5 Kasım 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

5 Kasım 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

italyan - H HABER — 1. postasr abeş harbı Askerlik muharririmizin görüşleri ve en son gelen telgraflar Doğu Afrikasından gelen ha- berler harbin bütün şiddetile de- vam ettiğini bildirmektedir. Va - ziyet hudutlara göre şu şekilde tasnif edilebilir. Aduva cephesi Bu cephedeki taarruzun Ma - kalle hedefine çevrilmiş olduğunu biliyoruz, İtalyan menbalarından gelen haberlere göre şimdiki hal- de İtalyanlar, Makalle şehri yolun daki Hauziyen şehrini zaptetmiş- ler ve bu suretle ilk hedeflerine vasıl olmuşlardır. Diğer bir habe- re göre de İtayan kolları yalnız Hauziyen'i z#ptetmekle kalma « mışlar daha fazla ilerliyerek Ma- kalle kapılarına kadar dayanmış- lardır, Adisababadan gelen telgraflara bakılırsa İtalyanlar önleri boş ol duğu halde pek güçlükle ve pek yavaş bir surette ilerliyebilmek « tedirler. Ve yerli İtalyanlardan mürekkep gruplar Hauziyene var- mış bulunmaktadırlar, Bundan da anlaşıldığına na - zaran Şimal cephesinde İtalyan ve Habeş kuvvetleri arasında ciddi temas hâlâ olmamıştır. Esasen büyük Habeş kuvvetlerinin Makal lenin Cenup kısmında toplanmış ol duğunu biliyoruz. Şu halde acaba İtalyanlar yine kolayca ve hiç bir mümanaale uğramadan Makalle - yerdygirebileğekler midir? Buna pek ihtimal verilmiyor. Çünkü £- talyan tayyareleri Makallenin Şi- maline doğru ilerliyen 10000 kişi- lik kadar Habeş kuvvetleri gör - müşlerdir. Şu halde bu kuvvetler- le İtalyan ileri kuvvetleri arasnda herhalde bir temas olacaktır. An- cak bundan sonra İtalyanlar Ma- kalle şehrini ele geçirebilecekler- dir, Musaalicephes: Bu cepheden gelen haberler bir birini tutmamaktadır. İtalyanla - rm ba cephedeki faaliyetlerinin bir aldatma savaşı olduğu tahmin edilebilir. Herhalde İtalyanlar bu cephede arasıra gösteriler yapmak surefile Habeş ordularını parçala- mak gayesini gütmektedirler. Somali cephesi Günlerdenberi devam eden İ- talyim hücumlarının şimdiye ka- dar hiç bir mühim muvaffakiyet gösteremedikleri bildirilmekte - dir. Adisababadan (bildirildiğine göre cumartesi günü Gorahai ci - varma 250 bomba atan İtalyan tayyareleri 0 kadın ve 15 çocuğu öldürmüşlerdir. Bundan da anlaşıldığına göre Rıytanın İsrarına rağmen Gora - hainin bile İtalyanların elinde olduğu şüphelidir. Ve İtalyan ileri harekâtı yalnız tayyarelerin faa - liyetinden ibarettir, Cephe gerisi haberleri Habaşistana bir ataşemiliter gönderecekmişiz Ankaradan gelen bir habere göre, hükümetimiz Habeşistana bir ataşemiliter göndermeğe ka - rar vermiştir. Bu vazifeye tayin edilen erkânıharp binbaşısı Nedim Erensoy, Adisababaya (gitmek üzere bugün Ankaradan İstanbu- la gelecektir. (Cumhuriyet) Ras Guksa ne vaziyette Adisababa, 4 (A. A.) — Habe şistanda bir müddet evvel İtalyan lara geçmiş olan ve Agam valili- ğine tayin edilen (Ras Guksanın Adigrada getirildiği ve orada sıkı bir nezaret altına konulsrak her türlü hürriyetten mahrum bırakıl. dığı haber alınmıştır. İtalya 50 devletin malına boykot ilân ediyor Londra, 4 — Romadan bildi rildiğine göre, Italyan hükümeti zecri tedbirlere iştirâk eden dev - letlere ait her çeşit mallara karşı boykot ilân edilmesine karar ver- miştir. Habeşistana silâh kaçağı Aden, 4(A. A.) — Yemen sa - hillerinden Habeşistana gizli si - lâh sevkiyatı iki aydanberi devam etmektedir. Bu silâhlar yelkenli - lerle Fransız Somalisinin şimali- ne gönderilmekte ve oradan Dan- kalleye yollanmaktadır. l aveşistanın gizli dostları: Bir mliyoner ve bir kıral Aden, 4 (A. A.) — Evening Standard gazetesinin yazdığına göre meçhul bir Amerikalı milyo ner Adene gelmiştir. Bu milyoner Habeşistana gönderilecek harp İe vazımının * pârasını verecektir. Gene ayni gazetenin iddiasına gö- re Yemen İmamile Habeş İmpa » ratoru arasmda tecim muahedesi- ne ilişik gizli bissüsl anlaşma im- zalanmıştır. Vaklt kazanmak siyaseti Adizababa, 4 (A. A.) — Habe- şistanın Avrupada murahhası o - lan Tekle Havariat, sarayda şe - refine verilen bir şölende orduya 52500 frank hediye etmiş ve her- kesin bütün maimı ulusa hediye etmesi lâzımgeldiğini söylemiştir. Tekle Havariat generallara ve bakanlara Avrupanm siyasal du- rumunu anlatm's ve İtalyan . Ha» beş ihtilâfının ortaya (o çikardığı gerginliği kaydetmiş ve demiştir ki: “.— Diplomat olarak elimden geleni yaptım. Şimdi cepheye git mem lâzımdır. “Biz, İtalyanlara karşı vakit ka zanmak tabiyesin' O kullanmakta devam etmeliyiz. Bu, pruvaffaki» yetin en iyi vasrtasıdır. e Çünkü harbin uzaması düşmanı yıpratar caktır.,, Üç ay sonra yağmur mevsimi Bu sabahki Kurun gazetesinde Asım Us'un başmakalesi de "tal - yan «- Habeş harluna dairdir. A - sım Üs geçenlerde Ras Nasibu' - nun söylediği sözleri incelemek » tedir. Bu kumandanın söylediği “Eğer İtalya biz. üç ay zarfında ezmezse birşeyden korkumuz kal- mıyacaktır.,, Bu sözden maksadın üç ay sonra yağmur mevsiminin başlıyacağı, ve bunun neticesinde eylüle kadar bütümharekâtın aka- mete uğrıyacağı, bu zamana ka * dar da Habeşlilerin haznlanarak İtaiyan hücümlarına karşı koya - bilecek bir vaziyete gelebilecek - leri olduğunu söylüyor. Son haberler Habeş harbi ve Amerika Vaşington, 5 (A.A,)— Resmen teyit edildiğine göre İtalya ve Ha- beşistan ile B. Roosveltin ihtarına rağmen Amerikalılar tecimde de- vam ederlerse silâh ihracı yasağı, petrol, kömür, demir, çeliğe de teşmil olunacaktır. Ispanyanın alâkası yokmuş Madrit, 5 (A.A.) — İspanya- nın Akdenizde üssübahriler tesisi hakkındaki konuşmalara iştirak etmiş olduğu resmen tekzib edil « mektedir. Habeşistan faşist istilâsından, italya da Musolini belâsından kurtulacak Paris, 5 — Fransız sosyalistle » rinin önderi olan Leon Blum “Populaire,, gazetesinde yazdığı bir makalede diyor ki: “Cenevrede alman ekonomik tedbirler tesirini göstere ektir. İ- talyan ordusu gittikçe büyük güç- lükler ve imkânsızlıklar'a karşı - laşacaktır. İtalyada ise ekonomik tedbirler gittikçe daha büyük iz bırakacak, ve birnetice Habeşis - tan istilâ tehlikesinden, Italya da Musolini belâsmdan kurtulacak . Bu yazı sosyalistlerin İtaıyan faşizmi aleyhindeki siyasetlerini daha şiddetlendirdikleri bakımın dan önemlidir. Habeşlstana paraca yardım ediimiyecek Cenevre, 5 — Buradaki siyasi çevenlerin o düşöndüklerine gö - re, Habeşistanın finansal yardm” isteme teklifi kabul edilmiyecek tir. Böyle bir yardım için Uluslar Kurumu üyeleri arasında hişbir anlaşma mevcut olmadığına 'şa - ret edilmektedir Uluslar Kurumu Genel Sekre * terliği Habeşistanın bu teklifini alâkadar devletlere bildirmiştir. Habeşler teslim olmak istiyorlarmış Asmara, 5 — Tigre cephesinde İtalyanlarla birfikte olan Hava: Alansı aytarı bildiriyor. İtalyanların ileri haielcâtı de - vem etmektedir. İleri kollar Ma -! kalle istikametinde yürümekte de! vam etmektedirler. Bilhassa tay yareler büyük faaliyetler göster mektedir. Musolininin oğulları ile damı dı Kont Ciano Makalle şehri ha! » kının beyaz tesiim baycı kları sa!- ladıklarını ve ellerini havaya kal- dırdıklarını gördüklerini bildir » mişlerdir. Bir sultan da teslim olmak istemiş Roma, 5 — Asussa sultanının başına kalmak istemesi hodbinlikt İngilterenin kendi memli den hariç işlere karışmıyarak © feriden hareket etmesi siyas&9| güdenlere karşı (o cevap verm mecburiyetinde kalan İngiliz bakanı Baldvin son bir söyle de bunu açıkça anlatarak d tir ki: ““— Kendi içimize dönüp di küçük bahçemizi ıslah ed. kafamızı dış dünyasına kap olduğumuz halde yaşamak bir arzudur... Buru, büyük bir") lâğat ve derin bir (samimi bir millet için tatbiki Oo müm bir plân olarak çösteriıdiğini #' düm. İtalyanlara teslim olduğu biljiril- miştir. Bundan başka İtalyan tayyare- leri Dankal mevkiinde beyaz bay» raklar sallıyan 3000 kadar Habeş askeri görmüşlerdir. Bunların da teslim olmak iste- dikleri anlaşılmaktadır. 50 bin kişi taarruz etmiş Roma, 5 — Şimal cephesindek' son taarruza 50 bin kişi iştirâk et- miştir, İtalyan kuvvetleri Makal - leye 20 klometre kadar yaklaşmış bulunmaktadırlar, Aksum civarında bulunan bir İtalyan ordusu da Takaze nehrine doğru ilerlemektedir. Yeni sevkiyat Napoli, 5 — Atlanta vapuru dün 86 zabit ve 1072 asker, bir ba tarya top, müteaddit tank ve bom- bardrman o tayyareleriyle doğu Afrikasma doğru hareket etmiş tir. Bainziza ve Ligüria vapurları! da bugün hareket edeceklerdir. Bu vapurlarda General Teruzzi ile 3200 asker hulunmaktadır. italyanlar dansı kaldırdı Italyan - Habeş harbı dolayı - siyle Beyoğlundaki İtalyan Kulü» bü bü yıl dans programını kaldır- mıştır. Kulüp üyelerine harp bit - tikten sonra dans'ara başlanacağı bildirilmiştir. Leon Lâüâtfinin bir tavzihi Kurtuluşta Tepelstünde 77 numa- ralı evde oturan Avukat Leon Lâtfi, dünkü nüshamızda (yazdığımız gibi tramvay zili çekme hâdisesile bir alâ kası olmadığını bildirmemizi istemiş - tir. Yazıyoruz. Meşhur dolandırıcılığın muhakemesi Madam Staviski mühim siyasilerin metresi imiş Böylelikle elde ettiği nüfuzu kocasının dolandırıcılık yapması için kullanmış Staviski öldü. Fakat girişmiş ol duğu dolandırıcılık vakasmın da- vası hâlâ devam etmektedir. Bu işle alâkadar olarların içinde Ma- dam Staviskinin de bulunduğu id: dia edilmektedir. . Mahkemenin iddianamesine göre dolandır.cı - nın karısı olan ou kadının, kocası tarafından çevrilen entrikalardan herhalde haberdar olmas: icap e- dermiş. Çünkü kadın adamın ka rışık mazisini bilip onunia ikinci defa, hapishaneden çıkt'ktan son- ra, evlenmiştir. Bayan Staviski, bunu reddederek kocasır.ın kat'iy yen işlerinden kendisine bahset - mediğini söylemiştir. Fakat bu itirazın mahkemece kabul edileceği şüphelidir. Çünkü Madam Stavisk'uin evvelce mü 1 him siyasi şahsiyetlerin metresi olup onlarla olaa nüfuzunu koca- sının işlerini ileri'etmesi için kul landığı tahmin edilmektedir. mız neden daha muhteşem ol! “Buna tecerrüt siyasası deni yor. Az daha unutuyordum. B (muhteşem tecerrüt) de deniY'İ Bence bunun için daha hakiki" tabir (hodbin tecerrüt) olabi Başkalariyle beraber olacağ yerde, kendi başımıza olm acaba? Parlak bir müşterek niyet olamaz mı?...,, — Deyli Ekspres'te İntihabattan sonra ingill$ kabinesi ne hal alacak? Yakında yapılacak olan inti' batta bugünkü hükümet mu olabilirse, İngiliz kabinesinin esaslı surette değiştirileceği şimdi Uluslar Kurumu işteri b kanı olan Eden'in mevki.ndef lımacağı zannediliyor. Eski bakanlardan Vintson çil kabineye getirilecektir . | Bugünkü Sü Bakanı (H Nazırı) Lord H.'ifuhu, Sw De lığndan çekilecekse de bari den çıkıp çıkmıyacağı belli dir. Deniz Bakan, Sir Ay sel, politika hayetmdan tema çekilmek üzere olduğundan tere için geniş (ölçüde bir de kuvveti vücuda getirme pli bir başkası tarafından başarıl cağı anlaşılıyor. — Niyaz Kroniki'den * EN. | örtbas mı ediliyor! Nankin, 5 (A.A.) — Ve Şing « Ve'ye yapılan suikast işit örtbas edilmek istendiği yor, Bu suikaste komünistli âmil olduğu iddiasından miştir. Lalince profesörü Ankara, 4 — Ankara Dil, Tari Coğrafya Fakültesi için Lâtine? $ fesörlüğüne Rodin'in getirilmeği rarlaştırılmış ve kendisile “e yapılmıştır. Profesör yakmda cektir. ——e—— Kıymetli eserlef bulundu Ankara, 4— Alncsöyükteki « yata devam (edilmektedir. ve kraliçelerine ait olan me kaf Çindeki suika i başka ayni aileye ait bir İ daha bulunmuştur. İ Bu hafriyatta bulunan eseri, diye kadar bulunanların en kı” sidir. ——— Fırtına dindi Altı gündenberi devam ede” 5 gün tına nihayet dindi. Yağmur dert den sonra kesilmişti. Büyük lerinde bekliyen vapurlar de bah Karadenize açılmışlardır- İ bu sabah açmıştır. Rüzgür eks” İ yıldızdan mütehavvil olarak İ Hararet derecesi bu sabah yek il | vanın ısınması ruhtemel g“