5 Mart 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

5 Mart 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

iy, Jen, HABER — Akşam Postası $ MA MART — 1935. 4 Titülesko Ismet İnönüyü | “Size Londrada nasıl anlatıyor? Başbakanımızın onuncu yıldönümü şerefine verilen ziyafette neler söylendi? Bükreş, 4 (A.A.) — Rador a- jJansı bildiriyor: İsmet İnönü'nün Başkan ve Tevfik Rüştü Aras'ın Dışarı işleri Bakanı olarak onun- cu yıldönümleri münasebetile, Bal kan antantı Başkanı Bay Titüles - ko bugün Dışarı işleri Bakanlığın- da bir öğle ziyafeti vermiştir. Ziyafette hükümet azası, Bal - kan antantı ve Küçük memleketlerinin orta elçileri, Fran sa ve Sovyetler birliği orta elçi. leri bu elçiliklerin ve dışart işleri Bakanlığının yüksek (memurları hazır bulunmuşlardır. Ziyafette Bay Titülesko aşağı daki nutku söylemiştir: “Balcan antantının ve onun ih- dası ve devamlı inkişafı için en ziyade teveccüh gösteren memle - ketlerin mümessillerini bugün da- vet etmekliğime saik olan şey bir teşrifat mecburiyeti değil, kuvvet- li bir zarurettir. İsmet İnönü ve Tevfik Rüştü Aras, on senedir, vatanlarının ve soysal barışın büyük nefine ola rak fasılasız Başbakanlık ve dışarı işleri Bakanlığını ifa etmektedir ler. Eğer her tarafta Kamâl Ata - türk'e tarihte misli olmıyan ve bü: tün bir milleti değiştirmek, onun seki itikatlarının yerine beşetiye » ! tin bugün ittihaz edindiği en yük- sek ülküleri ikame etmek ve her an en küçük teferrüatına kadar w- lüsal hayata mezaret etmek olan eseri için en hararetli tazimler ifa edilmemiş olsaydı, Atatürk tara » fından tesis edilen istikrar, onun eserinin ve ebediyetinin vüs'atine ep beliğ şahittir derim, Uzun sıya- sal hayatımda, her meseleyi ani 0- larak tahmin ve ihata hassasını İsmel İnönü kadar baiz bir ada - ma tesadüf etmedim. 1933 ilk teşrininde onunla ilk defa olarak mülâki olmakla mü bahi olduğum vakit, derhal, ken » disini daimi surette taniyor gibi oldum. Bir kelimebi- le teati etmeden, het şey hakkında mutabık olduğu - ruz hissiyatında idim. Bunun içindir ki, (İsmet İnönü kalplerin en büyük fatih: olarak tavsif etmekte tereddüt etmedim. Şayanı dikkat bir şey: Zaferleri- ni kazanmak içın hiç bir zahmet çekmiyor, bu zaferler kendiliğin- den geliyorlar. Ruhunun şeffaf - lığma ne büyük delil, Ona ilk de- fa olarak Balkan antiaşması hakkındaki fikirlerimi izah etti - ğim zaman bana şu basit cevabı verdi: — Eğer herşey gibi cereyan edecekse, mutabı - kım. Her şey söylediğim gibi cereyan etti, fakat ne zahmetler bahası - na, Neticeye gelince, obu netice İsmet İnönünün bildirdiği netice oldu. Türk hasleti, tatbik saye « sinde, otomatik hale gelmiştir. Tevfik Rüştü Arasa gelince.. Tevfik Rüştü Arasa gelince, zahiren ayrı fakat cevher itiba — riyle diğerinin ne kadar aynıdır. Hareketsiz hayat yoktur, yerin - iu mi a | söylediğiniz | Basit, fakat müthiş bir cevap. refahına içiyorum.,, lamaz. Buna esef edilebilir, fa - kat zamanın Bu böyle olunca, Tevfik Rüş- tü Aras Uluslar arasi hayatım bir “müteharrikei daimesini,, teşkil eder, O olmasaydı, mühüm bir - çok eserler vücut bulmıyacaktı. Tevfik Rüştü Aras kiyasetin düs- tarlarından birini değiştirmiştir: Hiç bir zaman nerede olduğunu düşünmez, daima nereye gidece- ğini düşünür, bunda haklı olmak gerektir, zira hiçbir zaman al - danmamıştır. Fakat onun nereye gitmek is- dost olmak üzere (ilân ettiği «- damların yanıbaşında bulacağı - nızdan daha eminsinizdir. Fakat onu, kendisini düşman addeden- lerin yanıbaşında bulacağınız - dan hiç bir zaman emin değilsi- nizdir, zira o, kalbinde düşman taşımaz. Ne kadar doğru söyledi. ğimi ise tecrübe gösterecektir: Bay Titülesko bundan sonra Ankaraya yaptığı ziyareti hatır » latmış ve demiştir ki: 4 “İnsanlarm, kendilerinin ilâh- lar derecesine çıkaran otorite ol- madıkça bu kadar ezici vezifeleri lüzumu veçhile ifa edemiyecekle- ri kanaatinde bulunan (Atatürk kendisini hiç bir vakit aldatmıyan kendi ikamet yeri ve görüşü ile, Türkiye Cümhuriyeti Bakanları - nın kendi reisliği alında içtima mahalli olarak, Ankaranın en yük- sek tepesini, Çankayayı seçmeğe karar verdi, Ben hiç bir zaman O- limp ilâhlarınm davetlisi olma - dım, fakat buna mukabil Çanka » ya ilâhının davetlisi oldüm ve ora. dan götürdüğüm unutulmaz hatı - raları bütün hayalımca muhafaza edeceğim. Türk Bakanlar Meclisi bir aile- dir. Onü bir tek kanun idare ederi Karşılıklı sevgi. Orada bir tek u- sul tatbik edilir: Sadelik. Bir şey ona tamamen meçhuldür: Entiri - ka. Bay Titülesko, Türkiye elçisine hitabederek demiştir ki: “Siz ki Türk kabinesinde aza idiniz, dediğimi tamamen anlıyor- sunuz. Atatürk, ulusun babası diye ça- ğırılmak istemekle © yaşayan bir realiteyi bir kelimede hülâsa et- miştir, Türkiyenin ve onun müttefik ve dostlarının bu şenlik günün - de, bir devletin kuvveti her şey: den evvel siyasal © adamlarınm seciyesinde mündemiç olduğunu isbat eden bu tabloyu hatırlat - maklığıma lütfen müsaade buyu- TuUNUZ. Memleketiniz için samimi bir sevgi ve onun siyasal adarsları i- çin derin bir hürmetle kadehimi Atatürkün ve İsmet İnönü ile Tevfik (Rüştü Arasın sihhatine kaldırıyor ve asil Türk ulusunun Elçimizin cevabı Türkiye orta elçisi Bay Suphi Tanrröver, Bay o Titüleskonun nutluuna cevap vererek, evvele « mirde, 35 sene içinde beş harbin dehşetlerini görmüş olan Türki- yenin mazisini hatırlatmış ve mü- teakiben istiklâl harbi devresin « den, Türk inkılâbından ve bütün muntakaları temsil eden mebus- ları Ankarada ( toplıyarak yeni Türk devletinin temelini atan u « lusal Meclisin 23 Nisan 1920 cel sesinden bahsetmiştir. Bay Tanrıöver bundan sonra Atatürkü tavsif ederek ulusun yolu üzerine asırlarca yığılan ve owu daha iyi bir istikbale yüksel- mekten (Omeneden O engellere ve ecnebi imtiyazlara karşı aç - mağa mebur olduğu amansız mü- cadeleyi hatırlatmıştır. Etrafında İsmet İnönü ve Tev- fik Rüştü Aras gibi dostlarının sonsuz sevgi hissiyatı olan Ata - türk tam bir hezimeti bütün isti - kamet ve bütün sahalarda kazan- nılmış oOtam bir muvaffakiyete tahvil etmeği bilmiştir. İşte onun eseri budur. * Yeni Trkiye röğiminin vasıfları.. Bay Suphi Tanrıöver yeni Tür. kiyenin rejiminden — babezderek demiştir ki: “Bütün gayretlerin, Türk ulu- | sunun vazih bir sürette tekarrür ettirlimiş hudutlar içinde yüksel- mesine hasredilmesi, (yakın ve uzak komşularla bütün muallak meselelerin halli, dahilde nizam ve emniyet ve bütün devletlerle dostluk tesisi, işte yeni rejimin vasıfları... Bu o kadar açık ve realist bir siyasadır ki, yorulmak © bilmez bir gayretle sevkedildiği için Türkiye sizinateşin teşebbüs- leriniz neticesi (oolarak burada mazhar olduğu dostluğu muaz - zam bir tezahür haline çıkarmış- tır. Buna karşı meslektaşlarımız olan İsmet İnönünün ve Tevfik Rüştü Arasın pek derin bir suret- te mütehassis olacaklarına emin olabilirsiniz, Her önderimiz ve eseri onun i- ki büyük ve kıymetli mesai arka- daşı hakkında (sevgi, bağlılık, takdir ve hayranlık icazı teşkil eden sözlerinden dolayı zatı dev- etlerine nasıl teşekkür edebili - rim, Müdafaa ettiğiniz kimsele- re ve dayalara dostluk ve müza - herelinizi yermek mevzuubahso - lunca velere muktedir oldüğunu- zu berken bilir. Bu domlulr daima faal, daima hazı:lıklı daima u - yanık ve en cömert (kuvvet ve hamleleriyle, daima zengindir. Kadehimi haşmetli Kral ikinci Karol Hazretlerinin zatı devlet » lerinin bugün etrafınızda müşte- rek ülküye malik büyük bir aile halinde toplanmış olan bütün dost memleketler mümessilleri - nin sıhhatine (o kaldırmaklığıma müsaadenizi rica ederim.,, Rehberlik edelim !, Avusturya Başbakanı edi yalnız nasihat mı almış? Avusturya Başvekili yeni bir istikraz bulmak ümidiyle Londra- ya da gitti. Para yerine galiba bol bol nasihat alarak ayrılıp memle- ketinin yolunu tutmuştur. “İngiliz gazetelerinden Deyli Ekspress Avusturya Başvekili Bay Şuşnig'e alaylı bir lisanla yazdığı açık mektupta diyor ki: Azizim Bay Von Şuşimg: — İngiltereye hoş geldiniz! Kon- ferans salonlarmda azıcık rahat ve huzur bulmanızı ve bilhassa â- bidelerimizi ziyret için çokça dik- kat tahsis etmenizi dileriz. Sizi alâkadar edeceğine çok emin olduğumuz bu âbidelerden bir kaç tanesini size hizmet mak- sadiyle bildiriyoruz: Parlâmento. — Parlâmento 80- kağrım dibinde gotik tarzı bir bi- na (Downimz caddesinden de gö- zükür.) Burası demokrat bir mec- lisin toplandığı yerdir. (Adma Avam kamarsı diyorlar.) Malüm ya siz ve arkadaşlarınız Avustur- ya demokrasisine nihayet vermiş- tiniz... Hazine — Whitehall (beyaz bina) dadır. Mimari bakımından alâkaya değer bir iş değildir. Bu- na mukabil ise maliye bakımın- dan çok alâkaya şayandır; çünkü Avusturya istikrazlarını garanti eder. Ön tarafta ve sokağın ortasın- da; Türbe — En çoğu Avrupa kıt asında ölmüş bir milyon İngilizin hatırasmı teyit için yapılmış, çok sade bir bina.. Böyle bir hali tek- rar görmek istemiyorüz. Buna şaşmazsınız değil mi? Amirallığn — (Tepesinde bir gemi direğe ve direğin (üstünde bayray yerine gemi demiri olari bi na) arkasında (İkinci Jak) —âbi- İLAN Istanbulda Oo Çiçekpazarında Fındıklıyan hanı altmda 54 nu maralı mağazada Fanila ve çorap ticaretiyle iştigal eden Hüseyin Fehmin'n konkordato akti için mühlet itası talebile - vukubulan müracaatı İstanbul icra hâkimliği tarafından kabul edilerek komi- serlik vazifesini ifa etmekliğim takarrür etmiş olduğundan: 1 — Hüseyin Fehmide alacağı olanların alacaklarmı müsbit ve- sikaları hamilen 7 — 3 — 935 ta- rihinden 26 —3 — 935 tarihine kadar yirmi gün zarfında saat 17 — 18 arasında İstanbulda Aşir Efendi caddesinde Basiret harın- da 24 numaralı yazıhaneye müra- caat derek alacaklarmı kayıt et- tirmeleri ve bü müddet zarfında alacaklarını kaydettirmemiş olan- ların konkordato müzakeresinden hariç kalacakları. 2 — Alacaklarnı kayıt ettir miş olanların 27 — 3 — 935 tari- hinden 6 — 4 — 935 tarihine ka- dar on gün zarfroda 17 — 18 ara- sında mezkür yaz(haneye müra- caat ederek alacak vesikalarmı tet kik edebilecekleri. ; 3 — Alacaklarını kayıt ettir- miş olanların 11 — 4 — 935 Per- şembe günü saat İ5de mezkür yazıhanede vukubulacak alacak- lar toplantısına gelmeleri ilân o- lunur. (8885) Avuslurya Başbakanı Londra Istasyonunda desi gelir, Bu Kral “Protestan rü” gârı,, Holanda hâkanı Kilyomuf gemilerine müsait davrandığı işi tahtını kaybetmişti. Jakın oğlu i torunu tahtı tekrar ele almak iğ” sel gibi kanlar akıtmış, fakat mf vaffak olamamışlardı. İşitiyoruz ki sizin de dağa nızda tahta iddiaları olan var., İngiltere tarihini okum tavsiye ederiz Bay Şuşing!.. Ve nihayet; Yoksullar mahallesi — B Yiyani Karl — Marp — Hans yük seciyesini hatırlatacak hiç (Bu adamı böyle» ver vifi yoktur. (Bu ir) etmekliğime bir mahzur gör” mezsiniz sanırım.) Fakat görü yorsunuz ki çok masraflı 0878 Tizm tecrübeleri için bize büyü istikrazlar verebilecek örnrimi âmade zengin bir memleket yok Derin saygılarla Daily Expr& İngiliz İmparatorluğundan . Lo: Sultanahunet Birinci Sulh Huk” Hâkimliğinden: Kirkor ile Agavni, Surpik, Perf Satenik, Hayguhi. Sirvart ve ha nin hissedar oldukları. Kum! ; Bayram Çavüş mahallesinde wi caddesinde eski 31 yeni 29 nu ; evin şuyuunun izalesi suretiyle İ- masına karar yerilerek omüza; wi konmuştur, Muhammen kedi liradır. Birinci o açık artır, 6 — 4 — 985 tarihine müsadif mârtesi gün saat 16 da iera ye caktır. Muhammen kıymetinin 75 şini bulduğu takdirde mezkdr SÜ kati ihalesi yapılacaktır. Bul! X takdirde en son arttıranm e a detle uzatılarak ikinci 21 — 4 — 935 tarihine mi günü saat 16 da ao sahibi alacaklılarla işbu ev üzeri Ki haklarını hususiyle faiz ve ir fa dair olan iddialarını evraki biteleriyle beraber 20 gün işine dirmeleri lâzımdır, Aksi takdirde edi larını tapu sicilleriyle ispat ydi! çe salış bedelinin (o paylaşmı i0 hariç tutulacaklardır, Satış yl mesi işbu İlân tarihinden it pili mahkeme salonuna asılmıştır... “gil mum vergi ve rusum ve tapu?” mâsraflar ve dellâliye müşteriY€ gi tir. Talip olanlar krymeti m çö nenin yüzde 7,5 nisbetindeki Pi çesini veya milli bir bankanın gös!” mektubunu hamilen yukarıda Biri rile gin ve saatte Sultanahmet ti Sulh Hukuk mahkemesine 9 izalelşuyn dosya numarasiy!© Ci Lİ ı olu! A YE 5 4 İİ e yiz ke ae gp “EF SEE ETSEM ERKİ