28 Kasım 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

28 Kasım 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Fransiz parlâmento- sunun toplantısı Fransız kabinesi bugün toplanıyor.) Lâval hükümeti acaba ne gibi sualler| ve müşküllet karşısında kalacak? be bine çekilmeye mecbur olacak mı? dır ki Radikal partisi sağ cenah ile sol cenah arasında muvazeneyi temin &- © dip şimdiki kabine durumunun analı. © tarımı elinde bulundurmaktadır. vw TAâval bir çok masraflardan iktisat © Gedip, yeni kararnameleri ile bütçeyi - Gtevzin etti, Fakat geçenlerde bütçe meselesini tetkik etmek için toplanan finans komitesi başbakanın kararna. — melerine itiraz etti, Bunun üzerine ? bütçe açığı o kapatılamıyacağr anlaşı. nca Paristeki altın stoklarını Nev » yorka kaçırdılar. : Frank tehlikeye düştü, Lâval, finans komitesi kararla. rma kabul etmediği takdirde Kabine. nin düşeceğini ve kabine ile de fran- kim sakut edeceğini bildirdi. Sosya Tistler bu beyanatı alarak Lâvali fran kı tehlikeye düşürmekle itham ettiler. Lâval güya sağ cenah (partileri, ve Fransız merkez bankası direktörleri ile uyuşmuş ve halkı korkutmak için Paristen altın stoklarmın ihracima se. bebiyet vererek franzın tehlikede ol. duğunu ilân etmiş. Sosyalist partiler, buihranm finansal sebepler (o neticesi olmayıp siyasal olduğunu ileri sürdü. ler, Sosyalist fırkaları hükümetten si- lâhh faşist teşekküllerinin o lâğve. dilmesini İstemektedirler. Bu teşek. küllerin Fransız demokrasisine bir! tehdit olduğunu iddin etmektedirler, Fakat Lâval faşistleri dağıtmağa pek yanaşmamnktadır, Bunları sosyalist.! leri tehdit için bir âlet olarak kulla- nacağını düşünmektedir, Anlaşıldığına göre bugünün duru. “mu İş vaziyettedir. Lâval kendisine! salâhiyet verilmediği takdirde frangın dülşeceğini söyliyerek sosyalistleri kor kutmak istemektedir. Halbuki sosya.! listler meselenin frank etrafında değil faşist birlikleri etrafında döndüğünü) * söylemektedirler. Vaziyeti ellerinde bulanduran bu müşkül anda hüküme- tin başma gecmek istemiyen radikal. ler ise iki ses arasında ( bir orta yol bulmağa çalışmaktadırlar, Finans komitesinden almış oldukla. rt son darum bunu gösterir. Başlan. gıçta Tâvalin kararnamelerine büyük itirazlar yaparken sonunda anlaşmez. Tar ve ihtilâf hemen hemen ortadan| kalkmış gibidir. Faşist teşekkülleri. nin liğvedilmesi meselesinde ise te. şekküllerin dağıtılmıyarak silâhları- © nin almması siyasetine razı olmuşlar. dır. Binabnaleyh Radikal partiler hemen hemen Lâval kabinesine taraftardır. lar. Çünkü intihapatm yakında olaca. ğına göre. frangı düşürmekle - itham edilmek istememektedirler. Fakat di- ğer bir şık olduğunu da mutmamak Tâzmıdır. Sosyalistler faşist teşekkül. > Teri aleyhine birlik hareket edip, tadi. kalleri de kendi taraflarına kazanır - Jarsa hemen meclisin dağılıp intiha- batm yenilenmesini istiyebilirler. Son Senato ve uray seçiminde halkın sola © doğru temgyül ettiği kaydedilmesi on. ların ba siyasetini körüklemektedir. Waamsfih durum gayet nazik ve hiç bir partinin mes'ul olmak istemediği meydandadır. Fransada (bugün için esas çatışma parti arasında değil sağ ve sol cenah arasındadır! Nuri MAHMUT ye yea an geyden evvel gunu hatırlamak lâzım-| Habeşlere göre İtalyanlar - > perişan halde kaçıyorlar Doğu Afrikadaki harp etra”! fmda Habeş ve İtalyan menbala- rından gelen haberler dün büyük bir tezad teşkil ediyordu. Adisa - baba menşeli telgraflar, cenupta İtalyanlarm perişan bir halde kaç- makta olduklarmı, Şimalde de Makalleyi boşaltarak Adigrata doğru çekildiklerini bildiriyordu. İtalyanlar ise bu haberi şiddet” le red ve tekzib etmekte, bilâkis kendilerinin ilerlemekte oldukla- rmı iddia etmektedirler. Bu vazi" yet karşısında hakiki durumun an laşılması imkânsızdır. Ve yeni ha- berler beklemekten başka çare yoktur. Gelelim aziyetin cephe cephe tetkikine: » Makallecephesi Adisababadan © bildirildiğine göre Makalleyi işgalleri altında bulundurmakta olan İtalyan kıt * aları Adigrata doğru çekilmekte- dirler. Habeş hükümeti namına söz söylemeğe salâhiyet sahibi olan bir zat bu münasebetle Italyanla rin Makallenin şimalile münakale- lerinin inkıtaa uğramasından kork makta oldukları söylemiştir. Ras Seyyuma teslim olmuş olan yerli bir İtalyan zabiti İtalyanla- rm Makalleyi işgal etmekle büyük bir tabiye hatası yapmış oldukları nı söylemiştir. Halbuki İtalyanlar bu haberi 'i surette tekzib etmektedirler. mumaralı tebliğlerine göre se Tigre cephesindeki sağ kolları Amentilla ve Saşet kasabalarını işgal etmis, ve sol kolları da Ti- enbieni işgal harekâtma devam i etmektedir. Somali cephesi Bu cephe hakkında Habeşler şü haberi veriyorlar: İtalyanlar, Somali cephesinde tam bir hezimet halindedirler, A” nale mevkiinde bir çarpışmayı mü| teakib dört tank, ikisi mitralyözlü altı kamyon bırakarak perişan bir halde kaçmışlardır. Bu panik di- ğer mevzilere de sirayet etmiş ve kaçış umumi bir şekil almıştır. Bittabi İtalyanlar bu haberi de tekzib etmektedirler, Londraya bakılmsa Afrikade harekât yeni başlamış sayılabilir. Habeşler şimdiye kadar yavaş yavaş geri çekilmek süretile İtal yanları meşgul etmekte idiler. Fakat artık kat'i harplere girişmiş bulunuyorlar, Habeşlerin İtalyanları mağlüb ederek kaçırmakta oldukları hava disi biraz mübalâgalı görünüyor sa da İtalyanlar son bir hafta içinde hiç bir cephede bir adım bile ilerlemiş değillerdir. Paristen gelen bir telgrafa gö” re de Afrikada işe başlıyan Ba- doglio, Çana gölü istikametinde ilerliyecektir. Cephe gerisi Benzin bulmak güç Kartum, 27 (A.A.) — Röyter ajansı bildiriyor: Asmaradan gelen seyyahların ' söylediklerne göre, bu şehirde oto- | meobiller için benzin bulmak im| kânsızdır çünkü İtalyan süel ma - kamatı bütün benzin stoklarına l a mai Adisababa şenlik yapiyor Londra, 27 (A.A.) — Röyte ajansı bildiriyor: Bugün bir taraftan Mareşal Badoglis Doğu Afrikasındaki İtal yan kuvvetlerinin baş kumandan" Iığını, yağmur mevsimi başlama - dan evvel Habeşlerin mukaveme” tini kırmak üzere ve şiddetli bir taarruzda bulunmak talimatiyle - ki öyle zannediliyor - ele alırken Adisababa şimal ve cenub cephe” lerinde Habeş kuvvetlerinin ka - zandığı söylenilen zaferlerden 8€- vinç içinde bulunmaktadırlar. Mamafih şimalde, Makallenin İtalyanlar tarafından tahliyesi te- yid edilmemiştir. Diğer taraftan, süel müşahitler, Habeşlerin iddia ettikleri bu geri çekilmede, daha şimalde toplanmış olan Habeş kısmı küllisini Makalleye doğru çekmek ve İtalyanların girişmek istemelerine rağmen Habeşlerin iki aydanbri kaçındıkları büyük muharebeyi böylelikle temin et * meye matuf bir tuzak görmektedir ler. Bu arada İtalyanlar Tienbien dağlarmdaki hareketlerine devam etmektedirler. OÖğadende yağan devamlı yağ- murlar İtalyan hareketlerine engel olmaktadır. Ancak hava kuvvet - leri büyük bir faaliyet gösterebil - mektedirler. $ Habeş generalı Nassibu genel karargâhmı Cicikadan Daggahbur şımalıne Tâkletmıştr. Habeş iler” leyişinin devam ettiği baber veril mektedir. İtalya Çana kölü istikametinde taarruz etmiyecekmiş Roma, 28 (A.A.) — Resmi çe- venler, ecnebi kaynaklarından sı- zan ve Mareşal Badoğlio'ya Tsa- na gölü istikametinde şiddetli bir taarruz hareketine başlaması için emir verilmiş olduğuna dair olan * haberleri yalanlâmaktadır. Cepheden son haberler Adisababa, 28 (A.A.) — Italyan kuv vetlerinin Ogaden ve Teigre cephele. rinde geriye çekilmeleri derin bir tesir yapmıştır. Ancak salâhiyeftar çeven - ler bu geriye çekilmenin sarih sebep- leri ne olabileceğini (araştırmakta - dırlar. Zanmolundağuna göre İtalyanlar, Tigre cephesinde pişdar kuvvetleriyle dümdar kuvvetleri arasındaki irtiba. tm kesilmesinden korkmaktadırlar. Zira, Italyan müfrezeleri, Habeşler tarafından mütemadiyen İz'aç edil - mektedirler. Ogadende ise, İtalyanlar, Ras Des- tanın, İtalyan kuvvetlerinin arkala. rına veyahut sol cenahıma taarruz et. mesinden endişe ediyorlar. Umumiyetle sanıldığına göre, Ma- reşal Badoglio gelir gelmez, harekâ - tın tabiyesi değişecektir. Roma: 25 CA.A.) — Asmaradan bil. dirildiğine göre, bazı keşif uçakları, Aşlagmi gölü bölgesinde 50 kadar »- şikâr bir çok da gizli çadırların mer. cudiyetini görmüşlerdir. İtalyan uçakları binlerce Habeş as- kerleri tarafından tüfek ateşiyle kar. şılanmışlar ve mitralyözlerle mükabe- le etmişlerdir. Mabeşler ağır zayiat vermişlerdir. Mogadişle: 25 (A.A.) — İtalyan kuvvetleri tarafından Lâmma . Şillin diide yapılan harekât esnasında, bun - TL İİİ İn Bin mn ne Badoğlionun hedefi Çana gölü! mişlerdir. İlerliyebilmek için İtalyan. Jar sallı ve daha sair nakil vasıtaları kullanmaya mecbur kalmışlardır. İki gün içerisinde “dubat,ılar, çok mania- Nr bir erazi üzerinde 100 kilometre. den fazla yol gitmişlerdir. Lamma » Şillinndiide Iğtinam edi. len harp levazımından büyük bir kıs- munın İngiliz mamulâtından olduğu kâydedilmektedir. Bu sabah gelen İngiliz gezelelerine göre Cephelerde vaziyet Habeşlerin lehinde Bu sabahki posta ile gelen İngiliz gazetelerindeki harp havadisleri vazi- yeti tamamen Habeşlerin Tehine ola rak göstermektedir. Deyli Herald şunları yazıyor: “İtalyanlar cenubi o Habeşistanda Ogaden cephesinde ridat ediyorlar. Son . üç gün içinde 25000 Habeş Ras Nasibunun kumandası altında sürat. le ilerliyerek kaybettikleri toprakla - Yın büyük bir kısmını müsteritlerin e- linden almışlardır. Gayet mühim sevkuleeyşi bir mer kez olan Gorahainin (cenubi Ogaden. de) alındığı rivayet ediliyor, Oradan Val Vala doğru ilerliyecekleri umu » Tuyor. Val VaPin kuyuları bu kurak mıntakada çok İşe yarıyacaktır. İmparatorun son hafta içinde muh telif merkezlere gidişi, Habeş asker. lerine yeni bir cesaret vermiştir. Ras Desta'nın da İtalyan Somalisi hududuna yakım bir yerde kabilelerile birlikte harekete geçtiği bildiriliyor. Habeşlerin uzun zamandanberi takip ettiği yeciktirme tabiyesinin böylece birdenbire tersine dönüşü herkesi hay rette bırakmıştır. İngiliz. gazetelerinden Niyuz Kro- ÜN EE ye meli haberler ise bilhassa şimal cephesine aittir. © Bu gazete şöyle yazıyor: “Habeşlerin gelecek İtalyan İleri hareketine karşı mukabil hareketle. ri bundan-sonra Dessiden idare edile. cektir. Dessi de şimal cephesi erkânı harbiye karargüht kuruluyor. Bugün yarm Habeş imparatorunun “saadet şehri,, demek olan Dessiye gelip şimal cephesi harekâtr kumandasını alarak derhal faaliyete geçmesi bekleniyor. İmparator nazırları ve müşavirleri ile buraya gelince, ba şehir Habeşis. tanm payitahtı makammda olacaktır. Desside imparatoru karşılamak ü- zere büyük hazırlıklar yapılıyor. İm - paratorun oturacağı yer olarak eski İtalyan konsolosluk binası tefriş e- dilmektedir. Harbin çıkmasından sonra Habeş - ler, Dessideki İtalyan konsolosluğuna girdikleri zaman orada, İtalyanların giderken çekiçle harap ettiği bir telsiz telgraf takımı bulmuşlardır. Dessinin diğer evlerinde de Habeş finans bakanı, yollar ve köprüler ba- kanr, ziraat bakanı, için (hazırlıklar yapılmaktadır. Bunların hizmetçileri daha şimdiden buraya gelmiştir. Şehri idaresine almış olan veliâh- din mürebhisi general Vadaje, şimale doğru 60,000 asker göndermiştir. Ha beş harp bakanı da bundan On beş gün evvel ht sehirden geçerek cepheye doğru gitmiştir. Şimdiye kadar burada bir'defa har bin korkusu düyulmuştar, Oda Adu. va bombardıman edildiği zaman Des- sililer sıra kendilerine geldi sanmış - Tar ve 15000 kadar cocuk ve kadmi şe. hirden bir hafta için çıkarmışlardı. Bu meyanda on iki tane kadar rum ve ermeni dükkâncilar da ortadan sı. vışmış, fakat dükkinlarm yeniden a- çılmasnda bir mahzur < olmadığı görünce geri dönmüşlerdir. Buradaki beyazlarm yekönu 35 kadardır. Bunlardan fki tanesi Ameri kalı misyoner, iki tanesi de Fransız paparıdır. Dessi erişilmesi pek güç SM bir şehirdir. Bü itibarla İalyanlar bura- yı bomhardımanla paren parea edebi. Tirlerse de, “kat'iyyen alamazlar. gibi , inanir a NA MR 2 SUNTEŞKİN — is aponla Çinde Pekine bir saat mesafeye kadt ilerlediler Pekin, 277 — Japon kıtaları 5 kilometre mesafede bulunan mevkiini de işgal etmişlerdir. retle şimali ve merkezi Çin de ları tamamile Japon otoritesin trolü altına girmiş bulunm: Çinliler Şanghaydan da kaçmı lamışlardır, Japonlar bu hareketlerini mıntakasma ait vagonların kaçırılmasınm önüne geçmek tıklarını söylemektedirler, Diğer taraftan Japonların haydaki deniz kuvvetlerini tal decekleri de haber verilmekted Kurnaz sabıkalılaı —— Tevkifhanede tanıdıkları zengi kurtulunca ev soydular iii Bir çocuğa tecavüz etti; dolayı mevkuf bulunan ( Nuri adında biri, tevkifhan. nıştığı sabıkalılara çok zen; duğunu, evinde pek çok olduğunu söylemiş. Tevkifhaneden çıkan bir bıkalı da bunun üzerine otu eve giderek paralarını çalı dır. Osman Nuri vaziyeti anlı polise başvurmuş ve 1200 lir çalınmış olduğunu söylemişt nun üzerine kurnaz sabıkalı! rar ele geçirilmişlerdir. Sucuk | zehirli miydi Sucuk yiyen bir ki hastaneye kaldırı e — Bakırköyünde Odabaşı so da oturan 39 yaşında Nigâ halle bakkalından aldığı suc yemiş, yarım saat sonra sa içinde kırvranmağa başlamış Nigârın imdadına ayni oturan kiracılar yetişmiş, baygın bir halde Haseki ha sine kaldırmışlardır. Bakkalın sucukları mü olunarak belediye kimyaha gönderilmiştir. Budapeştec Yahudi aleyhdar KEDİ Üniversitede Yahudi tale dövdüler Hükümet tarafından kap: olan Budapeşte Üniversites ne muhtelif fakülteler * toplanmış ve Yahudi aleyh! mayişler dolayısiyle Ünive nin kapanmasını protesto * lerdir. Polisin sıkı kordonuna talebe, İktisat Fakültesine ğe muvaffak olmuşlar ve koridorda bekleşen Yali besine bir temiz dayak çek! dir. Sonra biribirlerine cok bir yürüyüşle, müze mey gelmişler burada kalabalık kıtaları kendilerini dağıtım! Budapeştenin muhtelif ) rinde ufak talebe grupları! yişler yapmışlardır. —Mancester Gardiyan: