30 Nisan 1940 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

30 Nisan 1940 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

CUMHURİYET 30 Nisan 1940 Şehrin içinden { Şehir ve Memleket Haberleri ) İthalât birlikleri Birliklerin faaliyete geçmeleri için toplantı yapılacak Yeni ithalât birlikleri hakkındaki ka rarname mucibince mevcud limited şir ketlerinin birliklere istihalesinden başka kurulacak olan yeni cam ve zücaciye, kâğıd ve tatbikab ve kimyevî m'addelerle ziraat ve sanayide kullanılan boyalar ithalât birliklerinin biran evvel faaliyete geçebilmeleri için önümüzdeki hafta içinde bu işler üzerinde çalışan ithalât ta cirleıinin mıntaka ticaret müdür muavinliğinm Ömer Abid hanmdaki merkezinde toplanmaları takarrür etmiştir. Yapılacak içtîmalarda mevcud statü mucibince birliklerin faaliyetleri üzerinde görüşülecek ve bilâhare idare heyetleri seçilecektu. Bu yeni birliklerden sonra mevcud limited şirketlerinin heyeti umumiyeleri toplanarak şirketlerin birlik haline gel mesine karar verilecek ve şirketler tasfiye haline girecektir. Tramvav arabasında BİR KAZA TECRÜBESİ Şişhane yokuşumı sür'atle iniyoruz, el, elektrik ve mıknatıs frenleri işlemiyor, motörün cereyanı da arabayı durdurmazsa? Biz de tecrübe kurbanları arasına karışacağız. Bar artistleri Kirayı artırmak isteyen malsahibi Şehrimizde bulunan 160 Mahkemeye verilen bir Bulgar hakkında Müddeiumumî ceza istedi kişi yarın memleketimizden çıkarılıyor Şehrimizde bulunan ecnebi bar ve sahne artistlerinin aybaşmdan sonra mem leket haricine çıkanlmaları için hükumetçe karar verildiğini dün yazmıştık. Bu artistlerin kısmıazamı Beyoğlu barların • da çahşmaktadırlar. Halen şehrimizde altmışı Macar olmak üzere 1 60 kadar ar. tist vardır. Bunlar dün lstanbul Emniyet müdür ' lüğüne gelerek pasaportlarını vize .ettirmişlerdir ve yann akşama kadar şehri mizi terkedeceklerdir. lstanbul Emniyet müdürü Muzaffer bu hususta şunlan söylemiştir: « Küçük san'atlann Türk vatandaşlarına tahsisini natık olan kanunun tat bikı esnasında şimdiye kadar bar sahiblerinin bazı ahvalde küçük san'at erba bını artist gibi gösterdikleri ve müesseselerinde çalıştırdıklan görülmüştür. Ka nunun hükümlerinin tatbikı için bunların bu namlar altında bundan sonra istih dam edilmemeleri lüzumu icab eden müesseselere tebliğ edilmiştir.» Sı'yasî icmal Norveç harbi ve büyük devletler arb Norveçte cereyan ediyor. Fakat bütün nazarlar bu muharebelerin başka devletlere ve bahusus Rusyaya, Italyaya ve Isveçe yapacağı tesirleri öğrenmek için Moskovaya, Romaya ve lstokholm'a tevcih edilmiş bulunuyor. Zaten Ingiltere bu devletlerin vaziyetlerini tayin etmeleri zamanı geldiğini ciddî olarak kendilerine ihtar etmekten geri durmamıştır. Meselâ 28 nisan tarihli bir Londra telgrafında bildirildiği veçhile Ingiltere hükumeti Sovyetler Birliğinden müttefiklere düşman bir devlet olmadığmı ispat eylemesini istemiştir. Moskova vaziyetini açık olarak tasrih etmediği takdirde kendisile Ingıltere ticaret muahedesi akdetmiyecektir. Sovyet hükumeti ise Norveçteki askerî vaziyete göre kendisinin müttefiklere hakikî düşman olup olmadığmı ispat edecektir. ltalya dahi Norveçteki askerî vaziyete bakıyor. Bunu Times'in Roma muhabiri 24 nisan tarihli telgrafında şu suretle izah etmiştir: «Balkan memleketlerinden herhangisinin tamamiyet ve istiklâline hücum edilecek olursa bunun karşısında müttefiklerin hareketsiz kalmıyacağına dair Ingiliz matbuatınm yapmış olduğu ihtarda Italyan gazeteleri harbci bir lisan görerek titizlenmiş ve sinirlenmiştir. Bu gazet£İer ltalyanın Balkanlara bir taarruz niyetinde olmadığını ve yalnız ahvalin inkişafına nigehban bulunduğunu ve bu ise ltalyanın kâfi derecede harb hazırlığında bulunmasına fazlasile hak verdiğini yazmakatdırlar. Norveçte müttefiklerin harekâtı fahiş bir iflâsa doğru yollandığını her gün uydurma haberlerle ltalyan gazeteleri iddia edip dururken Ingiltere ile Fransanın lskandinavyada şiddet ve muvaffakivetle harbe devam ettikleri tamamile gizlenemediği bir sırada ihtar tesirsiz kalmıştır. Binaenaleyh ltalyanın tavır ve hareketi şimdiye kadar olduğu gibi bundan sonra da Norveç muharebesinin neticesine bağlı bulunduğu intıbaı ve kanaati kuvvet bulmaktadır. Fransızların Italyanlar ile Lâtin kardeşliği ve mefkure arkadaşlığı bulunduğundan bahseden bir Fransız meb'usuna cevab veren bir ltalyan gazetesi, böyle kardeşliği ve arkadaşlığı reddederek ltalyanın tavır ve hareketini münhasıran kendi menfaatlerine göre tayin etmekte olduğunu yazmıştır.» Times muhabirinin tahmini isabet etmiştir. Çünkü Norveç harbinin şimdi aldığl şekil Italyayı harbe girmesi çaresiz olduguna şüphe bırakmamağa sevketmiştir. Dün gelen telgraflarda bildirildiği veçhile ltalyan gazeteleri efkârıumumiyeyi harbe girmeğe muntazam bir sistem dahilinde hazırlamaktadır. Roma mehafiline göre îtaylanın bitaraflığında devam eylemesine imkân kalmamıştır. Avrupa harbinin bu nazik safhasında ltalya gene bitaraf kalırsa büyük devlet ve imperatorluk rolünden feragat etmiş olacaktır. ltalyan radyosunda millete bir hitabede bulunan Telgrafo'nun siyasî muhaıriri parj lâmentoda Nazır Granda ve Guidi tarafmdan da beyan edildiği veçhile ltalyanın ilânihaye Avrupa harbi dışmda kalmasına imkân olmadığını ilân etmiştir. İtalyanın fevkalâde silâhlanma hazırlığı dahi bunu gosteriyor. Norveç muharebesinin cihan politikası noktasından en büyük tehlikesi bunun vereceği neticelerin öteki beriki büyük devleti ve bahusus Italyayı harbe girmeğe teşvik ve teşci etmesi ihtimalidir. Bunun için bütün dünya Norveç harbinin askeıî olmaktan ziyade siyasî cihetten yapacağ» tesirlere ehemmiyet vermektedir. İsveçe gelince, denizde olduğu gibi karada dahi her taraftan Alman kuvvetlerile sarıldığını gördüğünden mutlak surette ve hatta eazetelerin neşriyatını tahdid ve sefaretIerin propaganda faaliyetini menederek bitaraflığı tatbika karar vermiştir. Yazan; Salahaddin Cüngör \ Demircilerin toplantısı Demir ithalât limited şirketinde dün sabah bir toplantı yapılmış ve Amerikadan yeni gelen demirlerin tevziatı üzerinde görüşülmüştür. Bu tevziat ikmal olunduğundan ve fiat da takarrür ettiğinden demirler satışa arzolunacaktır. Fakat bunların büyük kısmını devlet almaktadır. Nazarî vatman imtihanı Şi?li tramvajr deposunda vatmanların imtihanı var. Tramvay »ahanlığı şekli verilmiş bir «atıh üzerinde, vatmanlar, dakikalarca arabayı yürütür gibi muhtelif fren hareketleri yaptıktan sonra kara tahtanm N başma geçtiler. Hareket dairesi reisi Ismet Karadoğan •onıyor: Meselâ, bir gece saatinde Taksime doğru geliyorsun. Ansızm tayyare tehlikesi belireTek üstüste düdükler çalmaya bafladı. Ne yaparsın? ımtihana çekilen genc vatman, hiç şaşırmadan cevabını yetiştiriyor: Evvelâ, arabayı durduracak en münasib yeri kestiririm. Eğer, henüz Taksimi geçmemişsem, binalann arasında bir nokta seçip orada fren yaparım. Şayed geçmişsem stadyomun önündeki ağaclığa doğru çekerim arabayı... Başka neye dikkat edersin?.. Durduğum yerde başka tramvay bulunmamasına... Ve mümkün olduğu kadar, ilerlemeğe çahşınm. Neden?.. Arkamdan gelen tramvaylara yer açılsm diye!.. Tehlike düdükleri çaldığı sırada yokuşta bulunuyorsan>.. Düzlüğe çıkıncaya kadar, arabayı sürerim. Sonra, yolcuları indirerek, onların arkasından ben de kendime sığınacak bir köşe ararım. Hareket dairesi reisi, bu sefer bir başka vatmana dönüyor: Arabalar, neden yoldan çıkar? Hızlı gitmekten... Ekseriya, yoldan çıkılan yerler, nereleridir?.. Kavisler... Dirsekler, makaslar... Yoldan çıkmanın hatası kimdedir?.. Bendedir. Eğer, kavislerden geçerken arabayı ağır sürmiij olsaydım... Böyle daha birçok yanıltmaca ve şaşırtmaca suallere rağmen vatmanların imtihanı muvaffakiyetle devam ediyor. Ve ben, itiraf edeyim, bir «vatman» ın ne demek olduğunu ancak bu gün ilk defa olarak idrak ediyorum. Vatman dediğimiz kimse, sadece eline teslim edilmiş olan bir arabayı, dönemeçlerde sür'atini azaltıp, düzlük yerlerde hızlandıran, muayyen hatlar üzrrinde koşturan bir adam değilmiş mej^rsa... Vatmanlık, adeta, hatta adeta değil, oldukça hatın sayılır bir ihtısas işiymiş! Burada, imtihana çekilen vatmanların hemen hepsi de, bir pratisyen elektrikçi kadar elektrikten anlayorlar. Silâhtarağa fabrikasının istihsal ettiği cereyanın, volt miktan nasıl düşürldüğünden başlayarak, birçok mekanik hâdiselerin sebebini kendi hususî tabirlerile kusursuz ve yanlışsız izah ediyoTİar. Tehlikeli vaziyetlerde, ne yapılmak lâzım geldiğini kestirerek derhal alınması icab eden tedbirleri çabucak bulup söylüyorlar. Bu zeki köylii çocuklannın, duvardaki tramvay maktalan karşısında ancak kırk beş günde edindikleri görgü ve bilgi ile yanılmadan, şaşırmadan en karıgık suallere cevab verebilmeleri beni ne yalan söyleyim, gereği gibi hayrete düşürdü. Bu günden sonra tramvay arabalanna, daha büyük bir emniyetle bineceğim. Ve yanımda bir «vatman» dan bahsedilirken, omuz silkip geçemiyeceğim artık... Tramvay arabalannm bu karada kaptanlannda ne hasletler, ne meziyetler aranmıyor ki... Bir kere, her şeyden evvel, soğukkanlılıklannı muhafaza edecekler. Sonra da idare ettikleri arabayı en hurda teferrüatına kadar avuclannın içi kadar bilecekler. Küçiik bir arıza karşısında görme. işitme, elle dokunma, ve hatta koku alma kabiliyetlerini hep birden faaliyete getirerek o dakikada ne yapılmak lâzım geleceğini bizzat takdir edecekler. Hiç bir vaziyette, arabanın en salâhiyetli adamı kendileri olduğunu unutmıyacakları gibi, en ağır mes'uliyetin de kendilerine teveccüh ettiğinden gaflet göstermiyecekler. Kullandıklan nakil vasıtasmı bir kazaya sebeb olmadan, bir arızaya uğratmadan, aldıklan gibi teslim edecekler. Ve daha buna benzer ve benzemez, ne aksilikler, ne sirretliklerle, ne yol. iz'an bilmez adamlarla sabahtan geceyarılarına kadar, durmadan uğraşaeaklar! Doerusu ya, şairin dediği gibi: *lnsan kara dağ olsa getirmez buna takat!» Ecza tacirleri birliğt Eczayi kimyeviye ve tıbbiye ithalât tacirleri birliği kurulması için dün bu tacirler mıntaka Ticaret müdür muavinliğinin Omerabid hanmdaki merkezinde muavin Hakkı Nezihi Erksonun riyasetinde toplanmışlar ve birliğin kat'î kuruluş karannı vermislerdir. Vatmanların nazarî imtihanı bittikten sonra, Tramvay ldaresi umum müdiir muavini Celâleddin Germeyanoğlu ile Hareket dairesi reisi Ismet Karadoğan: Sizi biraz beklettik ama, kusura bakmayın... dediler, şimdi de hep beraber bir talim arabasına binip amelî imtihan sahasına gideceğiz! Sordum: Bu imtihan nerede yapılacak? Şişhane yokuşunda... San boyalı arabaya atladık! Yolda. giderken üstüste üç zil çalındı. Ve biz, kafa kafaya karambol yaparken, tramvay da zınk diye durdu: Ne var?.. Vatmanın yanındaki muallim gülerek cevab veriyor: Tehlikeli vaziyetlerde anî duruş tecrübesi yaptık! Biraz daha ilerleyoruz. Bu sefer de, muallimin küçük bir işaretile içerideki vatmanlardan biri, iş başındaki vatman görmeden kollu anahtarı kapatınca, arabada korkunc bir duraklama daha... Vatman, bunun sebebini de keşfetmekte güçlük çekmedi, anahtarı açarak arabayı tekrar yürüttü. Böyle düşe kalka, Şişhane yokuşunun başını bulduk. Derken, muallim, el frenini bozulmuş farzederek, kolu yerinden çıkarmasın mı? Belâlar mubareki diye işte buna derler. Vatman, derakab elektrik frenine yapıştı ama, bu sefer, o da işlemiyordu. Vatman şimdi üçüncü tedbire baş vurarak, mıknatıs frenini harekete getirmeğe boşuboşuna çahşıyordu. Halbuki, mıknatıs freni, vaki olan müdahale ile, çoktan işlemez bir hale konulmuştur. Vakıâ ters cereyanla arabayı aksi istikamete çevirerek durdurduysa da muallim çok geçmeden cereyanı da kestirmişti. Arabayı ve araba ile beraber bizi kurtarmak için elde tek çare kalıyordu: Motörden alınan cereyanla tramvayı, Şişhane yokuşunun bu en saıp noktasmda durdurmakl.. Vatman, bu hareketi de büyük bir soğukkanlılıkla yaptı. Arkadaşımla ben, arabada birbirimizle gözucile bakıştık: Bu aramızda sessizce teati edilmiş bir mütekabil «geçmiş olsun!» işaretiydi. Hareket dairesi reisine sordum: Ya, motörden alınan cereyan da kesilseydi? O zaman tecrübe kurbanları arasına biz de karışmış olurduk! Sözün kısası, vatmanlarla birlikte, bir ölüm dirim imtihanı da biz geçirmiştikl Hareket dairesi reisi, böyle tehlikeli tecrübelerin şirket zamanında yapılmadığına bilhassa işaret ettikten sonra, bana bazı faydalı malumat vetdi: Bir tramvay arabası, diyordu, on beş bin lira kıymetindedir. Her araba vasatî olarak günde bin yolcu taşıyor ve 40 45 bin kilometre mesafe katediyor. Şirket zamanında tramvay arabasının katettiği mesafe 30 bin kilometreyi geçmezdi. Şirket zamanında bir vatman, otuz günde yetişirdi. Tramvay, Belediyeye geçtikten sonra, vatmanların staj devresi kırk beş güne çıkarıldı. Fakat tecrübeli bir vatman, ancak üç senede yetişebiliyor. Vatman diyip geçmeyiniz: Kâfi derecede tecrübesi olmıyan vatmanların idare bütçesine verebilecekleri zarar hududsuzdur! Bu münasebetle halkta hasıl olan yanlış bir zihniyeti de tashih etmek faydalı olur. Kazalardan tramvay arabalarını, mes'ul tutmak yanlıştır. Met'uliyeti, daima Vatmanların gafletinde ve hatalı hareketlerinde aramalıyız. Arabada mevcud beş frenden beşinin de hep birden bozulmasına imkân yoktur. Vatman, ?nî karar sahibi bir adamsa, bu frenlerden biri bozulduğu zaman hemen ötekine el atmak suretile arabasını mutlaka durdurmağa muvaffak olur! Kahve ithalât tacirleri Ankaraya heyet gönderecekler Kahve ithalât tacirleri Ankaraya bir heyet göndermeğe karar vermişlerdir. B'i heyet Ankarada, yeni gelen, fakat fiat tespit olunamadığı için gümriikten çekilemiyen kahvelerin fiatlandınlmasını Ve kâletten isteyecektir. SEHİR tSLERt Evvelki akşam elektrik cereyanı kesilmesinin sebebi Silâhtarağa fabrikasında yeni tesis ediIen ve el'an kat'î kabulü yapılmamış olan kazanlarda buhar tazyikı evvelki gece saai 22 buçukta birdenbire düşmüş tür. Yarım saat djevam eden bu arıza ta mir edilinceye kadar cereyanı şehre isal eden on yedi ana kablodan on tanesi yanm saat faaliyetten çıkanlmıştır. Bu müddet zarfmda lstanbul cihetine tamamen ve Beyoğluna da kısmen cereyan verilememiştir. Kira ihtikârından dolayı Millî Korunma kanununa göre lstanbulda ilk açılan davaya aid muhakeme; asliye dördüncıi ceza mahkemesinde dün son safhasına getirilmiştir. Dünkü celsede, bu hâdisenin muhbiri olan fırçacı David Mizrahi; kiraladığı dükkânın 939 icar bedeline mahsus ol mak üzere sekiz bono ile 938 senesinde tanzim edilmiş biı; buçuk sene müddetli bir kuntratname göstermiş, her iki vesikaya göre, dükkân sahibine hiç borclu olmadığmı ileri sürmüştür. Dükkân sahibi Dragomir Komandaref'ten, müddeti 938 temmuzunda başlayan bir buçuk senelik kuntratın, müddetinin hitamından evvel tecdiden niçin kuntrat yapıldığl sorulmuş, «kiracı ile böyle mutabık kalmıştık» demiştir. Kiracınm borcu olmadığını ispat etmesine göre, fazla kalan iki bononun neye karşılık olduğu araştırılmış, suçlu «bendeki hesabları tetkik etmeliyim* cevabını vermiştir. Mal sahibi, tenvinye ve MÜTEFERRİK tanzıfiye borcunu evvelce kendisinin ödediğini geçen celsede söylemişti. Mahînciliçavuşun mezarı kemeye, ancak dün sabah ödediğini tesFiruzağa camii içindeki mezarlıkta pit eden on yedi küsur liralık bir mak metfun bulunan Inciliçavuşun kabrinin buk gösterdi, bu suretle ödemiş olmadığı ortaya çıkanlması ve etrafındaki kulübeanlaşıldı. lerin kaldınlması takarrür etmiştir. Müddeiumumî muavini Necati; «Ben Çatalağzında yapılacak şimdiye kadar böyle bono usulile dükkân elektrik fabrikası kiraya verildiğine raslamadım, hâdiseleri bu kadar inceden inceye düşünen bir Çatalağzında bir elektrik fabrikasının mal sahibi, nasıl olur da bedeli ödenme inşaatı için Etibank; Metropolitan Vimiş bonoları kiracısına bilâkayıd ve şart ckers Electrical Export Company Limiiade eder!» dedikten sonra, esastan mü tedle 1,500,000 Ingiliz Iirahk (7,850,000 taleasını şöyle bildirmiştir: Türk lirası) bir kontrat akdetmiştir. « Suçlu Bulgar tebaasından Drago Esirgeme Derneğinin balosu mir Komandarefin; Millî Korunma ka Esirgeme Derneği tarafmdan mayısın nunu hükümJerine muhalif olarak, tahtı tasarrufunda bulunan Tahtakalede Rüs on birinci cumartesi akşamı Tokathyan tempaşa caddesinde Balkapanı caddesin salonlannda senelik balo verilecektir. deki 1 1 numaralı dükkâmnı, David Miz Her sene olduğu gibi bu yıl da balonun rahiye evvelce aylığını yirmi liradaıı ki parlak olması için çalışılmaktadır. raladığı halde, aynı şahsa 254940 günü MALİYEDE aynı yeri eski kiraya yedi lira zamla yirmi yedi liradan kiraladığı ve kendisini cezaî İktısad teşkilâtmda çalışan mes'uliyetten kurtarmak için bir senelik memurların tekaüdlüğü icar bedeli kıymetinden fazla bono tanİktısad Vekâleti, Maden Tetkik ve zim ettiği sabittir. Kendisi alınan terti batla meşhuden yakalanmıştır. Muhbir ta Arama Enstitüsü ile Yüksek Murakabe rafından mahkemeye ibraz edilen 938 heyeti de dahil olmak üzere iktısadi dev, senesine aid kuntratname ve sekiz bono let teşekküllerinde çalışan memurlara temuhteviyatı, kiracının kiralayana karşı kaüdlük hakkı vermek maksadile bir kabrrfeuna borcu olmadığmı belirtmektedir. nun projesi hazırlamaktadır. lktısadî devlet teşekküllerinden yalnız Diğer taraftan suçlu, eski senelere aid taazifiye. ve ienviriye makbuzlannı da Ziraat Bankası memurlarının tekaüdlükibraz edememiştir. Aksi sabit olan mü leri kabul ve temin edilmiş olup ' diğer teşekküllerde çalışan memurlar bu hakdafaasının reddile, 3780 numaralı kanutan nıahrum bulunmaktadırlar. nun 30 uncu maddesi delâletile 58 inci İKTISAD maddesi hükmünce cezalandmlmasını isteyoruz.» Hâkim Bürhaneddin; sekiz bono ile kuntratı müddeiumumiliğin âmme delili mahiyetinde kabul edip etmedığini sorunca, «kabul ediyoruz> cevabını aldı ve mahkeme, muhakemenin devamını müdafaa için 2 mayıs perşembe 14 e bıraktı. Taksim kazinosunun işletilmesi münakasaya kondu Yerli filoştan yapılan çorablar Taksim kazinosunun işletilmesi işi münakasaya konulmuştu. Burasını işletmek üzere bazı müracaatler vaki olmuştur. Bu meyanda geçenlerde şehrimize gelmiş olan Rumanyalı eğlence mütehassısı da müracaatte bulunmuştur. Bu zatın ileıide Florya plâjlannı da işletmeğe talib olacağı anlaşılmakta ise de Belediye henüz buralan münakasaya çıkarmamıştır. ' 1 KIS HABERLER * Kasabların tebligat hılâfına 30 70 gram ağırlığında kaba kâğıd kullandıklan görulmü;: ve Belediye. bunlann ince kâğıd kullanmaları için tebligat yapılmasını alâkadarlara bildir miştir. * Belediye, ileride sıkışık bir vaziyete duşmemek uzere buz işile alâkadar olmağa başlamış ve kazaiara gonderdiği bir tamimde buz depolarının adedini ve mahallerini sormu|tur. * 1 mayıstan itibaren Şehir bandosu haftada üç gün şehrin büyük meydanlarında halka konser'.er verecekfir. İlk konser Taksim bahçesinde verilecektir. * Bahcekapıda «Yıldız» hamamma yıkan mağa şiden Adliye makinisti Hüsnü oğlu Cemal, bir baygınlık geçirmiş, Cerrahpaşaya götürülmüştür. Sürpagob mezarlığı Belediyenin Sürpagob mezarlığını satacağı hakkındaki haberler tamamile hakikate uygun değildir. Belediye, şehir mütehassısına burasının bir plânım yaptırmaktadır. Bu arazinin bir kısmı yeşillik saha olacak, bir kısmına kapalı spor saloniîe Dağcılık kulübü ve saire yapılacaktır. Evvelce de yazdığımız gibi bunun haricinde cadde üzerindeki arsalara bina inşasında mütehassıs bir mahzur görmemiştir. Maamafih buralan ya satılacak yahud Belediye bir şirkete bina inşa ettirecektir. Maamafih bu mahaller ancak plân ya. pıldıktan sonra taayyün edecektir. Yerli filoşlardan çorab imalâtile meşgul olan ve tecrübeleri takib eden komisyon bir haftadanberi yapılan tecrübeleri kâfi görerek raporunu İktısad müdürlü ğüne vermek üzere hazırlamağa başla . mıştır. Kadın çorabı imalâtile meşgul olan sanayi erbabının da yakınen takib ettikleri yerli filoştan çorab imalâtı tecrübeleri Sümerbank Gemlik Sun'î Ipek fabrikasının çorab için değil lâalettayin dokuma için imal ettiği filoşlarla yapılmıştır. Buna rağmen yerli filoşlann kadın çorabı imalâtında Avrupa filoşlanndan farksız netice vereceği anlaşılmıştır. Yalnız bu filoşlar tabiî çorab imalâtı için olmadı . ğından büküm ve elâstikiyet itibarile çorab filoşu kabiliyetini gösterememiştir. Bir çocuk kuyuya düşerek boğuldu Kasımpaşada Yeniçeşmede dört ya şında Erdoğan isminde bir çocuk evin mutfağında ağzı açık bulunan kuyuya düşerek boğulmuştur. Kaza hakkında tahkikat yapılmaktadır. Mt'horrem Fcvy.j TOCAY Hamalların alacağı para Liman hamallarının eski araba gedik paylarından olan alacaklarının kendilerine tevziine Münakale Vekâletince karaı verilmiştir. Bankada olan bu paranın tevziatına başlanacaktır. Temizlik amelesi yerine memur kullanılıyormuş Bazı Belediye şubelerinin temizlik a melesi tahsisatile memur istihdam ettik leri anlaşılmış ve Belediye riyasetinden alâkadar makamata gönderilen bir tebliğde bu gibilerin vazifelerine nihay'et ve. rilerek bunların maaşile temizlik amelesi istihdam edilmesi lüzumu bildirilmiştir. Riyaseticumhur Filarmonik orkestrası Dün akşam ilk konserini muvaffakiyetle verdi HAVA RAPORU Yeşilköy Meteoroloji istasyonundan alınan malumata göre dün hava yurdun, Egenin cenub kısımlarile Akdeniz kıyı lan ve cenubu şarkî Anadoluda bulutlu, diğer yerlerde ekseriyetle çok bulutlu ve mevziî yağışlı geçmiş, rüzgârlar doğu bölgelerde şarkî, Akdeniz kıyılannda şimalî, diğer yerlerde cenubî istikametten orta kuvvette esmiştir. Dün lstanbulda hava bulutlu geçmîş, riizgâr cenubu garbiden saniyede 1 3 metre hızla esmiştir. Saat 1 4 te hava tazyikı 1009,5 milyardı. Sühunet en yüksek 20.6 ve en düşük 9.5 santigrad kaydo lunmuştur. Dikilen ağaclar Belediye, muhtelif kazalara 3520 çam, 1 175 servi, 2400 çınar, 1000 güribrişim, 420 mazı, 3500 akasya, 350Ö meyvalı ağac diktirmiştir. Bu sene ayrıca Bahçeler müdürlüğü da mühim miktarda ağac diktirmiştir. Çocukların sayımına aid fişler tasnif ediliyor SALAHADDİN GÜNGÖR Bir motosikletle otomobil çarpıştı Şoför Armanakın idaresindeki 1914 numaralı otomobille Yani adında bir gencin idaresindeki motosiklet Şişlide çarpışmışlardır. Her ikisi de hasara uğramış, çarpışma esnasında yaralanan Yani tedavi altına almmıştır. İlk tedrisat çağında bulunan çocuklara aid sayım fişleri dünden itibaren Maarif memurluklarında tasfiyeye başlanmıştır. Mekteb idarelerinin sayımda mUallimleri nöbet usulüne göre çalıştırmaları lâzımgeldiği halde, bazı mekteblerde tek muallimin bu işle tavzifi şikâyeti mucib olmuştur. Hem işlerin intacının gecikmemesini, hem de muallimlerin asıl vazifelerinin geri kalmamasını nazan itibara alan Maarif müdürlüğü, her muallimin münavebe ile çalıştırılması için mekteblere tebligat yapmıştır. Mülhakat kazalarda muallimler toplu olarak faaliyete geçtiklerinden dün akşama kadar tasnif işini bitirmişlerdir. Umumî neticenin iki üç gün içinde alınması muhtemeldir. CUMHURİYET Abone şeraıtı Orkestranın, dün akşamki konserde alınmış bir fotoğrafı Dört konser vermek üzere şehrimize gelen Riyaseticumhur flârmonik orkestrası, ilk konserini dün akşam saat 9 da Saray sinemasında vermiştir. Konserde Vali ve Belediye reisile, Parti reisi ve şehrimizin birçok tanınmış simalan, musiki meraklıları hazır bulunmuştur. Programda Beethoven'in 3 üncü LeoNüshası 5 kurustur. ürkıye Haric için için Senelik 1400 Kr. 2700 Kr. Alta aylık 750 » 1450 » üç aylık 400 » 800 > Bir aylık 150 » Yoktur nore uvertürü, gene Beethoven'in 5 inci piyano konsertosu (piyanoda Ferdi von Ştatzer), Brahms'ın 1 inci senfonisi, Wagner'in Tanhauser operası uvertürü vardı. Orkestra programın tatbikmda büyük mu Gazetemize gönderüen evrak ve yazılar vaffakiyet göstermiş ve çok alkışlanmış neşredilsin, edilmesin iade edilmez ve tır. Ikinci konser yarın akşam, sene ayni zryamdan mes'uliyet kabul olunmaz. saatte verilecektir. Dikkat •