30 Kasım 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

30 Kasım 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

| Almanya | Fransa ile dost4 olmak istiyor Almanya şimdiye kadar takip ettiği harici politikayı birdmbırı değiştirmiştir. Şimdiye kadar bü- tün Alman matbuatı ve devlet a- damları Sovyet Rusya ile Fransa | | î Kidsisesin — Aakkşül F Oslabi | Jtalyanın yeni donanması yalnız İtalyan hükümetinin — her biri tı pek mükemmeldi. Fakat İtalya aleyhinde yınrlunıöylcrledıu 35.000 ton hacminde iki harp ge- | bu defa bu kuvvetlerin kendisine şimdi resmi bir emirle matbuatın Sovyet Rusya aleyhinde yazması menedildiği gibi M. Hitler'in pro- paganda nazırı M. Göbelş'te 24 ikinci teşrinde Berlinde şu nutku — Almanya sulh istiyor. Al - manyayı yeniden tesis etmek an- cak sulh içinde mümkündür. Biz bütün dünya ile ve bilhas - sa Fransa ile sulh istiyoruz. Al - manyanın en büyük arzusu artık Fransa ile kat'i surette barışmak- tır. Her Alman bu barışmanım Al- raanyanın ve Avrupanm sulh ve terakkisi için elzem olduğuna i - Bir idam mahkümu kaçtı Sofya, 28 — Askerler arasında komünistlik tahrikâtı yaptığı cür- miyle muhakeme ve idame mah-| küm edilen eski komünist mebus| Georgi Kostof kaçmıştır. Idam hükmü verildikten sonra tof da Sofyadan Varna hapisha- nesine nakledilmişti. Dün diğer| mahkümlarla hapishane pencere- lerini temizlemek için bahçeye çı- karıldığı esnada ortadan kaybol- muştur. Bütün araştırmalar — hiç bir netice vermemiş ve komünist mbus bir türlü buhmamamıştır. Eczacıların son toplantısı 'Ankara' 62 (Haber) — Sağ - Hk bakanlığınca hazırlanan ec - za tarifesi talimatnamesi hakkın- da mütaleası alınmak üzere An - karaya çağırılan eczacılar bugün son toplantılarını — yaptılar. Bu | toplantı hakkında sağlık bakan - | hığında salâhiyet sahibi — bir zat | bana dedi ki: | — Eczacılar — kanununun bir maddesi, lüzum görüldüğü zaman ecza fiatlerinin en çok, en az fi - ] atlerini tayin etmek hakkını ba - | kanlığa vermektedir. Yakın zamana kadar paramı - ga kıymetinde tam bir istikrar elmaması dolayısiyle bakanlık bu hekkını kullanmamiştı. İki seneden beri paramızım tam bir istikrar kespederek - sabit bir hale gelmesi üzerine bakanlıkça bir ecza tarifesi talimatnamesi ya- pılmıştır. Ancak, talimatname meriyete konmadan önce memleket ecza - cılarının — fikirlerinin sorulması faydalı görülmüştür. Toplantılar sırasında eczacılar tarafından ile- ri sürülen fikirlere göre değiştiri- | lecek olan yeni talimatname pek yakında meriyete konacaktır.” | İstanbul Basım kurumu baş - kanlığından: İstanbul Basım kurumu kurul - tayr dünkü toplantısında Ulu Ön - derimizin onur veren büyük bir kayırmalarını kazandığı öğren - miştir. Birliğimize umumi kâtip Riza Soyak imzasiyle gelen telgrafla (Basım kurumu) adı verilmiştir. Kurultay Ulu Önderin bu kayır - masını büyük bir sevinç — ve kı - vançla karşılamıştır. Basım ço - misi yapmakta olduğu evelce ya - zılmıştı. Bu gemiler Fransız hü - kümetini telâşa düşürdü. Bunun | sebebi nedir? Bu hususta yaban- c gazetelerde — yeniden yeniye tefsirler yapılmaktadır. Mesele | haddi zatında mühim olduğun - | dan bu tefsirler — etrafında biraz malümat vermek istiyoruz. 1923 ten 1934 yılına kadar İtalya- yı mesğul eden — yalnız bir fikir vardı: İtalyanın üç tarafı denizle sa- rılmıştı. Bir muharebe vukuunda, kendini iaşe ettiremiyecek bir hale getirecekti. O zaman ne ma - den kömürü, ne demir, ne petrol getirtebilirdi. Buğdayın bile mem- lekete yetmemesi ihtimali vardı. İşte bunun çin İtalya hafif ve seri bir filo vücude getirmişti. On bin tonluk yedi kruvazör, 5500 den 6500 tona kadar orta derece- de altı kruvazör, bin altı yüz ton hacminde ve 41 mil süratle giden gayet iyi kontrtorpiyörler, — gece hareketlerine mahsus, her biri al- tı yüz tonluk on torpido ile deniz altı gemileri — ve daha bir takım torpidolar yapmıştı. Bu donanma- nın erkânı harbiyesi, müretteba - Dr. Aras Tevfik Rüştü, Pariste mühim siyasi temasla- rını yapıyor Paris, 29 (A.A.) — Tevfik Rüştü Aras, bu sabah Sovyet Rus - yanın Paris maslahatgüzarı M. | Rosenberg ile budunlar arası me - seleler hakkımda uzun müddet gö- rüşmüştür. Paris, 29 (A.A.) — Tevfik Rüştü Aras, M, Politis tarafından verilen yemekte bulunduktan son- ra görüşmelerine devam etmiş ve bilhassa M. Eryo ile müzakerede bulunmuştur. M. Titülesko ile Tevfik Rüştü Aras, Türkiyenin Paris büyük el - çisinin bugün vereceği yemekte bulunduktan sonra akşam Paris - ten ayrılacaktır. Paris, 29 (A.A.) — Türkiyenin Paris büyük elçisi Suat, Tevfik kâfi gelmiyeceğini düşünmüştür. Onun için yeniden her biri otuz beş bin ton büyüklüğünde iki harp gemisini yapmağa karar vermiş - tir ve başlamıştır. Şimdi İtalya bu teşebbüsü ile yalnız kendi ithalâtını tehlikeden korumak istemekle kalmıyor, da » ha uzağa gidiyor. Mussolini 1934 Mayısının 26 sında söyledikleri - ni 28 Birinci Teşrinde tatbik et - meğe başladı. Sekiz yüz milyon lirete mal olacak olan iki büyük gemiyi biri Triyeste, diğeri Ce - nevre desgâhlarına koydu. Biliyoruz ki, silâhları bırakma konferansı bir netice vermedi ve Almanya uluslar birliğinden çe -« kildi. Vaşington anlaşması yeni - den tetkik edilmeğe başlandı, bel- ki de deniz silâhsızlanmasını tah- dit edebilecektir. Öte yandan Fransa her biri 26.500 tonluk iki gemi yapıyor. İşte bütün bu sebepler — şimdi İtalyayı harekete geçiriyor. İtal -« yan propaganda broşürlerinin de- diği gibi bu yeni teşkilât bir bü « yük devletin bahriyesine esas o - luyor ve aynı zamanda bir donan - manın azametine işaret ediyor. | kendini koruma için yapılıyor İtalyan gazetelerinin yazdığı - na göre, bu büyük gemileri yap - mak hafif donanmaları terkede - rek maziye rücü etmek değildir. Yalnız hafif gemiler donanma kuvvetini azaltıyor. Yeni tektife | göre yapılacak büyük gemiler ha- fiflere karşı pekâlâ rekabet ede - bilirler ve böyle müdafaada oldu- ğu kadar hücumda da mukave - met edilemiyecek bir kuvvet teş - kil ederler. italyanım bu yoldaki hareketi- nin başka memleketler donanma- ları ve diplomatları için bir takım yeni meseleler çıkarması ihtimali çoktur. Yukarıda işaret ettiğimiz gibi İtalyanın yeniden iki büyük harp gemsi yapması en çok Fransızla - rt kuşkulandırıyor. Fransız hükü - meti geçen sene (Dunkergue) ve (Strasburg) gemilerinden başka İtalyanın yaptığı iki büyük harp gemisine karşılık olacak derece - de büyük iki harp gemisi daha yapmak lüzumunu ileri sürüyor - lar ve “bu suretle Fransa ile de - nizde müsaviliği istiyen İtalya ile anlaşarak ittifak edelim, — yahut bu hükümetin Akdenizde müna - kalâtımızı ihlâl etmesine mey - dan mmiyclim" diyörlar. Hâlâ mı arap , harf- lerile mektup Hem de Başvekâlete! Ankara, 29 (A.LA.) — kâletten tebliğ edilmiştir: “Arap harflerile gelen yazıla « cın okunmıyacağı birkaç kez an - latılmıstır. Bugün dahi bazı kim - Başve - 1 selerin arap yazısını kullandıkla - görülüyor. Arap harflerile gele- cek herhangi yazının okunmadan yırtılzp atılacağını bu kez de ka - muya bildiriyorum.,, Türkiyenin nüfusu tahminden fazladır Zira 25000 nüfuslu bir kazada 4500 gizli nüfus çıktı Ankara, 29 (A.A.) — Büyük Millet Meclisi bugün Esat (Bur - sa) nım başkanlığında toplanarak | 1931 yılı umumi müvazene kanu - nuna bağlı bütçelerin fasılları a - rasında 135 bin liralık münakale Rüştü Aras ile M. Titülesko şe - | yapılması, eşkiya müsadamesinde refine bir öğle yemeği vermiştir. malül düşen zabitler, askeri me - Ziyafette Romanya hava müs - | murlar ile efradın iktısadi buh - teşarı M. İrimesko ile Romanya, | ran vergisi muafiyetinden, inhi - Yunanistan ve Yugoslavyanımn Pa- | sar eşyası bey'iyesinden harp ma- riş orla elçileri ve Türkiye büyük lülleri gibi istifade etmeleri hak - zır bulunmuşlardır. t aA — ——— ——— cukları büyük Önderin bu tel ya - zısındaki özlü ve yüksek değerli sözlerden yeni bir hız alarak ulus ve yurt yolunda — daha güçlü ve verimli çalışmalara atılmak ina - nınt almışlardır. Dünkü toplantıda kurumun ge- nel yazganı seçilmiş ve idare he - yeti seçimini yapmak üzere 6 ilk Kânun Perş$embe günü saat 14 te toplanmağa söz kesilmiştir. | elçiliğin'n yüksek memurları ha - kındaki kanunlarla evvelce ma - dalyası olup ta ölmüş — olanların madalyalarının varisine intikal i- şinin milli müdafaa bakanlığın - ca görüşüleceğine dair kanun üze- “rinde görüşülmüş ve kabul olun - muştur. Gizli nüfusların yazımı hak - kındaki kanun hükmünün 1 Ha - ziran 1935 e kadar uzatılması, o tarihten sonra gizli doğum, kayıp ve evlenme vakası haber verenle- re alınacak cezanın yarısının, tah- sisat alınmasına ve başka mera - sim yapılmasına lüzum görülmek- sizin mahalli idare heyeti kara - riyle verileceği hakkındaki kanun lâyihasının görüşülmesi münase - betiyle söz alan Tarik Us (Gire « sun) tatbik edilmekte olan kanu- nun çok faydası görüldüğünü söy- lemiş, demiştir ki: “ — Son zamanlarda bir nüfus memurundan aldığım malümata göre, 20 - 25 bin nüfusu olduğu - nu bildiğim bir kazada 4500 gizli nüfus yazılmıştır. Bu aşağı yuka - rı kaza nüfusunun dörtte biri ka- dardır. Gizli nüfusu yazıya alabil- mek için kabul ettiğimiz kanunun ne kadar yerinde olduğunu bu ör- nek göstermektedir.,, Tarik Us (Giresun) sözüne de- vam ederek, ara yerden para ver- mek ağırlığı kalkınca — köylünün nüfus yazdırmak için daha artık bir istekle geldiğini söylemiş, ev- lenme kâğıtları ile nüfus kâğıtla- rındaki yanlışlıkları düzeltmek i- çin verilmesi lâzım gelen paranın — — -i Prens Jorj'un düğl“ nüne Istanbul ile İ mir nüfusu kadar insan geldi Londra, 29 (A.A.) — Dün Lofr drayı kaplıyan hafif sis gece he”* men hemen dağılmıştır. Bugün va açık ve kurudur. Düğün alayını ıeyredecell"" sayısı, çoğu kadın olmak üzere bir | milyon tahmin ediliyor. Saat 10.36 da Kral ile Krali” çen'n arabası başta olarak Bukitt gham sarayından dört araba mıştır. Prens Marina, yanında bası olduğu halde biraz sonrâ he reket etmiştir. Kral, Amiral üniforması gif ” mişti, Kraliçe ile beraber düğüf alaymı sevmiştir. Alayda üç Kral vardı. Norvef kralı kraliçenin sağında duruyo'” du. Danimarka kralr da merasitt” de hazırdı. Kent dukası, Gal prensi h York dukası bahr'ye üniformal ile gelip kralm yanında durmuf * lardır. Prenses Marina babası ile £€7 | miş ve evlenme merasimi 1115 yapılmıstır. 'Ankarada soy adlal Ankara, 29 (Haber) —SoY ” adlarını tescil ettirmek üzere fusa müracaat edenlerin her gün çoğalmaktadır. İki gün içinde tescil edilenle” rin sayısı yüzlerin üstündedir. Dün yeniden soyadı a şunlardır: Kültür teftiş heyeti reisi Baf Avni (Basman), talim terbiye isi Bay İhsan (Sungur), kül baş müfetişi doktor Bıy (Otman), kültür bakanlığı mi tişlerinden Bay Bedri (Ay Tııld neşriyat müdürü Bay Faik RJ (Unat) soy adlarını aldılar. Bir nümune tayy: geldi Ankara 29 (Haber) — H yolları idaresi tarafından yollarında kullanılmak ı'lun ni tayyareler alınmasının tirildiğini evvelce bildirmiştir Hava yolları idaresine satmak istiyenlerden Doğlas keti, Poker isminde bir pil daresinde bir yolcu tayyaresi raya göndermiştir. Tayyare bu sabah Eıh!’ den gelmiş, akşam üzeri Aj# üzerinde bir deneme uçuıl ( mıştır. Tayyare son si: yolcu bulunmaktadır. Sıloı“' bında yataklı vagon halini bilecektir. yüksek olduğunu ıoylemlf’f'/ Adliye encümeni ma: harriri Salâhattin Tunç ( verdiği karşılıkta bu hi değişiklik yapılacağını sö tir. Tarik Us, sözüne rek, bugünkü şekil ıııııı':;o dikçe iyi netice ılmıll”y işaret etmiş, bunun daha W fus yazımında para mük tinin kıldırılıııııı lemiş, bu yolda bi hıyarak Mclise vermesini ııdnıİ.ıı metten istemiştir. İleri sürülmüş olan bakanm önünde koıw cek başka mesele C teri günlü topi dağılmıştır.