10 Mayıs 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

10 Mayıs 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

HABFK - A'Içım Pıubııl 1o MAYN — 1935 Ataturk dün Türkiyenin iç ve dış siyasasını anlatan mühim bir söylev verdi Endüstri Ankara, 9 (ALA.) — C, H. Par tisi Büyük Kurultayı bugün saat 15 de açılmıştır. Parti Genel Başkanı Ulu Ön - der Atatürk Kurultayda aşağıda -| ki söylevi vermiştir: Kurultayın sayın üyeleri, Karşılarında bulunmakla haz duyduğum delege arkadaşlarımı selâmlarken, yüce ulusumuzu say- gi ile anarım. Bu anda, bundan önceki kurul.! tayları ve Partimizi doğuran ilk Sı-| vas Kurultaymı - ki, dış ve iç düş- manların süngüleri altında kurul- muştur — hatırlamak, geçen 16 yılım bütün hâdiselerini gözönüne getirmeyi kolaylaştırır: Uçurum kenarında — yıkık bir ülke... Türlü düşmanlarla kanlı bo- ğuşmalar... Yıllarca süren savaş ... Ondan sonra, içerde ve dışarda saygı ile tanılan yeni vatan, yeni sosyete, yeni devlet ve bunları ba- şarmak için arasız, devrimler . İş- te Türk genel devriminin bir kısa diyemi... Bayanlar, Baylar, Partimizin her kurultayı, dene - bilir ki, bir dönüm başında toplan- mıştır. 1927 kurultayı, doğuda kopan azıyı yenere': Cumuriyetin sarsılmaz temelde olduğunun anla- şılmasına, 1931 kurultayı güven- Hik ve sükünun kesin olarak kurul- masına rasgelir. Bu kurultayımız ise, geniş ölçüde gelişim devri i- çinde bulunduğumuz günlerde top- lanmış oluyor. Kurultayın yeniden alacağı i- lerleme ve yükselme tedbirleri ile vatanın yüksek yönetimini erdemli ellerinde tütan Partimizin, şerefli tarihini zenginleştireceğine şüphe yoktur. Geçen kurultaydan bugüne ka- dar, kültürel ve soysal — alanda başardığımız işler, Türkiye cu- muriyetinin ulusal çehresini, ke- sin çizgilerile, ortaya — çıkarmış- tır. Yeni harfleri, ulusal tarihi, öz- diki, ar, ilimsel müzik ve teknik kurumlarile, kadını, erkeği her hakta eşit, modern Türk sosyete- si bu sön yılların eseridir. Türk ulusu ancak varlığını de- rin ve sağlam kültür - sınırlarile çerçeveledikten sonradır ki, onun yüksek kapasitesi ve erdemi, u- huslar arasında tanılır, Türk ulu- suna doğunsal rengini veren bu devrimlerden her biri, çok geniş tarihsel devirlerin öğünebileceği büyük eserden sayılsa yeridir. Bütün bu işler, Partimizin pro- gramımı özenle gözönünde tuta- rak başarılabilmiştir. Tüzel, sağlık, sosyal, finans, ökonomi ve bayındırlık işlerimiz- de, hiç durmadan aldığımız yeni tedbirlerin iyi ve yerinde olduğur na kani bulunuyoruz. Akdenizi Karadenize demirle bağladık. Anadoluda özel şirket - ler elindeki bütün yolları satın aldık. İstanbul ve İzmirde liman ve rıhtım işleri devlet eline geçti. Diyarbekir kapısmdayız. Anlal - yaya, Erzuruma, kömür yurduna durmadan gidiyoruz. Devlet demiryolları kurumu, bugün kendi malımız — olan 500 milyon İiralık bir işi çevirmekte - dir. Sayın arkadaşlar, Geçen dört yılm başlıca işleri ökonomi alanında olmuştur. Bir çok ülkeler, acunsal buhran kar - ) rejimi denkleştirerek, iç pazarı ha- | rekete getirerek kendimizi koru - programını başardığımız gün, geçimi genişleyecektir şısında sarsılmış ve umutsuzluğa düşmüşken biz, bu kapsal felâket önünde cuda irkilmedik. Yurdün ökonomisini yeni bir düzene yö- netlemiş bulunuyoruz. Arsıulusal mayı başardık. Asıl önde tuttuğu- muz iş, geniş bir endüstri prog - ramımı gerçekleştirmeye başlamak olmuştur. Bu program, tamamile gerçekleştiği gün şüphesiz yurtta - şın geçimi hissolunacak derecede genişliyecektir. Tarım ve endüstri hareketleri - miz biribirini kollayan tedbirlerle yapılmaktadır. Maden ürünlerimiz, — son za - manlarda özel bir gelişim göster - di. Umudumuz odur ki, gelecek kurultay maden işleri ile beraber deniz ökonomisinde bugün almak- ta olduğumuz tedbirlerin verimli sonuçlarını dermiş olarak, topla - nacaktır. Görüyorsunuz ki, arkadaşlar, yepyeni bir güdümlü ökonomi dü- zeni kurmakla uğraşıyoruz. Par- timizin ökonomik anlayışı, bu yön- deki programımızın, yurdun ih- tiyaçlarını karşılıyacak ve onu az zamanda gelişmiye ve. genişliğe erdirecek en iyi program olduğu- nu gösterecektir. Yeni öğütleri - niz ve direktiflerinizle, yeniden, ilerleme ve yükselme — tedbirleri- mizi kolaylaştıracağımıza şüphe yoktur. Bayanlar, Baylar, Cumuriyetin dış sıyasada ö- zenle güttüğü âmaç, Komşularımızla dostluk ve iyi geçinme — yolunda her gün biraz daha ilerlemekteyiz. Sovyetlerle dostluğumuz, her zamanki gibi, sağlamdır. Ve iç- tendir. Kara günlerimizden kalan bu dostluk bağını, Türk ulusu u- nutulmaz değerli bir hatıra bilir. İki memleket arasında her yönden değetler, sıklaşmakta ve genişle-| mektedir. Sovyetler, Cumuriye - | timizin onuncu yılında, yüksek de legeleriyle, şenliklerimizde he- zır bulundular. Devletlerimiz, hükümetleriyle ve uluslariyle her fırsatta, biribir. | lerine nasıl inandıklarını ve ne ka- dar güvendiklerini bütün dünyaya göstermektedirler. Son günlerde Boğazlar meselesini ortaya koy- duğumuz zaman, Sovyetlerir: bi zim tezimizdeki doğruluğu ve hak- Ldlığı bildirmiş olmaları, Yürk ulusunda yeniden derin — dostlul duyguları uyandırmıştır. Türk - Sovyet dostluğu arsıu ulusal barış için şimdiye kadar yal| nız hayır ve fayda — getirmiştir.| Bundan sonra da yalnız hayızlı ve faydalı olacaktır. Arkadaşlar, Geçen dört yıl içinde bir önem! | hâdise de Balkan paktıdır. Dör devlet, kendi güvenleri için — ve Balkanların karışma ve karıştırm: konusu olmaktan çıkması için iç - ten bir kanaatle biribirlerine bağ lanmışlardır. Balkanlı bağlaşık - larımızla gittikçe artan bir bera - berlik ve dayanışma siyasası gü - düyoruz. Yükenlerimizin gerek - lerini, kesin bir bayrılıkla göze - tiyoruz. Asıl dikkate — değen Balkan paktının, daha bir yıl içinde, ar - | srulusal barış için büyük bir etke olduğunun anlaşılmasıdır. Balkan paktı, gittikçe, Avrupa barışının başlıca temel taşlarından biri ol - mak yerindedir. Geçen dört yılm şerefli hâdise- lerinden biri olmak — üzere, İran Şahinşahının saym konuğumuz olduğunu — kıvançla hatırlatırım. Bu şahıs tanınmadan iki memle - tin kazandığı faydalar pek geniş olmuştur. İki kardeş ulusun ara - sını acacak hiç bir mesele kalma- dığı ilân edilmiş ve biribirinin bah tiyarlığından kuvvetli olmaların- dan başka dilekleri bulunmadığı anlaşılmıştır. Afgan devletinin uluslar sos - yetesine — girişini selâmlamakla bahtiyar olduk. Bu kardeş ulus ile dostluk bağlarımız mutlu bir su - rette ilerlemektedir. Yakmın komşularımızla ve uzak devletlerle olan ilgilerimiz, genel olarak, normal ve dostçadır. Arsr ulusal ilgilerin gerektirdiği bütün değetleri ve konuşmaları kıvançla kolaylaştırıyoruz. Türkiye Cumuriyeti, Arsrulu - sal ailenin, ancak faydalı, çalış - kan ve iyi geçimli bir unsuru ol - mak amacındadır. Uluslar — sosyetesinde ciddiği barış ve elbirliği isteğiyle çalışı - yoruz. Uluslar Sosyetesinin, Arsıv'» - sal güveni arttıracak, geçmişden kalma hastalıkları iyileştirecek, insaniğ sonuçlara varabilmesi baş- lrca dileklerimizdendir. Arkadaşlar, Arsrulusal — durum nazik bir buhran geçirmektedir. Eski ve büyük anlaşmazlık, son çatış - malarla heyecanlı bir noktaya gelmiştir. Bugünkü yüksek insanlığın, u lusları biribirine yaklaştırma, ça - resini bularak, genel günevsizliği ortadan kaldırmasını ummak is - teriz. Bununla beraber bütün dünya gidişini göz önünde tutarak dik - katli, hazırlıklı, uyanık bulunmak küzumuna kaniiz. Gene bu kanaatledir ki, dost - huklarımırza bağlı ve bütün ilgile - rimizde eyicil bir siyasa ile elimiz- den geldiği kadar genel — barışı korumak istiyoruz. Bayanlar, Baylar, Size biraz da Partimizin son yıllardaki öz hayat ve kınayından bahsedeyim. — Geçen Kurultayın Parti örgütlerine vermiş olduğu çalışma yöneti çok faydalı ve ve » rimli olmuştur, Parti üyeleri, prensiplerimizi an” lamakta, yaymakta ve bütün yurt- taşlarım sevgilerini, güvenlerini kazanmakta kendilerinden bek - yurddaşın Jendiği gibi hareket etmişlerdir. Parti seçimlerinin — canlı ve özenli bir tarzda oluşu siyasal ha- yatımızda önemli bir ilerleyiştir. Partimizin, halkevleriyle bü - tün yurttaşlara kucağını açması, vatanda soysal — ve kültürel bir devrim yaptı. Sevgili arkadaşlar, Cümuriyet Halk Partisinin e « sas düşünce ve dileği, vatandaş - ları her türlü ayrılıktan korumak, onları, kendileri ve büyük Türk ulusu için faydalı kılmaktır. Programımızda iş bölümlerinin her birinde bulunan, yurttaşların özel ve genel asığları ve genlikle - | ri, ayrasız, gözönünde tutulmuş * tur. Bu hakikatin bütün yurttaş - larca, yalın olarak, bilinmesi çok önemlidir. Bunu yurttaşlara anlat- mak ve bu suretle onlarm sevgi “ lerini ve güvenlerini kazanmak, Parti üyelerinin kutsal ödevidir. Türk ulusu kendisine hizmet edenleri, sürel bir surette değer - lemiş ve onlara ön vermiştir. Son saylav seçiminde Partimi- zin ulusun güvenini kazanması bi- ze, çalışmamızda yeniden büyük şevk ve kuvvet vermiştir. Ulusa hizmet yolunda bütün varlığımızla çalışmak, Parti üye- lerinin bozulmaz andıdır. Ç kadının hoı.ıolı... bulundurmak hayalini hakikate çevirmek elinizdedir. FiAT=180 Liradan itibaren TEDİYAT= 18 Ay vade Size uygnn' gelecek şe- kilde tediyatta kolaylık. ISTiFADENiZ— Nureddin ve Şeriki, Ankara Satış yerleri: A. Vetter, Izmir Sahibinin Sesi Merkezi, Beyoğlu-Galâtasaray GA A En îfl markaya sahib olmakla beraber fazla para vermemek.