12 Nisan 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

12 Nisan 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

—Dünkü kazanın tafsilâtı Ev niçin ve nasıl yıkıldı? Dün de bildiridiğimiz gibi şeh- ' rimizde dün, feci bir bina çökmesi | hâdisesi olmuş, ve neticede dört! zavallı enkaz altında kalarak öl - müştür. Ayrıca yaralılar da vardır. Bu hâdişe etrafımda bir muhar - ririmiz yak'a yerinde tahkikat yapmıştır. — Aldığı notları aynen neşreiyoruz: Tarlabaşında Papas köprüsünde Mangasar caddesinde 59 -numa - | ralı, üç katlı, tuğla bir bina.. Bu nun sahibi- Anadolukayağında o- turan bahriye mütekaidi Alidir. | Evin en alt katında — iki, orta katında bir, üst katında da üç oda | var.. Ve bu altı odanın hepsinde ayrı ayrı âileler oturuyor ve bütün kiracı'arın mecmuu tam 19 kişi - dir. Saat tam onu 25 dakika ge - giyor. Yani evin — yıkılmasından | beş dakika evvel.. .En alt katta o- turan Hermina isimnde 70 yaşm - daki kadın odasından çıkarak komşusuna gidiyor. Orta katta o - türan Antalyalı kolonyacı Meh - med de karısı Haticeye bir saat sonra yemeğe geleceğini söy'eye - rek çıkıyor. Tam buesnada birdenbire bir çatırdı duyuluyor. — Ve kulakları delen feci çığlıklar içinde koca bi - na ortasına doğru yıkılıyor, ve bir toz bulutu havaya doğru yükseli- yor. Evden cnadım — ayrılmış olan Mehmed hemen geri dönüyor. A - bali sokaklara fırlıyor. Tamamen ve tam müânasiyle temellerine ka - dür yıkllan evin enkazı — altında | baykıran yaralı'arı - kurtarmağa çalışıyor. Bu esnada — Mehmedin karısı Hatice göğsünden, ve başm- dan yaralı olarak kurtarılıyor. A- leko isminde 6 yaşımdaki çocuk da mucize neyinden kurtularak en - kazm altından tıpış tıpış yürüye - rek çıkıyor. Tam 25 dakika sonra da vak'a ı yerize> imdadı sıhhi otomobilleri ve itfaiye yetişiyor. Enkaz kaldı - rılmağa başlanıyor. Bir şa: da enkaz altından dödrdü ölü biri yaraı olmak üzere daha beş kiş! çıkarılıyor. Ö'enler şunlardır: 60 yaşında Leondiya — isminde bir kadın, 30 yaşında — Vasiliki; yahut Vasso ismindeki kızı, Vas - sonun henüz yızdi aylık minimini kızı Marika, ve üst katta — oturan Yorgi isminde yetmişlik bir ada - mun 17 yaşındaki torunu Anjelika, Anjelikanın annesi Vasso da a- ğır suretle yaralı olarak çıkarıldı- ğından hastahaneye kaldırılmıştır. Dördü kadın olan ölenler, pek feci, ve tüyler ürpertici bir vazi » yetteydiler.. Leondiyanın şahda . marı patlamıştı. Vassonun kafası, bilhassa alnı tamamiyle ezilmiş - ti. — Anjelikanın da kafası ezil . mişti. Yalnız zavallı 7 aylık be - bek, hiç bir şey olmamış, ve uyur gibi masumane bir tavırla yatıyor- du. Bundan başka hepsinin ağızları- | na, burunlarına ve gözlerine srva - lar dolmuştu. Bembeyaz bir vazi - yette idiler. Bu esnada ölenlerin evde bulun- mıyan akrabaları geldiler. Bunla yın feryatları, dövünmeleri de ay - rıca görmeğe tahammül edileııı . yecek kadar acı oldu. Zabıta, ve itfaiye neferleri bir taraftan enkazı kaldırırlarlsen, bir taraftan da yandaki binaları bo - l | tu. Binanın yıkılmasına Hebe, inşa ;ı!uılu Bu binalarda bemen he - men yıkılmak raddesine gelmiş ve çatlamış idiler. , Nihayet vak'a yerine müddelu « mumi muavinlerinden Ekrem de gelerek tahkikata başlandı.. Mü - hen:lis raporuna göre, binanın ha - rici vaziyetinde bir bozukluk yok- edilirken yanmış evlerden alman tuğlalar ve fena harç kullanılma - sıdır. Çürük olan bir evde, —ayni zamanda 19 kişinin oturması da | büsbütün tehlikeyi arttıran bir se- beb olmuştur. Böylece yavaş ya - vaş ve için için harab — olan evde nihayet dün birdenbire çökmüş - tür. Eğer bu facia gündüz, ve evin tenha olduğu bir zaman cereyan etmeyip de gece cereyan etseydi, şüphe yok ki büsbütün feci netice- ler verebilirdi. Soruyoruz: , Bu işin mes'ulü yok mudur?. Bu, ale'â İe bir kaza mıdır?. Bir bina yapılırken, hattâ tıklrm tıklım ki - da doldurulurken, — biç bir kontrola tâbi değil midir? Elbette tâbidir! Öyle ise, vazifesini ihmal ederek bu biçare insanların canına kıyanlar kimlerdir?. Ev sahibi Alt tevkif edilmiştir. Fakat yegâne mes'ul o mudur? —— Olur küstahlık v. değil... Hamiyet maskesi altında kaçakçılık! Gümrük muhafaza teşkilâtı şimdi- ye kadar görülmemiş derecede cüret- kâr ve küstahca tertip edilmiş bir ka- çakçılığın ip uclarını ele geçirmiştir. Bu kaçakçılık memleketimize kaçak mal sokabilmek için nasıl çalışıldığı- nı ve ne şekilde plânlar tertip edildi- kini göstermesi itibariyle şayanı dik- kattir. Muhafaza teşkilâtı son zamanlarda muhtelif yerlerde yakaladığı sizara kâğıtlarında - şimdiye kadar — görül- memiş kap kâğıtlarına tesadüf el.ııık—_ tedir. Bu kapların üzerinde garp vi. | lâyetlerimizin bir haritası bulunmak- tadır. İşin en dikkate değer tarafı ha- ritada hükümetimizin inşaşına karar verdiği ve ihalelerini yapmakta oldu- HABER «- Akşam Postu! 12 NİSAN — 19355 Ordumuzda| Sireza konferansında 1 Eylülde dereceler artacak Ankara, 11 (Hususi) — Ordu barem konun projesi Kamulaya verilmiştir. Söylendiğine bakılır- sa bu proje ile ordu — mensupları Zafer bayramımı takib eden 1 Ey - lülde bir derece maaş zammı gö - reseklerdir. Şark misakı yerine Baltık misakı w ransız-Sovyet anlaş- masının devamı... E Ze Londra, 11 (A.-- /î A.)— Taymis ga- w zetesine — naza - Tan Sovyet hü - kümeti Alman 'a ve kehistan srafımndan red . LİTYINOF Jedilmiş olan Litvinot Şark misakı yeri- ne kaim olacak mütekabil — bir yardım ittifakı akdi için Letonya, Litvanya ve Estonya hükümetle- rinin fikirlerini istimzaç etmiştir. Zannolunduğuna göre yeni iti- lâfın ana hatları muvakkat Fran- sız — Rus itilâfinm — esaslarma benziyecektir. Fransa - Sovyet misakı karşısında... Londra, 11 (A.A) — Fransız Sovyet misakı hakkmda, Avrupa- nn mühim merkezlerinde ve Co . nevrede bir çok mütalcalar yürü- tülmektedir. — "Misak, ımıımuıı Streza görüşmelerine büyük mik- yasta tesir edebilecek mahiyette! mahirane bir hareket olarak te - lâkki edilmektedir. Fransız matbuatı sevinç için - dedir. Fakat Pariste, Frarsız — Sovyet misakı, henüz bir iskelet olarak telâkki edilmektedir. Bu iskelet, et ve kandan elbisesini, hayat ve kuvvetini Cenevreden beklemektedir. Berlinde, misak, Streza konfe- ransı ar'fesinde İngiltereyi zorla- mak için yapılmış bir teşebbüs mahiyetinde telâkki edilmektedir. Bu görüş, Röyter Ajansmın Ber- linde toplamış olduğu ihtisasların #u Afyonkarahisar — Antalya demir yolunun gösterilmekte oluşudur. Bu suretle bu sigara kâğıtları milli bir maksadın husulü için satışa çıkarıl- muş hissini vermektedir. Muhafaza teşkilâtı bu sigara kâğıt- | larının nerede yapıldığını uzun uzun şraştırmış ve nihayet Suriyede — bir fabrika tarafından yapıldığı anlaşıl- mıştır. Halkı, bilhassa saf köylüyü kandır- mak ve kaçağa alıştırmak için çok iyi tertip edilmiş bir plân olan bu siga- ra kâğıtlarının memlekete girmemesi için muhafaza teşkilâtı tertibat almış- tır. Avusturyada Tayyare geçit resmi Viyanalıları coşturdu| Viyanadan bildirildiğine göre, Viyana garnizonunu gözden ge- çirme mahiyetinde olan askeri ge- çit resmi sırasında Avusturva ban-. hulâsasıdır. Roma ihtiyatlıdır. Hâkim olan düşünce şudur: Streza konferansı müspe! ne- Hicelere eriştiği takdirde, Fransız. Sovyet anlaşması bütün manasmı kaybedecektir. Fakat Strezada bir şey yapılamazsa bu anlaşma daha büyük bir ehemmiyet ala - caktır. Deyli Telgrafın Varşova muha: biri, Polonya hükümetinin. Fran- sa ile Savyet Rusyanın imzalama- ğa karar vermiş gibi (ö'rî.hlduklcrı tarzda bir misak ımu!ınugı kat'i surette aleyhtar olduğunu bildirmektedir. Londra, 11 (A.A) — Taymis gazetesi, “Yeni çeşit ittifaklar,, başlığı altında yazmış olduğu bir makalede diyor ki: “Daha şimdiden Alnııı'ıı görmediği bir manzara ımlmış- tir. Bu geçit resminde 10 tayyare uçmuştur. Halbuki Sen Jermen Ingiltere: (Baştarafı 1 ncide) Royter ajansınım — verdiği bir malüâamata göre İngiliz hükümeti - nin Strezada ileri sürdüğü noktai nâzar şudur: İngiltere — hükümeti silâhlarda bir derece tesbiti için çalışmakta - dır. Bu yolda yapılacak taahhüt. lerin Uluslar kurumu tarafından mürakabe edilmesine de taraftar - dır. İngiliz mahafilindeki intibaa göte müzakereler iyi bir safhada- dır. Fakat hususi bir takım nok - talarının tetkikinde ihtilâf çıkma - sı pek muhtemeldir. Fransızların noktai — nazarına göre Stveza konferansının mahi - yeti isihbaridir. ve Almanya ile doğrudan doğruya bir teşriki me - saiye hâlâ imkân olup olmadığını tayin etmektir. İtalyanlar ise Almanyaya karşı değil, Almanyanın tek taraflı yeni teşebüsü — karşısmdaki müşterek Sabah Gazeteleri ne diyorlar? KURUN — Sirezada, İngiliz, Fransız, İtalyan m rasında yapılan konuşm ) alarak bunun pek gizli mmlm:ı sındaki hikmete işaret ediyor. Ve hulâsaten diyor ki: “Bununla be - raber gazetecilere bu konferansta bir karar alınmıyacağını — sadece müzakere ettiklerini — söylediler. Bu demektir ki, Streza konferan: «mmdarn sonra toplanacak - olan U- luslar kurumu konseyine zorludbir | kararla gelemk fikrinde değiller » dir. Yani Ulusar kurumuma,, ev- vece kendi aralarında vermiş 0l- dukları bir kararı — dikte etmek meselesi yoktur. Böyle — bir şey olursa vaktiyle düşünülen dörtler drektüvarı yerine üçler drektüva . rını konuşmuş olmaz mı?.,, CUMHURİYET — Abidin Da- | ver imzalı başmakalede bir. gün evvelki ajans telgraflarından bi . rinin tahlili ve hususf " bir noktai nazar vardır. Bu telgraf, Alman- yayıtaklid ederek muahedelere bağlı diğer devletlerin asker? tak. yidatmmda bir değişiklik ! yapmak möevzumn bahsolunca, bunda - Bul - garistan için ayrı bir vaziyet göze çarptığı anlatılmakta; Bulgaris . tan askerini çoğaltırsa, Türklerin de Boğazlarda tahkimat yapma - | ları, yani Lozan muahedesi ahkâ. mında bazı değişiklikler temini meselesi ortaya çıkabileceği söy - lenmektedir. Makalede de bundan sonra Lo - zan müahedesi askeri ahkâmı an. latılıyor ve Bulgaristanın bugün - kü askeri takyidatiyle Lozan mu - ahedesinin Türkler — için mevcud takyidat arasındaki emniyet mü - nasebeti yazılıyor.. “Şimdi Bulgaristana, büyük sa- vaştan evvelki gibi, istediği kadar silâhlanmak hakkı — verilirse, Lo. zan andlaşmasmın desteklerinden birisi yıkılmış, hem de bizim za - Büyük Britanyanın - iştiraki — ol. | maksızın müşterek bir üdafaa sisteminin tahakkuk sahasymna isâl. edilmesine mübaşeret edilmiştir. Fransa ile Rusyanın Stroza kon feransmın arifesinde Ulüstar Ku- rTumu çerçeyesi içinde- kalacak dirası tenklerine boyalı harp tay-| muahedesine göre, Avusturya as- | karşılıklı yardım misakı imzala yare'lerinin birden gözüküşü bü- tün Viyanalıların harpten | hattı hareketinin tayini lürumu na kanidirler. Sovyetlere gelince, bu kanfe ransın neticesinden ve İngiltere * | nin düşündüğü yardım mı.ııhp”; jzlerinin tahakkuk edebileceğin * ı den bedbin görünüyorlar. Almanlar ise Strezada toplanat nazırların Avrupanm yalnız. bir kısmını temsil ettiklerini, bu iti * barla umumi mahiyette ve bütül Avrupa mukadderatını alâkadaf | eden bir karar vermeğle çalışma * | larının mânasız bir hareket oldu * [ Bunu ileri sürüyorlar. Dün sabah iki saat 20 — dakika süren toplantıda Edenin ııyılld hakkında İngiliz mürahhasları ta - yafından izahat verilmiş, — İngiliz dişişleri bakanı bu hususa dair so* rulan suallere cevab vermiştir. Öğleden — sonralüi - toplantıdâ Fransanm verdiği ve Almanyayâ karşı almması ileri sürülen tedbir” leri ihtiva eden proje ınrıquw kür, Mimar Sınanını ilk eseri ! (Baştarafı 1 ncide) — âm bu türbenin şimdiki halidir ' Kınlenmîım fotoğraf uzemulı ' göremiyeceklerini biz anlatalım S Bu türbenin damımı otlar M'mımul' tür. Sıvaları dökülmüş, her tarafi çuluıu, bir haldedir. Bu yıpmm türbe olmasını bir tarafa bıraka * rak büyük bir san'at dlhlıhin €Seri olamsı #tibariyle —be 'lı. karşısında ne kadar âcımsâk, n€ kadar utanç hissi duysak azdır. Duyduğumuza göre, bu türbe: nin ve diğer Ayaspaşa hayratınm epeyce mühim yekünlara baliğ o - lan akarları ve mütevellisi vardır: Hâve edelim ki bu Ayaspaşa vak * fı, meşhur Ayaspaşa mezarlığının üzerine apartımanlar yükseldik * ten sonra bir kaç misli artmıştır. — Koca Sinan, acaba ilk eserinin 'f bu halde bırakılacağını bir an dü- “ şünmüş müydü ?.. ,* rarmaızâ yıkılmış olur.,, deniyor « — Velhasıl Bulgaristan için hususi — bir vaziyet düşünmek lâzmı gel - — diği nazariyesi münakaşa edile * — rek, âjans telgrafında - okunduğu üzere şimdilik bir İngiliz politika» sı eseri olan bu nazariye içn: “İnglizlerin keskin görüşünü ve iyi anlayışını takdir ederiz: Bul - gar ordusunu bağlıyan bağlar çö- zülünce Türkiyeyi bağlayanlar dâ çözülmelidir.,, denilmektedir. ZAMAN — (Zaman) imzal baş yazısında gazetelerin kendi elleriyle gazetelerinin kenarları - nt sıkı sıkıya yapıştırmak mecbu * riyetinde - kalmalarının sebebini — A#nlatmaktadır. Bu halin yevmi gö | zetelerden haftalık gazetelere de — ş sirayet etmesini, tetkik edilmeğe değer bir mesele mahiyetinde göf” mekte ve dmektedir ki: “—- Ankarada yapılacak olafi matbuat kongresinde memleketin — irfanı için pek hayati olan bu okur mak buhranı etrafında düşünme * H ve konuşmalıdır. Yoksa oku” mak buhranma mâni — ölmak içif gazetecilerin kendi elleriyle gaze” telerinin ağızlarma kilid vurmalâr rrakdar — gülünecek ve belki d€ — | ağlanacak bir hal tasavvur oluna * — kert hava kuvveti bulunduramıya- | mak hususunda ânlaşmış oldukla-! maz. caktı. rı söylenmektedir.,,