14 Ekim 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

14 Ekim 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

/ , a0 Katil Mü (Baş tarafı 1 molde) — | haddi zatında katil ne müslüman, 1 ne de komitecidir. Halis bir Hır - vat ihtilâlcisidir. Kraliçe Mari ölen kocasının yanına nasıl girdi? Marsilya, 13 (Hususi) — Kra- | liçe Mari yanında Mösyö Heryo- | nun zevcesi olduğu halde saat 4,55 de Marsilyaya vâsıl — olmuş- tur. İstasyonda feykalâde muhafa za tedbirleri alınmış ve — Kraliçe- nin arzusu üzerine fotoğraf ve si- nema çekilmesi menedilmişti. Halk muazzam bir kütle halin- de istasyona toplanmıştı. Hariciye Vekili Mösyö Yevtiç, Yugoslavya- nın Paris sefiri M. Spaloykoviç, Hariciye müsteşarı M. Markoviç, Fransız diplomatları ve askeri ü « mera kendisini karşılamışlardı. Kraliçe tamamen siyahlar gi - yinmişti ve fevkalâde müteessir görünüyordu. Trenden iner inmez doğruca Kralın yatmakta olduğu belediye ! dairesinin “altın salon,, una girdi- ği zaman hemen naşın üstüne atıl- miş ve büyük bir teessür içinde hüngür hüngür ağlamıştır. Bu sah ne o kadar müessir olmuştur ki kendisiyle birl'kte gelenler de bu yürekler acrsr sahneye tahammül edememişler ve onlar da ağlamış- lardır. Nihayet Madam Heryo ken disini güç halle ceşedin üstünden kaldırmış ve âdeta sürüklercesine | dışarı çıkarmıştır. muş ve nisbeten sakin bir sesle ya- ere: “— Aleksandrın üzerinden bü- yük üniformayı çıkarın ve harpte giydiği asker elbisesini giydirin.. diye emretmşitir. Katilin Pariste geçirdiği son günler Paris, 13 (Hususi) — Pariste Sent Denis bulvarında bir otel sa- hibi gazetelerde çıkan - resimler- den katili ve Benes'i tanımıştır. Zabıta oteli aramış, filhakika gizli tutulan bir takım çok ehem - miyetli siyasi mektuplar ve yazı- lar bulmuştur. Otelci vak'ayı şöyle anlatmış - tır: — Resimlerinden katil olduğu - nu anladığım adam 30 Eylülde o - telime gelmiştir, Elinde yalnız bir tek bavul vardı. Günde 35 franga bir eda tuttu ve ismini deftere Şuk diye yazdırdı. O gece başka bir adam gelerek Şuk isminde bir yolcunun gelip gelmediğini sordu. Geldi ceyabını verdiğim zaman o da bir oda tut - tu ve ismini Ladislav Beneş diye yazdırdı. Şuk ile Beneş gece gün- düz, her zaman beraber bulunu- yorlardı. 5 birinci teşrine kadar o- telimde kaldılar, Etrafa çok kibar his vermişlerdi. Muntazaman saat sabah 11 de çıkarlar ve gece yarı- sından sonra avdet ederlerdi. Bu müddet zarfında yalnız bir tek a - dam kabul etmişlerdir. Bu adam 1,80 boyunda elinde sarı meşin bir çanta taşıyan ve çok iyi Fran- sızca konuşan biri idi. Ben kendi- lerini tüccar zannediyordum. Salı gününün şeameti Salı gününün Yugoslay kral ai- lesi için meşum bir gün olduğuna bir İngiliz gazetesinde işaret edil- mektedir. Bu bakıma göre, kral Alek - sandrın mensup olduğu haneda- nın reisi, Karayorgiyef bir salı gününde öldürülmüştür. Kral A- leksandrın büyük babası — da salr günü öldürülmüştür. Müteveffa kral Aleksandrın sa- h gününe şayanı dikkat bir husu - siyet atfettiği söyleniyor. Deyli Herald gazetesi diyor ki: “Salı günü hiç bir — teşebbüse girişmez, bir emirname imzala - maz, kati bir karar almazdı. Ve garip bir tesadüfle salı günü ken- di hayatını — nihayetlendirmekle neticelendiren hailevi — vaka hu- sule gelmiştir.,, Merasimde bulunacak heyetimiz Belgrat 18 Birinci teşrindey yapt lacak olan cenaze merasimine Tür kiye ve Reisicümhur — Hazretleri namına iştirak etmek üzere Hari « ciye Vekili Tevfik —Rüştü, ordu müfettişi İzzettin Paşa, Riyaseti - cümhur baş yaveri Celâl, Refik AÂmir Beyler bu sabah Ankaradan şehrimize gelmişlerdir. Hareketten evel Vekiller Heye- ti toplanarak Tevfik Rüştü Beye talimat vermiştir. Kral Aleksandrın cenaze mera- siminde hazır bulunacak 130 kişi- lik muhafız bölüğü de Ankaradan hareket etmiş ve bugün öğle'üzeri İstanbula gelmiştir. Muhafız bölüğü Belgrada Yu - nanistan tarikiyle gidecek ve Ro - | manya tarikiyle dönecektir. Tevfik Rüştü Bey ve arkadaşla- rı bu akşam saat on altıda hususi bir trenle Belgarada hareket ede- ceklerdir. Şehrimizde ve Ankarada yapılacak merasim Şehrimizdeki Yugoslavya sefa- reti erkânı ve Yugoslav kolonisi, müteveffa kral Aleksandr için perşembe günü dini merasim ya- pacaklardır. Merasim, İIstanbulun en büyük Ortodoks kilişesi olan Taksimde- ki (Aya Tridi) kilisesinde yapıla- caktır. Ayni günde Ankarada sefaret binasında pek büyük bir merasim yapılacaktır. Bu sebeple şehri- mizde bulunan Yugoslavya elçisi Ankaraya gidecektir. llk — taziyeler Belgrat, 14 (Hususi) — Yugos- lavya kraliçesi Mariya ilk taziyet- telgrafını İngiltere kral, ikinci ta- ziyet telgrafını Türkiye Reisicüm- huru Gazi Mustafa Kemal Paşa - dan almıştır. Pariste Hırvat evlerine baskın Bugün gelen İngiliz gazeteleri, cinayetin olduğu gün Marsilyada ve Pariste husule gelen kargaşa - lıkları işaret etmektedirler. Cinayet haberi yayılır yayılmaz halk, merkezdeki yabancı unsur - lara karşı bir kıyam hareketi gös- termiş ve polis daireleriyle gazete idareleri önünde toplanmıştır. Şokaklara, “İntikam,, — yazılı duvar ilânları asılmıştır. Matbuat aşağı yukarı, ayni fikri müdafaa etmiştir. Polis, halkı tazyik etmek üzere bir çok Hırvatların evlerine bas - kın yapmış bir kısmı nezaret altı- pa alınmıştır, Basgın yaptığı evler arasında eski Yugoslav dahiliye nazırı Pri- biçeviç, ve öldürülen meşhur Hır- vat nazıvı Dariçin oğlununki de vardır. Üç Yugoslav tebaası nezaret al- tına alınmıştır. Bbakika ğ iiiniüiliğ ü Ze üeüi B eleğeün eee di çiğileei ğğit şanekük Ü bi genanmasan ği şrce AŞ ço slüman mı, Kral Fransa seyahatinde öldürüleceğini evelden tahmin etmiş Paris, (Hususi) — Paris ma - hafilinde söylendiğine göre, Kral Aleksandr Fransa seyahatine çık- madan evvel Belgratta ailesi efra- dına ve bazı dostlarına, duçar ola- cağı feci akibeti tahmin ettiğini gösteren bazı sözler söylemiştir. Kraliçe Mari, — Yunanistan Prensesi Mariya ve hemşiresi Ol- gânın huzurunda yeğeni Prens Pol ile konşurken, ona bazı tali- mat vermiş ve şayet başına bir fe- lâket gelecek olursa, niyabet iş- lerini nasıl üzerine alacağını an - latmıştır. Bu seyahatte tehlike olmasına rağmen Kral Aleksandr, Paris se- yahatinden — vaz geçmiyeceğini söylemiştir. Çünkü Yugoslav dip- lomatları, bu seyahatin beheme- hal yapılması lâzım geleceğini ve ittifak münasebetlerinin seyahati icap ettirdiğini söylemşlerdir. M. Barto da sulkasta uğrı- yacağını hissediyormuş Belgrat, 13 (Hususi) — Ro- manya hariciye nazırı M. Titüles- ko, M. Bartunun ölümü münase- betiyle şu hatralarını yadetmiş - ül': “— Bartu ile son konuşmamız- da bana bir kaç defa: “Pek yakın- da feci bir suikastla öleceğimi hissediyorum.,, demişti. Ben ken- disinin bu sözüne güldüm ve a- lay ettim. Fakat Bartu: “Beni hislerim aldatmaz, göreceksin söy- lediğim olacaktır.,, diye ısrar et - mişti. Zavallı Bartu, meğer ne kadar doğru söylemiş,,, Sulkastçının arkadaşı Annemasse, 13 (A.A.) — Polis bu sabah Rajtişi tekrar sorguya çekmiştir. Rajtiş, suç ortağı Pos- tişilin dünkü itiraflarını teyit et - miştir. Rajtiş Yugoslavyadan 1928 de ayrılmış, Macaristana geçmiştir. Rajtiş, Paseliçin tethiş teşkilâtına mensuptur. ş Rajtiş, dört suç ortaklarmı Lo- zanda bekleyip Parise getiren es- rarengiz şahsın Mösyö Doktor is- miyle tanıdıklarını söylemiş, elbi- selerinin, kısmen Lozanda, — kıs- men de Pariste bu adam tarafın- dan alındığını bildirmiştir. Postişil ile Rajtiş, Sen Julyen yahut Anneşi adliyesine tevdi edi- lecektir. Şoförün sözleri Marsilya, (Hususi) — Kral A- leksandrın bindiği otomobili idare eden şoför, ifadesinde şunları işa- ret etmektedir: *“Otomobili Borsa meydanına çevirdiğim anda halk. arasından kaviyülbünye bir adam çıkarak otomobilin basamağına sıçradı ve krala beş el silâh attı. Ben derhal caniyi yakasından — yakaladım. Kralın yakininde bulunan bir mi- ryalay da kılıcını katilin kafasına indirdi.,, italya — Yugoslav hudutla- rında ihtiyat tedbirleri Belgrat, 13 (A.A.) — İtalya — Yugoslavya hududunun — her iki tarafında ve Triyeste ile Liyubla- na civarında, aradaki münase - betleri ihlâl edecek mahiyette nü- mayiş ve hadiselere meydan ver- miyecek, ihtiyat tedbirleri alın- mışlır. Macaristanın cinayetle alâkası yoktur Budapeşte, 13 (A.A) — Macar Ajansı bildiriyor: zz HOBER — Akgam Postası 14 birinci teşrin 1984 — Yahudi mi? | Bütün Macar matbuatı Maca - | lav, Türk, Japon ve sair hü riştanla Marsilya suikastı arasın - da münasebet tesis etmek - istiyen | tahrikâmiz haberleri nefret ve in- fialle reddetmektedirler. Lazcer gazetesi “iftira ve lan,, başlıklı makalesinde her bey- nelmilel hâdise vesilesiyle Maca - ristana en imkânsız iftiralarda bu lunmağa çalışan matbuatın bu bet hahane mücadelesini protesto ede rek diyor ki; “Macaristanın Marsilya suikas- tiyle hiç bir alâkası yoktur,. Mülte- | ciler Macaristanda başka memle - ketlerde olduğu gibi yaşamakta- dırlr. Fakat meselâ Pariste katle - dilen Hırvat şefi Radiç'in oğlu ve kral Aleksandr aleyhinde, her satı ee Krala karşı şiddetli kinle dolu bir kitabı Fransızca olarak bir Fransız tabii vasıtasiyle neşreden Hırvat şefi Pribiçeviç gibi nice Hırvat muhaciri yaşamaktadır. Uj Nemzedek gazetesi: “Müf- terilerin yüzlerinden maskeyi in- dirmek için daha fırsatlar elimize geçecektir.,, diyor. Londra, 13 (A.A.) — Röyter ajansımdan: Macaristan — Maslahatgüzarı, Marsilya cinayetinde Macarista - nın herhangi bir şekilde methal- dar olduğuna dair şayiaları kati » yen tekzip etmiştir. Maslahatgüzar, — bu cinayette Yugoslavyadan başka bir milleti methaldar göstermenin — Avrupa sulhu için tehlikeli olduğunu ilâ- ve etmiştir. Kral Piyer Hz. Belgratta Belgrat, 13 (A.AJ — Kral Pis yer, Yugoslavya — ve Romanya kraliçeleri, M. Yevtiç gelmişler, yüz bin kişiden fazla bir halk küt- lesi tarafından alkşlanmışlardır. Belgrat, 13 (A.A.) — Röyter muhabirinden: Kanunu esasinin kıkıncı maddesi mucibince Kra- lın memleketinde kalması lâzım - dır. Bu maddenin çıkardığı müş- külâta rağmen, Genç kralın İn - giltereye giderek tahs'line devam etmesi için bir çare aranmaktadır. Müslümanlar Saraybosna camiinde toplandılar Belgrat, 13 (Hususi) — Büyük Kralımız Birinci Aleksandrın öl - mesi bütün memlekette olduğu gi - bi Saray Bosnada da büyük bir te- essür uyandırmıtır. Katil haberi burada akşam üs- tü duyulmuş ve derhal bütün mek- tepler, dükkânlar ve — fabrikalar mesailerini tatil etmişlerdir. Hıvıs- tiyanlar kiliselere gittikleri — gibi müslümanlar da “Rüstembey,, ca- miünde toplanmışlardır. Ayan meclişinden Salih 'efendi Müftiç Aleksandrın meziyetlerinden bah- setmiş ve ruhunun istirahati için bir dua okumuştu. Bundan sonra yeni kral ikinci Piyerin selâmeti hayatı için de dua edilmiştir. Bundan sonra ebediyen Yugos- lavyaya sadık kalacaklarına ve mukaddes birliği bozmıyacakla- rına dair yeni naip hükâümetine bir telgraf çekmişlerdir. M, Bartu'nun cenaze merasimi Paris, 13 (A.A) — — Bartunun cenaze merasimi bugün hüzünlü bir hava ve büyük bir kalabalık içinde cereyan etmiştir. Tabutun konulduğu Hariciye Nezaretinin saatli salonu siyah ku maşla ve bir çok çelenklerle ör- tülmüştü. Kral, Kraliçe ve hükü- metlerin muazzam ve sayısız çe- ya- | A lenkleri arasında ezcümle Yugos - . jJansı bildiriyor: lerin çelenkleri nazarı dikkati ? ’ bediyordu. Keza halkın hissif” nı gösteren mütevazi buket!&? — yiz edilmekte idi, * Tabut kaldırıldıktan sotf? s naze alayı teşekkül etti. R W | hur M. Alber Löbrön, devlet ” lerinin gönderdiği fevi A messiller, sefirler heyeti, san ve âyan meclisleri zırlar, ecnebi hükümetler © silleri, milletler cemiyeti © sillleri ve müteaddit heyetler © ze alayı içinde göze makt' alay Envalite gelerek tabut € leri hâmil ve siyahlarla dört muazzam sütun üzerine zırlanan mahalle konulmuştu"" Alayı teşkil eden zevat etrafında tanzim edilen büyü*' rabba şeklindeki tribünlerde alarak M. Dumerg'in derin ” canını gizlemeğe çalışan bir irat ettiği müheyyiç nutku d! mişlerdir, Bundan sonra M. n merg mesaj arkadaşının nünde hürmetle eğilmiştir. Bir saatten fazla devam * büyük bir asker geçidinden $© tabut aynı merasimle Envâf Sen Lüi kilisesine nakledilmif orada dini merasim yapılmı! Belgrat merasimi Fransa Vedön, 13 (A.A.) — leksandrın cenaze — merasim Fransa ordusunu 150 inci pi alayı temsil edecektir. İ Küçük itilâf nazır! h Belgrat, 13 (A.A.) — A a İstihbaratımıza nazarati b yın 19 unda, Kral Aleksandı! naze merasiminden sonra, b ratta küçük itilâf hariciye na3'” rının konferansı top! ğ Bir ziyaret Varşova, 13 (A.A.) — bildirildiğine göre Macaristafi vekili M. Göbböş kral Alel m cenaze merasiminin ertesi yani 19 teşrinievvelde resm şovayı ziyaret edecektir. Bir ihtilâf Ankara, 14 (Telefonla) şak şayak fabrikası hissedar rasında çıkan bir ihtilâf heyeti umumiye fevkalâde b? lantıya çağırılmıştır. İdare âzalarından bir kısmı bir 1 evvel istifa etmişti. Top ketin mali vaziyeti tetkik cektir. Balkan Hariciye Naz! nın Ankara toplan!” Ankara, 14 (Telefonla) —f kan Hariciye Nazırlarının 2 » rinievvelde Ankarada yacaklarına dajir olan doğru değildir. İçtima tarihte yapılacaktır. Bir tayin — * Ankara, 14 (Telefonla) vunı Müuhaşebat sekizinci 84 lerinden Nüsret Bey Diyâ'ip defterdar! ğzna tavia edilmi? Kayseri-Ulukışla K yeni köprüler | Ankara, 14 (Telefonla) g' 8 seri — Ulukışla hattındt j köprülerin yerine konmaSi İj sebetiyle 20 Teşrinievvel t 1 de Kayseri — Adana istif' » de trene yolcu kabul edi tir.