October 27, 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

October 27, 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

italyan - . Habeş harbı Askerlik muharririmizin görüşleri ve son haberler Doğu Afrikasından dün gelen haberlere nazaran vaziyet şu şe- kilde hülâsa edilebilir: Aduva cephesi Bu cepheden gelen haberler va. ziyette büyük bir durgunluk oldu- ğunu göstermektedir. Her iki ta. raf harbetmek için geniş mikyas- ta hazırlıklar yapmaktadır. İtalyanlar ayni zamanda bu bavalide geniş mikyasta propagan dalar yapmakta, yerli halkı kendi taraflarma iltibaka davet etmek- tedirler, Romadan bildirildiğine göre, bu propagandalar netice sinde birçok kabile başkanları ka- bile efradiyle birlikte İtalyanlar tarafına geçmektedirler. Bu cephede kanlı savaşların yarm başlaması muhtemeldir. (- talyan kuvvetle-i yarın Makaileye doğru yürüyüşe başlıyacaklardır. İngiliz mahafiline nazaran İ- talyanlar bu cephedeki kuvvetle. rinden bir kısmını Somali cephe- sini takviye etmekte ve Harrar üz* rine yürümektedir. Adua cephe- sindeki kuvvetler yalnızca Habeş leri oyalamak ve Habeş kuvvetle- rini ikiye ayırmak içindir. Roma bu rivayetleri tekzip etmiştir. . Musaalicephesi Pe çenkele Habeelerin ayak; ri çekilmeğe mecbur ettikleri ta- hakkuk etmiştir. Danakil çölün. daki bütün kuyular Habeşler tara: fından tuzlanmış olduğundan Ital. yan askerleri büyük sıkıntıya düş müşlerdir. Şimdiye kadar susuz- luktan 250 İtalyanın öldüğü ha- ber veriliyor. Bu cephedeki !tal- yan kuvvetlerinin Adab istikame- tinde geri çekildiği öğrenilmiştir. Somali cephesi Berlinden bildirildiğine göre |- talyanlar bu cephede şimale doğ- ru ilerlemekte devam etmektedir ler. Son harekâta tanklar da iş- tirak etmiş ve İtalyan cephesini yarmağa teşebbüs eden Habeş hü- cumu püskürtülmüştür. İtalyanlar yakın bir istikbalde bu havalideki Habeşleri impara- tor âleyhine ayaklandırabilecek lerine ve bunun neticesinde kolay. lıkla Harrarı ele geçirerek Adisa- baba üzerine yürüyebileceklerine emin bulunmaktadırlar. Gene dolaşaı bir rivayte zöre İtalyanların plânı Eritre ve Soma - lideki orduların birleşmesi, ve be raberce Adisababa üzerine yürü: mesidir. Salâhiyettar mahafiller, önü- müzdeki Ikinciteşrin ayında bü- yük muharebeler olacağında müt. tefiktirler. Cephe gerisi haberleri Fırtınadan evvelki sükön © 4 Adisşbaba, 26 CA, A.) — Burada © Böylendiğine göre, Musoliniden hiçbir teklifi alınmamıştır. İngi , diplomatik mehafilinin düşündü” Bü gibi, bugünkü sükün, fırimadan evvelki bir sükündur. Buradaki diple matik mehafil, ikinciteşrin ayı içinde büyük muharebeler olabileceği fik . rindedirler, İngiltere (o Kızıldenizi O kapamaya kat'i surette karar vermiştir. Hattâ ısrarla söylendiğine göre, Aden lima” nı şimdiden her türlü muameleye ka. patılmış ve kadınlarla çocuklar şe * hirden çıkarılmışlardır. italya elçisi nihayet hareket etti Adisababa, 26 (A. A.) — Italyan el. çisi Vinci, ansızın hareket etmiştir. Elçinin özel vagonu trene ancak son dakikada takılmıştır. Yaralanan Habeş askerlerine bakmak için Berutta, Habeşistanda yaralanan Habeş askerlerine sıhhi yardımlarda bulunmak üzere kadınlardan mürek” kep bir komite kurulmuştur, Bu komite zenginlerden lane topli. yarak bu para ile Habeşistana sıhhi malzeme gönderecektir. Mısır Kralı Fuadin akrabasmdan Prens İsmail Davud on iki kişilik ma” iyetiyle birlikte dün akşam Adisaba. baya geldi, Prens, 3000 hasta bakıcı, 250 doktor dan mürekkep olup tam teçhizatlı bir gok kamyonları ve nakliye vesaiti bu” lunan büyük bir Mısır o Salibiahmer heyetine riyaset etmektedir. Bütün masrafı bizzat-Prens tarafın dan temin edilmiş olan bu heyet İm. paratorla birlikte cepheye hareket © decektir. İmparator havada uçtu bomba talimleri yaptı Deyli Heralddan; “Habeş Amparatoru. dün derhal .. sinde Marya büyüzama gitmiştir. Adisababadaki harp muhabirleri de hemen imparatorun peşine takıl. mışlardır, Fakat gazeteciler daha tay yare meydanına gelmeden imparato" run hususi tayyaresine binerek hava. landığını görmüşlerdir. Evvelâ imparatorun Dessie'ye, yani Habeş askerlerinin (o tehaşşüt ettiği 150 mil şimali şarkideki mevkie gitti” ği sanılmıştır. Fakat bir müddet sonra, imparato. run tayyaresi geri dönmliş ve kendi" sinin Dessle'ye gitmediği resmen ilân olunmuştur. Ancak o istikamette bir müddet uç tuğu ve cepheye gitmekte olan impa. ratorun, muhafızları İle diğer asker" leri gözden geçirdiği anlaşılmıştır... Diğer bir haber de, Oimparatorun tayyareye binmeden önce kendi hu . susi topçu atış sahasına giderek ya * rım saat bomba atma talimleri yap tığımı bildiriyor. Bombaları ileri doğ” ru attıkça, onların patlamasından büylik bir zevk duymustur, Imparator eski harbiye nazırı- nın başından değirmen taşını kaldırarak onu atleti Çök borç yapmak ve ayrı hissiyat taşımak gibi bazı hususiyetler dola . yısiyle imparatorla arası bir zaman lar bozulmuş olan eski Habeş Harbi. ye Nazırı Fitorarı Berru imparatorla yeniden barışmıştır. İmparatora mutavaat işareti olmak üzere başında bir değirmen taşı İle saraya gitmiştir. Değirmen taşı, başmda, muvazene" sini şayanı hayret surette muhafaza ederek eski nazır imparatorun önün. de diz çökmiş ve imparator bu taşı kaldırmak suretiyle kendisini affet" tiğini göstermiştir. Fitorari Berru, Habeş ordusunda derhal yüksek bir kumanda alacaktır. Kendisi, orduda bir sevkulceyşçi ola. rak büyük şöhreti haizdir. Kabileler arasında en çok sevilmiş generaTlerden biridir, Bol bol ve muh teşem ziyafetler vermekle tanmmış" tı. (Deyli Heraldden) HABER — Akşam Postası 330 bin kişilik Habeş kuvveti 160 millik bir cephede Italyanların hücu- mumu bekliyor Habeş sol cenahını muhafaza eden Habeş generalı yaralandı Adisababa'dan İngiliz gazete. lerine yazılıyor; Yedi, sekiz gün içinde yapıla- cağı tahmin edilen büyük İtalyan taarruzunun burada, o şimaiden başlıyacağı sanılıyor. Şimdi 330.000 askerden ibaret olan Habeş kuvveti 160 millik cep he boyunca dört hücum beklemek- tedir. Habeşler kuvvetli bir müdafaa hattı tesis etmişlerdir. Ras Kassa ve Ras Seyyumun 190 şer bin kişiden mürekkep kuv vetleri birbiriyle telâki etmekte, ayrıca Kassanın idaresindeki 30 bin kişilik kuvvet Dera ve Dana- kil dağları üzerinde ve eteklerin: de gözcülük ettnektedir. Ras Kassa ve Ras Seyyum kuv- vetlerinin Adu» ve Aksum etra- finda teşkil ettikleri açık müselle- sin içinde, tepslerden çoğunu Habeş çeteleri tutmaktadır. Habeş ihtiyatları da mevz! al. maktadır. Habeş hatlarının gerisinde ise, Habeş generallerinden Admassu, Gobanna ve Ambaçov her biri o- nar hin kişilik kuvvetle şimali şar- kiye doğru, Ras Kassayı takviye i- çin ilerliyorlar. Eritre hududunda Setit nehri- nin Sudana aktığr yerde, son gün- ler içinde İtalyan tayyareleri bom bardıman harekâtı yapmaktadır- lar, Bu mrotakada Ayalu içinde bir Habeş generali yaralanmıştır. A. disababadan hususi bir tayyare i- le kendisine doktor gitmiştir. Bu generalin 80.000 kişilik kuv- veti, Setit nehri üzerindeki İtal yan kalelerini gözlemekte ve Ha- beş s0! cenahını muhafaza ye tedir. Adisababaya gelen haberlere 27 İLKTEŞRİN — 1935 izmirde Eskiden işlenmiş bir cinayetin izleri bnlundu İzmirde Alsancakta Akdeniz sokağında bir şarap imalâthane - sinde tamirat yapılırken bir insan cesedi iskeleti bulunmuştur. Ya - pılan tahkikatta adamın birci» nayete kurban gittiği anlaşılmış - tır, Fakat cinayetin işgal vaktin- de mi, yoksa işgalden sonra m: işlendiği henüz belli olmamıştır. göre, şimdiye kadarki zayiat Ha- beşler tarafından 20.000 ve tal- yanlar tarafından ise 6,000 dir, İtalyan zayiatmın üçte ikisi yer. li askerlerdir. Habeşlerde ise Seyyum'un askerlerinden çok zayiat verilmiş- tir. İlâveten iki, üç yüz arasında çocuk ve kadın ölmüş veya yara- lanmıştır. Suriç Londraya gidiyor Ingiliz dış bakanile Habeş işini göreşecek miş Paris, 25 — Romadan bildiri)- diğine göre, pek yakında İtalya dış işleri müsteşarı Suviç Londra- ya gidecek, orada İngiltere dış işleri bakanı Hoar ile Habeşistan işleri etrafında görüşecektir, Suikast işinde Italyan EE diriyor. “Atatürke karşı yapılan suikast teşebbüsü ile ilgili olarak açılan tahkikat üzerine Maverayüşşeria polisi Ammanda, Türk istiklâl har bi esnasında düşmana geçen Çer- kes Etemle kardeşlerinden birini tevkif etmiştir.,, Bu mevzu üzerinde Yunan ga- zetelerinde bazı dikkate değer ya zılar çıkmaktadır. Yunan gazetelerinde Çerkes Etemin istiklâl muharebesi sıra - larındaki vaziyeti gözden geçiril. mekte ve Berutta bu caniyane hareketi hazırlarken bazı ecnebi memleketlerden muavenet görmüş olmasına işaret edilmektedir, Elefreton Antropos şünu yaxzı- yor: “İstanbuldan yazılıyor: Cumur başkanı Atatürkü öldürerek bu - günkü rejimi devirmek istiyen bü. yük bir suikast şebekesinin mey * dana çıkarılması herkesi hayrete düşürmüştür. Bilhassa bazı devlet lerin perde arkasından bu işe yar- dım ettiklerinin duyulması, çok tuhaf” görülmektedir. Ankarada yakalananların üzer- lerinde mühim vesikalar bulun - muşsa da Türk makamatı ketu - miyetini muhafaza etmektedir. Buna rağmen suikastçıların ec - ii nebi mahfelleriyle temasta bulun- dukları anlaşılmakta olup, Türki: yede kargaşalık erkarmak istiyen İtalyanm bunlara yardım ettiği hatıra gelmektedir. Suikastçıların üzerinde külli - yetli mikdarda İtalyan lireti bu - lunmuş ve yakalanan vesikalar a- rasında Berutta mukim “Françss- ko Beyanki,, namında bir şahıs ile çete reislerinin muhaberede bu Junduğuna dair mektuplara tesa . düf edilmiştir. Toplanan malümata göre, Ital- parmağı varmı? ei ahin ire yasi bitlerindenolan “Beyanki, İtalya. nın Şarkta casus teşkilâtını idare etmekte olup, doğrudan doğruya propaganda nazırı Kont “Çiyano,, Dün emrinde bulunmakta ve ora- dan direktif almaktadır. Evvelce yalnız şüphe edilmek- te iken, bugün bu nokta bir haki. kat olarak meydana çıkmıstır. I- talyanın Anadoluya sokulmaktan vaz göçmemiş olduğu, bu sarsıl - maz vesikalardan anlaşılmakta . dır.,, Neo Kozmos isimli Atina ga - zetesi ise şu yolda yazmaktadır: “Meydana çıkarılan suikast teşkilâtı Türk efkârı umumiyesi- ni çok müteessir etmiştir, Matbu- at, basın bürosunun verdiği haber. leri neşretmektedir. Anlaşılan, bugün Niste bulu - nan halife Abdülmecitten para a- lan Çerkes Etem, Berutta bu teş- kilâtı vücude getirmiş ve Fransız makamatının nazarı dikkatini cel- betmemek için Şam tarikile gön. dermiştir. Türk polisi Suriyedeki ajanları vasıtasile bu hazırlıklardan ha - berdar olduğu için, derhal terti- bat alarak çeteyi hudutta yakala. mıştır. Urfa saylavından mada diğer ricalin de methaldar bulundukları tahmin olunmaktadır. Parayı ve- ren halife Abdülmecit olduğu ta- hakkuk edecek olursa, Türkiye hykümeti Fransanm nazarı dikka. tini cedbedecek ve kariçteki anti| Kemalist teşkilâtlara karşı zecri tedbirler alacaktır.,, İmerisios Kirikis, bu işin ilk| safhalarını da karıştırarak Çerkes Etemden bahsederek diyor ki: “Atatürke karşı hazırlanın bu suikastta diğerleri gibi ademi rme| vaffakiyetle neticelenmistir. Çer-| kes Etem ve Reşidin gönderdilleri eee vi Be ey erammeen yer VE yedin, laşamamıştır. Reşit dört sene ev vel Atinayı terkederek Türkiye cumuriyeti aleyhinde çalışan kar- deşi Etemin yanına gitmişti. Etem Türk ordusu zabitlerin- den idi. Çerkes asilzadelerinden Anzavur Türklerle mücadele eder ken, Etem ona karşı hareket etmiş ve bu cenklerde bir çok ırkdaşları- nın da kanlısı olmuştur. Anadolu felâketinden sonra A- tinada pek az kalarak Mezopctam, yaya yerleşen Çerkez Etem, Mus-. tafa Kemal'le karşı suikastlar ter- tib etmekte ve bunların hepsi ales mi muvaffakiyetle neticelenmek - tedir, Beşeriyetin büyük şahsiyet» lerinden biri sayılan ve memleke- tini uçurumdan ve padiyahlar b- yunduruğundan kurtaran Atatürke suikast yapmak istiyen Çerkes ca navarına karşı Yunan milleti hür- met besliyemez.,, Hadise şöyle aydınlatılıyors Ankara, 26 (A.A.) — Bütün dünya matbuatı Atatürk'e karşı hazırlanan suikast haberleri ile, büyük şefimize ve Türk ulusura çok sempatik olarak, iştigal et» mektedir. Bunlar arasında, yabancı bir devletin alâkasına naklen veya resen işaretler vardır. Alâkadar mahafilde yaptığı « mız tehkikata göre tevkif edilen sr nezdinde |iret bulunduğuna da ir çıkarılan şayialar asılsızdır. Dost Yunanistanın bazı gazetele- rinde İtalyanın Türkiyede gözü olduğu hakında ileri sürülen tek raihler ise bura muhitinde makes bulmamakta ve böyle endişeler yer tutmamaktadır. Kah n rlınan özel bir tel graf “Etamin Suriye terikile Tür- kiysye sevkedilraesin'n muktemsl olduğunu,, bildirmektedir.