13 Ocak 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

13 Ocak 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

13 SONKANUN 1936 PAZARTESİ Atlıporun dünkü binişinde bulunanlardan bir kuım (Başı 1. inci sayfada) daki sırtlarda saklr olan tilki birdenbire salıverilmiş ve bunu hisseden köpeklerin doğru koşmalariyle biniciler de dört malla takibe başlamışlardır. Muhafız poligonu sırtlarında tilki sin yakalanmasiyle av nihayet bulmuş - bar. bcdı zevkli ve neşeli olan dünkü ava Başbakanın da gelmeleri ayrı bir e şeref vermiştir. Kırka yakın külüb azasiyle muha Lik maçlarının dokuzuncu haftası Dün, Ankara lik maçlarının 9 uncu haftası idi. Rüzgârlı bir hava, zevkli bir futbol günü geçirmeğe mani — olmuştu. Alan © kadar kalabalık değildi. İlk önce, Demir spor - Güvenç spor karşılaştılar Sonuncu kalmamak azmin- de olan bu iki kulübün, genç takır a geçen çetin bir. mücadeleden © kazandı. sonra, Demir spor oyunu 1 Ankara gücü - Kırıkkale gücü Bundan sonra Ankara Gücü - Kırık- ikale Gücü maçı yapıldı. Bumu 10 -0 Ankara Gücü kazandı. Bu netice pek ta- hi idi. Fakat iyi bir sporcu zihniyetiyle her hafta Ankara alanında - gördüğü müz Kirıkkale Güçlüleri de takdir et lendi İngiliz ve Norveç elçileriyle Tarım Bakanı Bay Huhlis de dünkü avda bu Tunmuşlardır On bir buçukta/ Yenişehir yolu ile kulübe dönülmüş, Başbakan Inönü Ve nişehir - köprüsünden binicileri selâml ıcak yarak ayrılmıştır. Azalara kulüpte şeyler ikram edilerek yorgunlukları iştir Altınordu ve Ziraat ens 'i arasında hususi bir maç yapıldı. Yal- naz birinci devresi oynanan bu maçı Al- tınordulular 221 kazandılar. Yüksek tahsil mekteblerinde sporun yerleştiğini 've eyi neticeler verdiğini görmek çok memnun etmektedir. Zirant Enst sünün geçen yıl kayak sporundaki mü- vaffakiyetini futbolda da şüphesizı Gençler birli Cumartı - Altınordu çünü Gençler Birliği — Altınordu genç takımları arasında ya pilan lik maçını 3 -0 Gençler Birliği ka- zanmıştır. Gençler Birliğinin genç tak Ankara gücü mek lâzmdır. Bundan başka her maçta kendilerinde bariz bir terakki görmek - teyiz. Bahara doğru bugünkü neticele in Kırıkkale umuyoruz. lehine çok - değişeceğini Altınordu - Ziraat enstitüsü Dün Mıntaka binası önündeki alanda İstanbul 12 (A.A) — İstanbul maıntakası futbol lik maçlarma bu - gün de devam edildi. Hava çok gü zel, sahalar azami derecede elveriş K idi. Oynanan maçları şampiyo - 'nanın alın yazısı üzerine - tesir yı tte - olmalarma rai men, güzel havadan istifade bir kalabalık, her üç stadda de eden ol - dukça ehemiyetli bir yekün tutuyor- du. İlk maçı Vefa ve İstanbulspor ta- darı yaptılar. Maç baştan / sona kadar canlı ve hararetli oldu. İki ta- kım da bütün enerjisini kullanması. 'a rağmen sayı kazanmaya muvaf. fak olamıyordu. Nihayet İstanbul - #por ikinci devrede bir sayı çıkardı 've maçı 1-0 galib bitirdi. İkânci maçı Fenerbahçe - Süley - maniye takımları yaptılar. Fenerbah. çe sahaya su kadro ile çıkmıştı: Bedi - Fazıl, Orhan - Reşad, E- sad, Cevad - Niyazi, Şaban, Ali Rr- za, Naci, Fikret. Süleymaniyeliler kuvvet rakib- Kirikköle maçından heyecanlı çek Altınordu - Güvençspor Cumartesi ikinci takımlar — arasında yapılan maçta Altınordu ikinci takımı Güvenç Spor ikinci takımını 1 - O yen miştir. İstanbul lik maçları lerine karşı tahmin edilmiyecek ka - | | | | mi güzel oyunu ile mazarı dikke miştir dar güzel bir müdafaa kurmuşlardı. Bu tarzda o kadar muvaffak oldu - lar ki, Fenerbahçeliler tamamen hü- cüm vaziyetinde oldukdarı halde, bi rinci devrede ancak - bir tek gol çı- karabildiler. Süleymaniye — müdafaası ikinci devrede de gevşemedi ve Fenerliler bir gol daha çıkararak maçı 2-0 ga- hib bitridiler. Taksim stadında Birinci maçı Fener Yılmaz ile A- nadoluhi kalmışlardı Güneş - Anadolu maçını Güneş 2-0 kazanmıştır. Galatasaray - Hilal maçını Gala- tasaray 5-1 kazanmıştır. FT Oynamış — ve berabere eref stadında | Beylerbeyi - Ortaköy maçını Bey- | lerbeyi kazanmıştır. | Beykoz - Topkapı maçını Bey koz 10-1 kazanmıştır. Eyüp - Beşiktaş maçını Beşiktaş- hlar 2-0 kazanmıştır. ULUS B. Molotof'un Nutku — . Molotof'un Sovyet merkez icra komitesinin ikinci toplantısında vermiş olduğu ehe- B l in okurlarımıza sunuyoruz. B. Molotof nutkunun bu kısmında Sovyetler Birliğinin İtalyan - Habeş anlaşmazlığında Milletler Cemiyeti aza- 1 mfatiyle takındığı durumdan, bazı emperyalist devletlerin yol açtıkları harb tehlikesinden miyetli nutkunun, geri kalan parçasını bugi 've Kızıl ordunun vazifelerinden bahsetmiştir. Hitlerin bu beyanatı Sovyetler kon- gresinde kürsü üzerinden söylenile #i andanberi alman hükümeti Sovyet Rusyaya karşı bu ilhakçı plânlardan fazgeçmek hususunda hiçbir. teşeb- büste bulunmadıktan başka bilâkis sükütu ile yukardaki Hitlerin beya- natının meriyette olduğunu ta ir. Bu bizim için hayret edilecek ir şey değildir. Nasyonal — sosyalist- iler planlarında azami derecede ile- lerek hazırlıklarına, bütün dön ldiği «i yanın mette devam etmektedirler. Bi çı propaganda Almanya dışında da yeni / taraftarlar Komşu Polonyada alman sermayesiy- le aynı türküyü söyliyen her çeşit in- ha şimdiden görülmekter peryalist ve en mütecaviz devletlere tevcih etmektedirler Herkes biliyor ki alman faşistliği yalnız ilhakçı plânlar tanzimiyle ik- tifa etmiyor. Pek yakında harekete de geçmeye hazırlanıyor. Memleketi bir ordugüh haline getirdiler. Bu ise Almanyanın Avrupa merkezindeki yaziyeti dolayısiyle Rusyadan başka Sovyet - japon münasebetleri B. Molotot, Almanyanın bu diş vi- yasasına karşı iki memleket arasın daki ekonomik münasebetlerin inki- gaf etmekte olduğunu / kaydettikten Sonra Japonyaya geçerek / demiştir ç Sovyet Rusya Mançurideki Çin şark demiryolları hakkındaki anlaş mayı imza etmekle sulh aşkını ve ba: <at niyetini isbat etmiştir. Sovyet Rus yanın ameli diğer bütün meseleleri de Japonya ile bir sureti tesviyeye bağ danabilmiştir. Ancak Sovyet Rusya « le Japonya arasındaki asıl mesele hai tedilmemiş bulunmaktadır: Japonya Sovyet Rusyanın bundan üç sene önce bir ademi tecavüz paktı yapılması teklifine bir türlü yanaşmak istemi- yor. Bu hareket ancak şüpheli sa: yılabilir. Diğer taraftan — sınırlarımı: zın japon, Mançuko müfrezeleri tara- fından çiğnenmesi de sürüp - gitmek- . Sonra şunu da kaydetme ki, Sovyet Rusyanın Tokyo büyük el gisi anlaşmazlıkların - tetkik ve halli için bir rus - japon - mançuko — sınır komisyonlarının kurulması hakkında bir proje tevdi edeli altı ay olmuş- sur. Fakat halâ japon hükümeti bu Projemize cevab vermemiştir. Ortada muhakkak bir şey varsa o da şudür Uzak şarkta sınırlarımız. boyuncı teşle oynanmaktan vazgeçilmiyor ve japon askeri hizbi sınırlarımıza gerek doğrudan doğruya gerek başka devlet 'dan boyuna - yaklaş: maya çalışıyor. Son zamanlarda, Al manya ile Japonya keri anlaşma yapıldığı ve yında bir xe Polonya: 'nın da bununle Fi çıktı. Bunda bizim için beklenme ilgili olduğu haberle dik hiçbir şey yoktur. Japonya da p ka Almanya gibi sebebsiz olarak mil letler cemiyetinden çıkıp gitmemiştir. Onlar elleri serbest bulunmak ve an ! kolay sebebler altında bunu yapmışlardır. Bu iki devlet dış sıyasa ları itibarile bütün dünya, caviz devlet olarak telakki edilmek tedirler. Almanyayı idare edenler arasıra safdil insanları kandırmak için Al da ae manya ile Sövyet Rusya ar; nır olmadığını ileri sürüyorlar. Fakat biz biliyoruz ki, bazı ecnebi devlet lerin teşvikiyle Almanya Baltık deni- zinde hâkimiyeti ele almak için çalr giyor ve Sövyet Rusya ile geniş sınır Jarı olan Polonya ile hususi irtibatlar İ —e di l | Yazıların çokluğundan ro madık. Özür di kuruyor. İşte bunun içindir ki, biz ge vek şark gerek garb . sınırlarımızda müdafaa eserimizi mükemmel bir ha- le koymalıyız.,, Son seneler zarfında müdafaa bakı - mından çok şeyler yaptık. Fakat mem - deketimizin sulh içinde yaşaması ve s08- yalizm alanındaki muvaffakiyetlerimizin müdafası meselesi mevzuu — bahsole zaman elde edilen üzerinde durup kalmayız. Bunun için lazım gelen geliri muhakkak surette bulmak ve dev- let büdçesinin memleket müdafaasına ait kasınını bu sene mühim surette fazlalaş neticeler sevleri biribrini takibeylemiştir . B .Molotof sözüne devam ederek de- miştir kiz '— Kuvvetli bir işçi ve köylü kızılor. düsü kurmuş bulünüye imdi de bu ordunun sadık ve işlerini bilir savaşçılar. dan mürekkeb olmasına daha büyük bir gayretle çalışmamız lâzımdır. Ordumuz kadrosunun ehemiyetini arttırmak için kızılordu kumandanlarına şahsi rütbeler verdik. Ancak böyle bir kızılordu, sulhu 've Sovyet Rusya sınırlarını lâyik oldu. u gibi ve şerefle müdafaa edebilir. Kzıl- ordumuzu ileride gittikçe daha kuvvet - lendireceğiz ve aynı zamanda - bütün memleketler halkına arsrulusal sıyasada güttüğümüz bususi prensiplerimizi de hareketimizi anlatmak ve sulhu müdafaa etmek için de her imkândan istifade e- deceğiz. Niçin milletler cemiyetine girdik? Milletler Cemiyetine girişimiz, sov- yetlerin beynelmilek syasası - ile diğer kapitalist devlet sıyasası arasında bu günden itibaren hiç bir esaslı prensip farkı kalmadığı manasnı ifade etmez. Tersine olarak, meselü italyan - ha - beş harbr göstermiştir ki bu farklar var- der ve büyüktür Habeş - italyan harbı, tipik bir sö- mürge emperyalist harbıdır. İtalyan faşizmi, açıkça Habeşistanın — ilhakı ve bu memleketin bir italyan koloni- si haline getirilmesi sıyasasını müda- 'nunda sömürge ganimetlerinin dağıl- snasında haklı muamele gör: Habeşistan aleyhine sömürgelerini Tüh zoru ile fa: bir harba başlamıştır. F bu meselede, dünyanın yeni mi şampiyonu olarak ileri atılmış bu- Tunmaktadır ki bu, büyük hâdiseler t sınıflarına bir- çök sürprizler d talya hükümet emper aynı zamanda, öteki lerden ve milletler cemi- yetinden, kendisinin sömürge hücu munu müdafaa etmelerini istemekte dir. Büyük devletler ve ha Devletlerin, italyan - karşısında aldıkları vaziyet, bunların hakiki — sıyasalarını / göstermektedir. Burada en önce ve en ziyade büyük devletleri ele almak lâzımdır. İlk ba- kaşta bu devletler arı ilhakı sıyasasına karşı ars yük prensip farkları olduğu / sanılır. Halbuki hakikatte hiç de böyle değil dir. Arada gözüken sathi fark, hçı şeyden önce, büyük - devletlerin mil letler cemiyetinde aza olmıyan dev detlerin büyümeleri .. kil ve surette alâkalı ve menfaattar bulunmaları keyfiyetinden doğmak tadır. Bu devletler arasında, şu veya istiklâli paylaşmasındaki menfaatlerinin üstünde tutanı yoktur. İtalyan - habeş harbında yalnız Sovyet Rusya, her türlü emperyali: yeş harbi ile muht bu zayif memleketin dilerinin “sömürge ve sömürge ilhakı sıyasasına' yaban: cı, bambaşka bir prensip vaziyetini Yalnız Sovyet Rusya, aynı zamanda milletler cemi- yetinde de aza olan Habeşistanın is- tiklâli ve mutlak, hukuk müsaviliği, haiz bulunmaktadır. g > <z 5 > a prensipine dayandığı letler cemiyetinin, ne de muhtelik list devletlerin bu — istiklâli ve — ini ihlâle doğru gir — yareketine - yardı edemiyeceğini bildirmiştir. K Sovyet Rusyayı, milletler cemiyeti — yka büyük devletlerden prom- bakımından ayıran bu sıyasa, ar- amulusal alanda büyük - bir el almış bulunmaktadır. labeşistan da beraber olduğu — halde, bütün devletlerin hukuk müsa — prensipine sadık - bulundu Milletler cemiyeti ve habeş Milletler cemiyeti, büny bütün bozukluklara rağmen, harli kundakçılarına ve mütecavizlere kar- — ge fren vazifesini bir dereceye kadar ifa etmektedir. Mesela italyan - bep harbı karşısında kâfi tedbirler madığı için milletler cemiyeti olunabilir ve tenkid olunmalıdır. Şunu da kabul etmek lâzımdır ki letler cemiyeti, bu harbın. önüne mek için hiç bir şey de Fakat şanu da görmemezlik ki, milletler cemiyeti, çalı salha yardım edenleri değil, miştir. Sovyet Rusyann italyan - hae beş harbı hakkında milletler ti kararlarına ve hele cemiyet tarafı dan mütecaviz olarak tanman İtalya ya karşı alınan ekonomik zecri te Üat bu bakımdan mütalea etmek İüx der * Umudmi harb tehlikesi artıyor. İtalyan - habeş harbı. riyor. bir umumi harb tehlikesi gittikçe ha ziyade fazlalaşıyor. Ve rupayı gittikçe daha sıkı surette “yor Bu harb, bugün ancak z ve bezlin, bu herben ne anıl biteceğini kestirmek değildir. Fakat italyan faşizminin bu. bütün varını yoğunu koymuş 'nu kim görmez? İtalyan devlet adam Tarının, İtalyanın kalkınması yolunu dahili ekonomik ve kültüret değil yeni sömürgeler için Tacak bu tehlikelerle dolu harpta mesi keyfiyeti, yalnız başma bu mı Te hakkında bir fikir edinmek için K zumu kadar beliğdir. Bugün Tit memlekeller az çok: sem ekonomik krizinden çıkmakta, Jara bir Sarasinda bile ba zaeelle Wendi anarları içinde kavretleri kişafı imkânma inanmıyorlar, Ancak ba bakımdan, yeni emperyallıt Kİ mürge harplarının açılacağı kı Tunabilir. Ve italyan - abeş derin ve'eetili ebebi d B Almanya, Japonya ve İtalya — Japonya, Almanya ve şimdi de 1- talya ilk safına çıkmışlardır veyahut çıkmak için hazırlanmaktadırlar. —— Yukarda ismi geçen bu üç devle. | 'vin dış sıyasa faaliyeti dolayısiyle veya bu derece müteessir devlet yoktur. Bu arsıulusal vaziyett Sövyet Rusyanın mesuliyeti pek bü- |) | vüktür. l boynu, kendi ilhakçı plân- larr daha meydana gelmeden, — ke muf olacaktır. Emperyalistlerin hait kalmaları hakkın: inin eskiden bir olduğu / gibi, hiç bekleni! anda doğru çıkması ihtimali de var> ler için, halk kütlelerir isteklerinin ne ol eh vi AĞ her türlü ilhakçı plânlara ve f