19 Kasım 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

19 Kasım 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

4 —— Göçmenler isi Kamutayda Trakyada yakında 1OOO0,00O0 Nüfus görmek istiyoruz, şimdiye kadar 600 bin göçmen geldi 138000 ide gelmiye hazır bir haldedir Oper gibi görünerek ısırmak istiyenler.. Ankara, 18 — İskân işlerini Sıhhat Bakanlığma bağlıyan ka- nun layihaları bugünkü Kamutay- da müstaceliyetle görüşülerek ka- bul edildi. Lâyiha, Kamutayda göçmen İş- erinin konuşulmasma da vesile oldu, Hüsnü Kitapçı, bazı göçmen lerin feci bir vaziyette bekledik - Teri yolundaki haberleri mevzuu bahsetti. Buna İç işleri Bakanı Şükrü Kaya şu cevabı verdi: -— Türkiyenin bugünkü maz - har olduğu terakkiyi, refahı gören harişteki ırktaşlarımız kendilerini aşağı bir mevkide görmemek için buradaki Türklerin hayat ve huku kundan istifade etmek istemekte- dirler. Bunlara kapılarımızı arka- sma kadar açmak bizim için bir borçtur. Bir memlekette hak ve a- dalet olmazsa kimse oraya uğra - maz. Az zamanda hepsi gelecek, şen yurdun şen havası içinde bi - zimle beraber yaşıyacaklar ve el - bette mesud olacaklardır.,, Şükrü Kaya 1923 tenberi mem- leketimize 600 bin göçmen geldi- ğini söylemiş ve iskân işleri bak - İkmda şimdiye kadar alınan ted - birleri anlattıktan sonra: “Şimdiye kadar Trakyaya yer- İeştirilen nüfusun miktarı Roman ya, Bulgaristan, Yugoslavya ve Yu nanistandan gelenler dahil olmak üzere 65 bindir. Bunlar Trakyanın muhtelif yerlerine yerleştirilmişler | dir. Geçen sene ve bu sene verdi- ğimiz tahsisatın kısmı azamı Trak yaya hasredilmiştir. Bugün Trak- yada gelecekleri yerleştirecek ve lerleştirilmesine müsait olacak ka, dar cam, çivi gibi inşaat malze - mesi vardır. Bu sene en çok nu - hacir gelen yer Romanya olmuş- tur. Romanyada evini satarak Kös tencede vapur bekliyen 3000 mu- hacir vardır. Keza evlerini sattık ları halde evlerinde hazır bulu - nan 5000 kişi vardır. Bunlar kış gelmeden evvel Trakyaya nakl ve yerleştirilmeleri kabil olmazsa İstanbul ve civarında yerleştirile- ceklerdir. Sonra bunlarm kiş gü- nü küçük vapurlarla nakli zor o- lacağı için bunların devlete nit bü yük vaparlarla ve toplu bir halde memlekete getirilmesi düşünül - müştür. Son verilen karar budur. Türk muhacerefi tarihimizin çok hazin bir faslını teşkil eder. Şimdiye kadar olan muhaceretler cebridir. Türkün vasfı vardır. San cağını ve hâkimiyetini kaybettiği yerde yaşamıyor. Bu defaki muba, ceret böyle değildir. Bu defa Ro - manyadan gelen muhacirler mal- larmı satarak gelmektedirler. Bul. garistandan gelenler ayni şerait dahilinde gelmiyorlar. İki senede Bulgaristandan 35000 muhacir gelmiştir. Son aldığımız malümat bin ailenin mallarını tasfiye etmiz bir halde Bulgaristanda bekledik leridir. Hükümetimiz bunlar hak- kında İcap eden tedbirleri derpiş etmiştir, Biz Trakyada muayyen bir zaman zarfında » İstanbul ha- riç . bir milyon nüfus getirmek riç - bir milyon nüfus görmek is - tiyorüz. Ve bunu az zamanda gö- receğimize eminiz. Geçen sene Ro- manyadan ve Bulgaristandan ge- len muhacirler gelir gelmez der - hal müstahsil mevkiine geçmiştir. Bugün açık ve aç tek bir adam yoktur.,, Bundan sonra Aydm saylavı doktor Mazhar söz alarak dedi ki: “— Hakikaten çok dostane ce- reyan etmiş olmasına rağmen Ro- manya işlerinin bir sene evvel baş ladığı halde daha kat'i bir şekle girmemiş bulunmasını ve ikinciteş rin nibayetine gelmiş olmamızı az çok elem verici bir hadise olarak görmek mükündür. o Anlaşılı - yor ki son alınan tedbirler bunu da seri bir şekilde halledecekler- dir. Bulgaristanda da on bin kü- sur göçmen geldiğini ve onlarm Romanyadan gelenlerin şeraitin - de göç etmediğini burada salâhi- yetlar lisandan dinledik. Hakika- ten gerek işitenler ve gerek Bal- kan harbine iştirak etmiş olanlar yahut orada bulunmuş olanlar, ya. ni Bulgarları tanıyanlar, o zaman ns yaplıklarını ve ne yapar olduk- larını görmüş olanlar bunlarm a - cışmı daha çok derinden duyarlar. İnanırım ki oradakiler gelenlerin aklettiğinden veya resmi mahafi- lin edinmiş olduğu raporlardan, bilgilerden daha çok acı ve derin zülumlara ve muamelelere hedef olmuşlardır.,, Mazhar (Aydm) komşumuzun zaman zaman sıkıştığı vakit ok- şar gibi yapan ve fakat kendi el: veya kafası kurtulunca ağır mua- melelere devam eden, öpmek ister gibi görünerek wıran vaziyetlerini kaydettikten sonra sözüne şöyle devam etti: : “ — Türkiye cumuriyeti hükü - meti gerek memleket içinde ve ge- rek bütün dünyada sulhu en büyük ideal edinmiş olduğundan, bütün bü heyecansız söylenmez ve din - lenmez hadiselere sükünetle mu - kabele ediyorsa, ben nihayet bu işlerin arasında ayrıca ne gibi mu ahedeler, münasebetler, muame « leler ve muhabereler cereyan et - miş olduğunu da bilmediğim için hükümeti artık sulh periliğinin de fevkine çıkar bir vaziyette görü - yorum. Hiç süphe yok ki bütün be- şeriyeti ve bütün beşeriyetin saa- detini severim. Fakat hiç bir za - man milletimin mevcudiyetini, ve. karmı, haysiyetini, bütün bu işle- rin ayağına bezledecek kadar ile- riye gitmem. Herhangi bir memle- ket ve millete, herhangi bir sulh idealine karşı hususi veya resmi Türkiyenin imzası ve hareketi gö- rülemez. Bize ne skedi, ne ezeli bir husumet ve ne de bir milletin menfaatleri aleyhtarlığı isnad edi. lemez. Artık sabrım tükenirse vic- dan ve insaniyet hissimin karşı - sında bu hareketim insafla karşı - 15O kişilik bir kadro HABER — Akşam Sayımın neticeleri istatıstıkleri bitirmiye çalışıyor Ankara, 18 — Genel nüfus sa- yımının neticeleri tasnif edilmek- tedir. Yakmda bir broşür çıkarı - lacaktır. Bunda vilâyet ve kaza itibarile köy ve şehir nüfuslarınn kadın, erkek nisbetlerini, artma nisbetleri yazılacaktır. Umumi tas nif 150 kişilik bir kadro ile yapıl maktadır. Ecnebi istatistik daireleri nüfus sayımımıza büyük bir alâka gös - termişlerdir. İtalya istatistik da - iresi, neticelerin süratle elde edil « mesini tebrik etmiş ve takib edi- len usuller hakkında malümat ie- temiştir. Ayrıca arsrulusal istatis - tik enstitüsü de sayım neticelerin- den dolayı bizi tebrik etmiştir. lanmalıdır. Benim bu heyecanmı yerinde görülürse cevap verirler ve beni teskin ederler. Daha doğ- rusu bizi teskin ederler yoksa si- yasi veya devletin menafii umu - yaparlar.,, Mazhar (Aydın) m bu sözleri - ne karşı İç İşleri Bakanı Şükrü Kaya da şu karşılığı verdi: “.— Türkiye (Cumhuriyetinin dahili ve harici işlerinde gizli hiç: bir köşe yoktur. Memlekete ve mil. lete ait bütün işler bu kürsüden olduğu gibi açık görüşülür ve gö- rülür. Dahilde olduğu gibi btrak- tığımız yerlerde ve bizim harsı - muzla yaşıyan ve dilimizle komu - şan ırkdaşlarımızın ve kardeşleri. mizin içtimai, ferdi hayat ve hür- riyetleriyle her gün alâkadarız. Hariciyeniz her zaman bu alâka. yı gösterdi ve göstermektedir. O. “daki ırkdaşlarımızın hiçbir taz. yıka uğramadıkları ve uğramıya. cakları hakkında teminat aldı. Bu itibarla resmi makamları itham edecek bir vaziyet kalmadı. Eğer muhitlerinde maddi veya manevi tazyik gördüklerine muttali olur - sak oradaki Türklerin insanca ya. şamak hakkmı O temin ettirmeğe hükümetiniz mecburdur. Yapaca. ğı teşebbüsler kâfi gelmezse mü - racaat edeceği daha yüksek he - yetler vardır. Bir Türk kanı akı. tıldığı, bir Türk haksızlığa veya tazyika uğradığı vakit Türk ef - kârı umumiyesinin gösterdiği has- sasiyet hükümeti lâkayd bıraka - maz. “Fakat halihazırda gerek da - hilde ve gerek hariçte yaptığımız tahkikat göçmen hususunda hari- ci tazyikten ziyade dahili tazyi- kin, vicdandan gelen, içten ko - pan bir tazyikin O mevcudiyetini gösteriyor. “Biliyorsunuz ki Romanya hü. kümeti çok âdil bir hükümettir. Bilhassa Türk tebaası hakkında çok âdilâne ve dostane muamele yapmaktadır. Türkleri buraya koş turan şey, demin arzettiğim gibi, bugünkü Türkiyenin yüksek mev- kildir. Onun hariçteki akisleridir. Arkadaşım Kitabcınm dedği gibi! bir an evvel yurda ve bir an es vel Atatürke ve Atatürk kanunla- rma ve rejimine kavuşmak İste - dikleri içindir. Asıl esas budur. Bu psikolojik ciheti hakikaten u- nutmamak lâzımdır.,, Bundan sonra lâyihanm madde madde müzakeresine geçildi ve kabul edilerek toplantıya niheye:. verildi. v hâlâ kapalı değild 19 SONTEŞRİN — Zecri tedbirlerin tatbikinden sor ğa Uzlaşma kapılar Lavalin yeniden ara bulmaya girişmesi muhtemel Romada gösteriler yapıldı ! elçilikleri asker muhafaza € İtalyaya karşı zecri tedbirlerin tatbikine başlandıktan sonra alâka - darların ne yolda hareket edeceğini bildiren kararname dün hükümet ta - rafmdan neşredilmiştir: “Italya , Habeş harbi (o dolayısile Akvam cemiyetince kabul ve aza dev. letlere teklif edilen tedbirlerin tasdiki hakkındaki 13-11 —985 tarih ve 2844 sayılı kanunun verdiği aalâhiyete is - tinaden irtibat komitesi (tarafından Cenevrede kabul edilen: 1 — Esliha, mühimmat ve harp malzemesi addedilen maddelerin İtal. Yaya ihracının menolunmasma dair 0. lan sureti bağlı İl — 10 —935 tarihli birinci teklif, 2 — Italyaya kredi açılması ve ik - razatta bulunulmaması hakkındaki 4—10—985 tarihli ikinci teklif, 3 — İtalyadan altın ve gümüş na. kit ve külçelerinden manda her tür. Tü maddelerin ithalinin menolunması hakkındaki 19—10.—935 tarihli üçüncü teklif, 4 « Bazı mahsullerin İtalyaya ih- racmın men'i hakkındaki 19.10 935 ta- rihli dördüncü teklif, 5 — Akvam Cemiyeti azası devlet - lerin paktım 16 ncr maddesi mucibince ittihaz edecekleri iktinadi ve mali ted- birlerin tatbikinde birbirlerine müza. heret etmeleri hakkındaki (19.10-935 tarihli beşinci teklif o hükümlerinin resmi müesseselerimizde olduğu gibi Türkiyede mevcut bütün hususi mü» esseseler ve her Türk tarafından ta - mamile tatbiki vö beşinci teklifte ya - zılı karşılıklı müzaheretin temini için tavsiye edilen tedbirlerin ( ittihazı ve bu hükümlerin tam tatbik ve icrası hususunda bütün devlet milesseseleri. nin itina göstermesi ve bilhassa Adli - ye, Milli Müdafaa, Dahiliye, Hariciye, Maliye, İktisat, Gümrük ve İnhisarlar ve Ziraat Vekillerinin kendilerine ta. allük eden hususları takip etmeleri Haricive Vekilliğinin 15 11—995 tarih ve 23816/626 sayılı terkeresi (Üzerine “Finansil Niyuz,, gazetesini dığına göre zecri tedbirlerin $ den zarar görecekler Balkan leridir. Bu gazete diyor ki: “Oldukça ürün bir müddet etmesi şartile zecri tedbirleri muvaffakıyetinden şüphe edili Fakat geçen her ay, zecri ri tatbik eden memleketler 479 ki anlaşmazlıkları fazlalaştı Alınan tedbirlerden en ZİYâ kan devletlerinin zarar görecti maktadır. Bundan dolayı UlW' rümüunün derhal ekonomik mukabil yardım için tedbirler lâzmıdır.., Roma: Dün yapılacağını haber ve” gösteriler, Romada binlerce t8 rafından yapılmıştır. : Gene dün yazdığımıza gör€ kım talebe zecri tedbirlere İs den devletlerin elçilikleri Öl geçeceklerdi. Bunlar önünde ? Ki bir hâdise olmasın diye #©* vetler bulundurulmuştur. Dün gece büyük Faşist kerü seyi de toplanmış, iç ve dı$ 4 ve sanıldığına göre bilhass# meseleleri incelemiştir. uzlaşma yolunu kap Fransız gazetelerinden pr Fransanm oynıyabileceği şolü den işaretle diyor ki: “Arsrulusal kanunun tafbii' lanmıştır. Fransa, bu kanuf©” bikine karşı koymak süretile i inkâr edemezdi. Fransanın kında yapılacak görüşmeleri” semata ve zecri tedbirlere 31 mesidir. Roma, dün olduğu #/ gün de emin olabilir ki Lâvak” sabırsızlıkla beklenflen bu © saatini yakmlaştırmak için v Tera Vekilleri Heyetince 15—11—935| geleni yapacaktır., te onaylanmıştır.,, Maten de ayni umudu <8n! Cenevre: TA gine yazeiktağiz: Zecrt tedbirlerin tatbiki, yolunu kapamamaktadır.Bi rici sözü tekrar edebiliriz LOndra:; Zecri tedbirler hakkında bakanı Sir Hor da dahil olmak Dünden itibaren tatbik (edilmeğe başlanan zecri tedbirleri Uluslar Ku- rumuna dahil 58 devletten 50 veya 52 si tatbik etmektedir ki şöyledi: 32 devlet, silâh, mühimmat ve harp levanımır üzerine ambargo koyacağını $Z devlet finansal zeeri tedbirler a- lacağını snaller soran bir 50 devlet, İtalyan mallarının itha -| almıştır.» Htınm menedeceğini, 50 devlet. İtal. İngiltere hiç bir zaman 40“ yaya iptidat madde ihracmın mene -İ güel zecri tedbirlerle müfrit deceğini, 4 devlet açıkça zecri tedbir. ler sistemine dahil olamıyacaklarmı bildirmişlerdir. Bunlar da Avusturya, Macaristan, Arnavutluk ve Paraguvaydır. retini düşünmemiştir. Bunun” ber İngiltere Uluslar ... heyecana düşürmüştür. Eğer Cenevrede bundan sonra yapıla :| hükümeti kollektif bir cak toplantı. anlaşmazlığa bir hal ça. | Zahir olmasaydı, İngiliz resi bulmak olacaktır. Deyli Telgraf gazetesine gelen bir habere göre ise, Uluslar Kurumu tek- nik bir komiteyi harbi daha önce dur. duracak daha şiddetli zecvri tedbirle rin tetkikine memur etmiştir. gemisi zecri tedbirlerin mesi yüzünden geri dönmiy” kalmıştır, Bu, zecri nin ik neticesidir. Yeni Türk Salon Kesi iftaket eden m leketin sevimli okuyu HAMiYET Beşiktaşlı hemani Hakkı ve Senai işi'trâkle bu akşamdan itibaren başiryor -