9 Mayıs 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

9 Mayıs 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

" Şükrü Kayanın Saidi Kürdiye dair beyanatı Yalovada yeni tevkifler İsparta: 9 (A.A.) — İç Bakanı Şükrü Kaya, İs, muhabirimize şu beyanatta bulunmuştur: ğ n “925 Sevh Said isyanı münasebetile İspartaya nak- lolunan vc kendisine bediüzzaman adını takan Saidi Kürdi, dini siyasete âlet yaparak irticai propagan- dalara girişmiş ve bir takım saf adamları kandırarak doğru yoldan şaşırtmağa çalıştığı anlaşılmıştır. Adliye hâdiseye el koyarak Saidi Kürdiyi ve muh- telif yerlerde kandırabildiği otuz — kadar mürtecii , tevkif * Temyiz mahkemesinin kararile mu- hakemeleri Eskişehirde yapılacaktır. Genel emniyet idaresindeki siciline nazaran Saidi Kürdi 31 mart irtiçama karışmış ve şark vilüyetlerin- deki irticai Kürt hareketlerinde faaliyetten geri dur- madığından, İspartaya naklolunmuştur. Anlaşılryor ki merkum otuz senelik mayalı bir mürteci olup, ifsat edecek saf vatandaş aramaktadır. Başka sanatı yok- tur. Şimdiye kadar elde edilen malümata göre hâdise mahdut ehemmiyetli bir zabıta vakasından ibarettir ve halk arasında hiçbir tesiri olmamıştır. Mürteciler hakkında takibat İsparta 9 — Şeyh Saidi Kürdi,| yazması ve evinde kitap bulunma kendisine uyan yobaz bozuntula-; sından ibarettir. Bu şuursuzlar rile birlikte dün İspartadan Eski-| adliyece yapılan tahkikat üzerine şehire götürülmüştür. İspartaya gönderilmişlerdir. Yapılan tahkikatta Saidi Kürdi- — - Hareketleri şahsiyetlerine mün nin şu şekilde işe başladığı anla- şılmıştır.: Saidi Kürdi şeyh Sait isyanile alâkadar görüldüğünden ilk Eğir- dirin Borla nahiyesine sürülmüş, senelerce burada yaşamıştır. Geçenlerde mahkümiyeti bitti- ğinden İspartaya dönmüş, ve bura da bir bağda ikamet etmeğe başla- mış. Fakat esasen içindeki yobaz- lıik duygüsü sönmediğinden bura- |. - da derhal başına müritler topla- mak hevesinadüşmüş, bu suretle îmmo&l ovada yerleşmiş o- lan bir iki kürt hamal kenedisine devama başlamıştır. P anların gayretile de bir müte- kait, birkaç hoca ve molla bozun- basu da şeyh Saidi Kürdi ile muha- bereye girişmişlerdir. yoluna sapan bu — tarikatçilik te- şebbüsü bu şekilde başlamıştır. Saidi Kürdi bundan sonra Mi- lâsla, ve zannedildiğine göre An- talya ve, Bursa — ile muhabereye girişmiştir. Fakat mesele bu vazi- yette iken foyası meydana çıkmış; | gayet kısa bir zaman için de hep- si yakalarını Cümhuriyet müdde- umumiliğinin, eline kaptırmışlar- lardır. içişleri bakanı Ispartada , İsparta, 9 — İçişleri Bakanı Şükrü Kaya, umum! jandarma ku- mandanı General Kâzmm dün saat 10 da buraya varmışlardır. Ken- dilerini büyük bir kalabalık karşı- lamıştır. Sabahleyin irtica hâdise- sini tetkik ettikten sonra öğleden İşte irtica, | hasırdır ve başka arkadaşları da | yoktur. Esasen cümhuriyetçi ve inkılâpçı olan Milâslılar bu yazıla- rı şiddetle protesto ederler.,, Yeni tevkifler Bursadan bildirildiğine göre Yalovada irtica hâdisesiyle alâka- dar bir şeyhle oğlu yakalanarak Bursaya getirilmiş, ve sorguya çe- kilmiştir. i Tayyare piyangosunda — Meraklı bir dava Yirmi bin liralık İkramiye kime aid? | — Avukat Rifat isminde biri, bir kaç günevvel — Tayyare Piyango | müdürlüğüne bir protesto çekerek | 20 bin liralık bir hak iddia etmiş- | tir . Rifat, Piyangonun geçen altı ay 'keşidelerinin hepsine bir biletle iş tirak ettiğini fakat son keşide de | bayi tarafından başkasına satılan bu bilete 20 bin lira düştüğünü ve bu paranım kendisine aid olması “|lâzım geldiğini söylemektedir. Piyango Müdürlüğü bunun üze- rine bayii çağmrarak vaziyeti an - latmıştır. Bayi şu cevabı vermiş- tir: “— Rifat son — keşidede 2 lira verip biletini almamıştır. Ben de keşide sabahr saat 10,5 da bu sonra Eğirdire gitmiş, akşam üze-| bileti başkasına sattım. Keşide © ı:'mî!:?iş“ sabah d;urx;';î' gün saat 12 de çekildi ve ayni bi- luya hareket etmiştir. Buradan | ,,, çaat yarımda ikramiye çıktı.. tekrar Ankaraya dönecektir. Banilkü bürtkti “adiin'dü Rübek İçişleeri Bakanı İspartada bu- Tunduğu müddet zarfında şerefine belediye tarafımdan bir — ziyafet verilmiş, Bakan ziyafet esnasında İspartalılarla hasbühal etmiştir. Milâslıların telgrafı Dün, Milâstan Kırmızıay kant Hilmi, C. H. P. Başkanı Cexz Belediye Başkanı Şevket, Ticarel Odası Başkanı M. Zeki, Halkevi Başkanı Aygün imzalı şu telgraf aldık: » “Bir cahilin Saidi Kürdt ile mektuplaşması ve mektupta ma rangoz, kahveci, saatçi çırağı gibi cel andi mi, Ziraat Odası Başkanı Hamdi | 'bana gelerek — piyangosunu satın almak istedi. İşte mesele budur .,, Mesele mahkemeye 'intikal e- decek gibi görünmektedir. Çek - Rus ması Prag, 9 (ALA.) — — Başlangıç müzakereleeri çabuk inkişaf etti- ğinden, Çekoslovakya — Sovyet andlaşması pek yakımda, ya Prag veyahut ki Cenevrede imza edi- lecektir. , ABıı andlaşma, Fransız — Sov- yet andlaşmasının tıpkısı - olarak tasarlanmıs. viniz. Cekoslovakva- HABER — Akşam Postası - Feci bir kaza Bu sabah İTren bir kadınla yavrusunu parçaladı İngiliz 9 MAVIS — 1535 kabinesi degişiyor Londra, 9 (ALA) — Tİngiliz kabine - Eskişehir, 8 — Bugün tren hattı ü- |*indeki — değişiklik. izerinde bir kaza olmuştur. Sabahleyin |&2lebi ihtimal Ha - Eskişehirden Ankaraya giden — tren |Ziran ayı başlangı - makinisti hat üzerinde bir araba gör- müş, düdük çalmış, arabada bulunan- lar düdük sesini duymadıklarından kaçamamışlardır. Tren arabaya çarp « mış kucağındaki çocuğu ile arabada bulunan bir kadın ve çocuğu parça, parça olmuşlardır. Diğer iki çocuk ta ağır sürette yaralanmıştır. Arabacı ile hayvanlarına bir şey olmamıştır. bir vak'a Ağırcezadaki Reddihâkim meselesi Birbuçuk sene evvel Galatasa - rayda “Kutu,, barında bir cinayet işlenmiş, Adil işminde bir müşte- ri, içki parasr yüzünden çıkan bir kavgaya — karışmak neticesinde çalgıcı Samiyi öldürmüştü. İstanbul ağır ceza mahkeme - sine verilen bu cinayet — davası muhtelif safhalar geçirmiş, şahit - lerden biri kapalı celsede söz söy- lemek istediğinden bu dileği ye - rine getirilmişti. Bundan sonra suçlunun akli ve ruhi vaziyetinin tesbiti noktasın - dan istekde — bulunulmuş, Tıb- bıadlice rapor verilerek akli vazi- yetinde bozukluk olamdığı bi'di - BAA MA N Suçlu, evvelce başka bir dok - tordan alımmış olan raporla Tıb « bıadliden verilen raporun Mazhar Osmanın müşahede ve mütalcası alınarak karşılaştırılmasını da iş - temişti. Mahkeme bunu kabul etmemiş- tir. Dün bakılan bu davada suç- hu keşif isteğinin yerine getirilme- diğini söyliyerek mahkemeye bir istida vermiş, hâkimi reddetmiştir. Bunun üzerine mahkeme olduğu yerde bırakılmış, dosyanın müd - deiumumiliğe gönderilmesine ka- rar verilmiştir. Ağır cezada pek nadir görülen bu reddi hâkim hususi ceza mah - kemeleri usulü kanununda şöyle tesbit edilmektedir: “Madde 25 — Hâkimin reddi mensup olduğu mahkemeye veri - lecek istida ile yahut — bu husüsta bir zabıt varakası tanzim — edil - mek üzere mahkeme kâtibine ya - pılacak beyanla olur. Reddi taleb eden taraf red sebebini — isbat ile mükelleftir. Yemin delil olamaz. Madde 26 — Hâkimin reddi ta- lebine mensup olduğu mahkeme- ce karar verilir. Ancak - reddolu - nan hâkimin müzakereye iştirak edememesinden mahkeme teşek - kül edemezse karar itası reddolu - nan hâkim ağır ceza işlerini gö - ren mahkemeye — mensup ise en yakm ağır ceza mahkemesine aid- dir.,, Hâkimi rededen taraf iddiasını isbat edemezse beş yüz liraya ka- dar ağır — para cezasına mahküm edilebilir. Kutu — barı davasınm Kocaeli ağır ceza — mahkemesine intikal ötmesi muhtemeldir. nin öz durumunun gerektirdiği bazı ufak tefek değişiklikler ya- pılmıştır. "B, Beneş, haziran başında Mos- kovaya gidecektir deniyor. — — cında olacaktır. Bu değişiklik, — evvelce umulduğundan da - ha çok önemdir. Parlâmentodaki gokluk partisi yef - Terinin — verdikleri malümata göre, parlâmento, sonbahar- daki seçime zaman bırakmak üzere A- gustos başlangıcında tatil yapacaktır. B. Mac Donald, Sir John Simon ve Sir Samuel Hoare yalnız kabineye me- mur edileceklerdir. B. Baldwin, Başvekil, B. Eden Dışişleri Bakanı olacaktır. . Lord Londonderry, Hava Bakanlı- ğından çekilecek, yerine Philip Cun - liffe geçecektir Harbiye Bakanı olan Lord Kailsham'ın yerine de B. Tho - mas geçecektir. B. Eden'in yerini B, Arms Hygre a- kacaktır. de Sir Johns Gilmour, İçişleri Bakanlı - | | gmdan çekilerek Halifax Lordluğuna tayin olunacak, bir daha siyasetle uğ- raşmıyacaktır HABER — Baldvin, muhafa - ' zakâr fırka liderlerindendir. Son zamanda başvekil muavini bulu- nuyordu. Müstakbel başbakan İngiltere- nin Avrüupa işlerine — karışmasıma taraftar olan ve “memleketimizin hudutları Ren kıyılarından — baş- |lar,, diyen adamdır. — Bu itibarla harbıumumidenberi önce oldu - &u gibi Fransayla daima beraber hareket etmesi zarureti göz önün- dedir. İngilterenin hiç bir devlete as - keri teminat vermeden kendi ba « | şina yaşayabileceğini —umavılar, | Baldvin en büyük muarızı bulunu- yor. Lord Eden de soön siyasi seya - hatlerinde, keza, İngilterenin te « | cerrüd siyasetinden uzaklaşması intibamı edinmişti. Habeşistana gönde- rilen silâhlar Ispanya, isveç ve Almanyadan alınan silâhlar cenubi Amerikaya gidecek yerde -Habeşistana gitmiş Roma, 9 (A.A.) — Habeşis-| tana silâh verilmesi işinden bah- seden Sü Bakanlığının organı ya- zıyor: Adenden gelen ve İngiliz ve Mısır gazeteleri tarafından doğru | oldukları söylenilen haber'ere gö- re transit halinde bu senex'n ilk üç ayında Habeşistana günderi- len savaş malzemesi tahm'nen 60 ton kadardır. Fakat temin o'undu- ğuna göre binlerce ton s .âh ve mühimmat başka eş a gibi «mba- laj edilerek Habeşis"ana güönderil- miştir. Bu savaş malzemesi, İspanya; İsveç, Almanyadan cenubi Ame- rikaya gönderilecek diye bazı ka- çakçılar tarafından satm alınmış fakat yolda gerek gideceği yer ve gerek ambalajlar değiştirilmiştir. Milano, 8 (A.A.) — Şarki Af- rikaya sevkedilmek üzere yeniden üç fırkanın seferber edilmesinden bahseden Popolo d'lİtalin gazetesi, İtalyanın Habeşistanda — Avrupa medeniyetini müdafaa etmek ve kendi kolonililerini herhangi ta- arruza karşı şiddetle korumak is- tediğini yazmaktadır. “Gazeta del Popolo diyor ki: *“Habeşistanda, halledilmesi lâ- zım olan bir durum vardır, çünkü daha fazla sabretmek imkânsızdır. Bu İtalya için bir prestij ve bir pa- ra moselesidir. Almanyada gizli neşriyat tehli- keli hal aldı Berlin, 9 (ALA.) — Görünüşe bakılırsa, gizli neşriyat, tehlikeli bir genişlik almıştır. Adliye baka- nr, yasak olan gazete, mecmua ve risalelerin daha yakından takib e- dilmesini bütün adliye memurla - rma emretmiştir. Fransız filosu italyada Napoli, 9 (A.A.) — Birinci Fransız filosu, bir hafta — kalmak üzere buraya misafir — gelmiştir. Zengin bir şenlik ve resmi kabul | proğramı hazırlanmıştır. — Kral, Fransız subaylarını kabul edezek- tir. Ispanya kabinesi — itimad reyi aldı Madrid, 9, (A.A.) — Kortesler, 22 reye karşı 189 rey ile kabineye itimat oyu vermişlerdir. Lâval'in seyahatine dair Lehistanın Düşünceleri Varşova, 9, (A.A.) — Yarı res- mi ajans diyor ki: ” «B. Lâvalin Fransız — Sovyet andlaşmasını Varşovada da, Mot- kovada da tıpkı tıpkısına tefsir e- deceğini umarız. Andlaşmaların yazılmış tarzının — yamda bir de onlarin ruhu vardır. Fransa — Po- lonya münasebatında hiçbir deği- şiklik olmadığını, B. — Lâval, ker kesten iyi izah edecek — mevkide- dir. Umürız ki, B. Lâvalin yakında Polanyayı ziyaret esnasında, Fran sız gazeteciler, Fransaya pek ho$ görünmiyen, faket — Polonya içi” eandan bir ehemmiyeti haiz olalt bazı şeylerin içyüzünü iyice takdir edeceklerdir.