanyanın isveçi istilâya teşebbüs edeceğine pek inanmamaktadır. Isveçin demir madenlerinin yaza mahsus yolu olan Botni körfezinde henüz buzlarm çözülmemiş olmasını ve Norveçlilerin beklenmiyen bu mukavemetini ve Rusyanın siyasetini birer sebeb olarak gösteri yorlar. Herhalde İsveçin harb sahnesi olmıyacağı anlaşılıyor. Çünkü Almanlar Isveçin istilâsında bir mahzur ve engel görmemiş olsalardı Ingiliz donanmasının faaliyette bulunabileceği bir denizin ötesine ordular göndermek gibi tehlikeli bir yola girmezler ve denizde bellibaşh bir tehlikeye maruz kalmaksızm Iskandinavya yarımadasına emin bir cihetten yani cenubdan ve cenubu şarkiden girmiş olurlardı. Almanlan denizaşın harekâta icbar eden sebeb Rusyanın siyaseti ve evvelce Almanya ile Rusya arasında yapılan bir plân olmalıdır. Bu plâna göre Rusya Estonya, Letonya ve Litvanyada serbest kalrmştır. Buradaki limanlara ve bunlara müntehi demiryollanna, sevkülceyj noktalarına Ruslar vazıyed etmişlerdir. Almanya burada kendisini alâkadar edecek bir mesele bırakmamak üzere asırlardanberi bu üç memlekete yerleşmiş bulunan yüzbinlerce Baltık Almanını Prusya eyaletlerine göçettirmiştir. Fakat Iskandinavya zümresinden sayılan Finlandiyaya Rusya aynı muameleyi yapmamıştır. Aldığı yerler hudud tashihinden ibarettir. Leningradın bulunduğu Fin körfezinin ağzına şimalden hâkim olan Hangö lirrıanı Rusyaya terkedilmis.se de buraya müntehi demiryolundan yani Finlandiya arazisinden asker geçirmek hakkını almamıştır. Finlandiya Baltık denizinde tecrid edilmiş olduğu halde istiklâlinden ve askerî hakimiyetinden hiç bir şey kaybet memiştir. Rusya Finlandiyaya bu haklan tanırken mukabilinde isveçe de aynı muamelenin yapılmasmı şart koşmuş olduğu muhakkaktır. Çarlık Rusyası asırlardanberi Baltık denizinin ağzile ve Atlantik sahilinin küçük hükumetler elinde kalmasında ısrar etmişti. Sovyet Rusya bundan vaz geçmiştir. Fakat iki arada tam müstakil iki memleketin bulunması şartını koymuştur. Iskandinavya zümresînin diğer iki mem Ieketi Danimarka ile Norveçte Rusya tarafından Almanyanın serbest bırakılmasına mukabil üç küçük Baltık hükumetinden başka Almanların Ruslara başka yerler ve menfaatler vaid ve temin ettikleri şimdilik belli değildir. Ancak Avrupanın başka mıntakalarında hareket ve faaîiyet başlarsa Almanyanın Rusyaya başka vaidleri olup olmadığı anlaşılacaktır. Bu günkü cemiyetlerîn kudreti, hiç niyet, çocuğu cezalandırmaktan ziyade şüphesiz, ki onlan vücude getiren ferd onu ıslah etmeğe, korumağa, ona nezalerin kuvvetine bağlıdır. Bize içtimaî var. ret surveiller etmeğe matuftur. Bütün bu lık olarak ferdi veren çocuktur. Bu iti tedbirlerle ıslahı mümkün olmıyan suçlu barla çocuk, cemiyetin bir hüceyresini çocuk, mahkemeye verilebilir. Suçlu çoSiird vilâyetinin Beşiri kazası dahilinteşkil eden bronoplazmadan farksızdır. cuğu muhakeme eden mahkeme, diğer de Raman dağında yapılmakta olan petKuvvetli bronoplazmalardan müteşek suçluları muhakeme edenlerden farkh . kil uzviyet nasıl kuvvetli olursa, kuvvetli diT. Çocuğu mahkeme eden hâkimin, di rol araştırmalannın müspet bir netice veve gürbüz çocuklarğerlerine nazaran da rerek burada 1 042 metre derinliğinde pet rola tesadüf olunması şehrimizin iktısadî riıllliMiMiııııııııiııııııııııiMlllıııııtiMHlııııııılllıııııııuıııııııııı: dan yetişen ferdler ha rahim, daha şemehafilinde olduğu kadar halk arasında de kuvvetli ve gürfik bulunması, ço Yazan: da büyük bir sevincle karşılanmıştır. büz olurlar. Bu mücuk haleti ruhiyesinin Alâkadarlar bilhassa iki nokta üzerintearifeyi, esaslı biı muttasıf olduğu te de memnuniyetle .durmaktadırlar. Petrohakikat olarak ka. mayülleri, zâfları iha ta edebilecek kadar lün bulunduğu mıntakamn şimendifer hatbul ediyorsak, çocu=I<MUNII MIIIIIIU m I I I M M I I I I lllllll IIIIII1111III11111111 = tesamüh sahibi ol tına yakın oluşu ve membaın veriminin ğu gürbüz, mazbut iktısadî bulunuşudur. Bundan evvel ve cemiyete faydalı bir unsur olarak ye ması icab eder. Bu itibarla suçlu çocuk memleketin muhtelif yerlerinde petrol etiştirmek mecburiyetindeyiz. Zira fay lann mütehassıs hâkimler tarafından mu mare'eri görülmüş, hattâ bazı sondajlardasız ve gayrimazbut ferdler, cemıyet hakeme olunması lâzımdır. Diğer taraf dan muvafık netice alınmış, fakat elde için birer felâket ve sefalet amilidirler. tan suçlu çocuk hakkında verilecek hü edilen petrol iktısadî şartlara uygun olBu gün Türkiyenin her tarafında ço küm, cezaî tenkil repression penale ol madığı yani istihsali kıymetinden fazla olcuk bayramı kutlulanıyor. Bunları yap maktan ziyade, bir tedavi ve bir terbiye duğu ve nihayet dünya piyasasından makla çocuğa karşı olan borclarımızı ö mahiyetinde olması gerektir. Suçlu çocu çok farkh bulunduğu için muvafık gö demiş sayılabilir miyiz?.. Hiç şüphesiz, ki ğun müçtemi heyet halinde muhakeme rülmemiştir. olunması onun ruhî hali üzerinde çok fehayır!.. Memleketimizin 1937 senesindeki petBu gün mühim ve bizim için henüz na tesirler yapabilir. Bu itibarla suçlu ço'. bakir olan bir mevzua temas edeceğiz! cuğu münferid hâkimlerin muhakeme et rol, benzin ve motorin ithalâtı 125,000 Çocuk mahkemeleri ve suçlu çocuklara meleri lâzımdır. Diğer taraftan suçlu ço ton iken 1938 senesinde bu miktar 160 cuğun ne gibi hallerde tevkif olunabile bin tona ve geçen sene henüz kat'î raaid muhakeme usulü.... Ferdin cemiyet arasındaki kıymeti, o ceği her medenî memleketin mevzuatın kamlar elde olmamakla beraber 180,000 tona yükselmiştir. Gümrük istatistiklerinnun içtimailiğile ölçülür. Cemiyete muzır da gösterilmiştir. her unsur, gayriiçtimaidir. Binaenaleyh, llk çocuk mahkemesi 1899 senesinde, de hep bir arada gösterilen bu mayi mahferdi cemiyete faydalı yetiştirebilmek Birleşik Amerikanın Illinois devletinde rukatın yüzde 50 sinin benzin ve diğer için onun içtimailik vasıflarını kazanma tesis edilmiştir. lngilterenin hemen he kısmının petrol ve motorin olduğu göz smı teminle mükellefiz. Cemiyet arasın men her büyük şehrinde Juvenile Court önünde tutulursa petrol ve benzeri madda gayrimazbut yaşayan, hırsız, katil bir namı verilen çocuk mahkemeleri olduğu deler ithalâtımızın yüksekliği ve bunun da ferd, cemiyete muzırdır. Binaenaleyh, gibi, Ingiliz müstemlekelerinden Kana . gittikçe artışı üzerinde düşünülecek bir gayriiçtimaidir. Çocuğu bir «ferd» olarak dada, Yeni Zelandada ve hatta Mısırda mevzu teşkil etmektedir. Bilhassa Avrupada harb dolayısile petrol ithalâtının cemiyet arasına bırakırken onun içtimaî bile çocuk mahkemeleri vardır. (2) müşkülâta uğradığı şu sırada böyle bir bir varlık olduğunda asla şüphemiz kalBu gün hemen hemen bütün memle mamalıdır. Büyüyen, yetişen, gürbüz fa ketlerde hususî çocuk mahkemeleri var kaynak bulunuşu çok sevinçlidir. kat bir çok suihallerle cemiyetin başına dır. Bu günkü Adliye kadromuza göre, musallat olan çocuçun, bir yılandan far. suçlu çocuklar için müstakil birer mahke. MÜTEFERRİK kı yoktur. me tesisine imkân olmadığını biliyoruz. Çocuk, içtimaî bir varlık oluncaya; bir Ancak 1906 senesinde Fransada ve 1908 Yeni medis binasını yapacak «ferd» hüviyeti kazanıncaya kadar muh senesinde İtalyada yapıldığı gibi birden mimar telif hayatlar yaşar. Bu hayatların heyeti fazla ceza dairesi olan mahkemelerimizBüyük Millet Meclisinin yeni binasına umumiyesi, ferdin cemiyet arasındaki de, suçlu çocukları muayyen ve münferid bir hâkime tevdi ederek bu işte bir ihtı aid projeleri hazırlayan mimar profesör rengini, vasfını tayin ederler. Daha henüz reşid olmayan bir çocuk, sas vücude getirmek mümkün değil mi Clemens Holmeister bu sabahki semplon ekspresile Cenevreden şehrimize gele ya yaradılışı itibarile ve yahud muhitin dir?.. kötü tesirleri altında suça ve yahud suçCeza kanunumuzun muaddel 55 inci cektir. Profesör, Rio de Jeniro valisinin da . luluğa mütemayildir. maddesinde, on beş yaşını bitirmiş olup Suç antropolojisine göre, yaradılışları da on sekiz yaşını ikmal etmiyen mah veti üzerine, bir müddettenberi Brezilyaitibarile vahşi, haşin, muhteris, hilekâr kum çocuklara aid hapis cezalarının hu da bulunmaktaydt. Mumaileyh Rio de çocuklar vardır. Bunlar psikolojik ve fız susî ceza evlerinde veya büyüklere mah Jeniro şehrinin imarına müteallik mese yolojik teşekkülleri dolayısile suçlu ol sus ceza evlerinin hususî kısımlarında leleri tetkik etmiş, bu hususta icab eden mağa namzeddirler. Atavizmin bu tarz çektirileceği yazılıdır. Küçükler için hu projeleri çizmiştir. Mimar, bir kaç gün suçlu çocuklar üzerindeki tesirleri inkâr susî ceza evlerimiz yoktur. Hapisaneleri Istanbulda kaldıktan sonra, Meclis binamizin bu günkü vaziyeti on sekiz yaşını sının inşaatını tetkik etmek üzere Anka olunamaz. ikmal etmiyen mahkum çocuklar için hu raya gidecektir. Cemiyetin, bazı çocukları suçlu yaptığı da variddir. Yattığı yer, yediği kısmen susî kısımlar tahsisine gayrimüsaiddir. 19 mayıs hazırlıkları, Gerek atavizmden dolayı insiyakî bir belli olmayan bir çok çocuklar vardır, ki surette ve gerek cemiyetin kötü tesirleri 19 mayıs Genclik bayramı hazırlıkla • en iptidaî ahlâk kayıdlarından mahrum. durlar. Renkleri sapsarı, avurdları birbi saikile tesadüfî olarak bir suç işleyip rına devam edilmektedir. Merasime aid rîne yapışıktır. Yerlerden topladıklan mahkum olan çocuk, ıslahı hal etmek programı tespit etmek üzere lise ve ortaizmarrtleri içerler. Aralarında ellerine ge üzere sokulduğu hapisanelerden daha mekteb müdürleri mayısın beşinde Maarif çirdikleri parayı sigaraya, içkiye, esrara mütekâmil bir hırsız, daha kanlı bir cani müdürlüğünde bir toplantı yapacaklar verecek kadar düşkün olanlar vardır. In olarak çıkmaktadır. Binaenaleyh, her ne dır. Bu sene merasime 10 bin talebe iştizıbat altına alınmıyan, korunmıyan, ce pahasına olursa olsun hemen, mütevazı rak edecektir. Bunun 5 bini Fener sta miyetin tekâmül icablarına göre hazır fakat temiz çocuk ıslahhaneleri vücude dında, mütebakisi de Taksim ve Şeref lanmıyan bu çocuklar her zaman için bi getirmek mecburiyetindeyiz. stadlarında şenlik yapacaklardır. rer tehlikedir. Aile, arkadaş, mekteb, Tetkikimizi bitirmeden diğer bir me meslek ve örf ve âdetlerin kötü ve menfi seleye daha temas edeceğiz. Çocuklar ta İzmir Belediye reis muavini tesirleri bu gibi çocukları daha tehlikeli rafından işlenen suçlarla; bazı küçüklerin şehrimizde birer unsur yapabilir. Bu çocukları koru iffetine tevcih olunan cürümlerin gizli tuîzmir Belediye reis muavini Suad 1940 mak, onlan ıslah ederek cemiyete fay tulmasıf... enternasyonal fuarile meşgul olmak üzedalı bir unsur haline getirmek devlet borDaha henüz şuuru taazzuv etmemiş bir cudur. Büyük caniler, büyük serseriler, çocuk tarafından işlenen suçun alenî ola re şehrimize gelmiştir. İzmir Belediye reumumiyet itibarile kimsesiz, bakımsız ço rak muhakeme edilmesini doğru bulma is muavini dün bazı temaslar ve ziyacuklardan yetişmişlerdir. maktayım. Reşid olmıyan çocuğun yap retler yapmış, bu meyanda Mıntaka Ticaret müdürü Avni Sakmanı ziyaretle bir Suçluluğun vasıf ve mahiyeti ne olur tığı suçtan, herkesten evvel cemiyet, yani bizler mes'ulüz. Bizim mes'ul olduğumuz müddet görüsmüştür. Bu akşam İzmire sa olsun bu gün Türkiyemizde nekadar suçlu çocuk vardır?.. Bunu kat'iyetle kes bir suçtan dolayı onun şahsiyetini teşhir dönecektir. tirebilecek vaziyette değiliz. Başvekâlet de hiç bir hakkımız yoktur. IKTISAD Diğer taraftan, bir çocuğun iffeti aleyIstatistik Umum Müdürlüğü tarafından neşrolunan Istatistik Yıllığında böyle bir hine işlenen suçu, zabıta vukuatı olarak ttalyaya hurda demir ihrac rakama tesadüf edemedik. Ancak neşro gazete sütunlarma intikal ettirmekte de edilecek lunan bir tetkike göre 1931 senesi Tür isabet görmemekteyim. Mağdurun iffetikiye hapisanelerindeki 24,000 mahkum ne tevcih olunan taarruzda bizim ihma İtalyaya hurda demir vererek muka dan 1932 si 14 18 yaş arasındaki ço limiz vardır. Zirâ; cemiyette vatandaş, bilinde ihtiyacımız olan mamul demiri devletin velâyet ve kefaleti altındadır. cuklardır. ( 1 ) almak üzere bir anlaşma hasıl olmuştur. Safaeddin Karanakçı Bunun için hurda demir toplama işine Cezadan maksad, ihlâl olunan bir hak. kın cismanî veya nakdi bir tavizle tanıiri başlanmak üzeredir. italyaya ilk partide (1) Türkiyede Suçlu Çocuk. Hilmi. A.. Malik. olduğu kadar, cezasını ikmal eden mah10,000 ton hurda demir ihracı mümkün (2) Organisation de la Democratie. Paul Des görülmektedir. kum üzerinde de bir intibah temininden ibarettir. chanel. Sahife 184. Hükumetimizin evvelce hurda demir Daha henüz reşid olmıyan bir çocuğun ihracının memnuiyetine dair verilmiş bir işlemiş olduğu suçtan dolayı verdiğimiz Istanbuldan İzmire kaçan karan vardır. Bu memnuiyetin yalnız bu ceza, matlub olan neticeyi temin etmekte işe münhasır olarak kaldırılacağı anlaşılyankesici midir? maktadır. Bir hafta kadar evvel Maçka caddesinTetkik edelim. Bu günkü mevzuatımıza gore suçlu den geçmekte olan Gayda adında bir Yerli çorablar çocuklar için hususî mahkemelerinniz ol Macar kadının para çantasını kaparak Çorabların sırf yerli ham maddelerle madığı gibi, mahkum çocuklar için de kaçan 1 7 yaşlarında Lutfinin İzmirde ol yapılması mevzuunu konuşmak üzere dün kanunun tarifi dairesinde ıslahhaneler duğu öğrenilmişti. Lutfi, İzmirde yaka Millî Sanayi Birliğinde çorab sanayii er yoktur. Ianarak Istanbula getirilmiş ve dün Müd babı bir toplantı yapmıştır. Bu toplantıda Muasır cemiyetlerde hâkim olan zih deiumumiliğe teslim edilmiştir. Sümer Bank Gemlik Sungipek fabrikası Safaeddin Karanakçı Hatay vapuru kaptanı isticvab edildi KÜLTÜR İŞLERÎ llk tahsil çağındaki çocukların sayımı llk tahsil çağındaki çocukları tespit et. mek üzere yapılacak sayım önümüzdeki pazar günü icra edilecektir. Buna aid bülten ve cetveller Maarif müdürlüğü tarafından bastırılarak Maarif memurluk larına gönderilmiştir. Bu cetveller cumartesi günü her eve tevzi edilecektir. Aile reislerinin dolduracağı varakalar pazar günü toplanacaktır. Kazalarda ve köy lerde sayımı idare edecek heyetler seçilOsman kaptan miştir. Bu hususta müşkülât çıkaranlara Tevkif edilen Hatay şilepinin süvarisi ceza verilecektir. Osman Kaptan, dün Emniyet müdürlü ŞEHÎR İŞLERİ ğüne getirilerek ifadesi alınmıştır. Osman kaptan, Sümerbank için selülozik madde Kasımpaşa deresi almak üzere Köstenceye gittiğini ve üç kapatılacak gün beklediğini, fakat getireceği maddeVali ve Belediye reisi Lutfi Kırdar genin tesellüm işi geciktiğinden Köstence den Hayfaya kereste nakliyesi için ya çenlerde Kasımpaşaya gittiği zaman, halk pılan teklifi kabul ettiğini ve bu işten Is. kendisine müracaatle Kasımpaşa deresitanbul Liman reisliğinin de malumatı ol nin üstünün kapatılmasını rica etmişlerdi. Vali, bu haklı müracaati nazarı dikkate duğunu söylemiştir. almıştır. Mezkur derenin şimdilik Ka Emniyet müdürlüğü, Osman kaptanın sımpaşadan Yenişehre kadar olan kısmııfadesini gözönünde tutarak bu gün ge nın kapatılması için bu seneki Belediye minin seyir defterinde bazı tetkikat ya bütçesine 160,000 liralık tahsisat vazedilpacaktır. miştir. r Balat ve Kasımpaşada halk hamamları açıldıj Maharrem Feyzi TOGAY Izdivac teklifi reddedilince Hasköyde oturan ve Tahtakalede Zafer çikolât fabrikasında çalışan Azak adındaki genc bir kıza Rizeli Ali Gazi isminde birisi müteaddid defalar izdivac teklif etmiş, fakat kız bu teklifi reddetmiştir. Ali Gazi, dün bu teklifi bir daha tekrarlamıştır. Fakat Azak bunu da redde dince, Ali Gazi cebinden bir jilet çıkararak kızcağızın yüzünü iki taraftan kesmiştir. Kızın feryadına yetişenler kendisini süratle hastaneye kaldırmışlardır. Suçlu, polis tarafından yakalanmıştır. Dün açılan hamamlardan biri Hazırlıkları ikmal edilen Balat ve Kasımpaşa halk hamamları dün, törenle açılmıştır. Merasimde Vali namına mahallî kaymakamlar, istanbul vilâyeti Sıhhat müdürü Aîi Rıza, Belediye Sıhhat mü dürü Osman Said, Belediye, Şehir mec lisi erkânı ve matbuat mümessilleri ha zır bulunmuşlardır. Her iki halk hamamı da bu günden tibaren fakir halkın yedi buçuk kuruş mukabilinde yıkanıp temizlenmesini te rnin etmeğe başlayacaklardır. Halk hamamları, icabı halinde günün yirmi dört saatinde de, açık bulundurulabilecektir. Bu hususta icab eden tertibat alınmıştır. Balat ve Kasımpaşa halk hamamlarında, yıkanma tertibatı, hemen de birbirinin aynıdır. Bu hamamlarda yıkanmaya gelenlere yedi buçuk kuruş mukabilinde sabun, peştemal ve örtü verilmektedir. Hamamlar sıhhî şekilde bir takım bölmelere taksim edilmiş ve her bölme, bir şahsa tahsis olunmuştur. Hamamlar kaloriferle ısıtılmakta ve ayn ayrı borulardan geçen sıcak ve so ğuk sudan duş şeklinde istifade olun maktadır. Hamamlarda, yıkanma müd deti bir saattir. Her şahıs bu bir saat zar. fında, hususî soyunma yerinde soyuna cak, banyosunu alacak, sabunlanacak, kurulanıp hamamdan çıkacaktır. Bu müddet zarfmda, \zerlerinde bit bulunduğundan şüphe edilen vatandaşların elbiseleri de, etüv makinelerinde tephir edilecek ve fennî surette temizlenmiş olarak kendilerine iade edilecektir. Kapıdan girerken, herkese üzerinde numarası olan bir anahtar ve elbiselerini koymağa mahsus bir torba tevzi olunacaktır. Hamama gelenler, zincire bağlı olan bu anahtarı boyunlanna asarak, yıkanma yerine gireceklerdir. Her hamamm on bir kişilik bir müstahdemin kadrosu vardır. Bir hekim, daimî surette hamamlarda sıhhî temizliğe nezarette bulunacaktır. Fakir olduklarını ispat eden vatandaşlarla, Belediye temizlik işleri amelesi, bekçi gibi kimselerden hamam parası ahnmaması kararlaşmıştır. Halk, grup grup hamama girecek ve bir grup içeride yıkanırken, diğer bir grupun da soyunma mahallerine kabul edilmeleri mümkün ola caktır. Hamamların giriş ve çıkış kapılan ayrı olduğu için, izdihama ve kargaşalıga meydan vermek endişesi varid değildir. HAVA RAPORU Yeşilköy Meteoroloji istasyonundan aIınan malumata göre, dün hava yurdun Egede bulutlu, Trakya ve Marmara havzasında kapalı, Karadeniz kıyılan, orta Anadolu ve Akdeniz kıyılarında kapalı ve mevzu yağışlı, doğu bölgelerde yer yer yağışlı geçmiş, rüzgârlar Karadeniz kıyıları, Trakya, Marmara havzası, Ege ve Akdeniz kıyılarında şimalî istikametten orta kuvvette, diğer bölgelerde yer yer durgun veya muhtelif istikametler den hafif olarak esmiştir. Dün Istanbulda hava bulutlu geçmiş, rüzgâr şarktan saniyede 1 3 metre hızla esmiştir. Saat 14 te hava tazyikı 1019.7 milibardı. Sühunet en yüksek 16, en düşük 8.9 santigrad kaydedilmiştir. Izmir Halkevinin mandolin konseri Başmühendisi Osman da hazır bulunmuştur. Toplantıda, yerli filoşlarla yapılan tecrübenin verdiği netice tetkik olunmuş ve bunda başlıca üç mahzurun göze çarptığı görülmüştür. Bunlardan birincisi parlaklık, ikincisi elâstikiyet ve üçüncüsü de büküm meselesidir. Fakat bunların izalesi mümkün görülmektedir. Dünkü tetkiklerde ilk tecrübe kâfi şartlarla yapılmadığı için daha genis bir tecrübe yapılmasına karar verilmiştir. Rumanyaya gidecek ticaret heyeti Rumanya ile ticaretimizin yeni şekilde tanzimi için yarın Rumanyaya bir heyetimiz hareket edeceği için Rumanyaya ihracat yapan tacirlerimiz dün Mıntaka Ticaret müdürlüğünde bir toplantı yapmışlardır. Mıntaka Ticaret müdürü Avni Sakmanın riyaseti altında yapılan bu toplantıda heyetimize verilecek bazı dökü manlar üzerinde görüşülmüştür. Dış Ticaret dairesi reisi Servet Berkinin riyaseti altındaki heyetimizin bu gün şehrimize geleceği ümid edilmektedir. Heyetimize tiftik ve yapağı tacirleri namına 3ahri Kınacının iştiraki takarrür etmistir. CUMHURİYET Nfishan S ktrrasrur. Abone çeraitıj "**• ıçın Senelik Alb aylık ü ç aylık Bir ayhk Yurddaş! Bir meraklı hesab etmiş: Türkiyede sarfolunan elektrikten yüzde on tasarruf edilse, bir yılda 675 bin liralık kömiir artarmış Onıın için, akhn daima elektrik düğmesinde olsun! Ulusal Ekonomi v e Arttırma Kurumu tcro 1400 Kr. 2700 Kr. 750 » 1450 » 400 » 800 » 150 » Yoktur îzmir (Hususî) İzmir Halkevi Ar komitesi, geçen cumartesi giinü, müzisyen Naci Gündemin idaresinde bir mandolin konseri vermiştir. 30 gencin iştirak ettiği bu konserde güzel parçalar çalınmış, bilhassa halk melodileri çok alkışlanmıştır. Konser, hoparlörlerle şehre de yayılmıştır. Resmimiz, Vali Etem Aykutun da aralarında bulunduğu dinleyicileri göstermektedir. Dikkat Gazetemize gönderilen evrak ve yazilar neşredilsin, edflmesin iade edilmez ve nyaından mes'nliyet kabul olunmaz.