3 Şubat 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

3 Şubat 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

HABER — Akşam postası Italyan resmi tebliğinden: Somali ve Eritre cephelerinde Kayda değer birşey yoktur Italyan harp muhabirleri Somali cephesini gezdiler /Habeşler çok mükemmel idare ediliyormuş Malyan muhabirleri harp cephesinde Makalle, 2, (A.A.) — İtalyan orduları kumandanlığı tarafından © cepheye davet edilmiş olan ve bir kaç günden beri orada bulunan “Asmaradaki harp muhabirleri çar N samba günü Makallenin cenubu şarkisindeki en ileri hatlara gitmiş lerdir. ii Son günlerdeki sükündan bil- © istifade yolların yapılmasına, ku- © yuların açılmasına ve kuvvetli sur rette teslih edilmiş blokhauzlar in- © şasma çalışılmaktadır. Hissedildi. © Zine göre, Makallenin cenubu şar- — kisinde ve cenubunda bulunan bü: “tün dağlık erazi bu gibi durduru- © cu kaleler ile dolu bulunmaktadır.! Buradaki dağlık eraziden Makal - > leden Şelikota doğru giden yolun silâhlı müfrezeler nezaretinde ne suretle yapılmakta ve ilerlemekte! > olduğu gözükmektedir. İtalyan sol “ cenahının en ileri karakolundan, © vaktiyle ilk ilerlemenin önüne ge- © çen Arasam dağı gözükmektedir. Vi Düşman, gayri meridir, Habeş © Kıtaları ile İtalyan kıtaları arasm- “da dikenli tel örgüleri ile kapalı “geniş bir mıntaka vardır. ©. Yerli ahali, sıkı bir kontrola ta © bi bulunmaktadır. wi Burada söylendiğine göre Ha- beş kuvvetleri, sevkülceyş bakı - mından gayet iyi idare edilmekte . Habeş kıtaları arasında elen bayları olduğu ileri sürülmekte. dir. Habeşlerin Tembien mınta- © kasında yaptıkları cepheyi yarma | teşebbüsü, Habeşlerin ne kadari “yi idare edildiklerine bir misal © larak gösterilmektedir. Makallenin cenubu garbisinde id dar çok olduğunu sarih meydana vurmaktadır. Ras Guksa, Makalle şatosunda | harp muhabirlerine bir şölen ver surette l ediyorlar © ; Habeş hükümeti, italyanların | embien muharebelerinde üç bin! ölü ve beş bin yaralı verdiklerini h etmekte ve bu muharebeler “sonunda Habeşlerin muzaffer çık. tıklarını bildirmektedir. Bununla ber, bu muharebelerin kat'i * bir netice vermediği sanılmakta “dır. Zira karşılıklı iki ordu aşağı yukarı bugün de bu muharebeler © “den evvelki yerlerinde bulunmak: dırlar, İtalyan silâhlarımın daha modern daha fazla olması sebebi. le, bu kanlı muharebelerde Habeş- İtalyanlardan daha fazla za | — yiat vermiş olmaları muhakkak! gibidir. Habeşler, bu muvaffaki . in en büyük âmilinin Ras Kas sa olduğunu söylemektedirler “: Röyterin Adisababadaki muha. İl inin bildirdiğine göre, Âdisa Bbadaki yabancı askeri müsahit lerin fikri Hebeslerin istedikleri anda Makalleye girebilecekleri rkezindedir. Zira, Tembien Ha Ba İL ix vaa li yağ, beşlerin elinde kaldıkça ve İtal yanlar Habeşleri buradan çıkar - madıkça, Habeşler, Makallenin o- tomatik surette ellerine geçeceğin den o derece emindirler ki, bura- ya doğrudan doğruya bir hücüma kalkmaları ihtimal dahilinde de- ğildir. Zira böyle bir bücüm lü. zumsuz yere telefata sebebiyet ve- recektir. Habeş mehafilinin fikrine gö- re, İtalyanlar, son taarruzları, A- dua - Makalle yolu çok zayıf bir hale geldiğinden dolayı yapmışlar dır, Şimdi ise Habeş ileri hatları bu yola daha ziyade yakmlaşmış- lardır ve Habeş çetelerinin bu mıntakaya gelerek faaliyete geç - meleri bu yolu İtalyanlar tarafın- | danmüdafaa edilemez bir hale ge tirecektir. Herhalde 120 kilomet - re uzunluğunda bulunan bu yol için yapılacak amansız mücadele başlamıştır. Adisababada söylendiğine gö - re, İtalyan kısmı küllisi, Hauzieu- ün cenubu garbisindedir. Halbu - ki Habeşlerin Adua - Makalle yo- luna yapacakları hücümlar, yalnız cenubu garbiden değil, fakat ayni zamanda şarktan da gelecektir. Zira Ras Kassanın kuvvetleri şark ta Agula civarında mütehaşşid bulunmaktadır. Ras Mulugetanın kuvvetleri ise, yardımcı kuvvet ha- linde, Şeket civarındadır ve ha- rekâtın icap ettirdiği herhangi nok taya gönderilmeğe hazır bulun - maktadır. Cenup cephesine gelince, Si- damo eyaleti eski valisi Decazmaç Balça, Ras Destayı istihlâf edecek ve esasen yollanmış olan takviye kıt'alarile orduyu nizama koyma. ğa çalışacaktır, Maamafih bu tak-! viye kıt'alarının bir kısmı cenup hududunun diğer noktalarına da - ğıtılacaktır. Zira oralardan da İ talyan hücumlarına intizar olun. maktadır. İtalyan resmi tebliği: Mareşal Badogzlio çektiği telgrafta Eritre i ve Somali cephelerinde kayde de- ğer bir hareket olmadığını bildir. mektedir, Dünkü faşist konseyine Büyük ehemmiyet veriliyor Büyük Faşist konseyi son toplar. tısında o Musolininin ve general Di Bono ile İtalyanın Londra elçisi Gran dinin izahatın: dinlemiştir. Toplantı 7 saat sürmüştür. Müteakiben kısa ve tafsilâtsız bir tebliğ çıkmıştır. Fakat gelen bir ajans telgrafı, toplantıyı şu yolda ifade e diyor: Roma 2 (A.A.) — İyi maldmat al makta olan mahafil, resmi tebliğdeki malümat kıtlığına rağmen Mi-ük fa. sist konseyinin dünkü hususi bir ehemmiyet atfetmektedir. ler. Duçenin vermiş olduğu uzun İz”. | İ toplantısına! miş olan M. Grandi söz 3 ŞUBAT — 1936 Ingilterenin müthiş ! bir silâhlanma programı Her sene 2.000 uçak, 36 kruvazör, 18 | destruyer yapılacak | İngilterenin silâhlanma pro - gramı kendini göstermeğe başla - mıştır, Dün Britanya imparatorluk or- dusu efradmn tamamiyle talim görmüş 500,000 kişiye çıkarmak üzere olduğunu yazmıştık, Son gelen bir habere göre de İngiliz kabinesi müdafaa komite - si 360,000,000 sterline mal olacak ve yakında kabinenin kararına arzedilecek bir müdafaa plânı ha- zırlamıştır. Bu plân altı senede tahakkuk | ettirilecektir. Tahsisatın üçte ikisi! deniz kuvvetlerine sarfolunacak | tır. Bu suretle 11 tane saffr harp! zırhlısı, 36 kruvazör ve her sene| ayrıca 18 destruyer yapılacaktır. Ayni zamanda, gene her sene! 2,000 uçak imal edilecektir. Bu tahsisatı temin için yirmi yıl vade ve yüzde 2, 2,5 faizli bir is. tikraz akdolunacağı gibi icabına göre üçer ay vadeli hazine bono. ları da çıkarılacaktır. Diplomatlar, Pariste birbirlerini ziyaret edip konuşuyorlar Flanden Romanya Kralını ziyaret etti Pariste görüşmeler devam et » mektedir. Fransız Dış bakanı Flânden Parişteki Romanya elçi- liğinde oturan Romanya Kralını ve beraberinde bulunan Romanya Dış bakanı Titüleskoyu ziyaret ederek uzun görüşmelerde bulun- muştur. Bu görüşmelerde Romen Maliye nazırı da bulunmuştur. Kral Karolla Fransız Başvekili de görüşmüştür. Ingiltere - Almanya Diğer taraftan İngiliz Dış ba - kanı Edenle, Alman dış bakanı Baron Fon Noyrat'in konuşmala- rmda Garp hava misakı yeniden mevzuubahsolmaktadır. Petrol ambargosu için Eksperler komitesi bugün toplanıyor dahi gönderme-| memleketler şunlardır: Italyaya petrol mek imkânlarını tetkik eden eksperler komitesi Cenevrede bügün toplanacak| Rusya, Irak, Venezuella. tır. Komite petrolü hem ihraç etmek, hem de nakletmek (meselelerini gö. rüşmek için, azasını bu iki vaziyetle- de alâkadar memleketlerden o seçmiş bulunuyor. Eksperler komitesinde mümessil bulunduran petrol o müstahsili olan itimat reyinden sonra Mutedil gruplar Flandenle görüştü Paris, 2 (A.A.) — Kabinenin itimat almasından sonra mutedil gruplara mensüp bakanlar arala - rında toplanarak Flandinle görüş. müşlerdir. Bu görüşmelerin esasını, itimat reyinin tetkiki ve ileride hükümet. le parlâmento arasında iş birliği için en iyi şeraitin tayinini teşkil eylemiştir. söylemişler- dir. Bu iki zatın bu veçhile söz söyle. meleri konseyde konuşulan başlıca meselelerin doğu Afrikasındaki yazi. hattan sonra doğu Afrikas islerine! yetle bilhassa ve münhasıran İngiliz azami tecrübeye malik olan Mareşal! — İtalyan münasebatı olduğunu gös- di Bono ile Londradan bilhassa gel termeye kâfidir. Fakat Almanya, bu kabil mü - zakereler için Avrupada vaziye - tin henüz müsait olmadığı fikrini ileri sürmektedir. Kral Corcun cenazesinde bu -! lunmağa giden Türk heyeti de Dış! Bakanımız Tevfik Rüştü Arasla' birlikte Parise gelmişlerdir. Heyet azasından Genera| Fah- rettin Berline gitmiştir. Fransa ile Sovyet Rusya ara - sındaki muahedenin tasdiki bek » lenirken, aktedilmesi mukarrer o- lan Sovyet Rusya — Romen misa- kma Avusturyanın emniyeti me. selesini de ithal etmek imkânım - dan bahsedilmektedir. Arjantin, İran, Amerika, Meksika, Ayni komitedeki petrol nakili mem Teketler de İngiltere, Fransa, O İsveç ve Norveetir, : Komitenin bugünkü (toplantısı petrol ambargosunun imkân şartları- Mi tetkik ettikten sonra çok ozaman geçmeden bağlı olduğu 18 ler komite. sine bir rapor verecektir. Fransız sosyalistleri intihapta hareketlerini Kararlaştırdılar Pariş,2 (A.A.) — Sosyalist fır. kası milli kongresinde intihabat esnasında takip edilecek tabiye hakkında hemen hemen ittifak hasıl olmuştur. Bu tabiyenin da - yandığı prensip şudur: Sosyalistler ilk turda bütün in- tihabat dairelerinde o namzetler gösterecklerdir. — İkinci (turda sosyalist namzedi en ziyade rey alan ve diğer proletarya fırkasma ve yahut halk cephesine dahil di- ğer her hangi bir fırkaya mensup bulunan namzet lehine feragat e. decektir. 360 milyon sterlinlik bir müdafaa plânı hazırladılar 'Bu müdafaa plânı 6 senede tahakkuk ettirilecek Siyasa: Paristeki mühim görüşmeler ve Rusya Londradan sonra siyasal faaliyet Parise intikal etti. Kral Jorjun cena ze merasiminden avdet eden devlet res is ve mümessilleri İngiliz devlet adam larile başladıkları konuşmalara yeni Fransız hükümet erkânile devam etti- ler. Londrada olduğu gibi Paristeki konuşmalarda da iki mesele hâkim ol- muştur: Almanyanın kuvvetlenmesi ve orta Avrupa işleri, (Almanyanın Avrupa siyasal hayatında gittikçe fa, al bir rol oynaması Fransa ve Rusya» yı çok yakından alâkadar etmektedir, Fransa Versay muahedesinin ayakta duran son maddelerinin de Almanya tarafından hiçe sayılmasından ve bfl- hassa askerlikten tecrit edilmiş olan Ren havzasının işgalinden korkmakta, dır. Rusya ise, açıktan açığa, bir Al- man taarruzuna karşı koymak için her sahada görülmemiş bir faaliyet göstermektedir. Müşterek tehlike, son zamanlarda Fransada (oAlmanya ile anlaşma lehinde yükselen bazı seslere rağmen, Rusya ve Fransayı yaklaş. tırmıştır, Fransada kuvvet ve şiddet rejimlerine, her türlü faşist idarelere aleyhtar olan sosyalistler ve radikal Jer iki memleket arasındaki rabrtala- rm kuvvetlenmesi için ellerinden gele- ni yapıyorlar. Son Fransız kabine buhranında da evvelce hazırlanmış fa, kat fasdiki Lâval tarafından gecikti- rilmiş olan Rus — Fransız itilâfı bü. yük bir rol oynamıştır. Lâvalin çekil. mesini yalnız dahili ve harici sebepler değil biraz da Rusyaya (karşı takip ettiği politika, ve bunun Maoskovads uyandırdığı büyük O hoşnutsuzluk do- Zurmuştur. Sovyet Rusya Dışbakanı Litvinofun Parise gitmesi ve Fransız (o hükümet erkânile görüşmeleri Fransız — Rus anlaşmasının bir fn evvel tasdikile a- lâkadardır. Yeni Fransız kabinesinde hâkim bir rol oynıyan sosyalist ve ra. dikallerin yardımile bu anlaşmanın kat'i şeklini alacağı şüphesizdir. ... Londrada olduğu gibi OParisteki konuşmalarda da büylük faaliyet göste ren Sovyet Rusya politikası Fransa ve Küçük itilâf devletlerine orta Av- rupada müzaheretini vadetmektedir. İtalyanın Habeşistandaki meşguliyet. lerinden, ve zâfa düşmesinden kuşku» Tanan Kücük (8JAf devletlerinden ha- zilari ve Avusturya Rusyanın yardım teklifini daha şimdiden alâka ile kar. şılamışlardır. Avusturyanın o Alman nüfuzu altına girmesine kat'iyyen â- leyhtar olan Fransa da böyle bir proje ile yakından alâkadar olmaktadır. Habeş — İtalyan harbi daha şim- diden umulmadık neticeler vermiştir. Sovyet Rusya İtalyanın meşguliyetin. den orta Avrupada faal hir rol oyna» yamamasından istifade etmiştir.Birçok milletleri kendine çekmeğe muvaffak olmuştur. Almanya Rusyanm bu faaliyetle. rine herhalde seyirei kalmıyacaktır. Raif N. METO Kondilisin cenazesi törenle kaldırıldı Üç gün evvel kalpten ölen Yu. nan generali Kondilisin cenazesi törenle kaldırılmış ve Turhaldeğei aile mezarlığına gömülmüştür. Merasimde kral da bulunmuştur. Büyük bir miting hazırlanıyor Atina, 2 (A.A.) — Ticaret ve sanayi teşkilâtlarınm bir temer « küz kabinesi kurulması lehinde büyük bir miting hazırlamakta oldukları söylenmektedir,