17 Kasım 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

17 Kasım 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Ingiliz intihabatından sonra İngiliz intihabatı şimdiki hüküme - tin tam bir zaferiyle neticelenmiştir. Totihabatin hakiki galipleri Muhafa | zakârlar olmakla beraber Amele Pır- kasının da mühim bir terakki kaydet-| tiği inkâr edilemez. Eski mecliste 57 ye varan amele meb'uslarınm miktarı şimdi 153 ü bu- lacağı gibi Amele Partisinin aldığı reylerin miktarı 1931 intihabatına ma- zaran bir buçuk milyon rey fazladır. Yeni mecliste muhalefeti 192 saylav temsil etdecektir. * Eski mecliste ise muhaliflerin miktarı ancak 102 idi, Hükümetin kazandığı on bir buçuk milyon reye karşı, Amele Partisinin on milyon rey temin etmesi herhalde çok mânidardır ve İngilterede şimdi. ki hükümete karşı kuvvetli bir cere - yanın mevcut olduğuna alâmettir. İntihabatım asıl galipleri olan Mu - hafazakârlar ise 380 saylavlık temin etmişlerdir. Buna rağmen hükümetin meclisteki ekseriyeti 242 rey olacak ve şimdiki durum değişmiyecektir, » * eğ an lagiliz intihabatı neticesinin başka türlü olmasma imkân yoktu. Avrupa-! nın birçok vahim meselelerle karşı - | laştığı, Uzak Şarkta işlerin karıştığı hir zamanda dahili durumun derin de-! #işikliklere tahammülü yoktu. İngil - terede gittikçe fazlalaşan mali ve ik-; tısadi faaliyetin dahili siyasal kavga-| Jarın tesiri altında kalarak gerileme. sine İngilizler gibi pratik bir millet tahammül edemezdi. Denizci bir ulus olan İngilizler böy- le fırtınalı zamanlarda kaptanlarını nasl değiştirebilirdi? Buna İngilizle- rin ne an'aneleri, ne tarihleri, ne de tahiatleri müsaitti, Evet, Avrupanın bu karışık zama - nda büyük şahsiyetlere malik olmi- yan fazla tecrübeli insanlardan mah- rum olan Amele Partisine İngiltere - vin hali ve.istikbali teslim edilemez. b iakigi © İngilterenin Avrupadaki gaileleri ise bir değil bir çoktur. İngiliz adala- rı eski durumlarını, denizin karalarâa karşı onlara verdiği faikiyeti, muaz - zam bir donanmanın temin ettiği fay- daları artık kaybetmişlerdir. Tayya - re herMyi altüst etmiştir. Almanya günden güne kuvvetlenmekte, İtalya ise Akdenizdeki İngiliz hâkimiyetini Mısırı, Hindistan yolunu açıktan açı- ğa teh: etmektedir. Uzak Şarkta ise günden güne cesa - retlensn Japonlar Çini istilâya devam etmekte, İngiliz fabrikatörlerine bü - *“n Şark erişme kapamaktadır - Ir. Bu büyük Mili müdafan et- mek için kuvvetli ordu, donanma, ve tayyare kuvvetlerine ihtiyaç vardı. Bu "apaçık hakikatler karşısında bu kuv - vetleri hiçe siyan © insanlara, bütün dünya silâhlanırken, silâhları azalt- mak isteyen bir Amele Partisine İn- gilterenin mukadderatı o nasıl teslim edilebilirdi? İ Simdiki hükümetin meclisteki ekse- | riyeli fazla, pek fazlaydı. Kuvvetli bir muhalefetin olmaması yüzünden birçok defalar hükümet yangelip otur- mus, birçok vaatlerini tutmamıştı. Bunlara rağmen ortada birçok işler vardı, İşsizlerin miktarı alman tedbir- lerden dolayı üç milyondan iki milyo- na İndirilmişti. Bütçeden Amele Par- tisinin bıraktığı 120 milyon İngiliz Vi- rast açığa mukabil 30 milyonluk faz- lalık vardı, İşler genişlemiş, herkes ne fes almıştı. Bunları temin eden insan- lar iktidar mevkiinden nasıl kovula - bilir ve herkesin parası Sosyalistlere nasıl teslim edilebilirdi? »... düşündüler, Yalnız hali değil biraz da göçmişi ve pek çok da geleceği gözü - nünde bulundurdular. Bunun için de Muhafazakârlara, tecrübeli insanlara rey verdiler. Mec- Hste ieabmda o hükümeti ikaz etmek tin muhalif mebuslarm çoğalmasına yardım ettiler. > ». Yeni seçimin içerideki en büyük ne- vi idir. Dün Afrikadan gelen haberle- rin en mühimmini, General dö Bonoyu Mareşal ya" parak geri çağırması, ve yerine Mareşal Badoglioyu tayin etmesi- dir, Ayrıca Roma fırkası kuman- danı general Grissoniyi de Eritre valiliğine tayin etmesi mühim bi hâdisedir. Bunun sebebi henüz kat'i şe- kilde bilinmemekle beraber İta'- yanların Afrika durumundan pek memnun olmadıkları, ve bu yeni tayinlerin bu sebepten dolayı yar pıldığı tahmin edilmektedir. Makalle cephesi Bu cephedeki en büyük faali- yet şimdilik tayyarelere inhisar et- mektedir. On İtalyan uçağı dür Antaloyu bombardıman etmişler: dir. Şimdide Antalonun cenubuti da Buiodayı bombardıman et- mektedirler.* Takaze nehrine doğ rü ilerliyen Habeş kuvvetleri de Tzembel mevkiini tamamiyle ele geçirmişlerdir. Diğer taraftan Habeş kuvvet- leri de bu cephedeki hazırlıklarını bitirmek üzeredir. Yakın bir is- tikbalde bu cephede İtalyanların üçüncü bir ileri hareketlerini, ve Habeşlerin de buna mukabil şid. detli. .karşı koymalarını duyaca- ğız. Musaali cephesi Bu cephedeki hâdiselerin içyü- zü bir türlü anlaşılamamaktadır Buradan gelen haberler asla bir- birini tutmamaktadır. Kâh İtal. yanların, ve kâh Habeşlerin mü- him mevkiler kazandıkları iddia: ları bir türlü teyit edememekte Musolini'nin Dün, İtalyan menbalarından ge- len bir telgrafa nazaran, şimdilik Danakil çöllerinde ne yaptığı bir türlü anlaşılamıyan bir İtalyan ko- lordusu, tayyareler vasıtasiyle kâfi miktarda erzak ve ilâç almış- tır. Bu suretle mevcudiyetini duy duğumuz bu kol, bakalım ne ya” pacak? Somali cephesi Bu cepheden gelen haberlere göre şimal ve şark cephelerindeki süküna rağmen burada (şiddeti muharebeler cereyan etmektedir . İtalyan tayyareleri her gün Sassa- beneh ve Dagaburu şiddetle böm- bardıman etmektedirler. Harrardani gelen bir telgrafa göre de, yeniden şiddetle başlıyan yağmurlar İtalyan harekâtını dur durmuştur. Gene yağmurlar yü - zünden 12 İtalyan tankı çamurlara saplanarak hareketten âtil kalmış» lardır. Bir taraftan da İtalyan as- kerleri arasında sıtma hastalığ'| pek fazla artmıştır. Bu cephedeki! İşte İngilizler rey verirken bunları a ticeleri ise sosyal yardımın attmasi, HABER — - Akşam postası Habeş kuvvetleri gittikçe artmak. 1 tadır. Cephe gerisi Meneliğin oğlu faaliyete ml geçti? Roma, 16 (A.A.) — Menelikin oğlu olduğunu söyliyen Birau Me nelik, tekrar siyasal faaliyete geç- miştir, iç kısımlarından Aksuma (giden kervan şefleri (o getirmiş ve bunu, imparatorun otoritesinin zayıfla * makta olduğuna delil telâkki et tiklerini söylemişlerdir. Ayni şefler, seferberliğe muha- lefet eden Godjam bölgesi ahali- sinin bu husustaki muannidane mu kavemetini bildirmektedirler. Yunan kralı (Baştarafı 1 ncide) leri liderlerine de krala karşı gü- decekleri siyasada ihtiyat ve ba sireti elden bırakmamalarını bil. dirmiştir. Gene i.yni gazetelerin yazdık - larma göre, Kral Yunanistanıa durumunu incelemek üzere kralcı liderlerden başka cumuriyetçi 1i- derleri de çağırıp fikirlerini anlı- yacakmış... at oan # Japon gemileri l cin volunda Eritreli İtalyan süvarileri id Nankin, 16 (A.A.) — Çin kay- naklarmdan bildirildiğine göre, Şankhaikuda Çin seddi boyunca! yapılmakta olan Japon tahşidatı Bu haberi, Habeşistanın | * artmıştır. Japonlar Pekin ve Tientşin böl. gelerinin tahliyesi için Çinlilere son mühlet olarak bu ayın yirmi- sini tesbit etmiştir. Tokyo, 17 (Özel) — Alman is- tihbarat bürosunun buradaki ay- tarı Japon hükümetinin buradaki Çin sefiri Aryoşiye ve Şanghayda da Japon general konsolosu İşi tarafından Çinde öldürülen Japon tayfası için Çin hükümetine ve- rilmek üzere bir nota vermiştir. Japonlar bu notada Çinden şun- ları istiyorlarmış: 1 — Şanghayda Japon tayfasi- nı öldürenlerin şiddetle cezalan- | ması, 2 — Tarziye ve tazminat, 3 — Çinde yaşıyan Japonların hayat ve namusları için teminat. Ayni zamanda Japonya Hükü- meti Çin sularındaki donanması» na “icap eden tedbirleri almak ü- zere,, Şanghaya gitmesini emret- miştir. Hukuk Fakültesi Talebe Birliği yıllık. toplantısı Bugün Halkevi konferans #a- lonunda Hukuk fakültesi Talebe | birliği cemiyeti yıllık kongresi ya- pıldı. Bu kongrede eski idare heyeti ekseriyet olmadığını ileri sürerek işsizlerin miktarını azaltmak için ted- birlerin fazlalaştırılması olacaktır. Dışarıda takip (edilecek siyasada ise hükümetle muhalefet birleşmek - tedir, Bu siyasa ise açık ve malüm - dur: Milletler Cemiyeti kuvvetle tu- tulacak, dünyanın her tarafında el - birliğiyle hareket edilecektir. Raif N, Meto toplantıyı bırakmış ve gitmiştir. Kalanlar ekseriyet olduğuna ka rar vererek riyeset divanını teş - mişlerdir. Toplantı, çok hararetli ve mü- nakaşalı geçmiş riyaset divanı İ gazeteleri yeni bir neşriyat yoluna zi- | ler, kararile on beş gün sonraya bıra- kılmıştır. reşal Badoğlio yeni vazifesine baş! italyan - Habeş harbi Askerlik muharririmizin görüşleri ..ve en son gelen telgraflar Imparator para tedarikine çalışıyormuş Cibuti, 16 (A.A.) — Habeş hü- kümetinih, Fransız « Habeş demir yolunun imparatora ait aksiyonla- rın yarısını Hindiçini bankasın» vermeği teklif ettiği bildiriliyor. Habeş hükümeti, bu suretle ya bancı ülkelere yaptığı harp gereçi ini ödemek için para te Italyan'arın yeni plânları Asmara, 17 (A.A.) — Yabancı müşahitlerin kanaatine göre Ma-| lar başlamaz taarruzu daha şiddet li ve daha seri bir tarzda ilerlete- cektir, Böyle bir tabiyenin bir ta- İ kım tehlikeleri varsa da Habeşle- 17 730 NTEŞRİN — 1935 rin elde edecekleri münferit pi” vaffakiyetler İtalyanlar hedef” lerine eriştikleri takdirde hüküm” süz kalacaktır. ; Diğer taraftan, İtalyanlar ağır ve bir sistem dahilinde ilef lemeleri zecri tedbirlerin arta olan tesirinden başka Ha daha iyi hazırlanmak zam kazandırmaktadır ki bu da nilen nihâi zaferi güçleştirebilir” Asıl çarpışma zamani Roma, 17 — Mareşal Badoglio'#” di Bononun yerine başkumandağ » çilmesi İtalyanm Habeşistan sef: de ikinci safhaya girmiş olması vak tefsir edilmektedir, Yeni kumandanın tayini trail rım asıl Habeş kuvvetleriyle ça mak üzere olduğu zamana mii tir. Ingilterede seçim Hükümet partisini! kazanması nasıl karşılandı? Ingiliz gazeteleri yeni bir neşriyât yoluna giriştiler i Bahriye bakanı siyasetten, hav3 bakanlığı müsteşarı kabineden | j çekilecek İngiliz hükümetinin son seçimde ka zanması Üzerine muhtelif partilerin, rişmişlerdir. Şimdiki'halde kabineden yalnız eski başbakan Mak Donald ile oğlu müs - temlekât nazırı Malkolm'un kazan - madığı anlaşılıyor. Deniz Bakanı siya- sal hayattan çekilecektir. Hava Ba - kanlığı müsteşarı da kabineden çeki- lecektir, Bündân başka kabinede hiç bir değişiklik olmıyacaktır. Hükümetin takip ettiği silâihlanma siyasetine kat'iyyen muhalif olan kar- şıt parti gazeteleri seçimin neticesine karşı şiddetli infial göstermektedir - Muvafık gazeteler i&c, muhalif ga- zetelere karsı neşriyatını kesmedikten başka şöyle bir tarzda hücuma başla- mıştır: Derli Telgraf diyor ki: “İngilir milleti 1931 deki kararmı teyit etmiş ve İşçi Partisini. bir kere daha kapı dışarı etmiştir. Muhalif gazetelerin yegâne teselli- si bü seçimde parlimentoda daha 71 - yade kuvvetlenmiş olmalarındadır. Bir işçi gaetesi olan “Deyli He - rald,, diyor ki: “Seçimin neticesi, hükümetin:mem- leket efkârr umumiyesi karşısında pek nz hir'eksetiyete nialik belundutunu| söstermek"eTir. Liberalizmin kaf't İns! hizamı ise m>“'at bir hâdisetir., Fransız gazetelerinden Maten, eskil, Başbakan Makdonaldın says nin Baldvin kabinesine zerrec? olmıyacağını yazıyor. Ve “H g” idarede Baldvin'in yolu açıktı" yor, Eko dö Pari gazetesinin se harriri İse şöyle yazmaktadır? “İngiliz seçimlerini kazani ” program değil, bir adamdı” Baldvindir.,, Övr gazetesi de “Baldvinin Kurumundan yana çalışa etmektedir, İngiltere intihabatına sayfamızın baş sütunundaki kuyunuz. yani"