6 Ocak 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

6 Ocak 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

FA AR arm RT az eğ a TY ey 2 Almanyada | “deve,, olan paralarımız Cemal paşanın “Tanin ,, gazetesine beyanalı Hazineye ait eski evrakın tet- kiki sırasında ele geçen bir vesi- | kadan, umumi harpte Osmanlı hü.| kümeti tarafından Almanyadan bir zeplin alınması için meçhul bir şabsa yüz bin lira ödendiği sog şildığını yazmıştık. “Beyoğlu,, gazetesi bizden bu haberi aldıktan sonra şunları ilâ- ve ediyor: “Mevzuu bahis sipariş, o za- manki hükümet tarafmdan Türk deniz ve hava filosunun takviyesi yolunda hazırlanan bir programa göre yapılmıştı ve onun bir parça- siydi. Bu arada Almanyaya tor- pido muhripleri ve denizaltı ge- mileri de sipariş edilmişti. Cemal paşa Almanyaya yaplı- ğı bir seyahatten dönüşte “Tanin,, gazetesine şunları söylemişti: “— Fazla tafsilâta girişmeden, yeni bir filo kurmak için lâzım ge- len gemilerden bir kısmının satın alındığını, bir kısmının da sipariş edildiğini size söyliyebilirim, Bun- lar bize harpten sonra teslim ed: lecektir. Böyle bir filo teşkil et- mek için olan mali şartlar son de- recede müsait ve fiyatlar son de- recede indirilmiştir. Almanyanın bu müzakerelerde müttefiki Os manl: hükümetine karşı çok mü- sait davrandığını söylemek iste rim.,, Bu gemilerden hiç biri teslim edilmemiştir.“ Yünanistan da o zaman Vasilef Giorgios adlı bir zırhlı sipariş et. miş, bu gemi harpten sonra teslim edilmeyince La Haye divanında u- zun bir muhakeme cereyan etmiş- ti. Yunanistan bu davayı kazan mış ve bu sayede Salamis gemisi- ne sahip olmuştur. Türkiye için de acaba böyle , bir dava olacak mı?» Arazi ve bina vergileri Arazi ve bina vergileri hazi - “randan itibaren belediye tarafın. dan tahsil edilecektir. Bu suretle Belediye bütçesi yalnız bu vergi - lerden bu sene üçmilyon lira ka - dar bir gelir temin edebilecektir. Belediye bundan sonra Mali -| yeden hiçbir hisse almayacak ve bu yüzden bütçede bir değişiklik olmıyacaktır, Beyaz Ruslar Temps gazetesi 1920 senesin- denberi Türkiyede ikamet eden Verangel ordusuna mensup 160 Rus zabitinin Türkiyeden ihraç e- dildiğini yazıyor. Bu zabitler Fransada oturmak arzusunu izhar etmişlerdir. a Eli kırıldı Fatihte Hasan Halife mahal - lesinde Mütemet sokağında otu - ran 70 yaşında Hasan Basri evi - nin merdiveninden düşmüş, sağ eli kırılmıştır. milim 8 metreden düştü| Fenerde oturan Emniyet İkin- ci Şube komiserlerinden Hüse - yinin oğlu 10 yaşında Cumur s0 - ta - Viyana heyecan içinde... Iyan dostluğu Avustur- yaya zararlı olmıya başladı Avusturyalılar Habeş italyan Niyuz Kronikl'de diplomat muhabiri Vernon Bartlet yazıyor: Dünyanın, hiçbir hükümet mer- kezinde, İtalyan - Habeş ihtilâfı, Viyanada olduğu kadar endişe i- le karşılanmıyor. Çünkü bu ihti - lâf yarın Avrupada tekrarlanacak olan bir dramın son provasıdır. Avrupada oynanacak dramın sah- nesi de yakın bir ihtimale göre, Avusturyadır, Onun için, herkes, Avusturya hükümetinin, zecri tedbirleri daha müessir kılmakta yardım edece . ğini sanırdı. Bununla beraber, Ce- nevrede Avusturya delegesi, zec- ri tedbirlere iştirâk etmeyeceğini herkesten önce ilân etti. Memle - ketin, İtalyayla dostluğundan o kadar hararetle bahsediyordu ki, adetâ Milletler Cemiyetinin kat'i bir düşmanı gibi gözüktü. Avusturyada birkaç saat kalı - nız İtalya taraftar: siyasetin halk tarafından ne kadar beğenilmedi- ğini görürsünüz, lm alda ,harbin A - gıcında “İttifakı Müsellesi,, İtal - yanların bırakıp gitmesini di - mamışlardır. Simdi herkes kabul ediyor ki, Avusturya delegesinin Cenevre - de zecri tedbirlere karşı sözleri a- cemice bir pottur. Tamamen baş - ka bir şekilde hususi bir muamele görmek mümkündü. Ve bu mu - ameleyi Avusturya, herhalde İs - viçreden odahaçok hak eder - di. O, İsviçre ki, daha az tenkit - le ve belki daha fazla para ka - zancile işten kurtuldu. Avusturya Başbakanmın sözü - ne bakılırsa, Avusturya İtalya Hal beş harbinden çök istifade et - miş değildir. Filhakika, meşhör Hirtenberğ silâh fabrikaları, İtalyadan kül - liyetli mikdarda sipariş almağı reddetmişler, bin işçi çıkarmağa mecbur kalmışlardır. Bunun ©n iyi misali, Avusturya sanayiinin harbinin neticelerinden korkuyor gayritabii bir refah içinde bulun. madığıdır. Bununla beraber Avusturya, Almanyanın kendisine hücüm et- memesini temin edecek bir şekil- de Milletler Cemiyetinin müşterek gayretine iştirâke cesaret edemi - yor. Bir hafta önce, Avusturya Dış Bakanı verdiği bir söylevde, İtal- yeti hakkında da bir iki sitayiş . kâr söz söylüyerek İngilterede ha- sıl olan kötü intibar silmeğe te şebüs etmişti. Neticede Mussoli . ni tarafından fena halde haşlan- dı. Avusturyanın İtalyaya sada - kati katiyen bütün olarak kalma. lı idi, Yoksa cezasını çekerdi... Avusturya hükümeti şimdi sulh istiyor. İtalyanın kendisine zahir olamıyacak kadar zaif düşmesin- den vemüphem siyasası, başına daha başka beynelmilel beliyye - ler getirmeden önce bu sulhün gelmesini beklemektedir.,, Bu sabah Postaneye hırsız girdi Palto aşırırken yakalandı Bu sabah saat beşte Beyoğlu postahanesine açık bulunan kap.- dan bir hırsız girmiş, telgraf me. murunun duvarda asılı bulunan paltosunu çalmıştır. Sabah karanlığında bir ada - mın elinde palto ile postahaneden! çıktığını sokak bekçisi görmüş, durmasını ihtar etmiştir. Hırsız kaçmaya savaşınca bek- çi tabancasını çekmiş, hırsız kork- muş, kaçamamıştır. Bekçinin yakaladığı hırsızın adı Hasandır. Gila ka ee Bu sabah bir sandal battı Bu sabah on birde Galata köp- rüsünün altından geçen Silivri motörü köprünün yanında balık tutan Ahmedin sandalına çarp- mış, sandalı batırmıştır, Ahmet, etraftan yetişen sandalcılar tara- fından kurtarılmıştır. (1575) (*50*) ek Demirle vurdu Yeşildirekte Kimsesizler Yur - dunda yatan Kavas Mustafa İne. bolulu Mehmedin başına demirle vurmuş, yaralamıştır. Yunanistanda Intihabat mücadelesi başladı Yunanistanda ayın yirmi altı- sında yapılacak seçim için müca- dele başlamıştır. Eski başbakan Çaldaris, Atinada ilk söylevini vermeğe hazırlanmaktadır. Sonra Makedonya ve Moraya söylev vermeğe çıkacaktır. Kondilis de Patrasta söz söyli- yecektir. Diğer partiler de pro- pagandalarma başlamak üzere- dir. Merdivenden düşenler Yaralandılar ve hastanelere kaldırıldılar Süleymaniyede İmaret sokak: tal8 numaralı evde oturan 22 ya: şında Mürvet merdivenden düş - müş, hamile olduğundan baygın bir halde Haseki hastahanesine kaldırılmıştır. ü Haşlandı Üsküdarda Pazarbaşında otu- ran 13 yaşında Andon, çalıştığı yazma fabrikasında kaynar suya düşmüş, sağ ayağı yanmıştır. 3 sene zarfında, Almanlar, harp hazırlıkları için 1 milyar Ingiliz lirası sarfetmişler “Deyli Herald,, gazetesi finans, tatbikindenberi üç yıl içinde doğ kakta oynarken sekiz metre yük. | muhabiri Almanyanın silâhlan-| rudan doğruya veya bilvasıta, seklikten düşmüş, Musevi hasta - hanesine kaldırılmıştır. (1189) (* 100 *) / rını öğrenmiştir. Buna göre, Hitler rejiminin İ maki için sarfettiği paranın mikta-| harp hazırlıkları için, 1.000.000.000 sterlin harcanmıştır. | 100 kişilik çetenin reisi olan Müthiş bir Ii Amerikalı haydut yakalandı Nevyorktan bildirildiğine göre, Amerikanın en azılı haydutların- dan “Bomba Tomi,, yatağında hasta ve mecalsiz : bir halde hiş| tır. Bu hayduda “Bomba Tomi, yahut “Beşeri Bomba,, deniyordu Çünkü üzerinde her zaman için bir şişe Nitro - Gliserin taşımak taydı. İki buçuk yıldır polis ta- rafından aranmaktaydı. Bir köşeye sıkıştırıldığı vakit bu şişeyi patlatacağını söylüyor du. Fakat polis, apansız “Bomba lik,, gibi yakaladı. Tomi, Amerikayı ürkütmüş o lan büyük bir çetenin belkemiğin: teşkil eden altı kardeşten biriydi Bunlar 100 kişilik bir çete teşk'i ediyorlardı ve çocuk kaçırıyorlar- dı. Ele geçmiş kardeşlerden bu, beşincisidir. Bir tanesi 99 sen» hapse mahküm olmuştur. Üç tane- © si bir mücadelede öldürülmüştür Altmer kaybolmuştur. Ve söylen- diğine göre ölmüştür. Bir İtalyan profesörü “şehrimizde İtalyanın Şark dilleri pro- fesörlerinden Alessio Bombaçi dil tetkikleri yapmak üzere şehrimize gelmiştir. Profesör, kendisiyle görüşenle re, Türkiyeye ilk defa geldiğini ve yeni Türk dili hakkında tetkikler- de bulunacağını söylemiştir. Pro: | fesör yarın Ankaraya gidecektir. yayı methederken Milletler Cemi-! Meka bele edeniedden yakalanmış... a Ürü yda büğük birileri diğ Tomi,,nin evini bastı. Ve bu azılı! haydudu, hasta iken “torbada kek- 6 SONKANUN — 1936 “Bütün Arap müstemlekeleri ayaklanıyor (Baş tarafı 1 incide) sır meselesinin halli için İngiliz" Mısır yüksek komiseri Sir Eric j Lampson ile Mısır hükümeti ara“ sında görüşmelere bu hafta zar“ fında başlanacaktır. ğ M. Eden için kabineye pratik bir hal projesi vermek zamanı gels* memiştir. Sir Lampson Mısır hü kümetine İngilterenin Mısır birl) şik cephesini tasvip ettiğini bil- dirmiş ve İngilterenin vaatlarına sadık olduğunu temin etmiştir. İngiltere konsolos mahkeme- lerinin kalkıp yabancıları muhte- lit mahkemelerin muhakeme et- mesini doğru bulmaktadır. Yalnı? bazı mufrit Mısırlılar muhtelit” mahkemelerin de tamamiyle kalk»“ masını istemektedirler, ma Adananın kurtuluşu * yıldönümü kutlulandı Adana, 5 (A.A.) — Bugün A- danalılar 5 kânunusani bayramla: rını her yıl olduğu gibi heyecan- ların bütün tazeliğiyle kutlula- dılar. Saat dokuzda binlerce halk A- dananın tarihsel büyük bayrağını alarak eller üzerinde taşımak su- retiyle İlbaylığa getirdi. Bu tören bittikten sonra geç resminin ve büyük törenin yapıla» cağı Cumhuriyet alanına gidildi. Caddede kırk binden fazla insan" toplanmıştı. Tam saat onda ban- donun çaldığı ve halkım bir ağız- dan söylediği İstiklâl marşiyle tö- rene başlandı. Niğdenin genç saylavı Cavit” pp ateşli bir Bae “Adana e sey stiraçlilemin derinliğini ve £ Çaki rovalıların yeğitliğini anlattı. Bundan sonra genç şair Kâm- ran Bozkır Adana için yazdığı şii“ rini okudu. On birde geçit resmi" başladı ve bir saat süren geçitleri sonra halk dağıldı. Saat 3 de büyük günün onuru” ii reni yapıldı. Bu akşam Halke-" vinde bir balo verilecek ve fener alayı, gece şenlikleri yapılacak" tır. Şehrimizde Dün Adananın beriekmei 15 inci yıldönümü Eminönü Ha'- kevinde şehrimizdeki bütün Ada“ nalıların iştirakiyle kutlulanmış- tır. Merasim saat 2,5 da İstiklâl marşiyle başlamıştır. Marştan son- ra Toros Gençler birliği umumi © kâtibi Hatice Hakverdi, Adans kurtuluşu hakkındaki tahassüs lerini anlatarak Toros * Gençler Birliğinin yaptığı işlerden bahset” ti * Bundan sonra Vedat Güçlü Toğ ros kurtuluşunun milli davadaki yerini anlatmış ve alkışlardan sık sık kesilen nutkunu heyecan içim de bitirmiştir. Vedat Güçlüyü mü“ teakip kürsüye gelen Muzaffet Yürük, “nasıl başladık, ne yap” tık,, mevzulu söylevini vermiş v Torosun kurtuluş savaşından ha“ tıralar anlatmıştır. ğ Bundan sonra Çukurova halli türküleri çalınmış, dinleyicileri portakal ikram edilmiştir. Dün gece bu münasebetle Ti katliyanda bir balo verilmiştir, Ayağı kırıldı Fatihte Sarıgüzelde 72 numa # ralr evde oturan İlyas üst kat inerken ayağı kaymış, düşmü sağ ayağı kırılmıştır. İlyas basta! haneye kaldırılmıştır. Ni