25 Aralık 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

25 Aralık 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

k L B b p -Musiki inkilâbı- mız:' için Fransızlar ne diyor? Paris, 24 — (ALA.) — Hususi muhabirimizden: La Tribüne des Nations gaze- tesi M. Robert L. Bandouy, imza- siyle Türkiyede musiki inkılâbı - na dair bir yazı yazmıştır. Muharrir bazı Avrupalıların şimali Afrikada, Suriyede veya müstemlekeler sergisinde dinle - miş olduklayı ince saz'ın san'at ve musiki bakımmdan hiç bir de- ğeri olmadığı gibi Türk ruhunu aksettirmekten de çok uzak ol- duğunu, bu basit ve iptidai Bi - zans artığı yanında mütekâmil garb musikisinin münevyerler a- rasında nasıl yer almaya başla - dığını anlattıktan sonra Büyük 'Türk Önderi Atatürkün bunu bir inkılâb işi olarak ele almasında- ki ehemmiyeti canlandırıyor, di- yor kit Hakikaten Türklerin atası o - lan Gazi, bir kere daha, kendisi- me has bulunan sarahat ve azmi- karar ile inkılâbı hakikatleştir- mek istiyor, Bu yıllık illk adım uluslarara- sı musiki için halk arasında bir zevk ve haz yaratmak musiki sevgisi uyandırmaktır. Atatürk- ün nüfuzu nazarına ve kararla . rının daima isabet ve mükemme- Hiyetine Türk milletinin derin itimadı vardır, ve bu itimad ona yardımcı olacaktır. Tecrübe takib edilmeğe lâ - yiktır. Atatürk daima muvaffak olmuştur. Bugün bütün — san'at » kârlar da kendisiyle beraberdir, ve gene muvaffak olacaktır. Fransız bütçesi kattleşti Paris, 24 (A.A.) — Âyan mec- Hisi meclisten dönen bütçeyi ka- &i olarak kabul etmiştir. Masraf 47.817.011.976 varidat, 46 mil - yar 991.968.737 ve açık 825 mil- yoan 043.939 franktır. Buğday piyasası hakkındaki ka- nun da mecliste yapılan tadilât veçhile kabul edilmiştir. arlişağmrme Italya hâlâ tarziye istliyor Roma, 24 (A.A.) — Valval hâdisesi hakkmdaki İtalyan no- tası uluslar kurumu genel kâtib - liğine verilmiştir. İtalyan notası, valvaldaki hâ- diselerin mesuliyetinin Habeşis- tana aid olduğunda ısrar etmek - te — ve bombardrmanım, İtalyan tayyarelerine — açılan ateşe bir karşı koyma olduğunu söylemek- tedir. İtalyan hükümeti, bu notasım- da Habeşistan hükümeti kendi - sine Valval hâüdisesinden dolayı tarziye verdiği takdirde 1910 da başlıyan İtalyan — Habeşistan srarr tahdidi işine yeniden baş - Jamaya anık olduğunu da bildir- mektedir. Grev grev .. yaz üstüne , Selânik, 24 (A.A.) -— 12 gün- denberi tütüv imalâthanesine ka- panmış olan 400 erkek ve kadın işçi hâlâ imalâthaneyi tutmak - tadırlar. İstediklerini kabul ettirmek i- çin açlık grevi yapmağa bu sa - bah karar verdikleri söyleniyor. Öte taraftan işçiler sendikası da 2* saatlik tesanüd grevi yapma- yı düşünüyorlar. HADER — Alışım Postasr Te Meeclisin dağılmadan evvel verdiği kararlar Vergi mükelleflerini alâkadar ede- cek kanuni tedbirler alındı Ankara, 24 (A.A.) — Kurul. tay bir Marta kadar tatil kararı- nı verdiği dünkü toplantısında onaylamış olduğu kanunların a. rasında tahsili emval kanununa bazı maddeler eklenmesini gö - ıetuı bir kanun da onaylamış - Bu kanuna göre, mükellefin Türkiyede belli ikametgâhı yok- sa, vergisini vermemek için mal- larını gizlemeğe, kaçırmaya veya kendisi kaçmaya hazırlandığı ve yahut mal kaçırdığı veya ken- disi kaçtığı anlaşılırsa bina ve a- razi vergilerinden başka vergile- Sovyet toprağında Moskova, 24 (A.A.) — barovsktan bildiriliyor: Ussuri nehri kenarında ve I. man şehrine 30 kilometre uzak - lıkta bulunan Verknenikolski kö- yüne 21-12 tarihinde bir Japon zabitiyle bir Mançuri emir nefe- ri gelmişler ve bir Kolkozlunun evine girerek yenecek — bir şey istedikten sonra zabit köyün or « tasında fotoğraf çekmiş, ve ne - fer de kâğıt üzerine bazı notlar almağa başlamıştır. Sovyetler Türk diline alâka gösteriyor Moskova, 24 (A.A.) — Va - sıf Çinar'ın huzuriyle Sovyetler birliği bilgi akademisinin dün ya pılan toplantısında Akademi ü - yesinden Bay Samoiloviç'in ikin- ci Türk dili kongresi ve Türk » Sovyet bilgi münasebetleri hak - kındaki raporu okunmuştur. Kabul edilen bir karar sure - tinde genel — toplanlı iki dost memleket arasındaki bilgi rabı « talarının pekiştirilmesini kıvanç- la selâmlıyarak Türkiye ve Sov - yetler birliği arasında bilgi mü - nasebetleri komisoynunun faali- yetini tasvib etmiştir. tutulan J n Japon zabiti Zabit bir kaç gün evvel köyün karşısındaki bir Çin evinden ka- çan 7 yaşında — bir çocukla bir hafta evvel Sovyet sınır muha . fızları tarafından tevkif edilen biri Koral — ve öbürü Çinli iki Mançuri köylüsünü aramak için sınırı geçtiğini söylemiştir. Japon zabiti otomobille sımır müfrezesi karargâhma sevkedil. miştir. Tahkikata devam edil - mektedir. Arnâavutlukta Sükünet bozulduğuna dair haber yalandır Tiran, 24 (ALA.) — Arna . vutluk Matbuat bürosu, Dibra mıntakasında ihtilâl çıktığı hak- kmdaki haberleri tekzib ederek bütün Arnavutlukta sükün hü - küm sürdüğünü bildirmektedir. Milleti Bay Yevtiçe güveniyor Belgrad, 24 (A.A.) — Yu - goslavyanın bir enflasyon yapa- cağı şayiaları tekzib olunmakta- dır. Belgrad borsası, Bay Yevtiç kabinesinin kurulmasını krvanç - la karşılamış ve bu yüzden bütün | devlet eshamı yükselmiştir. a rin bulunmuş matrahları üzerine tahakkuk memurluğunca vergi - nin miktarı tahakkuk ettirildik - ten sonra yukardaki sebebler do- layısiyle tahsilât komisyonları karariyle mükelleflerin haczi ca- iz mallarının alacak ve malları - nın borcu ödemeye yetecek mik- tarıma ihtiyatt haciz konulabile . cektir. Mükellefin buna karşı itiraz . ları itiraz komisyonlarınca baş - ka işlerden önce görüşülecek ve komisyonların kararları kati ola. caktır. Vergi, mükellef tarafından ö& dendiği, itiraz komisyonları hac- zin kaldırılmasına karar verdiği, verginin terkinine dair karar ka- tileştiği takdirde ihtiyatt haciz kaldırılır. Haksız olarak konmuş veya yolsuz tatbik edilmiş ihtiyati ha- ciz yüzünden doğan zarar ve zi- yan hazinece ödenir. Hususi kanunlarında mururu zaman müddetlari yazılı olmı - yan vergi ve resimler ile bunla - rın munzam kesirlerinin tamamı ve taksitli ise her taksiti tahsili- nin taallük eylediği mali yılı ta - kib eden yıldan başlamak üzere beş senedir. Avusturyada siyasi af Viyana, 24 (A.A.) — Hükü - men Noel münasebetiyle af ilân etmiştir. Şubat isyanı — üzerine tevkif edilerek haklarında he - nüz hüküm verilmemiş olan bin mevkuf affedilmiştir. 2.000 mevkuf geçen hafta af. tan istifade etmişti. Bundan başka — Reisicümhur 170 şi siyasal mevkuf olmak üze- re 300 mahkümu ve 93 sosyalist ve komünisti ve 77 naziyi affet- miştir. Sabah gazeteleri ne diyorlar? KURUN — ASIM US bugün baş yazısına “Terkos suyu işinde zorlul- lar,, adını koymuştur, Esas mevzu o - larak bir okuyurunun — gönderdiği mektubu almış ve Terkos şirketi de giştiği halde bir çok işlerin hâlâ dü- zelmediğini yazmıştır. Bu cümleden olmak üzere bilhassa suyun ikide bir | kesilmesinden ve günlerce bozuk olan noktaların tamir edilmemesinden şi- kâyet ediyor. CÜMHURİYET — Yunus Nadt- nin baş makalesi “barış düzenine kar- g: savaş düzenleri,, ismini taşıyor. Ya zısında eski başvekil Kont Retlen'in yeni Macaristan mecmnoesında çıkan Bir yazısın. tenkit ederek perek — kir çük itlâfın ve gerekse Balkan anlaş- masının hiç bir taarruz! mahlweti ol- madığını söylüyâr. Ve böyle fikirlerin ancak sulhu sevmiyenler ve karışılkr Hik olmamasını istiyenlerin fikirleri olacağını ilâve ederek yazısını bitirr MİLLİYET — Ahmet Şükrü Ee mer bugün Yunanistandaki — siyasi gçarpışmalardan bahsetmektedir. Yu nanistanda, Venizelosun mahkemesi | yüzünden çıkan gürültüleri uzun uza dıya teşrih ettikten sonra — Yunanis * tanda askerl bir diktatörlük teşebbüle terinin sezildiğini söylüyor. Bununla beraber Yunanistanın dış siyasetinde bütün fırkaların müştedek kararla - rından meminuniyetle bahsediyor, Ve bunu siyasi bir olgunluk olarak görü- yor. ZAMAN — Zaman imzalı yazı — bur glir Japonyadan bahsediyor, Japon - Tarın seksen sene gibi az bir vakitte bütün dünyana meydan okıuacak de- rocede ilerlediklerini söylediklen son ra bunun iyi bir slyasci takip etmek suretile elde edildiğini — ilâve ediyor. Makale şöyle bitmektedir: *80 sene içinde bir milletin bu ka » dar şaşılacak bir kertede güç sahibi olması ise bilhassa bizim için çok zevk ve ibretle seyretmeğe değer bir manzaradır.,, AKŞAM — Üç yıldız imzalı yazı nın serlâvhası “Bir bardak Kayışdağı suyu!,, dur. İmza sahibi oğlunun okur duğu mektepte terkos suyundan ma - ada 20 para mukabilinde Kamnşdağı suyu satıldığını hayretle işaret edi- yor, ve bunun çok saçma bir hareket olduğunu söylüyor. Resmi bir mek - tepte parası #lan çocukla olmuyan çocukların bu şekilde ikiye ayrılma - sını çok wanlış bir hareket olarak tef sir edinor. SON POSTA — Baymalmlc' yok - tur, p 25 Birinci kânun 1934 10 senelik — maaş birden Maaşı 800 kuruşa ka: dar olanların hazine ile alâkası kesilecek Hükümet, maaşları yüz kuru- şa kadar olanların on senelikleri- ni birden verip, hazine ile alâka « larını kestiği gibi şimdi de üç yüz kuruşa kadar olanların on senelik maaşlarımı birden verip hazine ile alâkalarını kesmeğe karar ver- miştir. Daha kat'i tebligat — yapılma- makla beraber maaşları iki yüz kuruşa kadar olanların on sene- liklerile Martta, üç yüz kuruşa ka- dar olanların da Haziranda veril- mesi muhtemeldir. Bu rivayet ta- hakkuk ettiği takdirde Bankalar maaş cüzdanlarına mukabil daha evvel para verebileceklerdir. Almanya'da “Temizleme,,nin te'- siri daha geçmedi Berlin, 24 (A.A.) — Havas Ajansının Berlin muhabiri bildi- riyor: Ulusal teminata rağmen, siyasal mehafilde içeri durumu- na aid bir takım kaygüların be - lirmeye başladığı söylenmekte « dir. Milis kurumu ulusal sosyalist devriminin bittiğine inanmamak- ta ve Alman ordusünun Führerin dediği gibi: “Üçüncü Alman devletinin — tek direği,, haline geçmesi üzerine kendilerinin i - kinci plânda kalmalarını kabul etmemekte — bilhassa —80 Hazi - randan beri mümtaz bir mevkie geçen Siyah Milisler bu mevki - lerin bekitmek istemekte iseler de bu işte süel güç — inhisarını yalnız kendisine bırakmak isti » yen Alman mukavemeti ile kar « şılaşmaktadır. Bu ay başından beri orduda alınan tedbirler hakkında orta - da bir çok şayialar dönmektedir. Bilhassa Noel izinlerinin kaldı - rılması ve önümüzdeki Cuma gü- cesi için ihfiyat tedbirleri alım - ması askeri mehafildeki kaygu- Jarı göstermektedir. Öte yandan siyasal polis ida - resi yeniden bazı tasfiye tedbir » lerine baş vurmuştur. Bu işlerde ulusal bir gizlilik görülmesi do - layısiyle yapılan tevfiklerin sayı- #7 tamamen belli değildir. Fakat söylendiğine göre binlerce - kişi yakalanmıştır. — Receb Peker . e. Izmire gitti İnkilâp şehidi Kubilây için Mene” mende dikilen âbidenin açılma resmi yarın Menemende büyük merasimle yapılacaktır. Merasimi bir nutukla açacak olan Cümhuriyet Halk Fır- kasıt Umumi Kâtibi Bay Retep Pekef ve refakatindeki hey'et bugün Kara” deniz vapurüyle İzmire gittiler. Bay Recep Peker'le birlikte Muş Meb'usü Bay Hasan Reşit, Kütahya Meb'usü Bay Naşit Hakkı, Cmhuriyet Halk Fırkası İstanbul Vilâyet İdare Hey” eti âzasından Bay Galip Bahtiyar v€ Bayan İffet Halim gitmektedir. BaY Recep Peker'i Galata Rıhtımımda Vâ* li ve Belediye Relsi Bay Muhittin, G7 neral Salih, İstanbul Vilâyet heyeti Reisi doktor Bay Cemal, Vali müff vini Bay Ali Riza, Fırka teşkilât â28” — farı ve bir çok dostları uğurlamışlar” dir.