7 Mayıs 1940 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

7 Mayıs 1940 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 2

2 CUMHURlYET 7 Mayis 1940 Nüfusumuz arttyor ( Şehlr ve Memleket Haberleri? İstatistik U.Müdürü artışın binde 21 olduğunu söyledi Dün Eyübde nümerotaj tecrübesi yapıldı ve bazı noksanlar ikmal olundu Kira bedelleri Sahte aspirinler Köy enstitüleri Siyasî icmal Ingiliz kabinesi O ngiltere orta ve cenubî Norveçte kara ve hava harbile bağlanmağa Ingiliz lmparatorluğunun şah daman Akdenizde Almanyanın müttefiki Italyaya karşı serbest ve kuvvetli kalmayı tercih etmekle harb vaziyetinde büyük bir tahavvül vücude getirmiştir. Ingiltere hükumeti harbin siklet merkezi Şimal denizinden Akdenize bütün ciddiyetile nakledilmesinden ve bahusus lskandinavyadaki alâkasının kutub havalisine münhasır kalmasından endişeye değilse de heyecana düşen Ingiliz efkân umumiyesine mukni izahat vermeğe lüzum görmüştür. Filvaki orta ve cenubî Norveç müttefikler tarafından tahliye ve terkedildikten sonra Çemberlayn bunun ne gibi zaruretlerden doğmuş olduğunu siyasî noktadan izah etmişti. Fakat an'aneye tevfikan parlamentoda münakaşalar yapılması ve hükumetin alel'usul sorguya çekilmesi icab etmektedir. Asıl harekâtı idare eden umum müdafaa Nazırı ve ayni zamanda Bahriye Nezareti Birinci Lordu bulunan Çörçil askerî icablan anlatmayı münakaşa zamanına bırakmıştı. Ingiliz parlamentosu tarihinin sayılı büyük münakaşalarından biri bu gün başlayor. öbür gün nihayet bulacaktır. Norveç harekâtı ve harbin Akdenize yayılması ihtimalinin sebebleri üzerinde hükumet taraftan ve aleyhtan partilerin liderleri ve mensublan fikir ve muhakeme ve kanaatlerini »öyleyeceklerdir. Harb vaziyetinin değişmesi Ingiltere efkân umumiyesi üzerinde yeni temayüller ve hareketler uyandırmıştır. Şimdiden matbuat sahifelerine ve nutuklara akseden temayüllere göre bundan sonra harbin daha büyük gayret ve dikkatle idare edilmesi hususunda Ingiliz siyasî teşekkülleri müttefik bulunuyor. Bu maksadla hükumetin simdi olduğu gibi yalnız bir partiye yani muhafazakârlara dayanmayıp bütün partilerin iştirakile millî birlik kabinesinin teşkil edilmesi isteniyor. Yenî hükumetin başında kim olacağı belli değildir. Ekseriyet Çemberlayn'in Başvekil olarak kalmasını isteyor. Fakat başta Daily Mail olarak Ingiliz matbuatının bir kısmı yeni hükumete şimdiki Hariciye Nazın Lord Halifaks'ın riyaset edeceğini haber vermektedir. Millî birlik hükumetine muhafazakârlarla birlikte binbaşı Attlee'nin riyaset ettiği amele partisile Sinclaire'in riyaset ettiği muhalefet liberal partisi ve küçük bir hizbe riyaset eden ve lâkin gayet kuvvetli bir şahsiyet bulunan Loyd Corc'un iştirak eylemesi isteniyor. Çemberlayn şimdiden harbin idare tarzını değiştirmiş ve bütün harekâtın tedvirini ordu, donanma ve hava kuvvetleri umumî erkânıharbiyeerine bırakmıştır. Erkânıharbiye reiselrinin harb komitesinde hükumeti münhasıran Müdafaa Nazın Çörçil temsil edecektir. Akdenizde vaziyetin çok karıştığı ve ltalyanın harbe girmesi ihtimalleri ziyadesile kuvvet bulduğu bir zamanda Ingiltere; Fransada olduğu gibi ve ihtimal daha geniş olarak millî birlik hükumeti kurulması ihtiyacını şiddetle hissetmiş bulunuyor. Binaenaleyh Ingiliz parlamentosundaki münakaşanın neticesi olarak harbin idaresi bütün lngiiz milletini temsil eden çok kuvvetli bir hükumetin eline geçecek ve harb sür'atle nkişaf edecektir. Hükumet, alâkadarlara Bayer mamulâtını taklid Kanun Meclisten çıktı, bir tamim gönderdi edenler yakalandı kadro hazırlandı Hükuroet, millî korunma kanununun tcar. aid maddeleri hakkında alâkadarlara şu emri göndermiştir: «18/1/940 tarihli ve 3780 numarah millî ko runma kanununun dördüncü maddesi mucibin ce Vekiller Heyetınce ittihaz olunan 3/4/940 ta rih ve 13217/2 sayılı kararname ile 3780 numaralı kanunun 30 uncu maddesinin Ankara ve İstan bul belediye hududları dahilinde ve diğer bilu mum vilâyet merkezi olan şehir ve kasabalard. tatbikına geçilmesi kararlaştınlmışür. Mezkur kanunun 30 uncu maddesinde şehir ve kasaba ve iskele ve liman ve istasyonlarda gayrimenkullerin kira bedelleri bu kanunun tatbik mevküne konmasına tekaddüm eden senenin muayyen olan kira bedellerinden fazla olamaz denilmektedir. Binaenaleyh 13217/2 numaralı kararname ile tespit edilen mahallerde hususî idarelere ve belediyelere aid gayrimenkullerin de 2490 numaralı arttırma ve eksiltme kanununa tevfikan arttırmaya arz sırasında yukarıki hükümlerin göz önünde tutulması icab etmektedir. Bunun için: 1 Hususî idare ve belediyelere aid olup da halen icarda bulunan gayrimenkulün icar akdini yenilemek istediği takdirde bu gayrimenkulün arttırmaya çıkarümıyarak kiracısına miHi deti bitmiş kuntrattaki şartlar dahilinde ve ayni yol üzerinden ve kontratoya bağlamak şarüle kiralanması, kiracı akdi yenilemek istemezse aşağıdaki madde mucibince muamele yapılması lâzımdır: Köy muallimi ve köye yarayan diğer mes lek erbabını yetiştirmek üzere tesisine karar verilen köy enstitülerine aid kanun Meciisten çıkmıştır. Bu kanuna göre enstitülere tam devreli ilk mektebleri bitirmiş sıhhatli ve müsaıd koy ço cuklan seçilerek alınacaktır. Enstitulerin tah sil muddetleri en az beş yıldır. Muallim ola^ mıyacaklarına kanaat getirilen talebenin ayrılacağı mesleklerin tahsil muddetleri Maarü Vekâletince tespit edilecektir. Bu müesseselerde tahsillerini bitirerek mu allim tayin edilenler, Maarif Vekâletinin feostereceği yerlerde 20 sene çalışmaya mecbur durlar. Enstitülerden mezun olan muallımler, tayin edildıkleri köylerin her turlü öğretim ve eğıtun işlerini gorecekler, ziraat işlerının ten nî bir şekilde yapılması için bizzat meydana getirecekleri örnek tarla, bağ, bahçe ve atelye gibi tesislerde koylulere rehberlik ederek koylulerin bunlardan istifade etmelerini temin edeceklerdir. Köy muallımleri, ayda 20 lira üc retle tayin edilecektir. Muvaffakiyetle hizmei gÖrenlerin ücretleri 6ncı ders yılı başuıda 30, 15 inci ders yılı başında 40 liraya çıkarılacaktır. Muallimlerin aylık ücretleri ve vazife ma halline gitme gibi zarurî masrafları Maarif Ve kâleti bütçesinden ödenecektir. Enstitülerdsn mezun olanlara, Maarif Vekâleti bütçesinden bir defaya mahsus olmak üzere, vazifeye baş ladıkları ay içinde zatî teçhizat bedeli olarak 60 lira verilecektir. Muallimlere, istihsale yarayıcı aletler, ıslah edilmiş tohum, çift ve irad hayvanları, cins fidan gibi istihsal vasıtaları, tayin edildikleri mekteblerin demirbaşına geçirilmek üzere devletçe parasız olarak veirlecektir. köy muallimlerinin işleri gezici başmuallimler ve ilk tedrisat müfettişleri tarafından takib ve teftiş edilecektir. Köy enstitülerine tayin edilecek muallimler, yüksek mektebler ve Üniversite, Gazi Terbiye enstitüsü, muallim mektebleri, ticaret lıseleri ve ziraat mektebleri, erkek sanat mekteblerile kız enstitüleri, köy enstitüleri, inşaat usta mektebleri ve her türlü teknik mekteb mezunlan arasından seçilecektir. Köy muallimleri için hükmî şahsiyeti haiz ve mercii Vekâlet ohnak üzere «Köy muallimleri tekaüd sandığı> ile «Köy muallimleri sağlık ve içtimaî yardun sandığı» teşkil edilecektir. Bu sandıklar vasıtasile köy muallimlerin iw ve ailelerinin sıhhî ve her türlü hayatî murakabeleri tesis edilmiş olacaktır. Maarif Vekâleti ilk olarak bu sene 12 enstitü açacaktır. Ziraî işlere elevrişli arazisi bulunan mıntakalarda tesis edilmek üzere enstitulerin miktarı gittikçe artınlacaktır. Köy enstitülerinde vazife alacak muallim ve memurlara aid kadro hazırlanmıştır. Bu kadroya 271 muallim, 22 memur ithal edümiştir. D Sahtekârlar Polis Müdüriyetine götürülüyor Bayer asprinlerinin tedricî bir surette piyasadan çekilmesini müteakıb bir iki kişi bundan istifadeyi düşünerek eüketleri ve ambalâjlar da tamamen taklid ederek piyasaya sahte asprin çıkardıkları polis tarafından haber almmış ve tahkikata başlanmıştı. Bu müddet zarfında sahte asprinler piyasaya sürülmüş ve mahiyetini bilmiyen muhtelif dükkânlar, ambalâj itibaıilo hakikilerinden hiç farkı olmıyan bu sahte asprinleri satışa başlamışlardı. Polisin tahkikata başladığını haber alan sahtekârlar, derhal icab eden tertibatı almağa tevessül etmişlerse de polis tarafından yakalanmışlardır. Şebeke, üç kişiden mürekkebdir. Asprinlerin etiketlerini, klişelerini Ebüssüud caddesinde 88 numarah Yurd matbaası sahibi David Dizen yapmıştır. Banyak adında bir eczacı da saht asprini imal etmiştir. Bu asprinlerin imali için kullanılan kazanlar ve sair bazı edevat Ban yakm evinde bulunmuştur. Ambalâjları da Tahtakalede kutucu David yapmıştır. Dün sabah Emniyet müdürlüğüne getirilen matbaacı David, eczacı Banyak ve kutucu David suçlarını kısmen itiraf etmişlerdir. Her ıi?ü de dün öğleden sonra haklarında tanzim edilen evrakla müddeiumumiliğe verihnişlerdir. Suç delili olan klişeler ve ambalâjlar da teslim edilmiştir. Dün Eyübde yapılan nümerotaj kontrolü Dün Eyübde bir nümerotaj kontrolü halkı hazırlayacyiğız. Bu defaki umumî yapılmıştır. Bu kontrolda İstatistik Umum tahrir neticesinde nüfusumuzun bes sene Müdürlüğü şube müdürlerile lstanbul Nü evvelkine nazaran ne miktar artmıs bufus Müdürü, Belediye harita ve muame lunacağını tahmin bile atm^k kabildir. 2 Gayrimenkulün içindeki müstecir akdin lât müdürleri hazır bulunmuşlardır. Bu Çünkü maalesef elimizde doğum ve ölüm tecdidini istemez ve yahud gayrimenkul esasen kontrol işinde en ziyade nazarı dikkate vukuatlarına taalluk eden istatistikler boş bulunursa bu gayrimenkulün geçen seneki alınan hususat bir nahiye merkezinin nü mevcud değildir. Bundan evvel beşer se icar bedeli üzerinden ve 2490 numaralı kanun merotaj işinin ne kadar bir zamanda kon ne fasıla ile yapılan istatistiklere bakılır hükümleri dairesinde kiraya arzedilmesi ve birden fazla talib zuhur ettiği takdirde fazlayı trole tâbi tutulacağı keyfiyetidir. Bu kon sa her beş senede bir umumî nüfusun bin nazara almaksızın vilâyet daimî encümeni ve de 2 1 i nispetinde bir fazlalık gösterdiği belediye encümenleri huzurunda aralarında trolden sonra dün Vilâyette yali muavini Halukun odasında istatistik Umum Mü tezahür eder. Bu defa Hatayın ilhakile de kur'a çekilmek suretile müşterilerden birine dürü CeUH ile çube ve daire müdürleri 200,000 kadar bir nüfus fazlalığı vardır. kiralanması icab eder. Sürdüğü pey geçen sene icar bedelinden nokbir toplantı yaparak gerek bu kontrol işi Maamafih junu iâlve edeyim ki elimizde ni, gerekse dün yapılan sayım denemesi bulunan bazı vesaik ve maarif istatistikle san olan müşterilerin bu kur'aya iştirak etti nin neticelerini tetkik etmişlerdir. Dünkü rinin gösterdiği bir hakikat var. O da nü rilmiyecekleri labüdir. 3 Eski icar bedelinden talib zuhur etmediği tecrübede yanlışUkla unutulan 16 nüfus fusumuzun yalnız Balkanlar değil, Avrupa memleketlerinden bir çoğundan fazla takdirde arttırma ve eksiltme kanununun mah tekrar sayım yekununa ilâve edilmemiştir. sus hükümlerine göre yeniden icar bedeli takUmumî tahrirde tahriri yapılmamış bina olarak artmakta bulunmuş olmasıdır. Bu dir ettirilerek o gayrimenkulün arttırmaya konunla beraber bu hususta fazla nikbinlik kalmaması için tahrir yapılan binalara konulması lâzımdır. nulmak üzere bir takım işaretler ihdas e göstermiyerek altı ay sonra yapılacak uBu takdirde gayrimenkulün evvelki sene icar mumî sayımın hakikati ifade edecek ra bedeli miktarını geçmemek üzere en fazlayı südilecektir. kamlarını beklemek daha doğru olur.» recek olana ihalesi lâzımdır. Celâl Aybar bugün Bursaya giderek Eski icar bedelinden fazla olarak pey sürenUmum Müdürün verdiği izahat hazırhkları tetkik ve sonra lstanbul yoli lerin teaddüdü halinde aralarında yukarıki Evvelki günkü sayım tecrübeleri ve umadde mucibince kur'a çekilir. le Ankaraya dönecektir. mumî sayım hakkında bir muharririmizin 4 Esaslı tamir veya llâveler yapmak veva sorduğu suallere İstatistik Umum Müdürü ADLİYEDE Ihya ve imar etmek suretile bir gayrimenkulün Celâl şu izahatı vermiştir: kıymeünde tebeddül husule getirilmiş ve bu « Bakırköyünde yaptığımız sayım desebeble geçen seneye nazaran malum olan icar Mahkum oldu nemesi muvaffakiyetli olmuştur. Esasen Darbhane işçilerinden Rıza; Darbhane bedelinin arttırılması icab etmiş bulunursa bu bizim bu kazada yaptığımız sayım da da de basılarak bozuk çıktığı için tedavüle gayrimenkule 2490 numaralı kanunun 15 inci ılıa ziyade istihdaf ettiğimiz gaye bundan çıkstrılrnıyan htkel ufakhk pullarından 41 maddesi hükümleri dairesinde vilâyet daimî encümeni ve belediye encümenleri tarafından beevvelki sayımlarda mevcud olmıyan son lira 70 kuruşluk nikel pulu gizlice dışarı deli takdir ettirilmesi ve fakat bu bedelin geçen İki sualdir. Yani fabrikalardaki işçi sınıf ya götürdüğü, bu suretle sirkat suçunu iş ;ene rayicine müstenid bulunması lâzjmdırv 4arı ve bir de pozisyonların tefriki key lediği iddiasile muhakeme olunuyordu. 5 1939 da icara verilmediğinden geçmiş sefiyetleri idi. Bu itibarladır ki fazla bir sa Sultanahmed Birinci Sulh Ceza mahkeme e icar bedeli malum olmıyan gayrimpnkuller nayi faaliyetinin mevcud olduğu bu kazayı si, mevkuf Rızanın 2 ay, 10 gün hapsine çin de yukarıki maddede olduğu gibi 1939 rayicine göre icar bedeli takdir ettirilerek kiraya deneme mıntakası olmak üzere tercih et karar vermiştir. jkarılması lâzımdır. tik. Bakırköy kazasında bu defa yapılan Bir seneye mahkum oldu 6 Bütün bu muamelelerde 2490 numaralı sayım neticesinde görülen fazlalık norBristol otelinde misafir kaldığı sırada kanunun ilân, depozito, akid icrası gibi hükümmal bir fazlalık değildir. Esasen bu ka oda komşularından birini soyduğu iddia leri mahfuzdur. za dahilindeki istasyonlarda tevakkuf et edilen Suriye tebaasından Hüseyin Hey Hususî idare ve belediyelere aid gayrimen miş trenlerde bin kadar nüfus kaydedil di; dün akşam lstanbul Sekizinci Asliye kullerin icar işleri bu esaslara göre muamele miştir ki bunlar bu kazanın yerli halkın Ceza mahkemesinde mevkufen muhake yapılması. dan sayılamaz. Gerek Bakırköy, gerekse me edilmiş, muhakemesi bir celsede bitIskenderun kazalarında yaptığımız bu iki miştir. Müddeiumumî maznunun tecziyetecrübeden edindiğimiz neticelerden 20 sini istemiş, hâkim Cemil, suçu sabit görtejrinievvel 940 ta yapacağımız umumî müş ve Hüseyin Heydinin bir sene hapsayım için istifade edeceğiz. Bu sayım için sine, bir sene de umumî emniyet nezareti Ders kesimi ve imtihan günlerini tayin etİki talimatname hazırladık. Bu iki talimat altında bulundurulmasına karar vermiştir. mek üzere ecnebi ve ekalliyet mektebleri münamenin biri kaymakam ve nahiye mü Suç delilini imhaya teşebbüs iddiasile da dürleri Maarif müdürü Tevfik Kutun başkandürlerinin sayımdaki faaliyetlerine, diğer vaya ithal edilen ayakkabıcı Halil lbra lığı altında, dün ayn ayrı iki toplantı yapmışleri sayım memurlarının vazifelerine da him, beraet kazanmıştır. lardır. irdir. Bu talimatnameleri son tecrübelerToplantüarda, bu mekteblere aid ders kesile de takviye ettikten sonra tatbikına ge Çelikpalas oteli müdürlüğü mi ve imtihan günlerile kayıd ve kabul ve ders Bursa, (Hususî) Çelikpalas oteli müdür başlangıcı tarihlerini, ayni dil üzerine tedrisat çilecektir. Bundan maada propaganda lüğüne, evvelce Bursada Ticaret Odası Istihba yapan mekteblerin, kendi aralarında tespit edeteşkilâtımız I hazirandan itibaren faalirek Maarif müdürlüğüne bildirilmesine karar yete geçecek ve muntazaman nüfus sayı rat MüdürlüğU ve sonra Ford Acentalığı yapmış verilmiştir. Bu karara göre, ecnebi mektebleri olan Tayyar Akkeskin tayin olunmuştur. Taymı etrafında neşriyat yapacağız ve tek yar Akkeskin yabancı dil bilen kıymetli bir vaziyetlerini şu suretle tayin etmişlerdir: mil neşir vasıtalarından istifade ederek gencdir. İtalyan mekteblerinde: 20 mayısta dersler KISÂ HABERLER * Millî koıunma kanununa istinaden Havza kömürlerinin satışı için kurulması lâzım gelen satış teşkilâtı ikmal edilmistir. Satış teşkilâtı merkezi Zonguldaktadır. Teşkilât mayısın 15 inden itıbaren faaliyete geçecektir. Bu tarihten itibaren bütün müracaatler bu merkeze yapılacak ve siparişlerin bedeli peşinen ödenecektir. * Toprak Mahsulleri ofisi mutavassıtlar elinde bulunan 939 senesi ve daha evvelki senelere aid afyonların kabulüne dün başlanuştır. Mayıs sonuna kadar bu afyonlar kabul olunacaktır. ' * Her ay verilmesi icab eden demir stok beyannamelerinin verüiş müddeti dün akşam bitmiştir. H Rumanya ile aramızdaki mukaveleye « müsteniden Petrol Limited emrine gelen petrol ve benzinin son partisi de gelmiştir. Bundan sonra yeni bir anlaşmanın yapılmasma intizar edilmektedir. * Fındık ihracat komitesi dün Ömerabid hanında Mıntaka Ticaret müdür muavinliğinde toplanarak enterşanjabl takasla muamele yapılan memleketlerle bazı klering memleketleri için sabit fiat usulünün kaldırıhnası ve Alman•aya yapılan ihracat işleri üzerinde görüşmüşlerdir. * Müzeler idaresi İhlâmur ve civarındaki kasır ve ağacların ve bu mevkiin hususıyetinin muhafazasını istediğinden Belediye burada 50 rakımına kadar olan sahada inşaat yapılması, irtifaı 50 rakımını geçmiyen sahalarda inşaat yapıhnamasını alâkadarlara bildirmistir. * Belediye Yıldız sarayı bahçesini halka açacağından bu bahçenin ne suretle tanzim ve mütaleasını sormuştur. ıçılması muvafık olacağı hakkında Prosl'un * Evkafın Eminönünde inşa ettireceği ticaret sarayından maada Ticaret Vekâleti umumî mağazalar müdürlüğü de Eminönünde umumî mağaza ittihazına elverişli büyük bir bina inşasına karar vermiştir. Bu bina için Beledieden arsa istenilmiştir. * Sultanahmed meydanile Beyazıd meydanının asfalt olarak inşa edileceklerini yazmıştık. Belediye bu bahçeleri ayni zamanda arkealojiye uygun bir halde tarh ve tanzim edecektir. Bu hususta şehircilik mütehassısının mütaleası sorulmuştur. îthalât birlikleri için hazırlık Yeni kurulacak ithalât birlikleri için mıntaka ticaret müdürlüğünün Omerâbid hanındaki merkezinde toplantılara devam olunmaktadır. Cam ve züccaciye ithalât tacirlerinden sonra dün kâğıd ve tatbikatı ithalâtile meşgul olan müesseseler, kooperatif mümessilleri ve tacirler de toplanmıştır. Toplantıya riyaset eden muavin Hakkı Nezihi Erkson Vekiller Heyeti kararile kurulacak olan birlik hakkında izahat vermiş ve bundan sonra birliğin faydaları üzerinde görüşülmüştür. lçtimada bulunanlar birliğe iştirak için bir taahhüdname imzalayarak dağılmışlardır. Ecnebi ve ekalliyet mekteblerinde ders kesimi Bir çarpışma Mehmed Nuri adında birinin idare ettiği motosiklet, arkada taşıdığı Eleni adındaki bir kızla beraber Pangaltıdan Şişli istikametine gitmekte iken, mütekabil taraftan gelen Kemal idaresindeki otomobil ile çarpışmıştır. Çarpışma neticesi, Nuri ve Eleni muhtelif yerlerinden aralanmışlar ve Şişli hastanesinde tedavi altına alınmışlardır. Muharrem Feyzi TOGAY Armatörler arasında Uzun zamandanberi, deniz nakliyat tşinde müşterek haıeket için tetkikler yapan armatörler nihayet bu hususta anlaşmışlardır. Armatörler, aunacak işlerin doğrudan doğruya armatorler birliği tarafından kabul olunarak tevziıne karar vermiştir. Birlik, bu günkü şeklini muhafaza edecek ve yalnız bir mutavassıt olarak rol alacaktır. Armatörler, işler böylece intizama girerse dahilî ihtiyac temin edildikten sonra elde vapur kalacağını ve bunların da döviz temini için harice kiralanabileceğini düşünmektedirler. Bu hususlar hakkında Ankarada temaslar yaparak hükumetin noktai nazaruu öğrenmek üzere bir heyet seçilmiş ve heyet dün akşam Ankaraya hareket etmiştir. Yaralanan ameleler Fatihte Elvanzade sokağında Hacıbaba adında birinin evinin tamir işinde çalışan amele Ali ile Mehmed kurdukları iskelenin yıkılması neticesi 4 metre yüksekten sokağa düşerek muhtelif yerlerinden yaralanmışlardır. Kazayı müteakıb yaralılar Cerrahpaşa hastanesinde tedavi altına aImmışlardır. [^ Dolmabahçede dün bir keşif yapıldı J kesilecek, imtihanlar 3 1 5 hazirana kada» devam edecektir. Kayıd ve kabul muamelelerine 10 eylulde, gelecek yıl tedrisatına da 15 eylulde başlanacaktır. Amerikan mekteblerinde: 20 mayısta ders kesimi, 23 mayısta başlamak üzere 13 hazirana kadar imtihanlar yapılacaktır. Fransız mekteblerinde: Dersler 30 mayısta kesilecek, imtihanlara 10 haziranda başlanacak, 22 haziranda bitirilecektir. Gerek Fransız ve gerekse Amerikan mekteblerinde kayıd ve kabul işleri tatil aylarının muayyen günlerinde devam edilmektedir. Yeni yıl tedrisatı ise Amerikan mekteblerinde 17, Fransız mekteblerinde 16 eylulde başlayacaktır. Ekalliyet mektebleri de tedris vaziyetlerini bu hafta içinde tespit ederek Maarif müdürlüğüne bildireceklerdir. Ecnebi ve ekalliyet mekteblerinin son sınıflarında, talimatları mucibine, devre sonu imtihanı vardır. Resmî mekteblerin yeni imtılıan talimatnamesine göre son sınıf talebelemden isteyenler, devlet olgunluk imtihanlarma gımıek üzere, resmî Türk mekteblerine müracaat edebileceklerdir. Denizde bulunan cesed Müttefiklere kiralanan vapurlar Müttefiklere altışar aylık mukavele ile ki Dün Şile ile Beykoz sahilleri arasında •oianan şileplerin mukaveie müddeti haziran 22 yaşlarında bir erkek cesedi bulunmuş ıçinde bitecektir. Bundan sonra bu vapurların tur. Yapılan tahkikatta ölünün o civar ir daha kiralanıp kiralanamıyacağı hakkında bir karar verilecektir. Ikından Receb olduğu ve sarhoşluk neticesi denize düşerek boğulduğu tespit eÜlmiştir. HAVA RAPORU Köy muhtarlarına dün konferans verildi J Yeşilköy Meteoroloji istasyonundan alınan malumata göre dün hava yurdun bütün bölgelerinde çok bulutlu ve yer yer yağışh geçmiş, rüzgârlar doğu bölgelerde şimalî, diğer bölgelerde cenubî istikametten, orta Anadolu da uvvetlice, diğer yerlerde orta kuvvette esmiştir. Dün İstanbulda hava, umumiyetle çok buutlu, öğleden sonra kısmen yağışlı geçmiş, rüz;âr cenubî istikametten saniyede 1 3 metre ızla esmiştir. Saat 14 te hava tazyiki 1007,8 milibardı. Sühunet en yüksek 22,2 ve en düşük 9 1 santigrad kaydedilmiştir. Izmit ağır ceza mahkemesinin gösterdiği lüzum üzerine, Dolmabahçedeki izdiham hâdisesıni tespit etmek maksadile dün öğleden sonra mahallinde bir keşif yapılmıştır. Hâkim Halilin ı.yasetinde Müddeiumumî muavinlerinden Turgud ve zabıt kâtibi İrfan Şenle Refet Tenik, Ethem Uygur, Ismail Hakkı ve "bir mühendisten mürekkeb bir ehli vukuf heyeti, Dolmabahçe sarayında, iki saat kadar tetkikatta bulunmuşlardır. Hâkim Halil, evvelâ ehli vukuf heyetini teşkil eden zevata usulen yemin ettirmiş ve müteakıben hep birlikte, sarayın methalinden başlanarak, izdihamlı yerler baştan başa gezilmiştir. Hâkim Halil, kroki üzerinde kendisine verilen izahatı dinleyor ve ehli vukufa, hâdisenin hakikî saikleri etrafında bazı sualler soruyordu. Hâkimin bilhassa üzerinde durduğu, cümle kaptsının kapanıp tekrar açılmasınm, on bir kiginin ölümile neticelenen feci hâdiseda ne de Ehli hibre keşifte bulunanlardan izahat alıyor receye kadar rolü olduğu noktasıydı. Keşif esnasında, hâdisenin mes'ulleri sanılan Çorum Valisi Salih Kılıcla Arşiv dairesi müdürü Kâmran da hazır bulunmuş ve hâkim Halile, izdihamı önlemek için zabıtaca alınan tedbirleri sırası geldikçe izah etmişlerdir. Ehli vukuf heyeti, saraya müntehi yolları ve kalabalığın toplandığı yerleri gözden geçirdikten sonra, sarayın muayede kısmına gırerek burada da tetkiklerine devam etmiştir. Hâkim Halil, ehli hibreye, İzmit ağır ceza mahkemesine gönderilmek üzere hâdise mahallini tafsilâtile gösterir bir kroki hazırlamaları lüzumunu tebliğ etmiştir. lstanbul ikincı ağır ceza mahkemesL cuma günü saat on dörtte, izdiham hâdisesile meşgul olarak bazı şahidlerin istinabe suretile ifadelerini alacaktır. Izmjr ağır ceza mahkemesinde ayın on beşinci günü hâdise mes'ullerinin duruşmalarına devam edilecektir. MÜTEFERRİK 40 kişilik bir göçmen kafilesi geldi Yugoslavyalı Türklerden mürekkeb 45 kişilik bir göçmen kafilesi dün sabahki trenle şehrimize gelmiştir. Şair Necib Fazıl Kısakürek, Halk Fır\ için ıçm kası tarafından, Anadolu Halkevlerinde, Senelik 1400 Kr. 2700 Kr. profesörler ve doçentlere verdirilen konAlb aylık 7S0 » 1450 » feranslar serisinden iki konferans vereü ç aylık 400 » 800 » cektir. Bir aylık 150 » Yoktur Konferansların mevzuu, Abdülhak Hâmid vesilesile, Türk teceddüd edebiyatı Konferansta bulunan köy muhtarları üzerinde bir tetkiktir. Konferanslardan Köy muhtarlarına, köy kanununun tatbik şeklini ve köy işlerinin yolunda gö Gazetemize gönderflen evrak ve yazılar birincisi, 1 1 mayıs cumartesi akşamı Bur rülmesini öğretmek üzere açılan kurslara dün başlanmıştır. lstanbul civar köylesada, ikincisi de, 12 mayıs pazar akjamı rinden gelen muhtarlara dün saat 16 da Lstanbul Kız Lisesinde Köycülük Bürosu neşredîlsin, edilmesin iade edilmez ve zıyamdan mes'uliyet kabol olunmaz. Balıkesir Halkevinde olacaktır. şefi tarafından bir konferans verilmiştir. Necib Fazılın Bursa ve Balıkesirde konferansları CUMHURITET Nfishası 5 kuruştur. Abone şeraıtı 1 rGrkıye Haric Dikkat