29 Nisan 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

29 Nisan 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Japonya devletlerin ciddi hareketi karşısında ric'at ediyor Japon hariciye nazırı Avrupa ve Amerikada heyecan uyandıran beyanatın resmi mahiyette olmadığını resmen tebliğe mecbur oldu Tokyo, 29 (A.A) — Japon Ha- riciye Nazırı M. Hirota, nezaretinin beyanatına salâhiyet- tar rüclü tarafından Çin hakkında yapılmış olan heyecanaver beya- natın resmen mevcut olmadığını bildirmiştir. Nazır, Japon siyasetinin bir haf- ta evvel yani ilk beyannameedn üç gün sonra tadilen yapılan beyanat ta evvel yani ilk beyannameden üç husustaki tahriri beyanatın da, te- | şebbüsleri üzerine, Tokyodaki İn- Sovyetler büyükbir tayyare yaptılar | Moskova, 28 (A.A) — Tas A - Jansı bildiriyor: Maksim Gorki isminde çok kuv- vetli propaganda tayyaresinin in- şası bitmiştir. Bir kaç güne kadar | tecrübe uçuşuna başlanacaktır. Bu tecrübelerde tayyare, ma- | ruf pilotlardan Gramov tarafından sevk ve idare edilecektir. Dünya- nın en kuvvetlisi olan bu tayyare mükendis A. M. Tupolov tayafın - dan inşa edilmiştir. Tek satıhlı ve | © madeoni bir tayyaredir. Bariz vasıf ları şunlardır. Sekiz motör yaylımı 64 metre olan serbest hareketli ka- | natlar tayyarenin 35 metrelik asıl | iki | ve kısmı, ikişer motre kutrunda tekerlek, 220 kilometre vasati 240 kilemetre âzami Tayyare kat'iyyen yere inmeksizin bin kilo metre yol gidebilir. Ben- zin depoları, hiç bir yere uğramak sızın 2000 kilometre katetmesine kâfi benzin isliap edebiliyor. Tayyarenin içinde şunlar var- dır, Rotatif bir tipograf makinesi, bu makine saatte çifte sayfalı 8,000 risale basar, Fotoğraflar ve kılişeler için bir laboratuvar, vesa- ire bir sinema cihazile elde edilen bütün vesaik, tayyarenin içinde gösterilebilir. Yani bir gün zarfın da film hem çevrilebilir ve hem de gösterilir. Tayyarede Termor elek trik merkezi, telsiz merkezleri, si - nema cihazları vardır. Bu tayyare maruf Rus muharririnin edebi fa- ! aliyetinin yıl dönümü münasebeti- | le Sovyet birliği amelesi — tarafın- dan toplanan ianelerle yapılmıştır. Atine müzakereleri Atina, 29 (Hususi) — Hükümet rüesası ile muhalif liderler arasın- daki müzakeratta evvelki günden- beri bir tebeddül kaydolunmamış- tır. Hariciye Nazırı M. Maksimos, başvekil M, Çaldaris ile konuştuk- tan sonra telefonla Mösyö Papa- nastasyu'ya, hükümetin anlaşmak için zabitanın terfi meselesini şart koştuğunu söylemiştir. Mutavassıt rolünü ifa eden M. Papanastasyu muhalefetin artık hiç bir rücatte bulunamıyacağını ve ihdas oluna- | cak vaziyeten dolayı hiç bir mes'u- liyet kabul etmiyeceğini bildirmiş- tir. M. Venizelos gazetecilere mu- haliflerle hükümet arasında cere - sürattedir. , İ giltere ve Amerika sefirlerine tev- | hariciye | di edilmiş olduğunu beyan etmiş - | velt ve M. Norman Davis ile birlik tir. Vaşington, 29 (A.A) — Harici- ye Nezareti, Japon siyasetinin da- ha yumuşak bir şekilde izahı mem nuniyetle karşılamıştır. M. Hul, M. Hirotanın beyanatı tinkâf etmiş ve sadece bildiğim şudur ki, İngiltere ile müşterek ic- raat hakkında müzakere olmamış- tır, demiştir. M. Muşanof Avru- padan döndü Sofya, 29 (A.LA) — M. Muşa- | nof, yirmi gün kadar süren Paris, Londra, Berlin, Roma ve Budapeş te seyahatinden sonra dün akşam saat on yedide Sofyaya avdet — et- miş ve istasyonda Sobranye reisi ve reis vekili ile hükümet kralın mümessili, Hariciye kâtibi umumişi, sefirler heyeti ve bir çok zevat tarafından karşılan- mıştır, âzası, diğer Fon Papenin tekzibi Berlin, 29 (A.LA) — Başvekil Muavini Fon Papen, milli | sosya- listlerin lüzumunda sade bir emri vaki yapmak için hazırlıklarda bu- lundukları hakkında ecnebi gaze- telerde çıkan iddiaları kat'i surette tekzip eylemiştir. İngiltere kopası Londra, 29 (Hususi) — Ven Bley stadında kralın ve yüz yirmi üç bin kişilik seyirci kitlesinin hu- zurunda Mançester siti ile port Ei- mon arasında İngiliz kupası maçı yapıldı, Mançester siti bire karşı Viki ile maçı kazandı ve — İngiltere kupasını aldı. Dramada grev Atina, 29 (Hususi) — Drama- dan gelen telgraf haberlerine na- | zaran Mihalidisin tütün anbarla- rında çalışmakta olan erkek ve ka- dın amele, ücretlerinin çoğaltılma- sını istemişler ve fabrikalardan dı- | şarı çıkmamışlardır. Jandarma kuvvetleri kendileri- ni dışarı davet etmişler, fakat bilâ hare kapıları kırvarak cebir kullan- mağa mecbur olmuşlardır. Bu ka- rışma esnasında 12 erkek ve kadın yaralanmıştır. Boykotun elebaşıla- rı tevkif olunmuştur. #receseeTACELARDLAE DEECCEEAEELCERSLECECESEA. | yan etmetke olan müzakerelerin bittiğini söylemiştir. Harbiye Na - | zırı M, Kondilis de zabitanın ter- fiini arzu eden zabitlere hoş görün mek istediğinden bu meselenin di- ğer mevzulardan ayrılmasına im- kân olmadığını bildirmiştir. Hükümet, muhalefetten tereş- şuh eden habelere nazaran iki züm re arasında bir itilâf peyda olmuş tur, Fakat hükümet, muhalefetin daha fazla fedakârlık — yapması için arasıra müşkülât çıkarmakta- | dır, M. Hul öğle yemeğini M. Ruz- | | te yemiştir. Yemek esnasında : si- lâhsızlanma meselesi görüşülmüş- tür. M.Barto Prağdan | | hakkında mütalea beyanından is- | Parise dönüyor Prağ, 29 (A.A) — Havas Ajan- | | sı bildiriyor: | — M. Bartu hareket ederken meclisş | | reisi M. Stanek irat ettiği nutukta | Çekoslovakyanım Fransaya karşı o- lan sevgisini ifade etmiş ve Fran- sanın, “gözlerini bir hâmi ve na - | sih gibi daima Fransaya çevirmiş olan,, Slav ve Lâtin milletlerinin |teşriki mesaisini ikmale muvaffak olacağı ümidinde bulunduğunu söylemiştir. Trenin durduğu — istasyonlarda | bir çok heyetler M. Bartuyu lâmlamışlar ve milli kıyafette genç kızlar kendisine çiçekler vermiş- | lerdir. Her tarafta halk nazızm şahsına Fransayı selâmlamıştır. M. Bartu, huduttan — ayrılırken M. Benese bir telgraf çekerek Çe- | koslovakyada gördüğü hüsnü - ka- se- bulden dolayı heyacanını bildir- miş ve “müşvik milletlerimiz ara- sındaki birlik yeni ve mes'ut bir teyit vesilesi buldu,, demi SIYASE Japonya, adım adım ilerliyor Bütün dünya efkâtı umumiyesi ve matbuatı, bugünlerde, Japon mesele- siyle uğraşmaktadır. — Geçende de yazdığımız gibi, Uzak Şark imparatör- luğu, — her ne kadar muahede şartla- rına riayet emelinde olduğunu söylü- yorsa da — “Uzak Şarkta sulhun temi ni bizim üzerimize terettüp eder!,, di- yerek, Cemiyeti Akvamın ve devletlerin, münferiden yahut müşte- reken, Çinden el çekmesini, ona mali yardımda bulunmamasını ve Çini teslih etmemesini talep ediyor. Bundan İngiltere telâşa düştü. Zi- ra, Uzak Şarkta en fazla menafii olan Ne demek - istediğini .ya sordu. O da, cevap vererek, kim; n Çinle ticaretine mani oln yacağını söyledi. Böylelikle Ingi tatmin edilmiş görünmek mocburiye- tinde kaldı. Evet “görünmek mecbu- riyetinde kaldı,, zira, büyük Britanya- hesa; Uzak Şarkta sör geçirmek için onun üç mis- li donanmaya ihtiyaç vardır. Bu ise, kimsede yok!... Esasen, Japonlar, bu- nu bildikleri için, gemi bu derece azı- ya alıyorlar!.. Netekim, dünkü ajans telgraflarına nazaran, attıkları ileri a- dımlara devam ederek — İngilterenin Sengapuru terketmesini bile istiyece lermiş . odür, Teşmen Japon llar or: — Japonyaya Japonya, bu hareketiyle, en büyük darbeyi Amerika birleşik cumhuriyet- leriyle Sovyetlere Vürmuş oluyor. Zi- ra, mevzuu bahis mali ve askeri yardı- mr, ÂAmcrika yapmiya hazırlanıyordu. Mançuriden sonra Çin Üzerinde hâkim olunca, Japonların maksadı, Moğfo- listan ve Siberyada harekâta geç- mektir. Böylelikle. Aarkalarını em- niyete almış oluyorlar ... “Asya, Asyalıların. Yyani Taponla. bütün | rındır!,,, Her hafta, JaPonlar, bu emele doğru yeni bir adım atıyor Trakyada tütün ziraat günden güne azalıyor Tekirdağ, 25 (Hususi) — Kurtu- luş savaşından sonra Trakya havali- sinde tütün mahsulünün zeriyatı çok ehemmiyetli idi. Halbuki beş altr sene oluyor ki Trakyada bu ziraatin günden güne sukut etmekte bulunduğunu çok acı bir hakikat olarak görüyor ve bu havalideki tütün zeriyatının fiat düş- künlüğü dolayısiyle ihmal edildiğini xn ltyoruz. Mütchassıs ziraat erbabının ifadelerine göre Tekirdağ mıntakasının toprağı da iyi tütün yetiştirmiye mü- sait ve elçerişlidir. — Bilhassa merke- zin bazı mıntakaları ile Manika, Şar- köy ve Malkara tütünleri tanınmıştır. Maalesef bu ziraatin kıymetini kaybet- mesindeki başlıca sebepleri diğer mah- sulâta nişbeten fiatlerdeki düşkünlük- te aramak mecburiyetindeyiz. Çünkü bugünkü fiatler maliyet fiatini kozu- mamaktadır ki bu hal günden — güne tütüncülüğü tedenniye uğratmaktadır. Zürra bu ziraatin terbiye ve işlen- mesine.çok ehemmiyot veriyor, fakat çalışmasının semeresini göreceği — za- man büyük bir sukutu hayale yor. Halen Tekirdağ ve havalisinde tü- tün ziraati yapan Manika, — Şarköy, uğcu- Malkara ve merkez mıntakalarıdır. Bu | sene fiatler çok ucuzdur. Görüştü- ğüm bir tütün zürrat bana yana yakıla vaziyeti şöyle anlattı: “— Nisan iptidasında Tekirdağın- da mubayaat yapmak üzere buraya ge- len Edüi inhisar idaresinin ekisperi bu sene istihsal ettiğim (356) kilo tü- tüne toptan (13) lira (50) kuruş ver- miştir. Bu hesaba göre tütünün kilo- | su (3 kuruş 20 para) ya gelmiştir. Hal- buki iki hafta evveline kadar biz ispa- nağın kilosunu on kuruşa alıyorduk. Demek oluyor ki tütün mspanaktan da ucuzdur... Tütünlere kilo hesabı ile de fiat ve- rilmiyor.. Götürü olarak bir fiat kesi- Hiyor. Biz bu fiat usulünü de yeni öğ- » Ben bu (356) kilo tütünü yeti mciye kadar kendim de feraga: ti nefisle çalıştığım halde * yaptığım masraf (33) liradır. Verilen 13 bu- çuk lira fiat ise masrafımın — yarısına bile tekabül etmemektedir. Tütünler. de hiç filiz ve kırıntı yoktur. Bu kadar ucuz bir fiate karşı tütünleri satma- dım. İnhisar anbarında depo edilen tütünler orada da bakımsızlık yüzün- reniyorı den kimbilir ne kadar ıskarta verecok- | tir. Bu acı hakikaller karşısında baş- ka bir şey ilâve etmiye lüzum göf yor ve tütün ziraatinin himayesini raat Vekili Beyefendinden rica edi YUZ..rş Inhisar idaresinin tütün — ziraâ ları hakkında tatbik eylediği usulle| uzün uzadıya tetkik odildikten $0 değiştirilmesi ve tütün ziraatinin mayesi memleket iktisadiyatı nant çok şayanı arzudur. Tütün ziraati himaye zamanı gelmiş ve geçmi bile .... (Ah Tekirdağında h bubat satışı Tekirdağ, 25 (Hususi) — Şebri Ziraat bankası bu sene köylülerimi linden (12) milyon kilo buğday * bayaa etmiştir. Bu buğdaylar d lara doldurulmuş, bir kısını da memleketlere satılmıştır. Bu mahsulâtm bereketli olması iskele! deki ihracat faaliyetini de arttırmıf Her hafta limanımıza bir kaç c0 vapuru gelmektedir. Şehrimiz zahire borsasında N ayı zarfında muamcle gören hub mikları şu suretle tespit edilmiştir? Kilo Cinci — Vasati kilef 393.070 106.910 20.149 46.530 87.270 1.362.660 10.040 770 550 Nuhut Tüccarlarımız tarafından - bir zarfında köylümüz elinden almat bubat bundan ibarettir. Nisanım son bir haftası — zarfif muamele gören hububat ta şöyle t edilmiştir: -j Kilo Cinsi — Vasati kilof| KKD iRE Si el 114.540 45.110 3.300 8.940 29.755 247,752 3.780 l 1.870 Buğday Arpa Kuşyemi Yulaf Kaplıca Mıisir Çavdar Bakla ' ———i — Çadır soyguncuları Izmir, 26 (Hususi) — Evelki gece Tirenin Hüseyin çavuşlar köyü civa- rmdaki yürük çadırlarına soygunculuk kastiyle bir baskım yapılmıştır. Gece yarısı beş silâhlı Çatallı kuyu movkündeki Hacı Muhsin oğulların- dan Mehmet oğlu Ahmedin — çadırını başmışlar ve çadırdakileri bir — direğe bağlıyarak para verin yoksa sizi — öl- dürürüz, diye tehdit etmişler ve yürük Ahmetten dört yüz lira ile bir çift çiz- me ve bir takım olbise aldıktan sonra | bir semti meçhule doğru kaçıp gitmiş- lerdir. Şerirleri takip için her taraftan jan- darma müfrezeleri harekete — getirmiş ve takip ile bizzat jandarma alay ku- mandanı kaymakam Abdullah Zeki B., meşgul olmuştur. Yapılan sıkı takibat — neticesinde haydutların Tirenin Hact Mehmet kö- yünden Kandilli oğlu Osman, Ibrahim Ali, Süleyman ve Mustafa — oldukları tespit edilmiş ve yakalanmışlardır. Bunlardan Mustafa cürmünü itiraf, diğerleri de inkâr etmişlerse de - bilâ- | hare itirafa mecbur olmuşlar ve adli- yeye'tevdi edilmişlerdir; Macaristanla ticaret mu- kavelesi imzalandı Ankara, 29 (Hususi) — Maca- ristanla 30 Nisanda müddeti bite - cek ticaret itilâfnamesinin yerine kaim olmak üzere yeni bir itilâfna me imzalanmıştır, Bu itilâfname altı ay için mute- ber olacaktır. Buna nazaran bazı Bir kasa aşırdılar Balıkesir, 26 (Hususi) — FJ si gecesi Gömeçte bakkal Osmah İj nn dükkânmın iç kapısı demirle " larak dükkün da mevcut demir kö*'| duğü gibi aşırılmıştır. Bu sirkat çÇok mahirane tartip ve icra eden kârane bir şekilde veka mahallindt ” tığı tetkikat neticesi olarak Cı—**”'d Raif, çakal Halil, ve Şerif namlaffi şahıs bu fiil ile alâkadar ısci" vakadan iki saat sonra ele geçirii dir. Bir müddet sonra Balıkesi' e geçirilen diğer hırsız Kamçıllıl nan da bu işte beraber olduğu ) miş ve çalınan kasa kırılmış Ü'w) içindeki evrak ve defterlerle Pij nahiye civarında bir ekin tarlasf " | bulunmuştur. Katada ın:vn'-; liraya yakın bir para Hasanın de çıkmıştır. Ru bususta fevkalüde eaft teren nahiye müdürü Hüsnü B':; dize etrafında vaka mahalline Üg çok fazla alâka gösteren kazt Ü kamı Ismail Hakkı Bey ve - İAfiyi kumandanı Arif Beyin ve — Bi zabıtaşmın bu husustaki muvaffakiyetleri haolk üzerind” j sığmaz taktir ve minnettarlık uyandırmıştır. f.........-—..... -— 0 ı Macar eşyası memleketim! d,, best girecek ve bir kısım ©| tahsis edilmiş olan knnl““’; kümleri dahilinde ithal olu tır