8 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

8 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

Orman kanunu projesinden Yeni orman kanunu projesinin en Gnemli parçalarından birisi de orman. Jarın koruma teşkilâtr hakkında — olan maddeleridir. — Ormanlarımızın sekiz milyon hektar yani seksen milyon dö. nüm olduğuna ve yurdun da hemen ye. di yüz bin kilometre genişliğinde bu- Tunduğuna - ve ormanların da yurdun muhtelif mıntakalarında olduğuna gö- re bunların bütünlüğü ile korunması için çok esaslr. bir korumaya - ihtiyaç vardır. Yeni proje, kanun halinde taydan çıktıktan sonra - onun için koruma teşk dedilmiyecek ve zayıf kalacak — olursa kanundan umuları faydalar elde edil mez. Onun için Kamutayın muhteli encümenlerinde görüşülüp yalnız, iş- Tetme ve koruma teşkilâtr geri bırakıl mış olan bu projenin, Kamutayın yeni faaliyet yılına geçmeden önce bunun mutlak sürette hükümetçe tetkik edi- Tip esaslı bir hale konması Tâzımdır. Müuhtelit encümenlerde bu . proje Börüşülürken ormanları koruma kuru- Kamu: tatbiki tr esaslı sürette hal- mu hakkında başlıca iki esaslı — fikir karşılaşmıştır. Ormanları koruma yurumu: 1) Sivil 2) Askeri, “Teşkilâtla temin edilmelidir. Her iki fikrin de kuvvetli ve zayıf tarafları vardır. 1) Sivil koruma teşkilüte fikcini is- tiyenleri Ormancılık gelişi güzel bir iş deği dir. Bunun kendine mahsus metodları vardır. Orman bekçisinden başlıyan bu kurumun ilk elemanlarının dahi öğren: mesi ve bilmesi gereken tatbikata aid geyler vardır. Bunlar hemen kısa zama- 'na münhasır askeri bir teşkilâtla yapı. Jamar. Bir bekçi veya bekçibaşı vazife aldığından sonuna kadar 20-0 yıl gibi vzun bir zaman ormanlarda vazife ba- şında olarak zaman zaman staja - tâbi bulundurulmakla ormanların gerek ko- runma gerek teşcir ve sair ödevleri dar ha iyi yapılabilir. Ormanların bu teşkilâtla - korunma ve idareleri ancak mümkün — olabilir. Başka bir kurumla bu iş tamamiyle gö rülemez. Askerf teşkilât olursa orman. Jarın fennf idareleri için başka ve mu: hafaza işleri için de başka ayrr ayrr iki makamın olmasına lürum. vardır. Biri asker diğeri sivil olmak üzere iki amirin idaresinde ormanlarda ahenkli idare kurulmasna ve binnetice orman. Jarın idare - ve muhafazalarına - imkân yoktur, vaziyeti bu haf daha çok karış- tırır. Onün için mutlak sürette orman. Jarın fenni idart ve korunma teşkilâtı, süvil teşkilâtla yapılmalıdır. 2) Askeri koruma teşkilâtı - fikrini si İ Bu fikrin de kuvvetli/ taraftarları vardır. Diyorlar ki, ormanları korumak için tam yedi küsur bin bekçiye ihtiyaç vardır. Sivil teşkilât da ayar mikdarı istiyor. Bu oldukça mühim bir kuvvet- 'tir. Böyle ehemiyetli bir kuvvetin si- vil teşkilâtın eli ve amiri altında bu. Tundurulmasına ve bunlardan faydalan. mmasına imkân yoktur. Bu kadar büyük bekçi kütlesi ancak disiplini - kuvvetli askert idare ile mümkündür. Orman denilen varlık yurdun daha ziyade dağlık, kayalık, uçurum ve arır zalı yerlerindedir. Askerlik çağlarının ötesine atılmış, ve vazife icabı olanlar. 152025 sene iş başında kalmış olan sanlara korucu dense de hakikatte zalı yerlerde gezmelerine maddeten im: kân yoktur ve bu süretle orman isten. diği gibi korunamaz, Gene sivil teşki Jâta tâbi korucu ve bekçiler ormanları idare eden sivil, fen ve idare teşkilâtı n eli ve amiri altında- bulunacağın. dan her noktadan kusurlardan salim o. Jamar ve bu teşkilât orman idaresini u. mumi efkâr karşısında kötü zanlardan kurtaramaz. Halbuki askert teşkilâtta 'buna imkân yoktur. Çünkü; askerler kanun bakımından her ferdden ziyade “kanun mesuliyeti yükünü taşıyan kim- . seletdir. Askeri ceza kanunları sıkı ve gok şiddetlidir. Askerlik çağına gelmiş olan kimse- dere iki buçuk senelik bir hizmet tah. mil edilecek olursa, ormanların hususi vaziyetlerine göre bunlara altışar ay staj da yaptırılabilir. Bundan dolayı asker korum ormanları muhafazada vil korumdan daha çok muvaffak olur. dar, daha yi görürler. Nitekim birkaç yıl önceye memlekette gümrük koruma - teşkilâtr sivillerin elterinde idi. O devrin duru- mu herkesin malümudur. Husust - k: nunla bu vazife kadar askerlere — verildiği günden itibaren herhalde gümrük - ka- çakçılığı diğerk derecede azalmıstır. Önümüzdeki nek canlı bir hakikattir. ile ölçülemiyecek Ormanların muhafazaları askeri bir idareye bırakılırsa yedi küsur bin genç ve dinç askerlik çağındaki, zinde genç- lerle, memleketin her bakımdan asayi- #i üzerinde de tesiri olacaktır ve niha- yet herhangi bir gün seferi hal gere- kirse elde mevcut kadronun - üstünde her yıl talim görmüş ayrıca büyük bir ocak da elde bulunmuş olacaktır ki u- mumf bakımdan bu da bir faydadır. Gene hörhangi bir sefer halinde si vil teşkilâtin emri altında bulunabile- cek yedi bin korucunun kanun — icabr olarak askere almmaları yüzünden or- manların korunma ve idareleri husu- sunda bir menfaat hasıl olacaktır. As- kert muhafaza teşkilâtı olursa böyle bir Hale imkân yoktur. Cünkü: askeri ida- renin en yüksek makamı, umumi vazi yeti dilediği gibi hazar ve seferde göz önünde bulundurmakla - herhangi - bi vaziyette ormanların muhafaza ve releri aynı ahenkte yürür. Fikrimce; orman kanununun muhz faza teşkilâti işi bu kanunun en ehemi yetli kısımlarından biri ve belki de bi rinci Yurd işinde daima kast, herhangi bir kurumdan en çok sonucu elde etmektir. Bu hale göre koruma İteşkilâtmr askerf veya sivil gözlükler Yile değil umumi menfaat bakımından görmek ve düşünmek gerekti İki fikrin kuvvetli mesnetleri ve mütaleaları olduğuna ve henüz bu işin de sonuna gelinmediğine göre alâkalı- ların şimdiden Kamutay açılıncıya ka- dar bu işi çözmeleri lâzımdır. Şüphe edilmez ki, Kamutay encümenleri ve sonra da umumi heyet yurd için en ha yırl ve son kararlarını verecektir. O, kararını vermeden önce teknik makam: lar arasında birlik halinde bu iş daha önceden mutlaka sonuçlanmış olsun.. Kastamonu Saylavr ea T. COŞKAN ——— POLİSTE Alacak yüzünden kavga İsmet Paşa mahallesinde oturan (l gazlı işçi Hüseyin bir alacak meseles 'den dolayı aynı mahallede oturan Şakiri “yüzünden bıçakla hafif surette yaraladı. Branlaşılmış ve yakalanarak adliyeye iştir. Jilet bıçağı ile yaraladı Tabakhane mahallesinde umumi ka - dınlardan Eyüp kazı Huriye ile kahveci Hilmi kahve parası yüzünden kavga et mişler Hilmi jilet bıçağiyle Huriyeyi bi leğinden yaralamıştır. Suçlu - hakkında - takibat yapılmaktadır. Şakanın sonu İbadullah caddesinde bakkal Ahme - din çırağı İbrahim ile aynı caddede aşçı Nazir, şakalaşırlarken Tbrahim ekmek- çağı ile Naziri sol bileğinden yaralamış- tır. Polis tahkikat yapmaktadır. KISA HABERLER “Yeni Vakıflar kanununun tatbik şek- lini gösterir nizamnamenin Devlet Şüra- sınca tetkiki bitirilmiştir. Finans Bakanlığı teşkilâtı nizamna - mesi yüksek tasdika iktiran etmiştir. Ya- tınki resmt gazetede neşrolunacaktır. Arazi tahrir müfettişle- rinin ücretleri Finans Bakanlığı, arazi tahrir mü - fettişlerinin ücret ve masraflarının ne süretle tediye edileceğine dair teşkilâtı 'na bir tamim göndermiştir. Buna naza- zan, tahrir mülettişleri, aylık ücret ve masraflarını Bakanlıktan tasdikli kre- di cüzdanlariyle ve çek kullanmak su - tetiyle, teftiş mıntakalarındaki malsan- dıklarından alacaklardır. Şehir, — kasa- ba ve köyler arasındaki seyahatlerinde müfettişler en kısa ve en az masrafi yolları takip edeceklerdir. Otobüs yen yerlerde otomobille seyahat edemi- yeceklerdir. Şam sergisinin müddeti uzatıldı Gelen haberlere göre, bu ay sonun- da kapanacak olan Şam — sergisinin müddeti ağustosun on beşine kadar u- zatılmıştır. Bakanlıkça verilen direktif üzeri- 'ne, Türkofis tarafından ,sergi için, ye- ni ve çok zengin nümüneler hazırlan - mıştır. Türk pavyonunun muvaffaki - yeti için hiç bir fedakârlıktan geri ka - kınmamıştır. Ofis raportörlerinden B. Hakkı ve Sümer Bank yerli mallar direktörü B. Ekrem, nümunelere ald gümrük muac- melesi bittiği takdirde, yarın Şama ha- reket edeceklerdir. Trakya hayvancılığının kalkımmas için Edirne, 7 ÇA.A.) — Trakya hayvan- cılığının kalkınması için Ziraat Vekâle- tince çizilen deneme plânı gelmiştir. Bu yıl vilâyetlerin ve köylerin büdeelerinde her çeşit damızlık için otuz bin lira ka- dar bir para ayrılmıştır. Boğalar İnanlı 've Karacabey depolarından, aygırlar hü- kümetin delâletiyle Kıbrıstan satın alı- nacaktır. Bulgaristandan gelen boğalar yyerli yerine verilmiştir. Gene almacak- boğalar dağıtılmıyacak, yalnız beş on örnek köyünde teksif edilecek ve oraları döl merkezi olacaktır. Trakya tohumla- rının islahı için türk geldi çiftliğinin sa- tın alınması emri gelmiş ve bu işe Kırk- lareli vilayeti memur edilmiştir. Trakyada kooperatifler Edirne, 7 (A.A.) — Tarım Bakanlı- ğanın Trakyaya gönderdiği organizas. '“yön mütehassısı yeni kredi kooperatifle- rinin daha çabuk formalitelerinin tamam- Janması emrini almış ve Meriç boyunda- ki kazalara gitmiştir. 65 kooperatifin ye- ni muamelelerinin pek yakında arkası a- İmacak ve kooperatifler faaliyete geçe - cektir. Bunlardan başka umumi müfet » tişlik satış kooperatiflerine de ehemiyet vermektedir. Ancak şimdilik Trakya için 12 satış kooperatifi teşkilâtlandırılması Ekonomi Bakanlığına teklif edilmişti Kavunculuk ve bal ve balmumculuğu, balık, sardalyacılık, peynircilik, yaş üzüm, yaş meyva, yapağıcılık bunlar arasında- dır. Bu iyi ve yerinde tedbirlerle ve Şark demiryollarının devlet eline geçme- sile Trakyanın iktısadi hayatında ehe - miyetli bir canlılık olacağında hiç kim - senin'işkili yoktur. Muğlada şiddetli yağmur| ğla, 7 ÇALA.) — Bu sabah saat dört buçukta tufanı andıran yağmurlar yüzünden sokaklardan seller gelmiş ve dereler taşmıştır. Yağmur mevzü kalma- mıştır. Hiç bir zarar ve ziyan yoktur. Amasyada sıcaklar Amasya, 7 (A.A.) — Üç gündenberi gok şiddetli sıcak vardır. Derece gölgede 38 € çıktı. Kısa memleket haberleri İrana koza tohumu sat: İran ipekçilik şirketi — idare heye- tinden ve yüksek ziraat mektebi pro- fesörlerinden B. Zühdü Bursaya gitmiş li ile koza borsa- ve böcekcilik eni #ını, ziraat mektebini, ipek fabrikalarını ve böcek yetiştiren bazı köyleri gezmiş- B. Zühdü iyi intibalarla Bursadan ayrılmıştır. Bu arada İranın bizden a- Jacağı koza tohumu meselesi üzerinde de müsbet görüşmeler yapılmıştır. Orduda Mentane buğdayı tecrübe edildi Ordu tarım direktörlüğü bir bahçe- ye tecrübe olarak Mentane buğdayı ek- mişti. Hafta içinde davetliler önünde biçme töreni yapılmıştır. Bu buğday u- musmadık bir netice vermiştir. Altı ki- 1o tohumdan 180 kilo mahsul alınmış- tar. Ziraat bankası mısır dağıtıyor Ziraat bankasının halka ucuz fiatla tevzi edilmek üzere satın aldığı mısır /dan 400 tonluk bir parti daha Orduya gönderilmiş ve dağıtılmağa başlanmış- Konyada elektrik ucuzladı Konya elektrik şirket nt 17 kuruştan 15 kuruşa indir- edilmiştir. Yeni tarife temmuz- dan itibaren tatbik edilecektir. İzmir liman işleri direktörlüği nün kadrosu temmuz birden itibaren mer'i olan kad. rosu "mahalline tebliğ edilmiştir. Yeni kadroda işletme servisinden iki memur açığa çıkarılmıştır. Bunlara ikramiye verilmiştir. Kadronun diğer kısımların. da değişiklik yoktur. Yalnız gümrük 'ambar ve antrepoları da tamamen liman işleri umum direktöruüğü idaresine ve- rildiği için ambar memuru olarak ida. rece 15 kadar memur almacaktır. Gümrük ambarları idaresi 4 temmuz. dan itibaren filen liman işleri umum direktörlüğü tarafından ifa edilmek. tedir. Bu yılın tütün mahsulü 'Tütün mıntakalarından gelen malü- mata göre, İzmir civarında hemen her yerde tütün mahsulü toplanmış ve ser. gilere konulmuştur. İnhisar idaresi ile mühtelif tütün kumpanyalarının ve tüccarların memurları şimdiden tütün anıntakalarını gezerek mahsul vaziyeti. ni yakından tetkik etmekte ve kimler. de ne kadar tütün bulunduğunu, müba- yazlar sırasında hareketlerine esas ol. mak üzere tesbit etmektedirler. Çamaltı tuzlasındaki inşaat Çamaltı tuzlasında sofra tuzu fabri. kasının inşaatı bitmiştir. Çuval ve tuz depolarının - inşaatını bitirmek üzere mütcahhidlere on gün mühlet verilmiş. tir. Bu müddet içinde sofra tuzu fabri. kasını tamamlıyan bütün tesisat bitmiş olacaktır. Tuzladaki beş dersaneli mekteb, me- mur evleri ve amele hamamı inşaatı da sona ermiştir. Amele evleri inşaatına da başlanmak üzeredir. Sinop valisi köylerde Sinop valisi B. Süreyya Yurdakul ya- nında Türk bava kurumu heyeti ile ta. rım direktörü Alipar, halkevi reisi Tev. fik Turan olduğu halde cumartesi gü- 'nü Karasu nahiyesine gitmişler ve na. hiyenin cumuriyet alanında toplanan köylülere, vali ve tarım direktörü birer söylev vermişlerdir. S G l HABERLER; 8 TEMMUZ 1936 Ç/ — " XMBA XXN Üçüncü umumi müfettiş- lik tetkikleri Artvin, (Husust) — Üçüncü umumt müfettiş B. Tahsin Uzer dört güm evvel Trabzondan Rize - Hopa sahil yoluyla Çoruh vilâyetine gelmiş; kaza ve nahiye merkezlerinde, köylerde tetkikler yapa« Tak ihtiyaçlar rtesbit etmiştir. Umum mfi fettiş: bilhassa köylerde devrim mevzu- ları üzerinde konuşmalar yapmış, gördü- ü kalkınmadan sevinç duyduğunu söy- demiştir. B. Tahsin Uzer yanında Çoruh vali- #i B. Refik Koraltan olduğu halde Kar. #a hareket etmiştir . B. Bilsel İstanbula döndü Kültür Bakanlığı ile temas etmek ü- zere şehrimize gelen üniversite rektörü B Cemil Bilsel, dün sabah, tayyare ile İstanbula dönmüştür. B. Cezmi Erçin'in tetkik seyahatı Finans Bakanlığı tetkik bürosu reisi B. Cezmi Erçin vekilliğini yapmakta ol- duğu Bakanlık müsteşarı B. Faik Bay - salın İstanbuldan dönmesini müteakip, Rusya'dan başlamak üzere Orta Avrupa memleketlerinde mali bir tetkik seyaha. tine çıkacaktır. Bisikletçilerimiz gittiler Olimpiyadlara hazırlanmak — üzere, Ankarada kampta çalıştırılan bisikletçi « lerimiz, yanlarında antrenörleri B. Ma- rengo olduğu halde İstanbula gitmişler. dir. İstanbulda bir iki gün kaldıktan son, ra, evvelce haber verdiğimiz, müsabaka- Jara iştirak etmek üzere Romanyaya gi deceklerdir. Düzcede alaturka pehlivan güreşleri CHEP. ilçeyönkunülu. Parti menfaatine alaturka yağliBüfeşleri tere tibetmiştir. 2 ağustos 1936 pazar günü yapılacak olan bu güreşlerde baş pehlivana 100, baş altına 70, ortaya 40, ayağa 20, desteye 10 türk lirası ikramiye verile cektir. DOĞUM Türk Hava Kurumu neşriyat amirt arkadaşımız Orhan Haydarın bir oğlu olmuş ve “Kanad” adı verilmiştir.. Yavruya uzun ömür ve mesud. bir hayat temenni ederiz. DİL KÖŞESİ Bir İstanbul gazetesinin ilk sayfar #ının ayrı ayrı puntolarla çift sütün üzerine iki satır bir başlık » “Asamble Habeşistanın — ilhakını, Negüsün mali yardım talebini de red ediyor,, Tabü yanlışın farkındasınız: samble Habeşistanın ilhakını da, Ne- güsün —mali yardım talebini da red ediyor , olacakken birinci « “yarı cümlenin sonunda- bir “de” ek. #ikliği bu yanlışı doğurmuştur. 'gerek” gibi, “hem” gibi, “ne ve na de” gibi, “de, gibi bazı edatları yereli ve eksik kullandığımız sık sık göze çarı pıyor. Bunları yapmamak için ufak bir dikkat kâfi gelecek, bunu tekrar e- delim. Bu köşede her gün bir kaç yanlış, kusur bulup duruyoruz. Bir de doğru ve yerinde bulduğumuz bir - cümleyi öğelim: Yukardaki yanlışı yapan - gazete- 'nin gene aynı sayfasında gu başlık. vardı sümrük idaresi mühim bir kaçalâ ğa el koydu. Farisi kaidesiyle sinden yapılan “vazi) yerine “elkoymak” mürekkeb masta. rını kullanmak, ne kadar yerinde, ne kadar güzel.... - Ankara Birası Neşeve Sıhhat verir.