8 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

8 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. No: 5368 Başbetke CENLVRE KARARI Kuvvetli bir devlet tarafın- dan küçük bir devletin toprakları istilaya uğramak, hürriyetler mah- volmak, taçlar düşmek tarihte isli görülmiyen hâdiselerden de- ğildir. Bilâkis biz tarihte misli gö- rülmiyen bir bekliyorduk: Kuvvetliye karşı bütün milletler birleşerek, haklı ve mazlüm olanı Milletler Cemi- yeti bu maksad için kurulmuştur. Fakat ne Mançuri'de Japonya'yı karşı, ne de Habeşistanda İtalya- ya karşı muvaffak olmuştur. A da bir fark varsa, Mançuri sında zecri tedbirlerin dahi tatbik edilmemiş olmasındadır. Harbı kaybeden bir impı tor, kaçı müstesna, 'tün —dünya milletlerinin lanmış olduğu bir. salonda kür- süye çıkarak kendi halkının hür - riyet ve hak davasını müdafaa et- iç hak namına bu. kadar olunmamıştır. Vakanın mazidekilere benzer tarafı şudur: Bir devlet, zayıf bul- duğu başka bir devletin toprakla- rınt almak ister. Orada menfaatle- ri olanlarla uyuşarak veya hep: 'e meydan okuyarak, kara ve de- niz ordularını seferber eder ve fütuhatta bulunur. İtalya Habeşis- tan'a karşı 1913 de böyle hareket edecekti. Eğer onun Afrikada yerleşmesinden İngiltere memnun değilse, ya hazırlığı tamamdır, harba karışacaktı veya, bugün ol duğu gibi, tamam değildir, müsa- aha edecekti. Halbuki şimdi Ha- beşistanm şu veya bu . bayrak al. müdafaa birlere, yani sulhu vermek hareketine lerdir. Denecek ki eğer Milletler cemiye- ti olmasaydı Negüs italyanlarlı pa- zarlık ederek topraklarının veya hukukumun bir kısmını kurtaral lirdi. Aduva zaferi ile biten mü- cadelede böyle olmamıştır. Sonra, İtalya'nın bütün Habeşistanı -bu kadar çabuk istilâ etmek kudreti- ni kendinde gördüğü zaman, işini yarım halletmesine hiç sebeb yok- tu. Eğer kala kala Negüs'e Fas sultanlığı gibi bir maaş ve makam kalacak idi ise, böyle bir vaziyeti kabul etmenin gayesi olan geçim bozana ceza irak etmiş- karşılı Negüs'te yet kartının — altında istan imparatoru. sıfatı bulunacaktır. Zamanımızın lehine olanları kaydedelim: Milletler Cemiyeti - 'nin muvaffak olmasına, eski tâbir ile, ramak kalmıştır. Eğer Habeşistan biraz daha medeni ve kuvvetli olsaydı, eğer zecri tedbir- lere İ kalem daha ilâve 'dı, tarih hakkında bir em- lik kaydedecekti.. Milletler Cemiyeti fikri, mil. yonlarca insanın boğazlanması ile neticelenen büyük harb faciasının aksülameli olarak doğmuştur. Mil. letler Cemiyetinin eksiklerini ta- mamlıyarak, onu, gercekten bar 41 müdafaa etmeğe kudretli bir müessese haline koymak için Ha- beşistan dersinden istifade olu- Bursa, gene bir şeydir: Şimdilik her devlet. mi'li mü- dafansını tamamlamalıdır. Çün- kü henüz milletlerin hürriyet ve akkını koruyacak başka mü: yoktur. Ondan sonra ba- IZ ve silâhsızlanmayı mümkün kılmak için ellerinden geleni yapmağa teşebbüs etmeli. dirler. Falih Rıfkı ATAY ZECRİ KALKTIKTAN S07 ADIMIZ, ANDIMIZDIR. B TEMMUZ 1936 ÇARŞAMBA Son haberler üçüncü sayfamızdadır Lamra HER YERDE 5 KURUŞ akkındaki ingiliz mukavele projesinin metnini neşrediyoruz Bu proje Ankarada iyi bir tesir yapmamıştır ve konferansm akibetinden endişe Konferansın dün sabahki celsesi Montrö, 7 (A.A.) — Boğazlar kon- feransının bugünkü sabah celsesinden sonra neşredilen tebliğ “Konferans, ingiliz delegasyonu ta- rafından teklif edilen mukavele projesi metnini görüşmeye devam etmiştir. Yedinci ve sekizinci maddeler ka- bul edilerek tahrir komitesine” gönde; rilmiştir. Dokuzuncu madde üzerinde, barış zamanında deniz altı gemilerinin geç - mesi yasağı ile Karadenizde sahildar devletlerin deniz kuvvetleri - hesabma Karadeniz dışında inşa edilmiş olan de- niz altı gemilerinin geçmesi için derpiş edilecek istisna Mmeseleleri hakkında Börüş teati edilmiştir. Montrödeki ingiliz deleşasyonuna başkanlık eden Lord Stanley Fransız delegasyonu muhtelif harb gemisi tipler arasında gözetilen fark hakkında ihtiraz kaydını tekrar etmiş- tir. Maddenin kati kabulü, 15 inci mad- de ile ondan sönraki maddelerin - kati BİRLER İtalya şimdi de Akde- niz anlaşmalarının feshini istiyor Roma, 7 (A A.) — Havar Salâhiyetli mahfiller, italyan aleyh- darı Akdeniz anlaşmaları mer'i kaldığı müddetçe, İtalyanın Montrö konferan. tedirler. Bu mahfiller, İtalyanın Brük. sel Lokarno konferansında hazır bulun- mak için henüz bir davet almamıştır. Keza bu mahfiller, italyan ulusunun, zecri tedbirlerin kaldırılması mesele. sinde bunların konulmasında - olduğu Bibi lâkayd bulunmakta - olduğunu bil. dirmektedirle fikirleri Paris, 7 (A. A.) — Pöti Parizyen ga. zetesi yazıyor: “Zeeri tedbirlerin kal: dırılması hakkındaki karar şu meseleyi ortaya koymaktadır. Bu karar, İtalyanın eski zecri tedbir. derle işbirliğini - kabul etmesine yeter Cenevredeki itafyan - mahfilleri, Ro. manın Montröye bir delegasyon — gön. (Sonu 5. inci sayfada) Montrödeki elen, romen ve sağa: BB. Politis, 4 Talcinil kabulüne bırakılmıştır. Onuncu madde, ingiliz delegasyonu tarafından verilen yehi tadilli şeklile kabul edilmiş ve Sovyetler Birliği de- legasyonunun, Karadenizde sahili olan devletler tarafından yapılacak ihbarıh nmeyi ş Londra, 7 (A.A.) — Sıyasal mahfil. İer şu ifşaatta bul B. Greiser'ir 'a söz söylemekte olduğu, suretindeki iddiası, B. Hitlerin kendisini yalnız Almanyanın değil, Danzig, Memel, A- vusturya ve Çekoslovakya akalliyetle. #i de dahil olduğu halde alman dili ile konuşan bütün nüfusun delegesi say- makta olduğu manasına gelmektedir. İşte, dün öğleden sonra akdetmiş ve ssa Danzig meselesinin tetkikine eylemiş olduğu celsede kabine- hin varmış bulunduğu netice budur. Kabine, 1 —B. Eden'in Cenevre toplantıla- rına dair olan raporunu - dinlemiş ve etmiştir. 2. — Danzig meselesini görden ge- iştir. gi Sovyetler şenliklere Moskova, 7 (A.A.) — Tas ajansı bil- diriyor: 6 temmuz ana kanun günü Sov- yetler. Birliğinde heyecanlr geçmiştir. Büyük şehirlerde şenlikler ve spor eğ- lenceleri yapılmıştır. Moskovada BB. Sta- lin, Molotof, Kalenin ve öteki şeflerin hururu ile muazzam bir spor geçid res- mi yapılmış ve on binlerce sporcu, bü - tükenmez alkışlarla karşılamış- Sovyetler Birliği beden terbiyesi ko- mitesi başkanı ile komünist gençlikleri birliği merkez komitesi sekreteri nutuk. lar söylemişlerdir. Geçen alçak arabalardaki havuzda, yüzgeçler muhtelif şekiller gösterirken Danzig işinin muhtelif safhaları İngiltere, Almanyanın niyet ve tasavvur- iddetle arzu ed İngiliz gazeteleri kaygı gösteriyorlar ——— 6 temmuz ana kanun sovyet delegeleri — soldar Titülesko ve Litvinof müddeti hakkındaki ihtiraz - kaydı ile tahrir komitesine gönderilmiştir. Konferans, 11 inci madde için ingi: liz delegasyonu tarafından - teklif edi- len sön metnin, hasar veyahut kaza vu- kuu gebebebile gemilerin uzun müddet or 3 — Yakında toplanacak olan lokar- 'nocular konferansı hakkında konuşma: larda bulunmuştur. (Sonu 5. inci sayfâda) B. GREİSER NAZİ ŞEFLERİLE KONUŞTU: Berlinde bir referandumdan bahsolunuyor Berlin, 7 (A.A.) — B. Greiser, dün bütün gün nasyonal-sosyalist liderleriy- le görüşmüştür. Bu görüşmelerin mev- zuu hakkında hiç bir şey ifşa edilme- miştir, (Sonu 5, inci birl vesile oldu Parlak elbiseler giyinmiş on bir genç kız yeni kanunu esası projesinde yazılı '©n bir cumuriyeti temsil etmekte idi. Geçit saat 13 de başladı ve saat 16 da bitti. İkinci kısım şenliklere Moskovadan 3000 jimnastikçi ile 500 Ukrayna spor - cüsu iştirak etti. Ukraynalılar hem yürü 'yor hem de göpat milli danslarını oynu- yorlardı. Nihyet kızıl meydana muazzam bir halı serildi. Bu halının üzerinde futbol sahası taksimatı vardı. Sahada önce koşu müsabakası sonra 'da en iyi futbolcular dan müteşekkil iki takım arasında bir futbol müsabakası yapildı. Ve spor bay Tasına bu süretle saat 20 de nihavet ve- başka bir araba üzerinde de bisikletçi « ler kosu hareketleri yapıyorlardı. edilmektedir. istimalden sakit kalmaları halini derpiş edecek tarzda tadili Tüzumunu - kabul bu maddeye, türk muka- in altıncı maddesindekine benzer bir metnin ,tonilâto Ve önceden müsaade kayıtlarının kaldırılması - su. retile lavesine matuf olan tadil tekli- müzakere etmiş ve karar talik e- dilmiştir. (Somu 3. üncü sayfada) BağarA ARRODELE SAA A İngiliz projesinin metni 3. ünzü sayfamızdadır. YORLAIRASARAĞLAL AM Başbakamımız dün - İstanbula gitti Başbakanımız İsmet İnönü dün sa- at 1$.10 da İstanbula hareket etmişler ve durakta Bakanlar, Saylavlar ve B kanlıklar ileri gelenleri tarafından u- Başba- kanın sayın refikası ile vedalaştığını, gurlanmışlardır. Resimlerimiz vagona bindiğini ve Bakanlarla Anka- ra valisi tarafınden selamlandığını gös. RİKA “:_l Iiydılald l(!t'j-!thlı"l'(s— termektedir. “tün # üncü sayıtada okuymnuz”