28 Ağustos 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

28 Ağustos 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

4 MEMLEKET MEKTUBU Tekirdağda ü tiştiricilerini Şarap fabrikası üzüm ye- koruyalım! üzüm fiyatlarını, bu prensibe göre biçmelidir Tokirdağlan Tekirdağ muaabirimiz yazıyor: Istanbul gibi işlek ve kalabairi bir şeh rin kapı komşusu bulunan Tekirdağ, | Marmara kıyısında sadece Trakyanmn tek iskelesi olmakla değil, yakut renk Ji, kocaman, iri salkımlı, “lahana ü - Zünyeri,, ve şıra randımanını (yüzde 50) i bulan kınalı yapmcak üzümleri yetiştirmekle de tanınmıştır. Üzüm mevsiminin başlaması dolayı- siyle Tekirdağ (bağlarında gene bir endişe göze çarpmaktadır. Bağcılar ! geçen seneki üzüm satışından hiç mera | nun olmadıkları hatırlardadır. Tekir. | dağınm şaraba çok elverişli olan göz| aher sarı yapıncak üzümlerine geçen | yıl (40 ve 100) para gibi az fiyatlar| verilmesi müstahsillerin haklı ve ye-| rinde şikâyetlerini mucip olmuştu. Çünkü böyle bol şıralı üzümlerin hiç bir yerde bu kadar düşkün bir fiyat- Ja satıldığı görülmemiştir. “Eğerüzümlerimize değer fiyat veri lir ve müstahsiller korunursa Tekir- dağ bağlarının gelecekteki durumu - na ümitle bakabiliriz. ».. Üç yıldanberi en modern vasıtalar - Ja işliyen Tekirdağ şarap fabrikasi - nın İlimiz üzümlerinden yaptığı yapın cak şarabı; inceliği, kokusu, tatlılığı ve renginin güzelliğiyle tanındığı si-| bi kırmızı şarablarımız oda içiminin hafifliği ve renginin parlaklığıyla ün almıştır. Tekirdağ bölgesinde denize doğru uzanan yamaçlar üzerinde bulunan bağların üzümleri de iyidir. Yamaçlar da yetişen bu üzümlerin olgunlaştık- ları vakit üzerleri benek benek olur ve altın sarısı bir renk alırlar. Eskiden İstanbul pazarlarına yol - lanan ve Meyvehoş esnafının yüzünü güldüren bu üzümler fabrika kurul - duğundanberi ellişer kiloluk küfe - lerle fabrikaya verilmektedir. Bu yıl ilimiz şarap fabrikası bü - yütülmüş ve tam tesisatı bir kurum haline getirilmiştir. e Evvelee yalnız şarap yapan bu fabrika şimdiden son- ra tabii bir surette koynak yapmağa da başlıyacaktır. İlimizde dört yıl önce kurulan şa - rap fabrikası şimdiye kadar tam ran-! dımanla çalıştırılmıyordu. Şarap yap- ma kabiliyeti (1,200,000) ( Jitre olan; fabrikanın bu yıl tam verimle çalışa - cağı ve fazla şarap yapmağı kestirme. ! si düşünülürse Tekirdağ ve Mürefte. den de yaş üzüm alacağı meydana çıkar Bu yıl Tekirdağ bağlarının durumu | ve üzüm rekoltesi iyidir. Fabrika me- murları mevsimin icaplarına ve üzüm. | lerimizin olgunluk derecelerine göre (* Tekirdağ bölgesindeki bağları gezmiş- ler ve şarap yapmağa (elverişli olan üzümleri gözden geçirmişlerdir. Bu incelemeler sonunda üzümlerimize fi- yat tesbit edilerek (bağ sahiplerine bildirilecektir. Feyizli Tekirdağ topraklarında ye- tişen nefis şaraplık üzümlere bu yıl İyl bir fiyat verilirse hem bağcılığı- mızın İhtiyacma yol açılacak, hem de geçen yıllarda müşkül ve mütereddit bir durumda kalan müstahsiller ko - runmüuş olacaktır. b.r görunuş Bağcılık ve üzümcülük Lekirdâğının ekonomsal ve tecimsel (o kalkışlarının mihverini teşkil etmektedir. Bu du - ruma göre eklemek gerektir ki Tekir. dağ şarapçılığını, bağcılığını ilerlet-| zümlerimizi kıymetlendirmektir. mek ve diriltmek için başlıca çare ü- A. Hilmi i Yücebaşoğlu. | — Bolşevik propagandası yüzünden Ingiltere ve Amerika- nın Rusya ile arası açılıyor Vaşington, 28 (A.A.) — B. > a cümhuriyetinin A - protestosuna vereceği ce - 7) ani B. Ruzvelt ile gö - rüşmüştür. İyi haber alan çev - renler, birleşik devletlerin diple - matik münasebetleri keseceğini tahmin etmekte, yalnız elçiliğini muhafaza edilmesiyle berâber mezun bulunan elçinin geri çağr- rılması, münasebetlerin sa'İsce mutat muamelelere inhisar etti- rilmesi, yabut hâdiseye sebep o- lan propagandanın teferrustmı bildiren ikinci bir nota veri'mesi şekillerinden birini tatbik etme: si ihtimali olduğunu söylemekte- dirler. Londra, 28 (A.A.) — Resmi çevrenler, komintern faaliyeti hak kında İngiliz elçisi (o tarafından İ Sovyet hükümetine verilen 19 a - ğZustos tarihli notanın, elçi ile Sov. yet hükümeti mümessilleri arasın- da bir görüşmeden ibaret olduğu- nu söylemektedirler. Bu çevrenlerin söylediğine gö- re, Moskova, dün, ihtar kabul e- demiyceğini bildirmiştir pır Dikkat ei m.” ASRi SiNEMA: Yeni sinema | mevsimine 30 ağustos bu cuma günü matinelerinde başlıyor: Şayanı hayret bir proğram e Yeni sesli tertibat EN 8 Ti Kİ ZAYI 933 — 34 senesinde Beyoğlu 37 nci ilkmektepten aldığım şaha- detnameyi zayi ettim. Yenisini alacağımdan o eskisinin hükmü) yoktur. (8808) 1 — Cevher HABER — Akşam Postası 28 AĞUSTOS — 1935 Fransızlar Italyaya zecri tedbirler kullanmak istemiyor 4 eylül toplantısına İngiltere hazırlanıyor Habeş - İtalyan işini görüşecek olan Uluslar Kurumunun 4 eylül. deki toplantısmdan önce, İngiliz! Bakanı Eden,Parise gelerek Fran- sız Başbakanı ile bir daha görüşe- cektir. Eden Londrada Fransız Elçisi - ni kabul etmiştir. Laval Pariste İngiliz ve italyan Elçilreini kabul etmiştir. İngiliz Hükümeti Habeş işi ü - zerinde büyük bir rapor hazırla - maktadır. Bunu Uluslar Kurumu- na verecektir. İngifterede 4 eyldla hazırlık Londra, 28 (A.A.) —B. Erlen ve Sir Samuel Hoare, İngiliz de- legasyonunun Cenevrede takip e- deceği hattı hareket hakkınd gö- rüşmüşler ve B, Edenin 4 Eyllde konseyde yapacağı diyev veya ve- receği raporu gözden geçirmiş - lerdir. Diyev veya raporun metni Fran- sa hükümetinin fikri alındıktan sonra tesbit edilecektir. Pariste ki İngiliz büyük elçiliğine Frarsa hükümetini istimzaç etmesi için talimat göndermiş olması muhte» meldir, İtalya, Habeşistanın uluslar s0s- yetesinden çıkarılmasını istediği takdirde, büyük devletlerin ala - cakları durumu incelemek üzere Parise bir İngiliz notası gönderil mesi mevzuu bahis değildir. Fransada önemli bir bakanlar to, plantisı Paris, 28 (A.A.) — Yarın top- lanacak olan bakanlar kuru'u, bilhassa B; Lavatin'dry. kında yapacağı diyevi dinleyezek- tir. Kurul, Cenevreye gidecek olan Fransız heyetinin teşekkül tı-2r- nı kararlaştıracak ve hayatı ucuz. Tatmak için hazırlanan kararna - meleri inceliyecektir. Fransızlar İtalya aleyhinde bulunmak istemiyor Paris, 28 (A. A.) — İtalyan ve İngiliz Elçilerinin B. Laval; ziya « retine dair Petit Journal gazetesi diyor ki: “Laval - Clark görüşmesi, an « laşmazlığın artmasına ve Cenev » rede arsrulusal bir anlaşmazlık vü cuda getirmesine mani olacak ye- ni bir gayretin hareket noktasını teşkil etmektedir.,, Matin şöyle söylemektedir: “İngiltere, harbe mani olmak i- gin, Uluslar Sosyetesi nizamname- sinin kesin olarak tatbiki gerekti.) ği fikrindedir. Fransa, harbe mey- dan vermemek üzere, zecri ted - birlerden uzak durmak lâzımgel- diğine kanaat getirmiştir. “Uluslar Sosyetesinin Fransa ve İngiltere müstesna olmak üze» re, büyük devletler tarafından ter- kedildiğini ve binaenaleyh zayıf- ladığını görmektense, sosyetenin şerefini korumak daha iyi olmaz mı?,, Echo de Paris, şunları yaz - maktadır: “Londra, belki de zecri tedbir- ler tehdidi karşısında& Musolini « | nin duracağını sanmaktadır; Bu! zan, Duçe'nin ahlâkını ve İtalya hakkındaki büyük emellerini bil. memek demektir, Bu hayal devam edecek olursa, onarılması (tami- ri) kabil olmıyacak diplomasi ha- taları irtikâp edilebilir. Fi Hükümeti, bu mselede, böyle bir tehdit usulünün barışa fayda ve receğini sanmamaktadır. Cenev - redeki dipolmatların bütün gay - reti, ifrata meydan vermiyecek bir usül bulmağa ve durumu son derece facialı göstermemeğe ma » | taf olmalıdır.,, Yeni sevkiyat Napoli, 28 (A, A.) — “Italya, vapuru, birçok subay ve 1400 si - yah gömlekli olduğu halde doğu Afrikasına hareket etmiştir. Kampanta vapuru da harp le - vazımı ile dolu olduğu halde ge- ne doğu Afrikasına Kogliariden hareket etmiştir. Habeşler Yunanlıları protesto eni Afrikaya giden bir İtalyan tay- yaresinin Yunanistan O üzerinden geçmesine müsaade ettiği için Ha- beş Hükümeti Yunan Hükümeti nezdinde protestoda bulunmuşsa da, Yunan Hükümeti bunun arsı- ulusal kanunlara aykırı bir hare- kabine toplantısı yapmıştır. Ba - kanlar bu toplantıya üniformalar la iştirâk etmişlerdir. Musolini bütün gece hiç uyuma- dan Avusturya bududu manevra- larmda bulunmuştur... (100 İngiliz tayyarecisi Mısıra gidiyor Cebelüttarikten 1100 İngiliz tayarecisi Mısıra gitmek üzere yo- la çıkmışlardır. Bunlar icabında Akdenizdeki Ingiliz menfaatleri - ni koruyacaklardır. Akdenize çıkacak gemilerin de ai böyle olacağı söyleni . ” Maltadaki 480 kişilik garnizon 3400 kişiye çıkarılmıştır. Bundan başka bu adadaki tek bataryaya dört batarya daha ilâve edilmiş - tir. Habeşistandaki İngiliz elçiliği- nin korunması için Londra, (Özel) — Adisababa- daki İngiliz elçiliğini korumak ü- zere Hindistandan gönderilen ye. ni kıtanın dört beyaz zabit, dört Hintli zabit ve 140 diğer sınıfta kişlerden mürekkeb olduğu öğre- nilmiştir. Şimdi Adisababadaki İngiliz elçiliğini bir beyaz zabit ve 20 neferden mürekkeptir. Adisababadan göçenler Ecnebi gazetelerin Adisababa aytarları, yerli ve yabancı ahali » nin Adisababadan takım talam göcmekte olduklarını yazıyorlar.- Bunlar arasında bilhassa İtal - yan eleilik memurlarının: hazır - lanmakta oldukları görülmüştür. Habeş kraliçesinin dünya kadınlarına hitabı Habeş Kraliçesi son verdiği bir diyevde, “on altı gündür oruç tut- tuğunu ve dünya barışı için dua ettiğini,, sövliyerek demiştir ki: “Dünya barışını Korumak için bütün dünya kadmlarınr benim dualarıma iştirake davet ederim. Barış için sarfettiğimiz bütün gay- retler boşa çikar ve harp olursa, ilk defa mutaarrrza karşı koyan - lardan biri de ben olacağım ve bu suretle ulusuma örneklik edece - ğim.,, Yolumuzu kesene karşı mü- kemmel silâhlarımızı kulla- nacağız | Roma, 28 (A. A.) — Hemen bemen bütün yüksek İtalyan şah - siyetlerinin doğu Afrikası ordusu- na gönüllü olarak kabul edilmele- ri. için. B. Musoliniye gönderdikle- ri mektuplardan bahseden İtalyan) basını, bakkından kuvvet alan İ - talyanın bu hakkını saydırmağa azmetmiş olduğunu kaydetmekte" dir, Gazeteler diyorlar ki: “Mükemmel surette silâhlan * mış bulunan Faşist İtalya, kendi yolunu her kim keserse ona karşı bu silâhlarını kullanmıya hazır « dır. İtalya, boş yere yapılan kor * kutma teşebbüsleri karşısmda her zamandan daha kuvvetli olarak ve bir granit bloku gibi yüksel - mektedir.,, Harp başlangıcı ve Habeşistan Daily Telegraph gazetes'n'n Adisababa aytarı, İmparatorun, Habeşistan'a karşı yapılması muh” temel olan ilk harektleri basit bir inzibat tedbiri gibi göstermeğe matuf olan manevraları bozmığa karar verdiğini bildirmekte ve şu- nu ilâve etmektedir. “İtalyanlar, derece derece ve cüzi kuvvetlerle hücuma başladık- ları takdirde Habeşler, burları, hudut dışına süreceklerdir, Fakat, şayet İtalya, geniş mikyasta sa'dı- racak olursa, imparator, diplorma- tik ilgileri derhal kesecek ve har- bi ilân edecektir.,, Musolini manevraların teftişinde Fransız ve beraber Bolzano, 28 (A.A.) — B. Mw solini, bugün yanında Fransız ve ngiliz süel. heyetler şefleri ge e- ral Meyrand've general Hain'ng ile her iki ülkeye mensup gaze'e- ciler bulunduğu halde manevrals- ri teftişe devam tmiştir. : Habeşlstanda tımalat düfgü Adisababa, 28 (A.A.) —'Bü ka muameleleri ile yabancı döviz satışı inhisarına sahip olan Hab:$ bankasınm yabancı döviz satmak- tan imtinar üzerine (o tecimenler, bonolarınr ödemek ve mallarırt gümrükten çıkarmak imkânsızlığ karşısmda kalmışlardir. İthalât durmuştur. Halkevinde temsiller Eminönü Halkevinden: Zafer Bayramı şerefine 29 A - ğustos Perşembe ve 30 Ağustos Cuma günleri saat (21) de Evi - mizin Gülhane parkı içinde Alay» köşkündeki Gösterit şubemizde (Sakaryanın Tayyarecisi) ve (Er ki Adetler) piyesleri oynanacak - tır, Bu piyesleri görmek isteye" yurtdaşlarımızın her gün saat 17 den sonra Alayköşkü Çevirgenli * ğine başvurarak: çağrılarmı alms” ları dileriz. Tayyare yolcularını çoğaltmak için tedbir Amerika tayyare postalarınd# yolculara izahat vermek üzere genç ve güzel kadın çalıştırılmak” tadır. Bu kadınların en tahsil görmüt ve hoşsohbet olmaları, evlenme © miş bulunmaları, 84 kilodan f: almamaları şarttır. Ayrıca üç kir şilik kafilede dördüncü parten* olabilmesi için iyi briç oyunu bik mesi ve edebiyat, siyaset, tiyatr? ve musiki gibi her hangi bir üzerinde serbestçe söz söyliyebil” meleri de lâzımdır. Bu işe alınacak kadınların — mi yaşından fazla olmamaları İ” tenmektedir.