26 Şubat 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

26 Şubat 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Ziatef'in nutku ve Bulgar gazeteleri Sofya, 26 (A.A.) — Bulgar a-! jansı bildiriyor: Bütün gazeteler dün Başvekil General Zlatef ta- rafından söylenilmiş olan nutuk hakkında heyecanlı mütalealar serdetmekte ve bu nutku — tarihi nutuk — diye tavsif eylemekte - dirler. i Bütün gazeteler kabinede son yapılan tebeddülün esbabını Baş- vekilin dürüst ve açık bir surette tetkik etmesini takdire şayan gör- mekte ve yeni kabinenin progra - mını, Bulgar efkârı uumumiyesini endişey düşüren bazı korkulara nihayet veren bir mahiyette telâk- ki eylemektedirler, Gazeteler, devletin üç rüknü olan kral, millet ve ordu arasında fikir itibariyle müşareket ve icraat itibariyle vahdet hasıl olmasından dolayı fevkalâde sevinç izhar et- mektedirler. Outro gazetesi, Başvekil Bay Zlatefin süküne kâvuşmuş bir ha-| va içinde sahayı temizlemiş oldu ğunu ve kralın, milletin, ordunun ve münevver sınıfın, mukaddes bir vahdet içinde, Bulgaristanın! istikbalini temin edecek olan yeni devleti teşkil edeceklerini yaz » waktadır. Zora gazetesi, nutkun ehemmi: yetinin, kral, ordu ve millet arasm da kat'i surette tesis edilmiş olan ahenkde mündemiç olduğunu yaz- maktadır. Novidni gazetesi, devletin şek- linin Bulgaristanın tarihi mazisi. nin ve an'anelerinin tarif etmekte olduğu şekilde kalmış bulunduğu. ! nu yözidalitatlır. Mir gazetesi, Başvekilin sarih beyanatının bütün Bulgarlara ge- niş bir nefes aldıracağını yazmak. ta ve bundan böyle kral, millet ve ordunun beraberce yürüyecekleri- ni ilâve etmektedir. Slovo gazetesi, Başvekilin nut-| kunun Bulgar efkârı umumiyesini şiddetle meşgul eden meseleleri aydınlatmış olmasmdan (dolayı! “aemnuniyet izhar etmektedir. Nutkun harici siyasete taallük eden kısmından bahseden bu ga- zete, Türk gazetelerinin yazıları- nm Türk zimamdarlarının . takib etmekte oldukları siyasete zıd ol- duğunu yazmakta ve ebedi bir dostluk misakmın Türkiyeyi Bul. garistana bağlamakta olduğunu hatırlatmaktadır. Bu gazete diyor ki: Bu misak, boş bir formül de- ğildir. Biz, Türkler ile iyi dostluk Ve iyi komşuluk münasebetleri i - dame etmeyi samimi surette isti - yoruz. Slovo gazetesi, yazılarının s0- nunda Türkiye ile Bulgaristan a- rasında çizilmiş siyasi yolu karart- mamaları için Türk matbuatına hi- tab ve müracaatta bulunmakta- Alar. | | i : i PM Yunanlılar Bulgar hududunu kuvvet- lendiriyorlar Atina, 25 — Bulgaristan hudu- dunda yapılacak tahkimat için kat'i bir karar verecek olan harbi- ye bakanlığı heyeti pek yakında Maksdonya ve Trakyaya gidecek. tir. Selânikteki Sedes tayyare İs- tasyonunun kuvvetlenmesi çi ne gelecek ay Sağl? lila Hitler siübuk söyledi Iktidarımızın fevkinde hiç bir taahhü id imzalamayız! i Almanyada para yok! Münih, 26 (A.A.) — nalist fırkasının bundan on a. sene evvel teşkilinin hatırasını tes'id için yapılan (muazzam bir nümayişde bir nutuk (söylemiş | olan Bay Hitler ezcümle şöyle de- | miştir: “ O zaman bize kendimizi hal- ka arzetmek cesaretini bahşeden kuvvet, Oo Almanyaya ve Alman milletinin ezeli meziyetlerine olan itimadımız olmuştur. Bizim hare- ketimiz, karşısında bütün fırkala- rı rakib olarak bulmuş © ve fakat imanı ve iradesi saflesinde muvaf- fak olmuştur. “Enerjimiz iki sene (hükümet sürmekle tükenmiş ve yıpranmış değlidir. - Zira biz yalnız müs - takbel tekâmül ve istihalenin te- melini attık. Asla geri dönmiyece- ğiz. “Çünkü şimdiki Alman devleti neşretmekte olduğumuz kanunları kabul ve tasyib eden Alman mil « İetinin iradesine istinad o ediyor. Vazifemizi yerine getirebilmemiz için milli hareketimiz, taarruzdan masun ve canlı bir halde kalma - kdr. Bizim vazifemiz hakiki millet carniası fikrini her gün da- ha ziyade kuvvetlendirmektedir. Ayni zamanda milletimizin hür- viyetini temin atmeltayiz.” - Gençliğimiz, Almanyanm hu - kuk müsavatının kâfilidir Bundan on beş sene evvel olduğu gibi bu- ,l gün de tekrar ediyorum ki, bizim İ ilk sulh mevzuu bahsolduğu za - man bir -evet- kelimesi ve Alihan yahın şerefini tanımaktan imtina olunduğu Ozamanda bir. hayır» kelimesi. Bizim (evet) imiz daima (evet), ve (hayır) ımızı da daima (hayır) olarak kalacaktır. Biz serbest ve müstak'l bir mil- iletin şerefile kabili telif olan her türlü teşriki mesaide bulunmıya amadeyiz. Fakat bizim haklarımı- zın başka milletlerin haklarının öl çüldüğünden gayri bir suretle ölvçülmesini bir şerefsizlik Oad- dederiz. Hiç bir milletin hürriyetini teh- did,etmek istemiyoruz. Fakat Al - man milletinin hürriyetini elinden maddelerin yerine sun'i eşya ya - kavrulabilmesini temin edebilmek için para tedarik edilemiyor. Dün Bay Hitler bir takım kararname - ler imza ederek, kendisinin bilâ - hare kararlaştıracağı miktarlarda kredi bulabilmesi için Maliye ne - zaretine selâhiyet vermiştir. Geçen senede böyle iki selâhi - yetname verilmiş olmakla beraber bunlarda alınacak borç miktarı serahatle tayin edilmişti.. Sonun - cusunda ise istikraz edilecek meb- lâğların yekünu yazılmamıştır. Şimdi Almanya maliye nazareti daponya ve olempi- | yad yarışları Tokyo, 26 (A.A.) — Tokyo şe - hir meclisi 1940 senesinde yapı - lacak Uluslar arası 12 İnci alim - piyadın Tokyoda yapıldığı Ti takdir. de ecnebi atletlerinin (seyahat masrafları karşılığı olarak bir mil- yon (Yen) krediyi daha şimdi - den kabul etmiştir. almak isteyenlere şunu tekrar e- diyoruz ki, onlar bu gayelerine ancak cebrü şiddetle erişebilirler. Biz ise cebrü şiddete karşı kendi - mizi müdafaa edeceğiz. Ne.ben ne de bizim milli ha - rektimizderi mülhem olar müstak- bel hükümetler Almanyanın şere- finden ve hukuk müsavatımdan fe rağatini tazammün edecek bir ve- sikanın altına Alman (milletinin imzasmı koymiyacağız. Maamafih, bütün dünya kani olmalıdır ki, bir (taahhüdü imza ettik mi onu tutarız. Şerefe parak Almanyanın kendi yağiyle | Bay Hitlerin istemesi muhtemel o- | yecektir. Naziler Bankalardaki mevdu- atı bono mukabilinde alacak İşsizliğe çare bulmak ve ham | lan bütün meblâğları devlet istik- razı diye ve başka hiç bir resmi muameleye baş vurmaksızın top - lıyabilecektir. Bu paralar da da - hili istikrazlar, banka mevduatını bono mukabilinde almak ve Dev - let Bankasma diğer (bankaların tevdi ettiği teminat depozitoları - nı kullanmak suretiyle toplana - caktır. Bu hafta sonunda Nazi partisi - nin on beşinci yıl dönümü dola - yısile Almanyanın her tarafında bir çok nutuklar verilecektir. Ber- linde Politika İiderlerinden 80 bin kişinin önünde gerek Bay Hit- ler, gerekse poropağanda nazırı doktor Goebbels, söylevler söyli - j | Yunanistanda | *”“ 'Kraliyetçilerle Cüm- My Kostantin için Selânikte Beyaz- kulede yapılan bir'âyinde, kralcı- lar ile cümburiyetçiler arasında kanlı kavgalar olmuştur. Âyinden sonra kralcılar, sakıt hanedan için nümayiş ve tezahür- ler yapmağa kalkışınca, cümhuri- yetçiler ile çarpışmaya başlamış » lardır. Zabita kuvvetleri, iki tara- fı güçlükle ayırabilmiştir. Çarpış- mada, sekizi ağir olmak üzere on | kişi yaralanmıştır. münafi olanveya ( iktidarımızın fevkinde bulunan hiçbir taahhü « dü imzlamıyacağız.. Yalnız bir şeyi bir kere imzaladık mı önü kö- rükörüne ve sadıkane yerine geti: ririz.,, Sabah gazeteleri ne diyorlar? EE) “ Bulgarlarla dost olabiliriz. Yalnız... KURUN — Asım Us bugün yazmış olduğu makaleye “Seçim işlerinde di- siplin; serlâvhasini koymuştur. Bu münasebetle İngilterede yaplan bir seçimde konservatuvarlar işeilerden daha kalabalık olduğu hüide neticede kazandığını söylüyor. KURUN — “Görüşler, sütununda- ki yazı matbuat umum mildürlüğü ta- rafından menedilen piyeslerin arasin- da bulunan Namık Kemalin “Vatan yahud Silistire,, piyesinden bahset - mekte ve bu kararı doğru bulmamak- tadır. Yazıya göre bu eser artık yal - nız edebiyat tarihimizde yer! olan çok kıymetli bir eserdir. Bunun oynanma- sı mencilile.sği perde baz» noktaların da geçen “Osmanlı, gibi kelimelerin kaldırılması kâfidir, deniyor. Ve bu münasebetle eski sansür devrini hatır liyarak Eşrefin bir kıt'ası zikredili - . yor. CUMHURİYET — Yunus Nadi Bul gar Başbakanı OZlatef'in nutkunu mevzuu bahsederek Tüzk matönali - nın Bulgarlara karşı şiddetli neşriyat yapmalarının sebebini gene Bulgar - larda buluyor, Ve bu işin düzelmesi isteniyorsa evvelâ Trakya Cemiyeti ve gazetesinin kapatılması lâzım gel - diğini ve Türk — Bulgar dotsluğu i - çin başka çıkar bir yol olmadığını söy lüyor. MİLLİYET — Ahmed Şükrü Es- mer de bugün yazmış olduğu yazısın- da Bulgaristan Başbakanı Ziatef'in nutkundan bahsediyor ve Gorgiyef kabinesinin düşmesine en büyük se « beb olarak da krala karşı muhalif bir cebhe tutması olduğunu söylüyor. Ne ticede Bulgarların Türklerle anlaş - masırın mümkün olduğunu ilâve ede- rek İsmet İnönünün büyük bir harb adamı olmakla berber ayni zamanda büyük bir barış adamı Yydağunu söy lüyor, ZAMAN — Zaman imzalı yazı yur dumuzu ilerlelmemiz için noksanları- muzı bilib ona göre çalışmamız lâzım geldiğini söylüyor. Bunun da ahcak kuvvetli bir irade ile olabileceğini ild- ve ederek yazısını şöyle bitiriyor: “Biz milli siyasamızın en başına bil gile beraber bir de “çalışma tarzını ıslah,, ülküsüü de koymalıyız. Bunu koymuyacak olursak yaptığımız mad « di terakkilerden hiç bir vakit kâfi de- revede istifade edemiyeceğiz.,, » AKŞAM — Akşamcı bugün yazdığı yazıda yeni rahtam projelerinden bah- sediyor, Ve Istanbulun plânı yapılır « ken bu işede ehemmiyet vermenin çok iyi olacağını söyliyerek bunun İs- tanbulu hem güzelleştireceğini, hem de pek çok faydalar vereceğini ilâve N 26 ŞULAT 1935 Sıhhat şürasın. idailk toplanti Ankara, 25 (Haber) — Us” mi hifzıssıhha kanunile kurult” yüksek sıhhat şürası, 1935 ilki? lantısını bugün saat 15 de Ba” kanlık binasında yaptı, 50 memlekette bilgilerile tanın. dokuz zattan mürekkeptir, AY” ca vekillik müsteşarı, hufzıssıb? içtimai yardım umum müdü yüksek şüranın tabii â Bu münasebetle beyanatta | lunan Sıhhat Bakanı Bay Refik. diyor ki: “— Bu toplantıda müzali edilecek işler arasında radyoloji radyom elektroterapi müessesi" leri hakkında bir kanun lâyihö* sı vardır, Bu gibi müesseseler fi” diye kadar kanuni bir çerçeve ne alınmamış olduğundan um” mi sihhati muhafaza için bir lâyihaya lüzum görülmül tür. Bundan başka, hava den korunma, sıhhat işleri m kında bir talimatname projesi nuşulacaktır. Tababet elm natlarının icrası kanununan ci maddesi mucibince, tababf şubelerine aid sanatların masından doğan suçlarda mah meler tarafından şuranın yeyin” ri müracaat edilmek mecburidir. defaki toplantıda böyle üç li seye aid evrak tetkik edilecek ir. Bunlardan başka bazı şehi” i lerimizde görülen - difteri, salgınlari hakkında alınacok konuşulacaktır, , 4 — — Dün sabahki zelzek Yer sarsıntısı Girid gidi i sında evler yıktı; iki .ve'beş yaralı nar. Kandilli rasathanesi, dü5 bah saat dördü 53 dakika 12 ye geçe, cenubu garbi isti den gelen oldukça şiddetli ve rekli bir zelzele kaydetmiştir: Tel haberlerine göre, yin€ ie sabah, Girid adasında fasil#” iki dakika süren şiddetli yer sıntıları hissedilmiş ve saral byer altı gürültüleri ve karanlık a | kib etmiştir. Birçok ev yi” yeya az çok tahribata uğra. İki kişi ölmüş; beş kişi il © mıştır. Zelzele Siklat adalsi Moradaı Kahirede ve Mi Pulsuz gide€ | ai ii Yi gli ediyor. Nr SON POSTA — Iki Zi , yazı Hikmetin geçenlerde Z