26 Ağustos 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

26 Ağustos 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

— Moskovaya hareket edecektir. : T C OA 7 — W Gümrükte | Işlerin süratle yapılması | temin ediliyor Ankara, 25 (Hususi) — Güm- rükler Vekâleti, işlerin süratlen - | dirilmesi, basitleştirilmesi, ko - layca mürakabesi üzerine esaslı tetkikat yapmaktadır. Bu müna- sebetle umum müdürlüğün gön - derdiği bir tamimde, bundan son- ra idare âmirlerinin şifahi emir verecekleri yerde tarih, saat koy- mak ve imza atmak suretiyle ha- vale yapmaları ve memurların da bu şekilde havalesi bulunmayan ve başkasına ait bulunan işleri görmemeleri emrolunmaktadır. Bundan başka Vekâlet, güm - rüklerdeki taksimatta da mühim bazı değişiklikler yaparak âmir - lerin, umumi muamelât üzerinde istenen derecede mürakabelerini temin edecektir. Askeri heyetimiz Odesaya gitti T OÖdesa, 25 (A.A.) — Hususi muhabirimizden: Frans Meri Sovyet vapuru ile, Fahrettin Paşanın riyasetindeki 14 kişilik askeri heyetimiz bu sa- bah Odesaya geldiler. İstikbalde Roma büyük elçi - » miz Hüseyin Ragıp Bey konsolos- | Tuk memurlarımız, Sovyet askeri erkânı ile mahalli hükümet me - murları hazır bulundular. Bir as- keri kıta selâm resmini ifa etti. Milli marşlar çalındı. Heyeti - mizin geçeceği yollar kâmilen | Türk ve Sovyet bayraklariyle do- natılmıştı. Bugün saat ikide şereflerine — Tondra otelinde bir öğle yemeği — yerilecektir. Heyetimiz bu akşam Fiğaan ee Alpullu'da yeni pancar mahsulü işleniyor Alpullu, 25 (Hususi) — Al- — pullu şeker fabrikast memur ve /— işçileri, merasimle, bu sabah yeni ! 'r 4 İ pancar mahsulünü işlemeğe baş - ladılar. -—- Mekteplerde kayıt ve kabul * Lise ve orta meklıplı.rdı tale- — be kaydi devam ediyor. Bu sene müracaat eden bütün — talebenin mekteplere almabilmesine çalışı- — lacaktır. Perşembe günü kayit ve — kabul müddeti bitmektedir. Lise ve orta mekteplerin me - *i zuniyet imtihanlarına — gelince, — bunlara 1 Eylül 1934 — tarihinde — başlanacaktır. İmtihanlar beş zümreye tak - sım olunmuştur. Zümrelere Maa - rif müfettişlerinden Fethi, Ha- runreşit, Ekrem, Halit ve Reşat Nuri beyler nezaret ve riyaset e- deceklerdir. Liselerde tabiiye im- — Hihanı 13, riyaziye 16, edebiyat -9 Eylülde, orta mekteplerde riyazi- yel, takiiye 4, türkçe edebiyat 20 Eylülde yapılacaktır. Resmi liseler imtihanlarını kenı-| — di mekteplerinde icra edecekler- | dir. Husust mek*teplerde şifahi imti- hanlarını kendi mekteplerinde ve tahririlerini de muhtelif zümrelere ayrılarak Feyziâti, Fayziye, Türk Haesi ve İstiklâl lisesinde yapa - saklardır. Ecnebi ve akalliyet mektepleri “Şee Galatasaray lisesinde imtihan olacaklardır. S Ciddimi, blöf mü? Sovyet-]apon. ihti- lâfı ve Fransızlar Paris, 25 (A. A.) — Uzak şark hadiseleri Fransız matbuatının na zarı dikkatini celbetmektedir. Pöti Jurnal diyor ki: “Sovyet Rusya, Milletler Cemi- yetine girmeğe hazırlanıyor. Ja- ponya ise Pasifik denizinde va - him endişelerle karşılaşmış bulu- nuyor. Binaenaleyh, neticesi bel-- Ti olmıyan bir mücadeleye giriş- mek zamanı değildir..,, Diğer taraftan Pöti Pariziyenin Şanghay muhabiri de şöyle yazı- yor: “İhtilâf mahallinde tetkik olu- nursa, uzaktan göründüğü kadar korkutucu değildir. Moskova ve Tokyo hükümetleri, şiddetli siya- si teşebbüslerde bulunuyorlar ve bu teşebbüsler karşılıklı gülüşle karşılanıyor. Çünkü her iki taraf da diğerinin blöf derecesini pek âlâ bılıııektoılıı'.,. p “Ancak Sevdiğînle evlen!,, Alman İrk ofisi bir emir- name neşretti Berlin 25 (A.A.) — Doktor | Heinsius, Dahiliye nazırı — milli sosyalist fırkasmın ırk — ofisi ile hakkında aşağıdaki on maddelik emirnameyi neşretmiştir: 1 — Alman olduğunu düşün.. 2 — Sıhbatin yerinde olduğu takdirde evlenmelisin. 3 — Vücudünü iyi muhafaza et. » 4 — Fikrini ve ruhunu sağlam tut.. j 5 — Alman olduğun için an - cak bir Alman veya şimal ırkına mensup birisiyle evlen. 6 — Evleneceğin zaman alaca- ğin adamın ecdadımı tahkik et. 7 — Sıhhat ayni zamanda ha- rict güzelliğin de bir şartıdır. 8 — Ancak aşk ile evlen. 9 — Bir oyun arkadaşını inti- hap etme ve evleneceğin adamda izdivaç arkadaşlığını ara.. 10 — Sağlam ahfat ancak iz- divaç mefhumunda hakikat bu - lur ve milletin temadisi üç veya dört çocuktan itibaren tahakkuk edebilir. Almanya Yahudiler yüzün- den neler kayıp etmiş? Cenevre, 25 (A.A.) — Dünya Yahudi kongresini 1935 te içti- maa davet eden Cenevre konfe - ransı münasekaliyle Hitler Al « manyasına karşı yapılan boykota- jin neticeleri ehemmiyetle kayde- dilmektedir. Konferınıt.ı bildirildiğine gö- re Yahudi akalliyetleri bulunan memleketlerde —Alman ithalâtı mahsus derecede zalmıştır. Amerikada yüzde 42, Lehiz - tanda yüzde 40 nisbetinde azal - dığı gibi Fransada 570 milyon ve Belçikada 289 milyon frank te - nakus etmiştir, Yahudi boykotajını tertip nden- ler, Alman Yahudilerinin vatan- daşlık haklarımnı tekrar elde edin- ceye kadar boykotajın daha şid - detle devam edeceğini müttefi - kan söylemektedirler. B vve Berlin, 25 (A.A.) — Korres - pondans Diplomatik gazetesi, Ce- nevrede toplanmış olan dünya Yahudi konferansını şiddetle ten- kit ederek diyor ki: “Alman devleti için Yahudi ef- kârının muhtelif temayüllerini an- lamak ve ona tavizâtta bulunmak arzusu mevzuu bahsolamaz. Al- man milleti faaliyeti için dar bir Avruba sahasına maliktir, Alman milletinin hayatt haklarını menfaatlerini korumak mevzuu bahstır. Yahudi — konferansı Alman devletine şahsi siyaseti hakkında ahkâm koyamıyacağı gibi tavsi - yelerde de bulunamaz, Konferans, Almanya aleyhine şiddetli bir alâka gösteriyor. Çün- kü almanyada tatbik olunan pren- sibin başka memleketlere de şi « rayetinden korkmaktadır..,, di Batan gemiden çıkarı- lan altınlar Londra, 25 (A.A.) — İtalyan bandıralı Artiklio vapuru, batmış Egipt gemisinin içerisinden bu defa da çıkardığı 150.000 İngiliz Hiralık altını plimut limanına ih- raç etmiştir, Batmış gemide daha 30.000 İn- giliz liralık altın vardır. - KABER — Akşam Postası ve | U Parisin müdafaası Büyük havâa ma- inevraları yapılacak tostan 31 Ağustasa kadar Paris mıntakasında büyük hava manev- raları yapılacaktır. Fakat sivil halkın bizzat ken- disini koruması talimleri yapılmı- yacaktır. . Manevraları ceneral — Dögua (Degoys) idare edecektir. Bu mü- nasebetle bir çok kişi alan muha- rebe ve kıtaat nakliye tayyarele- ri kullanılacak ve en son sistem takip tayyareleri müdafaaya işti- rak eyliyecektir. Halyan ordusunun manevraları bitti Skarperia, 25 (A.A.) — Bü- yük manevralar bitmiş olduğun - dan M. Mussolini manevralara iş- tirak eden bütün zabitleri toplıya- rak gerek zabitleri, gerek kıtaatı gösterdikleri bedeni mukavemet, yüksek kabiliyet ve inzibattan do- layı takdir etmiştir. M. Mussolini müteakiben ata - şemiliterlere ve ecnebi askeri he - yetler azsınaa hitap ederek ma - nevralarda bulunduklarından do- layı kendilerine teşekkür etmiştir. L Altısayda ne ithal edeceğiz? . Ankara, 25 (Hususi) — Yni kontenjan listesine göre, birinci teşrinden itibaren geçecek altı ay içerisinde, 200 bin kilo çay, Suri- ye, Mısır ve Yunanistandan ol-_ . mak üzere 300 bin kilo limon, 1200 tane şapka, 225 bin kilo pamuklu mensucat, 30 bin kilo cam mamülâtı. 13 bin kilo yün mensucat, 500 ton Aantrasit kö- mürü, 28,bin kilo toprak boya- lar, 2 milyon kilo ham demir, 500 bin oluklu galvanize saç hal edilebilecektr. Elektrik malzemesiyle Hırda - vat, bisiklet ve emsali eşyanın ite münhasıran kendilerile klering | aktolunmuş memleketlerden itha- Hi mecburidir. Bu husus gümrük- lere tamim edildi. VAKİT — Mehmet Asım Bey bugünkü başmakalesinde İş Ban- kasının onuncu yıl dönümü müna- | sebetiyle bu Kkıymetli malt mües- sesemizin ön yıl içinde nasıl göğ- sümüzü kabartacak bir inkişaf ve tekâmül gösterdiğini kaydederek göyle diyor: “İş Bankasının onuncu yıldö- nümü, Türk sermayesinin ve ma- N sahasında Türk bilgisinin bir zaferidir. Bu münasebetle bu mil- li müesgesemizin yüksek kurucu- larını ve onun başında İdare mec- lisi reisi Mahmut ve Umumi mü- dür vekili Muammer Bey olduğu halde tebrik ederken Bankanm Sabah gazeteleri ne diyorlar? bugünkü zaferini kazanmakta bü- yük müessesenin arzularını tahak- kuk ettirmekte başlıca âmil olan İktısat Vekili Celâl Beyin her safhada parıldıyan hizmetlerini anmağı bir vazife biliriz.,, CÜMHURİYET — Yunus Na- di Bey bugünkü —makalesinde kendisine mektup göndererek al- dığı 68 lira maaşın çok az oldu- ğundan bahseden bir kaza heki- mine cevap veriyor ve ayni kaza- da hali vakti yerinde bir - çiftçi- nin senede en fazla üç bin kilo buğdav istihsal ederek hloaınu en fazla vüz B:u raya sattığını, b nu bir ailenin hayvanlariyle - ve diğer vasıtalariyle bütün bir sene didinmek suretiyle temin etitğini söylüyor; “Bu neticede milli iktı- sadımızın bir parçasını ve devlet hazinesi menbalarının bir nümu- nesini gördünüz!,, diyor. Yunus Nadi Bey feragâtle çalışmak tav- siye etmektedir. MİLLİYET — Ahmet Şüktü Bey, onuncu yildönümü münase- betiyle, İş Bankasmın hizmetleri- ni anlatıyor. ZAMAN — Bugün “Zaman,, imzalr makalede yeni açılan Ba- kırkö Bez fabrikasının memleket iktısadiyatı için faydalı — olduğu anlatılmaktadır. i umnuu ğ Muhacirler Üç ay içinde toprak sahibi olacaklar Ankara, 25 (Husust) — Yeni | iskân kanunu mucibince, © gayri mübadillere, — mültecilere tefvizen verilmiş olan sermay& tohumluk, çift hayvanatı, ve Zi ” raat âletlerinin borçları tamamen affedildiğinden, tahsil olunmaktâ Paris, 28 (A.A.) — 28 Ağus - | ©lan bu türlü borçların artık tahı sil edilmemesi lâzım geldiği Da* hılıye Vekâletince tavzıihan W , mim edilmiştir. Vilâyetlere göndörilen> dll' bir tamimde, yeni iskân kanunu ahkâmına tevfikan, memleketi * mize gelerek Türk vatandaşlığına kabul edilen ırktaşlarımızın aza * mf üç ay zarfında iskânlarının bi" tirilerek kendilerine ihtiyaçları olan toprağın verilmesi, bunların tapuya raptı, Türk tabiiyetini istiyen ırktaşlarımızın şifahi tabi- iyet müracâatlarının dahi kabulü bildirilmiştir. . . . Milli Sosyalistlerin kongresi Berlin, 25 (A.A.) — Alman is- tihbarat bürosu bildiriyor: Nuruberg - Nuerberg - şehri 4 Eylülden 10 Eylüle kadar topla * nacak olan milli sosyalist fırkası kongresini lâyik olduğu veçhile karşılamak için mühim hazırlık * larda bulunmaktadır. Kongreye 513 hususi trenle ge- lecek olan 500 binden fazla aza iştirak edecektir. Şef tribün deni- | len büyük tribün yükseltilmiş ve * genişletilmiştir. Bu tribün 100 bin metre mu * | İ vâhbar bir sahaya nezarat otmol” tedir. Şef tribününün —arkasındâ 165 metre uzunluğunda bir tribün yükselmektedir. Buradan bütün saha ayni zamanda ıonılebılmek tedir, Binanın iki tarafında, üzerle - rinde altı buçuk metre yüksekli * ğinde ve 12 metre genişliğinde bi rer kartal bulunan iki kule mev * | cuttur. Muazam bayraklar asılmak ü * zere 32 metre yüksekliğinde iki direk dikilmiştir. Bunlardan baş * ka sahada öngre azasının berabe- rinde getirecekleri takriben 20 bin lııyuk bulunacaktır. Gümrük memuılarını ikramiye verilecek Ankara, 25 (Hususi) — Güm- rük memurlarına verilecek ikra - miyelerin on beş güne kadar tev* ziüne başlanacaktır. İkramiyeler, azami bir maaş nisşbetinde ola- çaktır. ea / Ankara sıhhat müdürü Ankara, 25 (Hususi) — Bir buçuk aydanberi mezun bulunan vilâyet sıhhiye müdürü ŞuayP Bey geldi, vazifesine başladı. Trabzon muallim mektebi Trabzon, 26 (A. A.) — Bura" da yapılan büyük muallim mekte” binin kontrolu için Ankaradaf bir heyet gelmiş ve mektebin vâ” ziyetini ve inşaat —mal kontrola başlamıştır. Hüviyet cüzdanımı kaybettim: Yenisini alacağımdan eskisini? kıymeti yoktur. (2940) Üniversite Tıp Fakültesi 370 Dündar Harl ! |