9 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

9 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. NO: 5369 ADIMIZ, ANDIMIZDIR. Tarım Kredi 1470 sayılı kanuna göre kredi koo- peratifleri, gerek idare gerek kontrol bakımından hemen tamamen Ziraat Bankasına tâbi bulunurken; 2836 sayılı kanun Ekonomi Bakanlığına çok geniş salâhiyetler vermiştir. Bu salâhiyetler arasında devlet, ko- operatif ortaklarına da ana mukaveleye uyzun çalışmalardan doğacak mesuli- yetleri müsterekleştirmek. - geniş kontrol hakkı vermek gibi müstahsili de bu sahada - vazi miş ve kooneratifin muvaffı bir elbirliği cephesi haline getirmiştir. ortak bu hakkını bilhassa umumi heyet toplantıtarında kullanacaktır. Umumt heyet ilk defa olarak eko. nomi bakanlığınca kooperatifin kuru- Tuşunun tasdikinden sonra bölge Zira- at Banbasının daveti üzerine ve normal olarak da her yıl mart / sonuna / kadar toptanmız olacaktır. Umumi heyetin normal toplantisın. da ruznameye bir madde eklenmesi en az on ortağın toplantıdan en az beş gün evel tahrirt müracaatlariyle - mümkün olacaktır. Umumi heyetler toplantısında ruz- 'nameye girmemiş olan noktalar görüşü- demiyecektir. ziraat bankasının tayin ede ceği deleye ile varsa kredi kooperatif- deri bölce birliğinin delegeleri umumt heyet tonlantısında hazır bulunur. E- konomi Rakanlığı umumt heyet toplan- tılarında bir delege bulundurabilecek- tir. Umum? heyetlerin karar verebilme- Bi için kooperatif ortaklarının - yüzde elli birinin şahsen vahut temsilen hazır tır. Ancak kooperatifin 'karar verebifmele “için bulune ortakların vetmiş. beşinin hazır bulünmasr lâzımdır. Umum? heyetin vereceği — kararlar, tarım kredi kooperatifleri kanuniyle ana mukavelenameye ve Ziraat Banka- 'dikinden sonra tatbik edilecektir. Kooperatifin işleri bir idare heyeti tarafından çevrilecektir. Bu heyeti, u- mumi heyet iki yel için gizli rey ile se- çecek ve sayıları üc ile beş arasında o- lacaktır. Kdbperatifin direktörü idare heyetinin tabil azasıdır. Biribiriyle i- kinci, üçüncü ve dördüncü dereceye ka- dar akraba olanlar aynı zamanda idare heyetinin azası olamıyacaklardır. - İki 'ara yedek olarak seçilecektir. — Az: her yal içlerinden birini reis ve diğer birini reis vekili seçeceklerdir. Koope- ratif, resmi — dairelerle mahkemelerde ve üçüncü şahıslara karşı idare heyeti- ni temsil edecektir. Kooperatif adına yapılmış olan bütün işlerden — doğan haklar ve vazifeler kooperatife aid ola- caktır. İdare heyeti azaları her zaman işten zekilmek hakkını / taşımamaktadırlar. Kooperatifleri İdare heyeti toptan çekilecek olurlarsa umumi heyet hemen fevkalâde olarak toplanacak ve yeniden seçim yapılacak- İdare heyetinin vazifesi - kanun ve 'ana mukavelename hükümleriyle Zira- 'at Bankasınca verilecek talimat ve u- kararlar çerçe- vesi içinde kooperatifin bütün iş sıya- Sasını tatbik etmek ve bu hususları kon- heyete; gerektiği za- at Bankasına ve Ekono- Ha malümat vermek vazi- fesile mükelleftir. Kooperatife girmek istiyenlerin alınıp alınmaması, - koope- n çıkarılacak ortaklar hakkında umumi heyete teklif yapılması, ortakla- tın kredi hadlerinin tesbiti, para almak veya borcunun vadesini uzatmak içir kooperatife baş vuracak ortakların teklerinin tetkik edilerek bir karara bağlanması, büdeenin hazırlanması, u- umumi teklif yapilması, ortakla. namesini tayin etmek, yıllık işler hak- (Sonu 2. inci sayfada) Yugoslavyanın dostları illetler Cemiyetinin B. Stoyadinoviç, ba; Ş Belgrad, 8 (A.A.) — Başbakan B. Stoyadinoviç, dün Yugoslavyanın her zamankinden kuvvetli bir vaziyette ol- duğunu söylemiştir. Başbakan, Yugoslav radikal birliği merkez komitesinde söylediği nutukta, '#on Cenevre hâdiseleri hakkında beya- natta bulunarak demiştir ki — MitletleP'cemiyetinin başarısız. Jar teminine sevketmektedir. Yugos- Javyanın iyi bir ordusu olduğu dostları da vardır: İngiltere dış bakanı son defa yaptığı beyanatta, ecri tedbirler kalktıktan sonra dahi ingiliz hükümetinin Yugoslavyaya ver- diği teminatı muhafaza edeceğini bil- dirmiştir. . Türkiye ve Yunanstan Pransa * fransız - başbakanı B: Leon Blum, memleketinin Yugoslavyanın em- niyetini bizrat Fransanın emniyeti - Jarak telakki ettiğini söylemiştir - , ye- di ulusu ihtiva eden küçük anlaşma i- le Balkan antantı. B. Sföyadinoviç sözlerini şu suret- de bitirmiştir. “— Denilebilir ki, Yugoslavya sağ- lam bir grupa dahil bulunmaktadır ve Avrupa hâdiselerinin nümüzdeki in- kişafından korkusu yoktur. ınun İnönü kampı iki gün sonra açılıyor Dün, şehrimizdeki gençler gittiler. ısızlığa uğramasının bi yeniden silâhlandırdığını söyledi. Konferan Son haberler üçüncü sayfamızdadır 9 TEMMUZ 1936 PERŞEMBE verma HER YERDE 5 KURUŞ ; yirmi altı maddelik ingiliz projesinin on beş maddesini tetkik etti İngiltere, projesinin iki maddesinde değişiklik yaptı Muhtelif delegasyonlara mensub şahsiyetler; İtalyanın istinkâ- fıma rağmen konferansın devam, anlaşmanın imza ve Türkiye- nin boğazları tahkime salahiyetli olacağını kaydetmektedirler Konferans barış ve savaşta boğazlardan geçecek harb gemileri meselesini tetkik etmektedir Montrö, 8 (A.A.) — İngiliz delege heyeti kendi projesinde bazı - tadiller yapmıştır. Madde: 10 — Boğazlardan geçecek harb gemileri ve muavin gemiler için 15 gün evel türk hükümetine diplo- matik tarik ile ha- ber — verilecektir. Bu ihbarda gemile- gidecekleri yer, adedleri Biriş tarihi gösterilecek- tir. Eğer bu tarih Ö değiştirilecek o - Tursa yeni giriş ta- rihi üç gün eveb den bildirilecektir. Boğazlardan geçiş ilk ihbar - tarihin- den itibaren 20 D gün zarfında vuku bulacaktır. Bu dev- n milletleri renin inkızasından sonra on beş güne dük yeni bir prea- vis Yerilmesi Yü zımdır. Geçiş mecburiye- tinde kalmaksızın Çanakkale ve İs- tanbul boğazı med- halindeki bir işaret istasyonuna emri altında bulunan kuvvetin hakiki teşek- külü ile bu kuvvete aid bütün mütem- Yuğgoslavyanın sağlam dostluklarını anlatan B. Stoyadineviç mim malümatı bildirecektir. Madde: 11 — Her hangi bir zamanda B. Greiser, danziglilere bekle- diklerinin yaklaştığını söyledi İngiliz gazeteleri ve Lord Sesil olimpiyadlardan sonra başlıyacak bir harbten bahsediyorlar Danzigdeki hücum kıtaları arlırıldı KP Montrö şehrine bir bakış boğazlarda transit halinde bulunabile cek olan bütün ecnebi bahrı kuvvetlerin Aazami tonajı yaküinu geçiş esnasında fi- K hizmette bulunan türk filosu tonaj yekünunun nısfını tecavüz etmiyecek ve yahud fil hizmette bulunan türk filosu tonajının yarısı, 15 bin tonu bulmadığı takdirde mezkür azami tonaj yekünu 15 bin tonu geçmiyecektir. Mamafih, işbu maddenin yukariki bendinden isthidaf edilen kuvvetler 9 sefineden fazla ihtiva edemerler. Karadenizde sahili olan veya olmu yan devletlere mensub - olup, 14 üncü madde ahkâmı mucibince - boğazlar da- gemiler bu tonaja dat olmuyacaktır., İngiliz gazetelerine göre Londra, 8 ÇALA.) — Bu sabahki in- giliz gazeteleri Montrö konferansı hak« (Sonu 3. üncü sayfada) İNGİLİZ - MISIR GÖRÜŞMELERİ Yapılacak anlaşma askeri işbirliğini temin edecek Londra, 8 (A.A.) — Resmi mahfil ler, Kahirede ingilizlerle mısırlılar ara- sında - yapılmakta - olan görüşmelerin memnuniyete değer bir şekilde cereyan etmekte olduğunu beyan etmektedir. Bununla beraber bazı meseleler, bilhas- 'sa Sudan meşelesile Mısırda oturan cenebilere ald şahsi ahkâm meselesi henüz halledilmemiştir Aynr mahfiller, gelecek anlaşmanın Kahiredeki ingiliz askerlerinin - yavaş yavaş çekiler€k Süveyş - kanalı bölge- sinde tahşid edlieceğine dair hüküm- Anönü kampına giden talebeler bir arada Yazısı 5. inci sayfada - Danzig, 8 (AA.) — — B. Greiser'in ) tarafından şiddetle alkışlanmıştır. Mu- avdetinden sonra serbest şehirdeki bü- | m: plandı haltıklı Hd ni tün Hitlerizm aleyhindeki faaliyetleri | daşları önünde söz almak üzere hemen urmak için hemen geniş mikyasta | âyan meclisine gitmiştir. ieranta girişilmiş olduğu zannedilmek- Muhalefetin son izlerinin de pek ya- tedir. kında ortadan kalkacağı tahmin - olun- B. Greiser, dün akşam gelmis ve halk (Sonu 5. inci sayfada) leri ihtiva edeceğini ilâve etmektedir. (Sonu $. inci savfaday A