14 Temmuz 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

14 Temmuz 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

| | | | | | | | i ; pröpâganda yapıyor “Ben bütün partilerin yükseğinde ve mücadelelerin dışında kalacağım.,, Paris - Soir gazetesinin bir ay- Ben bütün partilrein fevkinde tarı (muhabiri) eski Yunan Kralı , ve mücadelelerin dışında kalaca- Jorjla konuşmuş, Jorj, kendisine $u sözleri söylemiştir: “Krallığın geriye dönmesi bir fikrin, bir mezhebin, oveya bir partinin zaferi değil, bir ulusun emellerinin yerine gelmesidir. Bu avdet Yunanistanda £ istikrarm yerleşmesi için bir zarurettir. Yunan milleti siyasi hataları ne olursa olsun kendisinde (bütün dünyaya misal olarak gösterilme - ğe lâyık müstesna meziyetler bu - landuğunu gösterdi. Düşününüz ki dört buçuk milyon insan sıkı - şarak ve mahrumiyetlere katlana- rak bir buçuk milyondan © fazla yeni yurtdaşa yanlarında yer ver- dirdiler ve şimdi Yunan toprağın- da altı milyondan fazla insan ya- şıyor ve çalışıyor. ğım. Ben ne galip istiyorum, ne mağlüp, ne kurban (kral, bütün millet içni hayırlı bir hâkem ol- malı, ona istikrar, barış ve bü- yük dost devletlerin (o itimadını vermelidir. Kondilis Belgradda Belgrad, 14 — Yunanistan sü bakanı general Kondilişs Roma - dan buraya gelmiştir. Burada kral naibi Prens Polla görüşecektir . Kondilis Roma seyahati hak - kında şu sözleri söylemiştir: — Romaya eski (omuharipler birliğinin daveti üzerine gittim . Bu fırsatla Musolini ile görüşme- yi bir vazife bildim. Romada hiç bir siyasi vazifem yoktu.. Yunanistanla İtalya ara - sındaki dostluk © bağları gittikçe İ kuvvetlenmektedir. Bütün dünya Slâv- larının birleşmesi hareketi Sofya, 13 — Dün Slâv sokol - larmın (izcilerinin) 8 inci kon - gresi Kral Boris tarafından büyük bir merasimle açılmıştır. Merasimde 30 bin (o Bulgardan başka Yugoslavya, Çekoslovakya, ve Leh an gelmiş olan 8000 Sokol vardı. Sokollar yolları o dolduran on binlerce halkın önünde büyük bir geçit resmi yapmışlardır. Halk kendilerini şidetle alkışla- mıştır, HABER — Sokol Slâvca “At - maca kuşu,, mânasma gelen, ve izcilere verilen bir isimdir. Bu Komünist maz- nunlarının muhakemesi: Dört kişi 4 seneye mahküm oldu Ankara, 13 — Komünistlikten suçlu olarak muhakemeleri yapı » lanlar hakkında dün şu karar ve - rilmiştir; Suçlulardam ezeddin, Eyüp ve Muzafferin af#larında anlaşarak beyannameler hazırlayıp bunların Muzaffer tarafından dağıtılmak üzere at koşusu meydanına götü - rüldüğü, diğer ( suçlulardan olup üç defa ayni suça (o teşebüs eden Ruşen (o Zekinin de bunlar- la beraber (o olduğu anlaşıl - dığmdan O bükümetin © teşek- külüne ve teşkilâtı esasiye kanu - nununa muhalif hareketlerinden dolayı dörder sene hapislerine ve birer sene nezaret altına alınma » larına, diğer suçlulardan (Baha, Kâmiran, Muâmmer, Hamdi, Ab- durrahman, Yusuf, Ertuğrul, Ha- san Basrinin suçları sabit görül « mediğinden beraetlerine (karar verilmiştir. Sovyet- Amerikan alışverişi Vaşington, 14 — Sovyetler, se - ne içinde Amerikalılardan 30 mil- yon dolarlık mal satım almayı va» erdir. iğ teşkilâtı ilkönce (O umumüi harbin hemen sonunda (o Çekoslovaklar yapmışlar, pekaz zamanda bütün Slav milletleri arasma yayılmış « tır, muhtelif fasılalarla yapılan bü- yük Sokol kongreleri Panislavi - zim “bütün dünya Slavlarının bir- leşmesi gayesi,, fikrini gençler a- rasında propaganda eder. . . » Bu hareketin Sofyada © olması bir bakıma mânidar, diğer bakım- dan ise mânasızdır. Mânasızlığı şundan doğuyor ki, (Bulgarlar Slav değillerdir. Bir hastabakıcı muhakeme ediliyor “Şefkat,, dispanserinde hasta- bakıcı Katerinin, Ayşe isminde bir hastaya yaptığı şırınga neti - cesinde kadmcağızın ölümüne se- bep olduğu ileri sürülerek açı « lan davaya, İstanbul üçüncü ceza hakyerinde dün sabah devam e- dilmiştir. Dün sabahki duruşmada cilt hastalıkları doktoru Asım Ker - menli ile üniversite otopsi pro - fesörü Dr. Ihsan Şükrü, şahit o- larak dinlenilmişler, kendilerin - den bazı izahat alınmıştır. Duruşma, doktor Mustafa Hayrullahın dinlenilmesi için yir- mi üç eylüle kalmıştır. HABER — Akşam Postası /unan kralı kendine Italyan ataşemiliterinin , evini bastılar! İtalyan Ajansınm verdiği ha » berlere göre; Habeşler Gondar mıntakasında bir kervanla yolcu - luk eden İtalyan Konsolosunun karısını yakalamış, iki gün salı - vermemişler Valpad mıntakasın- da da İtalyan Konsolosu ile müna- sebette bulunan 25 kişiyi yakala - mış hapse tıkmışlardır. Adis Ababada İtalyan Ataşe - militerinin evini araştırmışlardır. Italyan tebaası Somalili iki ço- bana hücum edilmiş, çobanlardan istenilen para almamadığı için kendilerine dayak atılmıştır. İtalyan resmi makamları Habeş Hükümeti nezdinde şiddetli pro « testolar yapmışlardır. ... Diğer taraftan, toplanması mev- zuubahs olan Üçler Konferansına Italya Başbakamın, ancak Uluslar Kurumu haricinde girebileceğini söylediği haber veriliyor. İtalya, Fransa, İngiltere arasında yapıla- cak ve İtalya - Habeş ihtilâfımı sul- han halletmeğe çalışacak olan bu konferans, Uluslar Kurumu Genel Sekreteri Avenol tarafından ileri sürülmüştü. Avenol şimdi Paristedir. Orada Fransız Hükümetile ve Habeşistan Paris mümessili ile konuşacaktır. . . Mısırdan üm akseden bir habere göre, Habeş İmparatoru Yunan, Alman, İsveç, Türk (1), Rus, Belçika, Amerikan subayları tarafından talim edilmek üzere yeniden efrat silâh altına pie Bunu'Romai Keçiyi abi kulesi ir ni aldığını yazmaktadırlar... ... İtalya'nın da asker ve malzeme sevkiyatının hummalı bir surette devam ettiği bildiriliyor. Bununla beraber, İngilizce “Deyli Tel- graf,, gazetesinin Roma aytarın- dan gelen bir havadis şu yoldadır: “Kat'iyetle haber aldığıma gö - re Musolini Habeşistana henüz ta- arruz etmek niyetinde değildir. Habeşistandan yeni dönmüş o - lan bitaraf bir zatm ifadesine gö- re İtalyanın hazırlıkları henüz ta» mam olmaktan çok uaktır. Kuyu kamakta ve aramaktaki fevkalâde faaliyete rağmen içecek su çok az-| ”' dır. Harp malzemesile ordu kısmı küllisinin Habeşistan hududuna nakledilebilmesi için gerek beyaz ve gerek siyah işçi ( taburlarının daha birçok aylar yol açmağa ça- lışmaları lâzımdır. Diğer taraftan sıhhi teşkilât ta henüz pek iptidai bir şekildedir. Bundan başka, harp başladıktan sonra askerin ve levazım ihtiya- cı karşlıyacak derecede süratle çı- karılmasını temin edebilmek için İtalyan Somalisindeki limanların da geniş nisbette ıslah edilmesi za- rureti vardır.,, 4 İtalyan « Habeş anlaşmazlığı “kuvvetsiz. ulusları boyunduruk altma almak gayreti” şeklinde tefsir eden Sovyet gazetesi Lö Jurnal dö Moskü yazdığı başma - kalesinde diyor kir “Sovyet Rusyanın harp ve ba » rış meselesinde, her hangi bir sal- dırı, sömürge (müstemleke) ele - geçirmek veya kuvvetsiz ulusları boyunduruk altına koymak giri - şitlerine karşı olan durumunu bü- tün dünya bilir. Sovyet Hükümeti ber kim olursa olsun saldırıcıyı kötülemeğe hazırdır. Şurasını u - nutmamak lâzımdır ki, Uluslar Sosyetesinin bütün üyeleri kurum içinde olduğu gibi dşarıda da el - birliğile zorbalık ve saldırı siya - sasına karşı hareket etmedikçe ve kuvvetsiz uluslara karşı yapılan zorbalık siyasasma bugünkü yar - dım kaldırılmadıkça Uluslar Sos- yetesi barış ve ancak barış istiyen insanlığa karşı olan ödevini yeri- ne getiremez.,, Habeşistandaki ingilizler Londra, (Hususi) — İngiliz Ba- kanlarının son toplantısında, Ha- beşistandaki İngiliz tebaası ve İn- giliz himayesi altındaki ahalinin de vaziyeti konuşulmuştur. İngil - tere Hükümeti, şu dakika Habe » şistandaki ahalisi için her türlü tedbiri almış bulunuyor. Fakat bu ahaliyi tahliye için henüz zaman gelmemiş olduğu ka- “ naatindedirler. Harp başladığı va- kit Habeşistanda kalacak İngiliz tebaaşi ahalinin himayesi işi de görüşülmüştür. Bundan anlaşıldığına göre her türlü plân hazırdır. İngiliz tebaası ahali ile, İngiliz himayesi altında ve şurada burada bulunan zenciler arasmda hukuki fark olmakla be- | raber, gerek Adis Ababa ve civa- rındaki, gerek Habeşistanda da - gılmış bulunan İngilizlerin, İngiliz himayesinde bulunanlarla eşit mus amele görmeleri kararlaşmıştır. Havacılığımıza yardım için kadınların dünkü mitinginde üç bayan söylev söyledi Türk Hava kurumu Kadınlar | rağmen olgun hatiplerden Meliha kolu dün hava tehlikesine karşı | Avninin ateşli hitabesi bir çok de- Taksim Cümhuriyet meydanmda | falar alkışlarla kesilmiştir. Bu bir miting yapmışlardır. Bu mü - nasebetle binlerce kişi meydanı doldurmuştur. Halk arasında kn - dın da çok olmakla beraber erkek daha fazla idi, Tören ilk önce âbideye çelenk koymak ve istiklâl marşını söyle - mekle “bunu - müteakip: bayanlardan Hakkiye Emin, Me - liha Avni, ve Cemile Şevket Sü » reyya söylevler “nutuklar,, söyle- mişlerdir. Bilhassa genç, fakat gençiliğine müstesna hatibin sözleri (halkı hakiki bir heyecana (düşürdü... Bayanlar hava tehlikesini işaret ederek kadıminı mas: hava tehli - kesini bilenler kurumuna üye o. mağa teşvik etmişlerdir. li Hep bir ağızdan (on yıl) marşı e gi Y iy Bundan sonra otomobillerle Fatih parkma gidilmiş, buradaki şehid tayyareciler âbidesine de bir çelenk koyduktan sonra mera- sime son verilmiştir. V Istanbul halkını zehirli gazlardan korumak için Belediye iki uzman getirecek (Baş tarafı 1 ncide) gelen gazetelerden şu parçayı alı- oruz! İngiliz hükümti İçbakanlığı ha- va baskınından korunmak için a- lacak tedbirler üzerine (o bütün mıntakalara birer tamim gönder- miştir, İngiliz hükümeti, hava baskını- nı haber verecek tertibatı ve gene böyle bir vaziyette yapılacak ışık takyidatını bir yoluna koymakla meşguldür. Hava baskınları sırs- sında çalışacaklarıngaz maskele- rini, ve kendilerini koruyacak el. biselerini iddihar (etmektedir. Zehirli gaz tehlikesinden korun- ma metotlarını gösterecek hocalar tayini, hava baskını İ sıralarında daire ve fabrika memur ve işçile- rinin ne suretle organize edilece- ği kararlaşmaktadır. Bombalarm yıktığı ve kapadı- ğı yolların düzeltilmesi için şehir- lerde servis ihdasına uğrasılmak- tadır. Hava baskını tehlikesi, hücuma | uğraması mevzuu bahsolan şehir- lere telefonla bildirilecektir. Işıkların derhal sönmesi lâzım- dır.. Her mıntakada bu işe memur bulunanlar, o mıntakada tayyare- lerin yaptığı tahribatı da munta- zaman merkeze bildirmek zörür İ retindedirler. Havadan gelecek tehlikeler do. layısiyle itfaiyeye çok iş düşece- ğinden bu kuvveti daha sağlamlaş. tırmak, çizilen proğram dahilin- dedir. z İngilterede herkese bir gaz mas- kesi verilmesi mevzuu bahsolduğu vakit, her fertiçin o ısmarlandığı takdirde hemen 30 - 40 kuruş gibi bir paraya mukabil bir gaz maske- si edinilebileceği havadisi odaha önceden yazılmıştı.... Fakat bun * lar, ferni hükümet ambarlarında sakir tutulacak ve icabı halinde dağıtılacaktır. Bükreşte bir vagon devrildi Bükreş, 14 — Brasov yakınla” rında Möreni dağında, içinde bir- çok yolcular bulunan bir dağ tre- ni uçuruma uçmuştur. © Üç kişi ök müş, beş kişi ağır yaralanmıştır. zlgek “ Ispanyada tabii afetler Madrit, 14 — İspanyanın bir” çok yerlerinde sular taşmış, fırt” nslar çıkmış, hattâ hortumlar ok muştur. Zarar pek büyüktür.