9 Temmuz 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

9 Temmuz 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

Ül TARİK o Yazan 436 sene evvel bugün : azan : Niyazi Anmet Modon'un zaptına karar verildi Papas Falkoni ahaliyi teşvik ederken öldürüldü, şehir beş gün beş gece ateşler içinde kaldı 1901 yılı Pantekot yurtusunun! pazar günü, Romada papa kilise- sinde bütün hıristiyanlara, hiristi- yan Hükümetlerin Türkiye aleyhin. de ittifakı ilân ediliyordu. Bu itti. fak, eski Ehlisalip seferlerinin ye- rine kaim olacak şekilde idi. 1501 yık ittifakı, hıristiyanların Türk. ler aleyhine ikinci defa birleşme- leri idi. Tarihin bu büyük hadisesine se. Bep olan vakayı anlatalım: 1500 yılı kışı esnasında Bayazıt Kırk gemi yaptırmıştı. Bunlarm yir misi tersaneden çıkmak üzere idi. Bir gece gök yüzünü kızıl alevler bürüdü. Venedikliler, yirmi gemi. yi de yakmağa muvaffak olmuş- lardır. Bunu yapan düşman daha ileri gitti. Arta görfezinden do- nanmayı kuvvetlendirmek ( için gitmeğe hazırlalan imdada da ma- ni oldular. Üstüste gelen fena ha- berler Bayazıdı hiddetlendirdi.As- kerin şecaatini arttırmak için İs- tanbuldan hareket ederek Moraya geldi. Burada, Yaküp paşanın donan- ma ile Modon önüne vardığı habe- rini aldı. 436 sene evvel bugün, 1500 yılı dokuz temmuz günü padişah bü. tün kumandanları yanına çağırdı. Onlara şöyle dedi: — Ben de Modon önüne hare. ket ediyorum. Durmadan düşman. İıklarmı gösterenler, ocezalarmnı bulmalı.. Bugün, burada söyliye. ceğim söz hakikat olmazsa © geri dönenlerin hepsini idam ettirece. ğim. ... Modon, her ne bahasma olursa olşun alacaktı. Unumi hücum, o kadar'şidetli oldu ve Türk asker.| leri o kadar canla, başla ileri atıl. dılar ki, hendeklerde ezildiler, Ar. kadan gelen ordu, yaralı ve ölü o- larak hendeklere dolan arkadaş. larmı çiğniyerek ileri atıldılar. Muhasara üç hafta sürdü. Hü. cum eden ordu: — Geri dönmek yok.. , Diye atılıyordu. Etrafı kuşatıl. mış olanlar da: — Ölürsek vuruşarak ölelim. diyorlardı. Türk ordusu yeni hazırlanırken Venedik amirali Trevizani imdada yetişti. Modon- lular aç kalmışlardı. Amiral, do-! nanmasından dört kadırga ayırdı. Zahire yüklü olan bu kadırgalar limana gireceklerdi. Fakat bu, çok tehlikeli idi. Çünkü limanın ö- nünde Türk donanması bulunduğu gibi liman zincirle kapalıydı. Bu- na rağmen Tİrevizaninin kadırga. ları dolu yelken limana doğruldu. lar, Zincirin gerili bulunduğu ye- re kadar girmeğe muvafak oldular. Bunu gören muhasara edilmiş as- kerler, hep birden istihkâmları bı. rakarak limana (koştular. Zinciri kırıp kadırgaları kurtardacaklar. dı. bir hücuma Anadolu beylerbeyi Sinan İ şa, bir anlık fırsatı kaçırmadan son hücum emrini verdi. Kalelerde bile mukavemet edecek kimse kali mamıştı. - Bir müdet sonra“ şehir, baştan başa işgal edildi. Hammer şehrin işgalini şöyle anlatıyor: “Yaşa bakılmaksızın ve erksk, kadın denilmeksizin kıtal birkaç saatler devam etti. Hemen bütün asilzadeler idam edildi. Papas An- drea Falkoni ahaliyi teşvik et. mekte olduğu bir sırada öldüzül. dü. Şehir ateşe verilerek beş gün yandı.,, Yeni yapılmış yirmi gemiyi bir gece içinde yakan düşmandan inti- kam alınmıştı. Modon'un zaptım- dan sonra Navarin ile Koro kendi. liklerinden teslim oldular. ».. Harap edilen Modon, perişan bırakılmadı. Kalelerin yeniden ya- pılması için üç yüz amele çalıştı- rıldr. Etrafm şenlendirilmesi için de Mora'nın her yerinden beş aile istenildi. ... İşte Modon'un zaptından sonra. dır, ki Türkler aleyhine ikinci defa hıristiyanlar ittifakı yapılıyordu. Yeni neşriyat Ma “DÜN ve YARIN TERCÜME KÜLLİYATI ALTINCI SERİ Eneit Virgile Para Reiners Sezar Plutark Çiçeron Plutark susufagu İlmi Felsefe Reichembach Ziya Somar Karıncaların hayatı Materlireh Naci Ecer 75 Demosten Plutark Haydar Rifat Hipnotizma P Janet C, Sena Bu serinin kitapları renkli bir kapak içinde ve dikişli olarak satışa çıkarılmıştır Satış yeri — VAKIT Matbaası — İSTANBUL Ankara caddesi — — Telefon 24370 KİTAPLARI Ahmet Reşit 100 Kuruş Mublis Etem 25 Haydar Rifat 44 , 49 " 35 ”» ” ©, 100 ,, Karton kapları da mevcuttu. , HABER — Akşam Posta Anlatan: Nesip Karaçay Tercüme ve iktibas hakkı mahfuzdur. No. 29 Arnavut âsisi, emerek şu Anadolu delikanlısı haline getirili mi istiyorsunuz? Hayır! buna mülsaadikz . # a. Selânikte Osmanlı Bankasının yanında Bulgarlar tarafından “dine mitle atılan tünel VEM Bir Bibasan hatırası, sağdan ikinoi, bu fefrikanın muharriri Nesip Karaçay Arnavut Tlığından. Halbuki böyle hareket olunaca- ğına, meşrutiyetin sarhoş genç un- surları, Arnavutluğu da tıbkı Ana» dolu vilâyetleri gibi idare etmek! istiyerek silâhları toplamak nüfuz kayudatmı icra etmek, mektepler açmak, her yere inhisarları sok: mak bilâkayit askere almak gibi Arnavutların alışmamış oldukları ve birdenbire gayet acı gelen bir takım tedabirin tesisine girmiş lerdir ki, bu yüzden o memleket halkı büsbütün Osmanlılara muha- lif olmuş, bir ara irtica ile bu ba lin önüne geçmek istiyerek büvük kabineyi meydana getirmişse de, o esnada Rusyadan, bu keşmekeş- ten istifade ederek yukarıda zik- redi'diği gibi Türkof'u gönderip Balkan ittihadını meydana getir- miş olması, Arnavutlara artık kay- bedilecek zaman olmadığını işrap ederek istiklâl mücadelsine bir an evvel atılmalarını icap ettirmiş tir. ... Rumeliyi işte böyle kaybettik Anadolu vilâyetlerine Arna- vutluğu benzetmek keyfiyetine karşı vaki olmuş olan Debredeki bir kıyamda, Arnavut rüesasiyle! vuku bulan müzakerede atideki; .beyanatta bulunmuşlardı; düpedüz söyledi: “ Bizi. b ibi, Arnavutça bir darbrmestl ve “Ni Dibran ke dü şeyi” Üni “Bir Debreli iki şeytana dir.,, Sebebini söyliyelim: Me miz denizlerden uzak “* etmiyeceğiz / sarfiyat şehirlerinden m*” ması hasebiyle gerek es) rekse tüccarda iktisadi b“ sı) olunca hemen bir içti! buna ihtilâl süsü vererek ik nin dikkatini celbeder v£ğ van Debreye bir iki tabur ** riz. Asker gelince çarşı g işler. Buhran zail olur hata varırız! Kendileri"? ie değil mi: Bu fıkara tiriş ikide bir çiftinden çubv .i yırıp bu kadar masrafa * | rarak buraya getirtiyors0” t Bir Anadolu neferi tutu rerek isyan reislerinden ki: ği Me) — Bizi de bunlar gibi “iş dağ mak istiyorsunuz? Bakın alay, da bir dirhem kan var mi fe Ve lâlettayin bir nefer! öpün sarı yüzünü bize gö Sonra kendi yüzüne bi vurdu: Me — Bak, benim yüzümü ka na... ii Ve ilâve etti: — Sebebini söyliyeyim emdiniz, emdiniz... Bu diniz... Biz ne kadar en —Bi i l tiririz Ke gi a e niz mi işte potera Gibtilâl Ha (De Ku, siyasi ahvale az çok vukufumuz vardır. Zannetmeyin ki biz Auz-| dolu köylüsü gibiyiz. Hattâ bir de| Seldaikle Olimpos ritim meydanında jandarma mülehassısı pe istikbal merasimi