13 Ocak 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

13 Ocak 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

j !__ ;7 Nar hep siyasi suçlular, bazı esrarı öğ. 76 — Yolcular gidegide büyük bir duvarın önü- ne varmışlardı. 74 — Önlerine uçsuz bucaksız bir çöl çıkmıştı. 71 — Gördükleri eserlerden buralarda insanla- rın yaşamış olduklarını anladılar, yordu. gördüler, 75 — Yalnız burada güneş kırmızı bir ışık veri- 78 — Daha uzaktan büyük saray — harabvesweri YA PARDAYANIN ÖLÜMÜ 1502 senesine doğru avlısının du- varları tamamen yıkıldı. 1881 de kale de mahvedildi. Siyah ftasların üzerine yazılan geçmişin bü- tün karanlık hatıralarından, — orada geçen anlatılması imkânsız olan faci- aların anlatılışından başka — bir şey kalmadı. Eski Tamplin yerine geniş bir çar- şı yapılmıştı. Bu çarşı da yavaş yavaş ortadan kalkarak Lir belediye mecli- Binin bu ismi değiştirdiği güne kadar Tamplin avlısının yerine — yeni yeni evler yapıldı. 1572 tarihinde bu — kale hâlâ ha- pishane olarak kullanılıyordu. Hattâ daha evvel, birinci Fransuva da ora- sını zindan olarak kullanmıştı, Bundan başka bu kale başla bir gey için de — kullanılıyordu ki bu da bizim için pek mühimdir. Burası hazine vazifesini de görü- yordu. Katerin dö Mediçi sonradan yeni konağına taşıdığı servetini bura- da saklıyordu. Fakat, kralım — serveti gene orada kaldı. Kendisinden sonra Fransa tahtına geçen bir kaç kral da servetlerini hep bu kalede sakladılar. Bu suretle zavallı mahküâmları mah- veden müthiş zindanlar uzun zaman | aZızlarma kadar altın ve gümüşle do- lu e'arak durdülar. İ İşte okuyuculara müthiş vakaları- ni pelattığımız devirde Tampl kalesi bu turetle hem zindan hem hazine d | Her köşesinde — mahrut çatılı bir kule bulunan bu âört köşe — binanın| şaştrafında dalma bir dehşet havası e| ü perdi. #4 — Buraya kapatılanlara gelince bun renmiş kimseler, krala ihanet eden jJantiyomlar, kısaca müthiş adamlar , dı, Bu hapishanenin direktörü, muhafız askerleri, İşkence odası, locaları, zin. danları, bodrumları kısaca Bastil, Şatöle, Notrdam, Luvr gibi hapisha , neleri bulunan her şey vardı. Direktörün ismi — dö Montök idi, Kendisi Küyanda Hugnoları gaddar. ea mahvettiği için “kral taraftarları. nın kâsabı,, ismini alan ve yaptığı zu. lümleri iftiharla anlattığı gibi bir de hâtıra yazan Blez dö Montökün oğ . luydu. Mark dö Montlök'e gelince, baha . sına lâyık bir evlât olan bu herif de daha yaradılışta bir zindancıydı. O . tuz yaşlarında gür, kırmızı sakallı, ö. küz boyunlu, haln yüzlü, kanlı gözlü, hiddetini daima bir şişe garaptan va. hut bir fahişeden çıkaran bir cana . vardı. Fakat,, insaflı bulunmak lâzimge . lirse bazı hallerini de burada anlat . mak lâzımdır. Meselâ şarabın iyisini değil dalma çoğunu seçerdi, Kadın hususunda da güzel, çirkin ayırmaz, dalma en namussuzlarından olmasına bakardı. Nereden olursa olsun bunla . rı bulurdu. — Odasını ziyaret etmiyen | fahişe kalmamış g'biydi. İhtiyar Blez evvelâ Konnetabl An dö Monmoransi sonra Marsal dö Damvil zamanmda hizmet etmişti. Oğlunu da Damvile tavsiye eden gene kendisiydi. Marşal, belki bir gün ora. ya tıkılmak sırası — kendisine gelirse bu hapishanede böyle bir adama ihti. yacı olacağını düşünerek onu Tampl zindanı direktörlüğüne tayin ettirmiş, u. Damvil, ihtiyar Pardayanı ele ge. çirince doğruca — Tampl'e gönderdi. Çünkü dostlarının — hiç birine itimat etmediği gibi Kitalana da güvenemi . yordu. Marşal ihtiyar Pardayana kendisi Işkence etmek istiyordu. Bu plânın, Şövalye dö Pardayanı tevkif ederek Kalerin tarafından ş . kence edilmesine milsaade edilen Mo. röverin teşebbüsü ile — altüst olacağı tabü idi. Yukarıda, kraliçenin de giz. lice bu işkenceyi seyredeceği görül . müştü, bundan başka, Katerin her iki Pardayanın işkencesini ağustosun yir mi Üçüncü günü sabahına bıraktığını da okuyucularımız biliyorlar, Moröver'in intikamı olacak ol bu iİşkence serseri herife amirali öl .| dürmesine karşılık olarak veriliyordu. Morüöver kraliçeye bir ceset tak . dim ediyor ve kraliçe ise ona iki tane ile karşılık veriyordu ki — bu da tam krallara lâyık bir mükâfattı. ... Şövalye, manastıra tıkıldığı danberi gözlerini açmamıştı. Düşün yordu. Yürzü hiç değişmiyerek dudak larının köşesinde bir gülümseyiş be . lirdiği balde canahlıer darbeyi bek'i . yordu. Çünkü Moröverin kendisini öl.| düreceğine şüphesi yoktu. — Bu Moröverin beni kimin heza, bına olarak öldüreceğini öğrenmek is. | terim, Suratına indirdiğim kılıç dar . besinden dolayı bana kin beslediğini zannetmem, Yalnız bu darbe izi yü . zünde kalmıştır. Bakalım, beni öldür. | ten kimdir, acaba Katerin mi? Belki!| Sebebi nedir? Oğlunu öldürtmek iste. | mediğim için mi? Zavallr dostum. Ca.! liba ikimiz de birlikte öleceğiz. Her halde başıma gelen bu fetâkette Tülik * NIN ÖLÜMÜ 135 Danjunun da parmağı vardır. nendi. sine uşak dediğim — aklıma geldikçe haksızlığın bende olduğunu anlıye . rum. Belki Dük dö Giz ile Marşal dö Damvilin de bu İşte parmakları vür . dır. Neden? Çünkü bunların sırlarını öğrendim, Amma da çok düsmamımı var ha! Böyle bir sürü köpeğin etin . den kurtulmak bana çok güç gibi ve. liyor. Bunda titriyecek ne var? Lufz, Dük dö Marjansi le evlenecek iste hepsi bu kadar! Gerilerek iplerini koparmak icin davrandı. Fakat ipler sağlam oldı ğundan koparamadı. Ne zaman — Luiz aklıma geld'ı ce bunun için uğraştı. Fakat her defa . sında emeği boşa gitti. Birdenbire on kadar adam oduva girdi. Pardayan katillerini görmek |. çin gözlerini açtı. Fakat — Moröverin bunların arasında bulunmadığını hay, retle gördü. Bu adamlar kendisini kaldırarak götürüp kapalı bir arata. ya koydular. Yirmi dakika sonra nra. banın bir asma khprüden — geçtifini anladı. Ve arkasından kapanan bü . yük bir kapınnı gıcırtısını duydu. Ken disini arabadan — çıkardıkları zaman Tampl zindanımın avlusunda bulur . | duğunu anladı. Az ötede, uzun boylü Hergül gibi bir adamla konuşan Mo. röveri gördü, Bu adamın arkasında yirmi kadar asker duruyordu. Yanın. da da ellerinde — meşale bulunan iki zindancı vardı. Çünkü artık gece o! . muştu. Moröver: — Mösyö dö Montlök bu iki adam. dan cümartesi gününe kadar siz mes'. ülsünüz! diyordu. Şövalye kendi kendine: