9 Ağustos 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

9 Ağustos 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

İmparatorun emri: Hazırlıklar 12 Eylüle kada rbitsin! Italyan mesai nazırı bir tayyare kazasında öldü Adisababadan gelen bir habe- re göre, Musolini'nin emriyie cep- helerdeki son hazırlıkları gözden geçirmek ve raporunu yollamak ü;| zere alelâcele Afrikaya giden İtal- yan mesai nazırının, husus? kâti- bi ve tanmmış bir İtalyan kâşifi ile birlikte bir tayyare kazısında ölmeleri haberi, Habeşler arasın- da garip kir heyecan'uyandırmış- tır. Diğer bir habere göre, tayyare- de, İtalyanın en büyük zenginle- rinden Baron Raymondo Fran. kenti vardır. Akşam geç vakte kadar kendi. sinden Romaya bir haber gelmemiş endişe artmıştır. Ölüm habei, bir müddet, halktan gizlenmiştir. Haber alındığına göre, Mısır uçakları, bu İtalyan tayyaresini a- ramağa çıkmışlardır. Nihayet He- yopolsin biraz ötesine parça par- ça olarak bulunmuştur. Tayyare. de mesai nazırı ve arkadaşların. dan başka dört de tayyareci bulu- nuyordu. Hepsi feci şekilde öl- müşlerdir. Kaza, yanma sebebiyle çıkmış- tır. Mesat nazırının adı Razzv'dur. Kendisi, en eski faşistlerdendir. Musolini'nin sağ eli mesubesin- deydi. Arkadaşlariyle birlikte ö- lümü, şehrimizdeki İtalyan mena- biinde de resmen tekit edilmekte: dir. mteri Razzo, meslek itibariyle; Mu- solini gibi, gazeteciydi. Faka" son- ra, şefiyle birlikte, her türlü vazi- feleri yapmıştır. İtalya, bu kara haber üzerine matem içindedir. Habeş ordusunun kuvveti Roma, 9 (A.A.) — Habeşista nın harp hazırlıkları hakkında MESA Giornale 4'İtalya gazetesi aşağı: | 04MM yy daki malümatı vermektedir: Eritre cephesinde Tigrayia Ha- Beşler siper ve istihkâmlar yap- mışlardır. Bu istihkâmlar bilhas- sa Makalle bölgesinde yol ağlariy- le birbirine bağlanmıştır. Hudut yakınında cephane ve harp leva- zımı dağıtmak Üzere merhezler yapılmıştır. Habeş kuvvetleri Eritre cephe- sine 1000 ve 2000 kişilik küçük gruplar halinde gelmektedi-. Bun- lar mitralyözlerle silâhlandırılmış. lardır. Ve hemen muhtelif verlere dağıtılmaktadırlar. Bu sure.le 13 temmuzda 12 bin kişi Auvada toplanmış bulunuyordu. Hemen hemen her gün Adisababade'n $i- lâh ve cephane kervanları cephe- ye hareket etmektedir. Diğer teraftan imparator İtal. yan ordusundaki zenciler arasında kaçmak hareketi uyandrrmaya adamları vasıtasiyle çalışıyor. Adisababada hava taarruzları- na karşı müdafaa tedbirleri almı- yor. Somali cephesinde, Habeş tahşidatı son safhasına gelmiş bu- Tunmaktadır. Bu cepheye silâh ve cephane gönderilmesi hızlatılmış ve gerek silâh, gerek asker simdi otokarlarla yollanmaya başlamış- tır. Tahminlere göre, temmuz niha- yetinde Eritre ve Somali cephele- rinde 110 bin Habeş askeri toplan. mış bulunuyordu ki, bunların sek- sen bini Eritreye karşıdır. 26 temmuzda imparator her İ- ki cephede de bütün toplantıların ve hazırlıkların en son 12 eylüle kadar bitmiş olmasını emretmiş - tir. italyanlar bir yabancı Lejyonu yapıyor Yaban: tebaa tarafından gö - mek istiyen yabancılar pek şok ol-| duğu için “Yabancı Lejyonu, diye bir lejyon kurmak düşünül- düğü şayi olmuştur. yy Fy yy Habeşistandaki ecnebiler Musoliniyi İ protesto etmiş Adisababa, 5 Ağustos — Alman, A- rap, Ermeni, Yunanlı, Hintli, Lübnan- hı, Portekizli, Rus, İsviçreli ve Türk| kolonilerinin ileri gelenleri aşağıda - ki protestoyu imzalamışlardır: “Bir Paris gazetesine verdiği mülâ katta, Musolini Habeşistanı İma ede- rek: “Uluslar kurumu, zencilerin, ge - ri ve vahşi milletlerin, büyük millet- leri sürükliyeceği bir mahkememi o- Jacaktır?,, demişti, Bundan evvel - ki bir nutkunda da Musolini Habeşis- tanım “başka ırktan olan halkı ada - letsizce ve zalimane idare etmektedir,, yolunda bir cümle kullanmıştır. Habeşistanı hiç görmemiş olan Mu solini Habeş hükümeti ve milleti hak- yi şahsi bir hükmü elde edemiye- İceği cihetle onun samimi olduğuna İ- nanıyor, fakat kendisine iyi malümat alamamış olduğunu söylemek istiyo- ruz Evet yıllardanberi tam bir serbesti içinde bu misafirsever memlekette hiç rahatsız edilmeden işlerimizle uğra - şan, halktan ve şeflerden daima hür- met gören, çok az vergi veren imza sa hibi bizler, hakikati başka milletlerin de öğrenmesi için söylemek İsteriz ki: Habeş halkını böyle tavsif etmek hiç bir esasa müstenit değildir ve haki - katten uzaktır. ingilizler tebaa- larını çekiyor Adisavabadaki İngiliz tebaa- sı ahalinin şehri terketmek için ha-| zırlıklı bulunmaları İngiliz elçisi tarafından kendilerine tavsiye e- nüllü olarak İtalyan ordusuna gir-! — HABER — Akşam Posts Bir küstah çap-| kın yakalandı Ayasağa köyünde Abdullah Çavuşun oğlu Lütfi isminde birisi mevcuden. adliyeye verilmiştir. Dütfi il gün evvel köy civarında çalı toplayan 28 yaşında Halide İsminde bir kadına tecavüzde bu» lanmak ve arzusu yerine getiril- meyince sürüklenmekle suçludur. ..ş.. Halk partisinde İstanbul, 9 (A.A) — Cümuriyet Halk Partisi genyenkurulu bildi - riğidir: “Dün İstanbul ilgenkurul ku- rağında toplanan genyenkurul, partinin içişleri üzerinde görüşme» lerde bulundu. Ve gereğinde ka- rarlar verdi. ———— Bina vergileri yeniden tetkik edilecek Son zamanlarda vilâyetlerde ya pılan tetkikat neticesinde, bazı balk dileklerine rastlanmıştır. Bunlardan biri de arazi ve bina vergilerine esas olmak üzere hü - | kümetçe tespit edilen kıymet ves ya gayri safi gelirler, bugünkü değerlerinden epeyce fazla oldu- ğu için bunların yeniden bakıla- rak doğrultulmasıdır. Her ne kadar eldeki kanunlar, “Her mükellef kendi üzerine ya » zılı kıymetin yüzde on beşini kay- bederse hükümete müracaat ede » rek düzeltmek,, hakkımı veriyor - sa da bu işle ayrı ayrı uğraşmak güç olduğundan yeniden bir yok - lama ve bazı düzletmeler yapıl - maşı küvvetle muhtemeldir, Önü- müzedeki kamutayın toplantısında bu işle de uğraşılacaktır. Diğer taraftan şehrimizde bu » lunan Finans Bakanı Fuat Ağralı da vergiler hakkında demiştir ki: — Vergi kanunlarının tahak - kuk ve tahsilinde yapılacak tsla- hat dolayısiyle elde mevcut bütün kanunları ve bu meyanda kazanç kanununu da tetkik etmekteyiz. “Bütün çalışmalarımız vergi - lerin tahakkuk veya tahsilinde halkın karşılaştığı zorlukların ö - nüne geçmektir. Bu suretle tet - kiklerimiz neticesinde alacağımız sonuçlara göre vergi muamelele- rini daha kısaltıp ve dahe kolay- dilmiş ve kadın ve çocukların der- hal memleektten uzaklaştırılması söylenilmiştir. Japonya ve habeşler “Neynz Kronikl, gazetesinde okun- duğuna göre, Japonya, Habeş » İtal - yan meselesi karşısında ilgisiz kala- mıyacağını İtalyaya anlattıktan sonra Habeşistana son model silâh ve cep - hane göndermek üzeredir. Japonyadan “külliyetli miktarda, silâh ve mühimmat temini yolunda Japonya ile Habeş hükümeti arasın - da bir mukavele yapıldığı yazılmak - tadır, Hattâ o kadar ki, Yakında bir Ja - pon süel ve tecimel (askeri ve ticari) bir heyetin Habeşistana hareketi bek- tenmektedir. B. U, P. ajansınm da Hong Kong dan bildirdiği bir haber, tam bu sı - rada dikkate değer görülmektedir. Bu haber, Musolininin Çin hükü - met reisi Şiang - Key - Şek'e doğum yılı hediyesi olmak #zere 32 yolculuk bir tayyare göndermesidir. Tayyare şimdi Şanghay yolunda - dır. İtalyanm en meşhur tayyareci «| lerinden Skaroni götürüyor. “cenevredeki gevezelikler,, Giornale D'itsilin'nm yazdığına na -| zaran, Cenevredeki gevezelikler, bü -| yük imparatorlukların mukadderatı - na tesir etmiyecekmiş. İtalya, kendi laştırdıktan sonra bazı cihetlerde de tenzilât yapmayı düşünmek » teyiz, İlk bakışta yapacağımız bu tenzilâtlarla umumi gelirimizin a» zalacağı zannedilirse de bu fik - rin yanlış olduğu muhakkaktır, ks işlerini kendi tanzim edecekmiş. Ayni gazete, son günlerde alman tedbirleri müteakip, 7 asker ve 8 kara gömlekli fırkasınm Afrikaya gittiğini bildirmiştir. Bu askerler 1914 harbin. de dövüşmüş kimseler (olduğu için, gazete, bunu, milletle reejimin kay - naşması saymaktadır. Habeş Veliahti isyan etmemiş Adisababa, 9 — Ecnebi menaibinde dolaşan haberlere göre, güya, Habeş veliahdi Asfal Vosson Dessi'a isyan etmiş ve harbiye nazirı tayyare İle kendisini tenkil etmeğe gitmiştir. Bu şayia tamamiyle esâssızdır. Böyle bir isyan olmadığı gibi, harbiye nazırı da Adisababadan ayrılmamıştır. Italyan - Fransız askerlik anlaşması Fransız erkânı harbiye reisi ile 1 - talya erkânı haribye reisi Romada başlamış oldukları konuşmalara Pa riste devam edeceklerdir, Bu itibarla İtalyan erkânı harbiye reisi Badoglio Parise gidecektir. 9 AĞUSTOS — 1935 2 — — Anafartaların “yıldönümü Bugün, Türk, bütün dünyaya karşı durmuştu! 20 yıl önce bugün, Çanak - kale de düşman akınmın kırıldı - ğı, daha doğru - su Türkün bütün dünya tarafm - dan kendisine yapılan saldırışı kırdığı gündür. Bundan 20 sene evvel bu » gün, şafakla be- raber karadan bücuma © geçen İngilizler, Mus - tafa (Kemalin çelik azmi v> Türk süngüsü « nün karşısında başlarmı oeğdi- ler. Ve eski yer- lerine kadar ko- valandılar, Anafartalar kumandanı Mus- tafa Kemal bu parlak zaferi ka zandıktan son - ra ertesi günü de Arıburnundan Conk bayırına ve Kocaçemen te » pesine tırmanan İngilizlere hücum | etti, Burada, tepeden boğazı gören düşmanla öldürücü bir çarpışma ; oldu. Neticede düşman tam 3500 ceset bırakarak gerisingeriye yu- yarlandı. “Mustafa Kemal,, Anafartalarda . . 16 gün süren Anafartala: mey. dan muhârebesinde İngilizler 47 bin kişi kaybettiler. Biz de 40 bin şehit vermiştik. Fakat netice- “de Türk azmi galebe etti. Mustafa Kemalin, ve Türk sün- güsünün iradesi düşmanı Çanak- kaleden attı. Ve Türklük kurtuldu. Yunanistanda Kendi ayağiyle teslim olan Venizeloscu nazır mahküm oldu Hem hapis, hem paralar gitti Atina, 8 — Giritte örfi idare kal - dırılmıştar. Ötede beride (o yapılmağa teşebbüs edilen ulak mikyasta grev - ler bastırılmıştır. OGiritte kadınlar grevciler için iane toplamaktadırlar. Pire grevcileri yürüyerek oAtinaya gelmişler ve ekonomi bakanlığına baş vurmuşlardır. Ekonomi bakanı gün - deliklerinin yüzde on arttırılacağını vadetmiştir. Patronlar da bunu kabul etmişlerdir. ... Atina, 8 — Kandiyede grev yapan işçilere bağlı olduklarını göstermek i- çin Atina ve Pire işçileri 24 saat sü - recek bir grev yapmağa hazırlanmak- ta idiler. Fakat bu (o teşcbbüslerinin suya düştüğü anlaşılmıştır. Kral emlakinden vazgeçmiş... Röyter ajansının Atinadan bildil - diğine göre, eski kral Jorj, bir reylâm Fransada işçi hareketi (Baştasafı 1 incide) Geceleyin iki taraf da silâh kul- lanmış, elli kişi yaralanmıştı, Sa- at tam 22 de karışıklık son haddi- ni bulmuştu. Sokaklarda barikad- | lar kurulmuş, bazı yerler yağma edilmiştir. “Petit - Var,, gazetesi deriler nesi tahrip edilmiştir. Sükünet saat 23 e doğru iade edilmiştir. Şehir bu sabah sakindi. yapılıp da Yunanistana döndüğü tak- dirde “şimdi hükümet tarafından mü- sadere edilmiş olan eski krallık emlâ- kini istemiyeceğini söylemiştir. Ayağı ile tuzağa düşen bir bakan Bundan bir müddet evvel, Ve- nizeloş zaamnının Maliye Nazır- larınadn Maris'in gıyabi mahkü » miyetini temizlemek üzere, Yuna» İ nistana gittiğini yazmıştık. Eski bakan, beraet kazanaca * ğını umuyordu. Lâkin vicahen muhakemesi esnasında, üç aya mahküm olmuştur. Aynı zamanda serveti de musadere edliecektir. Maris, gayet zengindi. Yalnız ban- kalarda 44 kilo altını vardı. Istanbul Vilâyetinden: Şehir içinde silâh taşımak üze“ re evvelce Emniyet Müdürlüğü tarafından kendilerine vesika ve- rilmiş olanlarm bu vesikalarını hemen Eminyet Müdürlüğüne ia * de etmeleri lâzımdır. Bu vesikalar bundan sonra muteber olmayaca” ğmdan kimde bulunursa istirdadı için polis teşkilâtma da ayrıca tebligat yapılmıştır,