8 Şubat 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

8 Şubat 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

DARE HABEŞLER 'Tigre cephesinde faaliyet gösteriyor Habeş topraklarına getirilecek bir askere karşı iki! ; Habeş muharibi — İtalyan otomobil Afrikadan gelen hâberler dep helerde yeni hareketler olmadığı. © nı göstermektedir. Gelen haberlerin ri şudur: Grazyani kuvvetleri Negelliye ilerlerken büyük mağaralara sı - ğmmiş olan Habeş küvvetleri! köllarina ve müfrezelerine sık srk baskmlar yaparak onları taciz etmektedir - ler. Habeşler cenup cephesine bo- yuna takviye kıtaatr göndermek - tedirler. Bir Habeş generali: “Do. ğu Afrikasına çıkarılan her İtal - yan neferi için cepheye iki Habeş muharibi göndereceğiz,, demiştir. Ecnebi ajansı muhabirleri, Ha- beşistana yeniden 509 sahra topu hülâsala - geldiğini bildirmektedir. Makallenin ilk hatlarında u - zun müddet kalmış olan bir Avru- palının fikrine göre Habeşler bu- Alman fabrikaları Senede 4.000 tay- yare yapabilecek ——. Almanya silâblanmasına de - vam ediyor. Bü senenin sonunda Almanya ihtimal geçen senenin mayısında Hitlerin bahsettiği 36 fırkayı ta - mamiryacaktır. Bunlar 550,000 kadar muaz - zam askeri ihtiva edecektir. Bu senenin sonuna doğru Al - manyanın tamamen talim görmüş Beş tahtelbahir alıyormuşuz Bahriyemiz için konulan yeni tahsisattan bahsederek İngiliz ga- zetelerinden “Niyuz Kronikl,, An- kara muhabiri diyor ki: “Resmi mahafil, bugünkü bey- nelmilel durumda, zuhur edeccek ber hangi vaziyeti karşılıyabilmek üzere bahriyenin hazır bulunması lâzm geldiğini söylüyorlar. Anlaşıldığına göre, Türk hükü- “meti yakmda beş denizaltı gemisi | smarlamak niyetindedir.,, Fransızca İnformation İİ de ayni haberi vermektedir. “Petrol ambargosu müessir olacak Petrol ambargosu meselesini tetkik eden mütehassıslardan mü- rekkep iki tali komisyon vazifesi. ni bitirmiştir. Birinci komisyon İtalyadaki petrol stokunun ihtiyaca kâfi gel. miyeceği, binaenaleyh (o petrola ambargo tatbik edildiği takdirde harbin mukadderatı değişebilece. ği raporunu vermiştir. İkinci komisyon petrol nakli işini tetkik etmekte idi. O da bu işte Cemiyeti Akvama aza olan devletlere düşen vazifeleri tesbit etmiştir. Bu raporlardan #onra petrol ei ee muhak - rada bariz bir faikiyete maliktir - ler. Habeşler düşmanı dehşete dü şürecek olan çete muharebeleri yapmağı tercih etmektedirler. Tel örgüleri altında sürünerek yürüyen Habeşler, geceleri küçük İtalyan mevzilerine baskınlar yapmakta ve gündüzleri de kafi . leleri ve karakolları vurmaktadır. lar. İtalyanlar bu suretle yavaş ya- vaş gerilemekte ve Habeşler de buraları zaptetmektedirler. Ayni şahide göre Habeşler Makalleyi de pek yakında alacaklardır, Habeşistandan gelen haberle- re göre Habeş kuvvetleri dün Ba- li vilâyetinde ricat etmekte olan İtalyan askerlerine ani bir baskın yapmışlar ve bu suretle Negelliye! gönderilmekte olan 15 cebel topu ile 25 mitralyözü iğtinam etmiş - lerdir. ve kısmen talim görmüş efradının yekünu 1,600,000 olacaktır. Almanlarm şimdiki hava kuv. veti 1000 tane hattı harp tayyare- sinden ibarettir. Bu yekün yakın - da 2000 olacaktır. Alman tayyare (fabrikaları senede 4000 tayyare (çıkaracak bir kabiliyete girmeğe çalışıyor - lar. — Deyli Heralddan — Acaba silâh fabrikalarının simsarı mıydı? Bir Fransız saylavının sahtekârlığı Berlin, 8 (Radyo) — Fransızca Vendredi gazetesi bir Fransız say- lavın müthiş bir sahtekârlığını or- taya atmaktadır. Fransız saylavı parlâmentoda İ bir rapor okuyarak bir Alman ge- peralinin Alman hava kuvvetleri hakkında sarfettiği bazı sözleri kullanarak Alman have kuvvetle- rinin müthiş bir mertebeye varmış olduğunu ve bundan dolayı Fran- sanım da uçaklarını arttırmasılâ- zım geldiğini bildirmiştir. Fakat yapılan tahkikat netice- sinde bir Alman generline affedi- len sözlerin doğru olmadığı mey- dana çıkmıştır, Bu sözleri bir İtalyan generali istikbalde hava kuvvetleri lanmış ve yarattığı hayali bir Ak rean generaline söyletmiştir. Fran- sız saylavı bunu bildiği ha'de bir hakikat olarak serdetmiş ve bu su- retle Fransız hava kuvvetlerini arttırmak istemiştir. Saylavın bu hareketi kanuni ta- kibata tabi tutulacaktır harbi! hakkında yazdığı bir kitapta kul-| | müşlerdir. amir AE — Akşam postası Amerikanın veni Cumhurreisi Boran mı olacak? Borah İntihap devresi bitmiş olan A- merikan Cümhur Reisi Ruzveltin yerine yeni bir Cümhur Reisi seç- mek için yakında intihabat başlı- yacaktır. Şimdiden namzetliklerini ko - yanlar arasında âyan azasından ve cümhuriyetçi partiden Borah var-! dır. Amerika efkârı umumiyesinde büyük bir taraftarlık temin etmiş olan Borah'ın yeni Amerika Cüm- hur Başkanı olması muhtemel gö- rülüyor. Bununla beraber, demokrat par- tden olan Ruzveltin yeniden 4€- çilerek mevkiini muhafaza etmesi mümkündür. Borah, beynelmilel ihtilâflarda Amerikamn bitaraf kalması siya- sasına taraftardır. Ve harp borçlarınm almması lime meleırdır. Paris temasla- rının akisleri Hatır için harp olur mu? İngilizce Morningpost gazetesi nihayetlenen Paris görüşmelerin - den elde edilen neticeleri alatır - ken bilhassa Yugoslavyanın nok - tai nazarma işaretle diyor ki: “Yugoslav Kral naibi Prens Paul ile yapılan müzakereler gös- termiştir ki, Avusturya, İtalyanm aşağı yukarı tabii vaziyetinde kal dığı müddetçe, Yugoslavya, sırf Fransanm hatırı için, Avusturya- yı müdafaa etmek üzere harbi gözüne almıyacaktır. Zecri tedbir. lere iştirak eylediğinden dolayı tecavüze uğrayan bir devlete yar. dım etmekle Avusturya gibi hare- ket eden bir memleket için harbe girmek arasında büyük bir fark! vardır.,, Tevlik Rüştü şerefine ziyalet Dün Fransız Başvekili Sarro Dış Bakanımız Tevfik Rüştü Aras|* şerefine bir öğle ziyafeti vermiş, bu ziyafette Dış Bakanı Flanden, General Moren de bulunmuştur. Yugoslavya Kral naibi Prens Pol dün Tevfik Rüştü Arasla Ro. men Dış Bakanı Titüleskoyu ka - bul etmiştir. Üç devlet adamı, aktedilmesi düşünülen Tuna misakını görüş - Romanya Kralının ziyaretleri Romanya Kralı Karol bir şayi- aya göre Nisan sonunda Belgrada yapacağı seyahatten sonra Mayıs ayınm ilk günlerinde Sofyada Bulgar Kralı Borisi ziyaret ede - cektir. Avusturya, Polunyada Isyanlar| Suriyede karışıklık ayaklandı Zabıtanın açtığı ateş neticesinde üç kişi öldü Beyrut, 7 — Hama camilerin. den birinde verilen şiddetli bir nutuktan sonra, talebe sokaklara yayılarak cam ve camekânları kırmışlardır. Polis ve asker mü | dahale etmiştir. Asker mutat ibtarlardan sonra ateş açtığından birçok kişiler ya . ralanmış, üç kişi de ölmüştür. Bunlarla beraber ölenlerin sa - yısı yediye baliğ olmaktadır. Ga-| leyan Hüumusa sirayet ettiğinden orda da karışıklıklar zuhur etmiş- tir, Askeri kıtalar nümayişçileri tutmaktadır. Paris teyit ediyor Paris, 7 — Svriyedeki karışık. lıklardan üç kişi daha ölmüştür. Hamada büyük bir galeyan var - dır, Talebe birçok vitrin kırmıştır. Müteakiben talebeye bazı şüpbe- Ni unsurlar da katılmış ve talebe faaliyetini burjuva mahallelerine sirayet ettirmiştir. Bu sırada kıta. at müdahale ederek ateş açmıştır. Sokaklarda müfrezeler dolaş - maktadır, Milliyetperverler dileklerini bildirdiler Kahire, 7 — Bugün Beyrirtta Milliyetperverler yeniden hare - kete geçmişler ve hükümet bina - larını bir taş bombardımanına tutmuşlardır. - Milliyetperver jandarma ve polis kuvvetleri ara- sında şiddetli bir çarpışma olmuş ve bu kuvvetler halka ateş açmış. lardır. Neticede bir Fransız zabiti maktul düşmüş, 20 jandarma ve birçok polis yaralanmıştır. Şamda ve Halepte nisbeten! sükünet vardır. Yalnız tekmil dükkânlar ve çarşı kapalıdır. Hu- mus şehrinde de karışıklık olmuş ve dört kişi yaralanmıştır. Diğer bir habere göre de Beyrut ve Hu- musda çarpışmalar neticesinde ölenlerin sayısı 7 dir, Milliyetperverler Fransız fev - kalâde komizerine dileklerini bil. diren aşağıdaki muhtırayı vermiş- lerdir: 1 — Meclisi müessesan kanu - nunun iadesi. 2 — Mandanın ilgasiyle Suri - ye istiklâlinin ilânı. 3 — Parçalanan Suriye birliği. nin yeniden birleştirilmesi, 4 — Siyasi müerimlerin affı. Üç yerde daha isyan (1) ZANZIBORDA: Halk yeni yapılan bir kanunu protesto makammda bir gösteri yapmış, coşarak posta binasını tahrip et - miştir. Bir kişi ölmüş, müteaddit kimseler yaralnmıştır. (2) AVUSTURYADA: Viya - na dün büyük bir heyecan içinde idi, Her köşede bir polis memuru görünüyordu. Hükümet Viyana müddeiumumisi ile 50 kişiyi tev - kif etmiştir. Bunların Nazi propa- gandası yaptığı sabit olmuştur. (3) POLONYADA: Dün Le - histanın birçok yerlerinde Yahu - di aleyhtarları gösteriler yapmış. tır. Polis müdahale etmek mecbu- riyetinde kalmıştır. halkla asker,| 8 ŞUBAT — 1936 Almanyanın Paris konuşmalarına cevabı Almanyanın Paris konuşmalar rma cevabı, hattâ cevapları gecik- medi: Hitler, Göringi bugün Al- manyanın en yakın dostu bulunan Lehistan ile mühim konuşmslar yapmak üzere Varşovaya gönder- meğe karar verdi. Diğer taraftan da Almanya İtalya ile bir iki sene evvelki dostluğunu tazelemek için Romada büyük bir faaliyet sarfet meğe kaşladı. General Göringin Varşova se- yahatine büyük bir ehemmiyet ver mek lâzımdır. Çünkü Lehistan, coğrafi ve askeri vaziyeti itibariy- le Avrupada kıymeti çok büyük bir yer işgal etmektedir. Lehis- tan şarkta Almanyayı Rusyaya kar şı muhafaza ettiği gibi, icabında Orta Avrupada Çekoslovakya ve Romanyaya karşı durabilecek bir kudrettedir. Lehistanın son aylar- da Çekoslovakya, hattâ Romanya ile arasının açılması Almanyenm çok işine geliyor ve General Gö- ringin vazifesini sor derece kolay- laştırıyor. Diğer taraftan Almanya ve Po- İonyanm Rusya hakkında bazı pro- jeleri ve Polonyanın cenubi Rus- "| ya hakkında bazı emelleri, iki se- ne evvel iki mem!sketi birbirlerine yaklaştırmağa yardım etmişti. Al manya bunun için Poloı.yadan ba- zı isteklerinden bile vazgeçmişti. İ o Varşovada sıkı münasebetleri dame eden Almanya, Lehistanın ve Macaristanın bazı Rus ve Fran- sız projelerine karşı tedbirler dü- yüneceklerini süphesiz addetınek lâzımdır. ».. Fransa - İtalya münasebatının, Fransanın tamamen İngiltere ve Rusyaya yaklaşması üzerine, soğu- İ ması Alman siyasasına yeni birfir. sat vermiştir. Ve son günlerde Ro- ma ve Berlin arasında dostluğun arttığına dair âlâmetler görülmiye başlanmıştır. Musolini'nin Almanyaya karşı tavrı değişmiş ve icabında onunla beraber hareket etmekten çekin - miyeceğini ima etmiştir. Alman gazetelerinde de Italya lehinde bir çok yazılar görülmeğe başlanmış- tr. General Göringin Varşova se- yahati, barış muzhedelerinde, harp sonu neticelerinden memnun olror- yanların mühim bir tezahürüdür. Almanya, Varşova, Macaristan ve kabil olursa İtalya arasınd müşterek bir cephe teşkili ile alâ” kadardır. Raif N. Meto, Hitlerin dünkü beyanatı Resmi mahiyette değilmiş Almanyada İngilterenin hava nazırı Lord Londonderi Hitler ve Hitlerin murahhasi | bentrop arasında vaki olan £ melerin gayri resmi mahiyett€ “ duğu yazılıyor. per Bu görüşmeler, dün de va verdiğimiz gibi, Almanyay? | müstemlekelerin iade edilmesi WE selesine aittir. Fakat eski 19 ls nazırı Berline, olimpiyatlar kö yısiyle gelmiştir. Ve ii b de meti tarafından memur edine ğildir... Daha doğrusu bu nde! ler; Almanyanın resmi bi , bulunmasına yol açmak içindi ;