13 Ocak 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

13 Ocak 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. NO: 5195 ULU Adımız, andımızdır. 13 SONKÂNUN | RTESİ Son haberlerimi sayfamızdadır. S ücün- ! . Heryerde 5 ku: | Dün Altı Vilayette Saylav Seçimi Yapıldı Başbetke VAZİYET F.R. ATAY Milletler Cemiyeti ve zecri #imiz bütün hükümleri unutarak, Afrika harbının dördüncü ayın - daki umumi vaziyete bakacak olursanız, milletler tarafından ba- rış lehine sarfolunan emeklerin kaybolmamış olduğunu göreceksi- ler, İtalya ekono üzerinde büyük bir tesir bırakmıştır. En mühim nokta, aza devletler. arasındaki birden yardımsız bırakıl mış olsaydı, habeşliler bugün gı 'ne pek güç mevkide bulunacaklar- di Milletler arasında yalnız. kal- makla, milletler tarafından terk olunmamak arasında bir fark var- dır. Gerçi eni sonu toprak ve hak müdafaasının en ağır yükü, toprak ve hak sahibinin omuzları üstüne düştüğüne şüphe yoktur. Fakat bir tarafa harbı güçleştirmek, ve bir tarafa harbı. kolaylaştırmak, harb hakkındaki ilk tahminlerin çoğunun boş çıkmasına sebeb ol - muştur. Son vakaların meydana çıkar- Yiği kakikatlerden biri, dünya mil ietlerinin en büyük — kısmındaki harb korkusunun ve barış isteği- nin ne kadar derin ve kuvvetli ol duğudür. Avrupalılık ve beyazlık taassubunun en koyu olduğu mem- leketlerde bile, halk, habeşler sa- fına geçmişti Etyopinin ipti hattâ etyopideki esir- kkında yapılan telkin- bile, barış saflarını zayıflatmamış- tır. Bir de, daha yirmi yıl öncesi- 'ne kadar osmanlı 'a karşı yapılan dünyada nasıl karşılanmış olduk- larını göz önüne getiriniz. İptidai Milletler Cemiyetinin barış i tam bir inanca olduğunu belki bi- zim nesil görmiyecektir. Fakat menfi olarak harb korkusunun, 've müsbet olarak, insani fikirlerin, milletleri barış için organize ol mağa ciddi olarak hazırlamış ol duğuna şüphe edilemez. Şimdilik harbı ancak güçleştiren, ve taar- ruz edeni maddi zorluklar ve ma- nevi bir tazyik altında bırakan küçük ve eksik bir tecrübe, eğer daha iyi çalışılır. ve daha ameli imkânlar elde edilirse, harbı im - kânsızlaştırmak il kuvvetli olduğum etti dığını göstermekte milletr cemiyetinin ından önce, yeni ba- rış teşebbüsleri karşısında - bulu- sildiren haberler var dır. Vaziyetin birçok - sürprizlere tahammülü olduğu göz önünden uzaklaştırılmamakla beraber, Mil- letler Cemiyeti azaları arasındaki dayanışmanın ve barış azminin, birkaç ay evelki şartları hayli de #iştirmiş olduğu — meydandadır Barış cephesinin yüzde yüz zafer kazanacağını zannedenler, belki, azçok umusaya - uğrayacaklardır: Fakat bu cephenin yüzde yüz boz- gün vereceğini ümid edenler, daha az aldanmış olmayacaklar Boşalan saylavlıklara C.H. P- tara- fından aday gösterilenler oy birliğiyle saylav seçilmişlerdir Cumuriyet Halk Partisi Genel Sekreterliğinden Boşalan saylavlıklara partimizce aday gösterilen General Pertev, Doktor Saim Ali Dilemre, Erzurum - saylavlıklarına; Doktor Hulusi Alataş Aydın Saylavlığına, Hatice Özgenel ına, İhsan Kurtkan ve İlyas Sami Muş Çoruh ir İbrahim Tali Öngören Diyarbekir saylavlığına - oybirliğiyle rey alıp seçilmişlerdir. ULUS, Yeni seçilen saylavlarımızı kutlar ve kendilerine sürekli başarılar diler. Dessie'ye getirilen italyan esirleri On italyan tankının nasıl avlandığımı anlatıyorlar Makallenin düştüğü teyit edilmemek - te, fakat bu bölgede italyanların çok sıkıştırıldığı bildirilmektedir Adisababa, 12 (A.A.) — Son de- sıkmazla son bulan bir çeçide gir fa Dessieden gelen beyaz italyan e- | mişlerdir. Bu sırada” habeşler, dağı ilkkânunda Şirede yapılan | çevirmeğe ve etraffaki tepelerde yer- ve habeşlerin muzafferiyeti ve Enda - | leşmeğe başlamışla dır. İtalyanlar Silasie ile Değicch ileri mevzilerini e- | mamile çıkmaza girince habeşler, xe- cidin ağzını gayet iri kayalarla ka- patmışlardır. İtalyanlar, bu hilecin farkına varmışlar ve geçitten çıkmak lyan küvveti- pan muş ve geçidin tek mahreci tıkan mıştır. Diğer bir tank da ateş almış çirmeleri ile neticelenen muha: "800 beyaz italyan ile 800 eritre liden mürekkep bir kuvvet, Enda- Silasie istikametinde cenuba doğru kte habeş küvvetine lamıştır. Habeş kuvveti çekilme cen bir önünde tanklar olduğu halde, Serdar Feyz Mohammed Hanın ziyareti Türk -afgan dostluğunu teyid etti SAYIN MİSAFİR DÜN AKŞAM İSTANBULA HAREKET ETTE RESMİ TEBLİĞ — Türkiye ile Af- ganistan arasındaki kardeşlik müna- sebetlerini teyid etmek ve Türkiye ri- cali ile teatü efkârda bulunmak üze- rve Ankarayı ziyaret etmiş olan Afga- Majeste Mehmed. Zahir Han Haz: retlerine bilmuk: muhabbetlerini Vezirinden rica eylemiz Misafir Hariciye Ve: İsmet İnönü ve Hariciye vekili Dr. Tevfik Rüştü Arasla yaptığı mükâle- melerde Afganistanın Ti olan sarsılmaz merbut bbetini teyid etmiş ve kendisine Türkiyede kardeş Afganistana çok (Sonu 3. üncü sayfada) vürudunda Reisicumur Atatürk tara- fından kabul / olunarak / Afganistan hi Hazretlerinin kendileri — hak- iymakta oldukları derin sev- darı arzetmiş ve Atatürk “Ulus_. un Dil Yazıları " GÜNES-DİL — Teor ındekı Mekanizma ». Yazan: Dr. Saim Ali Dilemre Türkiye bilgi mektedir. alanında - ilerle- ik memlekette bir tasfiye maksadı ile işe başladı. Bu çalış- | lara, eyice kavrıyamıyanlara, ma filoloji meselelerini ” dolurdu. | yolda yapılan dım imaksadı ile, bir iki söz sâ mek istiyorum. Biraz uzunca cak amma başka çare yoktur. Herkese bir sual — soracağım. Ders okutmak hususunda lehçelerden derlemeler yapıldı. Yeni dil formasyonları, yeni keli- meler çıktı. Yenilemek, kelime söz kurumu, yani Türk takım kaideler kazan- logojeni meselelerine girmek ile dil felsefesine girmiş bulunuyoruz. Her şey çalışmak ile olur; her şey tecrübe ve durmamak ile ya- pilir; oturmak ile hiç bir şey ol- Cevap budur. Halbuki Mama Bakanımı İstanbula gitti İç bakanımız B. Şükrü Kaya, va hatsızlığı dolayısiyle, bir müddet isti- let edecektir. B. Peker inkılâb dersini verecek CHP. Genel sekreteri B. Recob Peker, inkılâb dersini vermek üzere, dün İstanbula hareket etmiştir. Cemberleynin Hatıraları Cihan sıyasa hayatında elli yıldır, türlü türlü rol oynamış olan ingiliz diplomatının hatıralarına bugün dördüncü sayfamızda baş İıyoruz. dır. Neticenin, Cenevre mücssese- sini kuvvetlendirmek, tamamla mak ve ona, enternasyonal güven- Tik ihtiyacını tatmin edecek bir şe- kil vermek arzusunda bulunanları teşvik eder bir şekilde olmasını temenni etmekten gayri ne yapa- biliriz?. Başbakanımız Atloporun Atlı Spor kulübü aza ingiliz elçiliğinde toplanmı Elçi ve eşi misafirler, büfede çay ikram ederek ağ lardır. Bu sırada Başbakan |: Atlı Sporun Dünkü Gezintisi Gezintide Başbakanımız da bulundu İmdi her “ABSTRAKSİYON” bir konkre kaynaktan gelir ve dil- ler böyle büyürler. Bu hâdiselere “ELARGİSSEMENT” denir. Ya- — “ilk ses” tekâmül kanunları de tanınmaz bir hale gelir. Eğer beni dikkatle okur ise- göreceksiniz ki “yarım insan” deni- sa veya memdut olarak SU ve Gİ- — DA için kullanırlar. Bugün “AŞ, AS, AR, OS, AÇ, sesleri (yemel yemek veren * lır. En faydalı yani PRİMAT tekâmül ettikçe a- lışmış olduğu sesleri eğip bükerek “ABSTRE” ler yapmağa başladı. Bu sesleri tabiat kuvvetlerine isim yaptı. Bu kuvvetler, TOTEMLER, ALLAHLAR oldu. Burada anlıyamıyacak- bir şey bizden başka günkü maymun ç dığı sesleri işitmiyen yoktur. Ma- EKSPRESSİF zamanlarda daima bir sestir da bir: ZEH!EH! dünkü gezintisinde n ibarettir. de gelmiş ve aat onda ava çıkılmıştır DİL NEDİR? Çankaya - Dikmen köprüsü yolu il Harbiye mektebi önünden geçilmiştir. | - 'Güneş sındaki saikler felsefir Abdi Paşa çiftliği ile Yenişehir avasın (Sonu 5. inci sayfada)