9 Şubat 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

9 Şubat 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

gi Italyanlar ne düşünüyor nasıl şeydir? Habeş harbine ve faşizme dair sorulan sualleri halk nasıl karşılıyor ? “Avrupa tethiş altında,, diye bir seri makale neş reden İngiliz mu. harrirlerinden Con Spivak İtal- yayı ziyareline dair “Deyli He- rald,, gazetesin- de yazdığı yazı. lardan o bir kaç parçası şöyledir : Spivak Harp mevzuu konuşmnyorlar Trende: — İşler nasıl burada? — Eh, fena değil sanırım! — Harpten ne haber?: Halk Afrika harbini nasıl karşılıyor? | Bu sırada muhatabımın gözle- rindeki pırıltı kayboldu. Başmı benden öte yâna döndürüyordu, | Pencereden dışarı bir şatoyu gös- tererek: — Burada manzara çok gözel! dedi, Ben, işitmedi sandım. Sualimi tekrarladım. Bu defa da mevzuu değiştirerek, bana ecnebilerin İ - talyada ne suyu «içmeleri lâzım geldiğini söylemeğe ve bu yolda izahat vermeğe başladı. , “© Ne oluyorsun, dedim. Harp mevzuu üzerine söz söylemek is- temiyor musun? Yavaş bir sesle ve boş vagon içe- vinirdel elife" Bitivip etrafa | narak” ye — Daha iyisi, bu mevzuu ko-| nuşmıyalım. Bırak gitsin, dedi. İta'yanlar ve faşizm Romada oturduğum bir otelin koridorunda otelin kâtibiyle karşı- laştım. Birkaç dakika öteberi tüktan sonra: — Ahvali âlemden ne haber? dedim. © Omuz silkerek: —o 150 Kadar iyi değil, cevabını konuş- i nizle gideyim. verdi. İtalya çok fakir. Sefalet çok büyük.. — Bu vaziyeti halk nasıl karşı- yor? — Halk ne yapabilir? Daha iyi bir gün gelmesini bekliyorlar. — Faşistlerin idaresinden mem- aun mudurlar? Onların aldıkları kararlar kendilerini tatmin ediyor mu? Sanki biryaya dokunmuşum gi- bi, boynu birdenbire dört tarafa gidip gelmeğe başladı. Asabileş - mişti. Yüzüme bakmak istemiyor - du. — Affedersiniz, dedi, hazırla - nacak faturalarım var. Müsaade - Nereye gittimse, her hangi kişinin vaziyete ve reji- me dair fikirlerini sorar sormaz gördüğüm manzara bu oldu. İsrar ettiğim zaman da bir ba-! hane bularak ayrılıyorlardı. | Faşist “Çekası , — Italyadaki “Hususi bie. me,, denen şeye dair bazı malümat' almak istiyorum. Faşist merkezinde idim, Ecnebi kısmi reisi ve Roma üniversitesi ekonomi profesörü Ernesto Lama ile konuşuyorum. Yukarıki sualimi sorunca birden yüzünün mütebessim hali silindi: — Niçin Husus' mahkemeye da-! ir malâmat almak istiyorsun? — Çünkü nasil bi? 4€y öldüğünü öğrenmek istiyorum, Bir umumi mahkemedir, değil mi? Pek âlâ ni-| çin bu kadar esrarengiz görünü- yor? Adımı zikrettiğim zaman ni- çin herkesin rengi kaçıyor? -- Fakat İtalyada tetkik edile. cek başka şey yok mu? — Ben her şeyi tetkik ettim. Şimdi bunu öğrenmek istiyorum. Mani varsa söyleyin. Bunun üzerine profesör şu ce- karşılaştığım | HABER — Akşam m postası S/ŞUBAT/1836 ii i Isviçrede Nazi reisini öldüren Faşist “Çeka, sı | Suikastçı yahudi genç cinayetini anlatıyor "Kapıyı karısı açtı.Tabancayı kocasina sıktım, fakat patlatamadım.. Boğaz boğaza geldik. Nihayet kafasına namlu deliğini dayadım,, vabı verdi: — Orası devletin düşmanlariyle övabini) uğraşan bir teşekküldür. Yanyada petrol madenleri bulundu Bu zengin madenler, dahili istihlâkine Yunanistanın bütün kâfi geldiği gibi ihracatına da yarayacak Yunanistanın bazı yerlerinde bil. hassa Epir'in (eski Yanya vilâyetinin) bazı taraflarında ewelce petrol izle. rine tesadüf edilmişti. Fakat yapılan araştırmalar neticesinde bunların mü- him olmadığı anlaşılmıştı. Son zamanlarda oÂtinaya garbi Trakyada petrol madenleri bulundu- ğuna dair malümat gelmiş ve bu ha- berler Yunan opayitahimda büyük alâka uyandırmıştır. Yunan iktisat vekâleti derhal araştı'malar yapmağa başlamıştır. Iktisat vekâletinin büyük memur- larmdan biri derhal garbi Trakyaya gönderilmiş ve bu (memurun petrol membar izlerine tesadüf ettiğini bildir. mesi üzerine araştırmalar derinleşti. rilmiştir. Mühim — sermayedarlar da bu işle alâkadar olmuşlar ve Alman. yadan mütehassıs profesör Stvzer ve doktor Runge fenni tetkikata memur edilmişlerdir. Evvelce Musul ve Amerikada araş! tırmalar yapan bu (mütehassısların tetkikatı tamamen müsbet (neticeler vermiştir. Bunlara göre bulunan pet rol madenleri ehemmiyetlidir. Yuna- Değ Bir petrol amelesi çalışırken... nistanın bütün ihtiyaçlarından başka ihracat da yapmak kabil (olacaktır. Müdenlerin denize yakm olması ma- Myet fiyatının az olmasına yardım edecektir, Petrol omadenleri garbi Trakyanm Ferecik Bien, yakım- dırlar. Bundan bir kaç gün evvel telgraflar İsviçrede Davozda bir yahudinin İsviç. re Alman nasyonal sosyalistlerinin re. isi Wilhem Gustlof'u bir suikast netice. sinde öldürdüğünü bildirmişti. Bu suikast, ve sulkasti yapan yahu. di genci Davit Frankfurter hakkında son gelen Avrupa gazeteleri şu malü. mat: ve tafsilâtı vermektedirler. Davit Frankfurter Yugoslavyanın Vinkovce şehrinde doğmuştur, Ve bir hahamın oğlu olup yirmi sekiz yaşında. dır. Bu cinayeti işlemeğe kendisini teş. vik eden sebepleri şu şekilde anlatmış. dır.: — Ben hasta bir adamım. Şimdiye kadar tam yedi defa ameliyat masasına yatarak ameliyat oldum. Fakat doktor. lar sekizinci defa daha ameliyat edil. mem lüzumunda müttefiktirler, Gayet iyi biliyorum ki, bu sekizinci ameliyat. ta hayatımın kurtarılması İmkâne olma. yacaktır. Öleceğim. Almanyaya ve nazilere karşı sonsuz bir kin besliyorum. 1929 da Lâypziğde tıb fakültesine devama başladım. Çalış. kan ve sıntfın en iyi talebesi idim. Bu. rada iki sene kaldıktan sonra Frank. furta giderek tahsile oradaki Üniversi. tede devama başladım. Burada da sı. nıfın birincisi idim. O sene nasyonal sösyalistler mevkii ik tidara geçtiler. Ve irkdaşlarıma zülüm ler yapmağa başladılar, Ve beni. sını. fin en iyi talebesi olduğum halde sınıf. ta bıraktılar. Bu, benim çok gücüme ite, Yi ar el ei dini, ? Gustlofu tenrmiyorum. Hiç bir gizli cemiyete mensup değilim. Ben yalnız hayatımın soruna gelmiş olduğumu an.! ladığımdan nezilerden bir intikam ol. mak hersile yanıyordum. Bu düşünce ile tabancama altı kurşun yerleştirdim. Bana inannız ki, bu altı kurşun Gustlof için değil, çok daha yüksek mevkide bulunan bir nazi niyetine ta- Tiredeki Öldürülen Nazi Reisi bancaya konmuştu. ,# Gustlofun adresini bir telefon reh berinde buldum. Hemen evine gittim. Kapıyı Karısı açtı. Bana ne istediğimi sorunca kendisine Almanca olarak Al. manyadan' geldiğimi, kocasile çok mü. him ve hususi bir şey konuşacağım söyledim. Gustlof bu sırada yandaki odada telefonla konuşuyordu. Telefon kontişmasmı bitirerek benim bulundu - Zum salona girdi. Hiç bir kelime söylemeden tabanca. mı çekerek üstüne siktım. , Tabancatn almadı. © Güstlef üze: 5 atılarak” bönü İs. vahladı, Tama “ ek kataşına dayayarak ikinci “defa tetiğe bastım. Tabanca bu sefer ateş aldı. Ve ben bir. biri arkasından başma,ve boynuna beş defa ateş ettim. Gustlof cansız yere yıkıldı. Odadan çıktım. Karısı dişarıdan bağırıyor, im. dat istiyordu. Evin önüne büyük bir kalabalık toplanmıştı, Dışarı çıktığım zaman Üzerime hü. cüm etmek istediler. Tabancamı on" ra doğru çevirince korktular, Birbiri rini ezerek kaçtılar. Tabancam elimdi. ilerledim. Yolda hep son kurşunu © kendi kafama sıkmağı düşünüyordu” Önüme bir ev çıktı. Içeri girdim, Ev | hipleri benden ürktüler. Telefonun # rede olduğunu sordum. Korkarâk gö” terdiler, Telefonu açtım. Ve polis * törlüğünü bularak hâdiseyi anlatti” Gelip teslim olacağımı bildirdim. Gi“ tim ve teslim oldum. İşte bütün hâdise bundan ibaretti” Davos, 8 (A.A.) — Alman hâber #4 ma bürosundan Gustlofun tabutu kiliseye kaldırılmıştır. İsvigrede otur Alman milli sosyalist grupunun $iy#” sal memurlarile Hitler gençliği tabutu bekliyorlar. Cenaze merasimi “ gün yapılacaktır. $ İsviçredeki siyasi cinayı “Niyuz Kronikl,, muhabiri 1923 de Sovyet murahhas Borovsli” nin bir Rus mültecisi tarafından öldi rülmesindenberi İsviçrede ilk siyasi © nayet işlenmiştir. J Bu defa öldürülen adam yahudiler | düşmanı bir Hitlerci idi. Hitlerin İs | de ajanlığını yapıyordu. , 1898 de Avusturya Oimparatoriç$”| Elizabetin Cenevrede katledildiği gif) denberi İsviçrede bütün mühim şahsiyetler, polisin ihtiyati tedbirleri, le korunmakta olmasma rağmen bu © nayet vukubulmuştur. 4 ni rel er söylendiğine göre onlardf bazılarını yahudi gazetecisi Yakobif | bundan bir müddet evvel yaptıkları & bi Alman hududuna kaçırmık ve 1â# gelen dersi verdirtmek itiyordu. “7 Demokrat matbuat ta dahil o halde, hattâ Bern meclisine kadar yerde bu adamın İsviçreden çıka bile mevzunbahs olmuştu. 21 müthiş cinayet Kör Hasan kadını kör çakile doğradı (Baştaralı 1 incide) maktadır. Genç bir kadı olan mak iki yıl önceye kadar birlik yaşama tul Ayşe ile cani arasında bundan! vardı, Ayşe onun metresiydi. Fa- kat üç sene beraber yaşadıktan; sonra nihayet bu hayattan osanan| kadın, Hasandan ayrılmıştı, iki yıldır yalnız yaşıyordu. Bu müddet içinde Hasan müte-| addit defalar ona gene eski hayatı teklif etmiş, fakat kabul ettireme- mişti. Kadın yalnız yaşadıkça bu adamdan kurtulamıyacağını anla yınca, evlenmeye karar vermiş ve vakadan bir hafta önce Şerif adın da bir kahveciyle nikâhlanmış, o nu Tirenin Turn mahallesinde sa- hibi olduğu evine almıştı. Bu haber Kör Hasanın kulağı! na gidince, cani, hiddetinden ne! yapacağını şaşırmış ve vakit geçir- meden Tireye gelerek doğruca Ay şenin evine gitmiştir. Sabahleyin evinde hamur yoğurmakla uğraşan kadmı mutfakta bulan katil ka- pının arkasını sürmeliyerek onu tehdit etmiş ve: Kocasından boşa- narak kendisine metres olmasını söylemiştir. Ayşe bunu kat'iyetle reddedince o cebinder çıkardığı küçük ve eski bir çakı ile kadının üzerine yürümüş, yere yatırarak biçare kadıncağızı (boğazından kesmeğe başlamıştır. Ayşenin feryatları etraftan du- yulunca evin önü insanla dolmuş- sa da içeriye girecek cesarete bir kurtarıcı bulunamamıştır. Yalnız| bir ihtiyar kadın içeriye dalmış! fakat gözlerini kan bürüyen cani- nin kendisini ölümle tehdit etmesi üzerine hemen kaçarak dışarda bu lunanları, gördüğü feci manzıra- dan haberdar etmiştir. Ayşe içerde caninin bıçağı al- tında inim inim inlemekte devam ederken komşulardan bir çocuk da karakola koşmuştur. Lâkin geç kalınmıştır, çünkü canavar adam, zavallı kadıncağızın boğazını par- çaladıktan sonra dudaklarını, bur- nunu kesmiş, şakaklarından oy- muş, karnını ve göbeğini deşmiş, ve sayısı yirmi sekizi bulan ufak, büyük derin yaralar açarak onu yaşamasi imkânsız vaziyete getir- miştir. Canavarlık faslı bu kadar'a da bitmemiştir: Hasan bu defa bıça- ve jandarma komutan: Halit “| | daç gelmişlerdir. Ken bei ğı bırakarak orada eline d kalın bir sopayı, bitap kadın cudunun muhtelif yerlerine “© mağa başlamıştır. ö Bundan sonra katil hemen" dan kaçmış ve biraz sonra ka mahalline müddeiumumi neye kaldırılmış. fakat el lınmak istenirken derin i içinde kıvrana kıvrana ia Katili takip eden Yüzbs#' Andaç ve jandarmalar pe yakalamışlardır. Soruya çekilen bu kanli sy sö itidalini hiç bozmadan #“ vermiştir: “— Ayşe bana hakaret ei den öfkelenerek öldürdün” Üştü başı kan içinde V9 kandan hoşlanır olan katil ği suçun kdd İsuyemfi iie ği suçtan müteessir Tireliler, ilg bir cinayetin vukuunu karşılamakta ve büyük PİT, cik içinde bulunmaktadırlar» Ja kata devam olunuyor. H Gün” Ki